Ik ben vorige maand voor een week richting China geweest met Finnair, dit waren mijn bevindingen:
- Maatschappij?Finnair
- Traject?Amsterdam - Helsinki - Guangzhou
- Toestel?Airbus 320 (AMS-HEL) en Boeing MD-11 (HEL-CAN)
- Vertraging?Op Schiphol verliep alles vlekkeloos, alleen in Helsinki bleven we een half uur staan.
- Vriendelijk personeel?Zeer zeker. Relatief wat oudere vrouwen maar wel netjes.
- Comfort?Tussen Amsterdam en Helsinki had ik een plaats in de nooduitgang en niet alleen dat, maar tevens was ik de enige die in die rij zat, terwijl de rest van het vliegtuig compleet bezet was...
![]()
De aansluitende vlucht naar Guangzhou was stukken minder qua comfort. Ik zat tussen Belgische Chinezen die deo waren vergeten...
- Lekker eten?Half, ik kreeg op beide vluchten dezelfde maaltijd geserveerd, namelijk aardappelpuree met gehaktballetjes, dat laatste was best te pruimen, dat eerste totaal niet.
- Entertainment?Op de Europese vlucht uiteraard niet echt (hoewel er wel een camera zat waar je het starten en landen kon zien. Op de vlucht naar Guangzhou waren gewoon TV's in het gangpad.
- Algehele indruk?Gewoon een hele degelijke maatschappij.
- Maatschappij?Finnair
- Traject?Hong Kong - Helsinki (via Bangkok) - Amsterdam
- Toestel?Boeing MD-11 (HKG-HEL) en Airbus 320 (HEL-AMS)
- Vertraging?In Hong Kong een kleine vertraging gehad. Op de luchthaven van Helsinki had ik 3,5 uur vertraging door noodweer in Nederland. We kregen wel consumptiebonnen, maar na een vlucht van 16 uur is dit wel even balen... maar daar kan de maatschappij zelf ook niks aan doen.
- Vriendelijk personeel?Net zoals op de heenreis, ook nu weer vriendelijk.
- Comfort?Ik had een beetje vrees voor de terugvlucht. Ik zou om 22:00 vertrekken uit Hong Kong en met mijn lengte (1.95 m) had ik vrees dat ik helemaal gaar zou thuis komen. We zouden namelijk niet direct, maar via Bangkok vliegen (niet de fijnste route). Tot mijn grote verrassing lukte het me om, hetzij licht, te slapen. Stoelen hadden tenminste wat meer beenruimte dan ik normaliter gewend ben.
- Lekker eten?Nee... ten eerste had ik vlak voor de vlucht bij Burger King gegeten (
![]()
) maar was daar achteraf ook bli mee, want ik houd niet van Thais voedsel.
- Entertainment?Hetzelfde verhaal als de heenreis. Wel tof dat we even voor een paar minuten bleven hangen boven het prachtig verlichte Hong Kong Island.
- Algehele indruk?Uitstekend, ondanks de vertraging. Finnair is een vriendelijke maatschappij en het comfort is aardig goed te noemen. Vorig jaar vloog ik vanuit Beijing direct naar Amsterdam met KLM en qua beenruimte vond ik dat een stuk minder. Hoewel je bij Finnair qua entertainment eigenlijk niet veel moet verwachten is het comfort best goed. En dat laatste vind ik toch wat belangrijker.