en het desbetreffende tussenrapportquote:door Arnold Burlage
AMSTERDAM - Voor het onderhoud van de Joint Strike Fighter (JSF) worden in ons land nu ook de mogelijkheden onderzocht van een groot hypermodern onderhoudscentrum voor Europa.
Als de vestigingsplaatsen komen Schiphol en Woensdrecht in aanmerking. Het ministerie van Economische Zaken doet komende weken nog nader onderzoek naar de zogenaamde 'maintenance valley', geavanceerde onderhoudscentra voor het ultra moderne jachtvliegtuig. Het prototype van de JSF moet volgend jaar het luchtruim kiezen.
De ontwikkeling van het toestel zorgt voor 15.000 extra arbeidsplaatsen en ruim tien miljard aan inkomsten voor de deelnemende bedrijven in ons land. Dit blijkt uit de uitgelekte resultaten van onderzoek van de Universiteit van Tilburg dat vandaag wordt gepresenteerd.
(bron: www.telegraaf.nl 10/10/05)
Sure, als je een F22 naast je hebt om het luchtruim schoon te vegen is het best een tof bomplatformpje.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:36 schreef sp3c het volgende:
het is geen kutvliegtuig
Dat komt in de toekomst nog wel. Als de handelsbelangen groter worden met 't Oosten straks, worden daar gewoon de ordertjes ingeleverd.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:52 schreef longinus het volgende:
En toch zou ik gekozen hebben voor een russisch vliegtuig, deze zijn in mijn ogen superieur. En als er dan ook nog westerse technologieën op los gelaten worden zijn ze niet te verslaan.
In wat 'ie moet doen is de A10 het beste en mooiste toestel wat er voor handen is, maar ik denk dat Nederland meer heeft aan een multirole toestel die wat meer kan doen als tanks doorzeven. Een airframe wat niet veertig jaar oud is lijkt me overigens ook een vrij groot pluspunt aan een toestel.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:59 schreef alsem het volgende:
de a10 is veel beter..
1000en banen en die 5,5 miljard kun je niet meetellen want dat wordt niet betaald om banen te scheppen maar om nieuwe vliegtuigen te scoren.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
voor 1000 banen, is dat dus 7.000.000 per baan
quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:59 schreef alsem het volgende:
de a10 is veel beter.. en wat heb je aan een superieur snel vliegtuig tegen een groepje boerenjongens uit afganistan die zichzelf opblazen en met kalasjnikovs schieten?
de klu gebruikt nu eenmaal maar 1 type jachtvliegtuig (swingrole) en dat werkt uitstekend, vinden de Amerikanen ook daarom zijn ze de F35 aan het ontwikkelenquote:Op maandag 10 oktober 2005 11:49 schreef nietzman het volgende:
[..]
Sure, als je een F22 naast je hebt om het luchtruim schoon te vegen is het best een tof bomplatformpje.
quote:Lockheed Martin eert Nederlandse JSF-stagiaires
04-10-2005
DELFT - De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Martin (LM) heeft aan zes studenten van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft een prijs uitgereikt voor 'Voortreffelijke Prestaties in het Lockheed Martin Joint Strike Fighter (JSF) Programma'. De studenten kregen deze erkenning uit handen van de Vice President van het JSF-programma, Jim Grant.
De Delftenaren zijn de enige studenten van buiten de VS die meewerken aan de JSF. Zij verblijven bij LM in het kader van een overeenkomst tussen de faculteit en LM voor het vervullen van hun stage in dit innovatieve programma. De fabrikant zegt sterk onder de indruk te zijn van de kwaliteiten van de studenten. Daarbij werd met name het tonen van initiatieven in dit programma geprezen. Het is uitzonderlijk dat LM een dergelijke prijs uitreikt. Naast deze prijs hebben de studenten verlenging van hun stageduur aangeboden gekregen.
“Als je als buitenlandse student in een dergelijk groot, internationaal project blijkt op te vallen, is zo’n erkenning een hele eer”, aldus Sjoerd Lincklaen Arriëns, één van de studenten. Hij werkt aan de optimalisatie van de integratie tussen Airframe en Support Equipment. De andere studenten zijn werkzaam aan heel verschillende opdrachten als fiber placement met composieten, aerodynamische modelontwikkeling voor het evalueren van flight test data, weight trade study coördinatie en data management procesverbetering voor het ontwerp van kabelbomen en de vleugel.
www.luchtvaartnieuws.nl
Inderdaad in jouw ogen. D'r is denk ik niemand te vinden die in die brakke kisten tegenover een f22 of f35 wil komen te staan.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:52 schreef longinus het volgende:
En toch zou ik gekozen hebben voor een russisch vliegtuig, deze zijn in mijn ogen superieur. En als er dan ook nog westerse technologieën op los gelaten worden zijn ze niet te verslaan.
Hoogwaardige kennis/technologie heeft de toekomst.quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:20 schreef NewOrder het volgende:
Ik was tegen en zie geen reden om mijn mening op basis van dit bericht te veranderen. Men kan prachtige berekeningen maken, maar een vliegtuig dat alleen nog maar op papier bestaat heeft geen onderhoud nodig. We praten dus over banen in een volgend deccenium, een periode waar het maar zeer de vraag is of we die extra banen wel nodig hebben gezien de in aantal afnemende beroepsbevolking.
niet?quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:46 schreef numero_uno het volgende:
Ach ja de JSF vliegt nog steeds niet
ik weet niet want ik heb niet zoveel verstand van zaken maar volgens mij zijn de contracten daadwerkelijk getekend het geld wat dan terugstroomt in de economie is afhankelijk van het aantal JSF's dat wereldwijd wordt aangeschaft.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:51 schreef MaxPower het volgende:
Ik kan de pdf uit de OP hier ff niet openen, maar in hoeverre is dit al zeker? Of wordt hier alleen gesproken over een kans op het binnenhalen van dat onderhoudscontract? Dus dat deze opdracht bijvoorbeeld op het laatste moment aan onze neus voorbijgaat behoort ook nog tot de mogelijkheden?
Da's een veel te duur onzinvliegtuig.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:49 schreef nietzman het volgende:
[..]
Sure, als je een F22 naast je hebt om het luchtruim schoon te vegen is het best een tof bomplatformpje.
Enige van de 5 mogelijkheden waar je je over 10 jaar nog een beetje mee kan vertonen... Enige van de mogelijke opvolgers die over stealth eigenschappen bezit en waar (eis van de NAVO) B-61's onder kunnen (Rafale mischien ook, Typhoon en Grippen in ieder geval niet, en F-16 kan je ook niet eeuwig blijven upgraden)quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:31 schreef nietzman het volgende:
Wauw, duizenden banen.
Jammer dat het een kutvliegtuig is.
Vliegtuig dat alleen op papier bestaat?quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:20 schreef NewOrder het volgende:
Ik was tegen en zie geen reden om mijn mening op basis van dit bericht te veranderen. Men kan prachtige berekeningen maken, maar een vliegtuig dat alleen nog maar op papier bestaat heeft geen onderhoud nodig. We praten dus over banen in een volgend deccenium, een periode waar het maar zeer de vraag is of we die extra banen wel nodig hebben gezien de in aantal afnemende beroepsbevolking.
ja maar wat pietverdriet zegt of probeerde te zeggen klopt toch niet helemaal.quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:47 schreef Godslasteraar het volgende:
Wat Pietverdriet zegt!
En wat je ook doet, JSF, Rafael, EuroFighter, vul maar in, al die vliegtuigen kosten geld, onderhoud kost geld. Het is natuurlijk mooi als er een JSF-centrum in NL wordt gebouwd waar vervolgens belastinggeld uit landen met een JSF naar toe stroomt, dat is mooi meegenomen, maar er wordt uiteindelijk niets aan verdiend, behalve het nut dat deze vliegtuigen hebben voor onze veiligheid. Dat is wat we er voor terug krijgen.
Stealth.quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:57 schreef RuL0R het volgende:
Enige van de mogelijke opvolgers die over stealth eigenschappen bezit
Voor zover de technologie van de JSF interessant is zullen wij er in ieder geval nauwelijks wijzer van worden.quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:25 schreef klez het volgende:
Hoogwaardige kennis/technologie heeft de toekomst.
De ontwikkelfase duurt t/m 2013. De eerste productiekist wordt pas in 2008 afgeleverd.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:00 schreef RuL0R het volgende:
Vliegtuig dat alleen op papier bestaat?
Dat ding heeft al vaak genoeg gevlogen en ontwerpfase is wel voorbij denk ik zo.. eerste productiekist vliegt augustus 2k6.
Om te beginnen valt dat ook wel weer mee, en dan nog: Ali Baba heeft geen Nederlandsche radarquote:Op maandag 10 oktober 2005 18:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
Stealth..
Dankzij onze Nederlandsche radarbouwers lichtten stealthtoestellen tegenwoordig op als kerstbomen in Mekka.
Dus de eigenaar daarvan zit met een vliegtuig wat nog niet af is? lijkt me sterk, ontwikkeling zal best doorgaan, aan de F-16 wordt ook nog steeds vanalles verbeterd ed.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:10 schreef NewOrder het volgende:
[..]
De ontwikkelfase duurt t/m 2013. De eerste productiekist wordt pas in 2008 afgeleverd.
Ali Baba heeft ook geen vliegtuigen die het tegen een vloot F16s kunnen opnemen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:56 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Om te beginnen valt dat ook wel weer mee, en dan nog: Ali Baba heeft geen Nederlandsche radar.
maar china bijna wel en zo meer 2de wereld landenquote:Op maandag 10 oktober 2005 19:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ali Baba heeft ook geen vliegtuigen die het tegen een vloot F16s kunnen opnemen.
Ik formuleerde het wat ongelukkig. Men moet niet verwachten dat een samenleving verdiend aan defensie. Defensie vergt geweldige investeringen zonder dat daarmee nationale productie of de efficientie direct verhoogd wordt, in tegenstelling tot bv. investeringen in infrastructuur, onderzoek etc.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar wat pietverdriet zegt of probeerde te zeggen klopt toch niet helemaal.
je de dingen echter wel gescheiden blijven zien. Het aanschaffen van de toestellen levert nix op nee, daarom wordt dat betaald door het ministerie van defensie ... dan kun je discussieren of we wel of niet een krijgsmacht moeten hebben maar zolang we die hebben heeft deze een bepaald budget waar ze spulletjes van koopt, jachtvliegtuigen dus in dit geval
daarnaast is het geld wat het bedrijfsleven er in steekt (de belastingbetaler dus, maar het bedrijfsleven moet dit terugbetalen aan de overheid uit de opbrengsten van het project) dat is ongeveer 2 miljard waar dan mogelijk 10 miljard aan tegenorders uit zouden vloeien.
Dan wordt er dus zeker wel aan verdiend hoor
Was Delft Instruments tijdens/ na de golfoorlog niet geboycot omdat ze nachtkijkers geleverd hadden aan Irak?quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:56 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Om te beginnen valt dat ook wel weer mee, en dan nog: Ali Baba heeft geen Nederlandsche radar.
Quote uit de OP:quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Vliegtuig dat alleen op papier bestaat?
Dat ding heeft al vaak genoeg gevlogen en ontwerpfase is wel voorbij denk ik zo.. eerste productiekist vliegt augustus 2k6.
Voor zover ik weet zijn er alleen nog maar simulatorvluchten geweest, maar is er nog geen JSF daadwerkelijk af, laat staan de lucht in geweest.quote:Het prototype van de JSF moet volgend jaar het luchtruim kiezen.
de kijk is dan ook niet echt een vakbladquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 07:31 schreef Yildiz het volgende:
hmz, dit doet me denken aan een 5 maanden oud artikel van de KIJK.
Daarin werd eerst geclaimed dat nieuwe vliegtuigen zo goed waren, en dat die nieuwe versie van de amerikaanse F-15 zo goed was. Dus India (oid) deed een uitdaging, het beste squadron F-15's van USA tegen het beste squadron ouwe crappy vliegtuigen van India.
En India nog winnen ook hé.
Daarmee bedoel ik, of je nu een steen gooit, of een gyroscopisch gestabiliseerd gooi-projectiel, het maakt niet veel uit uiteindelijk.
Maar wie ben ik...
de reden om het ding te kopen is dat het het meest geschikte toestel voor de klu is ... de reden om deel te nemen aan het ontwikkelingsproject is is omdat het geld en banen oplevert en dat is altijd mooi zeker met de huidige economiequote:verder vind ik de reden om dat ding te kopen, om zo extra banen te creeëren krom, zo kan men wereldwijd ook betonnen reddingsvesten maken, om zo extra banen te creeëren.
Als je de vergelijking snapt...
Lockheed ... die van Boeing komt er nietquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:17 schreef Yildiz het volgende:
Over welke JSF hebben we het? De Boeing (boing in vaktermen) of de Lockheed (steekpenning in het koningshuis) ?
Want er zijn er sowieso 2.
ja (afaik)quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 07:50 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als je als bijvoorbeeld Nederlands bandenbedrijf, de opdracht krijgt om alle banden te leveren voor de JSF, omdat de Nederlandse overheid zo leuk heeft meebetaald aan de ontwikkeling. Moet je dan als bandenfabrikant een deel van de investeringskosten aan de Nederlandse overheid terugbetalen ?
volgens mij, vliegt het prototype wel naar behoren en is het speelgoed wat nu elkaar geschroeft wordt een preproductie exemplaar als die klaar is gaan ze kijken of alles werkt naar behoren en kan het ding afgelevert worden aan de klantjesquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 07:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Quote uit de OP:
[..]
Voor zover ik weet zijn er alleen nog maar simulatorvluchten geweest, maar is er nog geen JSF daadwerkelijk af, laat staan de lucht in geweest.
Bij thales lachen ze zich inderdaad dood om al die prul van de amerikanen heb ik gehoord. Een vriend van me is daar nu bezig met een nieuw type radar die nog veel leukere dingen kanquote:Op maandag 10 oktober 2005 18:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
Stealth..
Dankzij onze Nederlandsche radarbouwers lichtten stealthtoestellen tegenwoordig op als kerstbomen in Mekka.
De Koninklijke Universiteit Tilburg. Maar dan zou er KUT komen te staan dus hebben ze het maar Brabant genoemd in de afkorting.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:44 schreef sp3c het volgende:
wat is de KUB?
Ik wel,en daardoor had ik ook nogal wat vragen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:09 schreef sp3c het volgende:
je hebt de op niet gelezen he?
En die 15.000 banen komen volgens dat bericht allen op het konto van een higtech onderhoudscentrum wat dan geopend zou moeten worden.quote:http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2005/10_oktober/10-0910-jsf.xml
15.000 banen
Een dergelijk onderhoudscentrum kan werk opleveren voor 15.000 mensen en een omzet genereren van negen miljard voor bedrijven en instituten. Daarnaast zorgt het onderhoud en verdere ontwikkeling van het nieuwe gevechtsvliegtuig voor nog eens 1,3 miljard euro.
Hij wijst erop dat Europese landen nu al zo'n zeshonderd JSF-toestellen hebben besteld. "We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat die vliegtuigen naar Nederland komen voor een onderhoudsbeurt. Air France KLM kan er ook terecht."
quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:48 schreef sp3c het volgende:
want dat bericht van de universiteit staat er ook in namelijk
http://www.uvt.nl/center-(...)tussenrapportage.pdf
en voor je andere vragen ... ik heb geen flauw idee
Voordat je een UAV hebt die de F-35 kan vervangen ben je wel wat langer dan 5 jaar kwijt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:35 schreef Yildiz het volgende:
nja, ik ben daar natuurlijk vrij laat mee, maar wie zegt dat de JSF hét vliegtuig is?
Kunnen we niet beter nog even 5 jaar aan de F-16 houden, en met andere landen gaan samenwerken die bijvoorbeeld goed zijn in het maken van UAV's? (Unmanned Arial Vehikel)
5,5 mld. / 80 kisten = 68 mln per kist, stealth kost niet zo heel veel want dat zit voor een groot deel al in het ontwerp en radarabsorberende coating is nou ook weer niet zo duur.quote:Ik bedoel, wat net ook gezegd werd, dat stealt kost zo al 100 miljoen euro op een toestel van 250 (als ik me niet vergis), maar de Eurofighter bijvoorbeeld, is een stuk wendbaarder, en ook nog eens een stuk gestroomlijnder.
Om te beginnen koopt Nederland de F-35A, die kan helemaal niet verticaal opstijgen.quote:Dat we iets nodig hebben dat rechtop op kan stijgen vind ik ook kul, want daar hebben we de Chinook / Apache / etc. voor, in mijn ogen. We hebben nu overal in Nederland, en overal ter wereld militaire vliegbasisen, die lossen ook niet op in water ofzo.
De F-35 heeft stealth eigenschappen, de EF Typhoon niet.quote:Maargoed, Lockheed-steekpenning zal het wel zo gespeeld hebben dat de grootste /slimste producent wint, en niet het beste / meest geschikte product.
ik heb het verslag doorgelezen, nogal een algemeen verslag en ze geven alleen wat kerncijfers en niet wat voor soort onderdelen nu precies geproduceerd gaan wroden en door wie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 11:14 schreef sp3c het volgende:
graag want zoals gezegd, ik heb daar niet zoveel kaas van gegeten en het klinkt wel erg rooskleurig
dat dat centrum er komt is overigens nog best waarschijnlijk ... dat is er nu ook al voor F16's dus die banen zullen uiteindelijk wel wegvallen (niet meteen want er zal vermoedelijk nog wel 25 jaar doorgevlogen worden met het ding door jan en alleman maar dat zijn niet allemaal stevige bondgenoten)
Nu haal je een aantal dingen door elkaar, die 15.000 banen worden gecreeerd door onderhoud aan de F-35's (600 in heel Europa), dat staat dus helemaal los van het leveren van onderdelen oid.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ik heb het verslag doorgelezen, nogal een algemeen verslag en ze geven alleen wat kerncijfers en niet wat voor soort onderdelen nu precies geproduceerd gaan wroden en door wie.
Ze zeggen dan ze 9 miljard $ omzet gaan halen in 23.000 arbeids jaren. Stel dat de productie fase van de jsf 10 jaar is. Dat houdt dan in dat ze door dit project 2300 arbeidsplaatsen gecreerd hebben.
In ieder geval heel wat minder dan die scheeuwerige 15.000.
En dan wat geneuzel over spinn off omzet omdat ze door internationale samerwerking ook ander orders van die bedrijven waarmee ze samenwerken binnen kunnen krijgen. Maar dat is ook mogelijk als je aan goede aquisitie / marketing doet.
Holland signaal dusquote:Op maandag 10 oktober 2005 18:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
Stealth..
Dankzij onze Nederlandsche radarbouwers lichtten stealthtoestellen tegenwoordig op als kerstbomen in Mekka.
zoals ?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:51 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Bij thales lachen ze zich inderdaad dood om al die prul van de amerikanen heb ik gehoord. Een vriend van me is daar nu bezig met een nieuw type radar die nog veel leukere dingen kan
onbemande voertuigen werken goed NAAST bemande niet in plaats van ... je hebt altijd situational awareness nodig, boots on the ground enzo.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:35 schreef Yildiz het volgende:
nja, ik ben daar natuurlijk vrij laat mee, maar wie zegt dat de JSF hét vliegtuig is?
Kunnen we niet beter nog even 5 jaar aan de F-16 houden, en met andere landen gaan samenwerken die bijvoorbeeld goed zijn in het maken van UAV's? (Unmanned Arial Vehikel)
kom je toch weer op het swingrole principe van de klu, die zijn daar trots op want ze kunnen met veel minder vliegtuigen dezelfde aanval uitvoeren dan bv de Amerikanen die voor elke taak een ander toestel hebben. dit principe heeft zich boven de Balkan bewezen waar Nederlandse toestellen in 1 missie een doel verkennen, er een bom op gooiden en vervolgens meteen konden zien of het stuk was of niet ... en daarnaast waren ze nog steeds in staat vijanden van zich af te houden met lange afstandsrakettenquote:Ik bedoel, wat net ook gezegd werd, dat stealt kost zo al 100 miljoen euro op een toestel van 250 (als ik me niet vergis), maar de Eurofighter bijvoorbeeld, is een stuk wendbaarder, en ook nog eens een stuk gestroomlijnder. Dat we iets nodig hebben dat rechtop op kan stijgen vind ik ook kul, want daar hebben we de Chinook / Apache / etc. voor, in mijn ogen. We hebben nu overal in Nederland, en overal ter wereld militaire vliegbasisen, die lossen ook niet op in water ofzo.
Nouja, in veel water misschien wel...
ja dat zal allemaal welquote:Maargoed, Lockheed-steekpenning zal het wel zo gespeeld hebben dat de grootste /slimste producent wint, en niet het beste / meest geschikte product.
Is me niet vreemd, gebeurd overal.
En die 15.000 banen staan dus nergens beschreven in dat rapport, dus hoe men aan die gegevens gekomen is zou ik dan wel graag willen weten.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:19 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Nu haal je een aantal dingen door elkaar, die 15.000 banen worden gecreeerd door onderhoud aan de F-35's (600 in heel Europa), dat staat dus helemaal los van het leveren van onderdelen oid.
Er vliegt nog meer in Europa dan alleen F-35's, bovendien moeten die dingen ook zo nu en dan weer es gemoderniseerd worden ed. en daar gaat veel tijd in zitten. Regulier onderhoud zou je trouwens ook van schrikken hoeveel dat kost, maar het is idd niet genoeg om 25 man full-time aan te laten werken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:58 schreef Basp1 het volgende:
Als je trouwens met 15.000 mensen je met 600 vliegtuigen bezig moet houden betekend dat dat er voor elke jsf 25 manjaar onderhoud per jaar noodzakelijk is. Dan lijkt me toch aanmerkelijk veel.
Thales Nederland heet dat tegenwoordig geloof ik, en de gemiddelde radar die bij een SA-5 oid zit ziet een JSF of Raptor dus gewoon niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:30 schreef GewoneMan het volgende:
Holland signaal dusmaar oplichten als kerstbomen in mekka is overdreven hoor. ze zijn wel degelijk moeilijker te zien. maar niet onzichtbaar. wel worden ze later gezien wat op zich al een strategisch voordeel is.
Nee hoorquote:en erom lachen is ook overdreven hoor
een F16 heeft ongeveer 16 mensen nodig, die zitten echt niet allemaal aan het ding te sleutelen, je kent die reclame wel denk ikquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die 15.000 banen staan dus nergens beschreven in dat rapport, dus hoe men aan die gegevens gekomen is zou ik dan wel graag willen weten.
Als je trouwens met 15.000 mensen je met 600 vliegtuigen bezig moet houden betekend dat dat er voor elke jsf 25 manjaar onderhoud per jaar noodzakelijk is. Dan lijkt me toch aanmerkelijk veel.
staaf dat is op feitenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:20 schreef Frenkie het volgende:
leuk zeg. Allemaal banen in een sector waar toch al werk zat in is..
Nee dit helpt..
Grootste misser van de afgelopen jaren die JSF. Nog erger dan de Betuwelijn..
Zolang er nog bijna 500.000 werklozen rondlopen in dit land kan je moeilijk zeggen dat het nutteloos omdat er al werk zat is in die sector, 15.000 mensen aan het werk is toch een aardig aantal.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:20 schreef Frenkie het volgende:
leuk zeg. Allemaal banen in een sector waar toch al werk zat in is..
Een paar duizend banen en enkele miljarden helpt inderdaad wel ja.quote:Nee dit helpt..
Betuwelijn was zonder gezeik ook een stuk beter gegaan, maar dat even terzijde.quote:Grootste misser van de afgelopen jaren die JSF. Nog erger dan de Betuwelijn..
En waarom zouden al onze europese bondgenoten graag alle onderhoud bij 1 highteh onderhouds centrum in nederland willen gaan onderbrengen? Dan zou ieder bondgenooot toch wel zo'n centrum willen hebben?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:06 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Er vliegt nog meer in Europa dan alleen F-35's, bovendien moeten die dingen ook zo nu en dan weer es gemoderniseerd worden ed. en daar gaat veel tijd in zitten. Regulier onderhoud zou je trouwens ook van schrikken hoeveel dat kost, maar het is idd niet genoeg om 25 man full-time aan te laten werken.
Hoe kom je aan dat cijfer van 1.5 miljard wat geinvesteerd moet gaan worden in een highttech onderhoudscentrum, dat ben ik nog nergens tegen gekomen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 01:00 schreef RuL0R het volgende:
Betuwelijn was zonder gezeik ook een stuk beter gegaan, maar dat even terzijde.
Als je 1,5 miljard in het project stopt en je krijgt er 9 miljard voor terug ka je mi. niet spreken over een misser, of weet jij iets wat meer geld (en kennis, en een mooi vliegtuig, en werk) oplevert?
goedkoper waarschijnlijk.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 08:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom zouden al onze europese bondgenoten graag alle onderhoud bij 1 highteh onderhouds centrum in nederland willen gaan onderbrengen? Dan zou ieder bondgenooot toch wel zo'n centrum willen hebben?
Is dat nu ook al het geval dat we in nederland onderhoud doen voor ander vliegend defensie matriaal van bondgenoten?
[..]
Hoe kom je aan dat cijfer van 1.5 miljard wat geinvesteerd moet gaan worden in een highttech onderhoudscentrum, dat ben ik nog nergens tegen gekomen.
En idd de betuwlijn en de HSL lijn hadden een stuk goedkoper gekund als de overheid niet overal belachelijk eisen en regeltjes voor bedacht zou hebben, dure tunnels en bruggen gebouwd om het pimpelpaarse frietfrutje te beschermen, enz..
Maar voor die 1.5 miljard kunnen we ook wat werkelozen een vliegveld in de zee gaan laten aanleggen. Waardoor we ook kennis opdoen, leverd werk op , enz... Mischien is er ook nog wel behoefte aan een kanaal hier of daar door nederland heeen, die kunnen ze ook gaan graven, zo kan ik nog wel meer werkvoorzienings projecten verzinnen.
- De huidige f16's gaan nog wel een aantal jaren mee. Die JSF staat nog lang niet op de startbaan. Is de planning ook niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:35 schreef Yildiz het volgende:
nja, ik ben daar natuurlijk vrij laat mee, maar wie zegt dat de JSF hét vliegtuig is?
Kunnen we niet beter nog even 5 jaar aan de F-16 houden, en met andere landen gaan samenwerken die bijvoorbeeld goed zijn in het maken van UAV's? (Unmanned Arial Vehikel)
Ik bedoel, wat net ook gezegd werd, dat stealt kost zo al 100 miljoen euro op een toestel van 250 (als ik me niet vergis), maar de Eurofighter bijvoorbeeld, is een stuk wendbaarder, en ook nog eens een stuk gestroomlijnder. Dat we iets nodig hebben dat rechtop op kan stijgen vind ik ook kul, want daar hebben we de Chinook / Apache / etc. voor, in mijn ogen. We hebben nu overal in Nederland, en overal ter wereld militaire vliegbasisen, die lossen ook niet op in water ofzo.
Nouja, in veel water misschien wel...
Maargoed, Lockheed-steekpenning zal het wel zo gespeeld hebben dat de grootste /slimste producent wint, en niet het beste / meest geschikte product.
Is me niet vreemd, gebeurd overal.
okey, dan heb ik dat onderzoek betreffende Lockheed en wijlen prins Berhard verkeerd begrepen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:29 schreef Sickie het volgende:
[..]
- De huidige f16's gaan nog wel een aantal jaren mee. Die JSF staat nog lang niet op de startbaan. Is de planning ook niet.
- Eurofighter is geen multiroletoestel en past derhalve niet in de KLU filosofie.
- De KLU opteert niet voor de VTOL versie.
- Dat van die steekpenningen is volledig uit de lucht gegerepen en derhalve leuterkoek tot het bewijs geleverd is.
die steekpenningen waren toch ergens in de jaren 60/70.. Volgens mij bestond toen het idee van de JSF nog niet eensquote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:41 schreef Yildiz het volgende:
[..]
okey, dan heb ik dat onderzoek betreffende Lockheed en wijlen prins Berhard verkeerd begrepen.
Jaren 70, en gingen om een marine vliegtuig ter bestrijding van onderzeeersquote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:30 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
die steekpenningen waren toch ergens in de jaren 60/70.. Volgens mij bestond toen het idee van de JSF nog niet eens
Damn nu komen ze weer met andere cijfers.quote:Defensie schaft minder JSF's aan
***************************************
DEN HAAG Het kabinet schaft in eerste
instantie minder JSF-straaljagers aan
dan de 85 waar tot dusver sprake van
was.Defensie begint waarschijnlijk met
de helft,om beter te kunnen inspelen op
technische ontwikkelingen.
Staatssecretaris Van der Knaap zegt dat
hij nog steeds streeft naar 85,maar
sluit niet uit dat het er uiteindelijk
minder worden.De JSF-straaljager moet
de verouderde F16 vervangen.
Volgens Haagse bronnen is het besluit
om minder JSF's te kopen vooral bedoeld
om meer tegenorders voor de Nederlandse
industrie binnen te krijgen.Tot nu toe
kwam voor 400 mln aan orders binnen.
Mischien dat enkele rollen komen te vervallen wanneer men besluit tot aanschaf van kruisraketten?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 16:05 schreef sp3c het volgende:
ja ik snap er helemaal geen drol meer van
Idd, dat ging niet over de JSF. Volgende keer iets beter lezen dan maar?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:41 schreef Yildiz het volgende:
[..]
okey, dan heb ik dat onderzoek betreffende Lockheed en wijlen prins Berhard verkeerd begrepen.
En vreemd genoeg gaf dit Europa ook enige rust.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 19:09 schreef BaajGuardian het volgende:
is dit nu het argument om dat vliegtuig wel te namen?
de 2e wereldoorlog gaf ook duizenden banen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |