en het desbetreffende tussenrapportquote:door Arnold Burlage
AMSTERDAM - Voor het onderhoud van de Joint Strike Fighter (JSF) worden in ons land nu ook de mogelijkheden onderzocht van een groot hypermodern onderhoudscentrum voor Europa.
Als de vestigingsplaatsen komen Schiphol en Woensdrecht in aanmerking. Het ministerie van Economische Zaken doet komende weken nog nader onderzoek naar de zogenaamde 'maintenance valley', geavanceerde onderhoudscentra voor het ultra moderne jachtvliegtuig. Het prototype van de JSF moet volgend jaar het luchtruim kiezen.
De ontwikkeling van het toestel zorgt voor 15.000 extra arbeidsplaatsen en ruim tien miljard aan inkomsten voor de deelnemende bedrijven in ons land. Dit blijkt uit de uitgelekte resultaten van onderzoek van de Universiteit van Tilburg dat vandaag wordt gepresenteerd.
(bron: www.telegraaf.nl 10/10/05)
Sure, als je een F22 naast je hebt om het luchtruim schoon te vegen is het best een tof bomplatformpje.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:36 schreef sp3c het volgende:
het is geen kutvliegtuig
Dat komt in de toekomst nog wel. Als de handelsbelangen groter worden met 't Oosten straks, worden daar gewoon de ordertjes ingeleverd.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:52 schreef longinus het volgende:
En toch zou ik gekozen hebben voor een russisch vliegtuig, deze zijn in mijn ogen superieur. En als er dan ook nog westerse technologieën op los gelaten worden zijn ze niet te verslaan.
In wat 'ie moet doen is de A10 het beste en mooiste toestel wat er voor handen is, maar ik denk dat Nederland meer heeft aan een multirole toestel die wat meer kan doen als tanks doorzeven. Een airframe wat niet veertig jaar oud is lijkt me overigens ook een vrij groot pluspunt aan een toestel.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:59 schreef alsem het volgende:
de a10 is veel beter..
1000en banen en die 5,5 miljard kun je niet meetellen want dat wordt niet betaald om banen te scheppen maar om nieuwe vliegtuigen te scoren.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
voor 1000 banen, is dat dus 7.000.000 per baan
quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:59 schreef alsem het volgende:
de a10 is veel beter.. en wat heb je aan een superieur snel vliegtuig tegen een groepje boerenjongens uit afganistan die zichzelf opblazen en met kalasjnikovs schieten?
de klu gebruikt nu eenmaal maar 1 type jachtvliegtuig (swingrole) en dat werkt uitstekend, vinden de Amerikanen ook daarom zijn ze de F35 aan het ontwikkelenquote:Op maandag 10 oktober 2005 11:49 schreef nietzman het volgende:
[..]
Sure, als je een F22 naast je hebt om het luchtruim schoon te vegen is het best een tof bomplatformpje.
quote:Lockheed Martin eert Nederlandse JSF-stagiaires
04-10-2005
DELFT - De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Martin (LM) heeft aan zes studenten van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft een prijs uitgereikt voor 'Voortreffelijke Prestaties in het Lockheed Martin Joint Strike Fighter (JSF) Programma'. De studenten kregen deze erkenning uit handen van de Vice President van het JSF-programma, Jim Grant.
De Delftenaren zijn de enige studenten van buiten de VS die meewerken aan de JSF. Zij verblijven bij LM in het kader van een overeenkomst tussen de faculteit en LM voor het vervullen van hun stage in dit innovatieve programma. De fabrikant zegt sterk onder de indruk te zijn van de kwaliteiten van de studenten. Daarbij werd met name het tonen van initiatieven in dit programma geprezen. Het is uitzonderlijk dat LM een dergelijke prijs uitreikt. Naast deze prijs hebben de studenten verlenging van hun stageduur aangeboden gekregen.
“Als je als buitenlandse student in een dergelijk groot, internationaal project blijkt op te vallen, is zo’n erkenning een hele eer”, aldus Sjoerd Lincklaen Arriëns, één van de studenten. Hij werkt aan de optimalisatie van de integratie tussen Airframe en Support Equipment. De andere studenten zijn werkzaam aan heel verschillende opdrachten als fiber placement met composieten, aerodynamische modelontwikkeling voor het evalueren van flight test data, weight trade study coördinatie en data management procesverbetering voor het ontwerp van kabelbomen en de vleugel.
www.luchtvaartnieuws.nl
Inderdaad in jouw ogen. D'r is denk ik niemand te vinden die in die brakke kisten tegenover een f22 of f35 wil komen te staan.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:52 schreef longinus het volgende:
En toch zou ik gekozen hebben voor een russisch vliegtuig, deze zijn in mijn ogen superieur. En als er dan ook nog westerse technologieën op los gelaten worden zijn ze niet te verslaan.
Hoogwaardige kennis/technologie heeft de toekomst.quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:20 schreef NewOrder het volgende:
Ik was tegen en zie geen reden om mijn mening op basis van dit bericht te veranderen. Men kan prachtige berekeningen maken, maar een vliegtuig dat alleen nog maar op papier bestaat heeft geen onderhoud nodig. We praten dus over banen in een volgend deccenium, een periode waar het maar zeer de vraag is of we die extra banen wel nodig hebben gezien de in aantal afnemende beroepsbevolking.
niet?quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:46 schreef numero_uno het volgende:
Ach ja de JSF vliegt nog steeds niet
ik weet niet want ik heb niet zoveel verstand van zaken maar volgens mij zijn de contracten daadwerkelijk getekend het geld wat dan terugstroomt in de economie is afhankelijk van het aantal JSF's dat wereldwijd wordt aangeschaft.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:51 schreef MaxPower het volgende:
Ik kan de pdf uit de OP hier ff niet openen, maar in hoeverre is dit al zeker? Of wordt hier alleen gesproken over een kans op het binnenhalen van dat onderhoudscontract? Dus dat deze opdracht bijvoorbeeld op het laatste moment aan onze neus voorbijgaat behoort ook nog tot de mogelijkheden?
Da's een veel te duur onzinvliegtuig.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:49 schreef nietzman het volgende:
[..]
Sure, als je een F22 naast je hebt om het luchtruim schoon te vegen is het best een tof bomplatformpje.
Enige van de 5 mogelijkheden waar je je over 10 jaar nog een beetje mee kan vertonen... Enige van de mogelijke opvolgers die over stealth eigenschappen bezit en waar (eis van de NAVO) B-61's onder kunnen (Rafale mischien ook, Typhoon en Grippen in ieder geval niet, en F-16 kan je ook niet eeuwig blijven upgraden)quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:31 schreef nietzman het volgende:
Wauw, duizenden banen.
Jammer dat het een kutvliegtuig is.
Vliegtuig dat alleen op papier bestaat?quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:20 schreef NewOrder het volgende:
Ik was tegen en zie geen reden om mijn mening op basis van dit bericht te veranderen. Men kan prachtige berekeningen maken, maar een vliegtuig dat alleen nog maar op papier bestaat heeft geen onderhoud nodig. We praten dus over banen in een volgend deccenium, een periode waar het maar zeer de vraag is of we die extra banen wel nodig hebben gezien de in aantal afnemende beroepsbevolking.
ja maar wat pietverdriet zegt of probeerde te zeggen klopt toch niet helemaal.quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:47 schreef Godslasteraar het volgende:
Wat Pietverdriet zegt!
En wat je ook doet, JSF, Rafael, EuroFighter, vul maar in, al die vliegtuigen kosten geld, onderhoud kost geld. Het is natuurlijk mooi als er een JSF-centrum in NL wordt gebouwd waar vervolgens belastinggeld uit landen met een JSF naar toe stroomt, dat is mooi meegenomen, maar er wordt uiteindelijk niets aan verdiend, behalve het nut dat deze vliegtuigen hebben voor onze veiligheid. Dat is wat we er voor terug krijgen.
Stealth.quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:57 schreef RuL0R het volgende:
Enige van de mogelijke opvolgers die over stealth eigenschappen bezit
Voor zover de technologie van de JSF interessant is zullen wij er in ieder geval nauwelijks wijzer van worden.quote:Op maandag 10 oktober 2005 13:25 schreef klez het volgende:
Hoogwaardige kennis/technologie heeft de toekomst.
De ontwikkelfase duurt t/m 2013. De eerste productiekist wordt pas in 2008 afgeleverd.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:00 schreef RuL0R het volgende:
Vliegtuig dat alleen op papier bestaat?
Dat ding heeft al vaak genoeg gevlogen en ontwerpfase is wel voorbij denk ik zo.. eerste productiekist vliegt augustus 2k6.
Om te beginnen valt dat ook wel weer mee, en dan nog: Ali Baba heeft geen Nederlandsche radarquote:Op maandag 10 oktober 2005 18:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
Stealth..
Dankzij onze Nederlandsche radarbouwers lichtten stealthtoestellen tegenwoordig op als kerstbomen in Mekka.
Dus de eigenaar daarvan zit met een vliegtuig wat nog niet af is? lijkt me sterk, ontwikkeling zal best doorgaan, aan de F-16 wordt ook nog steeds vanalles verbeterd ed.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:10 schreef NewOrder het volgende:
[..]
De ontwikkelfase duurt t/m 2013. De eerste productiekist wordt pas in 2008 afgeleverd.
Ali Baba heeft ook geen vliegtuigen die het tegen een vloot F16s kunnen opnemen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:56 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Om te beginnen valt dat ook wel weer mee, en dan nog: Ali Baba heeft geen Nederlandsche radar.
maar china bijna wel en zo meer 2de wereld landenquote:Op maandag 10 oktober 2005 19:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ali Baba heeft ook geen vliegtuigen die het tegen een vloot F16s kunnen opnemen.
Ik formuleerde het wat ongelukkig. Men moet niet verwachten dat een samenleving verdiend aan defensie. Defensie vergt geweldige investeringen zonder dat daarmee nationale productie of de efficientie direct verhoogd wordt, in tegenstelling tot bv. investeringen in infrastructuur, onderzoek etc.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar wat pietverdriet zegt of probeerde te zeggen klopt toch niet helemaal.
je de dingen echter wel gescheiden blijven zien. Het aanschaffen van de toestellen levert nix op nee, daarom wordt dat betaald door het ministerie van defensie ... dan kun je discussieren of we wel of niet een krijgsmacht moeten hebben maar zolang we die hebben heeft deze een bepaald budget waar ze spulletjes van koopt, jachtvliegtuigen dus in dit geval
daarnaast is het geld wat het bedrijfsleven er in steekt (de belastingbetaler dus, maar het bedrijfsleven moet dit terugbetalen aan de overheid uit de opbrengsten van het project) dat is ongeveer 2 miljard waar dan mogelijk 10 miljard aan tegenorders uit zouden vloeien.
Dan wordt er dus zeker wel aan verdiend hoor
Was Delft Instruments tijdens/ na de golfoorlog niet geboycot omdat ze nachtkijkers geleverd hadden aan Irak?quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:56 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Om te beginnen valt dat ook wel weer mee, en dan nog: Ali Baba heeft geen Nederlandsche radar.
Quote uit de OP:quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:00 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Vliegtuig dat alleen op papier bestaat?
Dat ding heeft al vaak genoeg gevlogen en ontwerpfase is wel voorbij denk ik zo.. eerste productiekist vliegt augustus 2k6.
Voor zover ik weet zijn er alleen nog maar simulatorvluchten geweest, maar is er nog geen JSF daadwerkelijk af, laat staan de lucht in geweest.quote:Het prototype van de JSF moet volgend jaar het luchtruim kiezen.
de kijk is dan ook niet echt een vakbladquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 07:31 schreef Yildiz het volgende:
hmz, dit doet me denken aan een 5 maanden oud artikel van de KIJK.
Daarin werd eerst geclaimed dat nieuwe vliegtuigen zo goed waren, en dat die nieuwe versie van de amerikaanse F-15 zo goed was. Dus India (oid) deed een uitdaging, het beste squadron F-15's van USA tegen het beste squadron ouwe crappy vliegtuigen van India.
En India nog winnen ook hé.
Daarmee bedoel ik, of je nu een steen gooit, of een gyroscopisch gestabiliseerd gooi-projectiel, het maakt niet veel uit uiteindelijk.
Maar wie ben ik...
de reden om het ding te kopen is dat het het meest geschikte toestel voor de klu is ... de reden om deel te nemen aan het ontwikkelingsproject is is omdat het geld en banen oplevert en dat is altijd mooi zeker met de huidige economiequote:verder vind ik de reden om dat ding te kopen, om zo extra banen te creeëren krom, zo kan men wereldwijd ook betonnen reddingsvesten maken, om zo extra banen te creeëren.
Als je de vergelijking snapt...
Lockheed ... die van Boeing komt er nietquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 08:17 schreef Yildiz het volgende:
Over welke JSF hebben we het? De Boeing (boing in vaktermen) of de Lockheed (steekpenning in het koningshuis) ?
Want er zijn er sowieso 2.
ja (afaik)quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 07:50 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als je als bijvoorbeeld Nederlands bandenbedrijf, de opdracht krijgt om alle banden te leveren voor de JSF, omdat de Nederlandse overheid zo leuk heeft meebetaald aan de ontwikkeling. Moet je dan als bandenfabrikant een deel van de investeringskosten aan de Nederlandse overheid terugbetalen ?
volgens mij, vliegt het prototype wel naar behoren en is het speelgoed wat nu elkaar geschroeft wordt een preproductie exemplaar als die klaar is gaan ze kijken of alles werkt naar behoren en kan het ding afgelevert worden aan de klantjesquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 07:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Quote uit de OP:
[..]
Voor zover ik weet zijn er alleen nog maar simulatorvluchten geweest, maar is er nog geen JSF daadwerkelijk af, laat staan de lucht in geweest.
Bij thales lachen ze zich inderdaad dood om al die prul van de amerikanen heb ik gehoord. Een vriend van me is daar nu bezig met een nieuw type radar die nog veel leukere dingen kanquote:Op maandag 10 oktober 2005 18:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
Stealth..
Dankzij onze Nederlandsche radarbouwers lichtten stealthtoestellen tegenwoordig op als kerstbomen in Mekka.
De Koninklijke Universiteit Tilburg. Maar dan zou er KUT komen te staan dus hebben ze het maar Brabant genoemd in de afkorting.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:44 schreef sp3c het volgende:
wat is de KUB?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |