abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31327846
Ik was net weer vacatures door aan het spitten en vond een redelijk leuke functie.
Echter, ze vragen bij de sollicitatie een pasfoto te voegen.
Dit zie ik steeds vaker en eigenlijk vind ik het een vorm van discriminatie.

Wie heeft er al eens een pasfoto mee opgestuurd?
Ik weiger dit meestal te doen en stuur dus een sollicitatie zonder foto.
pi_31327902
Waarom is het een vorm van discriminatie
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_31327915
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom is het een vorm van discriminatie
Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?
[insert random GVH linkje omdat ik graag mod wil worden :') ]
pi_31327927
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:50 schreef Trey het volgende:

[..]

Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?
Erm...

Staat dat in de vacature
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:51:42 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31327944
Idd waarom anders een pasfoto vragen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31327948
Het is een vorm van selectie op uiterlijk. Er wordt niet eens gekeken naar de capaciteiten/opleiding e.d.
Dat vind ik een lichte vorm van discriminatie.
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:52:03 #7
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_31327951
Kan me voorstellen dat wanneer het een functie is voor in de verkoop ofzo dat ze iemand zoeken die er een beetje aantoonbaar uitziet. Je ziet het inderdaad niet vaak maar het komt voor, heb het zelf ook 1x gehad dat ik een pasfoto moest meesturen. Wel aangenomen toen trouwens
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:52:12 #8
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_31327954
Het scheelt je alleen maar kostbare tijd.

Als ze je dan weigeren wegens je uiterlijk, hoeven ze het in ieder geval niet tijdens je intake te doen.
Ik ga naar huis.
pi_31327959
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:51 schreef Megumi het volgende:
Idd waarom anders een pasfoto vragen.
Waarom zou het niet kunnen voor een representatieve functie
pi_31327978
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:52 schreef IkWilbert het volgende:
Kan me voorstellen dat wanneer het een functie is voor in de verkoop ofzo dat ze iemand zoeken die er een beetje aantoonbaar uitziet. Je ziet het inderdaad niet vaak maar het komt voor, heb het zelf ook 1x gehad dat ik een pasfoto moest meesturen. Wel aangenomen toen trouwens
Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.
Maar ik vind het evengoed niet kunnen.

Laatst zag ik trouwens een vacature waar ze specifiek om een man vroegen, want het was een buitendienstfunctie waar veel met koffers gesleept moest worden en volgens het bedrijf kon een vrouw dat niet. Dit stond er letterlijk in!
pi_31328002
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:53 schreef Koningin het volgende:

[..]

Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.
Maar ik vind het evengoed niet kunnen.

Tja, zoals hierboven al genoemd: het scheelt je eventueel tijd.
quote:
Laatst zag ik trouwens een vacature waar ze specifiek om een man vroegen, want het was een buitendienstfunctie waar veel met koffers gesleept moest worden en volgens het bedrijf kon een vrouw dat niet. Dit stond er letterlijk in!

DIt is dan, voor zover mij bekend, dan weer niet toegestaan.
pi_31328051
Heb ooit voor een bedrijf gewerkt met een Duitse vestiging, blijkt dat het In Duitsland vrij normaal is dat je een pasfoto meestuurt.

Dus wie weet komt dat hier in de toekomst ook
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_31328126
Ik vind het in een tijdperk met verregaande beoordeling op grond van uiterlijkheden een kwalijke zaak. Een pasfoto zegt niets over iemands kwaliteiten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31328344
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:03 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het in een tijdperk met verregaande beoordeling op grond van uiterlijkheden een kwalijke zaak. Een pasfoto zegt niets over iemands kwaliteiten.
Maar wel over de persoonlijkheid.
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:15:46 #15
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_31328349
Ik vind het wel handig, dan kun je direct de mocro's er uit zeven, hoef je niet eens meer naar de namen te kijken !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:18:02 #16
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31328384
Ik kan het me wel voorstellen dat ze zoiets doen als het om een functie gaat waarbij het belangrijk is dat je er representatief uitziet. Als je het visitekaartje van het bedrijf bent snap ik best dat er een pasfoto wordt gevraagd.

Voor de meeste functies is het echter totaal niet belangrijk.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_31328430
Als ik op zo'n functie reageer, weet ik toch dat ik representatief moet zijn.
Evt. tijdens een gesprek zal ik dat dan ook zijn.
pi_31328440
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:15 schreef Lexie het volgende:

[..]

Maar wel over de persoonlijkheid.
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31328488
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:20 schreef LostFormat het volgende:
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31328536
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
pi_31328555
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:26:56 #22
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328565
Het uiterlijk is een belangrijke factor voor meerdere beroepen waarbij direct contact met klanten is, dus wordt hierop geselecteerd. Dit kan tijdens de intake gebeuren, of eerder al door een pasfoto mee te sturen met de CV. Voor representatieve functies is het dan ook niet abnormaal dat men om een pasfoto vraagt.

Ik zou me overigens om een pasfoto geen zorgen maken. Men ziet alleen je hoofd, en of je er dus verzorgd uit ziet, wat meestal wel zo is op pasfoto's. Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze specifiekere vragen stellen, zoals maten, lengte, of een gehele foto van jezelf.
pi_31328577
quote:
Ja, eigenlijk niets het is alletwee heel erg fout. Maar bij het vragen om een pasfoto geven ze al heel erg aan dat ze blijkbaar erg op uiterlijk zijn gesteld.

Ik heb trouwens ook wel eens een sollicitatiebrief met pasfoto ontvangen. Dat vond ik toen juist een beetje gek (ze is ook niet aangenomen).
pi_31328602
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:26 schreef LostFormat het volgende:
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.
Ook heel erg waar. Ik kan vreselijk op foto's staan en denk dan altijd "oh mijn god, wat een koe", maar op filmmateriaal denk ik altijd "hey, leuke meid"
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:30:39 #25
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328647
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:27 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk niets het is alletwee heel erg fout. Maar bij het vragen om een pasfoto geven ze al heel erg aan dat ze blijkbaar erg op uiterlijk zijn gesteld.
Anderzijds, stel je solliciteert in een game store waar alleen maar alto's werken. (generaliserend voorbeeld, maar komt geregeld voor), en je solliciteert. Je bent een keurig verzorgd meisje, met een leuke paardenstaart, mooie ogen, etcetera.
Als je op een sollicitatiegesprek zou komen wordt je eigenlijk al gelijk als niet aangenomen beschouwd, omdat de kans dat je binnen het team past enorm klein is. Als je een pasfoto meestuurt weet men dat gelijk en weet je ook sneller waar je aan toe bent.
pi_31328649
staat er dat je je eigen pasfoto er bij moet sturen? anders doe je toch een foto van Bea erbij :p
pi_31328675
Het is mij niet duidelijk waarom je een pasfoto moet meesturen voor een functie als vertegenwoordiger. Een vertegenwoordiger moet juist eerder een goede manier van communiceren hebben, ik stap persoonlijk echt niet sneller met iemand in zee als hij/zji een leuk koppie heeft. Ik vertrouw juist eerder mensen die er niet supergelikt uitzien (wel verzorgd, maar niet een fotomodel zeg maar). Is dat bij jullie eigenlijk ook zo?
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:32:46 #28
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328690
Overigens als je het maar niets vind dat ze die eis stellen, waarom zou je dan uberhaubt nog solliciteren bij dat bedrijf? Kennelijk ben je het nu al niet eens met hun bedrijfsvoering.
pi_31328713
Ik vind het niet kunnen, omdat iemand in levenden lijve heel anders kan overkomen dan op een foto. Tevens kan het gebruikt worden om idd de Mocro's er uit te zeven of vrouwen die niet lekker zijn oid.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:34:22 #30
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328732
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:32 schreef harlingen het volgende:
ik stap persoonlijk echt niet sneller met iemand in zee als hij/zji een leuk koppie heeft. Ik vertrouw juist eerder mensen die er niet supergelikt uitzien (wel verzorgd, maar niet een fotomodel zeg maar). Is dat bij jullie eigenlijk ook zo?
Maar wie zegt dat ze ook een fotomodel willen? Wie weet willen ze gewoon een verzorgd net koppie zien
pi_31328744
Gewoon meesturen, vooral als je geen rotkop hebt. Ik zou het als werkgever ook wel doen denk ik, om pasfoto's vragen. Je ziet al heel snel of iemand een betrouwbaar gezicht heeft of niet.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_31328751
quote:

[..]

Inderdaad niets, maar ik kan me wel in een gesprek vertegenwoordigen. En dan zien ze meer van mij dan alleen de foto.
pi_31328756
Een vriendin die veel in de horeca werkt via uitzendbureau's heeft op eigen initiatief een pasfotootje in haar CV verwerkt. Het ziet er heel leuk uit en het staat ook wel persoonlijk. Naast de informatie die je kunt halen uit haar CV heb je ook meteen een beeld van haar; een gezicht bij het verhaal. Ik vond het een goed idee van haar en ik denk ook dat het goed overkomt, zeker als je solliciteert op functies waarbij een representatief uiterlijk een pre is.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:35:30 #34
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_31328760
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Maar wees eerlijk, die wil je toch niet aannemen ? Heb ik 1 keer gedaan en was alleen ellende.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:35:46 #35
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328763
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:33 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind het niet kunnen, omdat iemand in levenden lijve heel anders kan overkomen dan op een foto. Tevens kan het gebruikt worden om idd de Mocro's er uit te zeven of vrouwen die niet lekker zijn oid.
Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?
pi_31328783
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:32 schreef harlingen het volgende:
Het is mij niet duidelijk waarom je een pasfoto moet meesturen voor een functie als vertegenwoordiger. Een vertegenwoordiger moet juist eerder een goede manier van communiceren hebben, ik stap persoonlijk echt niet sneller met iemand in zee als hij/zji een leuk koppie heeft. Ik vertrouw juist eerder mensen die er niet supergelikt uitzien (wel verzorgd, maar niet een fotomodel zeg maar). Is dat bij jullie eigenlijk ook zo?
Ik vind die gladde verkopers altijd vreselijk. Heb liever een 'normaal' iemand om mee te praten.
pi_31328798
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef QuietGuy het volgende:

[..]

Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?
Er zijn ook zat mensen met een buitenlandse naam, die je normaal gesproken niet eens op gesprek zou laten komen. Maar als je soms foto's ziet van die mensen zien ze er heel netjes en verzorgd uit. Van die perfect ingeburgerde mensen. Die hebben er juist baat bij in principe.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_31328820
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:36 schreef Koningin het volgende:

Ik vind die gladde verkopers altijd vreselijk. Heb liever een 'normaal' iemand om mee te praten.
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:39:18 #39
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31328829
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:37 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Er zijn ook zat mensen met een buitenlandse naam, die je normaal gesproken niet eens op gesprek zou laten komen. Maar als je soms foto's ziet van die mensen zien ze er heel netjes en verzorgd uit. Van die perfect ingeburgerde mensen. Die hebben er juist baat bij in principe.
Absoluut. Er zijn aardig wat allochtonen die een achternaam hebben die ik niet eens uit kan spreken, maar nog beter zijn in nederlands als ik, enorm verzorgd en goed opgeleid zijn.
pi_31328834
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef QuietGuy het volgende:

Als je absoluut geen Marokkaan in dienst wil nemen, dan hoef je geen gesprek aan te gaan en heb je ook geen pasfoto nodig, alleen de naam op de CV en de brief is meestal al voldoende.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31328854
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef RaisinGirl het volgende:
Een vriendin die veel in de horeca werkt via uitzendbureau's heeft op eigen initiatief een pasfotootje in haar CV verwerkt.
Als je in de horeca werkt is het inderdaad een goed idee om het te doen, maar als ze straks gaat sollictieren bij bijv. een bank, dan kan je beter geen foto toevoegen omdat het dan niet echt gepast is (als er niet om gevraagd wordt).
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef Pikkebaas het volgende:
Maar wees eerlijk, die wil je toch niet aannemen ? Heb ik 1 keer gedaan en was alleen ellende.
Ik heb een Turkse collega gehad en die gozer was echt top! Had meer hart voor de zaak dan veel andere collega's. Daarnaast is een vriend van mij Marokkaans en heeft een eigen bedrijf, zaak loopt supergoed en die jongen werkt zich uit de naad. Het is dus maar wat je ervaringen met die mensen zijn.

Als iemand de juiste papieren en werkervaring heeft, waarom niet uitnodigen? Er is altijd een proeftijd en ik denk dat er bij functies op middelbaar of hoger niveau niet zoveel verschil zit tussen bijv. een turk of een nederlander (ervan uitgaande dat de turk in nederland gestudeerd heeft).
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:49:36 #42
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_31329015
Heb een keer een documentaire gezien over vrouwen die hun uiterlijk inzetten bij hun carrière (en dat kan op meer manieren dan met de baas het bed in duiken).
Was ook een vrouw die, na een aantal keer niet uitgenodigd worden voor een gesprek bij, ik geloof, een fitnesscentrum, foto's toevoegde bij haar sollicitatiebrieven, volgens haarzelf foto's die dermate uitdagend waren dat het eigenlijk ongepast was, en ineens wilde iedereen dr hebben.

Dus ze letten er gewoon op hoe 'knap' iemand is, denk ik. Best wel fout.
...as always
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:56:31 #43
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31329143
Het klinkt heel fout wat ik nu zeg, maar ik kan me voorstellen dat somige bedrijven wel op uiterlijk selecteren. Niet alleen voor rep. functies zoals receptioniste (zou jij als eigenaar van een bedrijf een 200 kilo wegende puisterige werknemer willen om al jouw klanten te woord te staan, wees eerlijk) maar ook om alvast een idee te hebben van hoe iemand in de bedrijfscultuur en het team past. Eerlijk? Nee. Begrijpelijk, dat wel.
pi_31329173
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:49 schreef Anyanka het volgende:
Ik geloof er niks van. Dit speelt misschien in landen met andere waarden en normen dan in Nederland, maar voor een normale baan word je echt niet geselecteerd op geile foto's. En als je deze wel opstuurt ben je dom bezig, de baas die je krijgt die wil dan maar 1 ding en dan is het in mijn ogen geen sexuele intimidatie.
pi_31329181
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:49 schreef Anyanka het volgende:
Heb een keer een documentaire gezien over vrouwen die hun uiterlijk inzetten bij hun carrière (en dat kan op meer manieren dan met de baas het bed in duiken).
Was ook een vrouw die, na een aantal keer niet uitgenodigd worden voor een gesprek bij, ik geloof, een fitnesscentrum, foto's toevoegde bij haar sollicitatiebrieven, volgens haarzelf foto's die dermate uitdagend waren dat het eigenlijk ongepast was, en ineens wilde iedereen dr hebben.

Ken het. Een uitermate aantrekkelijke vriendin van mij wordt regelmatig aangenomen. Tijdens de uitvoering van de functie ontdekken ze dan dat ze eigenlijk niets kan wat ze wilden en dus duurt zo'n baantje nooit lang.
pi_31329197
Te dikke mensen hebben trouwens ook meer moeite met het vinden van een baan vergeleken met mensen met een normaal postuur. Ook selectie op uiterlijk.
pi_31329227
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:56 schreef Aventura het volgende:
maar ook om alvast een idee te hebben van hoe iemand in de bedrijfscultuur en het team past. Eerlijk? Nee. Begrijpelijk, dat wel.
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:02:51 #48
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31329280
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:56 schreef Aventura het volgende:
Het klinkt heel fout wat ik nu zeg, maar ik kan me voorstellen dat somige bedrijven wel op uiterlijk selecteren. Niet alleen voor rep. functies zoals receptioniste (zou jij als eigenaar van een bedrijf een 200 kilo wegende puisterige werknemer willen om al jouw klanten te woord te staan, wees eerlijk) maar ook om alvast een idee te hebben van hoe iemand in de bedrijfscultuur en het team past. Eerlijk? Nee. Begrijpelijk, dat wel.
Precies wat ik in dit voorbeeld zei inderdaad:
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:30 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Anderzijds, stel je solliciteert in een game store waar alleen maar alto's werken. (generaliserend voorbeeld, maar komt geregeld voor), en je solliciteert. Je bent een keurig verzorgd meisje, met een leuke paardenstaart, mooie ogen, etcetera.
Als je op een sollicitatiegesprek zou komen wordt je eigenlijk al gelijk als niet aangenomen beschouwd, omdat de kans dat je binnen het team past enorm klein is. Als je een pasfoto meestuurt weet men dat gelijk en weet je ook sneller waar je aan toe bent.
Hetzelfde geldt voor selectie op het geslacht. Als er een afdeling is waar alleen vrouwen werken zal je ook eerder geneigd zijn om nog een vrouw aan te nemen in plaats van een man. Of andersom natuurlijk. Officieel mag je er volgens mij niet op selecteren, maar voor het behoud van een bedrijfscultuur wordt er wel degelijk verder gekeken dan naar wat je allemaal kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door QuietGuy op 10-10-2005 11:08:05 ]
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:05:57 #49
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_31329343
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:00 schreef harlingen het volgende:
[..]
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.
Zie mijn voorbeeldje hierboven Ik ben het met je eens dat een foto het ook enorm mis kan hebben, maar als je iemand anders kan selecteren die helemaal in het plaatje past zal dat toch eerder gebeuren, is het niet met een pasfoto dan is het wel na de eerste gespreksronde.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:06:00 #50
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31329345
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:00 schreef harlingen het volgende:

[..]

Voorbeeld: tijdschriftenland. Meeste mensen die er werken zien er verzorgd en goed uit. Ik kan me dan voorstellen dat als ze een foto zien dan iemand met slechte tanden en een kapsel uit de jaren 70 niet uitnodigen. Tegenwoordig werk ik in de TV-branche en als we bv. mensen uitnodigen om op TV geinterviewd te worden, willen we meestal ook een pasfoto, niet dat diegene een schoonheid moet zijn, maar je moet er gewoon wel een beetje leuk en vlot uitzien. Wat dat 'vlot 'inhoudt, daar kan ik zelf de vinger niet helemaal opleggen trouwens, het is meer een gevoel in combinatie met enkele uiterlijke kenmerken.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:12:10 #51
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_31329507
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 09:46 schreef Koningin het volgende:
Ik was net weer vacatures door aan het spitten en vond een redelijk leuke functie.
Echter, ze vragen bij de sollicitatie een pasfoto te voegen.
Dit zie ik steeds vaker en eigenlijk vind ik het een vorm van discriminatie.

Wie heeft er al eens een pasfoto mee opgestuurd?
Ik weiger dit meestal te doen en stuur dus een sollicitatie zonder foto.
Tja, wie zegt dat uiterlijk niet telt.
Ik vind het geen probleem dat werkgevers dat doen, is hun goedrecht toch? Als het straks maar
niet op grote schaal wordt gedaan door iedereen, want dan wordt ik witheet.
Ik ben zelf nl. niet zo knap (vind ik zelf)
Een functie als projectleider zit er dus niet in voor mij ws.

Bovenbuurjongen bij mij in de flat is een mooie hollandse jongen en hij is
marketing manager bij ilse-media.
Hij verdient dan ook 2200 p/mnd en hij met e virndin 9die alleen bijverdient) hebbensamen 2
mooie VW's voor de deur/. Ik kan het niet helpen dan jaloers te zijn.
Die gast praat plat met amsterdams accent, is een egotripper, en is enkelt om
zeuiterlijk aangenomen denk ik.

Wat als iemand nou es zijn gezicht compleet onherstelbaar zou verneuken?
Zou hij dan zijn baan nog houden?
Alles draait om innerlijk toch? Zeggen ze.

Dat zou een praktijk-beproeving woden (vervelende lui met een grote bek,
die zeggen dat uiterlijk niet uitmaakt)

[ Bericht 0% gewijzigd door Five_Horizons op 10-10-2005 11:14:11 (Doe even normaal!) ]
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:16:52 #52
108862 a-child-in-chains
pi_31329619
Ik kan mijn post niet editen, is gesloten om een of ander reden.
Zo hard is mijn reactie toch niet?
No room for the unlucky.
pi_31329657
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:16 schreef a-child-in-chains het volgende:
Ik kan mijn post niet editen, is gesloten om een of ander reden.
Zo hard is mijn reactie toch niet?
Die is gesloten door mij. Die taal gebruik je maar ergens anders.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:51:28 #54
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31330331
Wat een onzin lees ik hier allemaal weer zeg. Bah bah.

Die pasfoto's worden puur en alleen gebruikt om een beter beeld te vormen van de sollicitant. Op basis van een CV krijg je al een beeld van iemand en die pasfoto completeerd het.
En het discriminerende aspect? Wat een onzin. Heb je niet veel liever dat je van te voren afgewezen wordt, dan achteraf bij een gesprek.

Ik zou persoonlijk als werver altijd vragen om een pasfoto, het bepaalt totaal niets qua uitnodigen van kandidaten, maar de kandidaten die dat niet doen zullen blijkbaar wel wat te verbergen hebben zeker als ze het niet doen? Of heel onzeker zijn? Wil ik zo iemand dan als manager of verkoper hebben? Nee dus.

Persoonlijk deed ik zelf altijd een pasfoto op m'n CV. Het maakte het af en heel vaak heb ik bij gesprekken complimenten erover gekregen (en niet omdat ik zo'n lekker ding ben, chekc m'n foto-album maar), maar omdat het juist een beter beeld geeft van de kandidaten. En je hebt altijd een mooie opener want 9 van de 10 keer begint dan degene met wie je praat met een zin als hey ik herkende je al van de foto.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31389026
Tja
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:12 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Tja, wie zegt dat uiterlijk niet telt.
Ik vind het geen probleem dat werkgevers dat doen, is hun goedrecht toch? Als het straks maar
niet op grote schaal wordt gedaan door iedereen, want dan wordt ik witheet.
Ik ben zelf nl. niet zo knap (vind ik zelf)
Een functie als projectleider zit er dus niet in voor mij ws.

Bovenbuurjongen bij mij in de flat is een mooie hollandse jongen en hij is
marketing manager bij ilse-media.
Hij verdient dan ook 2200 p/mnd en hij met e virndin 9die alleen bijverdient) hebbensamen 2
mooie VW's voor de deur/. Ik kan het niet helpen dan jaloers te zijn.
Die gast praat plat met amsterdams accent, is een egotripper, en is enkelt om
zeuiterlijk aangenomen denk ik.

Wat als iemand nou es zijn gezicht compleet onherstelbaar zou verneuken?
Zou hij dan zijn baan nog houden?
Alles draait om innerlijk toch? Zeggen ze.

Dat zou een praktijk-beproeving woden (vervelende lui met een grote bek,
die zeggen dat uiterlijk niet uitmaakt)
Jou zou ik elk geval nooit aannemen vanwege je kromme Nederlands en slechte schrijfstijl. Daar heb ik echt geen pasfoto voor nodig.

NB: EUR 2200,- p/m is toch niet zoveel? En al helemaal niet voor een marketing manager...
pi_31401709
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:23 schreef Tja... het volgende:
Tja
[..]

Jou zou ik elk geval nooit aannemen vanwege je kromme Nederlands en slechte schrijfstijl. Daar heb ik echt geen pasfoto voor nodig.

NB: EUR 2200,- p/m is toch niet zoveel? En al helemaal niet voor een marketing manager...
Die patsbak maakt dat voor hem natuurlijk goed.

2200,- is idd niet denderend.
pi_31413579
Bij de Mc Donalds bij mij in de buurt kijken ze eerst wie er geschikt is qua niveau ( ) en achtergrond etc. Daarna selecteren ze de leukste meisjes op pasfoto

;:D;D:;D;:D :D:D D!
  donderdag 13 oktober 2005 @ 18:50:28 #58
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_31415867
Doe je er een foto van een hele knappe man/vrouw bij en als ze je uitnodigen en za gaan zeiken over dat je de verkeerde foto hebt opgestuurd klaag je ze aan voor discriminatie. Voor miljarden.
Ik heb al een boek.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:31:59 #59
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31449219
soms zoeken ze een leuk blondje, soms een neger, soms een oosters type, soms hebben ze liever een blonde hollandse jongen. Je ziet het niet altijd aan de naam, met eem pasfoto erbij kun je hier alvast op selecteren. Is niks mis mee denk ik.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 17 oktober 2005 @ 09:35:12 #60
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31505514
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
soms zoeken ze een leuk blondje, soms een neger, soms een oosters type, soms hebben ze liever een blonde hollandse jongen. Je ziet het niet altijd aan de naam, met eem pasfoto erbij kun je hier alvast op selecteren. Is niks mis mee denk ik.
soms laat jij ook zo goed blijken dat je totaal niet weet waar je het over hebt he..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31506670
Ik zou zo'n vacature niet serieus nemen. (Tenzij het een modellenbureau is dan kan ik het wel begrijpen.)
pi_31551960
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:51 schreef avotar het volgende:
Wat een onzin lees ik hier allemaal weer zeg. Bah bah.

Die pasfoto's worden puur en alleen gebruikt om een beter beeld te vormen van de sollicitant. Op basis van een CV krijg je al een beeld van iemand en die pasfoto completeerd het.
En het discriminerende aspect? Wat een onzin. Heb je niet veel liever dat je van te voren afgewezen wordt, dan achteraf bij een gesprek.

Ik zou persoonlijk als werver altijd vragen om een pasfoto, het bepaalt totaal niets qua uitnodigen van kandidaten, maar de kandidaten die dat niet doen zullen blijkbaar wel wat te verbergen hebben zeker als ze het niet doen? Of heel onzeker zijn? Wil ik zo iemand dan als manager of verkoper hebben? Nee dus.

Persoonlijk deed ik zelf altijd een pasfoto op m'n CV. Het maakte het af en heel vaak heb ik bij gesprekken complimenten erover gekregen (en niet omdat ik zo'n lekker ding ben, chekc m'n foto-album maar), maar omdat het juist een beter beeld geeft van de kandidaten. En je hebt altijd een mooie opener want 9 van de 10 keer begint dan degene met wie je praat met een zin als hey ik herkende je al van de foto.
Wat een volstrekte onzin. Mensen die geen foto meesturen, die zullen wel iets te verbergen hebben? Wat ben jij een shallow figuur zeg. Ik vind het eerder lachwekkend dat er mensen zijn die van zichzelf al een foto meesturen, terwijl het niet eens gevraagd wordt. Dan kun je overigens nog steeds de juiste persoon zijn (dus ik wijs niemand af, terwijl jij dat blijkbaar wel doet op basis van foto's) maar het heeft echt iets zieligs.

En als je zo'n cliche openingszin nodig hebt, dan zegt dat alleen maar genoeg over het gebrek aan empathie en/of improvisatievermogen
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 19 oktober 2005 @ 03:32:04 #63
18335 djdano
Eet meer shoarma!!!
pi_31551984
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 17:16 schreef MaRySe het volgende:
Bij de Mc Donalds bij mij in de buurt kijken ze eerst wie er geschikt is qua niveau ( ) en achtergrond etc. Daarna selecteren ze de leukste meisjes op pasfoto

;:D;D:;D;:D :D:D D!
Net of ze bij de Mac ook maar ergens op kunnen selecteren.......
  woensdag 19 oktober 2005 @ 07:44:40 #64
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31552527
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 03:26 schreef StefanP het volgende:

[..]

Wat een volstrekte onzin. Mensen die geen foto meesturen, die zullen wel iets te verbergen hebben? Wat ben jij een shallow figuur zeg. Ik vind het eerder lachwekkend dat er mensen zijn die van zichzelf al een foto meesturen, terwijl het niet eens gevraagd wordt. Dan kun je overigens nog steeds de juiste persoon zijn (dus ik wijs niemand af, terwijl jij dat blijkbaar wel doet op basis van foto's) maar het heeft echt iets zieligs.

En als je zo'n cliche openingszin nodig hebt, dan zegt dat alleen maar genoeg over het gebrek aan empathie en/of improvisatievermogen
Oh oh oh oh, begrijpend lezen is som s best lastig he..
Als dit je mening is die je gevormd hebt op basis van mijn post, dan zijn we uitgepraat he.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 11:46:50 #65
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_31556243
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat aantrekkelijke mensen anders behandeld worden dan niet-aantrekkelijke...zo krijgen aantrekkelijke mensen minder straf in de rechtzaal, dat soort dingen.

Daarom vind ik het niet goed om dat (onbewuste) oppervlakkige gedrag al zo vroeg in een selectieprocedure mogelijk te maken.

Je kan 100 keer zeggen dat JIJ niet let op hoe knap iemand is, maar dat gebeurt gewoon.
...as always
pi_31557653
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 11:46 schreef Anyanka het volgende:
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat aantrekkelijke mensen anders behandeld worden dan niet-aantrekkelijke...zo krijgen aantrekkelijke mensen minder straf in de rechtzaal, dat soort dingen.

Daarom vind ik het niet goed om dat (onbewuste) oppervlakkige gedrag al zo vroeg in een selectieprocedure mogelijk te maken.

Je kan 100 keer zeggen dat JIJ niet let op hoe knap iemand is, maar dat gebeurt gewoon.
Daar is inderdaad veel onderzoek naar gedaan en de uitkomst is steeds in het voordeel van de aantrekkelijke mensen. Ook te dikke mensen worden al snel als lui en ongedisciplineerd bestempeld. Als er een pasfoto wordt meegestuurd zal er op uiterlijk worden geselecteerd, ook al roept men dat dat niet zal gebeuren.
pi_31559955
ik wordt op school zelfs geleerd om een pasfoto bij te voegen..
dag
  woensdag 19 oktober 2005 @ 22:04:00 #68
131761 rubenrtv2
pokeralsbijbaan.nl
pi_31567281
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 15:07 schreef petre86 het volgende:
ik wordt op school zelfs geleerd om een pasfoto bij te voegen..
die tijd zouden ze beter aan spelling kunnen besteden ...
When we play, we must realize, before anything else, that we are out to make money - Sklansky
Instructeur bij http://www.pokeralsbijbaan.nl
pi_31568121
Toen ik solliciteerde als vormgever her en der, kwam ik ook vacatures tegen waarbij je een pasfoto mee moest sturen. Ik vind dat erg raar. Wat hebben vormgevingsskills nu met uiterlijk te maken? Ik ben er niet zo bang voor afgewezen te worden op mijn uiterlijk, maar vragen om een pasfoto voor zo'n functie vind ik de plank behoorlijk misslaan.
pi_31568141
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:04 schreef rubenrtv2 het volgende:

[..]

die tijd zouden ze beter aan spelling kunnen besteden ...
daar heb je spellingscontrole in word voor he en iemand die je brief naleest voor je hem verstuurd..
je moet toch wat he ( met dyslexie )
dag
pi_31568174
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:41 schreef Tasha het volgende:
Toen ik solliciteerde als vormgever her en der, kwam ik ook vacatures tegen waarbij je een pasfoto mee moest sturen. Ik vind dat erg raar. Wat hebben vormgevingsskills nu met uiterlijk te maken? Ik ben er niet zo bang voor afgewezen te worden op mijn uiterlijk, maar vragen om een pasfoto voor zo'n functie vind ik de plank behoorlijk misslaan.
weet de sollicitatiecommissie met wie ze van doen hebben als je op gesprek komt, vooral handig bij het bespreken van de kandidaten na een gesprek.
dag
pi_31574559
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:42 schreef petre86 het volgende:

[..]

daar heb je spellingscontrole in word voor he
Of die zo geweldig is.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 08:47:01 #73
35189 Troel
scherp en bot
pi_31574597
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:58 schreef Isabeau het volgende:
Te dikke mensen hebben trouwens ook meer moeite met het vinden van een baan vergeleken met mensen met een normaal postuur. Ook selectie op uiterlijk.
En op risico's!
Want ziektekosten kunnen snel oplopen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31575087
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 08:47 schreef Troel het volgende:

[..]

En op risico's!
Want ziektekosten kunnen snel oplopen.
Ik ben een flink iemand en ik ben echt nooit ziek. Dat is echte lulkoek!!
Vanaf augustus 2004 heb ik 2 ziek-dagen staan en als het aan mij had gelegen was er dat maar 1 geweest (mijn man dwong me in bed te blijven).
  donderdag 20 oktober 2005 @ 09:45:40 #75
35189 Troel
scherp en bot
pi_31575376
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 09:27 schreef Koningin het volgende:

[..]

Ik ben een flink iemand en ik ben echt nooit ziek. Dat is echte lulkoek!!
Vanaf augustus 2004 heb ik 2 ziek-dagen staan en als het aan mij had gelegen was er dat maar 1 geweest (mijn man dwong me in bed te blijven).
Meer kans op hart en vaatziekten? Versleten knieen en dergelijke? Ik heb het niet over de wat steverige mens, maar over de obesitasmens. Die alleen nog maar in de basisverzekering terecht kunnen enzo.

Maakt niet uit of je vaak ziek bent, de risico's op grote dingen zijn groter. Trust me
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31576002
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 09:45 schreef Troel het volgende:

[..]

Meer kans op hart en vaatziekten? Versleten knieen en dergelijke? Ik heb het niet over de wat steverige mens, maar over de obesitasmens. Die alleen nog maar in de basisverzekering terecht kunnen enzo.

Maakt niet uit of je vaak ziek bent, de risico's op grote dingen zijn groter. Trust me
Dan kun je nog verder gaan want mensen die roken en bijv. niet sporten (geen beweging) hebben dezelfde risico's. Mensen die veel alcohol consumeren etc. etc.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:26:53 #77
35189 Troel
scherp en bot
pi_31576025
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:24 schreef Koningin het volgende:

[..]

Dan kun je nog verder gaan want mensen die roken en bijv. niet sporten (geen beweging) hebben dezelfde risico's. Mensen die veel alcohol consumeren etc. etc.
ik denk dat alleen het roken bij een sollicitatie op zal vallen. Tja, en in een heel enkel geval misschien de alcohol.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31576155
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:26 schreef Troel het volgende:

[..]

ik denk dat alleen het roken bij een sollicitatie op zal vallen. Tja, en in een heel enkel geval misschien de alcohol.
En wat als je in je sollicitatie vertelt dat je als hobby een of andere 'gevaarlijke' sport hebt.
Bungeejumpen/parachute springen enzo....
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:40:00 #79
35189 Troel
scherp en bot
pi_31576261
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:35 schreef Koningin het volgende:

[..]

En wat als je in je sollicitatie vertelt dat je als hobby een of andere 'gevaarlijke' sport hebt.
Bungeejumpen/parachute springen enzo....
Tja, er wordt niet voor niets vaak afgeraden zulke dingen te vertellen. Ook motorrijden schijn je beter niet te kunnen noemen als hobby.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31576339
Je ziet maar weer hoe ver het kan gaan of je iemand aan neemt of niet...
pi_31577319
Toen ik voor een verkoopfunctie solliciteerde moest ik ook een pasfoto meesturen. Vond ik op zich niet zo raar aangezien de functie puur per post ging. Als je fatsoenlijk overkwam was dat genoeg en mocht je gaan bijbanen Heb nog nooit iemand van dat bedrijf irl gezien.

Wat wel raar was, was de reactie:
"Beste Chris, gefeliciteerd je bent aangenomen! We willen je er alleen wel even op wijzen dat de piercing die op de foto te zien is, niet gedragen mag worden tijdens de werkzaamheden."

Ik héb helemaal geen piercings Bleek dat ze me verwisseld hadden (qua foto dan) met een meisje dat wel een piercing had
pi_31579263
Ik heb zelf een tijd in Duitsland gestudeerd en gewerkt. Hier is het heel normaal dat je je pasfoto met je sollicitatie meestuurt. Sterker nog, wanneer je dat niet doet is de kans zeer groot dat je gewoon meteen afgewezen wordt.

Bij mijn sollicitatie hier in Nederland heb ik ook gewoon mijn pasfoto meegestuurd. Hoewel ze het hier ook nog nooit, of iig niet vaak, hadden meegemaakt vonden ze het wel prettig.

In Duitsland worden die foto's overigens vooral gebruikt voor persoons- en karakter-analyses. Uit iemands pasfoto zijn namelijk een heleboel eigenschappen van de desbetreffende persoon te analyseren. Ik heb er zelf ook geen moeite mee moet ik zeggen. Als ze je op basis van je pasfoto afwijzen, dan doen ze dat ook wel tijdens je sollicitatiegesprek. Eindresultaat blijft hetzelfde.
Live to ride, ride with your heart
  donderdag 20 oktober 2005 @ 14:54:08 #83
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_31580286
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 13:57 schreef Boost het volgende:
In Duitsland worden die foto's overigens vooral gebruikt voor persoons- en karakter-analyses. Uit iemands pasfoto zijn namelijk een heleboel eigenschappen van de desbetreffende persoon te analyseren.
Belachelijk. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld nooit vrolijk kijken ofzo, maar heel opgewekt zijn, mensen die er dom uitzien, maar slim zijn, mensen die agressieve types lijken maar heel zachtaardig zijn...
En juist DAAROM moet je met mensen praten om erachter te komen hoe ze zijn.

En er bestaan sowieso veel mensen die niet fotogeniek zijn. Ik zie er bijvoorbeeld altijd vreselijk jong uit op pasfoto's, alsof ik 14 ben ofzo. En dan zouden ze me niet aannemen omdat ze mijn uit mijn foto mijn karakter kunnen analyseren en beslissen dat ik geen volwassen type ben ofzo?
...as always
pi_31585120
quote:
Uit iemands pasfoto zijn namelijk een heleboel eigenschappen van de desbetreffende persoon te analyseren.
Uiteraard Op basis van een pasfoto ga je alleen maar uit van vooroordelen. Toevallig deze week nog een Yes gelezen waarin een dergelijk testje stond: een 19-jarig meisje met lange blonde haren en make-up werd door lezeressen als een bitch bestempeld, iemand die veel achter jongens aangaat. Zelf omschreef ze zich echter als nogal verlegen en had ze al vier jaar lang dezelfde vriend.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 19:11:46 #85
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31585286
voordeel van dat soort sollicitaties is dat je het leukste meisje kunt uitzoeken. Als je 100 brieven met pasfoto krijgt zoek je de 20 lekkerste uit en die nodig je uit voor een gesprek en daar zit vast wel een leuke, lekkere bij.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31597494
quote:
Uit iemands pasfoto zijn namelijk een heleboel eigenschappen van de desbetreffende persoon te analyseren.
Wat een onzin zeg. Nog erger dan die nietszeggende assessments die je tegenwoordig helaas overal ziet. Een van mijn collega's ziet er onverzorgd en vreselijk lui uit, de eerste keer dat ik hem zag dacht ik echt dat het een onwijze nietsnut was. Nu zit hij in mijn project en het is een van de beste beste techneuten waar ik ooit mee gewerkt heb.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31598551
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 04:57 schreef StefanP het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg. Nog erger dan die nietszeggende assessments die je tegenwoordig helaas overal ziet. Een van mijn collega's ziet er onverzorgd en vreselijk lui uit, de eerste keer dat ik hem zag dacht ik echt dat het een onwijze nietsnut was. Nu zit hij in mijn project en het is een van de beste beste techneuten waar ik ooit mee gewerkt heb.
Psies. Als alles idd van een pasfoto af te leiden was, dan hadden we geen sollicitatiegesprekken meer nodig.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31600109
Ik heb ook nooit gezegd dat alles uit een pasfoto af te leiden is, maar het is wel een feit dat in het overgrote deel van de gevallen een aantal karaktereigenschappen af te leiden zijn. Ja, hierbij wordt inderdaad uitgegaan van een aantal stereotypen die in de loop der jaren vastgesteld zijn door een hele club gespecialiseerde psychologen. Er is gewoon ook veel onderzoek geweest op dit gebied. Tuurlijk zal het echt niet kloppen in 100% van de gevallen, maar het geeft wel een duidelijke indicatie.

En ja, ik ben het helemaal met jullie eens dat een gesprek de beste indruk van een persoon geeft. Maar ook daarin kunnen foute inschattingen gemaakt worden van personen (je zal maar eens een slechte dag hebben, heel zenuwachtig zijn etc.) Geen enkele methode biedt 100% zekerheid!
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:21:30 #89
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_31601969
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:52 schreef Boost het volgende:Ja, hierbij wordt inderdaad uitgegaan van een aantal stereotypen die in de loop der jaren vastgesteld zijn door een hele club gespecialiseerde psychologen. Er is gewoon ook veel onderzoek geweest op dit gebied.
Ben heel benieuwd naar die onderzoeken, heb daar nog nooit van gehoord.
...as always
pi_31610150
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:52 schreef Boost het volgende:
Ik heb ook nooit gezegd dat alles uit een pasfoto af te leiden is, maar het is wel een feit dat in het overgrote deel van de gevallen een aantal karaktereigenschappen af te leiden zijn. Ja, hierbij wordt inderdaad uitgegaan van een aantal stereotypen die in de loop der jaren vastgesteld zijn door een hele club gespecialiseerde psychologen. Er is gewoon ook veel onderzoek geweest op dit gebied. Tuurlijk zal het echt niet kloppen in 100% van de gevallen, maar het geeft wel een duidelijke indicatie.
Je hebt ook een betrouwbare bron om dit verhaal te staven

Want als dit zo is, kunnen we Lombroso-theorie ook wel weer van stal halen
pi_31621205
quote:
Psychologie is geen wetenschap.
-Mark Steyn
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 09:52:08 #92
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31622003
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 05:05 schreef StefanP het volgende:
Maar een ingenieursopleiding wel zeker? Maffe Willie Wortel. Daarnaast, Boost is niet eens psycholoog.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:03:30 #93
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_31622072
quote:

[..]

Ben erg benieuwd wat t dan wel is...
Lang leve mij! *O*
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:10:24 #94
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31622125
quote:
Ah, en bij een gesprek zou het ook nuttig zijn weer een specialist op het gebied van schedelvormen bij de hand te hebben, zodat men uit de vorm van het hoofd kan opmaken of de sollicitant geen luie flikker is of te ambitieus of geneigd tot stelen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31622167
quote:

zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:19:45 #96
66444 Lord_Vetinari
pi_31622202
quote:

[..]

Want...?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:19:31 #97
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31623102
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:03 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ben erg benieuwd wat t dan wel is...
Ik blijf het frappant vinden dat het vaak techniek/beta studenten zijn die af moeten geven op andere vakgebieden; alsof de natuurwetenschappen het enige, echte 'wetenschappelijke' gebied is. In dat opzicht ben ik blij dat ik mijn TN studie niet heb afgemaakt, veel kortzichtige mensen daar.

Daarnaast denk ik niet dat StefanP op de hoogte is van het demarcatieprobleem zoals dat besproken wordt in de wetenschapsfilosofie, maar dat vindt StefanP vast te saai om zich in te verdiepen. Het is gewoon veel leuker om maar wat te roepen.
pi_31623740
Ben inderdaad verre van een psycholoog, maar ik weet wel dat psychologie wel degelijk een wetenschap is (officieel zelfs sinds 1879 (het overhoren van je vriendin die wel psychologie doet heeft soms zo zijn voordelen :p)).

Bronnen...tja...ik ben me ervan bewust dat ik die eigenlijk moet geven ja. Helaas heb ik de dingen die mij zijn verteld tijdens mijn opleiding (waarin o.a. ook karakteranalyses en persoonsanalyses behandelt werden) alleen maar zo op papier staan in een doos op zolder...sorry als ik nu even geen zin heb om te gaan zoeken naar de titel van die onderzoeken. Maar probeer google eens...ik denk echt dat je wel iets zal vinden
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:57:33 #99
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31623811
Boost bedoelt hopelijk niet de frenologie?
The love you take is equal to the love you make.
pi_31623989
denk het niet want ik heb geen idee waar je het over hebt :s
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:15:01 #101
66444 Lord_Vetinari
pi_31624125
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:06 schreef Boost het volgende:
denk het niet want ik heb geen idee waar je het over hebt :s
Sollicitatie met pasfoto

Ik kon alleen niet op het woord komen
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:18:19 #102
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31624193
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Sollicitatie met pasfoto

Ik kon alleen niet op het woord komen
Jij dacht ook aan frenologie?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:23:57 #103
66444 Lord_Vetinari
pi_31624297
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jij dacht ook aan frenologie?
Ik heb het idee iets verder doorgetrokken. Als mensen gaan beoordelen op basis van pasfoto's is het een kleine stap om vervolgens bij het gesprek een frenoloog erbij te halen die dan op basis van je schedel gaat adviseren aan de werkgever.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:28:06 #104
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31624368
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik heb het idee iets verder doorgetrokken. Als mensen gaan beoordelen op basis van pasfoto's is het een kleine stap om vervolgens bij het gesprek een frenoloog erbij te halen die dan op basis van je schedel gaat adviseren aan de werkgever.
Ik vat 'm nu. Ben nog steeds wel benieuwd wat Boost nou denkt te bedoelen.
pi_31625342
Ik weet dat het een beetje vaag is wat ik bedoel als ik niet met duidelijk voorbeelden kom...maar in Duitsland heb ik tijdens mijn studie een vak gevolgd van een prof. gespecialiseerd in het kenmerken van karakters, persoonlijkheden e.d. op basis van (pas)foto´s. Hij werd ook vaak gevraagd door bedrijven als Bosch, VAG, Mercedes en BMW om dergelijke scans uit te voeren voor kaderpersoneel. Uit deze analyses van (pas)foto´s werd dan een karakterschets gemaakt die in 9 van de 10 gevallen ook bleek te kloppen. Ook werden er dus idd ook mensen afgewezen op basis van hun foto, omdat zij niet geschikt werden geacht voor de functie, of niet binnen het team pasten.
En ja, hij keek hierbij idd ook naar de schedel (geen idee dat dit frenologie heette trouwens

Nogmaals, tuurlijk is de kans dat hierbij fouten worden gemaakt aanwezig, maar hij gaf zelf aan het tot een minimum te kunnen beperken.
pi_31625970
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Terwijl Lombroso verguisd wordt
pi_31626002
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:16 schreef Boost het volgende:
Uit deze analyses van (pas)foto´s werd dan een karakterschets gemaakt die in 9 van de 10 gevallen ook bleek te kloppen. Ook werden er dus idd ook mensen afgewezen op basis van hun foto, omdat zij niet geschikt werden geacht voor de functie, of niet binnen het team pasten.
En ja, hij keek hierbij idd ook naar de schedel (geen idee dat dit frenologie heette trouwens
En wat voor karakterschets is dat?

Want dan voel ik een gat in de markt opkomen voor damesblaadjes. We schrappen de horoscoop (Er is een grote kans dat, misschien, zou, als) en dat vervangen we door een nieuwe rubriek. Lezeressen sturen een pasfoto op van manlief en de deskundige beoordeelt de karaktereigenschappen
pi_31626116
ik heb dat op de cv staan die ik mee stuur met de soli brief
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:19:42 #109
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31658923
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:46 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Terwijl Lombroso verguisd wordt
of het horn/halo effect
  maandag 24 oktober 2005 @ 21:08:35 #110
108862 a-child-in-chains
pi_31664547
Uiterlijk telt in deze wereld dat staat vast.
Wat mensen willen is gewoon alles wat mooi is. En of ze nou gelijk heben of
niet wbt. het kunne axtraheren van persoonlijkheden a/d hand van een pasfoto..
Mensen zullen toch wel 'aannemelijke' argumenten verzinnen om het
uiterlijk er doorheen te drukken (sollicitaties, whatever)

En dat is niet zo best.

[ Bericht 13% gewijzigd door a-child-in-chains op 24-10-2005 21:16:37 ]
No room for the unlucky.
pi_31667590
Van sommige dingen is wel bekend dat ze vaker met elkaar samen voorkomen.. dyslexie, mannelijk geslacht, linkshandigheid, rossige haarkleur bijvoorbeeld. Of rossig haar & lage pijngrens. Best mogelijk dat er meer van die samenhangende kenmerken zijn
pi_31668766
Wij vragen/maken alleen een foto van de kandidaten wanneer de opdrachtgever hier om vraagt. Zelfs dan maken we nog een overweging of dit noodzakelijk is voor de functie, bij administratief backoffice is uiterlijk bijv van minder belang.

Mocht je een foto bij je sollicitatie willen sluiten doe dan een kleine foto waar je normaal op staat! Gewoon een pasfoto ofzo. We hebben mappen vol foto's van mensen die denken dat ze een model zijn en op de een of andere sexy manier moeten poseren
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
pi_31668802
Sorry, dubbel
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
pi_31669298
Ik vind de link die wordt gelegd tussen uiterlijk en karakter toch wel erg gevaarlijk. Dan gaan we weer terug naar de middeleeuwen waarin iemand met aan elkaar gegroeide wenkbrauwen een duivelskind was.
pi_31673342
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Want...?
Omdat je het niet kunt bewijzen. Eenvoudig dus. Maar ach, het verbaast me niet dat er allemaal en reacties geplaats worden. Blijkbaar allemaal mensen die van mening zijn dat je uit een foto iemands karaktereigenschappen kunt aflezen. Een diagnose stellen dat iemand aan schizofrenie o.i.d. lijdt is nog te doen omdat daar symptomen bij horen, maar dat kun je dus ook allemaal faken. Er is geen rotsvast bewijs mogelijk zoals dat in de wetenschap gangbaar is. Iedereen kan iets roepen. Therapieen zijn twijfelachtig. Er zijn geen vaste criteria om een bewering te doen. Dat ik me daar aan stoor en de meesten niet, komt misschien wel omdat ik als een van de relatief weinig mensen als beta ben geschoold. Als je dat zelf niet bent, dan is het waarschijnlijk veel makkelijker om te accepteren dat psychologie een wetenschap is omdat je toch niet beter weet.

En zodra je begint met conclusies trekken die op basis van jouw mening als 'expert' gerechtvaardigd zijn, zonder dat daar dus rotsvaste criteria voor zijn, dan begeef je je helemaal op een hellend vlak. Zoals keer op keer te zien valt hoe psychologen het fout hebben bij hun 'analyse' (en ik krijg dat woord hier dus bijna niet over mijn lippen omdat het er niet hoort) van b.v. criminelen.

Psychologie is dus GEEN wetenschap.
-Mark Steyn
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:45:10 #116
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31690010
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 05:34 schreef StefanP het volgende:
Psychologie is dus GEEN wetenschap.
Je vermogen om logisch te redeneren schiet drastisch tekort.

Niet alleen bepaalt een of ander falende theorie helemaal niet of een vakgebied wel of niet wetenschappelijk is, maar je hebt als HBO'er zelf nog niet eens een universiteit van binnen gezien, laat staan dat je geschoold bent in wetenschapsfilosofie (anders kom je niet aanzetten met zulke kul als zou 'rotsvast bewijs' een eigenschap zijn van 'echte' wetenschap, waarmee tevens weer duidelijk is dat je je kortzichtige blik spiegelt aan de natuurwetenschappen). Kortom, meneer is zowel gefrusteerd als kortzichtig.

Wat leveren universiteiten dan af qua psychologen? Pseudowetenschappers? Die beta arrogantie van je komt mijn strot uit.

[ Bericht 14% gewijzigd door Sovereign op 25-10-2005 23:50:46 ]
pi_31690439
En jij bent op je teentjes getrapt. Alfaatje of gammaatje zeker? Ik heb dan een HTS diploma maar ben stukken slimmer dan de meeste academici. Doe dus maar niet alsof jouw papiertje je tot een genie maakt dat "boven reageren op commentaar van dat gepeupel" staat, want dat is alleen maar lachwekkend, evenals de mening dat alle academici filosoferende meesters in wetenschap en logica zijn want de meeste WO studies leiden gewoon op voor een bepaalde richting net zoals dat op het HBO het geval is. Alsof elke WO opleiding enkel AIOs en IOIs aflevert Filosofie is evenals psychologie geen wetenschap, en "wetenschapsfilosofie" vind ik alleen maar lachwekkend omdat het voor echte wetenschappers en technici eenvoudig is wat wel en niet tot de wetenschap behoort. Psychologie met al zijn onbewijsbare fratsen en zogenaamde therapieen valt daar dus niet onder, zoals al snel duidelijk wordt als je ook maar even googelt * wacht het commentaar af dat googelen voor domme HBO'ers is en dat echte wetenschappers daar geen webpagina's over hebben, alleen gefrustreerde, kortzichtige paupers
-Mark Steyn
pi_31690545
Ga elkaar even de huid volschelden via mail/msn/postduif, maar misbruik dit topic daar niet voor
  woensdag 26 oktober 2005 @ 00:25:48 #119
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31690875
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 00:00 schreef StefanP het volgende:
En jij bent op je teentjes getrapt. Alfaatje of gammaatje zeker?
Ik heb zelf voorheen TN gedaan, dus doe niet zo uit de hoogte.
quote:
Ik heb dan een HTS diploma maar ben stukken slimmer dan de meeste academici.
Zie mijn eerdere reactie. QED.
quote:
en "wetenschapsfilosofie" vind ik alleen maar lachwekkend omdat het voor echte wetenschappers en technici eenvoudig is wat wel en niet tot de wetenschap behoort.
Kortom, je wilt niet eens nadenken over de grondslagen van de wetenschap, want dat weten 'technici' (lees: StefanP) toch al wel.

Aanrader: ga niet aan een universiteit studeren, daar val je gegarandeerd op je bek met jouw 'attitude'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')