Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom is het een vorm van discriminatie
Erm...quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:50 schreef Trey het volgende:
[..]
Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?
Waarom zou het niet kunnen voor een representatieve functiequote:Op maandag 10 oktober 2005 09:51 schreef Megumi het volgende:
Idd waarom anders een pasfoto vragen.
Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:52 schreef IkWilbert het volgende:
Kan me voorstellen dat wanneer het een functie is voor in de verkoop ofzo dat ze iemand zoeken die er een beetje aantoonbaar uitziet. Je ziet het inderdaad niet vaak maar het komt voor, heb het zelf ook 1x gehad dat ik een pasfoto moest meesturen. Wel aangenomen toen trouwens![]()
quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:53 schreef Koningin het volgende:
[..]
Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.
Maar ik vind het evengoed niet kunnen.
quote:Laatst zag ik trouwens een vacature waar ze specifiek om een man vroegen, want het was een buitendienstfunctie waar veel met koffers gesleept moest worden en volgens het bedrijf kon een vrouw dat niet. Dit stond er letterlijk in!
Maar wel over de persoonlijkheid.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:03 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het in een tijdperk met verregaande beoordeling op grond van uiterlijkheden een kwalijke zaak. Een pasfoto zegt niets over iemands kwaliteiten.
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?quote:
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:20 schreef LostFormat het volgende:
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
Ja, eigenlijk nietsquote:Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
Ook heel erg waar. Ik kan vreselijk op foto's staan en denk dan altijd "oh mijn god, wat een koe", maar op filmmateriaal denk ik altijd "hey, leuke meid"quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:26 schreef LostFormat het volgende:
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.
Anderzijds, stel je solliciteert in een game store waar alleen maar alto's werken. (generaliserend voorbeeld, maar komt geregeld voor), en je solliciteert. Je bent een keurig verzorgd meisje, met een leuke paardenstaart, mooie ogen, etcetera.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:27 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk nietshet is alletwee heel erg fout. Maar bij het vragen om een pasfoto geven ze al heel erg aan dat ze blijkbaar erg op uiterlijk zijn gesteld.
Maar wie zegt dat ze ook een fotomodel willen? Wie weet willen ze gewoon een verzorgd net koppie zienquote:Op maandag 10 oktober 2005 10:32 schreef harlingen het volgende:
ik stap persoonlijk echt niet sneller met iemand in zee als hij/zji een leuk koppie heeft. Ik vertrouw juist eerder mensen die er niet supergelikt uitzien (wel verzorgd, maar niet een fotomodel zeg maar). Is dat bij jullie eigenlijk ook zo?
Inderdaad niets, maar ik kan me wel in een gesprek vertegenwoordigen. En dan zien ze meer van mij dan alleen de foto.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:33 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind het niet kunnen, omdat iemand in levenden lijve heel anders kan overkomen dan op een foto. Tevens kan het gebruikt worden om idd de Mocro's er uit te zeven of vrouwen die niet lekker zijn oid.
Ik vind die gladde verkopers altijd vreselijk. Heb liever een 'normaal' iemand om mee te praten.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:32 schreef harlingen het volgende:
Het is mij niet duidelijk waarom je een pasfoto moet meesturen voor een functie als vertegenwoordiger. Een vertegenwoordiger moet juist eerder een goede manier van communiceren hebben, ik stap persoonlijk echt niet sneller met iemand in zee als hij/zji een leuk koppie heeft. Ik vertrouw juist eerder mensen die er niet supergelikt uitzien (wel verzorgd, maar niet een fotomodel zeg maar). Is dat bij jullie eigenlijk ook zo?
Er zijn ook zat mensen met een buitenlandse naam, die je normaal gesproken niet eens op gesprek zou laten komen. Maar als je soms foto's ziet van die mensen zien ze er heel netjes en verzorgd uit. Van die perfect ingeburgerde mensen. Die hebben er juist baat bij in principe.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?
quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:36 schreef Koningin het volgende:
Ik vind die gladde verkopers altijd vreselijk. Heb liever een 'normaal' iemand om mee te praten.
Absoluut. Er zijn aardig wat allochtonen die een achternaam hebben die ik niet eens uit kan spreken, maar nog beter zijn in nederlands als ik, enorm verzorgd en goed opgeleid zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:37 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Er zijn ook zat mensen met een buitenlandse naam, die je normaal gesproken niet eens op gesprek zou laten komen. Maar als je soms foto's ziet van die mensen zien ze er heel netjes en verzorgd uit. Van die perfect ingeburgerde mensen. Die hebben er juist baat bij in principe.
Als je absoluut geen Marokkaan in dienst wil nemen, dan hoef je geen gesprek aan te gaan en heb je ook geen pasfoto nodig, alleen de naam op de CV en de brief is meestal al voldoende.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef QuietGuy het volgende:
Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?
Als je in de horeca werkt is het inderdaad een goed idee om het te doen, maar als ze straks gaat sollictieren bij bijv. een bank, dan kan je beter geen foto toevoegen omdat het dan niet echt gepast is (als er niet om gevraagd wordt).quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef RaisinGirl het volgende:
Een vriendin die veel in de horeca werkt via uitzendbureau's heeft op eigen initiatief een pasfotootje in haar CV verwerkt.
Ik heb een Turkse collega gehad en die gozer was echt top! Had meer hart voor de zaak dan veel andere collega's. Daarnaast is een vriend van mij Marokkaans en heeft een eigen bedrijf, zaak loopt supergoed en die jongen werkt zich uit de naad. Het is dus maar wat je ervaringen met die mensen zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef Pikkebaas het volgende:Maar wees eerlijk, die wil je toch niet aannemen ? Heb ik 1 keer gedaan en was alleen ellende.
Ik geloof er niks van. Dit speelt misschien in landen met andere waarden en normen dan in Nederland, maar voor een normale baan word je echt niet geselecteerd op geile foto's. En als je deze wel opstuurt ben je dom bezig, de baas die je krijgt die wil dan maar 1 ding en dan is het in mijn ogen geen sexuele intimidatie.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:49 schreef Anyanka het volgende:
Dus ze letten er gewoon op hoe 'knap' iemand is, denk ik. Best wel fout.
Ken het. Een uitermate aantrekkelijke vriendin van mij wordt regelmatig aangenomen. Tijdens de uitvoering van de functie ontdekken ze dan dat ze eigenlijk niets kan wat ze wilden en dus duurt zo'n baantje nooit lang.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:49 schreef Anyanka het volgende:
Heb een keer een documentaire gezien over vrouwen die hun uiterlijk inzetten bij hun carrière (en dat kan op meer manieren dan met de baas het bed in duiken).
Was ook een vrouw die, na een aantal keer niet uitgenodigd worden voor een gesprek bij, ik geloof, een fitnesscentrum, foto's toevoegde bij haar sollicitatiebrieven, volgens haarzelf foto's die dermate uitdagend waren dat het eigenlijk ongepast was, en ineens wilde iedereen dr hebben.
Dus ze letten er gewoon op hoe 'knap' iemand is, denk ik. Best wel fout.
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:56 schreef Aventura het volgende:
maar ook om alvast een idee te hebben van hoe iemand in de bedrijfscultuur en het team past. Eerlijk? Nee. Begrijpelijk, dat wel.
Precies wat ik in dit voorbeeld zei inderdaad:quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:56 schreef Aventura het volgende:
Het klinkt heel fout wat ik nu zeg, maar ik kan me voorstellen dat somige bedrijven wel op uiterlijk selecteren. Niet alleen voor rep. functies zoals receptioniste (zou jij als eigenaar van een bedrijf een 200 kilo wegende puisterige werknemer willen om al jouw klanten te woord te staan, wees eerlijk) maar ook om alvast een idee te hebben van hoe iemand in de bedrijfscultuur en het team past. Eerlijk? Nee. Begrijpelijk, dat wel.
Hetzelfde geldt voor selectie op het geslacht. Als er een afdeling is waar alleen vrouwen werken zal je ook eerder geneigd zijn om nog een vrouw aan te nemen in plaats van een man. Of andersom natuurlijk. Officieel mag je er volgens mij niet op selecteren, maar voor het behoud van een bedrijfscultuur wordt er wel degelijk verder gekeken dan naar wat je allemaal kan.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:30 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Anderzijds, stel je solliciteert in een game store waar alleen maar alto's werken. (generaliserend voorbeeld, maar komt geregeld voor), en je solliciteert. Je bent een keurig verzorgd meisje, met een leuke paardenstaart, mooie ogen, etcetera.
Als je op een sollicitatiegesprek zou komen wordt je eigenlijk al gelijk als niet aangenomen beschouwd, omdat de kans dat je binnen het team past enorm klein is. Als je een pasfoto meestuurt weet men dat gelijk en weet je ook sneller waar je aan toe bent.
Zie mijn voorbeeldje hierbovenquote:Op maandag 10 oktober 2005 11:00 schreef harlingen het volgende:
[..]
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.
Voorbeeld: tijdschriftenland. Meeste mensen die er werken zien er verzorgd en goed uit. Ik kan me dan voorstellen dat als ze een foto zien dan iemand met slechte tanden en een kapsel uit de jaren 70 niet uitnodigen. Tegenwoordig werk ik in de TV-branche en als we bv. mensen uitnodigen om op TV geinterviewd te worden, willen we meestal ook een pasfoto, niet dat diegene een schoonheid moet zijn, maar je moet er gewoon wel een beetje leuk en vlot uitzien. Wat dat 'vlot 'inhoudt, daar kan ik zelf de vinger niet helemaal opleggen trouwens, het is meer een gevoel in combinatie met enkele uiterlijke kenmerken.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:00 schreef harlingen het volgende:
[..]
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.
Tja, wie zegt dat uiterlijk niet telt.quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:46 schreef Koningin het volgende:
Ik was net weer vacatures door aan het spitten en vond een redelijk leuke functie.
Echter, ze vragen bij de sollicitatie een pasfoto te voegen.
Dit zie ik steeds vaker en eigenlijk vind ik het een vorm van discriminatie.
Wie heeft er al eens een pasfoto mee opgestuurd?
Ik weiger dit meestal te doen en stuur dus een sollicitatie zonder foto.
Die is gesloten door mij. Die taal gebruik je maar ergens anders.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:16 schreef a-child-in-chains het volgende:
Ik kan mijn post niet editen, is gesloten om een of ander reden.
Zo hard is mijn reactie toch niet?
Jou zou ik elk geval nooit aannemen vanwege je kromme Nederlands en slechte schrijfstijl. Daar heb ik echt geen pasfoto voor nodig.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:12 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Tja, wie zegt dat uiterlijk niet telt.
Ik vind het geen probleem dat werkgevers dat doen, is hun goedrecht toch? Als het straks maar
niet op grote schaal wordt gedaan door iedereen, want dan wordt ik witheet.
Ik ben zelf nl. niet zo knap (vind ik zelf)
Een functie als projectleider zit er dus niet in voor mij ws.
Bovenbuurjongen bij mij in de flat is een mooie hollandse jongen en hij is
marketing manager bij ilse-media.
Hij verdient dan ook 2200 p/mnd en hij met e virndin 9die alleen bijverdient) hebbensamen 2
mooie VW's voor de deur/. Ik kan het niet helpen dan jaloers te zijn.
Die gast praat plat met amsterdams accent, is een egotripper, en is enkelt om
zeuiterlijk aangenomen denk ik.
Wat als iemand nou es zijn gezicht compleet onherstelbaar zou verneuken?
Zou hij dan zijn baan nog houden?
Alles draait om innerlijk toch? Zeggen ze.
Dat zou een praktijk-beproeving woden (vervelende lui met een grote bek,
die zeggen dat uiterlijk niet uitmaakt)
Die patsbak maakt dat voor hem natuurlijk goed.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 18:23 schreef Tja... het volgende:
Tja
[..]
Jou zou ik elk geval nooit aannemen vanwege je kromme Nederlands en slechte schrijfstijl. Daar heb ik echt geen pasfoto voor nodig.
NB: EUR 2200,- p/m is toch niet zoveel? En al helemaal niet voor een marketing manager...
soms laat jij ook zo goed blijken dat je totaal niet weet waar je het over hebt he..quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
soms zoeken ze een leuk blondje, soms een neger, soms een oosters type, soms hebben ze liever een blonde hollandse jongen. Je ziet het niet altijd aan de naam, met eem pasfoto erbij kun je hier alvast op selecteren. Is niks mis mee denk ik.
Wat een volstrekte onzin. Mensen die geen foto meesturen, die zullen wel iets te verbergen hebben? Wat ben jij een shallow figuur zeg. Ik vind het eerder lachwekkend dat er mensen zijn die van zichzelf al een foto meesturen, terwijl het niet eens gevraagd wordt. Dan kun je overigens nog steeds de juiste persoon zijn (dus ik wijs niemand af, terwijl jij dat blijkbaar wel doet op basis van foto's) maar het heeft echt iets zieligs.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:51 schreef avotar het volgende:
Wat een onzin lees ik hier allemaal weer zeg. Bah bah.
Die pasfoto's worden puur en alleen gebruikt om een beter beeld te vormen van de sollicitant. Op basis van een CV krijg je al een beeld van iemand en die pasfoto completeerd het.
En het discriminerende aspect? Wat een onzin. Heb je niet veel liever dat je van te voren afgewezen wordt, dan achteraf bij een gesprek.
Ik zou persoonlijk als werver altijd vragen om een pasfoto, het bepaalt totaal niets qua uitnodigen van kandidaten, maar de kandidaten die dat niet doen zullen blijkbaar wel wat te verbergen hebben zeker als ze het niet doen? Of heel onzeker zijn? Wil ik zo iemand dan als manager of verkoper hebben? Nee dus.
Persoonlijk deed ik zelf altijd een pasfoto op m'n CV. Het maakte het af en heel vaak heb ik bij gesprekken complimenten erover gekregen (en niet omdat ik zo'n lekker ding ben, chekc m'n foto-album maar), maar omdat het juist een beter beeld geeft van de kandidaten. En je hebt altijd een mooie opener want 9 van de 10 keer begint dan degene met wie je praat met een zin als hey ik herkende je al van de foto.
Net of ze bij de Mac ook maar ergens op kunnen selecteren.......quote:Op donderdag 13 oktober 2005 17:16 schreef MaRySe het volgende:
Bij de Mc Donalds bij mij in de buurt kijken ze eerst wie er geschikt is qua niveau () en achtergrond etc. Daarna selecteren ze de leukste meisjes op pasfoto
![]()
;:D;D:;D;:D
:D:D D!
Oh oh oh oh, begrijpend lezen is som s best lastig he..quote:Op woensdag 19 oktober 2005 03:26 schreef StefanP het volgende:
[..]
Wat een volstrekte onzin. Mensen die geen foto meesturen, die zullen wel iets te verbergen hebben? Wat ben jij een shallow figuur zeg. Ik vind het eerder lachwekkend dat er mensen zijn die van zichzelf al een foto meesturen, terwijl het niet eens gevraagd wordt. Dan kun je overigens nog steeds de juiste persoon zijn (dus ik wijs niemand af, terwijl jij dat blijkbaar wel doet op basis van foto's) maar het heeft echt iets zieligs.
En als je zo'n cliche openingszin nodig hebt, dan zegt dat alleen maar genoeg over het gebrek aan empathie en/of improvisatievermogen
Daar is inderdaad veel onderzoek naar gedaan en de uitkomst is steeds in het voordeel van de aantrekkelijke mensen. Ook te dikke mensen worden al snel als lui en ongedisciplineerd bestempeld. Als er een pasfoto wordt meegestuurd zal er op uiterlijk worden geselecteerd, ook al roept men dat dat niet zal gebeuren.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:46 schreef Anyanka het volgende:
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat aantrekkelijke mensen anders behandeld worden dan niet-aantrekkelijke...zo krijgen aantrekkelijke mensen minder straf in de rechtzaal, dat soort dingen.
Daarom vind ik het niet goed om dat (onbewuste) oppervlakkige gedrag al zo vroeg in een selectieprocedure mogelijk te maken.
Je kan 100 keer zeggen dat JIJ niet let op hoe knap iemand is, maar dat gebeurt gewoon.
die tijd zouden ze beter aan spelling kunnen besteden ...quote:Op woensdag 19 oktober 2005 15:07 schreef petre86 het volgende:
ik wordt op school zelfs geleerd om een pasfoto bij te voegen..
daar heb je spellingscontrole in word voor hequote:Op woensdag 19 oktober 2005 22:04 schreef rubenrtv2 het volgende:
[..]
die tijd zouden ze beter aan spelling kunnen besteden ...![]()
weet de sollicitatiecommissie met wie ze van doen hebben als je op gesprek komt, vooral handig bij het bespreken van de kandidaten na een gesprek.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 22:41 schreef Tasha het volgende:
Toen ik solliciteerde als vormgever her en der, kwam ik ook vacatures tegen waarbij je een pasfoto mee moest sturen. Ik vind dat erg raar. Wat hebben vormgevingsskills nu met uiterlijk te maken? Ik ben er niet zo bang voor afgewezen te worden op mijn uiterlijk, maar vragen om een pasfoto voor zo'n functie vind ik de plank behoorlijk misslaan.
Of die zo geweldig is.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 22:42 schreef petre86 het volgende:
[..]
daar heb je spellingscontrole in word voor he![]()
En op risico's!quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:58 schreef Isabeau het volgende:
Te dikke mensen hebben trouwens ook meer moeite met het vinden van een baan vergeleken met mensen met een normaal postuur. Ook selectie op uiterlijk.
Ik ben een flink iemand en ik ben echt nooit ziek. Dat is echte lulkoek!!quote:Op donderdag 20 oktober 2005 08:47 schreef Troel het volgende:
[..]
En op risico's!
Want ziektekosten kunnen snel oplopen.
Meer kans op hart en vaatziekten? Versleten knieen en dergelijke? Ik heb het niet over de wat steverige mens, maar over de obesitasmens. Die alleen nog maar in de basisverzekering terecht kunnen enzo.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 09:27 schreef Koningin het volgende:
[..]
Ik ben een flink iemand en ik ben echt nooit ziek. Dat is echte lulkoek!!
Vanaf augustus 2004 heb ik 2 ziek-dagen staan en als het aan mij had gelegen was er dat maar 1 geweest (mijn man dwong me in bed te blijven).
Dan kun je nog verder gaan want mensen die roken en bijv. niet sporten (geen beweging) hebben dezelfde risico's. Mensen die veel alcohol consumeren etc. etc.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 09:45 schreef Troel het volgende:
[..]
Meer kans op hart en vaatziekten? Versleten knieen en dergelijke? Ik heb het niet over de wat steverige mens, maar over de obesitasmens. Die alleen nog maar in de basisverzekering terecht kunnen enzo.
Maakt niet uit of je vaak ziek bent, de risico's op grote dingen zijn groter. Trust me
ik denk dat alleen het roken bij een sollicitatie op zal vallen. Tja, en in een heel enkel geval misschien de alcohol.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:24 schreef Koningin het volgende:
[..]
Dan kun je nog verder gaan want mensen die roken en bijv. niet sporten (geen beweging) hebben dezelfde risico's. Mensen die veel alcohol consumeren etc. etc.
En wat als je in je sollicitatie vertelt dat je als hobby een of andere 'gevaarlijke' sport hebt.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:26 schreef Troel het volgende:
[..]
ik denk dat alleen het roken bij een sollicitatie op zal vallen. Tja, en in een heel enkel geval misschien de alcohol.
Tja, er wordt niet voor niets vaak afgeraden zulke dingen te vertellen. Ook motorrijden schijn je beter niet te kunnen noemen als hobby.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:35 schreef Koningin het volgende:
[..]
En wat als je in je sollicitatie vertelt dat je als hobby een of andere 'gevaarlijke' sport hebt.
Bungeejumpen/parachute springen enzo....
Belachelijk. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld nooit vrolijk kijken ofzo, maar heel opgewekt zijn, mensen die er dom uitzien, maar slim zijn, mensen die agressieve types lijken maar heel zachtaardig zijn...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 13:57 schreef Boost het volgende:
In Duitsland worden die foto's overigens vooral gebruikt voor persoons- en karakter-analyses. Uit iemands pasfoto zijn namelijk een heleboel eigenschappen van de desbetreffende persoon te analyseren.
Uiteraardquote:Op donderdag 20 oktober 2005 13:57 schreef Boost het volgende:
Uit iemands pasfoto zijn namelijk een heleboel eigenschappen van de desbetreffende persoon te analyseren.
Wat een onzin zeg. Nog erger dan die nietszeggende assessments die je tegenwoordig helaas overal ziet. Een van mijn collega's ziet er onverzorgd en vreselijk lui uit, de eerste keer dat ik hem zag dacht ik echt dat het een onwijze nietsnut was. Nu zit hij in mijn project en het is een van de beste beste techneuten waar ik ooit mee gewerkt heb.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 13:57 schreef Boost het volgende:
Uit iemands pasfoto zijn namelijk een heleboel eigenschappen van de desbetreffende persoon te analyseren.
Psies. Als alles idd van een pasfoto af te leiden was, dan hadden we geen sollicitatiegesprekken meer nodig.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 04:57 schreef StefanP het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Nog erger dan die nietszeggende assessments die je tegenwoordig helaas overal ziet. Een van mijn collega's ziet er onverzorgd en vreselijk lui uit, de eerste keer dat ik hem zag dacht ik echt dat het een onwijze nietsnut was. Nu zit hij in mijn project en het is een van de beste beste techneuten waar ik ooit mee gewerkt heb.
Ben heel benieuwd naar die onderzoeken, heb daar nog nooit van gehoord.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:52 schreef Boost het volgende:Ja, hierbij wordt inderdaad uitgegaan van een aantal stereotypen die in de loop der jaren vastgesteld zijn door een hele club gespecialiseerde psychologen. Er is gewoon ook veel onderzoek geweest op dit gebied.
Je hebt ook een betrouwbare bron om dit verhaal te stavenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:52 schreef Boost het volgende:
Ik heb ook nooit gezegd dat alles uit een pasfoto af te leiden is, maar het is wel een feit dat in het overgrote deel van de gevallen een aantal karaktereigenschappen af te leiden zijn. Ja, hierbij wordt inderdaad uitgegaan van een aantal stereotypen die in de loop der jaren vastgesteld zijn door een hele club gespecialiseerde psychologen. Er is gewoon ook veel onderzoek geweest op dit gebied. Tuurlijk zal het echt niet kloppen in 100% van de gevallen, maar het geeft wel een duidelijke indicatie.
Psychologie is geen wetenschap.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:52 schreef Boost het volgende:
Ik heb ook nooit gezegd dat alles uit een pasfoto af te leiden is, maar het is wel een feit dat in het overgrote deel van de gevallen een aantal karaktereigenschappen af te leiden zijn. Ja, hierbij wordt inderdaad uitgegaan van een aantal stereotypen die in de loop der jaren vastgesteld zijn door een hele club gespecialiseerde psychologen. Er is gewoon ook veel onderzoek geweest op dit gebied. Tuurlijk zal het echt niet kloppen in 100% van de gevallen, maar het geeft wel een duidelijke indicatie.
Maar een ingenieursopleiding wel zeker?quote:
Ah, en bij een gesprek zou het ook nuttig zijn weer een specialist op het gebied van schedelvormen bij de hand te hebben, zodat men uit de vorm van het hoofd kan opmaken of de sollicitant geen luie flikker is of te ambitieus of geneigd tot stelen?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:52 schreef Boost het volgende:
Want...?quote:
Ik blijf het frappant vinden dat het vaak techniek/beta studenten zijn die af moeten geven op andere vakgebieden; alsof de natuurwetenschappen het enige, echte 'wetenschappelijke' gebied is.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 10:03 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ben erg benieuwd wat t dan wel is...
Sollicitatie met pasfotoquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:06 schreef Boost het volgende:
denk het niet want ik heb geen idee waar je het over hebt :s
Jij dacht ook aan frenologie?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Sollicitatie met pasfoto
Ik kon alleen niet op het woord komen
Ik heb het idee iets verder doorgetrokken. Als mensen gaan beoordelen op basis van pasfoto's is het een kleine stap om vervolgens bij het gesprek een frenoloog erbij te halen die dan op basis van je schedel gaat adviseren aan de werkgever.quote:
Ik vat 'm nu. Ben nog steeds wel benieuwd wat Boost nou denkt te bedoelen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb het idee iets verder doorgetrokken. Als mensen gaan beoordelen op basis van pasfoto's is het een kleine stap om vervolgens bij het gesprek een frenoloog erbij te halen die dan op basis van je schedel gaat adviseren aan de werkgever.
Terwijl Lombroso verguisd wordtquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb het idee iets verder doorgetrokken. Als mensen gaan beoordelen op basis van pasfoto's is het een kleine stap om vervolgens bij het gesprek een frenoloog erbij te halen die dan op basis van je schedel gaat adviseren aan de werkgever.
En wat voor karakterschets is dat?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 13:16 schreef Boost het volgende:
Uit deze analyses van (pas)foto´s werd dan een karakterschets gemaakt die in 9 van de 10 gevallen ook bleek te kloppen. Ook werden er dus idd ook mensen afgewezen op basis van hun foto, omdat zij niet geschikt werden geacht voor de functie, of niet binnen het team pasten.
En ja, hij keek hierbij idd ook naar de schedel (geen idee dat dit frenologie heette trouwens
of het horn/halo effectquote:
Omdat je het niet kunt bewijzen. Eenvoudig dus. Maar ach, het verbaast me niet dat er allemaalquote:
Je vermogen om logisch te redeneren schiet drastisch tekort.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 05:34 schreef StefanP het volgende:
Psychologie is dus GEEN wetenschap.
Ik heb zelf voorheen TN gedaan, dus doe niet zo uit de hoogte.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 00:00 schreef StefanP het volgende:
En jij bent op je teentjes getrapt. Alfaatje of gammaatje zeker?
Zie mijn eerdere reactie. QED.quote:Ik heb dan een HTS diploma maar ben stukken slimmer dan de meeste academici.
quote:en "wetenschapsfilosofie" vind ik alleen maar lachwekkend omdat het voor echte wetenschappers en technici eenvoudig is wat wel en niet tot de wetenschap behoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |