quote:
Omdat je het niet kunt bewijzen. Eenvoudig dus. Maar ach, het verbaast me niet dat er allemaal
![]()
en
![]()
reacties geplaats worden. Blijkbaar allemaal mensen die van mening zijn dat je uit een foto iemands karaktereigenschappen kunt aflezen. Een diagnose stellen dat iemand aan schizofrenie o.i.d. lijdt is nog te doen omdat daar symptomen bij horen, maar dat kun je dus ook allemaal
faken. Er is geen rotsvast bewijs mogelijk zoals dat in de wetenschap gangbaar is. Iedereen kan iets roepen. Therapieen zijn twijfelachtig. Er zijn geen vaste criteria om een bewering te doen. Dat ik me daar aan stoor en de meesten niet, komt misschien wel omdat ik als een van de relatief weinig mensen als beta ben geschoold. Als je dat zelf niet bent, dan is het waarschijnlijk veel makkelijker om te accepteren dat psychologie een wetenschap is omdat je toch niet beter weet.
En zodra je begint met conclusies trekken die op basis van jouw mening als 'expert' gerechtvaardigd zijn, zonder dat daar dus rotsvaste criteria voor zijn, dan begeef je je helemaal op een hellend vlak. Zoals keer op keer te zien valt hoe psychologen het fout hebben bij hun 'analyse' (en ik krijg dat woord hier dus bijna niet over mijn lippen omdat het er niet hoort) van b.v. criminelen.
Psychologie is dus GEEN wetenschap.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn