Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom is het een vorm van discriminatie
Erm...quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:50 schreef Trey het volgende:
[..]
Dat ze je niet aannemen als je lelijk bent?
Waarom zou het niet kunnen voor een representatieve functiequote:Op maandag 10 oktober 2005 09:51 schreef Megumi het volgende:
Idd waarom anders een pasfoto vragen.
Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:52 schreef IkWilbert het volgende:
Kan me voorstellen dat wanneer het een functie is voor in de verkoop ofzo dat ze iemand zoeken die er een beetje aantoonbaar uitziet. Je ziet het inderdaad niet vaak maar het komt voor, heb het zelf ook 1x gehad dat ik een pasfoto moest meesturen. Wel aangenomen toen trouwens![]()
quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:53 schreef Koningin het volgende:
[..]
Dit is inderdaad wel een functie als projectleider, dus veel contacten met klanten enzo.
Maar ik vind het evengoed niet kunnen.
quote:Laatst zag ik trouwens een vacature waar ze specifiek om een man vroegen, want het was een buitendienstfunctie waar veel met koffers gesleept moest worden en volgens het bedrijf kon een vrouw dat niet. Dit stond er letterlijk in!
Maar wel over de persoonlijkheid.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:03 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het in een tijdperk met verregaande beoordeling op grond van uiterlijkheden een kwalijke zaak. Een pasfoto zegt niets over iemands kwaliteiten.
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?quote:
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:20 schreef LostFormat het volgende:
Je ziet aan de pasfoto welke persoonlijkheid de knakker in kwestie heeft?
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
Ja, eigenlijk nietsquote:Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar wat is het verschil tussen afwijzen op basis van een foto of op basis van het gesprek waarbij men je ziet ?(en je afwijst omdat je uiterlijk niet "past")
Ook heel erg waar. Ik kan vreselijk op foto's staan en denk dan altijd "oh mijn god, wat een koe", maar op filmmateriaal denk ik altijd "hey, leuke meid"quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:26 schreef LostFormat het volgende:
Omdat je anders flink de lul bent als je totaal niet fotogeniek bent. Een eerste persoonlijke indruk is stukken meer dan uiterlijk alleen.
Anderzijds, stel je solliciteert in een game store waar alleen maar alto's werken. (generaliserend voorbeeld, maar komt geregeld voor), en je solliciteert. Je bent een keurig verzorgd meisje, met een leuke paardenstaart, mooie ogen, etcetera.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:27 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk nietshet is alletwee heel erg fout. Maar bij het vragen om een pasfoto geven ze al heel erg aan dat ze blijkbaar erg op uiterlijk zijn gesteld.
Maar wie zegt dat ze ook een fotomodel willen? Wie weet willen ze gewoon een verzorgd net koppie zienquote:Op maandag 10 oktober 2005 10:32 schreef harlingen het volgende:
ik stap persoonlijk echt niet sneller met iemand in zee als hij/zji een leuk koppie heeft. Ik vertrouw juist eerder mensen die er niet supergelikt uitzien (wel verzorgd, maar niet een fotomodel zeg maar). Is dat bij jullie eigenlijk ook zo?
Inderdaad niets, maar ik kan me wel in een gesprek vertegenwoordigen. En dan zien ze meer van mij dan alleen de foto.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, een Turk of Marokkaan heeft niet de gewenste persoonlijkheid. Dat gevoel krijg ik erbij.
Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:33 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind het niet kunnen, omdat iemand in levenden lijve heel anders kan overkomen dan op een foto. Tevens kan het gebruikt worden om idd de Mocro's er uit te zeven of vrouwen die niet lekker zijn oid.
Ik vind die gladde verkopers altijd vreselijk. Heb liever een 'normaal' iemand om mee te praten.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:32 schreef harlingen het volgende:
Het is mij niet duidelijk waarom je een pasfoto moet meesturen voor een functie als vertegenwoordiger. Een vertegenwoordiger moet juist eerder een goede manier van communiceren hebben, ik stap persoonlijk echt niet sneller met iemand in zee als hij/zji een leuk koppie heeft. Ik vertrouw juist eerder mensen die er niet supergelikt uitzien (wel verzorgd, maar niet een fotomodel zeg maar). Is dat bij jullie eigenlijk ook zo?
Er zijn ook zat mensen met een buitenlandse naam, die je normaal gesproken niet eens op gesprek zou laten komen. Maar als je soms foto's ziet van die mensen zien ze er heel netjes en verzorgd uit. Van die perfect ingeburgerde mensen. Die hebben er juist baat bij in principe.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?
quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:36 schreef Koningin het volgende:
Ik vind die gladde verkopers altijd vreselijk. Heb liever een 'normaal' iemand om mee te praten.
Absoluut. Er zijn aardig wat allochtonen die een achternaam hebben die ik niet eens uit kan spreken, maar nog beter zijn in nederlands als ik, enorm verzorgd en goed opgeleid zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:37 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Er zijn ook zat mensen met een buitenlandse naam, die je normaal gesproken niet eens op gesprek zou laten komen. Maar als je soms foto's ziet van die mensen zien ze er heel netjes en verzorgd uit. Van die perfect ingeburgerde mensen. Die hebben er juist baat bij in principe.
Als je absoluut geen Marokkaan in dienst wil nemen, dan hoef je geen gesprek aan te gaan en heb je ook geen pasfoto nodig, alleen de naam op de CV en de brief is meestal al voldoende.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef QuietGuy het volgende:
Maar als je al hebt besloten geen marrokanen aan te nemen, wat overigens wél discriminatie is maar lastig te controlleren is, dan neem je hem alsnog niet aan na een gesprek. Dus het enige verschil is dat je elkaar tijd bespaart?
Als je in de horeca werkt is het inderdaad een goed idee om het te doen, maar als ze straks gaat sollictieren bij bijv. een bank, dan kan je beter geen foto toevoegen omdat het dan niet echt gepast is (als er niet om gevraagd wordt).quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef RaisinGirl het volgende:
Een vriendin die veel in de horeca werkt via uitzendbureau's heeft op eigen initiatief een pasfotootje in haar CV verwerkt.
Ik heb een Turkse collega gehad en die gozer was echt top! Had meer hart voor de zaak dan veel andere collega's. Daarnaast is een vriend van mij Marokkaans en heeft een eigen bedrijf, zaak loopt supergoed en die jongen werkt zich uit de naad. Het is dus maar wat je ervaringen met die mensen zijn.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:35 schreef Pikkebaas het volgende:Maar wees eerlijk, die wil je toch niet aannemen ? Heb ik 1 keer gedaan en was alleen ellende.
Ik geloof er niks van. Dit speelt misschien in landen met andere waarden en normen dan in Nederland, maar voor een normale baan word je echt niet geselecteerd op geile foto's. En als je deze wel opstuurt ben je dom bezig, de baas die je krijgt die wil dan maar 1 ding en dan is het in mijn ogen geen sexuele intimidatie.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:49 schreef Anyanka het volgende:
Dus ze letten er gewoon op hoe 'knap' iemand is, denk ik. Best wel fout.
Ken het. Een uitermate aantrekkelijke vriendin van mij wordt regelmatig aangenomen. Tijdens de uitvoering van de functie ontdekken ze dan dat ze eigenlijk niets kan wat ze wilden en dus duurt zo'n baantje nooit lang.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:49 schreef Anyanka het volgende:
Heb een keer een documentaire gezien over vrouwen die hun uiterlijk inzetten bij hun carrière (en dat kan op meer manieren dan met de baas het bed in duiken).
Was ook een vrouw die, na een aantal keer niet uitgenodigd worden voor een gesprek bij, ik geloof, een fitnesscentrum, foto's toevoegde bij haar sollicitatiebrieven, volgens haarzelf foto's die dermate uitdagend waren dat het eigenlijk ongepast was, en ineens wilde iedereen dr hebben.
Dus ze letten er gewoon op hoe 'knap' iemand is, denk ik. Best wel fout.
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:56 schreef Aventura het volgende:
maar ook om alvast een idee te hebben van hoe iemand in de bedrijfscultuur en het team past. Eerlijk? Nee. Begrijpelijk, dat wel.
Precies wat ik in dit voorbeeld zei inderdaad:quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:56 schreef Aventura het volgende:
Het klinkt heel fout wat ik nu zeg, maar ik kan me voorstellen dat somige bedrijven wel op uiterlijk selecteren. Niet alleen voor rep. functies zoals receptioniste (zou jij als eigenaar van een bedrijf een 200 kilo wegende puisterige werknemer willen om al jouw klanten te woord te staan, wees eerlijk) maar ook om alvast een idee te hebben van hoe iemand in de bedrijfscultuur en het team past. Eerlijk? Nee. Begrijpelijk, dat wel.
Hetzelfde geldt voor selectie op het geslacht. Als er een afdeling is waar alleen vrouwen werken zal je ook eerder geneigd zijn om nog een vrouw aan te nemen in plaats van een man. Of andersom natuurlijk. Officieel mag je er volgens mij niet op selecteren, maar voor het behoud van een bedrijfscultuur wordt er wel degelijk verder gekeken dan naar wat je allemaal kan.quote:Op maandag 10 oktober 2005 10:30 schreef QuietGuy het volgende:
[..]
Anderzijds, stel je solliciteert in een game store waar alleen maar alto's werken. (generaliserend voorbeeld, maar komt geregeld voor), en je solliciteert. Je bent een keurig verzorgd meisje, met een leuke paardenstaart, mooie ogen, etcetera.
Als je op een sollicitatiegesprek zou komen wordt je eigenlijk al gelijk als niet aangenomen beschouwd, omdat de kans dat je binnen het team past enorm klein is. Als je een pasfoto meestuurt weet men dat gelijk en weet je ook sneller waar je aan toe bent.
Zie mijn voorbeeldje hierbovenquote:Op maandag 10 oktober 2005 11:00 schreef harlingen het volgende:
[..]
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.
Voorbeeld: tijdschriftenland. Meeste mensen die er werken zien er verzorgd en goed uit. Ik kan me dan voorstellen dat als ze een foto zien dan iemand met slechte tanden en een kapsel uit de jaren 70 niet uitnodigen. Tegenwoordig werk ik in de TV-branche en als we bv. mensen uitnodigen om op TV geinterviewd te worden, willen we meestal ook een pasfoto, niet dat diegene een schoonheid moet zijn, maar je moet er gewoon wel een beetje leuk en vlot uitzien. Wat dat 'vlot 'inhoudt, daar kan ik zelf de vinger niet helemaal opleggen trouwens, het is meer een gevoel in combinatie met enkele uiterlijke kenmerken.quote:Op maandag 10 oktober 2005 11:00 schreef harlingen het volgende:
[..]
Je bent wel erg kortzichtig als je denkt op basis van een foto te zien of iemand binnen de bedrijfscultuur danwel het team past? Leg mij eens uit hoe je dat op basis van een foto kan zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |