quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:06 schreef longinus het volgende:
Een ambtenaar die steekpenningen ontvangt meteen het minimum laten verdienen,
criminele ambtenaren gewoon ontslaan en een verbod opleggen zodat deze geen publiekelijke functie uit kan oefenen! En het geld wat ie verdient heeft aan steekpenningen af laten dragen aan de staat zodat het op een juiste manier geinvesteerd kan worden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:07 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
![]()
en ondertussen gaat ie door met steekpenningen want daar verdiend ie meer mee
Zoiets dergelijks gebeurt nu toch al?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:10 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
criminele ambtenaren gewoon ontslaan en een verbod opleggen zodat deze geen publiekelijke functie uit kan oefenen! En het geld wat ie verdient heeft aan steekpenningen af laten dragen aan de staat zodat het op een juiste manier geinvesteerd kan worden.
aaaaah ok, dan zit dat goed. Maar ik wil het liefst meningen over m'n idee uit de OPquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:31 schreef freako het volgende:
[..]
Zoiets dergelijks gebeurt nu toch al?.
ze zijn nu toch bezig met die OM-Boete? overtreed je dan iets dan kan er een boete opgelegd worden (met strafblad) kom je die niet na dan kunnen ze het geld via de rechter bij je vandaan komen halenquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:41 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
aaaaah ok, dan zit dat goed. Maar ik wil het liefst meningen over m'n idee uit de OP
maar je hebt natuurlijk types die de gevangenisstraf voor lief nemen "oh..die paar maanden in de bak maakt me niks uit", je hebt mensen die zo reageren natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:54 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
<knip> eenmaal gestraft is gestraft toch?
juist, financiel pakken en verder kan ie opzich blijven doen wat ie wilt want hij loopt gewoon nog lkr rond....quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 20:06 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
maar je hebt natuurlijk types die de gevangenisstraf voor lief nemen "oh..die paar maanden in de bak maakt me niks uit", je hebt mensen die zo reageren natuurlijk.
En daarnaast, het kost geld om mensen in de gevaningis te laten zitten (eten, kleding, meubilair etcetc).
Op deze manier krijgt de samenleving er iets voor terug aangezien het extra geld geinvesteerd kan worden in, zoals ik al aangaf, de gezondheidszorg...of bij aanleg van een park in de stad bijvoorbeeld.
Dus het belangrijkste doel is om de crimineel financieel te pakken én de samenleving krijgt er wat voor terug
Inderdaad. Waarom zou iemand die straatarm is, geen inkomsten heeft en derhalve niet te vreten heeft, waarom zou nu juist zo iemand op criminele manieren aan geld proberen te komen?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Goed plan, alleen je zal de mist in gaan bij de uitvoering. Deze "teringhippies" hebben waarschijnlijk een uitkering. Ik denk dat bij een misdaad de uitkering stoppen het beoogde doel al voldoende bereikt.
Slecht plan, een crimineel die minder verdient zal meer de neiging hebben om crimineel te blijven en zal er alles aan doen om aan meer geld te komen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:03 schreef Onderbroek het volgende:
Zou het wat zijn als criminelen naast een (gevangenis)straf e.d. als extra straf een salarisplafond voor een X aantal jaar zouden krijgen.
Recent voorbeeld is bijvoorbeeld die teringhippies die banden van legervoertuigen leksteken. Dat schorem zou natuurlijk snoeihard gestraft moeten worden door een flinke boete en gevangenisstraf ofzo. Maar als extraatje zouden ze een salarisplafond moeten krijgen.
Stel; teringhippie A krijgt voor z'n werk (als ie geen uitkering heeft) eh...3000E.
Geef die eikel een limiet voor z'n salaris, bijvoorbeeld 1700E. Dan houd je 3000-1700=1300E over. Dit geld zou dan bijvoorbeeld geinvesteerd kunnen worden in allerlei projecten zoals openbaar vervoer of gezondheidszorg
Op deze manier profiteerd de samenleving hier van en blijft zo'n crimineel lekker lang voelen hoe het is om de wet te overtreden,
wat denken jullie ervan?
Wat bereik je dan? Meer criminaliteit. Je moet verder denken dan je neus lang is. Iemand zonder geld zal meer de neiging hebben om te gaan stelen of beroven.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Goed plan, alleen je zal de mist in gaan bij de uitvoering. Deze "teringhippies" hebben waarschijnlijk een uitkering. Ik denk dat bij een misdaad de uitkering stoppen het beoogde doel al voldoende bereikt.
Daarom loopt er nu ook een proef bij een gevangenis om criminelen al tijdens hun gevangenisstraf alvast een uitkering aan te laten vragen, die dan ingaat op het moment dat ze vrij komen. Als ze tenminste recht hebben op die uitkering.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 21:41 schreef Stratos het volgende:
[..]
Wat bereik je dan? Meer criminaliteit. Je moet verder denken dan je neus lang is. Iemand zonder geld zal meer de neiging hebben om te gaan stelen of beroven.
Zijn daar cijfers van?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:58 schreef freako het volgende:
En als ex-gevangene in geldnood recidiveer je sneller dan als ex-gevangene met een uitkering.
Geen idee. Het klonk mij in ieder geval volkomen logisch in de oren toen ik het las. Je hebt de skills immers. En ze zullen ook vast niet zo'n proef houden zonder dat er een onderzoek aan vooraf ging. Dat hoort immers zo.quote:
preciesquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:54 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
ze zijn nu toch bezig met die OM-Boete? overtreed je dan iets dan kan er een boete opgelegd worden (met strafblad) kom je die niet na dan kunnen ze het geld via de rechter bij je vandaan komen halen
Dat andere zal toch niet gebeuren want dat vinden ze dan geloof ik in strijd met de persoonlijke vrijheid van het individu (ene individu lijdt er zwaarder onder dan dat het voordeel is) en hoezo laten blijven betaleneenmaal gestraft is gestraft toch?
Teveel bureaucratie brengt dit plan met zich mee, dan moeten er namelijk allemaal ambtenaren aangesteld worden die erop toezien dat die personen niet meer dan dat plafond verdienen. Gewoon hard straffen en hun laten betalen voor al die banden lijkt mij een gepastere straf.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:03 schreef Onderbroek het volgende:
Zou het wat zijn als criminelen naast een (gevangenis)straf e.d. als extra straf een salarisplafond voor een X aantal jaar zouden krijgen.
Recent voorbeeld is bijvoorbeeld die teringhippies die banden van legervoertuigen leksteken. Dat schorem zou natuurlijk snoeihard gestraft moeten worden door een flinke boete en gevangenisstraf ofzo. Maar als extraatje zouden ze een salarisplafond moeten krijgen.
Stel; teringhippie A krijgt voor z'n werk (als ie geen uitkering heeft) eh...3000E.
Geef die eikel een limiet voor z'n salaris, bijvoorbeeld 1700E. Dan houd je 3000-1700=1300E over. Dit geld zou dan bijvoorbeeld geinvesteerd kunnen worden in allerlei projecten zoals openbaar vervoer of gezondheidszorg
Op deze manier profiteerd de samenleving hier van en blijft zo'n crimineel lekker lang voelen hoe het is om de wet te overtreden,
wat denken jullie ervan?
Er stond ongeveer een jaar geleden een onderzoek in het NRC Handelsblad. En daar stond in dat de drie W's het belangrijkste zijn. Wijf, Werk, Woning. Een ex-gedetineerde moet in ieder geval aan een woning en aan werk geholpen worden. Dan is de kans groot dat hij niet recidiveert.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:58 schreef freako het volgende:
[..]
Daarom loopt er nu ook een proef bij een gevangenis om criminelen al tijdens hun gevangenisstraf alvast een uitkering aan te laten vragen, die dan ingaat op het moment dat ze vrij komen. Als ze tenminste recht hebben op die uitkering.
Het is namelijk zo dat als je een uitkering aanvraagt het nog wel een maand of 2-3 kan duren voor ie daadwerkelijk toegekend wordt. En als ex-gevangene in geldnood recidiveer je sneller dan als ex-gevangene met een uitkering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |