abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31295276
Even samengevat:

ik vind dat intelligentie niet afhangt van wat je weet (verstandelijk vermogen), maar van wat je doet. Pak je dingen 'slim' aan, weet je oplossingen voor problemen. En dan niet voor wiskundige problemen en andere 'intelligente' zaken, maar gewoon in het dagelijks leven. In de dingen die je doet. Ben je goed in wat je doet, dan ben je in mijn ogen slim. Mensen die loodgieter zijn doen hun vak uitstekend. Dat ze op het verstandelijk vermogen misschien wat steken laten vallen doet er niet toe, ze zijn goed in wat ze doen. In hun vak zijn ze slim en dat vind ik ook. Daar heb ik bewondering voor.
pi_31299151
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 22:59 schreef HuHu het volgende:

[..]

Ik neem een tegenstelling waar in deze post.

1. Ik ben een dombo.
2. Hoog opgeleiden zijn intelligent.

Dat gaat dus niet samen, of er moeten volgens jou redenaties ook nog domme hoog opgeleiden bestaan
De uitzondering die de regel etc
pi_31299207
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 21:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Die zogenaamde 'josti's' (60% van alle kinderen zit op het VMBO!), hebben prima verstandelijke vermogens. Alleen op andere gebieden.
Nee die prima verstandelijke vermogens hebben ze niet. Als ik even zou mogen crossposten:
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 01:10 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Dan lijk je me een uitzondering.

Een VMBO'er heeft niet het denkniveau van een VWO'er, en zal dat naar alle waarschijnlijkheid nooit bereiken. Omgekeerd denk ik dat de meeste VWO'ers prima een vak zouden kunnen leren als ze dat zouden willen.
pi_31300281
quote:
Want de zelfstandige gymnasia bieden m.i. echt wel iets meer dan atheneum.
Dat is hetzelfde als stellen dat het Luzac meer biedt dan een reguliere school. Feit is: ze leiden beiden op tot hetzelfde diploma en dus zijn ze gelijkwaardig. De rest is allemaal subjectief.
quote:
Ik vind het tevens een beetje sneu als mensen pertinent zeggen "VWO" te hebben gedaan, om het woord atheneum te vermijden.
Waarom? Zo HEET het onderwijs gewoon. Net zoals je ook mag zeggen dat het Hoger Onderwijs hebt gehaald met zowel een HBO als WO diploma. Of dat je het VMBO hebt gedaan. Vroeger was dat ook MAVO of LBO/VBO. Tijden zijn veranderd.
quote:
Ik weet niet hou het op het atheneum is maar het niveau van lesgeven op het gym is veel hoger dan noodzakelijk is bij het eindexamen.
En dat is tevens bij de HAVO en het Atheneum ook zo. Al verschilt het per vak en per school.
quote:
Nee. Als jij in de rimboe bent opgegroeid en nooit hebt leren rekenen, wil dat nog niet zeggen dat je dom bent. Jij ziet intelligentie als schoolse / academische vaardigheden. DAT vind ik dom.
Waarom? Schoolse vaardigheden hangen samen met intelligentie wanneer ze uitgroeien tot een volwaardige ontwikkeling. Leren rekenen is op zich niet bepaald intelligent. Na leren rekenen leren werken met symbolen en zo abstract leren denken zodat je kan inleven en voorspellen is dat wel. De connectie niet willen zien tussen schoolse vaardigheden die bedoeld zijn om een leerproces in gang te zetten en echte intelligente vaardigheden is net zo dom.
quote:
Eveneens voor het intelligent overkomen tijdens een sollicitatie gesprek kan een Latijns woord hier en daar een goede bijdrage leveren.
O ja? Waarom dan? Tenzij Latijn gebruikt wordt in de baan heb je meer kans om afgewezen te worden omdat het Nederlands nu eenmaal voertaal is.
quote:
Middelbaar onderwijs stelt maar weinig voor, op elk niveau.
Jij hebt wiskunde b1,2, natuurkunde en scheikunde allemaal met een 8 afgesloten na 6 VWO?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31302806
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:50 schreef frenkck het volgende:

[..]

Ik kan me wel voorstellen dat mensen geen Gymnasium zouden doen. Als je nou bijvoorbeeld het profiel natuur&techniek +economie 1 doet. Je vrije deel zit op deze manier vol en heb je dus geen ruimte meer voor grieks of latijn. Ik heb echter meer waardering voor iemand die dat zou doen dan iemand die cultuur&maatschappij met een klassieke taal zou volgen.
, ik doe dus NT + Bio 1 én 2 (dus ook NG) + International Baccalaureate + Latijn ,ik zit er nu zwaar over te twijfelen of ik wel doorga want NT+NG is ook niet bepaald makkelijk. Volgens jaar (5VWO) moet ik waarschijnlijk een keuze maken tussen Latijn of Bio 2 (ik ga sowieso verder met IB). Tja, als ik moet kiezen, kies ik toch echt voor Bio 2. Daar heb ik veel meer aan. En dan krijg je te horen dat ze de 2de fase in 2007 gaan veranderen; het wordt makkelijker en vrijer.
pi_31302884
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:45 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

, ik doe dus NT + Bio 1 én 2 (dus ook NG) + International Baccalaureate + Latijn ,ik zit er nu zwaar over te twijfelen of ik wel doorga want NT+NG is ook niet bepaald makkelijk. Volgens jaar (5VWO) moet ik waarschijnlijk een keuze maken tussen Latijn of Bio 2 (ik ga sowieso verder met IB). Tja, als ik moet kiezen, kies ik toch echt voor Bio 2. Daar heb ik veel meer aan. En dan krijg je te horen dat ze de 2de fase in 2007 gaan veranderen; het wordt makkelijker en vrijer.
Wat is International Baccalaureat?
pi_31303405
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:45 schreef milkingmonkey het volgende:

[..]

Ik zou ook voor biologie 2 kiezen, want dit heeft zoveel voordelen met het eindexamen later. Je hebt namelijk een dubbelprofiel, dus je kan scheikunde 2, natuurkunde 2, wiskunde b2 OF biologie nog laten vallen in de komende jaren. Ik heb het zelf niet nodig gehad, maar het is toch een verschrikkelijk groot voordeel.
pi_31304874
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 01:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De uitzondering die de regel etc
Inderdaad... het veel gebruikte argument als men het niet meer weet.
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:10:55 #129
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_31304992
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:15 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik vind het tevens een beetje sneu als mensen pertinent zeggen "VWO" te hebben gedaan, om het woord atheneum te vermijden. Daar herken je ze iig meteen aan. Een echte gymnasiast zal zich daar nooit toe verlagen.
Wat is dit voor domme opmerking zeg. Bij ons op school heet het atheneum gewoon VWO. Nergens wordt de term atheneum gehanteerd, alleen VWO. En dat zal wel op véél meer scholen het geval zijn, aangezien het zo gewoon heet.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_31307796
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 23:08 schreef HuHu het volgende:
Even samengevat:

ik vind dat intelligentie niet afhangt van wat je weet (verstandelijk vermogen), maar van wat je doet. Pak je dingen 'slim' aan, weet je oplossingen voor problemen. En dan niet voor wiskundige problemen en andere 'intelligente' zaken, maar gewoon in het dagelijks leven. In de dingen die je doet. Ben je goed in wat je doet, dan ben je in mijn ogen slim. Mensen die loodgieter zijn doen hun vak uitstekend. Dat ze op het verstandelijk vermogen misschien wat steken laten vallen doet er niet toe, ze zijn goed in wat ze doen. In hun vak zijn ze slim en dat vind ik ook. Daar heb ik bewondering voor.
Je maakt een gruwelijke denkfout. Volgens jou hangt intelligentie niet samen met verstandelijk vermogen maar met wat je doet. Als je goed bent in wat je doet zou je intelligent zijn. Wat je daarbij niet onderkent is dat je een referentiekader nodig hebt om te kunnen zeggen wat goed is. Nu volgens jou iedereen die zijn vak verstaat intelligent is heb je dat begrip dusdanig uitgehold dat je zelfs bij een vak waar geen enkele kunde voor vereist is je kunt spreken van intelligentie. Intelligent in vergelijking met een aap ja, maar niet in vergelijking met de kennis en kunde van een kundig mens.
pi_31307870
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 14:26 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je maakt een gruwelijke denkfout. Volgens jou hangt intelligentie niet samen met verstandelijk vermogen maar met wat je doet. Als je goed bent in wat je doet zou je intelligent zijn. Wat je daarbij niet onderkent is dat je een referentiekader nodig hebt om te kunnen zeggen wat goed is. Nu volgens jou iedereen die zijn vak verstaat intelligent is heb je dat begrip dusdanig uitgehold dat je zelfs bij een vak waar geen enkele kunde voor vereist is je kunt spreken van intelligentie. Intelligent in vergelijking met een aap ja, maar niet in vergelijking met de kennis en kunde van een kundig mens.
Zelfs als je een vak doet waar geen enkele kunde voor vereist is kan je nog wel slim zijn binnen dat vak. Als je oplossingen ziet voor problemen die ontstaan, of andere handigheidjes ontwikkeld, dan ben je slim. Doe je slechts wat je moet doen en denk je geen stap verder, dan ben je niet echt slim.

Kan je voor problemen die zich voor doen in je eigen vakgebied geen oplossing vinden, dan vind ik je niet echt slim.
pi_31307960
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:20 schreef Dirktator het volgende:
Aeneas Troianus est.
Currit. Fugit.
Cur fugit?
Troia captam est.

Een stukkie nostalgie
Jeugdsentiment!

Wij hadden overigens gewoon VWO, niks onderverdeeld in Atheneum of Gymnasium. Latijn was een keuzevak. Ik vind dat onderscheid zo onzinnig, je krijgt beiden hetzelfde diploma en je kunt ook naar dezelfde vervolgopleidingen.
pi_31308127
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 14:29 schreef HuHu het volgende:

[..]

Zelfs als je een vak doet waar geen enkele kunde voor vereist is kan je nog wel slim zijn binnen dat vak. Als je oplossingen ziet voor problemen die ontstaan, of andere handigheidjes ontwikkeld, dan ben je slim. Doe je slechts wat je moet doen en denk je geen stap verder, dan ben je niet echt slim.

Kan je voor problemen die zich voor doen in je eigen vakgebied geen oplossing vinden, dan vind ik je niet echt slim.
Leuk dat je er zo over denkt maar het is onzin. Een natuurkundige die een verschrikkelijk ingewikkelde theorie opstelt over een nog veel moeilijker materie, maar het achteraf toch bij het verkeerde eind heeft omdat hij ergens een denkfout heeft gemaakt is toch echt veel intelligenter dan een glazenwasser die iedere keer opnieuw bedenkt dat het handig is om de ramen van boven naar beneden te lappen.
  zondag 9 oktober 2005 @ 14:50:37 #134
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31308329
De mensen die op de Forbes The World's Billionaires voorkomen, die zijn slim. Dus je kan lang discussieren over wie slimmer is of niet, maar het maakt weinig uit als je allebei in een rijtjeshuis woont.
pi_31308390
Veel geld hebben is synoniem aan slim zijn? Die hadden we nog niet!
pi_31308478
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 14:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ligt aan de manier waarop je het verdient hebt. Door slim zakendoen, of via je rijke suikeroom.
  zondag 9 oktober 2005 @ 14:58:57 #137
53267 TC03
pi_31308493
quote:
Geen synoniem. Het is alleen vaak wel zo, dat rijke mensen slim zijn.
pi_31308860
quote:
Naar jouw criteria zijn ze slim, naar de mijne niet perse.
  zondag 9 oktober 2005 @ 15:23:54 #139
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31309017
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

Het maakt helemaal niet uit of ze slim zijn of niet. Geld is hetgene waar het omdraait, niet intelligentie. Met intelligentie koop je niets.
pi_31309202
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:23 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Het maakt helemaal niet uit of ze slim zijn of niet. Geld is hetgene waar het omdraait, niet intelligentie. Met intelligentie koop je niets.
Pardon, dit is een onderonsje dat ik met Lupa heb, als je wil weten waarom ik tot een dergelijke uitspraak kom raad ik je aan het gehel topic te lezen.
pi_31309555
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee inderdaad. Dat je rijk kan worden met slim zakendoen, terwijl je niet hoger dan het MBO bent gekomen telt natuurlijk niet
pi_31309646
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:46 schreef HuHu het volgende:

[..]

Nee inderdaad. Dat je rijk kan worden met slim zakendoen, terwijl je niet hoger dan het MBO bent gekomen telt natuurlijk niet
Bij Lupa zijn alle josti's slim, op grond van ondefinieerbare "kwaliteiten", met dank aan haar geitenwollensokken zweverige definitie. Overigens heb ik nooit gezegd dat je pas slim bent als je een universitaire studie hebt afgerond, wel dat iemand die met uiterste inspanning het VMBO afmaakt toch echt niet slim zal zijn.
pi_31309809
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:49 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Bij Lupa zijn alle josti's slim, op grond van ondefinieerbare "kwaliteiten", met dank aan haar geitenwollensokken zweverige definitie. Overigens heb ik nooit gezegd dat je pas slim bent als je een universitaire studie hebt afgerond, wel dat iemand die met uiterste inspanning het VMBO afmaakt toch echt niet slim zal zijn.
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 20:31 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Zeg dombo jij bet dus van mening dat een goed verstand hebben irrelevant is en dat je dientengevolge dan ook niet intelligent bent; een kwijlende josti bevindt zich op hetzelfde niveau? Dé grote kracht van de mens is gelegen in zijn hersenen, zijn denkvermogen dus, en dat tref je toch echt aan bij de hoogopgeleiden, niet bij de josti's.
Of is hoogopgeleid iets anders dan een universitaire studie?
pi_31310187
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:57 schreef HuHu het volgende:

[..]

[..]

Of is hoogopgeleid iets anders dan een universitaire studie?
Goed lezen. Wat ik bedoel is dat je een universitaire studie alleen kunt afronden als je over een bepaald denkvermogen beschikt, niet dat iedereen die dat niet doet dan daar dus ook niet over beschikt. Er zullen op het VMBO best hele slimme mensen rondlopen, het is echter niet de norm.
pi_31311061
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:10 schreef TC03 het volgende:

[..]

Wat is dit voor domme opmerking zeg. Bij ons op school heet het atheneum gewoon VWO. Nergens wordt de term atheneum gehanteerd, alleen VWO. En dat zal wel op véél meer scholen het geval zijn, aangezien het zo gewoon heet.
Ik denk dat ik nogmaals mijn "en jij kunt niet begrijpend lezen want ik had het toch echt over zelfstandige gymnasia"-opmerking van stal haal dan

VWO op een scholengemeenschap is daar niet mee te vergelijken.
En toch he, en toch zullen mensen die daar "VWO plus klassieke"-taal hebben gehaald, dit altijd vermelden als "gymnasium".
VWO is datgene wat daar niet onder valt = atheneum.

Zelfstandige gymnasia zijn een klasse apart.
Hapt u maar
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31313418
Eigenlijk zouden ze Havo naar 4 jaar terug moeten brengen en VWO ook. Dan moet je tenmiste weer eens wat doen tijdens de les
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_31319367
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 15:23 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Ik ben liever slim en benedenmodaal dan rijk en dom...
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:42:25 #148
53267 TC03
pi_31319453
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je bent alleen niet rijk.

Maargoed, het enige praktische nut wat intelligentie heeft is dat je er een betere baan mee kan krijgen en meer kan verdienen. Als je al rijk bent is die intelligentie nutteloos. Dus ik ben véél liever rijk en dom.
pi_31319555
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik ben liever rijk en slim dan benedenmodaal en slim (om maar te zwijgen van benedenmodaal en dom).
pi_31319689
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:42 schreef TC03 het volgende:
Je bent alleen niet rijk.

Maargoed, het enige praktische nut wat intelligentie heeft is dat je er een betere baan mee kan krijgen en meer kan verdienen. Als je al rijk bent is die intelligentie nutteloos. Dus ik ben véél liever rijk en dom.
Ik ben eik niet zo geboeid door geld. Ik heb nu 1100 per maand en daar kan ik zeer ruim van leven. Meer hoeft niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')