abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31285548
Naar aanleiding van dit topic: Iemand leg me uit waarom mensen Gymnasium doen plz

Er onstond daar een verhitte discussie over wanneer iemand dom is. Wat is een goede definitie van "dom"? En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?

TS begint: dom heeft naar mijn mening meer te maken met wat je doet met je mogelijkheden. Iemand die snel inziet hoe loodgieterswerk in elkaar steekt, is mijns inziens niet dom. Echter, ziet ie hoe het zou moeten, maar is hij te lui om er wat mee te doen, dan ben je dom

Met die definitie heb ik het idee dat een groot deel van de VMBO'ers idd dom zijn, maar dan geldt dat eigenlijk net zo goed voor havisten, VWO'ers en Gymnasium-leerlingen..
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
  FOK!fotograaf zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:20:05 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_31285774
Stormlooptopic

en nu even de OP lezen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_31285786
pi_31285883
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:12 schreef addie84 het volgende:
Naar aanleiding van dit topic: Iemand leg me uit waarom mensen Gymnasium doen plz

Er onstond daar een verhitte discussie over wanneer iemand dom is. Wat is een goede definitie van "dom"? En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?

TS begint: dom heeft naar mijn mening meer te maken met wat je doet met je mogelijkheden. Iemand die snel inziet hoe loodgieterswerk in elkaar steekt, is mijns inziens niet dom. Echter, ziet ie hoe het zou moeten, maar is hij te lui om er wat mee te doen, dan ben je dom
Dat is een normatief oordeel. Die domheid bedoelen we echter niet, we bedoelen de domheid van de traag werkende geest.
quote:
Met die definitie heb ik het idee dat een groot deel van de VMBO'ers idd dom zijn, maar dan geldt dat eigenlijk net zo goed voor havisten, VWO'ers en Gymnasium-leerlingen..
pi_31285924
Dat is dus ook precies wat ik hier bedoel aan te geven, die discussie werkt hier wellicht makkelijker
pi_31285984
Uit dat andere topic:
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Met IQ meet je imo niet het soort intelligentie waar ik op doel. Iemand kan een IQ van 140 hebben en toch ongelooflijk dom zijn. En met dom bedoel ik dan onder andere star, bevooroordeeld, sociaal incapabel, niet in staat om te leren van fouten, niet in staat tot zelfreflectie... En zo kan ik nog even doorgaan. DAT soort dingen zijn voor mij werkelijke intelligentie.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:29:56 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_31286041
Ik ben het met TS eens. Academici zoals ik denken zulk belangrijk werk te doen dat we graag neerkijken op loodgieters, monteurs, metselaars etc, maar intussen zijn zij goed in hun vak en kunnen wij ook weer niet zonder hen. Ik kan dus ook bewondering hebben voor mensen die goed zijn in hun vak, ook al zijn ze daar niet hoog voor opgeleid.
Hoe dan ook wordt 'slim' zijn geassocieerd met 'denkarbeid' ipv 'handenarbeid', dus daaruit volgt dan vanzelf dat iemand die geen of weinig 'denkwerk' verricht dom is. Terwijl er op de universiteit ook genoeg verschrikkelijk domme mensen rondlopen
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:30:01 #8
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_31286043
quote:
En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?
Iemand met zo'n opmerking is per definitie dom
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_31286055
mensen die VMBO niet halen zijn dom
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_31286084
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:30 schreef L-IS het volgende:

[..]

Iemand met zo'n opmerking is per definitie dom
pi_31286113
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:29 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben het met TS eens. Academici zoals ik denken zulk belangrijk werk te doen dat we graag neerkijken op loodgieters, monteurs, metselaars etc, maar intussen zijn zij goed in hun vak en kunnen wij ook weer niet zonder hen. Ik kan dus ook bewondering hebben voor mensen die goed zijn in hun vak, ook al zijn ze daar niet hoog voor opgeleid.
Hoe dan ook wordt 'slim' zijn geassocieerd met 'denkarbeid' ipv 'handenarbeid', dus daaruit volgt dan vanzelf dat iemand die geen of weinig 'denkwerk' verricht dom is. Terwijl er op de universiteit ook genoeg verschrikkelijk domme mensen rondlopen
Inderdaad.. en ik vraag me dan af welke definitie de mensen die VMBO'ers dom noemen, aanhouden voor "dom"
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:33:27 #12
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_31286141
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Uit dat andere topic:
[..]
Heeft dat niet te maken met EQ?
pi_31286215
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:33 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Heeft dat niet te maken met EQ?
Dat interesseert me niet. Iemand die nooit naar school is geweest, kan noch een IQ-test, noch een EQ-test maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dom is. Die stomme testen zeggen heel weinnig.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:39:19 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_31286276
je kan een wiskundeknobbel hebben maar geen band kunnen plakken
voor de een ben je dan een genie maar voor een andere een domme lul met twee linkerhanden
pies on joe toe
pi_31286293
Met het woord dom kan bedoeld worden de intelligentie hoogte.
Ik vind het interessant om daar op in te gaan.
Er zijn namelijk 9 verschillende soorten intelligentie:

Verbaal/ Linguistische
Logisch / Mathematische
Visueel / Ruimtelijk
Muzisch / Ritmische
Lichamelijk / Kinestetische
Intrapersonale
Interpersonale
Natuurgerichte
Extistensiele

Ik denk dat er vaak het verschil wordt gemaakt met:
Logisch intelligent = Slim
Lichamelijk intelligent = Dom

Wij, als kinderen gebruiken makkelijke woorden om uit te drukken wat wij precies van mensen vinden. Onze ouders zorgen er grotendeels voor dat mensen die een hoge opleiding genoten hebben, slim zijn.
Domme mensen doen meestal handenarbeid.

Ik ga zo verder, eerst ff iets anders doen, ik kom zo terug
Billie Holiday is Lady Day!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:41:06 #16
64781 bonke
pipo koeie
pi_31286332
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat interesseert me niet. Iemand die nooit naar school is geweest, kan noch een IQ-test, noch een EQ-test maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dom is. Die stomme testen zeggen heel weinnig.
een ex collega van mij heeft ook zijn school niet afgemaakt, maar heeft nu wel een eigen bedrijf
deze collega heeft zoveel technisch inzicht dat menig ingenieur daar wat van kan leren
pies on joe toe
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:43:49 #17
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_31286401
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik heb het hier niet over een of ander testje maar over een definitie. Dat je een bepaalde score kan berekenen aan de hand van een testje staat hier los van.
pi_31286415
Ik denk dat het toch wel degelijk te maken heeft met de opleiding van iemand.
Iedereen praat tegenwoordig verloederd Nederlands, maar tot ergenis van iedereen blijf ik iedereen verbeteren; dan/als, rontonde, die/dit. Dat soort dingen pikken Vwo'ers eerder op dan VMBO'ers, dat merk ik gewoon..

Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen kwaliteiten, maar toch
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_31286481
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Ik heb het hier niet over een of ander testje maar over een definitie. Dat je een bepaalde score kan berekenen aan de hand van een testje staat hier los van.
Geef dan even heel precies aan wat volgens jou de definitie van intelligentie is en waarom een IQ-test daar iets over zegt.
pi_31286489
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Met het woord dom kan bedoeld worden de intelligentie hoogte.
Ik vind het interessant om daar op in te gaan.
Er zijn namelijk 9 verschillende soorten intelligentie:

[geblaat]
Dat vind jij Als je aan honderd mensen vraagt wat intelligentie is, krijg je honderd verschillende antwoorden. Er is simpelweg geen alomvattende definitie, het is niet in te delen in sluitende categorieën.

Als je een goede operationalisatie (het meetbaar maken van - ) zou maken van een ruime definitie van intelligentie (naar mijn idee: probleem oplossen, sociaal inzicht, feitelijke kennis, creativiteit en nog wat factoren) dan zou je opzich "domheid" meetbaar kunnen maken. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen stellen dat iemand dom is als hij één standaarddeviatie onder het populatiegemiddelde zit.

Hetzelfde doen ze tegenwoordig met het meetbaar maken van mentale retardatie. Iemand die een IQ (gemeten op een bevestigde schaal) van onder de 70 heeft krijgt de diagnose "mental retardation". Dat is volgens mij de enige manier om domheid hard te maken, en te kunnen meten.

Maar zelfs die manier is bullshit en uit de lucht gegrepen

Slotje dus
pi_31286491
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:44 schreef Market_Garden het volgende:
Iedereen praat tegenwoordig verloederd Nederlands, maar tot ergenis van iedereen blijf ik iedereen verbeteren; dan/als, rontonde, die/dit. Dat soort dingen pikken Vwo'ers eerder op dan VMBO'ers, dat merk ik gewoon..

Waar slaat deze opmerking nu weer op?
Jouw argument: Dat merk ik gewoon.. slaat helemaal nergens op..
En weet je waarom niet?
Omdat ik ook een VMBO 'er was (okay mavo) en het wel snap en ook toepas!
Pas op je woorden!
pi_31286527
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:47 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Dat vind jij Als je aan honderd mensen vraagt wat intelligentie is, krijg je honderd verschillende antwoorden. Er is simpelweg geen alomvattende definitie, het is niet in te delen in sluitende categorieën.

Als je een goede operationalisatie (het meetbaar maken van - ) zou maken van een ruime definitie van intelligentie (naar mijn idee: probleem oplossen, sociaal inzicht, feitelijke kennis, creativiteit en nog wat factoren) dan zou je opzich "domheid" meetbaar kunnen maken. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen stellen dat iemand dom is als hij één standaarddeviatie onder het populatiegemiddelde zit.

Hetzelfde doen ze tegenwoordig met het meetbaar maken van mentale retardatie. Iemand die een IQ (gemeten op een bevestigde schaal) van onder de 70 heeft krijgt de diagnose "mental retardation". Dat is volgens mij de enige manier om domheid hard te maken, en te kunnen meten.

Maar zelfs die manier is bullshit en uit de lucht gegrepen

Slotje dus
Als je het allemaal zo oninteressant vindt, wat doe je hier dan?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:49:26 #23
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31286547
Ik vind het sowiso heel lastig om VWO kinderen met VMBO kinderen te vergelijken..

Klein voorbeeldje, ik heb zelf VMBO-TL gedaan (Misschien dat een deel van jullie nu al stoppen met lezen, om een pakkende en heel orginele reply te bedenken, maar is juist dat niet dom? vooroordelen hebben, dan ben je dom!)
Ik doe nu MBO/HBO ICT..

Ik ken mensen van het VMBO die geweldig zijn met problemen als auto's en fietsen, veel technische dingen..
Ik ken ook mensen van het VMBO die heel theoretisch ingesteld zijn..
Ik ken ook mensen van het VMBO die van allebij wel iets hebben..
Ik ken ook mensen van het VMBO die nu HAVO doen.
Ik ken zelfs iemand (mijn eigen broer) die MAVO - MBO - HBO gedaan heeft, en nu bezig is met een universitaire opleiding..

Ik ken mensen van het VWO die heel praktisch ingesteld zijn..
Ik ken ook mensen van het VWO die theoretisch geweldig zijn..
Ik ken ook mensen van het VWO die nu HAVO doen..
God, wat ken ik veel mensen..

Maar goed, om een standpunt te maken, ik vind dat iedereen elkaar nodig heeft!
Want iedereen (ongeacht de opleiding!) is goed in iets, soms is het even zoeken, maar er is wel iets, voor iedereen!

Naar mijn mening zijn kinderen te uniek en verschillend om te zeggen dat VMBO'ers dom zijn en VWO mensen slim.
pi_31286668
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:49 schreef Orealo het volgende:
verhaal
Wat doe je hier nog?

Verbeter de wereld
pi_31286686
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:48 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Als je het allemaal zo oninteressant vindt, wat doe je hier dan?
Ik vind het onwijs interessant Daarom vind ik dit een prima topic. Ik stel het onderwerp alleen in een wetenschappelijk daglicht, en vanuit die optiek is alles al gezegd volgens mij.
quote:
Maar goed, om een standpunt te maken, ik vind dat iedereen elkaar nodig heeft!
Want iedereen (ongeacht de opleiding!) is goed in iets, soms is het even zoeken, maar er is wel iets, voor iedereen!

Naar mijn mening zijn kinderen te uniek en verschillend om te zeggen dat VMBO'ers dom zijn en VWO mensen slim.
Dan mensen uniek, verschillend, belangrijk, nuttig en talentvol zijn is natuurlijk waar. Maar dat zegt volgens mij niets over intelligentie
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:55:22 #26
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31286691
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:54 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Wat doe je hier nog?

Verbeter de wereld
Waar denk je dat ik mee bezig ben?
Klein beginnen
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:55:22 #27
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31286692
dubblel
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:56:47 #28
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_31286722
Als je discussieert op internet, dan ben je dom.
pi_31286724
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:44 schreef Market_Garden het volgende:

Toch grappig... kheb zelf ook V(M)BO gedaan, nooit spelling/grammatica gehad, ben inmiddels via MBO, HBO op de universiteit gekomen en docenten vinden dat mijn spelling en gramatica op een zéér hoog academisch niveau zit.
Iemand die VMBO doet hoeft niet dom te zijn, degene die mensen van een lager schoolniveau naar beneden halen omdat ze een lager schoolniveau hebben, die zijn pas dom

En over het algemeen is het wel zo dat als je niet kunt leren omdat het je nooit geleerd is je idd niet hogerop kunt komen, maar wat als je nou liever putjesschepper bent dan een of andere dr/mr/drs? ben je dan dom als je putjesschepper wordt? in mijn ogen niet, want als je dan gelukkiger bent moet je dat dus doen, je bent pas dom als je iets doet waar je zelf niet gelukkig van wordt
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:58:23 #30
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31286758
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:55 schreef JustJunior het volgende:
Dan mensen uniek, verschillend, belangrijk, nuttig en talentvol zijn is natuurlijk waar. Maar dat zegt volgens mij niets over intelligentie
Klopt, maar hier word intelligentie gekoppeld aan een opleidingsniveau, alsin
VMBO'ers zijn dom!
VWO'ers zijn slim!

Ik wou even laten zien dat mensen te uniek, verschilliend, belangrijk, nuttig en talentvol zijn op een opleidingsniveau, om ze allemaal over 1 kam te scheren.
pi_31286809
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:56 schreef Tijn het volgende:
Als je discussieert op internet, dan ben je dom.
hoe voelt dat nu, dom zijn?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:01:53 #32
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31286851
Het heeft te maken met interesse, als je je 100 procent inzet voor iets omdat je zin hebt en geinteresserd bent dan gaat het bijna vanzelf. Heb je geen zin dan lukt het niet en dan is het geen domheid maar een kwestie van niet gepassioneerd bezig zijn.

Echte domheid. Ik maak zelden echt domme mensen mee, ik noem ze eerder krap denkend en dat is nog erger. Dan ga ik associaties maken met oogkleppen en blindheid voor alles. Krap denken is niet verder willen/durven kijken dan je neus lang is.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_31286920
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:01 schreef Dromenvanger het volgende:
Echte domheid. Ik maak zelden echt domme mensen mee, ik noem ze eerder krap denkend en dat is nog erger. Dan ga ik associaties maken met oogkleppen en blindheid voor alles.
Met jou kan ik praten.

Ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en ik ben er zelden domme mensen tegengekomen.
pi_31286934
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:41 schreef bonke het volgende:
een ex collega van mij heeft ook zijn school niet afgemaakt, maar heeft nu wel een eigen bedrijf
deze collega heeft zoveel technisch inzicht dat menig ingenieur daar wat van kan leren
Nou zegt het hebben van een eigen bedrijf tegenwoordig ook geen kloot meer.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_31286988
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:05 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Nou zegt het hebben van een eigen bedrijf tegenwoordig ook geen kloot meer.
dom, dom, tralala

zegt toch wel dat je iets gepresteerd hebt...
pi_31287024
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:07 schreef AkeBiAtch het volgende:
zegt toch wel dat je iets gepresteerd hebt...
Kan, maar hoeft niet.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:14:05 #37
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31287152
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Met jou kan ik praten.

Ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en ik ben er zelden domme mensen tegengekomen.
Is zeker mogelijk. Veel mensen zullen neerkijken tegen zulke mensen, ze zijn lager en stellen niets voor omdat ze "slechts" schoonmaker zijn. Terwijl ze een hele goede kijk hebben op het leven waarschijnlijk, dat is dan heel goed mogelijk. Dus er zit veel potentie in. Ze hebben dan gewoon een bepaald beroep gekozen omdat het zo gegaan is.

Maar de echte irritante mensen

Laat maar , er lopen genoeg rond die denken dat ze heel wat voorstellen. Ondertussen staan ze ergens onderaan. Omdat ze totaal niet verder denken. En in een ego-trip leven van heb ik jou daar. Sociaal gezien stellen ze ook al weinig voor omdat ze zich overal boven verplaatsen.

Ook wel de mannen in 3 delig kostuum en de vrouwen in mantelpak. Die een beroep hebben dat ook een schoonmaker kan krijgen. Alleen willen ze zo'n leven niet. Of ze hebben nooit nagedacht over zo'n dergelijk leven. Het is nooit bij ze opgekomen ook.

Maar ik stop nu met veroordelen. Af en toe is dat wel eens lekker. Mensen veroordelen zomaar ff spuien

Het beroep dat je uitoefend. Sommigen zien dat als status. Ik zie dat als brood verdienen. Maar ik ben meer bezig met andere zaken in het leven, ik noem het zaak. Maar een zaak is zakelijk. Zakelijk is betrekkelijk.

Weet er alles van dus, heb in het zakelijke leven gezeten en ben dankbaar dat ik weg ben bij die mensen die hun hele leven bezig zijn met hetzelfde geneuzel.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_31287416
Heel verhaal, Dromenvanger, maar ik kan er zeker inkomen
  Moderator zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:31:45 #39
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31287614
Iedereen is dom, iedereen is slim.
zoals heel vaak al verteld is, een loodgieter is heel erg technisch, is daar goed in, is een slimme jongen.
Een boekhouder is goed met cijfertjes (of computers ) maar die zie ik wel een loodgieter bellen als zijn afvoer niet meer werkt.

Er zijn diverse beroeps kanten, theoretisch en praktisch, ben je goed in Theoretisch dan ben je eigenlijk meer iemand die dus een HBO opleiding doet, en heel vaak zie je de praktische mensen op een VMBO school zitten, en dan ben je niet per definitie dom, maar heb je de inzicht voor een specifieke beroepsrichting.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_31287973
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:31 schreef Renesite het volgende:
Iedereen is dom, iedereen is slim.
zoals heel vaak al verteld is, een loodgieter is heel erg technisch, is daar goed in, is een slimme jongen.
Een boekhouder is goed met cijfertjes (of computers ) maar die zie ik wel een loodgieter bellen als zijn afvoer niet meer werkt.

Er zijn diverse beroeps kanten, theoretisch en praktisch, ben je goed in Theoretisch dan ben je eigenlijk meer iemand die dus een HBO opleiding doet, en heel vaak zie je de praktische mensen op een VMBO school zitten, en dan ben je niet per definitie dom, maar heb je de inzicht voor een specifieke beroepsrichting.
Vanuit zo'n perspectief klopt dat.

Niet denken dat jullie kinderen 'slim' zijn, ook al zit je op het Gymnasium. Zo'n klassieke taal naast het huidige VWO, wat al weinig voorstelt, is namelijk echt geen hoogstandje.
pi_31288798
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:46 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Vanuit zo'n perspectief klopt dat.

Niet denken dat jullie kinderen 'slim' zijn, ook al zit je op het Gymnasium. Zo'n klassieke taal naast het huidige VWO, wat al weinig voorstelt, is namelijk echt geen hoogstandje.
Veel mensen zien intelligentie als problemen oplossen, snel leren, beschikken over bepaalde inzichten (taalkundig en wiskundig) en ruwe kennis. In dat licht zijn mensen op het gymnasium beduidend intelligenter dan anderen
  Moderator zaterdag 8 oktober 2005 @ 19:40:07 #42
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31289369
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:18 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Veel mensen zien intelligentie als problemen oplossen, snel leren, beschikken over bepaalde inzichten (taalkundig en wiskundig) en ruwe kennis. In dat licht zijn mensen op het gymnasium beduidend intelligenter dan anderen
Moah.
Dat inzicht is in sommige gevallen écht beduidend anders dan je nu zo ruw zegt.
Ik kijk naar een auto en zoek hier en daar wat dingen op. Maar bij Kader VMBO leerlingen ligt dat nét een beetje anders. VMBO leerlingen die dus kader doen (en basis, gemengd?) doen eigenlijk dingne die hun interesseren en kunnen zich dan ook moeilijk richten op dingen die hun niet aan gaan.
Zet techniek lui in een techniek lokaal en ze aanbidden je! Zet je ze in een lokaal waar ze duits moeten doen dan zijn ze zó gedemotiveert!
Waarom zijn er anders zoveel praktijklokalen gekomen in de afgelopen jaren? Die mensen zijn zó slim met gereedschap, maar met het denkniveau niet zo ver als VWO'ers enzo. Maar zeg nou niet dat jij met je praktijkniveau zo ver bent als een VMBO kader persoon, want ik kan je wel vertellen, ik heb VMBO Theoretisch (Havo kon ik net wel net niet, gezien mijn diploma hing het er om ) gedaan en moest de eerste 2 jar Techniek doen. Nou, serieus waar, ik wou het wel maar ik kon het gewoon niet, veel anderen wel. Maar ik was goed in theoretische vakken, en dan 7 van de 10 die techniek goed konden doen waren er niet goed in
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 22:17:00 #43
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31293722
Intelligentie is misschien wel het vermogen om jezelf te realiseren dat je goed je best moet doen op school om in ieder geval het vwo te halen omdat je daar veel aan hebt. Maargoed dat is maar een gedachtetje.
pi_31293824
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 22:17 schreef nickybol het volgende:
Intelligentie is misschien wel het vermogen om jezelf te realiseren dat je goed je best moet doen op school om in ieder geval het vwo te halen omdat je daar veel aan hebt. Maargoed dat is maar een gedachtetje.
Niet iedereen kan VWO halen en voor veel kinderen zou het helemaal niets goed zijn als ze het deden...
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 22:26:47 #45
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31294055
Als je het niet kunt halen val je dus sowieso al af. In mijn gedachtenspinsel dan.
pi_31298632
Als ik aan VMBO-ers denk, denk ik aan domme mensen. Natuurlijk zullen ze vast wel hun kwaliteiten op een bepaald gebied hebben, maar over gewone dingen die spelen in de maatschappij hebben ze de ballen verstand. Het meerendeel van de laag opgeleide mensen kijkt niet verder dan hun neus lang is of dat voor hen interessant is. Een oplossing voor de criminaliteit is simpel: iedereen in de gevangenis gooien en alle 'buitenlanders' die wat fout doen terug naar hun eigen land sturen, maar zo simpel is het in de praktijk niet. Mensen die bij de eerste verkiezingen waaraan de LPF mee deed op de LPF gestemd hebben krijgen van mij ook automatisch het stempel dom. Dat zulke mensen erg goed zijn in het repareren van waterleidingen en het maken van auto's maakt ze naar mijn mening niet minder dom. Dom is niet gelijk dat je helemaal niks kan maar gewoon dat je niet verder nadenkt dan dat je neus lang is. Ik heb een domme zus, maar op het gebied van subsidies aanvragen kan menig ambtenaar of jurist nog veel van haar leren.

Wanneer iemand slim is, is daarintegen veel moeilijker vast te stellen.
A man without a woman is like a fish without a bicycle
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:10:49 #47
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31298833
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:40 schreef Renesite het volgende:

[..]

Moah.
Dat inzicht is in sommige gevallen écht beduidend anders dan je nu zo ruw zegt.
Ik kijk naar een auto en zoek hier en daar wat dingen op. Maar bij Kader VMBO leerlingen ligt dat nét een beetje anders. VMBO leerlingen die dus kader doen (en basis, gemengd?) doen eigenlijk dingne die hun interesseren en kunnen zich dan ook moeilijk richten op dingen die hun niet aan gaan.
Zet techniek lui in een techniek lokaal en ze aanbidden je! Zet je ze in een lokaal waar ze duits moeten doen dan zijn ze zó gedemotiveert!
Waarom zijn er anders zoveel praktijklokalen gekomen in de afgelopen jaren? Die mensen zijn zó slim met gereedschap, maar met het denkniveau niet zo ver als VWO'ers enzo. Maar zeg nou niet dat jij met je praktijkniveau zo ver bent als een VMBO kader persoon, want ik kan je wel vertellen, ik heb VMBO Theoretisch (Havo kon ik net wel net niet, gezien mijn diploma hing het er om ) gedaan en moest de eerste 2 jar Techniek doen. Nou, serieus waar, ik wou het wel maar ik kon het gewoon niet, veel anderen wel. Maar ik was goed in theoretische vakken, en dan 7 van de 10 die techniek goed konden doen waren er niet goed in
Dan lijk je me een uitzondering.

Een VMBO'er heeft niet het denkniveau van een VWO'er, en zal dat naar alle waarschijnlijkheid nooit bereiken. Omgekeerd denk ik dat de meeste VWO'ers prima een vak zouden kunnen leren als ze dat zouden willen.
pi_31299085
quote:
Nee, dan is ie lui.

Een oom van een vriend van me is zwakbegaafd. Die doet keihard zijn best voor vanalles, legt zijn hele ziel en zaligheid in zijn bezigheden op de sociale werkplaats, maar wie met hem praat kan toch echt niet anders zeggen dan dat ie dom is.
pi_31302342
Iedereen in het VMBO wordt enorm over 1 kam geschoren hier. Mensen weten niet eens wat het VMBO inhoudt. Dat varieert van praktijkschool tot wat vroeger MAVO was. Men heeft het hier naar mijn idee vooral over de lagere regionen. Maar de enige leerlingen die ik herken in de beschrijvingen, zijn LWOO-leerlingen.
  zondag 9 oktober 2005 @ 09:48:30 #50
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31302833
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 07:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iedereen in het VMBO wordt enorm over 1 kam geschoren hier. Mensen weten niet eens wat het VMBO inhoudt. Dat varieert van praktijkschool tot wat vroeger MAVO was. Men heeft het hier naar mijn idee vooral over de lagere regionen. Maar de enige leerlingen die ik herken in de beschrijvingen, zijn LWOO-leerlingen.
De LWOO'ers. En dan ook nog VMBO-basis. Aiaiai. Oftewel de lui die school zien als een gevangenis en zich dus ook als muitende delinquenten gedragen. Ja, daar zitten best wel domme kinderen tussen.

(hoewel ik ruzie zou krijgen met sommige collega's als ze dit hoorden)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')