Dat is een normatief oordeel. Die domheid bedoelen we echter niet, we bedoelen de domheid van de traag werkende geest.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:12 schreef addie84 het volgende:
Naar aanleiding van dit topic: Iemand leg me uit waarom mensen Gymnasium doen plz
Er onstond daar een verhitte discussie over wanneer iemand dom is. Wat is een goede definitie van "dom"? En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?
TS begint: dom heeft naar mijn mening meer te maken met wat je doet met je mogelijkheden. Iemand die snel inziet hoe loodgieterswerk in elkaar steekt, is mijns inziens niet dom. Echter, ziet ie hoe het zou moeten, maar is hij te lui om er wat mee te doen, dan ben je dom
quote:Met die definitie heb ik het idee dat een groot deel van de VMBO'ers idd dom zijn, maar dan geldt dat eigenlijk net zo goed voor havisten, VWO'ers en Gymnasium-leerlingen..
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Met IQ meet je imo niet het soort intelligentie waar ik op doel. Iemand kan een IQ van 140 hebben en toch ongelooflijk dom zijn. En met dom bedoel ik dan onder andere star, bevooroordeeld, sociaal incapabel, niet in staat om te leren van fouten, niet in staat tot zelfreflectie... En zo kan ik nog even doorgaan. DAT soort dingen zijn voor mij werkelijke intelligentie.
Iemand met zo'n opmerking is per definitie domquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:12 schreef addie84 het volgende:
En is met die definitie een VMBO-leerling dom of niet?
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:30 schreef L-IS het volgende:
[..]
Iemand met zo'n opmerking is per definitie dom![]()
Inderdaad.. en ik vraag me dan af welke definitie de mensen die VMBO'ers dom noemen, aanhouden voor "dom"quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:29 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben het met TS eens. Academici zoals ik denken zulk belangrijk werk te doen dat we graag neerkijken op loodgieters, monteurs, metselaars etc, maar intussen zijn zij goed in hun vak en kunnen wij ook weer niet zonder hen. Ik kan dus ook bewondering hebben voor mensen die goed zijn in hun vak, ook al zijn ze daar niet hoog voor opgeleid.
Hoe dan ook wordt 'slim' zijn geassocieerd met 'denkarbeid' ipv 'handenarbeid', dus daaruit volgt dan vanzelf dat iemand die geen of weinig 'denkwerk' verricht dom is. Terwijl er op de universiteit ook genoeg verschrikkelijk domme mensen rondlopen
Dat interesseert me niet. Iemand die nooit naar school is geweest, kan noch een IQ-test, noch een EQ-test maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dom is. Die stomme testen zeggen heel weinnig.quote:
een ex collega van mij heeft ook zijn school niet afgemaakt, maar heeft nu wel een eigen bedrijfquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat interesseert me niet. Iemand die nooit naar school is geweest, kan noch een IQ-test, noch een EQ-test maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dom is. Die stomme testen zeggen heel weinnig.
Ik heb het hier niet over een of ander testje maar over een definitie. Dat je een bepaalde score kan berekenen aan de hand van een testje staat hier los van.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat interesseert me niet. Iemand die nooit naar school is geweest, kan noch een IQ-test, noch een EQ-test maken. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij dom is. Die stomme testen zeggen heel weinnig.
Geef dan even heel precies aan wat volgens jou de definitie van intelligentie is en waarom een IQ-test daar iets over zegt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Ik heb het hier niet over een of ander testje maar over een definitie. Dat je een bepaalde score kan berekenen aan de hand van een testje staat hier los van.
Dat vind jijquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:39 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Met het woord dom kan bedoeld worden de intelligentie hoogte.
Ik vind het interessant om daar op in te gaan.
Er zijn namelijk 9 verschillende soorten intelligentie:
[geblaat]
Waar slaat deze opmerking nu weer op?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:44 schreef Market_Garden het volgende:
Ik denk dat het toch wel degelijk te maken heeft met de opleiding van iemand.
Iedereen praat tegenwoordig verloederd Nederlands, maar tot ergenis van iedereen blijf ik iedereen verbeteren; dan/als, rontonde, die/dit. Dat soort dingen pikken Vwo'ers eerder op dan VMBO'ers, dat merk ik gewoon..
Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen kwaliteiten, maar toch
Als je het allemaal zo oninteressant vindt, wat doe je hier dan?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:47 schreef JustJunior het volgende:
[..]
Dat vind jijAls je aan honderd mensen vraagt wat intelligentie is, krijg je honderd verschillende antwoorden. Er is simpelweg geen alomvattende definitie, het is niet in te delen in sluitende categorieën.
Als je een goede operationalisatie (het meetbaar maken van - ) zou maken van een ruime definitie van intelligentie (naar mijn idee: probleem oplossen, sociaal inzicht, feitelijke kennis, creativiteit en nog wat factoren) dan zou je opzich "domheid" meetbaar kunnen maken. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen stellen dat iemand dom is als hij één standaarddeviatie onder het populatiegemiddelde zit.
Hetzelfde doen ze tegenwoordig met het meetbaar maken van mentale retardatie. Iemand die een IQ (gemeten op een bevestigde schaal) van onder de 70 heeft krijgt de diagnose "mental retardation". Dat is volgens mij de enige manier om domheid hard te maken, en te kunnen meten.
Maar zelfs die manier is bullshit en uit de lucht gegrepen![]()
Slotje dus
Wat doe je hier nog?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:49 schreef Orealo het volgende:
verhaal
Ik vind het onwijs interessantquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:48 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Als je het allemaal zo oninteressant vindt, wat doe je hier dan?
Dan mensen uniek, verschillend, belangrijk, nuttig en talentvol zijn is natuurlijk waar. Maar dat zegt volgens mij niets over intelligentiequote:Maar goed, om een standpunt te maken, ik vind dat iedereen elkaar nodig heeft!
Want iedereen (ongeacht de opleiding!) is goed in iets, soms is het even zoeken, maar er is wel iets, voor iedereen!
Naar mijn mening zijn kinderen te uniek en verschillend om te zeggen dat VMBO'ers dom zijn en VWO mensen slim.
Waar denk je dat ik mee bezig ben?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:54 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
[..]
Wat doe je hier nog?
Verbeter de wereld![]()
Toch grappig... kheb zelf ook V(M)BO gedaan, nooit spelling/grammatica gehad, ben inmiddels via MBO, HBO op de universiteit gekomen en docenten vinden dat mijn spelling en gramatica op een zéér hoog academisch niveau zit.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:44 schreef Market_Garden het volgende:
Ik denk dat het toch wel degelijk te maken heeft met de opleiding van iemand.
Iedereen praat tegenwoordig verloederd Nederlands, maar tot ergenis van iedereen blijf ik iedereen verbeteren; dan/als, rontonde, die/dit. Dat soort dingen pikken Vwo'ers eerder op dan VMBO'ers, dat merk ik gewoon..
Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen kwaliteiten, maar toch
Klopt, maar hier word intelligentie gekoppeld aan een opleidingsniveau, alsinquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:55 schreef JustJunior het volgende:
Dan mensen uniek, verschillend, belangrijk, nuttig en talentvol zijn is natuurlijk waar. Maar dat zegt volgens mij niets over intelligentie
hoe voelt dat nu, dom zijn?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:56 schreef Tijn het volgende:
Als je discussieert op internet, dan ben je dom.
Met jou kan ik praten.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:01 schreef Dromenvanger het volgende:
Echte domheid. Ik maak zelden echt domme mensen mee, ik noem ze eerder krap denkend en dat is nog erger. Dan ga ik associaties maken met oogkleppen en blindheid voor alles.
Nou zegt het hebben van een eigen bedrijf tegenwoordig ook geen kloot meer.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:41 schreef bonke het volgende:
een ex collega van mij heeft ook zijn school niet afgemaakt, maar heeft nu wel een eigen bedrijf
deze collega heeft zoveel technisch inzicht dat menig ingenieur daar wat van kan leren
dom, dom, tralalaquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:05 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Nou zegt het hebben van een eigen bedrijf tegenwoordig ook geen kloot meer.
Kan, maar hoeft niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:07 schreef AkeBiAtch het volgende:
zegt toch wel dat je iets gepresteerd hebt...
Is zeker mogelijk. Veel mensen zullen neerkijken tegen zulke mensen, ze zijn lager en stellen niets voor omdat ze "slechts" schoonmaker zijn. Terwijl ze een hele goede kijk hebben op het leven waarschijnlijk, dat is dan heel goed mogelijk. Dus er zit veel potentie in. Ze hebben dan gewoon een bepaald beroep gekozen omdat het zo gegaan is.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Met jou kan ik praten.
Ik heb tien jaar in de schoonmaak gewerkt en ik ben er zelden domme mensen tegengekomen.
Vanuit zo'n perspectief klopt dat.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:31 schreef Renesite het volgende:
Iedereen is dom, iedereen is slim.
zoals heel vaak al verteld is, een loodgieter is heel erg technisch, is daar goed in, is een slimme jongen.
Een boekhouder is goed met cijfertjes (of computers) maar die zie ik wel een loodgieter bellen als zijn afvoer niet meer werkt.
Er zijn diverse beroeps kanten, theoretisch en praktisch, ben je goed in Theoretisch dan ben je eigenlijk meer iemand die dus een HBO opleiding doet, en heel vaak zie je de praktische mensen op een VMBO school zitten, en dan ben je niet per definitie dom, maar heb je de inzicht voor een specifieke beroepsrichting.
Veel mensen zien intelligentie als problemen oplossen, snel leren, beschikken over bepaalde inzichten (taalkundig en wiskundig) en ruwe kennis. In dat licht zijn mensen op het gymnasium beduidend intelligenter dan anderenquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:46 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Vanuit zo'n perspectief klopt dat.
Niet denken dat jullie kinderen 'slim' zijn, ook al zit je op het Gymnasium. Zo'n klassieke taal naast het huidige VWO, wat al weinig voorstelt, is namelijk echt geen hoogstandje.
Moah.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:18 schreef JustJunior het volgende:
[..]
Veel mensen zien intelligentie als problemen oplossen, snel leren, beschikken over bepaalde inzichten (taalkundig en wiskundig) en ruwe kennis. In dat licht zijn mensen op het gymnasium beduidend intelligenter dan anderen
Niet iedereen kan VWO halen en voor veel kinderen zou het helemaal niets goed zijn als ze het deden...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:17 schreef nickybol het volgende:
Intelligentie is misschien wel het vermogen om jezelf te realiseren dat je goed je best moet doen op school om in ieder geval het vwo te halen omdat je daar veel aan hebt. Maargoed dat is maar een gedachtetje.
Dan lijk je me een uitzondering.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:40 schreef Renesite het volgende:
[..]
Moah.
Dat inzicht is in sommige gevallen écht beduidend anders dan je nu zo ruw zegt.
Ik kijk naar een auto en zoek hier en daar wat dingen op. Maar bij Kader VMBO leerlingen ligt dat nét een beetje anders. VMBO leerlingen die dus kader doen (en basis, gemengd?) doen eigenlijk dingne die hun interesseren en kunnen zich dan ook moeilijk richten op dingen die hun niet aan gaan.
Zet techniek lui in een techniek lokaal en ze aanbidden je! Zet je ze in een lokaal waar ze duits moeten doen dan zijn ze zó gedemotiveert!
Waarom zijn er anders zoveel praktijklokalen gekomen in de afgelopen jaren? Die mensen zijn zó slim met gereedschap, maar met het denkniveau niet zo ver als VWO'ers enzo. Maar zeg nou niet dat jij met je praktijkniveau zo ver bent als een VMBO kader persoon, want ik kan je wel vertellen, ik heb VMBO Theoretisch (Havo kon ik net wel net niet, gezien mijn diploma hing het er om) gedaan en moest de eerste 2 jar Techniek doen. Nou, serieus waar, ik wou het wel maar ik kon het gewoon niet, veel anderen wel. Maar ik was goed in theoretische vakken, en dan 7 van de 10 die techniek goed konden doen waren er niet goed in
Nee, dan is ie lui.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:12 schreef addie84 het volgende:
TS begint: dom heeft naar mijn mening meer te maken met wat je doet met je mogelijkheden. Iemand die snel inziet hoe loodgieterswerk in elkaar steekt, is mijns inziens niet dom. Echter, ziet ie hoe het zou moeten, maar is hij te lui om er wat mee te doen, dan ben je dom
De LWOO'ers. En dan ook nog VMBO-basis. Aiaiai. Oftewel de lui die school zien als een gevangenis en zich dus ook als muitende delinquenten gedragen. Ja, daar zitten best wel domme kinderen tussen.quote:Op zondag 9 oktober 2005 07:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iedereen in het VMBO wordt enorm over 1 kam geschoren hier. Mensen weten niet eens wat het VMBO inhoudt. Dat varieert van praktijkschool tot wat vroeger MAVO was. Men heeft het hier naar mijn idee vooral over de lagere regionen. Maar de enige leerlingen die ik herken in de beschrijvingen, zijn LWOO-leerlingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |