quote:
Spijkerman slaat terug naar VARA
Van onze verslaggever Frank van Zijl
AMSTERDAM - Ik ben ongelooflijk aangepakt, alsof ik een NSB er was geworden. Ik ben jankend naar bed gegaan en ook weer jankend opgestaan.
Vera Keur, Ivo de Wijs en Youp van t Hek hebben boter op het hoofd, zegt programmamaker vijf maanden na vertrek
Jack Spijkerman, na zijn overstap van de VARA naar Talpa de nationale kop van Jut, pareert voor één keer de aanvallen van moraalridders die hem betichtten van zakkenvullen en contractbreuk. VARA-voorzitter Vera Keur, en coryfeeën als Ivo de Wijs en Youp van t Hek hebben boter op het hoofd, zegt de tv-presentator in Volkskrant magazine.
De band tussen het team van Kopspijkers, goed voor drie miljoen kijkers op zaterdagavond, en de VARA-leiding was veel minder innig dan de omroep wil doen geloven. Keur en programmadirecteur Frans Klein hebben het bij hem verbruid.
Vera Keur kwam één keer per jaar naar een aflevering kijken omdat haar nichtjes erheen wilden. Wat nou, warme belangstelling? Hou nou toch op. Toen ik met een klaplong in het ziekenhuis lag, heb ik niemand van de VARA gezien. En dan roept Frans Klein: Ik ben bij elke aflevering van Kopspijkers gewees . Hij liegt! De cabaretiers weten niet eens wie die man is. Nooit ontmoet!
Spijkerman (57) is nog steeds emotioneel. Over Youp van t Hek, die hem een kwal zonder ruggengraat noemde: Meneer Van t Hek, wat heb ik u misdaan? Dat is die man die altijd op het podium roept: je moet vrij zijn! Je moet doen waar je zin in hebt! (. . .) Die grote waffel. (. . .) Miljoenen op de bank en maar schreeuwen. Hou toch op, Youp van t Hek.
Ik kreeg alles over me heen. Maar dat Vera Keur vier jaar geleden zelf met de VARA commercileel wilde gaan, daar hoor je niemand over.
De VARA heeft echt geprobeerd mij te beuken, mij te slaan. Even heeft hij overwogen te stoppen met televisie. ;Is het me dit waard? Ik heb met mijn vrouw gesproken: zal ik stoppen? Geld, zegt hij, is nooit zijn drijfveer geweest. Als ik dat hakblok met twee hamers achter in mijn auto laad, kan ik een godsvermogen verdienen. Ik heb het niet gedaan.
Half januari komt Spijkerman terug op de televisie, met een show onder een nieuwe naam op Talpa. Het team cabaretiers, althans het overgrote deel, zal hem volgen, zegt hij. ;Ik sta niet alleen.
Spijkerman weet nu hoe het is, als je zo hard wordt aangepakt.
Maar verder heeft ie natuurlijk gewoon gelijk.
Fijne mensen toch, daar bij de Publieke Omroep. Ik vind het dan ook typisch dat men bij de publieke omroep wel een snerende serie maakt over een Commerciele zender, maar geen enkel graadje zelfreflectie heeft.
[ Bericht 5% gewijzigd door Pietverdriet op 08-10-2005 16:32:25 ]