abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:55:26 #26
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_31261960
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:52 schreef super-muffin het volgende:

[..]

Gewoon geen bedreigingen (geen virussen en spyware enzo )
Volgens mij heeft Symantec wel wat virussen voor OSX op z'n site staan. Of misschien is dat alleen voor OS9, ik weet het eigenlijk niet eens. Hoe dan ook, het is allemaal zo obscuur, het is echt geen issue.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:56:30 #27
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_31261986
Ik denk dat de bedreigingen van die virussen verwaarloosbaar zijn. Hell, zelfs Windows-virussen zijn bijna niet meer serieus te nemen tegenwoordig. En idd, spyware heb je geen last van op een Mac.
For great justice!
pi_31261988
Top zeg!

Mijn pa vond de computer errug mooi. Ik zie hem ook nog wel eens aan de Mac gaan.
pi_31262072
Woensdag is de grote dag

Niemand weet precies wat er gepresenteerd gaat worden.
Misschien is het wel een ipod video of updates voor de powermac en powerbooks.
pi_31262137
Als ik posts typ, kan ik geen accentjes enzo op lettertekens zetten. Hetzelfde bij het tekstverwerken. Hoe werkt dat op de Mac?
pi_31262332
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Symantec wel wat virussen voor OSX op z'n site staan. Of misschien is dat alleen voor OS9, ik weet het eigenlijk niet eens. Hoe dan ook, het is allemaal zo obscuur, het is echt geen issue.
Die zijn allemaal voor OS9 geloof ik.
Ik heb trouwens een Powerbook en Mac Mini.
En een iPod Nano
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:08:33 #32
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_31262340
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als ik posts typ, kan ik geen accentjes enzo op lettertekens zetten. Hetzelfde bij het tekstverwerken. Hoe werkt dat op de Mac?
Met alt + e, alt + `, alt + u en alt + i kun je respectievelijk een accent aigu, een accent grave, een trema/umlaut en een accent circonflexe op de letter zetten die je daarna typt. Bijvoorbeeld alt + u gevolgd door e levert de ë op.

Wat je ook kunt doen (als je geen toetsencombinaties uit je hoofd wil leren) is het input menu in de menubalk zetten via system preferences -> international -> input menu. Moet je ook even het "character palette" aanvinken, dan kun je vanuit de menubalk bovenin (naast de klok) op een vlaggetje klikken en daarna het character palette openen. Hier kun je gewoon de letter aanklikken die je wil en invoeren in het programma waar je op dat moment in aan het typen bent.
pi_31262376
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Met de Alt toets.
Als je Alt + U doet zie je die twee puntjes, als je daarna een E doet krijg je Ë
Andere combinaties weet ik niet, die moet ik ff zoeken.
pi_31262384
Tijn, typ jij met 10 vingers?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:11:19 #35
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_31262426
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:09 schreef super-muffin het volgende:
Tijn, typ jij met 10 vingers?
Uiteraard
pi_31262444
Waar vind ik die system preferences? Ergens bij de menu's bovenaan?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:12:53 #37
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_31262476
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waar vind ik die system preferences? Ergens bij de menu's bovenaan?
Ja, als je op de blauwe appel linksbovenin klikt, kun je daar op "system preferences" klikken en allerlei dingen instellen wat OSX betreft.
pi_31262537
Done. En je kunt die ook mooi minimaliseren zodat 'ie gewoon open blijft.
pi_31262803
Wat je ook kunt doen is Appeltje H. H staat voor Hide, dan verberg je het progamma en komtie niet nog een keer in je dock te staan.
pi_31263783
En met alt-appeltje-D kan je het dock verbergen en weer tevoorschijn toveren. Soms best handig, bv. als je een erg groot venster nodig hebt.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:58:24 #41
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_31263954
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:51 schreef Tijn het volgende:

[..]

Je hebt helemaal geen virusscanner of anti-spywaretools nodig omdat er voor OSX nauwelijks tot geen bedreigingen bestaan.
Je hebt op een mac misschien geen last van virussen, maar je kunt ze wel doorsturen naar een ander die er misschien wel last van heeft, dus scannen op virussen is misschien niet noodzakelijk, maar wel zo vriendelijk voor je kennissen die nog geen mac gebruiken.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
pi_31264946
Ik heb geen kennissen.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 00:21:26 #43
83951 rashudo
project 2501
pi_31271656
Leuk topic FF een stiekeme tvp voor als er nog een vraag komt waar ik mee kan helpen

Ik wil ook nog even kwijt dat een mini mac echt fantastisch is..

Nog wat tips voor als je weigerende programma's krijgt:

Met rechtsklikken (of ctrl-klikken voor je 1-knops-muis) kan je een programma killen. Of je kan ook een lijstje oproepen met appeltje+control+q, waar je programma's kan killen.

Als een programma crasht krijg je een berichtje waar een knop in staat die "verstuur rapport" heet, als je op die knop drukt staat er allemaal informatie waarom het programma gecrasht is, dus als je ooit rare problemen krijgt en je post die info hier kunnen wij je goed helpen.

Als je screenshots wil maken kan dat met appeltje+shift+3 of +4. Er verschijnt dan of een PDFje van het hele scherm, of een PDFje van de selectie die je gemaakt hebt op je bureaublad.

Zoals je waarschijnlijk al gezien heb kan het standaard mailprogramma goed filteren op junkmail!

Je kan gebruiken maken van textedit om wordfiles te openen (niet aan te raden, de layout klopt meestal niet helemaal), of van microsoft office (ja ook beschikbaar op de MAC) of van openoffice. Als je dat laatste wil moet je het even zeggen, daar bestaan als het goed is wel uitgebreide instructies voor maar dat is niet zo simpel als een programma installeren normaal op de mac is. Je kan met textedit wel goed RTF documenten openen en opslaan, die word ook goed kan behandelen/openen/opslaan.

Normaal als je een programma wil installeren op de mac gaat het als volgt:

Je download het programma of je stopt de cd in je mac.
Je krijgt een venster met daarin 1 groot icoon.
Je sleept het icoon naar de map "programma's".

Dat was het.

Als je een CD wil ejecten kan je hem ook naar de prullenbak slepen.

Je kan bijna alle programma's die voor linux beschikbaar zijn ook op de mac installeren!

Voor de rest werkt bijna alles gewoon zoals je zou denken dat het werkt.. bij apple denken ze echt na of iets nou slim is of niet. Daar word echt tijd aan besteed en er zijn ook richtlijnen voor, en ook programma's die niet door apple worden geschreven houden zich meestal aan deze richtlijnen.

Als je ooit geinteresseerd bent in illegale software voor de mac, je kan bijna alles via limewire downloaden.

PS:
Ik ben gek op mac

[ Bericht 10% gewijzigd door rashudo op 08-10-2005 00:59:31 ]
Their eyes opaque.
pi_31275844
Mijn algehele oordeel tot nu toe, na het downloaden van allerlei programma's e.d., is dat de Mac gewoon veel gebruiksvriendelijker is. Alles is simpeler. En alles werkt gewoon meteen. De computer 'bedenkt' alles zelf. In Windows zat ik vaak een hele poos te klooien om iets uit te vinden; hier is het allemaal veel vanzelfsprekender, logischer.
pi_31276709
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:58 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

Je hebt op een mac misschien geen last van virussen, maar je kunt ze wel doorsturen naar een ander die er misschien wel last van heeft, dus scannen op virussen is misschien niet noodzakelijk, maar wel zo vriendelijk voor je kennissen die nog geen mac gebruiken.
Tuurlijk stuurt een virus zich zelf niet door op een Mac. Misschien wel als je gebruikt maakt van webmail, maar dan gaat het niet via de Mac.
pi_31277027
Way to go Lupa!

Tiscali nog gebeld dat ze dat modem mogen houden?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_31277254
Het is al onderweg. Ik stuur het wel terug ofzo.
pi_31277651
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 09:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mijn algehele oordeel tot nu toe, na het downloaden van allerlei programma's e.d., is dat de Mac gewoon veel gebruiksvriendelijker is. Alles is simpeler. En alles werkt gewoon meteen. De computer 'bedenkt' alles zelf. In Windows zat ik vaak een hele poos te klooien om iets uit te vinden; hier is het allemaal veel vanzelfsprekender, logischer.
100% mee eens.
Veel succes en plezier ermee... als ik je ervaringen zo lees gaat dat helemaal goed komen!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_31277703
Dat gaat zeker lukken. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een apparaat.
pi_31277769
Kun je ook ergens aangeven dat je bepaalde programma's (die je weinig of niet gebruikt) niet in je dock (heet dat zo, die plaatjesbalk onderaan) wilt hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')