Nou nou... ik vind mensen die actief verzet boden een beter voorbeeld geven dan mensen die politiek passief en neutraal wilden blijven...quote:Op donderdag 13 oktober 2005 22:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Als er mensen waren ECHT een voorbeeld hebben gegeven van hoe het WEL moet, dan waren ZIJ het wel (samen met vele anderen die onschuldig de kampen hebben moet doorstaan omdat zij weigerden Hitler te helpen).
Helemaal mee eens.quote:Ik vind deze poging van jou hiertoe dan ook misselijkmakend en van dermate laag niveau dat ik het eigenlijk wel totaal gehad heb met jou en jouw ononderbouwde zwampraatjes.
Niet meehelpen is ook een vorm van verzet. Verder gaat het mij erom dat zij als echte Christenen gehoor hebben gegeven aan het gebod om hun naaste lief te hebben en de wapens niet op te nemen, niet in oorlog, niet in verzet.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 22:57 schreef DennisMoore het volgende:
Nou nou... ik vind mensen die actief verzet boden een beter voorbeeld geven dan mensen die politiek passief en neutraal wilden blijven...
Zeker. Maar minder dan actief verzet.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 23:10 schreef STORMSEEKER het volgende:
Niet meehelpen is ook een vorm van verzet.
Jezus vond het prima dat Petrus een zwaard meenam...quote:Verder gaat het mij erom dat zij als echte Christenen gehoor hebben gegeven aan het gebod om hun naaste lief te hebben en de wapens niet op te nemen, niet in oorlog, niet in verzet.
Als er nu eens miljoenen met jouw ideologie van niet-stemmen-want-wij-zijn-voor-het-koninkrijk-van-jezus rondliepen. En dat is toch jouw bedoeling. Of wil je blijven ontkennen dat je het lekker vind om je met je achterlijke ideologie het gewoon leuk vind om je uitverkoren te voelen omdat anderen nu eenmaal niet zo idioot kúnnen zijn.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 22:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wanneer zie ik eindelijk het bewijs dat de tegenstemmen van de JG (Jehova's, Akkersloot) in die tijd Hitlers verkiezingsoverwinning hadden kunnen voorkomen?
Want DAT is waar ik op doelde.
Ik maak er nog wel eens een apart topic van over je niet-stemmen-want-wij-zijn-voor-het-koninkrijk-van-God-al-kan-je-iemand-als-Hitler-van-de-macht-houden-ideologie.quote:Ik vind deze poging van jou hiertoe dan ook misselijkmakend en van dermate laag niveau dat ik het eigenlijk wel totaal gehad heb met jou en jouw ononderbouwde zwampraatjes.
Gegroet.
[volgens het verhaal]Pakte Petrus niet een zwaard van één van de soldaten ? [/volgens het verhaal]quote:Op donderdag 13 oktober 2005 23:17 schreef DennisMoore het volgende:
Jezus vond het prima dat Petrus een zwaard meenam...
Volgens mij niet.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 21:15 schreef Akkersloot het volgende:
[volgens het verhaal]Pakte Petrus niet een zwaard van één van de soldaten ? [/volgens het verhaal]
Waar staat dat?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 23:17 schreef DennisMoore het volgende:
M'n Bijbel ligt nog ergens in een verhuisdoos, dus je moet zelf even zoeken.quote:
Hm, mijn Bijbel ligt hier, maar ik ken er te weinig van om te weten waar ik dat ongeveer moet zoeken. Staat dat niet in viervoud in de evangeliën?quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 00:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
M'n Bijbel ligt nog ergens in een verhuisdoos, dus je moet zelf even zoeken..
Ergens ná het 'laatste avondmaal', voordat ze met z'n allen een stukje gingen lopen.
Romeinen 8:31-37quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 09:59 schreef DennisMoore het volgende:
"Hmm... als ik ze niet eerst een stel zwaarden laat meenemen, dan kan ik later niet heel vredelievend roepen dat ze hun zwaarden weer op moeten bergen..."
...en op het moment waar het om ging zei hij ook dat hij legioenen engelen ter beschikking had en die heeft hij ook niet ingezet. Sterker nog, hij gebruikte de gelegenheid om sterk te laten uitkomen dat moord en verminking nooit mag worden uitgevoerd door zijn volgelingen. Toen zette hij ook het oor van de man weer aan. Juist door de zwaarden wel mee te laten nemen werd dit zo’n belangrijke en bekende passage. Jezus wist ook wel dat ze ze niet nodig gingen hebben. Als ze ze niet mee hadden genomen was een belangrijke passage nooit ontstaan.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 23:17 schreef DennisMoore het volgende:
Jezus was zonder zonde en wat hij deed was geen gare uitbarsting van woede, maar een door beginselen geleide actie. Zij overtraden op grove wijze Gods geboden door excessieve prijzen te vragen en dat uberhaupt te doen in de tempel, welke alleen bedoeld was voor de aanbidding van God.quote:Jezus joeg met geweld de geldwisselaars (ook 'naasten') de tempel uit.
Zoals juist getoond is God terughoudend om mensen te vernietigen, maar als zij ondanks waarschuwingen slechtheid beoefenen en het leven blijven verzieken van hen die wel in vrede willen leven en goed met andere mensen omgaan, zal er een eind aan worden gemaakt.quote:De God uit het Oude Testament was barbaars en wreed, en liet zuigelingen afslachten.
Je kunt ook goed voor je naaste en de aarde zijn zonder te stemmen en zonder je verkiesbaar te stellen.quote:Verder zijn er ook geboden om de planeet en de naasten goed te verzorgen: rentmeesterschap. Dat geeft een verantwoordelijkheid, aan welke je je m.i. als christen niet dient te onttrekken. En dat houdt ook in: politiek bedrijven, een gemeenschap besturen, een land regeren.
Of de ellende die voortgekomen is door zich niet met politiek in te laten.quote:Op maandag 17 oktober 2005 20:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wij hebben helemaal niets te maken met de politiek van de aarde zoals Jezus dat al zei en zelf liet zien door er ook geen deel aan te hebben. En Christenen willen toch immers Jezus volgen? Wij horen ons er niet mee in te laten, de ellende die er uit voortgekomen is, spreekt al boekdelen.
Heeft Jezus gezegd dat we ons niet met politiek mogen bemoeien. In die tijd kon de gewone man of vrouw zich niet bemoeien met de politiek. Als God zou willen dat we ons niet zouden bemoeien met politiek had hij dus moeten komen na de invoering van het algemeen kiesrecht.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:23 schreef desiredbard het volgende:
Afgezien van het feit dat Jezus nooit iets gezegd heeft over politiek
Ja, die verklaring gaf ik ook in een post. Hij liet ze 'met voorbedachte rade' meenemen, zodat hij later het gebruik ervan kon afkeuren. Beetje kromme redenering. Zo'n afkeuring van geweld kun je ook op andere wijze laten blijken.quote:Op maandag 17 oktober 2005 20:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
Juist door de zwaarden wel mee te laten nemen werd dit zo�n belangrijke en bekende passage. Jezus wist ook wel dat ze ze niet nodig gingen hebben. Als ze ze niet mee hadden genomen was een belangrijke passage nooit ontstaan.
Staat er dat hij niet woedend was, of neem je dat aan? God is, zeker in het O.T. regelmatig woedend en toornig, dus ik zou het niet zo vreemd gevonden hebben. En volgens mij mag je het wel als woedend opvatten, wanneer iemand tafels omsmijt, mensen en dieren schreeuwend de tempel uit-zweept. Of het nu gerechtvaardigd was of niet. Ik gaf het in ieder geval aan als voorbeeld dat Jezus ook geweld gebruikte. Maar daar zijn we het denk ik over eens.quote:Jezus was zonder zonde en wat hij deed was geen gare uitbarsting van woede, maar een door beginselen geleide actie.
Dat zijn duidelijk ideeën, een moraal, afkomstig uit een oude stammencultuur, een woestijnvolk. Je wordt als volk geheel verantwoordelijk gehouden voor elkaars daden. Er wordt niet naar de schuld van individuen gekeken. En dan beveelt God dat iedereen, van zuigeling tot bejaarde moet worden uitgemoord. En dat is niet goed te praten. Nooit niet. Ook niet met "Ja, maar het was een zondig volk, dat al vaak gewaarschuwd was."quote:Het lijkt misschien onrechtvaardig om mensen te vernietigen, maar als anderen voor altijd moeten lijden onder de slechten, is dat dan wel rechtvaardig? Zij willen blijkbaar niet veranderen, nou, dan moeten zij maar weg.
En houdt zuigelingen blijkbaar verantwoordelijk voor zogenaamde overtredingen/zondes die hun ouders begaan.quote:En ja, God houdt ouders inderdaad verantwoordelijk voor hun kinderen.
Wat m.i. waarschijnlijk is, is dat allerlei verhalen en gebeurtenissen die een volk in de loop der eeuwen overkomen, in dit model worden gegoten. Het model van God als 'rechtvaardige rechter' die een volk beloont en bestraft.quote:Soms heeft God zelf rechtstreeks ingegrepen en soms gebruikte hij het Joodse volk om veroordelingen te voltrekken, net als hij zich soms van buitenlandse koningen bediende om het volk te straffen als zij slechtheden hadden begaan. (wat zij hadden beloofd niet te zullen doen in hun verbond met God, wat uiteindelijk toch verbroken is).
Dan blijft je invloed heel erg beperkt tot je directe naaste. De grote invloedrijke dingen worden toch op politiek niveau besloten.quote:Je kunt ook goed voor je naaste en de aarde zijn zonder te stemmen en zonder je verkiesbaar te stellen.
quote:Ze heet een hoer omdat ze als wereldorganisatie van religie, zich heeft ingelaten met de natien dmv politiek. (de hoer rijdt ook op een wild beest welke ge-identificeerd wordt als een poltiek samenwerkingsverband van vele landen).
Dit zou je kunnen lezen als een scheiding tussen Kerk en Staat. De kerk moet zich niet met politiek bemoeien, en de staat niet met de kerk.quote:Daaruit blijkt al dat verbintenissen tussen religie en politiek zachtstgezegd ongepast zijn voor Christenen.
Een leuk stukje gnostische tekst.quote:Joh 18:36 Jezus antwoordde: �Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.
Jezus heeft bij mijn weten ook geen broden gebakken, maar toch mag je als christen wel bakker worden. Jezus was nogal actief in die politiek turbulente periode van Romeinse overheersing, en hij wist natuurlijk wel dat zijn daden en uitspraken consequenties hadden. Hij is ook om 'politieke redenen' uit de weg geruimd door de Joodse religieuze elite, als een van de politiek/religieuze oproerkraaiers van die tijd.quote:Wij hebben helemaal niets te maken met de politiek van de aarde zoals Jezus dat al zei en zelf liet zien door er ook geen deel aan te hebben. En Christenen willen toch immers Jezus volgen?
Uit veel menselijk handelen komt ellende voort.quote:Wij horen ons er niet mee in te laten, de ellende die er uit voortgekomen is, spreekt al boekdelen.
Wie neemt er nu de bijbel letterlijk?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 19:02 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Heeft Jezus gezegd dat we ons niet met politiek mogen bemoeien. In die tijd kon de gewone man of vrouw zich niet bemoeien met de politiek. Als God zou willen dat we ons niet zouden bemoeien met politiek had hij dus moeten komen na de invoering van het algemeen kiesrecht.
Valt moeilijk te rijmen met het principe van de incarnatie (Jezus als openbaring van God zelf), lijkt me...quote:Op woensdag 19 oktober 2005 01:10 schreef DennisMoore het volgende:
In het 'Evangelie van Thomas' staat er nog een regel extra:
"Geef aan de keizer, wat van de keizer is,
geef aan God wat van God is,
en wat van mij is, geef het mij."
Een munt heeft maar twee kanten, en hier spreekt Jezus over een derde mogelijkheid, die er eigenlijk niet is... "Wat ik te zeggen heb, valt zowel buiten de ene als buiten de andere betekenis, en eigenlijk zelfs buiten elke betekenis." Hij is geen Jood, geen Romein, maar een Mens. Niet in een rol, maar als individu.
Tenzij we allemaal een incarnatie van god of iets goddelijks zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 01:14 schreef placebeau het volgende:
Valt moeilijk te rijmen met het principe van de incarnatie (Jezus als openbaring van God zelf), lijkt me...
Dat zei ikquote:Op donderdag 20 oktober 2005 04:57 schreef Tiesemans het volgende:
En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad
Geen idee.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 10:19 schreef desiredbard het volgende:
Alsnog waar staat in de bijbel dat Christenen zich niet met politiek moeten bemoeien?
Politiek is een niet voorkomend woord in de Bijbel beste desiredbard.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Geen idee.
'De wereld' of 'de ongelovigen' is niet hetzelfde als 'de politiek'.
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Geen idee.
'De wereld' of 'de ongelovigen' is niet hetzelfde als 'de politiek'.
Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet.quote:Op zondag 23 oktober 2005 23:27 schreef Razz_Gul het volgende:
Als ik zo t gezwets v.d chronisch dogmatisch predikende 3-eenheid (you know who you are) hier lees bestaat er idd geen twijfel dat de bijbel letterlijk niet de waarheid is, typerend natuurlijk dat ze dat zelf niet inzien.
Wat zij ook niet lijken te beseffen is dat hoe meer ze posten des te vermakelijker komisch hun 'profetieen' worden![]()
Goh wat onbeschaafd van je ...quote:Op maandag 24 oktober 2005 18:10 schreef DennisMoore het volgende:
Tiesemans, als jij nou eens ophoepelt met je stomzinnige willekeurige gequote van niet-relevante Bijbelteksten?
Dat zou een discussie op een forum zeer ten goede komen.
Gozer ik heb geen idee wat jij bezielt.?!quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 05:07 schreef pino.in.disguise het volgende:
Probeert de katholieke kerk weer populair te doen?
Als de rest niet volgt hebben we er toch niks aan, dan gaan we nog steeds ten onder ten gevolge van een aantal bij elkaar verzonnen tekstpassages die ooit op verschillende wijze geinterpreteerd zijn.
Dude, ik zou niet weten wie dennismoore is. Ik reageer gewoon op dit topic en dat gaat over de katholieke kerk inzake haar beleid om eens goed te kijken of datgene wat iemand ooit opgeschreven heeft wel echt de waarheid is. Degene die een vraag stelt krijgt mijn reactie, dat jij er offtopic omheen zit te lullen moet je zelf weten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 05:13 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Gozer ik heb geen idee wat jij bezielt.?!
Want hoe kom je erbij om de katholieke kerk te betrekken in een discussie tussen mij en DennisMoore ?
En volgens mij heb je de "kern" van de zaak niet begrepen want waar geloof is immers een kwestie die de Geest aangaat en niet het hart of verstand.
(Of begrijpend lezen in jou geval geval met betrekking tot je posting als reply in deze topic...)
*edit*
Oh wacht nee ik begrijp het ......
Je kwam de topic titel tegen en dacht zonder de gehele topic gelezen te hebben kom laat ik eens een impulsief reply tekstje typen,,, zo van "heb ik toch m'n zegje gedaan"...
Nou ennuh bedankt hé![]()
Nou nou ... bijna de gehele reply bemerkte ik dat er (waar mogelijk) sprake was (is) van respect.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 05:20 schreef pino.in.disguise het volgende:
[..]
Dude, ik zou niet weten wie dennismoore is.
Ik reageer gewoon op dit topic en dat gaat over de katholieke kerk inzake haar beleid om eens goed te kijken of datgene wat iemand ooit opgeschreven heeft wel echt de waarheid is.
Degene die een vraag stelt krijgt mijn reactie, dat jij er offtopic omheen zit te lullen moet je zelf weten.
Goed, ik zal me inhouden qua eventueel andere benamingen van omheenpraten. Maar ik heb het recht de eerste post te lezen en hierop te reageren, dat is tenslotte de oorsprong die jou de mogelijkheid geeft tot een discussie met een andere poster. Ik heb niets met jou te maken noch met je discussievriend. Ik reageer puur op de openingspost en vind dat wat jullie aanhalen in jullie posts vrij weinig te maken heeft met wat de TS ooit heeft bedoeld om een discussie op te starten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 05:26 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Nou nou ... bijna de gehele reply bemerkte ik dat er (waar mogelijk) sprake was (is) van respect.
Echter dan toch ff die laaste regel hé ... immers "lullen" is niet iets waar ik m'n tijd aan besteed.
Kortom kies je bewoording iets netter en je hebt m'n volwaardige respect..
(Ook al geef je niet te min blijk van het feit dat je de thread niet gelezen hebt en "klakkeloos" je mening "dumpt".)
Immers zes postings boven deze kun je zien met wie ik een discussie voerde waar teminste tot de laaste zin zorgvuldig gewogen werd als het ging om keuze van woord gebruik.
Iets waar jij nog de puntjes op de "i" dient te zetten.
Neemt niet weg je hebt nog tijd ... Immers je neemt ook de ruimte om mij ervan te "beschuldigen" dat ik eromheen "lul".
![]()
Je dumpt slechts Bijbelteksten. En volgens de referenties in je fotoboek, ben je waarschijnlijk weer zo stoned als een garnaal. Wat wel het e.e.a. zou verklaren.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 05:26 schreef Tiesemans het volgende:
kun je zien met wie ik een discussie voerde
Je "denkt" maar ......quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 06:59 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Je dumpt slechts Bijbelteksten.
En volgens de referenties in je fotoboek, ben je waarschijnlijk weer zo stoned als een garnaal.
Wat wel het e.e.a. zou verklaren..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |