abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31315527
If the Prodigal Son's a parable, and if Adam and Eve are metaphors, then maybe God is just figure of speech.
Dan Barker (Former preacher who later co-founded the Freedom From Religion Foundation)
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:36:46 #52
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31315858
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:05 schreef Dromenvanger het volgende:
De wereld is dynamisch en moet ook dynamisch worden aangepakt. Dus ook de vraag over het eventuele bestaan van meerdere Goden. Hoewel ik niet in God geloof. Ik geloof wel in eenheid. En dat mensen samen komen tot 1. En als mensen eenmaal samen komen tot 1 dan creeër je als mensheid zelf een hogere kracht. Dan creeër je als mensheid een God die krachtiger is dan je je kunt voorstellen. Dan maakt ieder individu onderdeel uit van een eenheid dat gewoon te groot voor woorden is en daar komt het punt dat je pas echt kunt voelen wat het mens zijn zou moeten inhouden. Ik denk dat mensen op een gegeven moment naar elkaar toe gaan groeien ook. Dat is een kwestie van tijd ook. Dat het uiteindelijk 1 geheel is en niet 1000 puzzelstukjes die allemaal op de verkeerde plek staan.

Verder geloof ik dat we toch in verbinding staan met iets hogers en dat noem ik dan het systeem. We zijn onderdeel van een universum dat een bepaalde vorm heeft en we zijn allemaal een sleutel tot het eindresultaat, dus ieder individu heeft zijn rechten en plichten binnen het geheel. Hoewel je ultieme vrijheid kan ervaren erin. Omdat je de taak hebt gekregen die je hebt gekregen en als het goed is, past die taak perfect bij je. Heb je als mens het idee dat je niet op de plek bent op deze wereld dan vervul je een verkeerde taak. Het voelt dan niet als plicht maar als natuurlijk. Het voelt niet aan als een identificatie-plicht want ik twijfel sterk aan of dat wel mag in een vrije wereld, ik bedoel, een wereld zou gebaseerd moeten zijn op vrijheid en dan zou je ieder mens de complete vrijheid moeten geven die ieder mens verdiend.
Dat wat jij gelooft is bijna exact hetzelfde als het christendom, alleen is er bij jou een "systeem" in plaats van een god. Ik krijg uit dit stukje de indruk dat jij gelooft dat achter alles een bedoeling en een reden zit. Dit soort verwerpelijke ideeën vallen bij mij onder de categorie "onzinnige religies".
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:39:12 #53
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31315927
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:44 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

onzin, er bestaan universele waarheden. makkelijkste voorbeeld: gij zult niet dooden (moorden). Dat geldt nu, dat gold toen en dat zal altijd gelden.
Als je kijkt naar hoeveel mensen er per dag worden afgemaakt op de hele wereld heeft die "waarheid" blijkbaar nooit gegolden.
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:46:23 #54
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31316088
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 18:54 schreef pmb_rug het volgende:
Storm, de bijbel is een boek dat helaas zich niet leent om door iedereen op slechts 1 manier uitgelegd te worden, zoals je al eerder aangaf word er bij vertalingen al gerommeld, maar vaak is dit gerommel niets anders dan onmacht om de ware kern van de tekst boven tafel te krijgen.
Kan wel zijn, maar gerommel is nooit gerechtvaardigd. Het valt niet goed te praten.
quote:
Hebreeuws is een bijzonder rijke taal (15000 woorden in de bijbel) en Engels al veel minder (ik geloof slechts 8000) en Nederlands al helemaal niet. Daarmee gaan sowieso nuances verloren.
Daarom dient de originele tekst ook altijd bij belangrijke kwesties beschouwd te worden en daarom zijn bv. in onze vertaling woorden rechtstreeks overgenomen ipv gebrekkig vertaald om misverstanden te voorkomen.
quote:
Het is daarom bijzonder prententieus om te claimen dat jij als kerk de waarheid in pacht hebt.
Zie jij mij dat ergens zeggen dan?
quote:
Het achterna lopen van een meneer Russell is op zijn minst net zo discutabel als het achterna lopen van een meneer Luther of Calvijn.
Niemand loopt hem achterna, hij begon een bijbelonderzoek en wij zijn er nog steeds mee bezig.
Ook hij had niet alles goed.

Maar wat vond je nu dan van de teksten over uitsluiting e.d.? Kun je het daar mee eens zijn?
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 19:05 schreef pmb_rug het volgende:
En over het gebruik van Gods heilige naam kunnen we het al helemaal niet eens worden.
Het stukje ‘Jehova’ in de naam is gebaseerd op een onjuiste vertaling uit het Hebreeuws. De onuitspreekbare naam van God, bestaan de uit de letter: JHWH, wordt het Hebreeuws uitgesproken als Adonai: Heer. Dit is niet hetzelfde woord, maar de naam van God is (vanuit het Hebreeuws) zo heilig dat je hem niet kan en mag uitspreken en dus zeg je in plaats daarvan Adonai. Dit is voor iedereen die Hebreeuws leest bekend.
Daar gaan we weer...

De Joden waren bijgelovig zodat ze dachten dat ze Gods naam niet mochten gebruiken, DAT zou bij iedere bijbelonderzoeker bekend moeten zijn.

Allereerst:
Zou God zijn eigen naam er bijna 7000 keer in zetten als hij niet wilde dat ze gebruikt werd??

Waarom zou God deze teksten dan hebben laten plaatsen? :

16 Maar hiertoe juist heb ik u laten bestaan, om u mijn kracht te tonen en ten einde mijn naam over de gehele aarde te laten bekendmaken.

3 Van de opgang der zon tot aan haar ondergang
Dient Jehovah’s naam geloofd te worden

Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd

Zijn naam moet juist bekend zijn ipv worden weggestopt of verzwegen!

En die Naam is JHVH / JHWH of in het Hebreeuws: יהוה

In de tweede helft van het 1ste millennium G.T. voerden joodse geleerden een systeem van punten in om de ontbrekende klinkers in de Hebreeuwse medeklinkertekst aan te geven. In het geval van Gods naam voegden zij niet de juiste klinkertekens maar andere klinkertekens toe, om de lezer eraan te herinneren dat hij ´Adho•nai´ (wat „Soevereine Heer” betekent) of ´Elo•him´ (wat „God” betekent) moest zeggen.

Er is nergens in de bijbel een verbod te vinden op het uitspreken van Gods naam. Alleen is er een verbod op het onwaardig opnemen van Gods naam door bv. te vloeken of vals te zweren. Talloze dienaren van God in de bijbel gebruikten Gods naam en enkelen werden zelfs ‘Gods vriend’ genoemd, wat erg vreemd was geweest als God had beschouwd dat zij dat verbod constant overtraden, Hij heeft er namelijk ook nooit wat over gezegd.

In de Codex Leningradensis, uit de 11de eeuw G.T., is het Tetragrammaton zodanig gevocaliseerd dat het als Jehwah´, Jehwih´ en Jehowah´ gelezen kan worden. In de uitgave van de masoretische tekst door Ginsburg is de goddelijke naam zodanig gevocaliseerd dat men Jehowah´ leest (Ge 3:14, vtn.).

Hebreeuwse taalgeleerden geven over het algemeen de voorkeur aan „Jahweh” als de meest waarschijnlijke uitspraak. Zij wijzen erop dat de verkorte vorm van de naam Jah is, zoals deze in Psalm 89:8 en in de uitdrukking Ha•leloe-Jah´ (wat „Looft Jah!” betekent) voorkomt (Ps 104:35; 150:1, 6).
Ook kunnen de vormen Jehō, Jō, Jah en Ja´hoe, die onder andere in de Hebreeuwse schrijfwijze van de namen Josafat en Sefatja te vinden zijn, alle van Jahweh worden afgeleid. De Griekse transliteraties van de naam door vroege christelijke schrijvers wijzen ongeveer in dezelfde richting; zij gebruikten schrijfwijzen zoals I•a´be en I•a•ou´e, wat in het Grieks ongeveer als Jahweh wordt uitgesproken.

Hoewel er thans geen zekerheid over de uitspraak te verkrijgen is, blijkt er geen reden te zijn om in het Nederlands af te stappen van de welbekende vorm „Jehovah” ten gunste van een andere geopperde uitspraak. Want dan zou men ook, om consequent te zijn, de schrijfwijze en de uitspraak van heel wat andere in de Schrift voorkomende namen moeten veranderen: Jeremia zou in Jir•mejah´ worden veranderd, Jesaja zou Jesja`•ja´hoe worden, en Jezus zou of Jehō•sjoe´a` (zoals in het Hebreeuws) of I•e´sous (zoals in het Grieks) worden. Het doel van woorden is gedachten over te brengen; in het Nederlands identificeert de naam Jehovah de ware God, en deze vorm van de naam brengt die gedachte thans op een bevredigender wijze over dan welke voorgestelde vorm maar ook.

Waarschijnlijk in tegenstelling tot wat jij denkt, is die naam niet als eerste door ons gebruikt, noch hebben wij deze vorm bedacht. Noch is onze vertaling de enige die Gods naam zo weergeeft.

Vertalers die zich verplicht hebben gevoeld om de persoonlijke naam van God ten minste eenmaal of misschien enkele malen in de bijbeltekst zelf op te nemen, maar dit niet hebben gedaan op elke plaats waar hij in het Hebreeuws voorkomt, hebben klaarblijkelijk het voorbeeld gevolgd van William Tyndale, die in zijn in 1530 uitgegeven vertaling van de Pentateuch de goddelijke naam opnam en op deze wijze brak met de gewoonte om de naam geheel en al weg te laten. De volgende vertalingen geven Gods naam als ‘Jehovah’, of soortgelijke vorm weer:

Van der Palm-bijbel (1825)
Pieter Keur-bijbel (1898)
Henry’s Bijbelverklaring (ca. 1714)
Statenvertaling: Op de titelpagina van een uitgave van 1762 staat: „Wordende hier in ook, om gewigte en bekende redenen, Gods Gedenk-Naam JEHOVAH onvertaald gehouden.” De naam staat overal in de Hebreeuwse Geschriften.
De Bijbel door Willem Antony van Vloten (1789-1796)
Willibrordvertaling: De naam Jahwe komt overal in de Hebreeuwse Geschriften voor.

en er zijn er nog meer.

Trouwens, als je ‘Jehovah’ verkeerd vindt, wees dan niet hypocriet en spreek dan ook niet over ‘Jezus’ , ‘Jesaja’enz.. Ook deze namen zijn volgens die redenatie net zo ‘verkeerd’ aangezien ze aan dezelfde taalproblemen onderworpen zijn en daar hoor je ook niemand over. (zoals overigens ook al eerder bleek uit mijn text, maar voor extra nadruk herhaald)

Kortom:
1 De Joden hebben onterecht Gods naam verdoezeld ter wille van misplaatst bijgeloof
2 Gods Naam is talloze malen aangetroffen op stenen, perkamentrollen, tempels en weet ik allemaal wat en ze luidt: JHWH.
3 Talloze getrouwe personen uit de bijbel hebben Gods Naam gebruikt (blijkbaar zonder straf!?)
4 Vele vertalers hebben lang voor dat wij (als groep) er waren, Gods naam vertaald als Jehovah en dit is nog steeds zo.
5 De precieze uitspraak van Gods Naam is inderdaad verloren gegaan, maar deze uitspraak is dus al honderden jaren in zwang en er is allerminst reden om De Naam weg te laten om wat voor reden dan ook.
6 De goddelijke naam is een werkwoord, en wel de causatieve vorm in het imperfectum van het Hebreeuwse werkwoord הוה (ha•wah´, „worden”). De goddelijke naam betekent derhalve „Hij veroorzaakt te worden”. Jehovah wordt erdoor geopenbaard als Degene die, progressief handelend, veroorzaakt dat beloften in vervulling gaan, Degene die altijd zijn voornemens verwezenlijkt.
quote:
Dit is een niets betekenent woord en toont ook geen ontzag voor de naam van God.
Het toont juist alle ontzag door Zijn Naam in ere te herstellen ipv hem door kansloos bijgeloof (bijgeloof wordt overigens sterk veroordeeld in de Schrift) te verdoezelen.

Het is een zeer betekenisvol woord en is zijn persoonlijke Naam ipv slechts een naamloze en gezichtsloze titel als Heer oid.

[ Bericht 0% gewijzigd door STORMSEEKER op 09-10-2005 20:58:17 ]
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:53:02 #55
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_31316261
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
De katholieken begonnen net als vele andere Christelijke religies met de bijbel als basis, maar nu hebben ze zoveel zelfverzonnen onzin in het geloof verweven
Wat is het verschil tussen zelfverzonnen onzin en onzin dat een ander al eerder als "goddelijk" verzonnen heeft ?

Volgens mij is het eerste minder erg.

En je had het over aflaatbrieven. Dat staat niet in de bijbel en daar heeft de huidige R.K. kerk het dan ook niet over met haar standpunt "de bijbel is niet letterlijk de waarheid".
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:55:06 #56
60090 Akkersloot
pi_31316328
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:46 schreef STORMSEEKER het volgende:
Kan wel zijn, maar gerommel is nooit gerechtvaardigd. Het valt niet goed te praten.
Hou jij maar lekker vast aan de rommel dat ze 1000-den jaren eerder verzonnen hebben.

Hoe interpreteer jij trouwens "de gezonden hebben geen dokter nodig"
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  zondag 9 oktober 2005 @ 21:04:00 #57
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31316582
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:53 schreef Akkersloot het volgende:
Wat is het verschil tussen zelfverzonnen onzin en onzin dat een ander al eerder als "goddelijk" verzonnen heeft ?
Ik zou zeggen: Open er een filosofisch topic over
quote:
En je had het over aflaatbrieven. Dat staat niet in de bijbel en daar heeft de huidige R.K. kerk het dan ook niet over met haar standpunt "de bijbel is niet letterlijk de waarheid".
Kan zijn, maar ze hebben het ooit goedgekeurd en of ze het inmiddels hebben afgekeurd weet ik niet, maar er zijn nog genoeg andere dingen die totaal niets te maken hebben met de bijbel en toch blijven ze zich Christenen noemen, dat was mijn punt.
  zondag 9 oktober 2005 @ 21:06:08 #58
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31316644
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:55 schreef Akkersloot het volgende:
Hou jij maar lekker vast aan de rommel dat ze 1000-den jaren eerder verzonnen hebben.
quote:
Hoe interpreteer jij trouwens "de gezonden hebben geen dokter nodig"
Vanwaar die plotselinge interesse?
  zondag 9 oktober 2005 @ 21:13:11 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_31316843
En eyeh 'asher 'eyeh? Ik zal zijn die ik zal zijn?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_31316940
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat wat jij gelooft is bijna exact hetzelfde als het christendom, alleen is er bij jou een "systeem" in plaats van een god. Ik krijg uit dit stukje de indruk dat jij gelooft dat achter alles een bedoeling en een reden zit. Dit soort verwerpelijke ideeën vallen bij mij onder de categorie "onzinnige religies".
Ik denk dat een christen veel meer beredeneert vanuit een bestaande planeet en een bestaande zon. Veel verder zullen deze wel niet denken. Wat ik iig heb begrepen uit het verhaal van Dromenvanger, is dat dit besef veel verder gaat. Dat we als mens zijnde niet boven de dieren staan, maar gelijk zijn aan die dieren. En in de bijbel worden mensen boven dieren geplaatst. Is opzich ook wel weer begrijpelijk aangezien het zeer aanneembaar is, dat de mens het meest complexe wezen op deze aardbol is. Maar dat verhaal van systeem, is moeilijk uit te leggen. Denk eerder dat het tussen filosofie en wetenschap in ligt, wat Dromenvanger bedoelt, dan tussen filosofie en religie. Just my 2 cents
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zondag 9 oktober 2005 @ 21:19:25 #61
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31317013
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:13 schreef speknek het volgende:
En eyeh 'asher 'eyeh? Ik zal zijn die ik zal zijn?
Gods antwoord op Mozes’ vraag luidde in het Hebreeuws: ´Eh•jeh´ ´Asjer´ ´Eh•jeh´. In sommige vertalingen wordt dit met „IK BEN DIE IK BEN” weergegeven.

Er dient echter opgemerkt te worden dat het Hebreeuwse werkwoord ha•jah´, waarvan het woord ´Eh•jeh´ is afgeleid, niet eenvoudig „zijn” betekent. Het betekent veeleer „worden” of „bewijzen te zijn”. Er wordt hier niet gedoeld op het „zijn” of „in zichzelf bestaan” van God, maar op wat hij zich heeft voorgenomen ten aanzien van anderen te worden.

Derhalve is het terecht de bovengenoemde Hebreeuwse uitdrukking als volgt weer te geven: „IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN WAT IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN.” Jehovah voegde eraan toe: „Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen: ’IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN heeft mij tot u gezonden.’” — Ex 3:14, vtn.

Dat dit geen verandering van Gods naam betekende, maar slechts een dieper inzicht in Gods persoonlijkheid moest bieden, blijkt uit zijn verdere woorden: „Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen: ’Jehovah, de God van uw voorvaders, de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob, heeft mij tot u gezonden.’ Dit is mijn naam tot onbepaalde tijd, en dit is de gedachtenis aan mij van geslacht tot geslacht” (Ex 3:15; vgl. Ps 135:13; Ho 12:5).

De naam Jehovah is afgeleid van het Hebreeuwse werkwoord ha•wah´ („worden”) en betekent in feite „Hij veroorzaakt te worden”.

Rest is bekend.
  zondag 9 oktober 2005 @ 21:23:37 #62
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31317117
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Actie-reactie. Oorzaak gevolg.

Alles heeft een reden, en alle gezamenlijke inbreng leidt tot een eindresultaat. Ga eens brainstormen met mensen en neem actief deel. Luister naar elkaar. Stel jezelf open en zie wat het resultaat is. Vaak kom je tot een goed eindresultaat. Een groter eindresultaat dan wanneer je zelf bezig bent.

Maar dan is het een kwestie van jezelf open stellen om zo the spirit te vergroten. De spirit kan pas groeien als je jezelf open stelt. Dus vanzelfsprekend zul je als Christen ook eens moeten durven kijken naar iets nieuws en anders. Om zo te groeien in je leven.

Kijk je niet naar iets anders, en blijf je standvastig vasthouden aan je principes dan zul je als mens nooit Nirvana bereiken omdat je ook geen interesse toont in de ander. En ook omdat je de mogelijkheden van andermans meningen niet ten volle zult benutten.

Je moet jezelf dus open stellen en niet eigenwijs zijn continu. Je moet eens durven toe te geven en af te wijken in je standpunten. Wilt niet zeggen dat je continu je eigen mening overboord moet gooien, maar af en toe eens denken dat de ander ook wel eens gelijk kan hebben, al zit er maar voor 2 procent een kern van waarheid in het verhaal van de ander.

Zo creeër je ook een grotere en betere waarheid voor jezelf. Door van iedere mening van ieder mens een beetje op te pikken en continu af te wegen of ze wel niet eens gelijk kunnen hebben. Dus niet blind door het leven gaan, ogen openen, open stellen en wikken en wegen ook.

Ik zeg niet dat alles op jou van toepassing heeft. Ik merk alleen aan jou reactie dat je bij voorbaadt mijn theorie al verwerpt. Je stelt je niet genoeg open. Je neemt alle mogelijkheden niet onder ogenschouw. En juist om de waarheid te kunnen betasten moet je alles onder ogenschouw nemen. Omdat alles waar kan zijn. Alles kan waar zijn. En al het kleine vormt die waarheid, de kleine delen wat in de psychologie ook vermeldt werd op de heao bij mij. Het grote geheel is de waarheid, het grote geheel dat weer bestaat uit al die delen. Het totaal plaatje dus.

De bijbel zal vast en zeker ook onderdeel vormen van de waarheid, maar het is slechts een minimaal stukje van het hele plaatje. De bijbel is niet alles. Er is veel meer.

[ Bericht 9% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 09-10-2005 21:29:10 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_31317494
Zoveel christenen..

en zo weinig leeuwen
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:46:16 #64
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31319577
Ik heb mij toen ik klein was vastgehouden aan mijn overtuiging dat er een god was. Toen ik mij na vele jaren openstelde voor andere theoriën, heb ik de ene verworpen omdat de ander veel aannemelijker is. Dus ik stel mij wel degelijk open voor andere theoriën, alleen ik heb de keus al gemaakt.
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:57:04 #65
17928 averty
Retroactief ziener
pi_31319841
Hmmm, we zijn totaal afgedwaald van de vaststelling dat er eigenlijk geen heilig geschrift bestaat dat de toets der realiteit heeft kunnen doorstaan en dat de machthebbers van een gedeelte van de katholieke kerk dat doorhebben, v.w.b. hun geschrift.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:58:04 #66
17928 averty
Retroactief ziener
pi_31319868
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:46 schreef Fir3fly het volgende:
Ik heb mij toen ik klein was vastgehouden aan mijn overtuiging dat er een god was. Toen ik mij na vele jaren openstelde voor andere theoriën, heb ik de ene verworpen omdat de ander veel aannemelijker is. Dus ik stel mij wel degelijk open voor andere theoriën, alleen ik heb de keus al gemaakt.
Zo werkt dat niet. Je kunt niet een keuze maken en je daarna nog open stellen voor andere theorien
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  maandag 10 oktober 2005 @ 00:47:47 #67
81729 The.Lizard.King
. . . . . . . . . . . . . . .
pi_31323289
Elk weldenkend mens vat de bijbel toch allegorisch op. Ik bedoel, het zijn twee heterogene leerstelsels; het Oude Testament is joods van oorsprong, het Nieuwe Testament ademt een Oosterse sfeer. Het is alleen vanwege de erfzonde dat het nog een beetje te rijmen valt. Bovendien val je van de ene absurditeit in de andere. Het is een boodschap die verkondigd wordt, aangekleed met wat sprookjes. Zonneklaar, lijkt me.

Nu ik erover nadenk, het is te gek voor woorden dat iemand het nog in zijn hoofd haalt de bijbel - deze centaur - letterlijk op te vatten!
I only go out to get me a fresh appetite for being alone.
pi_31324424
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 17:18 schreef Fonkmeistah het volgende:
klinkt grappig maar is complete onzin..

een paar bischoppen in de UK zijn niet DE rooms katholieke hierarchie..
zulke ingrijpende veranderingen in dogma kunnen alleen door het vaticaan bij name van de Paus uitgevaardigd worden..

De hierarchie van de roomskatholieke kerk gaat vooralsnog als volgt

1.Paus
2.Kardinalen
3.Aartsbischoppen
en dan komen pas de gewone bisschoppen..

voor de rest is er niks van dit artikel terug te vinden op katholieke nieuws bronnen en door de manier waarop het gebracht word in times lijkt het voornamelijk op disinfo

dat men de gewreeaakte Joodse uitspraak van "His blood shall be upon us and our children" hiermee als onwaar meent te kunnen bestempelen geeft een indicatie uit welke hoek dit komt. alsmede de naam van de schrijfster Ruth..

Ja, mensen, het zijn de Joden weer eens. Iedereen die ''Ruth'' heet, moet wel Joods zijn, al is ze Ruth Patton; en als iets hun mogelijk ten goede zou komen, is het wel duidelijk dat alle neuzen een kant op staan.

http://www.cts-online.org.uk/Sc80.htm

[ Bericht 1% gewijzigd door Johan_de_With op 10-10-2005 01:37:57 ]
pi_31326495
De eerste generaties christenen hádden niet eens een Bijbel.
Dus hoe kun je nu de Bijbel als fundament van het Christendom zien...

.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:49:00 #70
60090 Akkersloot
pi_31362057
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 07:16 schreef DennisMoore het volgende:

.
pi_31362142
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 07:16 schreef DennisMoore het volgende:

.
Wat is dit nu voor een zielige poging om slim uit de hoek proberen te komen ?

De Bijbel is slechts de geschreven versie van de Woorden die reeds bij de eerste generaties christenen bekend waren. De Bijbel als boek is (duhuh) natuurlijk ook niet heilig, maar datgene wat erin geschreven staat. En die Woorden bestonden al voor het boek.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:55:15 #72
60090 Akkersloot
pi_31362182
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:04 schreef STORMSEEKER het volgende:

[Wat is het verschil tussen zelfverzonnen onzin en onzin dat een ander al eerder als "goddelijk" verzonnen heeft ? ]

Ik zou zeggen: Open er een filosofisch topic over
LIjkt mij gewoon een simpele opmerking waar geen speciale topic voor nodig is.
quote:
maar er zijn nog genoeg andere dingen die totaal niets te maken hebben met de bijbel en toch blijven ze zich Christenen noemen, dat was mijn punt.
Jij volgt als "christen" dus wel de bijbel en mensen die de bijbel niet volgen zijn volgens jou geen christenen. Mogen van jou vrouwen stemmen en het regeerambt uitoefenen. Laat jij ongelovigen toe in je huis (ergens in een brief van Johannes) ?
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:57:21 #73
60090 Akkersloot
pi_31362222
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:06 schreef STORMSEEKER het volgende:

[Hoe interpreteer jij trouwens "de gezonden hebben geen dokter nodig" ..]

Vanwaar die plotselinge interesse?
Omdat jij mensen die de bijbel niet letterlijk volgen verkettert.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:49:59 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_31363630
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:53 schreef FuifDuif het volgende:
De Bijbel is slechts de geschreven versie van de Woorden die reeds bij de eerste generaties christenen bekend waren.
Aangenomen dat het na tachtig jaar doorvertellen nog correct is, wel ja. Gezien dat je meestal niet eens een kring rond komt, is dat niet erg geloofwaardig.
Daarbij ging het erom dat een paar mensen 400 jaar later wat boeken hebben geselecteerd alszijnde 'echt' en de rest op de brandstapel geflikkerd. De eerste generatie Christenen hadden dus veel meer teksten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:25:44 #75
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31365928
quote:

De Bijbel is slechts de geschreven versie van de Woorden die reeds bij de eerste generaties christenen bekend waren. De Bijbel als boek is (duhuh) natuurlijk ook niet heilig, maar datgene wat erin geschreven staat. En die Woorden bestonden al voor het boek.
Hoe watren die dan bekend?
Had Augustinus ze met als Bat-sign op de wolken geprojecteerd?
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:36:58 #76
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31369385
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:55 schreef Akkersloot het volgende:
Jij volgt als "christen" dus wel de bijbel en mensen die de bijbel niet volgen zijn volgens jou geen christenen. Mogen van jou vrouwen stemmen en het regeerambt uitoefenen.
Christenen horen “geen deel van deze wereld” te zijn en dus dienen zij zich geheel niet te bemoeien met de politieke zaken van deze wereld. Dus zowel Christelijke mannen als vrouwen horen niet te stemmen, of zich verkiesbaar te stellen. (met stemmen geef je in principe aan het eens te zijn met die persoon en je vertrouwen daar op te stellen en Christenen stellen hun vertrouwen inzake dat soort dingen niet op mensen, maar op God)

Maar ik zal niemand verbieden het te doen. Ik zal nooit protesteren of met een spandoek de straat op gaan oid.
Christenen horen het niet te doen en het is hun eigen verantwoordelijkheid, wat niet-Christenen doen, moeten ook zij zelf weten, het is niet mijn zaak.
quote:
Laat jij ongelovigen toe in je huis (ergens in een brief van Johannes) ?
Ik zie al waar dit heen gaat.

Maar goed, ik neem aan dat je het volgende gedeelte bedoelt?
Beschouw de context eens. :

2 Joh
8 Let op UZELF, opdat GIJ de dingen die door ons werk tot stand zijn gebracht, niet verliest, maar een volledige beloning moogt verkrijgen. 9 Een ieder die vooruitdringt en niet blijft in de leer van de Christus, heeft God niet. Wie in die leer blijft, hij heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als iemand tot U komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem nimmer in UW huis en richt ook geen groet tot hem. 11 Want wie een groet tot hem richt, heeft deel aan zijn goddeloze werken.

Er wordt met name gesproken over lieden die eens broeders waren en dus wel weten wat Christus leert en een deel van de gemeente zijn geweest (itt een standaard ongelovige) en die dus willens en wetens, hoewel ze dus op de hoogte zijn van Jezus’ geboden, toch kwaad zijn gaan doen.
Dit maakt hen tot lieden die niet welkom zijn.

Een ‘gewone’ ongelovige is nooit een deel geweest van de gemeente en kan op een zeker moment in de toekomst wel belangstelling krijgen en alsnog een deel van de gemeente worden.
Natuurlijk is het zo dat je altijd op je hoede moet zijn mbt wie je uitnodigd in je huis, gezond verstand is altijd nodig.

1 Kor 5
11 Maar nu schrijf ik U, niet langer in het gezelschap te verkeren van iemand, een broeder genoemd, die een hoereerder of een hebzuchtig persoon of een afgodendienaar of een beschimper of een dronkaard of een afperser is, en met zo iemand zelfs niet te eten. 12 Want wat heb ik te maken met het oordelen van hen die buiten zijn? Oordeelt GIJ niet hen die binnen zijn, 13 terwijl God degenen oordeelt die buiten zijn? „Verwijdert de goddeloze [man] uit UW midden.”

Ook hier wordt extra de nadruk gelegd op iemand die al een broeder was (of zich nog zo noemt) en toch slechte dingen doet.

1 Tim 5
. 8 Ja, indien iemand niet voor de zijnen zorgt, en in het bijzonder voor hen die leden van zijn huisgezin zijn, dan heeft hij het geloof verloochend en is erger dan een ongelovige.

Hier wordt duidelijk dat iemand die gelovig was, maar om wat voor reden dan ook (in dit geval het niet zorgen voor de zijnen) slecht doet, in principe erger is dan een ongelovige omdat hij immers beter zou moeten weten, hij is al bekend met Christus’ leer. Dan maakt het dat hij niet is te verontschuldigen. Zo iemand is niet welkom.
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:57 schreef Akkersloot het volgende:
Omdat jij mensen die de bijbel niet letterlijk volgen verkettert.
Ik verketter niemand, dat maakt jij er van.
Ik heb wel meerdere malen gezegd dat mensen die de bijbel niet volgen het predikaat “Christen” niet verdienen.

Als ik mij Boeddhist noem, maar ik doe allerlei dingen die er niet in horen en ik laat allemaal dingen die er wel in horen, wie neemt mij dan serieus als Boeddhist? Dat slaat dan toch nergens op?
Dit is toch precies zo? Gebruik van beelden, gebedskransjes, exorcisme, de paus, wijwater (waar komt DAT vandaan!?), kinderdoop, rituelen met wierook, het aanstellen van allerlei orden, de biecht, gebruik van het kruis, en nog veel, veel meer zijn zaken die niet mogen volgens de Schrift.

Iets wat zij wel moeten doen, volgens Jezus, maar niet doen is bijv.: de prediking.

Zo heb ik laten zien dat (in dit geval) de RK er hele vreemde zaken op na houdt die inderdaad geen snars met Jezus te maken hebben en aangezien ze die dingen boven de bijbelse wetten laten gaan, snap ik niet dat zij aanspraak willen maken op die titel.

[ Bericht 6% gewijzigd door STORMSEEKER op 11-10-2005 22:45:51 ]
pi_31372481
quote:

Wat is dit nu voor een zielige poging om slim uit de hoek proberen te komen ?
, .
quote:
De 'Woorden' bestonden slechts uit verhalen, en uit brieven.
Brieven van evangelisten (toenmalige sekte-leiders).

Stel je voor, ene Billy Graham, of ene Henk Binnendijk ( ), schrijft een stel boekjes, of brieven naar bepaalde kerken. Kun jij je dan voorstellen dat die brieven over enkele tientallen, wellicht honderden jaren ineens als Heilig worden gezien, en letterlijk (!) het Woord van God?

Dacht het toch niet...

Wat geeft die Paulus zoveel meer autoriteit? Waarom zijn gedachten, leerstellingen, overpeinzingen, etc, die JIJ zou opschrijven, niet nét zo het Woord van God?
  woensdag 12 oktober 2005 @ 05:09:39 #78
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31375779
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 00:03 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

, .
[..]

De 'Woorden' bestonden slechts uit verhalen, en uit brieven.
Brieven van evangelisten (toenmalige sekte-leiders).

Stel je voor, ene Billy Graham, of ene Henk Binnendijk ( ), schrijft een stel boekjes, of brieven naar bepaalde kerken. Kun jij je dan voorstellen dat die brieven over enkele tientallen, wellicht honderden jaren ineens als Heilig worden gezien, en letterlijk (!) het Woord van God?

Dacht het toch niet...

Wat geeft die Paulus zoveel meer autoriteit? Waarom zijn gedachten, leerstellingen, overpeinzingen, etc, die JIJ zou opschrijven, niet nét zo het Woord van God?
Omdat Paulus onder vervoering van de Heilige Geest sprak en jij beste Dennis praat uit je anti God's Woord overtuiging
Niet dat ik je het enigzinds kwalijk neem, want je weet niet beter en zo word ons allen toebedeeld naar Godsvrucht of het overduidelijk gebrek eraan.
En gij integenstelling tot Paulus, bent niet in bezit van Godsvrucht, laat staan werking door de Heilige Geest.
quote:
Jezus begon tot hen te zeggen: Ziet toe, dat niemand u verleide.
Velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben het, en zij zullen velen verleiden.
quote:
En aan alle volken moet eerst het evangelie gepredikt worden.
quote:
Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet.
Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.
Zie, Ik heb het u voorzegd.
Indien men dan tot u zegt: Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet.
Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn.
Waar het aas is, daar zullen de gieren zich verzamelen.
quote:
En wanneer zij u wegvoeren om u over te leveren, weest dan niet van tevoren bezorgd wat gij zeggen moet, maar zegt wat u in die ure gegeven wordt; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de heilige Geest.
quote:
Voorwaar, Ik zeg u, dat alle zonden aan de kinderen der mensen zullen vergeven worden, ook de godslasteringen, welke zij gesproken mogen hebben; maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.
Immers, zij zeiden: Hij heeft een onreine geest.
pi_31375974
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 05:09 schreef Tiesemans het volgende:

Omdat Paulus onder vervoering van de Heilige Geest sprak en jij beste Dennis praat uit je anti God's Woord overtuiging
Hoe weet jij nou of die Paulus 'onder vervoering van de Heilige Geest' sprak? Wie is degene die beslist of iemand 'onder vervoering' spreekt? De kerk? Ben je zo blind dat je de willekeur hierin niet ziet? Wie is degene die beslist of iemand een 'profeet' of een 'valse profeet' is?

Op gegeven moment is gewoon besloten: "Ja, die brieven van Paulus zijn okay, die mogen in de verzamelbundel die we Bijbel noemen. En deze evangeliën mogen er ook in. Maar dat evangelie van Thomas is te vaag, die laten we eruit. Oh, en dat evangelie van Maria Magdalena... tja, leuk, maar het is wel een vrouw, en die moeten we niet in de kerkelijke organisatie, dus die schrappen we".

'k Ben voornamelijk anti-oogkleppen en anti-dogmatisme, als je het zo wil noemen.
quote:
Niet dat ik je het enigzinds kwalijk neem, want je weet niet beter en zo word ons allen toebedeeld naar Godsvrucht of het overduidelijk gebrek eraan.
Makkelijk oordelen over een onbekend iemand op een forum he? .
Ik heb ruim voldoende ervaring met (stromingen binnen) het Christendom om er een mening over te kunnen hebben. Been there, done that.
quote:
En gij integenstelling tot Paulus, bent niet in bezit van Godsvrucht, laat staan werking door de Heilige Geest.
En wie ben jij om dat te beslissen, Toezichthouder Tiesemans?
Je zou een goeie zijn geweest voor de Inquisitie... .
pi_31376077
Zoek de verschillen:

Waarom sprak Paulus letterlijk het woord van God, en Henk niet? .
  woensdag 12 oktober 2005 @ 08:25:59 #81
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31376524
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 06:56 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Hoe weet jij nou of die Paulus 'onder vervoering van de Heilige Geest' sprak? Wie is degene die beslist of iemand 'onder vervoering' spreekt? De kerk? Ben je zo blind dat je de willekeur hierin niet ziet? Wie is degene die beslist of iemand een 'profeet' of een 'valse profeet' is?

Op gegeven moment is gewoon besloten: "Ja, die brieven van Paulus zijn okay, die mogen in de verzamelbundel die we Bijbel noemen. En deze evangeliën mogen er ook in. Maar dat evangelie van Thomas is te vaag, die laten we eruit. Oh, en dat evangelie van Maria Magdalena... tja, leuk, maar het is wel een vrouw, en die moeten we niet in de kerkelijke organisatie, dus die schrappen we".

'k Ben voornamelijk anti-oogkleppen en anti-dogmatisme, als je het zo wil noemen.
[..]

Makkelijk oordelen over een onbekend iemand op een forum he? .
Ik heb ruim voldoende ervaring met (stromingen binnen) het Christendom om er een mening over te kunnen hebben. Been there, done that.
[..]

En wie ben jij om dat te beslissen, Toezichthouder Tiesemans?
Je zou een goeie zijn geweest voor de Inquisitie... .
Mmm enkele spreuken die middels de geest van toepassing worden geacht met betrekking tot je rijkelijk gevulde (en lasterende) reactie.
quote:
En de listen van de bedrieger zijn slecht; hij beraamt schandelijke plannen om de ellendigen door leugentaal in het verderf te storten, zelfs wanneer de arme zijn recht bepleit.
quote:
De mond van de dwaas is hem tot verderf, zijn lippen zijn een valstrik voor hemzelf.
quote:
Wie het woord veracht, moet het ontgelden;
maar wie het gebod vreest, hem zal vergolden worden.
quote:
Het oor dat hoort en het oog dat ziet,
de HERE heeft beide gemaakt.
quote:
Dodenrijk en verderf zijn onverzadelijk; even onverzadelijk zijn de ogen des mensen.
quote:
De mond des rechtvaardigen is een bron van leven,
maar de mond der goddelozen verbergt geweld.
quote:
De weg des HEREN is een beschutting voor de oprechten,
maar onheil voor de bedrijvers van ongerechtigheid.
quote:
Wie twist liefheeft, heeft overtreding lief; wie een grote mond opzet, zoekt verderf.
quote:
De wederspannige zoekt slechts het kwade, maar tegen hem zal een onbarmhartige bode worden gezonden.
En het is knecht Tiesemans ... Wie ben jij immers om te bepalen dat ik verhoogd dien te worden.

Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige?
Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden?
Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft:
Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.
Daarom gaat weg uit hun midden,
en scheidt u af, spreekt de Here,
en houdt niet vast aan het onreine.
en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn
en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn,
zegt de Here, de Almachtige.

"
"

En Gods Woord vermeld ook :

Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige [en loutere] toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden.
Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tiesemans op 12-10-2005 08:43:22 ]
  woensdag 12 oktober 2005 @ 08:40:20 #82
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31376671
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 07:24 schreef DennisMoore het volgende:
Zoek de verschillen:

Waarom sprak Paulus letterlijk het woord van God, en Henk niet? .
Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.
Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest.
Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede.
Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God;
want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
pi_31377971
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:23 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Actie-reactie. Oorzaak gevolg.

Alles heeft een reden, en alle gezamenlijke inbreng leidt tot een eindresultaat. Ga eens brainstormen met mensen en neem actief deel. Luister naar elkaar. Stel jezelf open en zie wat het resultaat is. Vaak kom je tot een goed eindresultaat. Een groter eindresultaat dan wanneer je zelf bezig bent.

Maar dan is het een kwestie van jezelf open stellen om zo the spirit te vergroten. De spirit kan pas groeien als je jezelf open stelt. Dus vanzelfsprekend zul je als Christen ook eens moeten durven kijken naar iets nieuws en anders. Om zo te groeien in je leven.

Kijk je niet naar iets anders, en blijf je standvastig vasthouden aan je principes dan zul je als mens nooit Nirvana bereiken omdat je ook geen interesse toont in de ander. En ook omdat je de mogelijkheden van andermans meningen niet ten volle zult benutten.

Je moet jezelf dus open stellen en niet eigenwijs zijn continu. Je moet eens durven toe te geven en af te wijken in je standpunten. Wilt niet zeggen dat je continu je eigen mening overboord moet gooien, maar af en toe eens denken dat de ander ook wel eens gelijk kan hebben, al zit er maar voor 2 procent een kern van waarheid in het verhaal van de ander.

Zo creeër je ook een grotere en betere waarheid voor jezelf. Door van iedere mening van ieder mens een beetje op te pikken en continu af te wegen of ze wel niet eens gelijk kunnen hebben. Dus niet blind door het leven gaan, ogen openen, open stellen en wikken en wegen ook.

Ik zeg niet dat alles op jou van toepassing heeft. Ik merk alleen aan jou reactie dat je bij voorbaadt mijn theorie al verwerpt. Je stelt je niet genoeg open. Je neemt alle mogelijkheden niet onder ogenschouw. En juist om de waarheid te kunnen betasten moet je alles onder ogenschouw nemen. Omdat alles waar kan zijn. Alles kan waar zijn. En al het kleine vormt die waarheid, de kleine delen wat in de psychologie ook vermeldt werd op de heao bij mij. Het grote geheel is de waarheid, het grote geheel dat weer bestaat uit al die delen. Het totaal plaatje dus.

De bijbel zal vast en zeker ook onderdeel vormen van de waarheid, maar het is slechts een minimaal stukje van het hele plaatje. De bijbel is niet alles. Er is veel meer.
Er is zeker meer.. maar wat ik ook wil zeggen is: staar je niet blind op het boeddhisme. Ik heb een aantal dingen gehoord en gelezen en ik heb er wel vertrouwen in dat ik hier mee verder kan komen, MAAR ik heb ook bij sommige dingen mijn twijfels. En volgens mij heeft de Dalai lama gezegd dat je bij je keuze van je persoonlijke guru kritisch moest kijken naar een aantal belangrijke punten. Ik denk dat je deze boodschap best mag doortrekken naar het hele boeddhisme. Ik vind het een heel interessante leer, maar ik wil er wel kritisch naar blijven kijken. En je verhaal verder klopt natuurlijk ook, maar ik heb dan ook het gevoel dat je wel degelijk kritisch kijkt of zal kijken naar het boeddhisme.
quote:
Nirvana.. hehe mooi woord, maar ik denk dat heel veel mensen dezelfde reactie zullen hebben, als die ze krijgen bij de zoveelste bijbelquotes die Tiesemans post. (niet zo zeer kritiek op je Tiesemans, maar in een discussie is het nou eenmaal makkelijker en fijner als mensen inhoudelijk op elkaar reageren ipv langs elkaar heen reageren met quotes zonder uitleg, maar afain..)
Beter is het, om mensen te wijzen op imo het belangrijkste van boeddhisme, en dat is rust vinden in je zelf en je leven in teken zetten van het goede. Wanneer mensen dit kunnen en willen accepteren, zullen ze een stuk verder komen, dan wanneer ze gaan mediteren/bidden om maar verder te komen.. Zelfkennis is alles, zelfoverschatting is alleen vaak de volgende stap..
pi_31388427
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 08:25 schreef Tiesemans het volgende:

Mmm enkele spreuken die middels de geest van toepassing worden geacht met betrekking tot je rijkelijk gevulde (en lasterende) reactie.
Hahaha, een concordantie quoten kan iedere gek. .
Heb je alle teksten gequote waarin het woord 'dwaas' of 'ongelovige' in aan te treffen is?
Van communicatie heb je geen kaas gegeten, zoveel is al wel duidelijk, ingaan op argumenten doe je ook niet. Dus wie is hier nu de dwaas. .
quote:
En het is knecht Tiesemans ... Wie ben jij immers om te bepalen dat ik verhoogd dien te worden.
Jijzelf blijkbaar, aanmatigend, en ononderbouwd veroordelend.

Bij Jezus Christus zou het plaatsvervangende schaamrood op de kaken staan, als hij jouw reactie zou lezen. Je gedraagt je waarlijk als een Farizeeër.
quote:
Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige?
Wil ik gaan trouwen of een 'span vormen' met een gelovige ofzo? .
Teksten die wederom nergens op slaan.

Wat doe je eigenlijk op dit forum?
Je bent een versteende. .
pi_31390248
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:00 schreef DennisMoore het volgende:

Eh ja, die laatste, daar kan ik me goed in vinden eigenlijk
  woensdag 12 oktober 2005 @ 19:41:34 #86
60090 Akkersloot
pi_31390783
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 22:36 schreef STORMSEEKER het volgende:
Christenen horen “geen deel van deze wereld” te zijn en dus dienen zij zich geheel niet te bemoeien met de politieke zaken van deze wereld. Dus zowel Christelijke mannen als vrouwen horen niet te stemmen, of zich verkiesbaar te stellen. (met stemmen geef je in principe aan het eens te zijn met die persoon en je vertrouwen daar op te stellen en Christenen stellen hun vertrouwen inzake dat soort dingen niet op mensen, maar op God)
Maar goed dat er in de jaren dertig voldoende "christenen" waren in Duitsland zodat Hitler aan de macht kon komen.
quote:
Maar ik zal niemand verbieden het te doen. Ik zal nooit protesteren of met een spandoek de straat op gaan oid.
Je het uitverkoren deel voelen heeft zo ook zijn voordelen.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 19:46:48 #87
60090 Akkersloot
pi_31390887
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 05:09 schreef Tiesemans het volgende:
en jij beste Dennis praat uit je anti God's Woord overtuiging
Dus Dennis gelooft toch in God ?????????????????????????????/
  woensdag 12 oktober 2005 @ 19:58:18 #88
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31391150
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:41 schreef Akkersloot het volgende:
Maar goed dat er in de jaren dertig voldoende "christenen" waren in Duitsland zodat Hitler aan de macht kon komen.
Het is een brute schande. Vele ''Christenen'' die (onterechte) macht hadden, hebben daar niets mee gedaan om medechristenen of zelfs algemeen de medemens mee te helpen tegen Hitler.
Ook hebben velen ''Christenen'' hun medemens en zelfs medechristenen afgeslacht in de oorlog aan beide kanten.

Jehovah's Getuigen zijn daarentegen neutraal gebleven en hebben aan beide kanten dienst geweigerd wat voor de Duiste getuigen inhield dat zij meestal in concentratiekampen terechtkwamen en velen zijn daar helaas gestorven, alleen maar omdat zij weigerden de wapens op te nemen tegen hun medemens.

zoek maar eens op ''paarse driehoek'' (het teken voor JG in de kampen.)
quote:
Je het uitverkoren deel voelen heeft zo ook zijn voordelen.
Wat heeft deze reactie te maken met mijn antwoord?
pi_31391405
Je bent wel IN de wereld (je neemt er aan deel, en ook in het besturen ervan (rentmeesterschap, verantwoordelijkheid), maar je bent niet VAN de wereld.

Een dergelijke houding lijkt me beter in overeenstemming met de Bijbel.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 20:31:01 #90
60090 Akkersloot
pi_31391718
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:58 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is een brute schande. Vele ''Christenen'' die (onterechte) macht hadden, hebben daar niets mee gedaan om medechristenen of zelfs algemeen de medemens mee te helpen tegen Hitler.
Ook hebben velen ''Christenen'' hun medemens en zelfs medechristenen afgeslacht in de oorlog aan beide kanten.

Jehovah's Getuigen zijn daarentegen neutraal gebleven en hebben aan beide kanten dienst geweigerd wat voor de Duiste getuigen inhield dat zij meestal in concentratiekampen terechtkwamen en velen zijn daar helaas gestorven, alleen maar omdat zij weigerden de wapens op te nemen tegen hun medemens.
Als ze nu gewoon tegen Hitler gestemd hadden waren behalve zij ook 50 miljoen andere mensen niet vermoord.
quote:
Wat heeft dat te maken met mijn antwoord
Ik heb er totaal geen boodschap aan dat jij niet met een spandoek staat om andere mensen niet te laten stemmen. Je zelf als uitverkoren zien heeft namelijk ook zijn voordelen, voor je zelf dan.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 21:09:23 #91
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31392678
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 20:31 schreef Akkersloot het volgende:
Als ze nu gewoon tegen Hitler gestemd hadden waren behalve zij ook 50 miljoen andere mensen niet vermoord.
Dat lijkt me bijzonder sterk en zou je met bewijs voor die bijzondere stelling kunnen komen?
Zoveel viel er overigens niet te stemmen. En dan nog. Zij hebben in ieder geval hoe dan ook op geen enkele wijze deel gehad aan de oorlog en daar valt niets slechts over te zeggen, hoewel het lijkt alsof je ook hun moedige handelswijze wilt wegwuiven met 1 of ander non-argument.
Wij houden ons niet met wereldpolitiek bezig, punt.
quote:
Ik heb er totaal geen boodschap aan dat jij niet met een spandoek staat om andere mensen niet te laten stemmen. Je zelf als uitverkoren zien heeft namelijk ook zijn voordelen, voor je zelf dan.
Ik zie mezelf niet als uitverkoren. Ik ben niet uitgekozen of geselecteerd ergens uit. Ik heb er zelf voor gekozen.

En dat jij er geen boodschap aan hebt zal ook mij een biet wezen, ik wilde er alleen mijn punt mee maken dat ik me nooit met zulke zaken zal bemoeien.
pi_31392739
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 20:31 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dat kun je beter tegen de socialisten en communisten zeggen, daar waren er iets meer van.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 04:19:52 #93
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31400805
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:00 schreef DennisMoore het volgende:
Hahaha, een concordantie quoten kan iedere gek. .
Heb je alle teksten gequote waarin het woord 'dwaas' of 'ongelovige' in aan te treffen is?
Van communicatie heb je geen kaas gegeten, zoveel is al wel duidelijk, ingaan op argumenten doe je ook niet. Dus wie is hier nu de dwaas. .
De lippen van de rechtvaardige weiden er velen,
maar de dwazen sterven door gebrek aan verstand.
quote:
DennisMoore schreef het volgende:
Jijzelf blijkbaar, aanmatigend, en ononderbouwd veroordelend.
Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.
Want er staat geschreven:
Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen.
Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd?
Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt?
Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven.
quote:
Bij Jezus Christus zou het plaatsvervangende schaamrood op de kaken staan, als hij jouw reactie zou lezen.
Je gedraagt je waarlijk als een Farizeeër.
Het woord is betrouwbaar: immers, indien wij met Hem gestorven zijn, zullen wij ook met Hem leven;
indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen;
indien wij Hem zullen verloochenen, zal ook Hij ons verloochenen;
indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, want Zichzelf verloochenen kan Hij niet.
quote:
Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
quote:

Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn,
een wijsheid echter niet van deze eeuw,
noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat,
maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods,
die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid.
En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten,
want indien zij van haar geweten hadden,
zouden zij de Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
Maar, gelijk geschreven staat:
Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord
en wat in geen mensenhart is opgekomen,
al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben.
Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest.
Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods.
Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is,
dan des mensen eigen geest, die in hem is?
Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.
Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God,
opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is.
Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken.
quote:
Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is,
want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan,
omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.
Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.
Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten?
Maar wij hebben de zin van Christus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tiesemans op 13-10-2005 04:41:51 (Niets aan toe te voegen.) ]
pi_31401192
Plagiaat.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:26:46 #95
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31409636
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 07:09 schreef DennisMoore het volgende:
Plagiaat.

donderdag 13 oktober 2005 @ 21:38:50 #96
60090 Akkersloot
pi_31420901
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 21:09 schreef STORMSEEKER het volgende:
[als ze nu gewoon tegen Hitler gestemd hadden]
Dat lijkt me bijzonder sterk en zou je met bewijs voor die bijzondere stelling kunnen komen?
Lul niet zo dom. De partij van Hitler is in het Duitse parlement gekozen. Hoe kleiner die partij hoe minder invloed die partij gehad zou hebben. Jij schreef dus niet met een spandoek of iets dergelijks andere mensen op te roepen om niet te stemmen maar je ontkent wel de essentie van de parlementaire democratie. Een beetje krom vind je niet ?
quote:
Wij houden ons niet met wereldpolitiek bezig, punt.
Rucksichtlos
  donderdag 13 oktober 2005 @ 21:41:26 #97
60090 Akkersloot
pi_31420988
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 21:11 schreef Johan_de_With het volgende:

[Als ze nu gewoon tegen Hitler gestemd hadden waren behalve zij ook 50 miljoen andere mensen niet vermoord.]

Dat kun je beter tegen de socialisten en communisten zeggen, daar waren er iets meer van.
Riepen die dan ook op om niet te stemmen Socialisten en communisten hadden bij die bewuste Duitse verkiezingen toch zelfs hun eigen partijen.

En wie weet dat er over 100 jaar nog wel meer van die Jehova's zijn. Ik voel me althans nog vrij, ondanks een veroordeling (van een gemakkelijk slachtoffer) door de nazi's van het OM , om hersenspoelingen als het gristendom en islam een gezwel te noemen
pi_31421123
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 21:41 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Riepen die dan ook op om niet te stemmen Socialisten en communisten hadden bij die bewuste Duitse verkiezingen toch zelfs hun eigen partijen.
Nee, die weigerden om met elkaar samen te werken.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 22:21:37 #99
60090 Akkersloot
pi_31422395
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 21:44 schreef Johan_de_With het volgende:
Nee, die weigerden om met elkaar samen te werken.
Oh. Maar als die communisten nu even erg waren als Hitler. De Duitsers werden in de Oekraine niet voor niets als bevrijders binnengehaald.

Niet stemmen om HItler tegen te houden en dan beweren "wij hebben niet deelgenomen aan de oorlog" is gewoon hersenspoeling.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 22:39:21 #100
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31422923
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 21:38 schreef Akkersloot het volgende:
Lul niet zo dom.
Pardon?

Even dimmen vriend.
quote:
De partij van Hitler is in het Duitse parlement gekozen. Hoe kleiner die partij hoe minder invloed die partij gehad zou hebben. Jij schreef dus niet met een spandoek of iets dergelijks andere mensen op te roepen om niet te stemmen maar je ontkent wel de essentie van de parlementaire democratie. Een beetje krom vind je niet ?
Ik ontken niets. Ik doe er alleen niet aan mee. Wanneer zie ik eindelijk het bewijs dat de tegenstemmen van de JG in die tijd Hitlers verkiezingsoverwinning hadden kunnen voorkomen?
Want DAT is waar ik op doelde.

Maar waar het om gaat is dat jij de getuigen uit die tijd, zij die notabene de kampen hebben moeten doorstaan vanwege het feit dat ze weigerden de wapens op te nemen en Hitler te steunen op wat voor manier dan ook, nu probeert de hele oorlog in de schoenen te schuiven door te zeggen dat zij verantwoordelijk waren voor het winnen van Hitler, door niet tegen te stemmen.

ZIEK

Als er mensen waren ECHT een voorbeeld hebben gegeven van hoe het WEL moet, dan waren ZIJ het wel (samen met vele anderen die onschuldig de kampen hebben moet doorstaan omdat zij weigerden Hitler te helpen).

Ik vind deze poging van jou hiertoe dan ook misselijkmakend en van dermate laag niveau dat ik het eigenlijk wel totaal gehad heb met jou en jouw ononderbouwde zwampraatjes.

Gegroet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')