FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Geweigerd door Orange
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 21:50
Hoi!
Zaterdag abo met tel aangevraagd en geweigerd
In principe kan Orange nu natuurlijk mijn aarsch kussen en zou ik op zoek kunnen gaan naar een andere aanbieder, maar ik redeneer als volgt: zó'n groot bedrijf, één klant meer of minder daar malen ze niet om, dus ik ga gewoon ff de onderste steen boven halen. Want: door mij zomaar te weigeren handelt Orange volgens mij gewoon hartstikke tegen de wet.

Stukje uit de brief die ik vandaag van Orange ontving:
quote:
Helaas heeft onze toetsing uitgewezen dat wij u geen abonnement kunnen toekennen. Als u meer informatie wilt ontvangen over de reden van afwijzing, kunt u een brief sturen naar.....
Waar halen ze het f*cking lef vandaan

Enfin, briefje terug :
quote:
Afzender:
XXXXXXX
XXXXXXXX
215XXX Nieuw Vennep
Mijn nummer (Orange prepaid): 06189XXXX

Nieuw Vennep, 7 oktober 2005

Aan:
Orange Nederland N.V.
Afdeling Credit / Risk
Postbus 5127
6802 EC Arnhem

Betreft: weigering abonnement


Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heb ik bij Orange een nieuwe telefoon met abonnement aangevraagd, maar tot mijn verbazing, teleurstelling en verontwaardiging werd mij dit geweigerd. Uiteraard zou ik graag, mede met verwijzing naar artikel 35 lid 4 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (verder aan te duiden als WBP), de exacte redenen van deze weigering van u vernemen.

Daarnaast wil ik u graag wijzen op artikel 42 lid 1 & 2 WBP. Ik citeer:

“Niemand kan worden onderworpen aan een besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem in aanmerkelijke mate treft, indien dat besluit alleen wordt genomen op grond van een geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens bestemd om een beeld te krijgen van bepaalde aspecten van zijn persoonlijkheid.

2. Het eerste lid is niet van toepassing, indien het daar bedoelde besluit:
a. wordt genomen in het kader van het sluiten of uitvoeren van een overeenkomst en
1°. aan het verzoek van de betrokkene is voldaan of
2°. passende maatregelen zijn genomen ter bescherming van zijn gerechtvaardigd belang, of
b. zijn grondslag vindt in een wet waarin maatregelen zijn vastgelegd die strekken tot bescherming van het gerechtvaardigde belang van de betrokkene.”


Aangezien ik aanneem dat uw (voorlopige) besluit mij te weigeren uitsluitend gebaseerd is op (door Experian B.V. verstrekte?) geautomatiseerd verwerkte persoonsgegevens wil ik u derhalve tevens vragen mij in de gelegenheid te stellen te beargumenteren dat ik wel degelijk kredietwaardig ben.


Voor zover mij bekend zijn namelijk noch ik, noch mijn huisgenoten behept met een strafblad, negatieve betalingsgeschiedenis, betalingsachterstanden of andere vervelende eigenschappen die mij / ons tot een onbetrouwbare klant zouden kunnen maken.

In afwachting van uw reactie, en erop vertrouwend dat Orange mij na een zorgvuldige, weloverwogen en eerlijke herbeoordeling van mijn kredietwaardigheid alsnog spoedig wil verwelkomen als abonnee verblijf ik,

Hoogachtend,


Martijn XXXXXX


PS: mocht u voor een zorgvuldige herbeoordeling van mijn kredietwaardigheid behoefte hebben aan bijvoorbeeld een kopie van een bankafschrift, of een dokument ter weerlegging van eventuele door Experian verstrekte onjuiste gegevens ben ik uiteraard gaarne bereid deze te verstrekken.

PS 2: gelijk met deze brief heb ik Experian om inzage in mijn gegevens verzocht.


Bijlage: kopie van mijn identiteitsbewijs, uitsluitend bedoeld ter verifiëring van mijn identiteit in het kader van deze correspondentie.
Wordt vervolgd


Interesant artikel (pdf) waar ik mijn verhaal grotendeels op gebaseerd heb

[ Bericht 3% gewijzigd door sungaMsunitraM op 06-10-2005 21:56:42 ]
#ANONIEMdonderdag 6 oktober 2005 @ 21:53
Ben benieuwd.
Eixdonderdag 6 oktober 2005 @ 21:54
tvp.
MadMarinedonderdag 6 oktober 2005 @ 21:57
lache!
HellRaverdonderdag 6 oktober 2005 @ 21:58
Sukkel.... waarschijnlijk heb je gewoon een doorlopend krediet o.i.d. of nog een notitie bij het BKR.
Brief slaat echt compleet nergens op.....

Er is gewoon heden ten dagen zoveel risico voor deze bedrijven.
En natuurlijk weet ik dat dit niet aan jou ligt maar er zijn andere voor jou geweest die het hebben verpest. Van die studentjes die voor 800 euro bellen en het dan niet kunnen betalen.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je iemand kan weigeren anders dan laat ik vandaag nog ff een zwerver een abbo afsluiten en ga ik er lekker mee lopen bellen.....
Alessandrodonderdag 6 oktober 2005 @ 21:59
Volgens mij ben je een 'slechte' klant voor hun. Iemand die zelden over zijn limiet gaat en waar ze dus geen winst aan hebben. Ik hoor wel meer mensen die zelden bellen of smsen en zo dat ze geweigerd worden voor een nieuwe abbo.

Of je staat goed in het rood,.... maar het kunnen zoveel redenen zijn.
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:01
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:58 schreef HellRaver het volgende:
Sukkel.... waarschijnlijk heb je gewoon een doorlopend krediet o.i.d. of nog een notitie bij het BKR.
Brief slaat echt compleet nergens op.....
Heb ik dus _niet_

En dan nog, al had ik dat wel.
Iemand met een lening hoeft nog geen wanbetaler te zijn.
Brief slaat wel ergens op, ze mogen mij

a: niet zonder opgaaf van reden weigeren (en 'volgens Experian heeft u een te lage creditscore' is _geen_ geldige reden)
b: niet weigeren op grond van uitsluitend een computeruitdraai
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:03
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:59 schreef Alessandro het volgende:
Volgens mij ben je een 'slechte' klant voor hun. Iemand die zelden over zijn limiet gaat en waar ze dus geen winst aan hebben. Ik hoor wel meer mensen die zelden bellen of smsen en zo dat ze geweigerd worden voor een nieuwe abbo.
Wat maakt dat nou uit? Als ik een abo neem vangen ze iig een vast bedrag per maand van me
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:59 schreef Alessandro het volgende:
Of je staat goed in het rood,.... maar het kunnen zoveel redenen zijn.
Nope, ik sta bij lange na niet in het rood
electricitydonderdag 6 oktober 2005 @ 22:03
goede zaak. ik vind het schandalig dat deze bedrijven op basis van de gegevens van jouw buren besluiten om jou maar geen abonnement te leveren. hoewel dit vanuit een bedrijfs perspectief wel te begrijpen is tast dit in te grote mate de individuele vrijheid van burgers aan, en dient dit daarom duidelijk gereguleerd te worden. zeker in het kader van het voorkomen van achterstandswijken is dit een slechte zaak. wie wil er immers in een achterstandswijk wonen als hij niet eens een telefoonabonnement kan alsluiten
Jegorexdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:07
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
BaggerUserdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:10
benieuwd
splendordonderdag 6 oktober 2005 @ 22:11
Succes en laat even weten wat ze terug sturen.
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:12
Ander topic.
Studenten: worden deze geaccepteerd bij vodafone?
electricitydonderdag 6 oktober 2005 @ 22:15
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:07 schreef Jegorex het volgende:
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
in beginsel wel, maar als daarmee de individuele vrijheid in het gedrang komt moeten er maatregelen genomen worden. hoe zou je het vinden als KPN je als monopolist geen vaste telefoon zou willen leveren? kun je geen ADSL meer nemen, en heb je dus mits er geen kabelinternet beschikbaar is in je regio geen enkele mogelijkheid tot het verkrijgen van een internetverbinding. vandaar dat KPN in haar monopolie situatie verplicht zou moeten worden om klanten aan te nemen, tenzij er duidelijke redenen zijn om dat niet te doen. dit zelfde geldt ook voor de paar spelers op de mobiele telefoon markt, de waterbedrijf markt, etc.
jeldrikdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:22
TVP
Sjaak-Banaandonderdag 6 oktober 2005 @ 22:24
Je hoort het wel eens vaker dat mensen zonder geldige reden geweigerd worden
B03Sdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:24
quote:
waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden
Welke rechtsgevolgen zijn er verbonden aan de afwijzing voor een abo dan?
vertelmeerdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:24
Vraagje @ TS

Sinds waneer bepaal je als (potentieel) klant dat een bedrijf zijn/haar diensten aan jou moet leveren en dan ook nog eens op krediet?

Ik denk dat je het gewoon moet zien als een gevalletje niet kredietwaardig in de ogen van de krediet verstrekker (in jouw geval Orange).
Hoeft dus helemaal niet waar te zijn, maar hun zien in jou om welke reden dan ook een te groot risico.
Thomasumodonderdag 6 oktober 2005 @ 22:24
Orange is alleen allerminst een monopolist.

Vraag eens een abbo bij bijvoorbeeld Vodafone aan ofzo
Quatertemperdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:25
Caseydonderdag 6 oktober 2005 @ 22:26
Ben héél benieuwd hoe dít afloopt!
(sorry voor deze tvp....)
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:26
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:07 schreef Jegorex het volgende:
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
Niet zonder desgevraagd opgaaf van redenen te doen.

'Direct onderscheid', dwv onderscheid op grond van zgn 'beschermde kenmerken' zoals geslacht, ras, leeftijd etc is verboden (Algemene Wet Gelijke Behandeling)

'Indirect onderscheid' is bijvoorbeeld onderscheid op postcode waardoor b.v. veel allochtonen buitengesloten worden.
Indirect onderscheid is in principe ook verboden, maar is toegestaan indien er een objectieve rechtvaardigingsgrond is voor het onderscheid.
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:28
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef vertelmeer het volgende:
Sinds waneer bepaal je als (potentieel) klant dat een bedrijf zijn/haar diensten aan jou moet leveren en dan ook nog eens op krediet?
Sinds zij mij wettelijk gezien niet zomaar mogen weigeren
vertelmeerdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:28
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:26 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Niet zonder desgevraagd opgaaf van redenen te doen.
Vraag dan eerst eens op normale toon de reden alvorens te gaan schermen met allemaal wetten e.d.
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:29
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef B03S het volgende:
Welke rechtsgevolgen zijn er verbonden aan de afwijzing voor een abo dan?
of dat hem in aanmerkelijke mate treft

Zonder Nokia 6230i met abo kan ik niet leven
djennekedonderdag 6 oktober 2005 @ 22:30
Waarschijnlijk gewoon een BKR-registratie. Misschien een waar je je niet van bewust bent. Dat is dus zeker niet tegen de wet. Gebeurt bij ieder telefoonabonnement dat je wil afsluiten. Ze spreken over toetsing, wat alleen maar meer duidt op een BKR-toetsing. Je kunt wel je gegevens van de BKR eens opvragen, misschien dat er iemand ergens een fout heeft gemaakt.
vertelmeerdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:30
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Sinds zij mij wettelijk gezien niet zomaar mogen weigeren
Stel...
Jij hebt later een bedrijf, dan ga je iedereen op rekening leveren??

[edit]
p.s. ze weigeren je niet, ze accepteren je niet als kredietklant.
[/edit]
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:30
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:28 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Vraag dan eerst eens op normale toon de reden alvorens te gaan schermen met allemaal wetten e.d.
Hoezo? Er staat geen onvertogen woord in mijn brief hoor.
En ik vraag niet alleen om een reden van afwijzing, ik vraag ook die afwijzing te heroverwegen.
_The_General_donderdag 6 oktober 2005 @ 22:30
Je zult zelf toch wel weten waarom je bij experian geregistreerd staat ?
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:31
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef Thomasumo het volgende:
Orange is alleen allerminst een monopolist.

Vraag eens een abbo bij bijvoorbeeld Vodafone aan ofzo
Het gaat niet om dat abonnementje, het gaat om het principe
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:34
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:30 schreef _The_General_ het volgende:
Je zult zelf toch wel weten waarom je bij experian geregistreerd staat ?
Als ik daar geregistreed sta zóu ik daarover bericht moeten hebben van Experian. Nooit wat van gehoord, maar dat schijnen ze wel vaker te 'vergeten'

En al stond ik er wel geregistreerd:
-Ik doe zaken met Orange, niet met Exprerian
want
-Experian geeft Orange een advies, de uiteindelijke beslissing wordt genomen door Orange
JanMichieldonderdag 6 oktober 2005 @ 22:38
Ik heb slechts beperkte kennis van de wetgeving, maar volgens mij sla je een behoorlijke flater door bovenstaande artikelen aan te halen. Ik zie niet in hoe artikel 35 danwel 42 van toepassing zijn op jouw probleem.
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:42
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:38 schreef JanMichiel het volgende:
Ik heb slechts beperkte kennis van de wetgeving, maar volgens mij sla je een behoorlijke flater door bovenstaande artikelen aan te halen. Ik zie niet in hoe artikel 35 danwel 42 van toepassing zijn op jouw probleem.
http://www.cbpweb.nl/downloads_artikelen/art_jhe_2003_creditscoring.pdf?refer=true&theme=blue
vertelmeerdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:47
Voor mijn werk heb ik ook te maken met klanten die op rekening kopen.
Wij winnen ook advies in over klanten die op rekening willen kopen.
Als onze adviseur een negatief advies geeft nemen we dat over.

Als bedrijf zou je jezelf enorm in de vingers snijden als je zoiets niet doet!

Ik weet toevallig dat je boven een bepaalde score moet komen om een 'krediet' te krijgen bij de mob. opperators, zaken als leeftijd en woonadres spelen daar ook in mee.

Zelf ben ik ook eens afgewezen bij voor een abo, was achteraf een stomme fout van de postbank geweest, die had mijn adres nog niet veranderd. Hierdoor kwamen de gegevens die ik opgaf niet overeen met mijn (post)bank gegevens... weekje later had ik het abo alsnog.
Yildizdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:52
Ik hou het in de gaten, interessant.
vertelmeerdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:53
quote:
Laatste stuk van pagina 5 en de eerste regels van 6 maaien heel je verhaal over artikel 42 onderuit...
De geautomatiseerde uitkomst word door een persoon vertaald in een ja of nee volgens de bedrijfsregels.
electricitydonderdag 6 oktober 2005 @ 22:53
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:52 schreef Yildiz het volgende:
Ik hou het in de gaten, interessant.
jij kunt vast ook geen abonnement meer krijgen straks
frederikdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:57
Er wordt hierboven een aantal keer BKR genoemd, terwijl experian ook voorbijkomt (laatste als reden van afwijzing).
Volgens mij heeft het BKR er in dit geval niets mee te maken, Experian is een wat twijvelachtig bedrijf die op louche manier (zelfs via uithoring in telefoongesprekken ed) aan gegevens van bepaalde mensen probeert te komen. Een aantal op die wijze verkregen gegevens wordt daarna verstrekt aan betalende klanten om hun krediet beleid op te baseren.
In tegenstelling tot het BKR is de wijze van gegevensverzameling van experian echter ondoorzichtig en onbetrouwbaar. Een slechte staat bij experian kan volledig ten onrechte zijn, maar de grootste gevolgen hebben
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:58
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:47 schreef vertelmeer het volgende:
Voor mijn werk heb ik ook te maken met klanten die op rekening kopen.
Wij winnen ook advies in over klanten die op rekening willen kopen.
-
Als bedrijf zou je jezelf enorm in de vingers snijden als je zoiets niet doet!
Logisch! Dat is ook niet mijn bezwaar.
quote:
Ik weet toevallig dat je boven een bepaalde score moet komen om een 'krediet' te krijgen bij de mob. opperators, zaken als leeftijd en woonadres spelen daar ook in mee.
Jep, maar het moet wel transparant zijn hoe die 'creditscore' tot stand komt, en bij een beslissing over een afwijzing moeten 'passende maatregelen zijn genomen ter bescherming van zijn [de aanvrager] gerechtvaardigd belang'

Wat Orange nu doet: ze presenteren een totaal ononderbouwde en niet-transparante toetsing als een voldongen feit.

Orange

[ Bericht 1% gewijzigd door sungaMsunitraM op 06-10-2005 23:04:29 ]
paarse_paashaasdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:58
Interessant dit, kijken of je dit lukt.
vertelmeerdonderdag 6 oktober 2005 @ 22:58
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:57 schreef frederik het volgende:
Er wordt hierboven een aantal keer BKR genoemd, terwijl experian ook voorbijkomt (laatste als reden van afwijzing).
Volgens mij heeft het BKR er in dit geval niets mee te maken, Experian is een wat twijvelachtig bedrijf die op louche manier (zelfs via uithoring in telefoongesprekken ed) aan gegevens van bepaalde mensen probeert te komen. Een aantal op die wijze verkregen gegevens wordt daarna verstrekt aan betalende klanten om hun krediet beleid op te baseren.
In tegenstelling tot het BKR is de wijze van gegevensverzameling van experian echter ondoorzichtig en onbetrouwbaar. Een slechte staat bij experian kan volledig ten onrechte zijn, maar de grootste gevolgen hebben
Een behoorlijke beschuldiging... Waarop baseer je dat?
JanMichieldonderdag 6 oktober 2005 @ 23:01
-

[ Bericht 99% gewijzigd door JanMichiel op 06-10-2005 23:01:51 ]
sungaMsunitraMdonderdag 6 oktober 2005 @ 23:02
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:53 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Laatste stuk van pagina 5 en de eerste regels van 6 maaien heel je verhaal over artikel 42 onderuit...
De geautomatiseerde uitkomst word door een persoon vertaald in een ja of nee volgens de bedrijfsregels.
In de brief van Orange staat niet dat ik mijn 'zienswijze mag aandragen'
Zoals ik al zei: de afwijzing wordt gepresenteerd als een voldongen feit. (ze vermelden er nog wel ff bij dat ik uiteraard wel welkom ben bij hun prepaid diensten )
Daarom vraag ik Orange ook om mij in de gelegenheid te stellen aan te tonen dat ik wél kredietwaardig ben.
bliebliedonderdag 6 oktober 2005 @ 23:02
Die flikkers wilden mij ook weigeren . De telefoonverkoopdude heeft allemaal moeilijk zitten doen bij Orange voordat ze het goed keurden.
Want rekeningen betaal ik altijd op tijd, leningen heb ik niet (op een hypotheek na), dus ik heb geen flauw idee waar Orange die afwijzingen van hun op baseerd, maar die raken kant noch wal. Slaat echt helemaal nergens op.
Adagiodonderdag 6 oktober 2005 @ 23:05
Sommige mensen hebben tijd over schijnt. Succes iig...
Joenesdonderdag 6 oktober 2005 @ 23:22
Als er ooit een wanbetaler in je huis gewoond heeft dan kunnen ze al moeilijk gaan doen. Vooral bij studentenhuizen is dat vaak te merken. Je krijgt nu gewoon een brief met de reden van afwijzing, het komt trouwens ook vaak voor dat je nu een brief krijgt dat je wel in aanmerking komt. Dan moet de shop alleen de brief met je aanvraag meefaxen.

Ook bij een andere provider (behalve Telfort) zal je aanvraag waarschijnlijk afgewezen worden. De systemen zijn namelijk allemaal gelinkt.
heinldonderdag 6 oktober 2005 @ 23:28
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:52 schreef Yildiz het volgende:
Ik hou het in de gaten, interessant.
frederikdonderdag 6 oktober 2005 @ 23:51
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:58 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Een behoorlijke beschuldiging... Waarop baseer je dat?
Experian is een partikuliere organisatie (op zich nog niets mis mee), die oa gegevens krijgt van aangesloten telecombedrijven (kan al mis zijn indien die gegevens geheim dienen te blijven, http://www.telecomvergelijker.nl/user/1321/?=&offset=65 geeft een voorbeeld).
Wanneer experian nu van mening is dat op basis van binnengekomen info van deelnemers (niet controleerbaar, eventuele schending geheimhoudingsplicht) er een nee als advies moet komen is het advies richting klant : bel experian om info/dingen recht te zetten.

Tijdens dit onderhoud met experian is echter de insteek niet om niet bewezen fouten van de klant te verwijderen (een achterstand die nergens op gebasseerd is hoort niet in een register thuis), maar om meer info van de klant los te krijgen (bijvoorbeeld info over je salaris, wat gaat hen dat aan) waardoor het dossier nog voller wordt.

Uit de begintijd zijn me zelfs verhalen bekend (ben aan het zoeken geweest, maar wordt me nu iets te laat, heb ze nog niet gevonden) waarbij ze ongevraagd mensen opbelden met de mededeling dat ze info hadden die tot weigeringen bij dienstverleners zouden leiden, en of men info kon verstrekken waardoor dat (blijkbaar) incomplete plaatje er beter uit kwam te zien voor de betreffende persoon.

Nergens vroegen ze zich af of ze die info mochten hebben, en of die info bij verkeerd zijn puur verwijderd moest worden, en wie wat moest bewijzen (dat er een achterstand was, of moest er bewezen worden dat die achterstand een fout was), nee vul ons plaatje helemaal, dan weten we lekker alles van je, ook de dingen die we niet via de aangesloten leden te weten konden komen
bibivrijdag 7 oktober 2005 @ 07:45
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:51 schreef frederik het volgende:

[..]

Experian is een partikuliere organisatie (op zich nog niets mis mee), die oa gegevens krijgt van aangesloten telecombedrijven (kan al mis zijn indien die gegevens geheim dienen te blijven, http://www.telecomvergelijker.nl/user/1321/?=&offset=65 geeft een voorbeeld).
Wanneer experian nu van mening is dat op basis van binnengekomen info van deelnemers (niet controleerbaar, eventuele schending geheimhoudingsplicht) er een nee als advies moet komen is het advies richting klant : bel experian om info/dingen recht te zetten.

Tijdens dit onderhoud met experian is echter de insteek niet om niet bewezen fouten van de klant te verwijderen (een achterstand die nergens op gebasseerd is hoort niet in een register thuis), maar om meer info van de klant los te krijgen (bijvoorbeeld info over je salaris, wat gaat hen dat aan) waardoor het dossier nog voller wordt.

Uit de begintijd zijn me zelfs verhalen bekend (ben aan het zoeken geweest, maar wordt me nu iets te laat, heb ze nog niet gevonden) waarbij ze ongevraagd mensen opbelden met de mededeling dat ze info hadden die tot weigeringen bij dienstverleners zouden leiden, en of men info kon verstrekken waardoor dat (blijkbaar) incomplete plaatje er beter uit kwam te zien voor de betreffende persoon.

Nergens vroegen ze zich af of ze die info mochten hebben, en of die info bij verkeerd zijn puur verwijderd moest worden, en wie wat moest bewijzen (dat er een achterstand was, of moest er bewezen worden dat die achterstand een fout was), nee vul ons plaatje helemaal, dan weten we lekker alles van je, ook de dingen die we niet via de aangesloten leden te weten konden komen

Je hebt echt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Experian is een internationaal bedrijf en doet veel meer dan deze credit checks.

Grappig te zien hoe hard mensen altijd roepen ja maar ik heb altijd alles op tijd betaald en nee hoor het ligt niet aan mij maar aan het bedrijf....zucht....
petermanvrijdag 7 oktober 2005 @ 07:46
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die met dit probleem zitten!
Ik heb vorige week een Telfort abonnement aangevraagd en kreeg te horen dat ik na advies van een soortgelijk bedrijf als Experian (EDR) afgewezen ben....

Ik heb mijn gegevens van het BKR hier staat niks verkeerds in. Ik heb het telefoonnummer van EDR gebeld waar ik (via een ingesproken bandje) kreeg te horen dat het ook te maken kan hebben met het adres waar je woont.
Nou weet ik toevallig dat er voor mij een wanbetaler op mijn adres heeft gewoond (krijg nog regelmatig post die ik retour stuur). Dus een brief naar EDR/Telfort gestuurd met mijn huurovereenkomst en salaris specificatie, en nu maar afwachten... heel erg slecht dat men zo onvoorzichtig te werk (moet?!?!) gaan met potentiele klanten.
vertelmeervrijdag 7 oktober 2005 @ 08:09
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 07:46 schreef peterman het volgende:
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die met dit probleem zitten!
Ik heb vorige week een Telfort abonnement aangevraagd en kreeg te horen dat ik na advies van een soortgelijk bedrijf als Experian (EDR) afgewezen ben....
...
Dus een brief naar EDR/Telfort gestuurd met mijn huurovereenkomst en salaris specificatie, en nu maar afwachten... heel erg slecht dat men zo onvoorzichtig te werk (moet?!?!) gaan met potentiele klanten.
Lijkt me een betere weg dan TS wil bewandellen.

p.s. Ik snap TS ook wel, is leuk om ergens tegen aan te trappen/slaan
sungaMsunitraMvrijdag 7 oktober 2005 @ 08:11
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:09 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Lijkt me een betere weg dan TS wil bewandellen.

p.s. Ik snap TS ook wel, is leuk om ergens tegen aan te trappen/slaan
Ik ben alleen ab-so-luut niet van plan om op die manier allerlei gegevens aan Experian cadeau te geven
Ik wil gewoon precies weten wat ze allemaal van me weten en vervolgens wil ik eventuele onjuiste informatie verbeterd hebben in hun systeem, maar ik ga ze niet zómaar alles vertellen

Peterman heeft door salarisspecificatie en huurovereenkomst op te sturen EDR en Telfort 100% hun zin gegeven.

Nogmaals: Experian en de telecombedrijven zijn geen goden die boven de wet en alles en iedereen staan.

[ Bericht 9% gewijzigd door sungaMsunitraM op 07-10-2005 08:20:53 ]
vertelmeervrijdag 7 oktober 2005 @ 08:16
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:51 schreef frederik het volgende:

[..]

Experian is een partikuliere organisatie (op zich nog niets mis mee), die oa gegevens krijgt van aangesloten telecombedrijven (kan al mis zijn indien die gegevens geheim dienen te blijven, http://www.telecomvergelijker.nl/user/1321/?=&offset=65 geeft een voorbeeld).
Wanneer experian nu van mening is dat op basis van binnengekomen info van deelnemers (niet controleerbaar, eventuele schending geheimhoudingsplicht) er een nee als advies moet komen is het advies richting klant : bel experian om info/dingen recht te zetten.

Tijdens dit onderhoud met experian is echter de insteek niet om niet bewezen fouten van de klant te verwijderen (een achterstand die nergens op gebasseerd is hoort niet in een register thuis), maar om meer info van de klant los te krijgen (bijvoorbeeld info over je salaris, wat gaat hen dat aan) waardoor het dossier nog voller wordt.

Uit de begintijd zijn me zelfs verhalen bekend (ben aan het zoeken geweest, maar wordt me nu iets te laat, heb ze nog niet gevonden) waarbij ze ongevraagd mensen opbelden met de mededeling dat ze info hadden die tot weigeringen bij dienstverleners zouden leiden, en of men info kon verstrekken waardoor dat (blijkbaar) incomplete plaatje er beter uit kwam te zien voor de betreffende persoon.

Nergens vroegen ze zich af of ze die info mochten hebben, en of die info bij verkeerd zijn puur verwijderd moest worden, en wie wat moest bewijzen (dat er een achterstand was, of moest er bewezen worden dat die achterstand een fout was), nee vul ons plaatje helemaal, dan weten we lekker alles van je, ook de dingen die we niet via de aangesloten leden te weten konden komen
Oke... ff advocaat van de duivel spelen

Is niets mis mee dat er dit soort bedrijven zijn, ze voorkomen voor veel mensen die denken dat ze kredietwaardig zijn problemen.

Iedereen blijft maar aanhalen dat experian (of dergelijke bedrijven) je afwijzen maar dat is niet zo. Aan de hand van de gegevens die (in dit geval) orange ingeeft komt een score terug. Laten we zeggen een getal tussen 1 en 10 waar 1 voor zeer slecht staat en 10 voor ideale. Aan de hand van dat getal bepaalt orange of ze je als klant willen.

Dat ze extra info van je vragen zoals loongegevens e.d. is alleen om een degelijker beeld te krijgen.
Ik weet zeker dat mijn oude adres als minpunten te boek heeft gestaan. Het waren hele goedkope flatjes met 2/3 steuntrekkers erin en de rest waren starters als ik.
Nu zijn die flats gesloopt en komen er luxe appartementen voor in de plaats... door extra gegevens van een x aantal personen te verzamelen komt de postcode van zijn negatieve imago af!


Zo, ga nu ff werken, ben benieuwd wat er allemaal uitkomt
sungaMsunitraMvrijdag 7 oktober 2005 @ 08:18
oeps. quote ipv edit
sungaMsunitraMvrijdag 7 oktober 2005 @ 08:23
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:16 schreef vertelmeer het volgende:
Dat ze extra info van je vragen zoals loongegevens e.d. is alleen om een degelijker beeld te krijgen.
Dat vroegen ze mij dus niet.
hollander172vrijdag 7 oktober 2005 @ 08:27
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 08:09 schreef vertelmeer het volgende:
Lijkt me een betere weg dan TS wil bewandellen.
Mwah, heb hetzelfde probleem alleen begon die ellende wat eerder. (zwerft ergens nog een topic van rond) Netjes gegevens opgestuurd alleen het loonstrookje niet omdat ze daar geen flikker mee te maken hebben. Wel een arbeidsovereenkomst waarin het aantal uren staat en op basis daarvan kunnen ze toch de logische conclusie trekken dat er voldoende inkomen is?

Nee hoor, vorige week weer afgewezen terwijl we 3 maanden oid eenzelfde abbo online wilden afsluiten en het binnen een paar dagen gefixed was..........
Nu moet ik eerst een reden op gaan vragen (duurt weer 4 weken) en daarna nogmaals een aanvraag tot hetziening doen......... (duurt weer 4 weken)

Zelfde verhaal eigenlijk, geen schulden, geen wanbetaler, geen (negatieve) geschiedenis bij Telfort, geen wanbetalers voor ons op dit adres etc. etc.
runawayzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:25
help!!!!!! ik heb een soortgelijk probleem

heb geprobeerd een telefoon abo te krijgen (ongeveer 15 euro per maand), maar ben niet krediet waardig...........

ik heb echt geen idee waarom!!!!!! Geen leningen, niets !!!!!!! (ik ben student, leen niets bij.)
heb een vast inkomen van ong 150 per maand (bijbaantje), sta nooit rood!!!!

heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

edit: heeft het zin om een loonstrookje mee te sturen?
Grrrrrrrrzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:28
Ga praten met Mark van Bommel, die schijnt ook problemen te hebben met Oranje ...
sungaMsunitraMzaterdag 8 oktober 2005 @ 22:25
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:25 schreef runaway het volgende:
help!!!!!! ik heb een soortgelijk probleem

heb geprobeerd een telefoon abo te krijgen (ongeveer 15 euro per maand), maar ben niet krediet waardig...........

een vast inkomen van ong 150 per maand (bijbaantje), sta nooit rood!!!!
Provider moet desgevraagd redenen van weigering opgeven.
Aventurazaterdag 8 oktober 2005 @ 22:29
Ik ben weleens geweigerd omdat ze aan mijn postcode konden zien dat ik in een studentenhuis woon. Dat vinden ze een risicofactor.
Whizzkithzaterdag 8 oktober 2005 @ 22:43
Gelukkig heb ik al op mijn eigen naam een abbo bij Orange, terwijl ik 16 ben, dan kan ik mijn abbo gewoon verlengen als ik ga studeren
runawayzaterdag 8 oktober 2005 @ 22:49
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 22:25 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Provider moet desgevraagd redenen van weigering opgeven.
toen ik belde naar dat onderzoeksbureau kreeg ik zon stomme tape aan de lijn, ze mochten via de telefoon geen persoonlijke gegevens geven ofzo
ik moest maar een brief schrijven als ik de reden wilde weten.........

godsamme ::(
Tim2005zaterdag 8 oktober 2005 @ 22:50
Studentenhuizen worden wel vaker geweigerd, lijkt me duidelijk dat dit het probleem is. Ook geef je in je brief 'huisgenoten' aan, niet zo slim, al hoewel ze er toch al achter waren.
sungaMsunitraMzondag 9 oktober 2005 @ 11:51
Ik woon niet in een studentenhuis
B03Smaandag 10 oktober 2005 @ 14:53
Zijn bedrijven zoals Experian eigenlijk verplicht om desgevraagd mij te voorzien van de gegevens die ze over mij in hun database hebben? Niet dat ik last van ze heb maar ben wel benieuwd

edit: misschie is het slimmer om niks te vragen voor je het weet vullen ze je record met crap..
sungaMsunitraMmaandag 10 oktober 2005 @ 17:23
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 14:53 schreef B03S het volgende:
Zijn bedrijven zoals Experian eigenlijk verplicht om desgevraagd mij te voorzien van de gegevens die ze over mij in hun database hebben?
Jeps zijn ze verplicht

* sungaMsunitraM weet dus wel een maniertje om ze ff zoet te houden
vertelmeerdinsdag 11 oktober 2005 @ 10:34
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 22:49 schreef runaway het volgende:

[..]

toen ik belde naar dat onderzoeksbureau kreeg ik zon stomme tape aan de lijn, ze mochten via de telefoon geen persoonlijke gegevens geven ofzo
ik moest maar een brief schrijven als ik de reden wilde weten.........

godsamme ::(
Kan je eerder netjes noemen... Anders kan iedereen zomaar jouw gegevens opvragen.

Eerder zei je ¤150,-- te verdienen. Dat is geloof ik niet genoeg in hun ogen, dus loonstrookje sturen zal weining nut hebben.
Als je ff een paar 09 nr's of ff van uit/naar het buitenland belt zit je daar zo overheen.
Yildizdinsdag 11 oktober 2005 @ 13:02
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 10:34 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Kan je eerder netjes noemen... Anders kan iedereen zomaar jouw gegevens opvragen.

Eerder zei je ¤150,-- te verdienen. Dat is geloof ik niet genoeg in hun ogen, dus loonstrookje sturen zal weining nut hebben.
Als je ff een paar 09 nr's of ff van uit/naar het buitenland belt zit je daar zo overheen.
En áls je van de trap afvalt, kan je zomaar een been breken.
(en ben je ook nog eens snel beneden)
runawaywoensdag 12 oktober 2005 @ 11:31
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 10:34 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Kan je eerder netjes noemen... Anders kan iedereen zomaar jouw gegevens opvragen.

Eerder zei je ¤150,-- te verdienen. Dat is geloof ik niet genoeg in hun ogen, dus loonstrookje sturen zal weining nut hebben.
Als je ff een paar 09 nr's of ff van uit/naar het buitenland belt zit je daar zo overheen.
grappig, mun broer die per maand 200 leent krijgt zonder problemen een telefoon met abo toegestuurd........ verder zitten we in dezelfde situatie

beetje onzin dus van die 0900 nrs
addie84woensdag 12 oktober 2005 @ 11:46
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:58 schreef HellRaver het volgende:
Sukkel.... waarschijnlijk heb je gewoon een doorlopend krediet o.i.d. of nog een notitie bij het BKR.
Brief slaat echt compleet nergens op.....
Ik kan het heel goed begrijpen Ik ben bij Telfort to 2x (!) toe afgewezen omdat ik een risico zou vormen. Na de eerste keer heb ik een heranalyse aangevraagd bij dat bedrijf waar Telfort dat ook deed, en toen bleek dat dat risico gevormd werd door de buurt waarin ik woon, daar zijn inderdaad veel betalingsproblemen met bepaalde mensen. Zelf had ik een brandschoon financieel verleden Maar goed, dus een 2e keer abonnement aangevraagd, waarbij ik die heranalyse met verklaring en al opstuur. Gevolg: weer afgewezen. Reactie Telfort: ja, wij kunnen geen uitgebreide analyse doen (kost geld) en wij kunnen niet 100% zeker weten dat uw kopie van die brief klopt

Ben ik naar debitel gegaan, die blijkbaar wel alleen op persoonlijke gegevens kunnen kijken, kreeg ik binnen 2 minuten bericht dat het in orde was en dat ik een abonnement kon nemen (over het Telfort netwerk )..

Waarom kan debitel dit wel en Telfort (en Orange) dan niet?
addie84woensdag 12 oktober 2005 @ 11:51
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 07:46 schreef peterman het volgende:
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die met dit probleem zitten!
Ik heb vorige week een Telfort abonnement aangevraagd en kreeg te horen dat ik na advies van een soortgelijk bedrijf als Experian (EDR) afgewezen ben....

Ik heb mijn gegevens van het BKR hier staat niks verkeerds in. Ik heb het telefoonnummer van EDR gebeld waar ik (via een ingesproken bandje) kreeg te horen dat het ook te maken kan hebben met het adres waar je woont.
Nou weet ik toevallig dat er voor mij een wanbetaler op mijn adres heeft gewoond (krijg nog regelmatig post die ik retour stuur). Dus een brief naar EDR/Telfort gestuurd met mijn huurovereenkomst en salaris specificatie, en nu maar afwachten... heel erg slecht dat men zo onvoorzichtig te werk (moet?!?!) gaan met potentiele klanten.
Zie mijn vorige post Je kunt het dus vergeten
sungaMsunitraMwoensdag 12 oktober 2005 @ 11:54
Update: ik had Experian om inzage in mijn gegevens gevraagd, met daarbij de opmerking: mocht u kopie van ID willen hebben voor verificatie van mijn identiteit dan ben ik bereid die te verstrekken.
Kreeg gisteren brief terug dat ze die idd graag willen hebben.
Zo houden we ze wel lekker bezig
The_Ducewoensdag 12 oktober 2005 @ 12:25
En nu, als je weer ongelijk krijgt en ze je geen abonnement willen geven. Wat ga je dan doen?
kayziewoensdag 12 oktober 2005 @ 12:29
Mmh, een brief ervoor sturen, oke, maar deze brief is kansloos
sungaMsunitraMwoensdag 12 oktober 2005 @ 12:32
Van Orange heb ik nog niks teruggekregen.
En als ze me weer weigeren.... mwa gewoon nog ff door blijven zagen.
Caipirinhiawoensdag 12 oktober 2005 @ 12:36
Ik werk zelf bij een telecomwinkel, en ben erg benieuwd hoe ze hier op gaan reageren
The_Ducewoensdag 12 oktober 2005 @ 12:42
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:32 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Van Orange heb ik nog niks teruggekregen.
En als ze me weer weigeren.... mwa gewoon nog ff door blijven zagen.
Dus je gaat oneindig door met brieven schrijven
Isabeauwoensdag 12 oktober 2005 @ 12:50
Volgens mij doen ze ook maar wat om eventuele wanbetalers te weren. Mijn buurman werd een keer geweigerd omdat de buurt waarin hij woonde een 'wanbetalers buurt' was (alsof jij daar iets aan kan doen). Ik had een abbo bij exact dezelfde maatschappij
FreedonNaddwoensdag 12 oktober 2005 @ 12:53
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:26 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Niet zonder desgevraagd opgaaf van redenen te doen.

'Direct onderscheid', dwv onderscheid op grond van zgn 'beschermde kenmerken' zoals geslacht, ras, leeftijd etc is verboden (Algemene Wet Gelijke Behandeling)

'Indirect onderscheid' is bijvoorbeeld onderscheid op postcode waardoor b.v. veel allochtonen buitengesloten worden.
Indirect onderscheid is in principe ook verboden, maar is toegestaan indien er een objectieve rechtvaardigingsgrond is voor het onderscheid.
Al is leeftijd niet beschermd in deze. Als 16 jarige kan je geen abbo afsluiten.
sungaMsunitraMwoensdag 12 oktober 2005 @ 12:58
Ja maar dat is wrs vanwege wel/niet meerderjarig verhaal.
Ik ben 22
addie84woensdag 12 oktober 2005 @ 13:03
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:50 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij doen ze ook maar wat om eventuele wanbetalers te weren. Mijn buurman werd een keer geweigerd omdat de buurt waarin hij woonde een 'wanbetalers buurt' was (alsof jij daar iets aan kan doen). Ik had een abbo bij exact dezelfde maatschappij
precies hetzelfde bij mij dus
PLAE@woensdag 12 oktober 2005 @ 13:06
Kansloze missie
Aliceywoensdag 12 oktober 2005 @ 13:34
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 07:45 schreef bibi het volgende:

[..]


Je hebt echt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Waarom denk je dat? Doorgaans is frederik vrij scherp..
bibiwoensdag 12 oktober 2005 @ 15:02
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 13:34 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom denk je dat? Doorgaans is frederik vrij scherp..
Omdat hij het doet voorkomen alsof Experian een of ander louche bedrijfje is dat zomaar mensen weigert voor helemaal niets. En daar geloof ik niet in..
Steve-Owoensdag 12 oktober 2005 @ 15:03
Dat heeft mijn moeder ook gehad en toch blijven die prutser de nu simkaarten en telefoons sturen
Aliceywoensdag 12 oktober 2005 @ 15:12
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:02 schreef bibi het volgende:

[..]

Omdat hij het doet voorkomen alsof Experian een of ander louche bedrijfje is dat zomaar mensen weigert voor helemaal niets. En daar geloof ik niet in..
De strekking van zijn post is volgens mij meer dat Experian op twijfelachtige wijze aan gegevens komt..
bibiwoensdag 12 oktober 2005 @ 15:17
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

De strekking van zijn post is volgens mij meer dat Experian op twijfelachtige wijze aan gegevens komt..
Wat is er dan twijfelachtig aan? Zij mogen vragen, je hoeft er geen antwoord op te geven toch?
En het lijkt me dat ze heus wel goed gecontroleerd worden op het verkrijgen en beheren van hun gegevens. Zover ik weet werken bijna alle grote telecomaanbieders met hun samen, denk je niet dat de opta dit ook goed in de gaten zou houden.
Aliceywoensdag 12 oktober 2005 @ 15:19
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:17 schreef bibi het volgende:

[..]

Wat is er dan twijfelachtig aan? Zij mogen vragen, je hoeft er geen antwoord op te geven toch?
Experian zou dat (imo) duidelijk aan moeten geven.
quote:
En het lijkt me dat ze heus wel goed gecontroleerd worden op het verkrijgen en beheren van hun gegevens. Zover ik weet werken bijna alle grote telecomaanbieders met hun samen, denk je niet dat de opta dit ook goed in de gaten zou houden.
De OPTA gaat niet over persoonsgegevens.
bibiwoensdag 12 oktober 2005 @ 15:25
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:19 schreef Alicey het volgende:

[..]

Experian zou dat (imo) duidelijk aan moeten geven.
[..]

De OPTA gaat niet over persoonsgegevens.
Wat zouden ze duidelijk aan moeten geven?

Ik laat het hierbij, ik vind het normaal dat een bedrijf controleert of je kredietwaardig bent.
En ik weet dat Experian zich gewoon aan de regels houdt die gelden wat betreft wet op privacy en al die andere wetgevingen...
Aliceywoensdag 12 oktober 2005 @ 15:27
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:25 schreef bibi het volgende:

[..]

Wat zouden ze duidelijk aan moeten geven?
Wanneer ze zelf willekeurig mensen benaderen, zou het ze sieren om te melden dat men niet verplicht is iets te melden, en een duidelijke uitleg te geven waar de gegevens voor gebruikt worden.
quote:
Ik laat het hierbij, ik vind het normaal dat een bedrijf controleert of je kredietwaardig bent.
Dat ben ik met je eens.
quote:
En ik weet dat Experian zich gewoon aan de regels houdt die gelden wat betreft wet op privacy en al die andere wetgevingen...
Wetgeving en fatsoen zijn niet per definitie in overeenstemming.
sangerwoensdag 12 oktober 2005 @ 15:29
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

De strekking van zijn post is volgens mij meer dat Experian op twijfelachtige wijze aan gegevens komt..
petermandonderdag 13 oktober 2005 @ 15:58
Dit is helemaal lekker: In mijn vorige post verteld dat ik een afwijzing heb gehad voor een telfort abonnement (terwijl ik nu een 2 jarig debitel-telfort abbonement heb, een vaste baan, nooit schulden gehad en niet rood sta...) Dus hierop opnieuw aangevraagd nu inclusief brief voor de EDR met daarin kopie huurcontract, salaris spec, id, en bank-afschrift. Krijg ik doodleuk preceis dezelfde afwijzings brief.
Gebeld met telfort (op de site van EDR staan geen telefoonnummers) maar natuurlijk kreeg ik een standaard verhaaltje dat ik eerst met EDR contact moet opnemen, ik vertellen dat dit 4 weken kan duren en dat de telfort dan is afgelopen... ja dat is vervelend.
Gister weer een brief richting EDR met daarin mijn verzoek om inzage in de gegevens. Ik ben inmiddels ook aan het rondkijken of ik een zelfde soort actie bij een andere provider kan vinden, maar helaas nog niks gezien Telfort bedankt....
sungaMsunitraMzaterdag 15 oktober 2005 @ 23:01
Update:
Vanmiddag keurig briefje van Experian terug

Zowel voor Persoon, Adres als Postcode normaal (Experian onderscheidt normaal, verhoogd en hoog) betalingsrisico

Bij Experian alles oké dus, des te prangender de vraag: wat heeft Orange tegen mij?
addie84zondag 16 oktober 2005 @ 00:17
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 23:01 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Update:
Vanmiddag keurig briefje van Experian terug

Zowel voor Persoon, Adres als Postcode normaal (Experian onderscheidt normaal, verhoogd en hoog) betalingsrisico

Bij Experian alles oké dus, des te prangender de vraag: wat heeft Orange tegen mij?
Ik kreeg van de EDR groep ook bericht dat ik geen risico vormde.. Toch wees Telfort me weer af
sungaMsunitraMzondag 16 oktober 2005 @ 00:19
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:17 schreef addie84 het volgende:

[..]

Ik kreeg van de EDR groep ook bericht dat ik geen risico vormde.. Toch wees Telfort me weer af
En waarom deed Telfort dat?
Argentozondag 16 oktober 2005 @ 00:21
Het lijkt me toch in hoofdzaak een kwestie van de contractsvrijheid van Orange. Zoals iemand al opperde, is Orange nimmer verplicht (en zeker niet wettelijk) iemand als klant te accepteren. De contractsvrijheid is een fundamenteel beginsel in het contractenrecht. Natuurlijk is discriminatie verboden, maar kredietwaardigheid is noch een direct, noch een indirect verdacht criterium als bedoeld in de wet Gelijke Behandeling. Kredietwaardigheid, of het gebrek daaraan, lijkt me zelfs een uitstekende reden om iemand als contractspartner te weigeren.

Los van jouw kredietwaardigheid, zal het niet snel voorkomen dat Orange, of welke onderneming dan ook, verantwoording heeft af te leggen ten aanzien van haar klantenbeleid.

Daarnaast scherm je met de wet bescherming persoonsgegevens, maar het komt mij zo voor dat het begrip 'besluit' als in deze passage:
quote:
“Niemand kan worden onderworpen aan een besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem in aanmerkelijke mate treft, indien dat besluit alleen wordt genomen op grond van een geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens bestemd om een beeld te krijgen van bepaalde aspecten van zijn persoonlijkheid.
Gezien moet worden als het besluit in de zin van artikel 1:3 Awb, te weten een schriftelijk besluit van een overheidsorgaan, gericht op rechtsgevolg.

Je beroep op die wet gaat dan al mank op het enkele gegeven dat Orange niet heeft te gelden als een overheidsorgaan in de zin van de Awb. Ten tweede is het besluit niet op enig rechtsgevolg gericht. Het besluit heeft als zodanig in het geheel geen gevolg. Je was geen abonnee en je wordt ook geen abonnee.
addie84zondag 16 oktober 2005 @ 00:30
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:19 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

En waarom deed Telfort dat?
In het kort:

Telfort gebruikt een verkorte (vlugge) kredietcheck van de EDR. Dat houdt in, dat EDR naar algemene risico's kijkt, zoals betaalgedrag van de buurt, leeftijd aanvrager en of de aanvrager student is. Aangezien ik student ben, 21 en in een buurt woon waar idd soms slecht betaald wordt, ben ik dus afgwezen... Hierop heb ik een uitgebreide heranalyse laten doen, waarbij persoonlijke gegevens worden bekeken, inclusief eigen betaalgedrag en toen bleek dus dat ik geen risico vorm.

Dus ik vraag opnieuw een contract aan bij Telfort, waarbij ik die heranalyse meestuur.. Helaas telfort heeft niet 100% zekerheid dat die brief echt is en niet mee geknoeid, dus vragen ze opnieuw een verkorte kredietcheck aan, dezelfde die weer naar de buurt enzo kijkt

Flikkers..
Argentozondag 16 oktober 2005 @ 00:32
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:30 schreef addie84 het volgende:

[..]

In het kort:

Telfort gebruikt een verkorte (vlugge) kredietcheck van de EDR. Dat houdt in, dat EDR naar algemene risico's kijkt, zoals betaalgedrag van de buurt, leeftijd aanvrager en of de aanvrager student is. Aangezien ik student ben, 21 en in een buurt woon waar idd soms slecht betaald wordt, ben ik dus afgwezen... Hierop heb ik een uitgebreide heranalyse laten doen, waarbij persoonlijke gegevens worden bekeken, inclusief eigen betaalgedrag en toen bleek dus dat ik geen risico vorm.

Dus ik vraag opnieuw een contract aan bij Telfort, waarbij ik die heranalyse meestuur.. Helaas telfort heeft niet 100% zekerheid dat die brief echt is en niet mee geknoeid, dus vragen ze opnieuw een verkorte kredietcheck aan, dezelfde die weer naar de buurt enzo kijkt

Flikkers..
Los van dat alles sta ik werkelijk versteld van de moeite die mensen doen om een abonnement te verkrijgen...
sungaMsunitraMzondag 16 oktober 2005 @ 00:33
Wat een knurften
sungaMsunitraMzondag 16 oktober 2005 @ 00:34
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:32 schreef Argento het volgende:

[..]

Los van dat alles sta ik werkelijk versteld van de moeite die mensen doen om een abonnement te verkrijgen...
Het. gaat. om. het. prin. cipe.
addie84zondag 16 oktober 2005 @ 00:36
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:32 schreef Argento het volgende:

[..]

Los van dat alles sta ik werkelijk versteld van de moeite die mensen doen om een abonnement te verkrijgen...
ik had het nodig voor het werk en voor school..
addie84zondag 16 oktober 2005 @ 00:37
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:33 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Wat een knurften
dat bedoel ik
Argentozondag 16 oktober 2005 @ 00:37
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Het. gaat. om. het. prin. cipe.
Dan vind ik het des te opmerkelijker.

Want.als.het.om.het.prin.cipe. gaat, dan heb je dus niet eens een redelijk, welbepaald belang.

Dus nogmaals: waarom?
Argentozondag 16 oktober 2005 @ 00:41
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:36 schreef addie84 het volgende:

[..]

ik had het nodig voor het werk en voor school..
Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zijn opleiding niet kon volgen omdat hij geen mobieltje had en als je er voor je werk eentje nodig hebt, zorgt je werkgever maar voor een abonnement.
addie84zondag 16 oktober 2005 @ 01:03
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 00:41 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zijn opleiding niet kon volgen omdat hij geen mobieltje had en als je er voor je werk eentje nodig hebt, zorgt je werkgever maar voor een abonnement.
mijn "werkgever" is mijn oma ik investeer zelf in dit soort dingen, waarmee ik later het bedrijf over kan nemen, zonder een al te grote som te hoeven betalen Verder voor school: ik heb de telefoon zeer regelmatig nodig daarvoor ja, onder andere om bedrijven te bellen voor informatie.
BloodhoundFromHellzondag 16 oktober 2005 @ 11:46
toen ik een abbo een paar jaar terug wilde aflsuiten moest ik ook een salarisspec. laten zien en mijn arbeidscontract. Ik weigerde dit, warna ik dus geen abbo kon afsluiten. Nou dan geen abbo, bij een andere provider accepteerden ze me wel zo. ze kunnen zelf hun voorwaarden stellen, niemand hoeft je te accepteren als klant.

Als een telefoonbedrijf zegt, wij accepteren geen negers, of punkers, of scholieren als klant en je valt in die categorie , of ze stellen de eis dat jij je liefdesleven moet beschrijven in een brief naar hun en je weigert dat, dan heb je pech. Het is hun bedrijf , zij kunnen iedereen accepteren, of weigeren, zonder reden.
B4COzondag 16 oktober 2005 @ 13:04
Een bedrijf heeft alle recht om iemand niet als klant te nemen sungaMsunitraM.
IntroVzondag 16 oktober 2005 @ 19:31
Je zal 't wel verdienen denk ik.
sungaMsunitraMwoensdag 19 oktober 2005 @ 15:23
Vandaag briefje terug van Orange
quote:
Beste XXXXXXX

Uw aanvraag is op basis van de door u verstrekte gegevens in ons geautomatiseerde proces verwerkt. De beslissing u niet te accepteren is mogelijk beïnvloed door invoerfouten of door het ontbreken van gegevens.

Naar aanleiding van uw schrijven hebben wij uw aanvraag nogmaals in behandeling genomen.
Uit de handmatige beoordeling blijkt geen reden van afwijzing.
U komt dus wel in aanmerking vaan een aansluiting mobiele telefonie bij Orange.

Voor het realiseren van een aansluiting dient u zich te wenden tot een Orangeshop of een ander verkooppunt. Wij verzoeken u daar de aanvraag vergezeld met deze brief te laten faxen naar 'Orange Activatie' ter attentie van Credit Risk.

Hiermee hopen wij u voldoende te hebben geïnformeerd

Met vriendelijke groet,
Orange Nederland N.V.
Sjaak-Banaanwoensdag 19 oktober 2005 @ 16:01
Nu hoeft het al niet meer?
erikkllwoensdag 19 oktober 2005 @ 16:03
gefeli
sungaMsunitraMwoensdag 19 oktober 2005 @ 16:08
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 16:03 schreef erikkll het volgende:
gefeli
Dank je
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 16:01 schreef Sjaak-Banaan het volgende:
Nu hoeft het al niet meer?
Nou, ik wil wel díe ene aanbieding die ik had aangevraagd. (6230i icm 1-jarig Orange Free 22,50)
Icm een 2-jarig abo hoef ik m niet
Maar daar ga ik ze morgen eens gezellig over bellen
gnoompjedonderdag 20 oktober 2005 @ 10:14
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 16:08 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Dank je
[..]

Nou, ik wil wel díe ene aanbieding die ik had aangevraagd. (6230i icm 1-jarig Orange Free 22,50)
Icm een 2-jarig abo hoef ik m niet
Maar daar ga ik ze morgen eens gezellig over bellen
dan kan ik je bij deze al vertellen dat je dan nog eens ¤234.95 mag neertellen voor het toestel.
Neem dat een Free ¤32,50 abbonement. Is 1 jaar en je hebt het toestel gratis.
Zie de site van Orange bij abonnementen.
sungaMsunitraMdonderdag 20 oktober 2005 @ 20:48
Als prepaid klant kreeg ik juist een aanbieding via de post voor een 6230i gratis icm 1-jarig 22,50 abo
gnoompjevrijdag 21 oktober 2005 @ 10:55
dan vind ik het knap dat ze je dan niet willen accepteren als ze je eerst zo'n aanbod doen.
waarom heb je ze daar niet mee om de oren gewapperd.
xmanvrijdag 21 oktober 2005 @ 12:04
LOL had een leuk topic kunnen worden. Zonde dat Orange zo klantvriendelijk is altijd!
Probeer het de volgende keer eens bij Vodaphone
Biogardevrijdag 21 oktober 2005 @ 13:16
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:53 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Al is leeftijd niet beschermd in deze. Als 16 jarige kan je geen abbo afsluiten.
Bij Orange wel, zolang de ouders maar meetekenen.
runawayvrijdag 21 oktober 2005 @ 22:03
bij T-mobile ben ik meteen zonder problemen geaccepteerd.

lekker goede analyses dus
Mojavezaterdag 22 oktober 2005 @ 10:20
Goed zo Sunga, niet zomaar over je heen laten lopen
tonkszaterdag 22 oktober 2005 @ 10:24
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:16 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Bij Orange wel, zolang de ouders maar meetekenen.
Wat ?
Whizzkithzaterdag 22 oktober 2005 @ 12:45
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:24 schreef tonks het volgende:

[..]

Wat ?
Ik heb als 16-jarige (nu 17 btw) op mijn naam een contract afgesloten bij Orange. Één van mijn ouders (of voogd) moest alleen even schriftelijk toestemming geven. Ging echt heel makkelijk, meteen geaccepteerd
tonkszaterdag 22 oktober 2005 @ 12:47
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:45 schreef Whizzkith het volgende:

[..]

Ik heb als 16-jarige (nu 17 btw) op mijn naam een contract afgesloten bij Orange. Één van mijn ouders (of voogd) moest alleen even schriftelijk toestemming geven. Ging echt heel makkelijk, meteen geaccepteerd
Dat is gaaf . had ik eerder moeten weten, moet het dan van jouw rekening of die van je ouders?
Whizzkithzaterdag 22 oktober 2005 @ 14:00
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:47 schreef tonks het volgende:

[..]

Dat is gaaf . had ik eerder moeten weten, moet het dan van jouw rekening of die van je ouders?
Mijn rekening
tonkszaterdag 22 oktober 2005 @ 14:01
Jammer dat orange geen bereik heeft bij mij thuis, achja ben toch bijna 18 kan ik het drama van een provider die je aanneemt ook gaan meemaken
sungaMsunitraMzaterdag 29 oktober 2005 @ 17:11
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 16:08 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Nou, ik wil wel díe ene aanbieding die ik had aangevraagd. (6230i icm 1-jarig Orange Free 22,50)
Icm een 2-jarig abo hoef ik m niet
Maar daar ga ik ze morgen eens gezellig over bellen
Is geregeld: ik krijg gewoon nog de aanbieding die ik besteld had, wordt volgende week bezorgd.
Orange
jeldrikzaterdag 29 oktober 2005 @ 21:40
whoops verkeerde topic
BloodhoundFromHellzaterdag 29 oktober 2005 @ 21:42
ik snap niet dat mensen zich zo graag willen commiteren aan zon oplichterstelefoonbedrijf..
sungaMsunitraMdonderdag 3 november 2005 @ 11:15
Aaaaaaaaaargh gloeiend stomme hoerige kut stink Orange

Zouden ze vandaag dus eindelijk mn telefoon bezorgen.... vanaf 9 uur kon ik op aflevertijden.nl kijken hoe laat ze zouden komen.... stond niks op dus.
Ff Orange bellen: hm ja nee die is inderdaad nog niet verstuurd nee.





Moet ik wéér tot dinsdag wachten.

Het is gvd al meer dan een maand geleden dat ik dat ding besteld heb
SevenWonderszondag 6 november 2005 @ 14:38
Mijn vriendin werd twee jaar geleden 'geweigerd' bij Debitel. Die jongetjes in de shop wilden mij niet vertellen waarom, maar we kregen wel een nummer waar we naar toe kondenbellen om te verhaal te halen. Bleek dat haar combinatie postcode/huisnummer er eentje was die op een zwarte lijst stond oid. Bleek dus dat een van de vorige bewoners in die woning zijn/haar rekeningen niet betaald had en zij dus geen debitel (was leuke aanbieiding met PS2) abo kon afsluiten.

Eventueel konden we een brief sturen om aan te tonen dat zij daar nog maar kort woonde etc. Maar toen wilden we al geen debitel meer en waren we bij Vodafone binnen een kwartiertje klaar.
Riozondag 6 november 2005 @ 15:05
Mooi dat het je gelukt is, maar zuur dat er niet even een excuusje vanaf kon in die brief van ze.
Pietverdrietzondag 6 november 2005 @ 15:15
quote:
Aan:
XXXXXXX
XXXXXXXX
215XXX Nieuw Vennep
Mijn nummer (Orange prepaid): 06189XXXX


Van
Orange Nederland N.V.
Afdeling Credit / Risk
Postbus 5127
6802 EC Arnhem

Betreft: re: weigering abonnement

Geachte heer XXXXXXX
In antwoord op uw schrijven van 7 Okt deel ik u mede dat U niet tot onze doelgroep behoord. Kansloze paupers zijn niet onze markt, wij richten ons op beter verdienenden met een credietwaardig bestaan

Vertrouwende u voldoende te hebben geinformeerd
MVG
Piet Verdriet
Programma Manager nieuwe klanten
sungaMsunitraMzondag 6 november 2005 @ 15:18
quote:
Op zondag 6 november 2005 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
I.R.Baboonmaandag 7 november 2005 @ 15:27
Als ik een brief met zulke spelfouten ontving zou ik geen abbo meer willen bij zo'n bedrijf.
#ANONIEMmaandag 7 november 2005 @ 15:51
Grappig topic om door te lezen. Eind goed, al goed
sungaMsunitraMmaandag 7 november 2005 @ 15:53
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:51 schreef dVTB het volgende:
Grappig topic om door te lezen. Eind goed, al goed
Dat weten we morgen dus pas helemaal zeker
#ANONIEMmaandag 7 november 2005 @ 16:51
Je zit kennelijk nog steeds in de ontkenningsfase?
sungaMsunitraMmaandag 7 november 2005 @ 21:34
Ik geloof pas dat alles goed is als ik die telefoon in mn handen heb en er daadwerkelijk mee kan bellen
sungaMsunitraMdinsdag 8 november 2005 @ 10:21
Hij staat nu in ieder geval op aflevertijden.nl
Goed teken
Joenesdinsdag 8 november 2005 @ 10:34
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:21 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hij staat nu in ieder geval op aflevertijden.nl
Goed teken
Er moet eigenlijk nog iets fout gaan op het verhaal compleet te maken. Pakketje wordt gestolen ofzo
sungaMsunitraMdinsdag 8 november 2005 @ 10:35
Ja, of het verkeerde toestel, of het verkeerde abonnement ofzo.
Ik wacht in spanning af
Joeneswoensdag 9 november 2005 @ 13:24
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ja, of het verkeerde toestel, of het verkeerde abonnement ofzo.
Ik wacht in spanning af
En?
sungaMsunitraMwoensdag 9 november 2005 @ 13:31


Binnengekregen, contract klopte, tel werkt.
Nu nog nummerbehoud en overzetten van mn oude prepaid tegoed.....
electricitywoensdag 9 november 2005 @ 13:33
hoei gelukt dus. wel grappig dat ze zo makkelijk inbinden als je er ff een briefje naartoe stuurt
ForumGekwoensdag 9 november 2005 @ 15:03
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 14:01 schreef tonks het volgende:
Jammer dat orange geen bereik heeft bij mij thuis, achja ben toch bijna 18 kan ik het drama van een provider die je aanneemt ook gaan meemaken
Bij Vodafone kan dit ook. Ik heb als 17 jarige een abbo afgesloten met handtekening van ouders !