abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:50:50 #1
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31241603
Hoi!
Zaterdag abo met tel aangevraagd en geweigerd
In principe kan Orange nu natuurlijk mijn aarsch kussen en zou ik op zoek kunnen gaan naar een andere aanbieder, maar ik redeneer als volgt: zó'n groot bedrijf, één klant meer of minder daar malen ze niet om, dus ik ga gewoon ff de onderste steen boven halen. Want: door mij zomaar te weigeren handelt Orange volgens mij gewoon hartstikke tegen de wet.

Stukje uit de brief die ik vandaag van Orange ontving:
quote:
Helaas heeft onze toetsing uitgewezen dat wij u geen abonnement kunnen toekennen. Als u meer informatie wilt ontvangen over de reden van afwijzing, kunt u een brief sturen naar.....
Waar halen ze het f*cking lef vandaan

Enfin, briefje terug :
quote:
Afzender:
XXXXXXX
XXXXXXXX
215XXX Nieuw Vennep
Mijn nummer (Orange prepaid): 06189XXXX

Nieuw Vennep, 7 oktober 2005

Aan:
Orange Nederland N.V.
Afdeling Credit / Risk
Postbus 5127
6802 EC Arnhem

Betreft: weigering abonnement


Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heb ik bij Orange een nieuwe telefoon met abonnement aangevraagd, maar tot mijn verbazing, teleurstelling en verontwaardiging werd mij dit geweigerd. Uiteraard zou ik graag, mede met verwijzing naar artikel 35 lid 4 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (verder aan te duiden als WBP), de exacte redenen van deze weigering van u vernemen.

Daarnaast wil ik u graag wijzen op artikel 42 lid 1 & 2 WBP. Ik citeer:

“Niemand kan worden onderworpen aan een besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem in aanmerkelijke mate treft, indien dat besluit alleen wordt genomen op grond van een geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens bestemd om een beeld te krijgen van bepaalde aspecten van zijn persoonlijkheid.

2. Het eerste lid is niet van toepassing, indien het daar bedoelde besluit:
a. wordt genomen in het kader van het sluiten of uitvoeren van een overeenkomst en
1°. aan het verzoek van de betrokkene is voldaan of
2°. passende maatregelen zijn genomen ter bescherming van zijn gerechtvaardigd belang, of
b. zijn grondslag vindt in een wet waarin maatregelen zijn vastgelegd die strekken tot bescherming van het gerechtvaardigde belang van de betrokkene.”


Aangezien ik aanneem dat uw (voorlopige) besluit mij te weigeren uitsluitend gebaseerd is op (door Experian B.V. verstrekte?) geautomatiseerd verwerkte persoonsgegevens wil ik u derhalve tevens vragen mij in de gelegenheid te stellen te beargumenteren dat ik wel degelijk kredietwaardig ben.


Voor zover mij bekend zijn namelijk noch ik, noch mijn huisgenoten behept met een strafblad, negatieve betalingsgeschiedenis, betalingsachterstanden of andere vervelende eigenschappen die mij / ons tot een onbetrouwbare klant zouden kunnen maken.

In afwachting van uw reactie, en erop vertrouwend dat Orange mij na een zorgvuldige, weloverwogen en eerlijke herbeoordeling van mijn kredietwaardigheid alsnog spoedig wil verwelkomen als abonnee verblijf ik,

Hoogachtend,


Martijn XXXXXX


PS: mocht u voor een zorgvuldige herbeoordeling van mijn kredietwaardigheid behoefte hebben aan bijvoorbeeld een kopie van een bankafschrift, of een dokument ter weerlegging van eventuele door Experian verstrekte onjuiste gegevens ben ik uiteraard gaarne bereid deze te verstrekken.

PS 2: gelijk met deze brief heb ik Experian om inzage in mijn gegevens verzocht.


Bijlage: kopie van mijn identiteitsbewijs, uitsluitend bedoeld ter verifiëring van mijn identiteit in het kader van deze correspondentie.
Wordt vervolgd


Interesant artikel (pdf) waar ik mijn verhaal grotendeels op gebaseerd heb

[ Bericht 3% gewijzigd door sungaMsunitraM op 06-10-2005 21:56:42 ]
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31241679
Ben benieuwd.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:54:23 #3
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_31241710
tvp.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:57:00 #4
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_31241799
lache!
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_31241848
Sukkel.... waarschijnlijk heb je gewoon een doorlopend krediet o.i.d. of nog een notitie bij het BKR.
Brief slaat echt compleet nergens op.....

Er is gewoon heden ten dagen zoveel risico voor deze bedrijven.
En natuurlijk weet ik dat dit niet aan jou ligt maar er zijn andere voor jou geweest die het hebben verpest. Van die studentjes die voor 800 euro bellen en het dan niet kunnen betalen.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je iemand kan weigeren anders dan laat ik vandaag nog ff een zwerver een abbo afsluiten en ga ik er lekker mee lopen bellen.....
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:59:07 #6
83139 Alessandro
Vivere ora dare
pi_31241856
Volgens mij ben je een 'slechte' klant voor hun. Iemand die zelden over zijn limiet gaat en waar ze dus geen winst aan hebben. Ik hoor wel meer mensen die zelden bellen of smsen en zo dat ze geweigerd worden voor een nieuwe abbo.

Of je staat goed in het rood,.... maar het kunnen zoveel redenen zijn.
Geloof in jezus. Dan zal hij je belonen
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:01:35 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31241955
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:58 schreef HellRaver het volgende:
Sukkel.... waarschijnlijk heb je gewoon een doorlopend krediet o.i.d. of nog een notitie bij het BKR.
Brief slaat echt compleet nergens op.....
Heb ik dus _niet_

En dan nog, al had ik dat wel.
Iemand met een lening hoeft nog geen wanbetaler te zijn.
Brief slaat wel ergens op, ze mogen mij

a: niet zonder opgaaf van reden weigeren (en 'volgens Experian heeft u een te lage creditscore' is _geen_ geldige reden)
b: niet weigeren op grond van uitsluitend een computeruitdraai
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:03:01 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31242000
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:59 schreef Alessandro het volgende:
Volgens mij ben je een 'slechte' klant voor hun. Iemand die zelden over zijn limiet gaat en waar ze dus geen winst aan hebben. Ik hoor wel meer mensen die zelden bellen of smsen en zo dat ze geweigerd worden voor een nieuwe abbo.
Wat maakt dat nou uit? Als ik een abo neem vangen ze iig een vast bedrag per maand van me
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:59 schreef Alessandro het volgende:
Of je staat goed in het rood,.... maar het kunnen zoveel redenen zijn.
Nope, ik sta bij lange na niet in het rood
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31242016
goede zaak. ik vind het schandalig dat deze bedrijven op basis van de gegevens van jouw buren besluiten om jou maar geen abonnement te leveren. hoewel dit vanuit een bedrijfs perspectief wel te begrijpen is tast dit in te grote mate de individuele vrijheid van burgers aan, en dient dit daarom duidelijk gereguleerd te worden. zeker in het kader van het voorkomen van achterstandswijken is dit een slechte zaak. wie wil er immers in een achterstandswijk wonen als hij niet eens een telefoonabonnement kan alsluiten
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31242136
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_31242271
benieuwd
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_31242292
Succes en laat even weten wat ze terug sturen.
-
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:12:00 #13
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31242313
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31242429
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:07 schreef Jegorex het volgende:
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
in beginsel wel, maar als daarmee de individuele vrijheid in het gedrang komt moeten er maatregelen genomen worden. hoe zou je het vinden als KPN je als monopolist geen vaste telefoon zou willen leveren? kun je geen ADSL meer nemen, en heb je dus mits er geen kabelinternet beschikbaar is in je regio geen enkele mogelijkheid tot het verkrijgen van een internetverbinding. vandaar dat KPN in haar monopolie situatie verplicht zou moeten worden om klanten aan te nemen, tenzij er duidelijke redenen zijn om dat niet te doen. dit zelfde geldt ook voor de paar spelers op de mobiele telefoon markt, de waterbedrijf markt, etc.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31242648
TVP
pi_31242712
Je hoort het wel eens vaker dat mensen zonder geldige reden geweigerd worden
pi_31242714
quote:
waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden
Welke rechtsgevolgen zijn er verbonden aan de afwijzing voor een abo dan?
pi_31242720
Vraagje @ TS

Sinds waneer bepaal je als (potentieel) klant dat een bedrijf zijn/haar diensten aan jou moet leveren en dan ook nog eens op krediet?

Ik denk dat je het gewoon moet zien als een gevalletje niet kredietwaardig in de ogen van de krediet verstrekker (in jouw geval Orange).
Hoeft dus helemaal niet waar te zijn, maar hun zien in jou om welke reden dan ook een te groot risico.
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:24:32 #19
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_31242731
Orange is alleen allerminst een monopolist.

Vraag eens een abbo bij bijvoorbeeld Vodafone aan ofzo
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:25:24 #20
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_31242765
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:26:16 #21
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_31242798
Ben héél benieuwd hoe dít afloopt!
(sorry voor deze tvp....)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:26:30 #22
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31242806
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:07 schreef Jegorex het volgende:
Een bedrijf mag toch zelf bepalen of ze iemand wel of niet als klant willen hebben?
Niet zonder desgevraagd opgaaf van redenen te doen.

'Direct onderscheid', dwv onderscheid op grond van zgn 'beschermde kenmerken' zoals geslacht, ras, leeftijd etc is verboden (Algemene Wet Gelijke Behandeling)

'Indirect onderscheid' is bijvoorbeeld onderscheid op postcode waardoor b.v. veel allochtonen buitengesloten worden.
Indirect onderscheid is in principe ook verboden, maar is toegestaan indien er een objectieve rechtvaardigingsgrond is voor het onderscheid.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:28:19 #23
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31242881
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef vertelmeer het volgende:
Sinds waneer bepaal je als (potentieel) klant dat een bedrijf zijn/haar diensten aan jou moet leveren en dan ook nog eens op krediet?
Sinds zij mij wettelijk gezien niet zomaar mogen weigeren
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31242903
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:26 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Niet zonder desgevraagd opgaaf van redenen te doen.
Vraag dan eerst eens op normale toon de reden alvorens te gaan schermen met allemaal wetten e.d.
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:29:40 #25
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31242928
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef B03S het volgende:
Welke rechtsgevolgen zijn er verbonden aan de afwijzing voor een abo dan?
of dat hem in aanmerkelijke mate treft

Zonder Nokia 6230i met abo kan ik niet leven
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31242937
Waarschijnlijk gewoon een BKR-registratie. Misschien een waar je je niet van bewust bent. Dat is dus zeker niet tegen de wet. Gebeurt bij ieder telefoonabonnement dat je wil afsluiten. Ze spreken over toetsing, wat alleen maar meer duidt op een BKR-toetsing. Je kunt wel je gegevens van de BKR eens opvragen, misschien dat er iemand ergens een fout heeft gemaakt.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_31242943
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Sinds zij mij wettelijk gezien niet zomaar mogen weigeren
Stel...
Jij hebt later een bedrijf, dan ga je iedereen op rekening leveren??

[edit]
p.s. ze weigeren je niet, ze accepteren je niet als kredietklant.
[/edit]
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:30:30 #28
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31242952
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:28 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Vraag dan eerst eens op normale toon de reden alvorens te gaan schermen met allemaal wetten e.d.
Hoezo? Er staat geen onvertogen woord in mijn brief hoor.
En ik vraag niet alleen om een reden van afwijzing, ik vraag ook die afwijzing te heroverwegen.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31242962
Je zult zelf toch wel weten waarom je bij experian geregistreerd staat ?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:31:41 #30
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31242996
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:24 schreef Thomasumo het volgende:
Orange is alleen allerminst een monopolist.

Vraag eens een abbo bij bijvoorbeeld Vodafone aan ofzo
Het gaat niet om dat abonnementje, het gaat om het principe
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:34:06 #31
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31243065
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:30 schreef _The_General_ het volgende:
Je zult zelf toch wel weten waarom je bij experian geregistreerd staat ?
Als ik daar geregistreed sta zóu ik daarover bericht moeten hebben van Experian. Nooit wat van gehoord, maar dat schijnen ze wel vaker te 'vergeten'

En al stond ik er wel geregistreerd:
-Ik doe zaken met Orange, niet met Exprerian
want
-Experian geeft Orange een advies, de uiteindelijke beslissing wordt genomen door Orange
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:38:36 #32
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_31243242
Ik heb slechts beperkte kennis van de wetgeving, maar volgens mij sla je een behoorlijke flater door bovenstaande artikelen aan te halen. Ik zie niet in hoe artikel 35 danwel 42 van toepassing zijn op jouw probleem.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:42:57 #33
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31243383
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:38 schreef JanMichiel het volgende:
Ik heb slechts beperkte kennis van de wetgeving, maar volgens mij sla je een behoorlijke flater door bovenstaande artikelen aan te halen. Ik zie niet in hoe artikel 35 danwel 42 van toepassing zijn op jouw probleem.
http://www.cbpweb.nl/downloads_artikelen/art_jhe_2003_creditscoring.pdf?refer=true&theme=blue
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31243534
Voor mijn werk heb ik ook te maken met klanten die op rekening kopen.
Wij winnen ook advies in over klanten die op rekening willen kopen.
Als onze adviseur een negatief advies geeft nemen we dat over.

Als bedrijf zou je jezelf enorm in de vingers snijden als je zoiets niet doet!

Ik weet toevallig dat je boven een bepaalde score moet komen om een 'krediet' te krijgen bij de mob. opperators, zaken als leeftijd en woonadres spelen daar ook in mee.

Zelf ben ik ook eens afgewezen bij voor een abo, was achteraf een stomme fout van de postbank geweest, die had mijn adres nog niet veranderd. Hierdoor kwamen de gegevens die ik opgaf niet overeen met mijn (post)bank gegevens... weekje later had ik het abo alsnog.
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:52:08 #35
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31243718
Ik hou het in de gaten, interessant.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_31243765
quote:
Laatste stuk van pagina 5 en de eerste regels van 6 maaien heel je verhaal over artikel 42 onderuit...
De geautomatiseerde uitkomst word door een persoon vertaald in een ja of nee volgens de bedrijfsregels.
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
pi_31243781
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:52 schreef Yildiz het volgende:
Ik hou het in de gaten, interessant.
jij kunt vast ook geen abonnement meer krijgen straks
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31243895
Er wordt hierboven een aantal keer BKR genoemd, terwijl experian ook voorbijkomt (laatste als reden van afwijzing).
Volgens mij heeft het BKR er in dit geval niets mee te maken, Experian is een wat twijvelachtig bedrijf die op louche manier (zelfs via uithoring in telefoongesprekken ed) aan gegevens van bepaalde mensen probeert te komen. Een aantal op die wijze verkregen gegevens wordt daarna verstrekt aan betalende klanten om hun krediet beleid op te baseren.
In tegenstelling tot het BKR is de wijze van gegevensverzameling van experian echter ondoorzichtig en onbetrouwbaar. Een slechte staat bij experian kan volledig ten onrechte zijn, maar de grootste gevolgen hebben
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:58:13 #39
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31243931
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:47 schreef vertelmeer het volgende:
Voor mijn werk heb ik ook te maken met klanten die op rekening kopen.
Wij winnen ook advies in over klanten die op rekening willen kopen.
-
Als bedrijf zou je jezelf enorm in de vingers snijden als je zoiets niet doet!
Logisch! Dat is ook niet mijn bezwaar.
quote:
Ik weet toevallig dat je boven een bepaalde score moet komen om een 'krediet' te krijgen bij de mob. opperators, zaken als leeftijd en woonadres spelen daar ook in mee.
Jep, maar het moet wel transparant zijn hoe die 'creditscore' tot stand komt, en bij een beslissing over een afwijzing moeten 'passende maatregelen zijn genomen ter bescherming van zijn [de aanvrager] gerechtvaardigd belang'

Wat Orange nu doet: ze presenteren een totaal ononderbouwde en niet-transparante toetsing als een voldongen feit.

Orange

[ Bericht 1% gewijzigd door sungaMsunitraM op 06-10-2005 23:04:29 ]
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31243935
Interessant dit, kijken of je dit lukt.
Scheren is voor schapen!
pi_31243957
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:57 schreef frederik het volgende:
Er wordt hierboven een aantal keer BKR genoemd, terwijl experian ook voorbijkomt (laatste als reden van afwijzing).
Volgens mij heeft het BKR er in dit geval niets mee te maken, Experian is een wat twijvelachtig bedrijf die op louche manier (zelfs via uithoring in telefoongesprekken ed) aan gegevens van bepaalde mensen probeert te komen. Een aantal op die wijze verkregen gegevens wordt daarna verstrekt aan betalende klanten om hun krediet beleid op te baseren.
In tegenstelling tot het BKR is de wijze van gegevensverzameling van experian echter ondoorzichtig en onbetrouwbaar. Een slechte staat bij experian kan volledig ten onrechte zijn, maar de grootste gevolgen hebben
Een behoorlijke beschuldiging... Waarop baseer je dat?
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
  donderdag 6 oktober 2005 @ 23:01:02 #42
123792 JanMichiel
Melk, de witte motor!
pi_31244016
-

[ Bericht 99% gewijzigd door JanMichiel op 06-10-2005 23:01:51 ]
  donderdag 6 oktober 2005 @ 23:02:31 #43
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31244064
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:53 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Laatste stuk van pagina 5 en de eerste regels van 6 maaien heel je verhaal over artikel 42 onderuit...
De geautomatiseerde uitkomst word door een persoon vertaald in een ja of nee volgens de bedrijfsregels.
In de brief van Orange staat niet dat ik mijn 'zienswijze mag aandragen'
Zoals ik al zei: de afwijzing wordt gepresenteerd als een voldongen feit. (ze vermelden er nog wel ff bij dat ik uiteraard wel welkom ben bij hun prepaid diensten )
Daarom vraag ik Orange ook om mij in de gelegenheid te stellen aan te tonen dat ik wél kredietwaardig ben.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31244069
Die flikkers wilden mij ook weigeren . De telefoonverkoopdude heeft allemaal moeilijk zitten doen bij Orange voordat ze het goed keurden.
Want rekeningen betaal ik altijd op tijd, leningen heb ik niet (op een hypotheek na), dus ik heb geen flauw idee waar Orange die afwijzingen van hun op baseerd, maar die raken kant noch wal. Slaat echt helemaal nergens op.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 23:05:26 #45
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_31244149
Sommige mensen hebben tijd over schijnt. Succes iig...
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_31244625
Als er ooit een wanbetaler in je huis gewoond heeft dan kunnen ze al moeilijk gaan doen. Vooral bij studentenhuizen is dat vaak te merken. Je krijgt nu gewoon een brief met de reden van afwijzing, het komt trouwens ook vaak voor dat je nu een brief krijgt dat je wel in aanmerking komt. Dan moet de shop alleen de brief met je aanvraag meefaxen.

Ook bij een andere provider (behalve Telfort) zal je aanvraag waarschijnlijk afgewezen worden. De systemen zijn namelijk allemaal gelinkt.
pi_31244821
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:52 schreef Yildiz het volgende:
Ik hou het in de gaten, interessant.
pi_31245385
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:58 schreef vertelmeer het volgende:

[..]

Een behoorlijke beschuldiging... Waarop baseer je dat?
Experian is een partikuliere organisatie (op zich nog niets mis mee), die oa gegevens krijgt van aangesloten telecombedrijven (kan al mis zijn indien die gegevens geheim dienen te blijven, http://www.telecomvergelijker.nl/user/1321/?=&offset=65 geeft een voorbeeld).
Wanneer experian nu van mening is dat op basis van binnengekomen info van deelnemers (niet controleerbaar, eventuele schending geheimhoudingsplicht) er een nee als advies moet komen is het advies richting klant : bel experian om info/dingen recht te zetten.

Tijdens dit onderhoud met experian is echter de insteek niet om niet bewezen fouten van de klant te verwijderen (een achterstand die nergens op gebasseerd is hoort niet in een register thuis), maar om meer info van de klant los te krijgen (bijvoorbeeld info over je salaris, wat gaat hen dat aan) waardoor het dossier nog voller wordt.

Uit de begintijd zijn me zelfs verhalen bekend (ben aan het zoeken geweest, maar wordt me nu iets te laat, heb ze nog niet gevonden) waarbij ze ongevraagd mensen opbelden met de mededeling dat ze info hadden die tot weigeringen bij dienstverleners zouden leiden, en of men info kon verstrekken waardoor dat (blijkbaar) incomplete plaatje er beter uit kwam te zien voor de betreffende persoon.

Nergens vroegen ze zich af of ze die info mochten hebben, en of die info bij verkeerd zijn puur verwijderd moest worden, en wie wat moest bewijzen (dat er een achterstand was, of moest er bewezen worden dat die achterstand een fout was), nee vul ons plaatje helemaal, dan weten we lekker alles van je, ook de dingen die we niet via de aangesloten leden te weten konden komen
pi_31245963
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:51 schreef frederik het volgende:

[..]

Experian is een partikuliere organisatie (op zich nog niets mis mee), die oa gegevens krijgt van aangesloten telecombedrijven (kan al mis zijn indien die gegevens geheim dienen te blijven, http://www.telecomvergelijker.nl/user/1321/?=&offset=65 geeft een voorbeeld).
Wanneer experian nu van mening is dat op basis van binnengekomen info van deelnemers (niet controleerbaar, eventuele schending geheimhoudingsplicht) er een nee als advies moet komen is het advies richting klant : bel experian om info/dingen recht te zetten.

Tijdens dit onderhoud met experian is echter de insteek niet om niet bewezen fouten van de klant te verwijderen (een achterstand die nergens op gebasseerd is hoort niet in een register thuis), maar om meer info van de klant los te krijgen (bijvoorbeeld info over je salaris, wat gaat hen dat aan) waardoor het dossier nog voller wordt.

Uit de begintijd zijn me zelfs verhalen bekend (ben aan het zoeken geweest, maar wordt me nu iets te laat, heb ze nog niet gevonden) waarbij ze ongevraagd mensen opbelden met de mededeling dat ze info hadden die tot weigeringen bij dienstverleners zouden leiden, en of men info kon verstrekken waardoor dat (blijkbaar) incomplete plaatje er beter uit kwam te zien voor de betreffende persoon.

Nergens vroegen ze zich af of ze die info mochten hebben, en of die info bij verkeerd zijn puur verwijderd moest worden, en wie wat moest bewijzen (dat er een achterstand was, of moest er bewezen worden dat die achterstand een fout was), nee vul ons plaatje helemaal, dan weten we lekker alles van je, ook de dingen die we niet via de aangesloten leden te weten konden komen

Je hebt echt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Experian is een internationaal bedrijf en doet veel meer dan deze credit checks.

Grappig te zien hoe hard mensen altijd roepen ja maar ik heb altijd alles op tijd betaald en nee hoor het ligt niet aan mij maar aan het bedrijf....zucht....
pi_31245968
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die met dit probleem zitten!
Ik heb vorige week een Telfort abonnement aangevraagd en kreeg te horen dat ik na advies van een soortgelijk bedrijf als Experian (EDR) afgewezen ben....

Ik heb mijn gegevens van het BKR hier staat niks verkeerds in. Ik heb het telefoonnummer van EDR gebeld waar ik (via een ingesproken bandje) kreeg te horen dat het ook te maken kan hebben met het adres waar je woont.
Nou weet ik toevallig dat er voor mij een wanbetaler op mijn adres heeft gewoond (krijg nog regelmatig post die ik retour stuur). Dus een brief naar EDR/Telfort gestuurd met mijn huurovereenkomst en salaris specificatie, en nu maar afwachten... heel erg slecht dat men zo onvoorzichtig te werk (moet?!?!) gaan met potentiele klanten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')