Dat soort mensen zouden ze geen rijbewijs moeten geven.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 23:25 schreef yup het volgende:
Klopt BNOR betekent niet dat je als een fucking idioot mag rijden. Rij je echt redelijk, dan haal je BNOR echt wel...
Ken serieus mensen die hun RB pas na 10x afrijden hebben gehaald (GEEN FUCKING GRAP), maar dat zijn echt mensen die totaal niet kunnen rijden (zelfs niet nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald...
Ze zijn niet soepeler, ze nemen meer tijd voor je zodat je niet zo zenuwachtig bentquote:Op woensdag 5 oktober 2005 19:43 schreef yup het volgende:
Ik ken ook iemand die dat moest doen, volgens mij is dat zowiezo ergens anders dan de normale examen plek. Je krijgt ook meer tijd.
Maar of ze ECHT soepeler zijn weet ik niet.
Dat is niet waar. Kijk niemand rijdt perfect. Maar bij de één zijn ze wel degelijk coulanter dan bij de ander, dat is een feit. Dat is ook inherent aan een subjectief iets.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 12:23 schreef Geqxon het volgende:
Als hij je laat zakken, dat is dat om een reden. Accepteer nou maar dat je niet goed rijd, en ga niet als een dom zuig op hem schelden!
ik d8 altijd dat je pas na 3x zakken bij BNOR kan afrijden? is daar geen regel in? kun je bijvoorbeeld ook na 1x zakken al? etc.. ik heb m al hoor, maar 1e keer maakte ik zoveel domme fouten door de stress dat ik het niet zag zitten de 2e keer. dus vroeg me af of dat dan ook een mogelijkheid was geweest.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 05:50 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik ben 2x gezakt en heb daarna het BNOR examen afgelegd en ben geslaagd. Ik heb me laten vertellen door mijn instructeur dat de BNOR examinatoren meestal oud-rij-instructeurs zijn en daarom beter aanvoelen hoe een leerling het examen ingaan. Daarom stellen ze je ook eerst op je gemak en pas daarna gaan je het examen afleggen. De route is ook veel rustiger (bij mij een woonwijk). Ze kijken minder naar de foutjes die je door de zenuwen veroorzaakt, zoals iets te schuin inparkeren of iets langer over doen met straatje keren, maar juist naar je inzicht en anticiperen. Al met al gaat het wat gemoedelijker aan toe dan rijexamen afleggen bij die lompe lui van het CBR.
Veel succes!
Mij is verteld dat het pas na víer keer kan... Of er moeten duidelijke reden zijn.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:17 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
ik d8 altijd dat je pas na 3x zakken bij BNOR kan afrijden? is daar geen regel in? kun je bijvoorbeeld ook na 1x zakken al? etc.. ik heb m al hoor, maar 1e keer maakte ik zoveel domme fouten door de stress dat ik het niet zag zitten de 2e keer. dus vroeg me af of dat dan ook een mogelijkheid was geweest.
kan je een voorbeeld geven van duidelijke reden? of weet je dat zelf ook niet?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:19 schreef Guns_n_Roses het volgende:
[..]
Mij is verteld dat het pas na víer keer kan... Of er moeten duidelijke reden zijn.
Autisme e.d. aldus mijn rijinstructeur die ik toen had. Dus niet als je "gewoon zenuwachtig" bent ofzo.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:23 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
kan je een voorbeeld geven van duidelijke reden? of weet je dat zelf ook niet?
ik las op cbr site dat je na 4x zakken (in 5jaar) niet meer bij CBR mag.. dus dan moet je bij BNOR (en de rest van je examens ook als je daar weer zakt). maar er stond idd niet iets over eerder bij BNOR kunnen..
heeft autisme dan ook invloed op je rijstijl? dat wist ik niet johquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:27 schreef Guns_n_Roses het volgende:
[..]
Autisme e.d. aldus mijn rijinstructeur die ik toen had. Dus niet als je "gewoon zenuwachtig" bent ofzo.
Bullshit.nlquote:Op donderdag 6 oktober 2005 12:23 schreef Geqxon het volgende:
Als hij je laat zakken, dat is dat om een reden. Accepteer nou maar dat je niet goed rijd, en ga niet als een dom zuig op hem schelden!
Er zullen nu vast wel regels over bestaan (waarom ook niet, om het CBR nog meer te spekken). Maar ik heb mijn rijbewijs dan ook 11 jaar geleden gehaald, toen kon ik na twee keer zakken het BNOR examen doen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:17 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
ik d8 altijd dat je pas na 3x zakken bij BNOR kan afrijden? is daar geen regel in? kun je bijvoorbeeld ook na 1x zakken al? etc.. ik heb m al hoor, maar 1e keer maakte ik zoveel domme fouten door de stress dat ik het niet zag zitten de 2e keer. dus vroeg me af of dat dan ook een mogelijkheid was geweest.
zoiets noem je gokken.. het zelfde als 10x een euro in een fuitautomaat gooien.. een keer zal je toch wel iets winnen...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 23:25 schreef yup het volgende:
Klopt BNOR betekent niet dat je als een fucking idioot mag rijden. Rij je echt redelijk, dan haal je BNOR echt wel...
Ken serieus mensen die hun RB pas na 10x afrijden hebben gehaald (GEEN FUCKING GRAP), maar dat zijn echt mensen die totaal niet kunnen rijden (zelfs niet nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald...
Klopt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:43 schreef Youp het volgende:
[..]
zoiets noem je gokken.. het zelfde als 10x een euro in een fuitautomaat gooien.. een keer zal je toch wel iets winnen...
Mijn vader die heel lang rijbewijs heeft (misschien langer dan ik leefquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:28 schreef Fwnk het volgende:
Schadevrij heeft er niets mee te maken
Ik heb ook al schade gereden (ok buiten mijn schuld) en ik ben net als wat jup zei met vlag en wimpel geslaagd
maar als je geen schade rijdt doe je het niet slecht en bestaat er een redelijke mogelijkheid dat je niet onterecht je rijbewijs hebtquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:35 schreef yup het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Mijn vader die heel lang rijbewijs heeft (misschien langer dan ik leef, weet niet) heeft ook schade gemaakt hoor (eigen schuld).
Schade maken zegt niks over hoe iemand kan rijden, een klein lullig paaltje etc. kan iedereen wel raken, of je kan beetje oververmoeid zijn en zie je over het hoofd dat rechts voor gaat etc...
Als je geen schade rijd terwijl je belabberd rijd heeft meer met geluk te maken denk ik.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:49 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
maar als je geen schade rijdt doe je het niet slecht en bestaat er een redelijke mogelijkheid dat je niet onterecht je rijbewijs hebten neem aan dat dat de bedoeling was van ninja-mod. en hierbij sluit ik me overigens aan.
dat je ook schade kunt rijden als je niet slecht rijdt is een heel ander verhaal. en hangt er natuurlijk ook vanaf hoe jij schade rijdt.. als je elk weekend wel een deuk erbij hebt.. tsja![]()
Mensen die overal 30 rijden, nergens durven te parkeren (behalve als er geen enkele auto of boom staat waar ze tegenaan kunnen rijden) maken inderdaad niet zoveel schade, maar dat betekent niet dat ze kunnen rijden. Hint.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:49 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
maar als je geen schade rijdt doe je het niet slecht en bestaat er een redelijke mogelijkheid dat je niet onterecht je rijbewijs hebten neem aan dat dat de bedoeling was van ninja-mod. en hierbij sluit ik me overigens aan.
dat je ook schade kunt rijden als je niet slecht rijdt is een heel ander verhaal. en hangt er natuurlijk ook vanaf hoe jij schade rijdt.. als je elk weekend wel een deuk erbij hebt.. tsja![]()
volgens mij haal je dan je rijbewijs niet maar misschien is cbr van tactiek veranderd in die 4 maanden dat ik mn papiertje hebquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:08 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Mensen die overal 30 rijden, nergens durven te parkeren (behalve als er geen enkele auto of boom staat waar ze tegenaan kunnen rijden) maken inderdaad niet zoveel schade, maar dat betekent niet dat ze kunnen rijden. Hint.
Misschien hebben ze ooit prima gereden. In ieder geval goed genoeg voor een rijbewijs.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:30 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
volgens mij haal je dan je rijbewijs niet maar misschien is cbr van tactiek veranderd in die 4 maanden dat ik mn papiertje heben ook bij bnor moet je niet zo gaan rijden.
ja er zijn vast bejaarden die zo rijden, maar dat is een ander verhaal en heeft ook niet veel met mn reactie te maken.
heb niet gezegd dat iedereen die geen schade rijdt goed rijdt. beter leren lezen danquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:01 schreef yup het volgende:
[..]
Als je geen schade rijd terwijl je belabberd rijd heeft meer met geluk te maken denk ik.
dat is mogelijk ja, maar je wordt heus niet zomaar bang. dan zal er wel iets negatiefs gebeurd zijn (of bijna..). dat is inderdaad jammer. maar dat betekent heus niet dat je 30 gaat rijden als je bang bent. juist door hard genoeg te rijden voorkom je irritaties enzo in het verkeerquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:32 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Misschien hebben ze ooit prima gereden. In ieder geval goed genoeg voor een rijbewijs.
Maar sommige mensen worden nou eenmaal 'bang' in het verkeer zelf.
Ik ken genoeg mensen die de snelweg niet op durven, terwijl ze dat toch ooit hebben gemoeten bij het rijbewijs halen om maar een voorbeeld te noemen.
Daar denken die mensen echt niet aan hoorquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:34 schreef Ferryfan4ever het volgende:
[..]
dat is mogelijk ja, maar je wordt heus niet zomaar bang. dan zal er wel iets negatiefs gebeurd zijn (of bijna..). dat is inderdaad jammer. maar dat betekent heus niet dat je 30 gaat rijden als je bang bent. juist door hard genoeg te rijden voorkom je irritaties enzo in het verkeer
PROFICIAAAAAAHAAAAAAT!!quote:Op donderdag 24 november 2005 10:57 schreef angel99 het volgende:
IK HEB HET GEHAALD BIJ HET BNOR!
ECHT RELAXT DAAR! Ze zijn echt super aardig, en nemen tenminste de tijd voor je. Was helemaal niet zenuwachtig en ik heb ook een super goede rit gereden. UITSLAG: GESLAAGD!
IK BEN ZO BLIJ.
Heerlijk is autorijden.
Dus mensen die bij het BNOR examen moeten doen en zelf weten dat ze kunnen rijden, dan haal je het!
maar zenuwen hebben heus niet te maken met een lastige situatie. en mensen die goed kunnen rijden op examen, hoeven ook niet hun 'mannetje' te staan in zo'n moeilijke situatie. misschien denken ze zelf dat ze zullen weten wat te doen, maar dat valt ongetwijfeld vies tegen.quote:Op donderdag 24 november 2005 11:48 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah... Toch heb ik het niet zo op die BNOR shit... Leuk dat ze je geruststellen, maar komt die vent ook bij je in de auto zitten als je in een lastige situatie terecht komt?
Ik vind zelf dat als iemand twee keer zakt, hij/zij het over een jaartje nog maar eens moet gaan proberen... Lukt het niet binnen vier keer... Jammer dan; tis geen knikkeren...
gefeliciteerdquote:Op donderdag 24 november 2005 10:57 schreef angel99 het volgende:
IK HEB HET GEHAALD BIJ HET BNOR!
ECHT RELAXT DAAR! Ze zijn echt super aardig, en nemen tenminste de tijd voor je. Was helemaal niet zenuwachtig en ik heb ook een super goede rit gereden. UITSLAG: GESLAAGD!
IK BEN ZO BLIJ.
Heerlijk is autorijden.
Dus mensen die bij het BNOR examen moeten doen en zelf weten dat ze kunnen rijden, dan haal je het!
Omschrijf eens een lastige situatie danquote:Op donderdag 24 november 2005 11:48 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah... Toch heb ik het niet zo op die BNOR shit... Leuk dat ze je geruststellen, maar komt die vent ook bij je in de auto zitten als je in een lastige situatie terecht komt?
Ik vind zelf dat als iemand twee keer zakt, hij/zij het over een jaartje nog maar eens moet gaan proberen... Lukt het niet binnen vier keer... Jammer dan; tis geen knikkeren...
quote:Op donderdag 24 november 2005 11:48 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah... Toch heb ik het niet zo op die BNOR shit... Leuk dat ze je geruststellen, maar komt die vent ook bij je in de auto zitten als je in een lastige situatie terecht komt?
Ik vind zelf dat als iemand twee keer zakt, hij/zij het over een jaartje nog maar eens moet gaan proberen... Lukt het niet binnen vier keer... Jammer dan; tis geen knikkeren...
Nouja, probeer het terbregseplein eens op een gemiddelde vrijdag...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:52 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Omschrijf eens een lastige situatie dan?
Euh, jah, in zekere zin wel... Diegene heeft er blijkbaar meer feeling voor... Zeg niet dat die in z'n verdere carriere beter blijft rijden, maar als het CBR z'n taak correct uitvoert, zou dat inderdaad zo moeten zijn ja...quote:Op donderdag 24 november 2005 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
jij bent zeker ook van mening dat iemand die de 1e keer slaagt beter kan rijden dan iemand die meerdere malen op examen moet...
Hoho... Dat het cbr niet zou werken als het zou moeten heb ik het niet over... Ik heb het erover hoe ik het graag zou zien... Gezien het grote aantal absolute kneuzen op de weg, ben ik van mening dat er iets moet veranderen... En dit is mijn visie op het geheel...quote:Op donderdag 24 november 2005 13:03 schreef Nemmi het volgende:
[..]
maar zenuwen hebben heus niet te maken met een lastige situatie. en mensen die goed kunnen rijden op examen, hoeven ook niet hun 'mannetje' te staan in zo'n moeilijke situatie. misschien denken ze zelf dat ze zullen weten wat te doen, maar dat valt ongetwijfeld vies tegen.
het gaat gewoon om het feit dat het examen is en dat je bang bent te zakken. dit heb ik zelf ook heel erg meegemaakt. alleen had ik de 2e keer niemand iets verteld, dus ik d8 als ik dan zak dan maakt het minder uit enzo. toen had ik wonderbaarlijk minder stress en is het goed gekomen.
en jouw plannen van na 2 keer zakken na een jaar opnieuw. dat gaat niet met dit cbr. als het nou altijd eerlijk ging, maar ik heb gelezen over mensen die slagen terwijl ze zeer slecht rijden, maar ook mensen die goed rijden en die zakken.
jahoor, dat is dus onzin, 2 mensen kunnen hetzelfde rijden en de ene slaagt, en de ander zakt. het kan aan je examinator liggen. sommige extra streng, een klein aantal relaxed. of als ze je aardig vinden kan dat ook helpen. niks geen feeling, het kan ook geluk zijn. verder kan het ook zijn dat je de 1e keer te vroeg opgaat. er zijn genoeg redenen waarom je niet beter rijdt als je in een keer slaagt.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:53 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Euh, jah, in zekere zin wel... Diegene heeft er blijkbaar meer feeling voor... Zeg niet dat die in z'n verdere carriere beter blijft rijden, maar als het CBR z'n taak correct uitvoert, zou dat inderdaad zo moeten zijn ja...
Vind sowieso zenuwen een erg slechte reden om het niet te halen... Als je gestresst in de auto zit moet je thuisblijven...
sorry, maar geloof niet dat ik daar ooit kom, leg uit aub.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:51 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nouja, probeer het terbregseplein eens op een gemiddelde vrijdag...
Daarom reed ik met mijn lessen ook altijd naar de plaats waar het examen zou plaatsvinden.. dan ken je de situatie ook een beetje, wel zo makkelijkquote:Op donderdag 24 november 2005 16:30 schreef Nemmi het volgende:
[..]
sorry, maar geloof niet dat ik daar ooit kom, leg uit aub.
overigens zijn er ook mensen die in een boerendorp lessen en dan zakken omdat ze niet gewend zijn aan de drukte. daarbij heb ik wel zoiets van, tsja, dat zou gevaarlijk zijn als ze dan ooit echt in een stad moeten rijden.
maar als je dus echt door stress zakt, wat ik dus goed mogelijk acht...
ik neem niet aan dat je bij bnor alleen in dorpjes rondrijdt zodat je het maar haalt, toch?
ja dat leek mij ook normaal, maar die gast is al 3x gezakt en oefent in de tussentijd daar niet. nou ja, zelf weten natuurlijkquote:Op donderdag 24 november 2005 16:37 schreef NoComment het volgende:
[..]
Daarom reed ik met mijn lessen ook altijd naar de plaats waar het examen zou plaatsvinden.. dan ken je de situatie ook een beetje, wel zo makkelijk![]()
Ben trouwens van de eerste keer geslaagd, enorm zenuwachtig toen maarja. Heb trouwens tijdens de rijlessen nooit op de snelweg geredendat krijg je als je in zeeuwsch vlaanderen moet afrijden en lessen...
Als de dichtstbijzijnde snelweg in Nederland 2 uur rijden is dan wordt het een beetje moeilijk hehquote:Op donderdag 24 november 2005 16:44 schreef Nemmi het volgende:
[..]
ja dat leek mij ook normaal, maar die gast is al 3x gezakt en oefent in de tussentijd daar niet. nou ja, zelf weten natuurlijk
maar op je examen moet je toch altijd een stuk op de snelweg rijden?
ja dat snap ik wel, maar als je niet weet hoe je moet invoegen enzo dan is dat behoorlijk gevaarlijk lijkt me. misschien kom je wel in dagelijks leven niet vaak bij die snelweg, maar toch weleens denk ik.. misschien een verplichte cursus bij een rijschool in de buurt van een snelweg? dan ben je wel eenmalig een tijdje onderweg met de trein ofzo, maar dan heb je dat toch ervaren. ga je een uurtje hele tijd in en uitvoegen op snelweg, inhalen, etc.quote:Op donderdag 24 november 2005 16:49 schreef NoComment het volgende:
[..]
Als de dichtstbijzijnde snelweg in Nederland 2 uur rijden is dan wordt het een beetje moeilijk heh
Op je eerste punt: daar heb je gelijk in... Iedereen zou gewoon volgens dezelfde, strenge criteria moeten slagen of zakken... No doubt about it...quote:Op donderdag 24 november 2005 16:27 schreef Nemmi het volgende:
[..]
jahoor, dat is dus onzin, 2 mensen kunnen hetzelfde rijden en de ene slaagt, en de ander zakt. het kan aan je examinator liggen. sommige extra streng, een klein aantal relaxed. of als ze je aardig vinden kan dat ook helpen. niks geen feeling, het kan ook geluk zijn. verder kan het ook zijn dat je de 1e keer te vroeg opgaat. er zijn genoeg redenen waarom je niet beter rijdt als je in een keer slaagt.
en zoals ik zei, stress door een examen is niet vreemd. ik vind dat gewoon normaal. en als je kijkt hoe sommige mensen rijden kan ik me ook best voorstellen dat je gestresst in de auto zit.
bronquote:Wat is examenvrees?
Faalangst is méér dan de normale spanning die vooraf gaat aan een examen of aan een optreden in het openbaar. Een beetje stress heb je nodig om een goede prestatie te leveren of een goede presentatie voor het voetlicht te brengen. Faalangst is een druk die zó hoog oploopt, dat je niet goed meer kunt presteren.
Het gevolg is, dat je slechte proefwerken maakt, dichtklapt, of je tekst kwijtraakt.Naast alle spanningen die je studie, je verkering, je leeftijd, je levensomstandigheden met zich meebrengen, kun je dat er niet óók nog eens bij hebben. Het is allemaal al spannend genoeg en de druk om te presteren maakt het er niet beter op.
Jah, tuurlijk... Maar wie zegt dat het na dat examen dan ineens wel goed gaat?quote:
Wie zegt dat het bij jou goed gaat...quote:Op donderdag 24 november 2005 17:19 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Jah, tuurlijk... Maar wie zegt dat het na dat examen dan ineens wel goed gaat?
ik zie het verband niet. er zijn vast mensen die slecht rijden en dan ook stress hebben, maar er zijn genoeg mensen die slecht presteren onder die examendruk.quote:Op donderdag 24 november 2005 17:19 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Jah, tuurlijk... Maar wie zegt dat het na dat examen dan ineens wel goed gaat?
Niemand, maar als er bij mij iets gebeurt is het niet door de stress hoor...quote:Op donderdag 24 november 2005 17:23 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Wie zegt dat het bij jou goed gaat...
Die mensen zullen er bij een examen ook geen last van hebben... Die zullen het dan, volgens jou, juist perfect moeten doen...quote:Op donderdag 24 november 2005 17:25 schreef Nemmi het volgende:
[..]
ik zie het verband niet. er zijn vast mensen die slecht rijden en dan ook stress hebben, maar er zijn genoeg mensen die slecht presteren onder die examendruk.
zo zijn er ook mensen die juist extra goed presteren onder druk. die dan ook maar laten zakken, want na het examen kan het ook ineens fout gaan.
*dus de mensen die te goed rijden zakken voortaan ook![]()
dat is wat ik zeg, op het examen rijden ze door de stress beter dan ze eigenlijk rijden.. dat is dan toch ook onveilig om zulke mensen te laten slagenquote:Op donderdag 24 november 2005 17:34 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Die mensen zullen er bij een examen ook geen last van hebben... Die zullen het dan, volgens jou, juist perfect moeten doen...
En bij die anderen dus ook niet, omdat ze immers al het examen achter de rug hebben.quote:Op donderdag 24 november 2005 17:34 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Niemand, maar als er bij mij iets gebeurt is het niet door de stress hoor...
Nouja, 5 jaar... Dat hangt af van veel factoren als in hoeveel verschillende auto's je gereden hebt, hoeveel kilometer je rijdt, hoeveel verschillende plaatsen je hebt meegemaakt... Maar een jaar of 2 zeker ja...quote:Op donderdag 24 november 2005 18:30 schreef Quint24 het volgende:
Mijn vader zegt dat je gemiddeld 5 JAAR nodig hebt om goed te kunnen rijden omdat je dan bijna alle situaties in het verkeer kent.![]()
ik zegd toch ook gemiddeld de een doet sneller ervaring op dan de anderquote:Op donderdag 24 november 2005 18:33 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nouja, 5 jaar... Dat hangt af van veel factoren als in hoeveel verschillende auto's je gereden hebt, hoeveel kilometer je rijdt, hoeveel verschillende plaatsen je hebt meegemaakt... Maar een jaar of 2 zeker ja...
Zoals hierboven al staat aangegeven, aantal jaren schadevrij zegt vrij weinig... Voor hetzelfde geld heb je 25 ongelukken veroorzaakt, zonder dat je daar zelf iets mee van doen hebt gehad... Of irriteer je de hele dag mensen/veroorzaak je files... Zegt vrij weinig...quote:Op donderdag 24 november 2005 18:30 schreef Quint24 het volgende:
Mijn vader zegt dat je gemiddeld 5 JAAR nodig hebt om goed te kunnen rijden omdat je dan bijna alle situaties in het verkeer kent.![]()
O ja een Mikey ik heb er totaal 5x examen moeten doen om het te halen en rij al bijna 4 jaar SCHADE VRIJ![]()
Dus of je in 1x keer slaagt of meerdere pogingen moet doen om je rijbewijs te halen het verteld je niet hoe goed je kan rijden.
Je leerd pas goed auto rijden zonder instructeur naast je.![]()
Schadevrij is wat anders dan veilig en niet hinderlijk voor anderen. Mijn pa heeft in de 30 jaar dat hij rijdt nog nooit schade toegebracht aan zichzelf of een ander, maar rijdt als een mongool, schat dingen totaal verkeerd in en is zo ontzettend vol van zichzelf dat hij zijn eigen verkeersregels bedenkt. Maar ja, wél schadevrij.quote:Op donderdag 24 november 2005 18:30 schreef Quint24 het volgende:
O ja een Mikey ik heb er totaal 5x examen moeten doen om het te halen en rij al bijna 4 jaar SCHADE VRIJ![]()
vergeet de tijd die je hebt om te reageren en te anticiperen.... alleen dat doen ze nietquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:36 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Daar denken die mensen echt niet aan hoor. Eigenlijk ook best logisch want hoe zachter, hoe zachter de botsing is áls ze ergens op knallen
.
Dat begrijp ik, maar waarom zou je gerust gesteld moeten worden terwijl je in de auto zit... Dat gebeurt in andere situaties ook niet...quote:Op donderdag 24 november 2005 19:58 schreef angel99 het volgende:
Ik ben het helemaal niet eens met mikeyman. Bij het BNOR gelden namelijk dezelfde regels als bij het CBR. Ik heb bij het BNOR zelfs een 'lastigere' weg gereden dan bij 2 keer CBR. Als mensen niet kunnen rijden, dan slaag je bij het BNOR ook niet hoor. Het gaat echt om de zenuwen dat er zo'n examinator naast je zit. Mijn rijinstructeur zei namelijk altijd dat ik 1 van z'n betere leerlingen was, en hij heeft me dus meer als een jaar meegemaakt.!!!!!
Maar goed ik heb hem, en het maakt me trouwens niet veel uit wat mensen zeggen, ik weet dat ik kan rijden!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nou mooi!quote:Op donderdag 24 november 2005 19:09 schreef innovative het volgende:
Ik ben iets minder radicaal in mijn stellingname dan MikeyMan (guys, give it up, ik heb het ook geprobeerd...) maar ben wel van mening dat niet iedereen zou moeten rijden.
Helaas is het zo dat een rijbewijs in Nederland inmiddels bijna een recht is. Iedereen moet maar mogen rijden. Ik vind dat niet de juiste instelling. Dat is heel rot voor de mensen die niet de weg op mogen, maar een stuk veiliger en fijner voor degenen die dat wel mogen. Een auto is tenslotte een potentieel moordwapen.
Je mag kennelijk niet zeggen dat er mensen zijn die niet kunnen rijden. Nou, jammer dan, ik zeg het toch. Zo is bijvoorbeeld bewezen dat vrouwen en dyslectici minder geschikt zijn om snelheden en afstanden in te schatten, twee vaardigheden die noodzaak zijn in het verkeer (en nee, niet alle vrouwen en dyslectici zijn een ramp, het zijn statistieken!). Wat deze cijfers aantonen is dat er gewoon mensen zijn die niet geschikt zijn om te rijden, láát ze dan ook niet rijden.
Autorijden is een voorrecht, geen mensenrecht. En wat mij betreft zou er inderdaad een keer een punt ingevoerd mogen worden waarop je gewoon geen examen meer mag doen, of een wachttijd na een x aantal examens voordat je weer mag beginnen.
[..]
Schadevrij is wat anders dan veilig en niet hinderlijk voor anderen. Mijn pa heeft in de 30 jaar dat hij rijdt nog nooit schade toegebracht aan zichzelf of een ander, maar rijdt als een mongool, schat dingen totaal verkeerd in en is zo ontzettend vol van zichzelf dat hij zijn eigen verkeersregels bedenkt. Maar ja, wél schadevrij.![]()
Jah, wat is dat nou voor onzin gast??? Moet iedereen dan zomaar de weg op mogen, wetende dat het gevaarlijk is? Ik kan zo een paar mensen opnoemen uit mijn omgeving die gewoon een gevaar op de weg zijn... Die mensen hadden nooit hun rijbewijs mogen hebben...quote:Op donderdag 24 november 2005 22:00 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Nou mooi!
Dan ben jij de 1e nederlander die niet meer mag rijden, de rest (nog) wel...
fijn he, als anderen over je oordelen....![]()
![]()
Is dat niet waar ons hele systeem op gebaseerd is dan, op oordelen over anderen? Als we niet meer gaan oordelen kunnen we net zo goed het hele cbr en bnor afschaffen, die oordelen tenslotte ook.quote:Op donderdag 24 november 2005 22:00 schreef Herr.Flick het volgende:
Nou mooi!
Dan ben jij de 1e nederlander die niet meer mag rijden, de rest (nog) wel...
fijn he, als anderen over je oordelen....![]()
![]()
Mooi verhaal, helaas klopt er geen klote van...quote:Op donderdag 24 november 2005 22:08 schreef innovative het volgende:
[..]
Is dat niet waar ons hele systeem op gebaseerd is dan, op oordelen over anderen? Als we niet meer gaan oordelen kunnen we net zo goed het hele cbr en bnor afschaffen, die oordelen tenslotte ook.
Ons systeem, met examens en examinatoren, is er op gericht de goede tussen de slechte uit te filteren, of andersom. Je moet het in Nederland nog steeds verdienen om te mogen rijden.
Ik vind het raar dat je dat niet mag zeggen. Kom op zeg, straks zijn het jouw kinderen die de straat op schieten, en worden ze plat gereden door iemand die nog niet eens de koppeling van de auto weet te vinden, maar toch een rijbewijs heeft weten te scoren. Of jij bent het die in de auto zit en in de rechterzijkant geraakt wordt door iemand die niet door had dat er een kruispunt aan kwam. Helaas zat je geliefde net op die stoel...
Het gaat om de veiligheid van anderen, we hebben zelf verzonnen dat er examens aan te pas komen om te mogen rijden uberhaupt, laat dat examen dan ook van nut zijn en niet elke gomp slagen. Want ja, ik heb bij mensen in de auto gezeten waarbij ik echt bang was, mensen die hun rijbewijs absoluut (nog) niet zouden moeten hebben gekregen...
mikeyman, gaat es ff naar je eigen computer schat...
Tja, zullen we dan maar het hele systeem van examen doen opdoeken? Want een examinator vergelijkt ook, en zoals jij het nu stelt zou er dan niemand kunnen vergelijken.quote:Op vrijdag 25 november 2005 18:35 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Mooi verhaal, helaas klopt er geen klote van...
Bijna iedereen (inclusief mijzelf) maakt de grote fout om iemands rijkwaliteiten te vergelijken met je eigen rijmansschap.Dit is dus nooit objectief, en zelf rij je altijd goed, alleen doen anderen het fout.
Groot voorbeeld is snelheid.Bijna iedereen heeft een hekel aan iemand die 70 km/u rijd buiten de kom, bijna iedereen zegt dat ie te zachtjes rijd,maar dat is NIET waar.Je mag 80 km/u MAXIMAAL, dus is 70 een wettelijke aanvaardbare snelheid, alleen in de praktijk rijd iedereen 90 km/u of harder, en is de 70 km/u gast een "treuzel" of zondagsrijder.
Zo zie je maar weer maar weer dat iedereen een eigen beleving heeft, en dat zoiets moeilijk te maatstaven is, dus als dat niet fatsoenlijk kan dan kun je niet zomaar zeggen dat de ene wel mag rijden, en de ander niet.
Snappie?
Sommige mensen kunnen echt niet rijden. Echt nietquote:Op zaterdag 26 november 2005 01:53 schreef yup het volgende:
Probleem is dat er mensen zijn die NIET met autorijden bezig zijn, begrijp je ? Zo simpel is het.
en verzekering en accijns en 1km/h boetes en parkeerboetes en,en,en,quote:Oh ja, in mijn ogen is autorijden een voorrecht. Ik betaal belasting dus ik mag gebruik magen van de (snel)wegen in Nederland, zo simpel is het.
Zie je, zelfs jij went er al aan...quote:Op zaterdag 26 november 2005 01:53 schreef yup het volgende:
Ik wil alleen maar dit toevoegen:
Flick, vandaag bijv. op de A10 net om 01:30 in de nacht, gaat zo debiel traag (leve trajectcontrole, NOT) dat ik maar effe wat dingen zit te vreten, plus met de radio zit te kloten, ik kijk naar me teller en ik zie dat ik opeens naar 70 km/u ben afgezakt![]()
Mjah, sommige mensen kunnen het gewoon niet... En anderen zijn er inderdaad niet mee bezig... En die laatste groep moeten ze gelijk voor een vuurpeloton zetten...quote:Op zaterdag 26 november 2005 01:53 schreef yup het volgende:
Ik wil alleen maar dit toevoegen:
Stop aub met dat gezeik over dat sommige mensen geen rijbewijs horen te hebben. Heeft niks met rijvaardigheid te maken maar met mentaliteit. Ik ken zoveel mensen die totaal niet met autorijden bezig zijn.
In de auto ben ik gewoon een machine. Ik luister, ik vertel dingen aan anderen, ik let op de koelvloeistoftemp, de benzine, toeren, snelheid (vrijwel altijd, uitzonderingen daargelaten)
Probleem is dat er mensen zijn die NIET met autorijden bezig zijn, begrijp je ? Zo simpel is het.
En verder geen gezeur over veiligheid, Nederland heeft een van de veiligste wegen op deze fucking aardkloot, als iedereen "niet kon rijden" zou dat wel anders zijn.
Nederlanders kunnen wel rijden, iedere malloot/idioot/loser/sukkel/grafmongool kan rijden, zolang hij de juiste instelling/mentaliteit heeft, autorijden is echt niet moeilijk, ook niet in de meest barre weersomstandigheden, je moet alleen wel met autorijden bezig zijn en niet met je make up of met je blikje cola.
Flick, vandaag bijv. op de A10 net om 01:30 in de nacht, gaat zo debiel traag (leve trajectcontrole, NOT) dat ik maar effe wat dingen zit te vreten, plus met de radio zit te kloten, ik kijk naar me teller en ik zie dat ik opeens naar 70 km/u ben afgezakt![]()
Oh ja, in mijn ogen is autorijden een voorrecht. Ik betaal belasting dus ik mag gebruik magen van de (snel)wegen in Nederland, zo simpel is het.
Mensen die er niet mee bezig zijn zal je altijd houden.quote:Op zaterdag 26 november 2005 18:31 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Mjah, sommige mensen kunnen het gewoon niet... En anderen zijn er inderdaad niet mee bezig... En die laatste groep moeten ze gelijk voor een vuurpeloton zetten...
En dat gezeur over dat wij -nederlanders- wel kunnen rijden... Nog niet zo lang geleden was daar een onderzoek over geweest... Binnen europa stonden we vrijwel onderaan de ranglijst...
En vooral die laatste zin slaat nergens op... Zolang je betaalt mag alles maar? Kom op zeg... Doe je ogen open en word alsjeblieft wakker...
Ik ben het niet met je eens. Ik heb met mensen meegereden die in 1 keer hun examen hebben gehaald en die matig autorijden. Daarnaast heb ik ook met mensen meegereden die een BNOR examen hebben gehad en die zeer goed autorijden. Het wel of niet meerdere keren afleggen van een rijexamen om het rijbewijs te behalen zegt naar mijn mening vrij weinig over de kwaliteiten van de automobilist in kwestie. Daarnaast zijn examinatoren bij een BNOR rijexamen niet meer of minder streng dan bij een regulier rijexamen.quote:Op donderdag 24 november 2005 19:09 schreef innovative het volgende:
Ik ben iets minder radicaal in mijn stellingname dan MikeyMan (guys, give it up, ik heb het ook geprobeerd...) maar ben wel van mening dat niet iedereen zou moeten rijden.
Helaas is het zo dat een rijbewijs in Nederland inmiddels bijna een recht is. Iedereen moet maar mogen rijden. Ik vind dat niet de juiste instelling. Dat is heel rot voor de mensen die niet de weg op mogen, maar een stuk veiliger en fijner voor degenen die dat wel mogen. Een auto is tenslotte een potentieel moordwapen.
Je mag kennelijk niet zeggen dat er mensen zijn die niet kunnen rijden. Nou, jammer dan, ik zeg het toch. Zo is bijvoorbeeld bewezen dat vrouwen en dyslectici minder geschikt zijn om snelheden en afstanden in te schatten, twee vaardigheden die noodzaak zijn in het verkeer (en nee, niet alle vrouwen en dyslectici zijn een ramp, het zijn statistieken!). Wat deze cijfers aantonen is dat er gewoon mensen zijn die niet geschikt zijn om te rijden, láát ze dan ook niet rijden.
Autorijden is een voorrecht, geen mensenrecht. En wat mij betreft zou er inderdaad een keer een punt ingevoerd mogen worden waarop je gewoon geen examen meer mag doen, of een wachttijd na een x aantal examens voordat je weer mag beginnen.
[..]
Schadevrij is wat anders dan veilig en niet hinderlijk voor anderen. Mijn pa heeft in de 30 jaar dat hij rijdt nog nooit schade toegebracht aan zichzelf of een ander, maar rijdt als een mongool, schat dingen totaal verkeerd in en is zo ontzettend vol van zichzelf dat hij zijn eigen verkeersregels bedenkt. Maar ja, wél schadevrij.![]()
Zullen we dan ook maar meteen een kraamverzorgster naar je toesturen, je alvast een chemokuurtje geven, de wao voor je aanvragen etc. Want je betaalt daar namelijk ook allemaal voor... Idee hier is dat je met zijn allen een bedrag op hoest, en dat daar dingen van worden aangelegd of betaald. Of je ook evenredig gebruik daar van maakt is wat anders: de een maakt meer gebruik van de weg, de ander meer van het ziekenfonds...quote:Op zondag 27 november 2005 01:20 schreef yup het volgende:
Verder slaat het wel ergens op, als ik belasting betaal wil ik waar krijgen voor mijn geld. Dus ik wil gewoon gebruik maken van de wegen, als iemand het niet wilt, ok fijn, maar als iemand het wilt, moet ie dat kunnen.
Om te beginnen, dit soort dingen worden al toegepast: mensen boven de 70 moeten worden herkeurd. Waarom? Omdat duidelijk is dat zij steeds minder reactievermogen krijgen en dat hun verkeersinzicht slechter wordt. Mag dat dan wél?quote:Verder wie bepaalt of iemand niet kan rijden? Wat is de maatstafWat is de ondergrens van "rijden"
Zomaar paar vraagjes die in me hoofd opdoemen.
Zoals MikeyMan al zei, is een onderzoekje geweest naar onze rijvaardigheid en veiligheid op de weg, en zo hoog scoorden we niet hoor...quote:Ik denk dat we gewoon wat minder moeten gaan zeiken, er zitten een paar idioten bij die niet kunnen rijden, dat geloof ik best, maar als het echt zo erg was als er beweerd werd dan zou Nederland niet een van de veiligste wegen ter wereld hebben he ?
Bron?quote:Op zondag 27 november 2005 11:17 schreef innovative het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zoals MikeyMan al zei, is een onderzoekje geweest naar onze rijvaardigheid en veiligheid op de weg, en zo hoog scoorden we niet hoor...
iedereen is met vlag en wimpel geslaagd want als die gast een vakje inkleurd dan ben je gezaktquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:28 schreef Fwnk het volgende:
Schadevrij heeft er niets mee te maken
en ik ben net als wat jup zei met vlag en wimpel geslaagd
yup wilt dat ook weleens zienquote:Op zondag 27 november 2005 11:23 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Bron?
* Herr.Flick wil dat eens ff gaan bestuderen!!![]()
Simpele wiskunde:quote:. Aan de studie deden 2800 bestuurders van personenauto's mee.
Ja gast, nog nooit van statistiek gehoord? Ik zou me er eens in verdiepen...quote:Op zondag 27 november 2005 18:22 schreef yup het volgende:
[..]
Simpele wiskunde:
Hoe groter de steekproef, hoe betrouwbaarder de uitkomst zal zijn.
2800 bestuurders is dus NIET representatief voor misschien wel 6-7 miljoen automobilisten in NL :/
Denk dat het dus wel meevalt.
Ja dat is de theorie.quote:Op zondag 27 november 2005 19:01 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ja gast, nog nooit van statistiek gehoord? Ik zou me er eens in verdiepen...
Een steekproef van 100 "samples" is representatief... Rekenkundig gezien is dit dus een meer dan representatieve steekproef...
Nogmaals... Ga eens een statistiekboek lezen...quote:Op zondag 27 november 2005 19:55 schreef yup het volgende:
[..]
Ja dat is de theorie.
In de praktijk is dat dus niet representatief.
Verder 100 samples van hoeveel
Als het van 1000 bijv. lampen is, ok.
Als het van 1 miljoen lampen is, dan is het niet ok :/
Met alle respect dude maar ik heb dus statistiek gewoon gehad en uiteraard ook een voldoende voor die vak gehaald.quote:Op zondag 27 november 2005 20:03 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nogmaals... Ga eens een statistiekboek lezen...
Een steekproef van 100 samples is representatief voor een populatie tot oneindige grootte...
Als het een aselecte steekproef is wel dus... Als er willekeurig 100 mensen van de weg geplukt worden om te testen is dit gewoon representatief...quote:Op zondag 27 november 2005 20:12 schreef yup het volgende:
[..]
Met alle respect dude maar ik heb dus statistiek gewoon gehad en uiteraard ook een voldoende voor die vak gehaald.
Dat het zo staat klopt, maar dat is gewoon de theorie. Het is gewoon in de werkelijkheid anders.
100 mensen interviewen, ze zeggen allemaal in koor = opbokken met snelheidslimieten, is dat representatief voor de hele bevolking van NL ? Denk het niet he.
Klopt. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om te zakken voor een BNOR-examen (in een automaat ook nogquote:Op zondag 27 november 2005 04:35 schreef rutger05 het volgende:
Daarnaast zijn examinatoren bij een BNOR rijexamen niet meer of minder streng dan bij een regulier rijexamen.
Hier heb je het al... rijbewijs inleveren want jij kan niet rijden... nooit,nimmer,niet!quote:Op maandag 28 november 2005 01:40 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om te zakken voor een BNOR-examen (in een automaat ook nog). Bij het tweede BNOR-examen wel geslaagd overigens.
Hoezo? Wie zegt dattie wel kan rijden?quote:Op maandag 28 november 2005 09:56 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
nu zie je dat de stelling nergens op slaat MikeyMan...
Ben dan wel niet MikeyMan, maar hij heeft het gehaald. Zegt dat verder wat over zijn rijvaardigheid nu? Nee. Aangezien ik geen examinator ben kan ik ook niet oordelen of hij geschikt is of niet. Het kan zijn dattie nog steeds rijdt als een krant en het een lucky shot was, het kan ook dat hij kennelijk nog niet klaar was om te rijden en het later wel kon. Heb MikeyMan ook al ergens zien zeggen op de vorige bladzijde dat iemand het na een paar jaar best nog een keer kan proberen.quote:Op maandag 28 november 2005 09:56 schreef Herr.Flick het volgende:
Hier heb je het al... rijbewijs inleveren want jij kan niet rijden... nooit,nimmer,niet!
![]()
nu zie je dat de stelling nergens op slaat MikeyMan...
Totnutoe nog geen ongelukken of schade gehad in de 5 jaar dat ik m'n rijbewijs heb, dus dat valt best mee.quote:Op maandag 28 november 2005 10:15 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Hoezo? Wie zegt dattie wel kan rijden?
Nogmaals: geen ongelukken zegt geen reet... Misschien heb je wel 500 kilometer file veroorzaakt, of zijn er door jouw schuld achter jou drie auto's op elkaar geklapt, zonder dat je het wist... Of irriteer je iedereen die jou tegenkomt...quote:Op maandag 28 november 2005 10:17 schreef freako het volgende:
[..]
Totnutoe nog geen ongelukken of schade gehad in de 5 jaar dat ik m'n rijbewijs heb, dus dat valt best mee.. Tijdens m'n vele rijlessen heb ik ook genoeg ervaring opgedaan.
.
Ik kan aardig meekomen, al zeg ik het zelf. Gewoon een rustige rijstijl. Die BNOR-examens waren nodig door faalangst, het was niet de eerste keer dat ik daar last van had. Ik had alleen de pech dat je eerst drie keer moet zakken voordat je zo'n BNOR-examen aan kunt vragen. Zolang er geen examinator naast me zit, ben ik een stuk rustiger in de wagen.quote:Op maandag 28 november 2005 10:19 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nogmaals: geen ongelukken zegt geen reet... Misschien heb je wel 500 kilometer file veroorzaakt, of zijn er door jouw schuld achter jou drie auto's op elkaar geklapt, zonder dat je het wist... Of irriteer je iedereen die jou tegenkomt...
Dat heeft weer een andere reden. Mijn rechterhand/rechterarm functioneert niet helemaal perfect, qua fijne motoriek. Ik kan wel schakelen, maar niet zonder naar de pook te kijken om mijn arm te sturen. En dat is link, want je hebt de aandacht niet meer bij de weg. In een automaat hoef je je handen amper van het stuur te halen. Dus dat is ideaal voor mij.quote:Waarom in een automaat eigenlijk?
De examinator...quote:Op maandag 28 november 2005 10:15 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Hoezo? Wie zegt dattie wel kan rijden?
Goed argument hoor...![]()
Dan gaan ze daar toch gewoon niet heen?quote:Op donderdag 24 november 2005 15:51 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nouja, probeer het terbregseplein eens op een gemiddelde vrijdag...
Joh, kijk eens om je heen als je op de weg zit... Genoeg mensen die geslaagd zijn, en die gewoon gevaarlijk bezig zijn... Ken genoeg mensen waar ik echt niet met een gerust hart bij in de auto stap omdat ze gewoon gevaarlijk zijn... Zoals innovative zegt: haar vader rijdt ook niet echt op een manier waarop ik me fijn voel... Allemaal mensen die volgens de examinator kunnen rijden, maar het blijkbaar toch stiekem niet kunnen...quote:Op maandag 28 november 2005 11:02 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
De examinator...
maarja, die zal er vast niet zoveel verstand van hebben als jij...![]()
Nee, dat snap ik, maar soms zijn die lastige situaties nou eenmaal niet te vermijden... Hoeft niet aan jezelf te liggen, maar het gebeurt gewoon... In de randstad misschien wat vaker dan elders, maar het kan altijd... En dat heb je niet voor het uitkiezen. Zo werd ik laatst zelf zowat gesandwiched tussen twee vrachtwagens die allebei van hun rijbaan afweken... Kan ik niks aan doen, maar het gebeurt wel...quote:Op maandag 28 november 2005 11:03 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Dan gaan ze daar toch gewoon niet heen?
Ik weet zeker als mensen het niet durven, dat ze lastige situaties ook proberen te vermijden!
Ben ik absoluut niet met je eens. Velen zijn niet enkel gestresst omdat ze in de auto zitten, maar juist omdat er op dat moment nog veel meer zaken bijkomen.. Examinator die op je vingers kijkt, klein foutje betekend veeeel kosten, etc. etc.quote:Vind sowieso zenuwen een erg slechte reden om het niet te halen... Als je gestresst in de auto zit moet je thuisblijven...
Mjah... Dit vind ik weldegelijk onzin... Die eerste XX kilometer mag je naar mijn idee best op de 50k stellen, normaalgesproken... En das best wat...quote:Op maandag 7 augustus 2006 19:10 schreef _VoiD_ het volgende:
Auto rijden leer je dus nauwelijks door veel op de weg te zitten. Wat valt er te leren? Enkel en alleen de eerste xx km leer je misschien beter te anticiperen op je andere weggebruikers. Daarna is het gewoon over en leer je nauwelijks iets meer bij.
ik vind je verhaal onzin. de statistiek staat aan mijn zijdequote:Op maandag 7 augustus 2006 19:10 schreef _VoiD_ het volgende:
Auto rijden leer je dus nauwelijks door veel op de weg te zitten. Wat valt er te leren? Enkel en alleen de eerste xx km leer je misschien beter te anticiperen op je andere weggebruikers. Daarna is het gewoon over en leer je nauwelijks iets meer bij. Je hebt altijd mensen die dingen doen die je niet verwacht.
Een vrouw die al drie jaar lang elke dag 300km moet rijden maakt van alles mee, maar betekent dit dat ze beter kan reageren als ze een spookrijder tegenkomt dan iemand die net een jaar zijn rijbewijs heeft? Of als ze bruut gesneden wordt?
En als ze in een slip komt, weet ze dan wat ze moet doen?
Uiteraard praat ik hier over twee verschillende soorten rijvaardigheid, eentje over voertuigbeheersing en eentje over het verkeersbeeld. Voertuigbeheersing is wel te leren, maar daarvoor geldt ook zeker niet "meer km=betere chauffeur".
Anticiperen op medeweggebruikers en snel goede keuzes maken bij problemen is niet of nauwelijks te leren.
Amenquote:Op maandag 7 augustus 2006 16:38 schreef BaraCuda het volgende:
Iemand die zijn rijbewijs een week heeft kan nog steeds geen auto rijden.
Auto rijden leer je pas als je veel tijd op de weg door brengt.
En daarom hebebn we dus ook zoveel doden die onder de 24 zijn.
Die lui denken dat ze F1 coureurs zijn
Heeft ook te maken met de zelfoverschatting die bij de leeftijd hoort, niet alleen met ervaringsgebrek. Heerst voornamelijk onder de jonge mannen...quote:Op maandag 7 augustus 2006 16:38 schreef BaraCuda het volgende:
Iemand die zijn rijbewijs een week heeft kan nog steeds geen auto rijden.
Auto rijden leer je pas als je veel tijd op de weg door brengt.
En daarom hebebn we dus ook zoveel doden die onder de 24 zijn.
Die lui denken dat ze F1 coureurs zijn
En stress en paniekaanvallen bij vrouwen... Zal elkaar niet veel ontlopen... Relatief gezien...quote:Op maandag 7 augustus 2006 19:50 schreef innovative het volgende:
[..]
Heeft ook te maken met de zelfoverschatting die bij de leeftijd hoort, niet alleen met ervaringsgebrek. Heerst voornamelijk onder de jonge mannen...
Het blijkt wel dat jij totaal niet weet waar je over praat. En/Of je hebt geen of net je rijbewijs.quote:Op maandag 7 augustus 2006 19:10 schreef _VoiD_ het volgende:
Auto rijden leer je dus nauwelijks door veel op de weg te zitten. Wat valt er te leren? Enkel en alleen de eerste xx km leer je misschien beter te anticiperen op je andere weggebruikers. Daarna is het gewoon over en leer je nauwelijks iets meer bij. Je hebt altijd mensen die dingen doen die je niet verwacht.
Een vrouw die al drie jaar lang elke dag 300km moet rijden maakt van alles mee, maar betekent dit dat ze beter kan reageren als ze een spookrijder tegenkomt dan iemand die net een jaar zijn rijbewijs heeft? Of als ze bruut gesneden wordt?
En als ze in een slip komt, weet ze dan wat ze moet doen?
Uiteraard praat ik hier over twee verschillende soorten rijvaardigheid, eentje over voertuigbeheersing en eentje over het verkeersbeeld. Voertuigbeheersing is wel te leren, maar daarvoor geldt ook zeker niet "meer km=betere chauffeur".
Anticiperen op medeweggebruikers en snel goede keuzes maken bij problemen is niet of nauwelijks te leren.
Hoe meer dingen je op de weg mee maakt hoe eerder je ze ziet gebeuren voor ze werkelijk gebeurd zijn.quote:Op maandag 7 augustus 2006 19:10 schreef _VoiD_ het volgende:
Auto rijden leer je dus nauwelijks door veel op de weg te zitten. Wat valt er te leren? Enkel en alleen de eerste xx km leer je misschien beter te anticiperen op je andere weggebruikers. Daarna is het gewoon over en leer je nauwelijks iets meer bij. Je hebt altijd mensen die dingen doen die je niet verwacht.
Een vrouw die al drie jaar lang elke dag 300km moet rijden maakt van alles mee, maar betekent dit dat ze beter kan reageren als ze een spookrijder tegenkomt dan iemand die net een jaar zijn rijbewijs heeft? Of als ze bruut gesneden wordt?
En als ze in een slip komt, weet ze dan wat ze moet doen?
Uiteraard praat ik hier over twee verschillende soorten rijvaardigheid, eentje over voertuigbeheersing en eentje over het verkeersbeeld. Voertuigbeheersing is wel te leren, maar daarvoor geldt ook zeker niet "meer km=betere chauffeur".
Anticiperen op medeweggebruikers en snel goede keuzes maken bij problemen is niet of nauwelijks te leren.
Dat je mijn mening niet deelt moet je zelf weten. En dat rijbewijs heb ik niet echt veel korter dan jij, ervan uitgaande dat je dat ook meteen op je 18e hebt gehaald.quote:Op maandag 7 augustus 2006 19:55 schreef Frasier het volgende:
Het blijkt wel dat jij totaal niet weet waar je over praat. En/Of je hebt geen of net je rijbewijs.
In iedergeval duurt die langer dan jij je rijbewijs hebt...quote:Op maandag 7 augustus 2006 22:22 schreef _VoiD_ het volgende:
En wat die leercurve dan precies is dat mag Aarde ons vertellen. Of is het een lineair verband (wat me uiterst sterk lijkt overigens)?
Een leercurve is in principe voor de meeste handelingen gelijk. In eerste instantie loopt deze erg stijl naar boven, buigt vervolgens af en gaat -afhankelijk van overige factoren, waaronder inzicht- asymptotisch horizontaal lopen onder een horizontale lijn. Dat betekent dat de deze lijn, die "perfect rijden" voor stelt, nooit gehaald zal worden. Hoe dichter bij de lijn, hoe beter de chauffeur. Op de lijn bestaat niet.quote:Op maandag 7 augustus 2006 22:22 schreef _VoiD_ het volgende:
En wat die leercurve dan precies is dat mag Aarde ons vertellen. Of is het een lineair verband (wat me uiterst sterk lijkt overigens)?
Gut, heb jij ooit van het begrip wiskunde gehoord?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 08:52 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik weet zeker dat ik over nog eens 4 á 5 jaar (of dubbel zoveel km's) niet een twee keer zo goede rijvaardigheid heb. Het zal wel wat schelen, maar niet heel veel.
wiskunde is geen begripquote:Op dinsdag 8 augustus 2006 09:00 schreef innovative het volgende:
[..]
Gut, heb jij ooit van het begrip wiskunde gehoord?
Punt blijft dat als je -zeker in het begin- niet genoeg rijdt, dat het dan gewoon kut met peren blijft... Zelfstandig in situaties verzeild raken is in mijn ogen leerzamer dan met een instructeur ernaast... Sowieso al kwa pure rijvaardigheid... Iemand die 1x per maand in een auto rijdt heeft gewoon geen automatisme in de bediening van het voertuig... Dat zal nooit wat worden, en van daaruit zal ook het oplossende vermogen in benarde situaties minder zijn, door gebrek aan aandacht voor het verkeer...quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 12:43 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat probeer ik nu net te zeggen! Ik had gisteren zelfs al een paintje gemaakt van dat verloop, precies zoals jij het zegt.
Tuurlijk is iemand die meer rijdt een "betere" chauffeur, (misschien dat dat niet helemaal duidelijk is geworden uit mijn posts), maar op 95% van een goede rijvaardigheid zitten of op 96% is nauwelijks meer te meten, en dus verwaarloosbaar. Voor die ene procent moet je dan wel tig keer zoveel rijden, dus niet meer van belang.
Dat we het niet eens zijn over wanneer je een "goed" niveau bereikt hebt is een beetje het punt hier. Ik denk dat je dat vrij snel bereikt hebt (zeg rond de 5 jaar).
Ken je de uithardingskromme van beton? Daar heb je na 28 dagen ook bijna de complete sterkte bereikt. Dat het daarna nog een paar procentjes sterker wordt is niet significant meer, na 28 dagen wordt gewoon gesteld dat je het vol mag belasten.
Maar dit gaat een kant op die ik niet wilde. Ik wilde alleen maar zeggen dat een goede rijvaardigheid per persoon verschilt. Iedereen heeft een ander "plafond", en dit is naar mijn mening bepaald door aanleg en inzicht. En dat zijn nu net twee aspecten die nauwelijks te leren zijn (net zoiets als ruimtelijk inzicht, dat is ook niet even te leren).
Van mensen die 300 lessen nemen voordat ze eindelijk eens slagen (ze zijn er hoor), schat ik gewoon in dat hun maximale rijvaardigheid gewoon een stuk lager is dan van mensen die het in een normaal traject gehaald hebben.
Nazi's zijn het jochie, ex-nsbers!!quote:Op donderdag 28 september 2006 14:24 schreef LENUS het volgende:
Ben vanmorgen voor de 3e keer gezakt. De 1e en 2e keer was ik op van de zenuwen en reed ik als een natte krant. Vandaag ging alles gewoon goed, ik reed echt perfect. Echte vergat ik 1x het knipperlicht aan te doen bij een rotonde, sloeg de moter bij de CBR af toen we terug kwamen en sorteerde ik een keer niet goed voor (linker strook in plaats van de meest rechtse).
Kwam ze met een heel lulverhaal aanzetten dat ik te weinig inzicht had etc. Deze rit ging gewoon lekker en ze zat vanaf het begin af aan al te zeiken over mijn papieren die niet zouden kloppen (was niks mis mee) en begon op het CBR terrein nog 5 minuten te babbelen met een bekende die daar was. Mijn examen was dus al begonnen he! Op naar de 4e rit en de BNOR komt in zicht
En je hebt ook mongolen die totaal niet kunnen autorijden omdat ze er simpelweg geen aanleg voor hebben. Zodra je dat begint te accepteren zijn we een stuk verder.quote:Op donderdag 27 november 2008 09:10 schreef Yvette1975 het volgende:
Mensen die denken dat het huidige BNOR-examen (het vroegere staatsexamen) alleen voor ‘watjes’ is, vergeten dat zijzelf hun rijbewijs hebben gehaald in een tijd dat de lat een stuk minder hoog lag dan nu met ‘Het nieuwe rijden’. Mensen die keer op keer zakken, terecht of niet, kunnen doorgaans prima rijden, alleen niet op het moment dat er op hun vingers wordt gekeken. Ze willen het dan zó graag goed doen dat ze er teveel bij nadenken en hierdoor zichzelf niet meer zijn. Het praktijkexamen is en blijft een momentopname, dat zegt niets over de kwaliteit van hun rijstijl in zijn geheel evenals ervaren bestuurders; daarvoor hoef je alleen maar naar ‘Wegmisbruikers’ te kijken. Uit een volle zaal was ik de enige met 1 fout op mijn theoriecertificaat welke ik in één keer heb gehaald. Kán ik dan beter leren dan iemand die er meerdere keren over doet, of héb ik beter geleerd? Een groot verschil. Mensen die net zo kortzichtig rijden als dat ze denken, zijn pas echt een gevaar op de weg.
Ik heb er 4x overgedaan om mn rijbewijs te halen en eerlijk gezegd was ik de eerste 3x niet zenuwachtig. Omdat ik dus 3x gezakt was om echt de meest nutteloze redenen, zat ik er de vierde keer echt helemaal doorheen. Als ik weer zo'n hufter had gehad als de eerste 3 keer was ik ws weer gezakt, gelukkig had ik een vrouwtje dat me eerst helemaal gerust stelde, btje over mn vakantie ging praten etc.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:53 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Vind sowieso zenuwen een erg slechte reden om het niet te halen... Als je gestresst in de auto zit moet je thuisblijven...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |