Njah, hij heeft wel gelijk. We hadden misschien wel in kunnen en mogen zien dat de gevolgen niet te overzien zouden zijn geweest na een aanval op Irak. De opbouw van het land is een grote ramp en het is er niet veiliger op geworden.quote:Ongeloof in Kamer over uitlatingen minister Bot
In de Tweede Kamer is met ongeloof gereageerd op uitspraken van minister Bot van Buitenlandse Zaken. Bot noemde de invasie in Irak achteraf 'niet zo verstandig'.
'Onverstandig'
Coalitiepartijen VVD en CDA zijn beide niet blij met de uitlatingen. Volgens VVD-woordvoerder Van Baalen zijn de opmerkingen 'onverstandig en speculatief'.
'Bruggen te ver'
Van Baalen vindt dat het lijkt op een veroordeling van de politieke steun die destijds is uitgesproken door het kabinet. "Dat is vele bruggen te ver", vindt de VVD'er.
'Niet maken'
Het CDA-Kamerlid Van Winsen vond dat de de bewindsman 'deze opmerkingen niet hoefde te maken'. Volgens hem mogen de uitspraken van Bot echter niet worden uitgelegd als een veroordeling van de inval.
'Politieke doorbraak'
PvdA-woordvoerder Koenders noemde het 'een politieke doorbraak' dat het kabinet 'eindelijk' bereid is te erkennen dat de inval wellicht niet zo verstandig is geweest.
Stil van
Ook de SP is verbaasd. Kamerlid Van Bommel: 'waren we er allemaal een beetje stil van toen de minister zijn opmerkingen maakte en geloofden we eerst onze oren niet. Maar het maakt duidelijk dat het kabinet toch beter naar de minder oorlogszuchtige stemmen uit de Europese Unie en de VN had moeten luisteren'.
Balkenende
GroenLinks wil premier Balkenende naar de Kamer roepen over de uitlatingen van Bot. Balkenende kan echter nog niet reageren, want hij zit nog in het vliegtuig terug naar Nederland, na een bezoek aan Nigeria en Mali. De premier landt komende nacht op Schiphol.
Onderzoek
GroenLinks-Kamerlid Karimi wil een motie indienen om te vragen om een onafhankelijke onderzoek naar de informatie die het Nederlands kabinet had over massavernietigingswapens in Irak. Komt dat onderzoek er niet, dan wil Karimi een parlementair onderzoek.
www.rtlnieuws.nl
Nee, dat was Djeep de Hoop Skeffer.Die had ook JA moeten zeggen anders had ie nooit secretaris generaal van de NAVO kunnen worden.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:42 schreef Majar het volgende:
Bot was toch nog geen minister toen de beslissing viel om de VS en Engeland te steunen? Of wel?
Nee, maar hij is wel politiek verantwoordelijk voor de aanwezigheid, ofzow.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:42 schreef Majar het volgende:
Bot was toch nog geen minister toen de beslissing viel om de VS en Engeland te steunen? Of wel?
Je kunt ze weer terugnemenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:00 schreef One_of_the_few het volgende:
Erg goed van Bot. Dat is tenminste leiderschap tonen, je kwetsbaar opstellen. Hij was eerst overtuigd dat de inval goed was en achteraf weet hij dat hij fot zat. hij weet dit en brengt dit dan ook naar buiten, erg mooi en eerlijk. CDA en VVD proberen het al af te zwakken, nu maar hopen dat Bot bij zijn woorden blijft, anders is het juist erg zwak van hem en neem ik mijn eerste woorden terug.
Het lijkt me al een forse stap voorwaarts indien bewindslieden over hun eigen beslissingen achteraf zeggen dat ze misschien kritischer hadden kunnen zijn, als achteraf blijkt dat er gemiskleund is.quote:bron
Volgens Bot is er feitelijk erg weinig aan de hand: ,,Tot drie keer toe heb ik in de Kamer gezegd op de vraag: Zou de regering het opnieuw zo doen? Ja, precies zo. Er is geen twijfel over de legitimiteit van de inval. Er was alle reden om aan te nemen dat Saddam Hussein iets te verbergen had. Hij had tien jaar VN-resoluties ontdoken en weigerde vragen over de massavernietigingswapens te beantwoorden.''
Tegelijkertijd, stelt Bot, ,,met de kennis van nu - dat er geen massavernietigingswapens waren - hadden we misschien kritischer moeten kijken of we het ook anders hadden kunnen doen''.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 22:00 schreef One_of_the_few het volgende:
Erg goed van Bot. Dat is tenminste leiderschap tonen, je kwetsbaar opstellen.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 09:34 schreef Vhiper het volgende:
Hij heeft z'n uitspraken al weer aardig ingeslikt. sorry zeggen en terug naar de orde van de dag, dat gaat ook Bot goed af, blijkbaar![]()
over onze aanwezigheid zegt hij nix, dat was op verzoek van de VN dmv een (later 2) veiligheidsraadresolutie, daar valt weinig op af te dingen denk ikquote:Op donderdag 6 oktober 2005 06:56 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nee, maar hij is wel politiek verantwoordelijk voor de aanwezigheid, ofzow.
Dat staat er buiten inderdaad daarom snap ik de verontwaardige reacties van de militaire vakbonden ook niet zo goed.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 10:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
over onze aanwezigheid zegt hij nix, dat was op verzoek van de VN dmv een (later 2) veiligheidsraadresolutie, daar valt weinig op af te dingen denk ik
Gebeurt wel vaak, de laatste tijd, he?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 10:38 schreef Monidique het volgende:
Volgens mij heeft hij z'n uitspraken niet ingetrokken, maar betreurt hij het dat-ie de uitspraken gedaan heeft en noemde hij het een slip of the tongue, wat naar mijn weten betekent dat het er per ongeluk uitgefloept is.
er hoeft maar een maar een boom op de verkeerde plek te staan op een oefenterrein en de vakbonden beginnen te schreeuwen, maar als het om belangrijke zaken gaat hoor je ze niet of nauwelijks ik neem die gasten al heel lang niet meer serieusquote:Op donderdag 6 oktober 2005 10:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat staat er buiten inderdaad daarom snap ik de verontwaardige reacties van de militaire vakbonden ook niet zo goed.
Voor mij maakt het niet zoveel uit of je de oorlog nu begint of lafjes "Politieke steun" verleend. Je bent net zo fout.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:23 schreef sp3c het volgende:
HET KABINET IS GEEN OORLOG BEGONNEN
geesh get your facts straight
Het kabinet heeft ingestemd en steun verleend aan de invasie in Irak. Zoek de verschillenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:23 schreef sp3c het volgende:
HET KABINET IS GEEN OORLOG BEGONNEN
geesh get your facts straight
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |