abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 oktober 2005 @ 10:28:25 #1
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_31198193
Er zijn al een aantal topics over dromen. hierin wordt meestal gesproken over de dromen die een Truther heeft. een reactie van wat die droom kan betekenen is dan soms het gevolg. af en toe is er nog een korte slowchat waarin gesproken wordt over Lucid Dreaming.

Ook in het Astrale topic dat ik begonnen was word er over Lucid dreaming gesproken door posters. Dit aangezien het onderdeel is van de eerste lessen in het Astraal Projecteren "cursus".

Aangezien lucid Dreaming niet alleen tot daar beperkt kan zijn, vindt ik, dus dit topic dan maar.

Wat houd Lucid Dreaming in?
Het houd in dat je slaapt en droomt en hiervan bewust bent. op het moment dat je bewust bent dat je slaapt kun je de controle over je droom overnemen. wat je dan kunt doen is ongelimiteerd aan je fantasy. je kunt zweven, onderwater leven, hele omgevingen maken in je droom omgeving.

allemaal leuk en aardig om het hier allemaal uit te gaan zitten typen, maar dat kost me iets te veel tijd. vandaar twee handige websites die je er meer over kunnen vertellen.

Ten eerste wikipedia uitgebreid over Lucid Dreaming. vervolgens Dreamviews dat dieper ingaat op het aanleren van lucide dromen en technieken van handig kunnen zijn om het te doen op commando.
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
pi_31198888
Ik blijf liever scherp en alert
pi_31201147
Waarom zijn al de links die je geeft in het engels?? Nederlands staat toch iets dichterbij huis, en is makkelijker te begrijpen, bv : http://www.innerned.com/lucidedromen.html
pi_31201235
Ik heb vannacht een lucide droom gehad, nav dat andere topic, waarin zo'n 'cursus' stond voor astral projection, met daarin een hoofdstuk over lucid dreaming
pi_31201249
ow, en 't was wel tof
pi_31206114
Uit Wat heb je gedroomd vannacht? #2 :
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:25 schreef Biancavia het volgende:
Ik had een rare soort lucide droom vannacht.

In mijn droom ging ik namelijk slapen, niet echt, meer dat ik ergens stond en dat ik ging dagdromen ofzo, maar toch ging ik een stapje lager in mijn bewustzijnsniveau om het zo maar te zeggen en ik begon te dromen.
Aangezien ik wist dat ik droomde (terwijl dat dus in een droom plaatsvond) ging ik dus weer lekker vliegen enzo, want dat doe ik altijd als ik (half)lucide droom, alleen deze keer kon ik ook mijn omgeving veranderen, dat had ik nooit eerder gedaan.
Er was een soort zee waarin ik een berg tevoorschijn liet komen, deze kon ik wat later ook dichterbij halen.

Ik was dus ook heel bewust bezig met het vliegen zelf en mijn lichamelijke gevoelens. Het voelde allemaal heel fijn en op een gegeven moment kreeg ik helemaal een warm gevoel over mijn lichaam, maar dan echt van binnenuit. Heel raar, maar wel heel erg fijn, al wist ik niet precies wat er gebeurde, ik wist wel dat het iets goeds was.
Ik moet mezelf weer eens tien keer per dag de vraag stellen of ik droom of niet. Vorig jaar heb ik dat ook een tijd gedaan toen ik me heel erg met lucide dromen bezighield en toen werkte het wel erg goed.

Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:39:56 #7
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_31206275
Lijkt me leuk om lucide te kunnen dromen (aangezien mijn fantasie totaal geen grenzen kent en mij creatieve geest soms niet genoeg ruimte heeft in mijn hoofd )

Maar is het dan niet zo dat je nooit meer echt "normaal" kan dromen? Als je je altijd bewust bent dat je droomt, dan kan je dus niet meer gewoon dromen en dingen over je heen laten komen. (Lastig uit te leggen wat ik bedoel)

Het lijkt me leuk, maar ik zou ook wel soms dan gewoon willen dromen om te dromen en niet om mijn droom te manipuleren.

Als ik nog langer doorga snap ik mezelf straks niet meer .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_31206461
Een van de dingen waar ik nog geen discipline voor heb (wel ervaring) . Check ook 'Waking Life' (Biancavia vooral). Superb film die wat dieper en breeder gaat
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
pi_31206588
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:39 schreef Tha_Erik het volgende:

Maar is het dan niet zo dat je nooit meer echt "normaal" kan dromen? Als je je altijd bewust bent dat je droomt, dan kan je dus niet meer gewoon dromen en dingen over je heen laten komen. (Lastig uit te leggen wat ik bedoel)
Lijkt me niet. Je hebt toch altijd verschillende soorten dromen denk ik.
Ik kan tenminste bij mezelf wel onderscheid maken tussen dromen die ik heb gehad die gaan over dingen die ik overdag heb meegemaakt ofzo, zeg maar verwerkingsdromen, en de wat 'diepere' dromen, daar heb ik dan een ander gevoel bij, alsof het belangrijk is dat ik die dromen opschrijf om te onthouden en om erover na te denken.

pi_31206638
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:46 schreef Sebastral het volgende:
Een van de dingen waar ik nog geen discipline voor heb (wel ervaring) . Check ook 'Waking Life' (Biancavia vooral). Superb film die wat dieper en breeder gaat
Klinkt zeker interessant!
Ah, ik zie dat ze hem nog verhuren bij MovieMax.
pi_31271090
Mij overkomt het ook weleens.
Heb nog niet helemaal onder controle jammer genoeg.

Maarre wat mij meestal wel lukt, mocht ik in een vervelende situatie terecht komen waardoor ik mij onzettend ongemakt voel. (ik beschrijf het zo want nachtmerries heb ik eigenlijk niet) Dan kan ik mijn vriend roepen en als hij verschijnt wordt de droom weer normaal.

Voorbeeld.. ik droomde een keer dat ik in mijn bed lag en zag allemaal insecten op en in het bed. Brrrrrrr ik kreeg werkelijk de kriebels van en er kwamen ook steeds meer bij. Ineens dacht ik aan mijn vriend omdat hij me zou helpen in een benarde situatie (hadden we een keer afgesproken in het echt). Ik riep zijn naam en wat denk je hij komt de kamer binnen en alle insecten waren weg

Heb er nog een... ik liep ergens in een stad. Het was nacht en zag allemaal steegjes met heel erg veel ongure types. In zo'n steegje sprak iemand mij aan waarbij ik mij helemaal niet op mijn gemak mee voelde. Ik dacht weer aan mijn vriend en op dat moment kwam hij om het hoekje lopen en diegene waarbij ik mijn ongemak bij voelde veranderde in een heel sympathiek persoon.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 09:49:18 #12
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_31276049
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:36 schreef Nightanimal het volgende:
Waarom zijn al de links die je geeft in het engels?? Nederlands staat toch iets dichterbij huis, en is makkelijker te begrijpen, bv : http://www.innerned.com/lucidedromen.html
omdat ik alles in het engels doe. omdat ik beter in engels ben dan in nederlands. omdat ik nederlands een waardeloze taal vindt en alleen gebruik om te praten omdat iedereen dat in me omgeving doet. zodra ik thuis kom is alles engels. mijn pc programma's, mijn leesboeken etc
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
pi_31304830
Mijn vriend droomt als hij droomt vaak zo...
Hij droomt verder heel weinig.. Wel grappig dat er ook echt een naam voor is..

hij is zelf nl.. een beetje te nuchter voor dit soort dingen, en dacht dat je dit zomaar kon....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:40:36 #14
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31305592
Ik wil tot dusverre controle op mijn dromen dat ik iedere droom goed kan afsluiten. Niet dat ik wakker word en mijn droom is helemaal in de soep gelopen want dan is mijn hele dag al niet goed. Dan sta ik al op met een foute klick in de kabel en kan ik vanzelfsprekend niet goed denken en functioneren.

Ik wil dus ook dromen kunnen beinvloeden op de beste manier. Omdat het van belang is in de toekomst van mijn leven. Maar toch pak ik in die dromen vaker vanzelf het intiatief in handen als ze me lastig vallen in de droom. Dan ga ik vanzelf van me afbijten en proberen de vijand te verslaan.

Af en toe bij geen vijand rij ik wel eens in een ferrari Had ooit een paar vrienden ook een ferrari gegeven en we zijn toen gaan racen. Ferrari moest ik trouwens per uur betalen maar dat maakte niet uit. Ik maakte mezelf rijk in die droom. Nee het geld was vanzelf aanwezig.

Wel grappig dat ik per uur betaalde, want dat is ook het meest logische. Ga je een ferarri aanschaffen dan kost dat alleen maar tijd. Dan kun je beter ff afrekenen en scheuren op die weg.

Vliegen ook vaak gedaan. Over gebouwen en wolkenkrabbers. Dan ben ik superman En dan is het ook mogelijk om gericht te sturen. Alleen is de omgeving al aanwezig dus de omgeving creeëren in de droom kan ik nog niet helemaal.

Mijn eerste doel is om lastposten aan te pakken in de dromen. Lastposten kunnen mensen zijn van vroeger die ik liever niet tegenkwam. En dan zijn ze steeds bezig met achtervolgen en dan sla ik ze altijd met een stuk staal of hout Dan gebruik ik dus geweld, zoveel mogelijk geweld. Maar ze blijven dan opstaan. Al sla ik ze de kop in met een plank waar spijkers aan vast zitten.

Hardnekkig dus

Wie weet moet ik ze in een hinderlaag lokken Een valkuil van 1000 meter diepte. Zodat ze nooit meer terug komen.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:55:37 #15
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_31305893
OP de een of andere manier lukken lucide dromen niet zo goed in het weekend heel vreemd maar ik kan me totaal niet genoeg ontspannen in het weekend om uberhaupt dromen te onthouden.
Mijn geest is helemaal leeg zeg maar, visualiseren lukt ook bijna niet in het weekend. Hopelijk vanavond meer geluk
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_31307201
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:40 schreef Dromenvanger het volgende:

Mijn eerste doel is om lastposten aan te pakken in de dromen. Lastposten kunnen mensen zijn van vroeger die ik liever niet tegenkwam. En dan zijn ze steeds bezig met achtervolgen en dan sla ik ze altijd met een stuk staal of hout Dan gebruik ik dus geweld, zoveel mogelijk geweld. Maar ze blijven dan opstaan. Al sla ik ze de kop in met een plank waar spijkers aan vast zitten.

Hardnekkig dus
Problemen die je niet oplost blijven bestaan
quote:
Wie weet moet ik ze in een hinderlaag lokken Een valkuil van 1000 meter diepte. Zodat ze nooit meer terug komen.
Misschien, alhoewel ikzelf ervoor zou kiezen om níet het gevecht aan te gaan.
Ik zou mezelf vragen "wat is mijn probleem ? Hoeft het een probleem te zijn als ze me achtervolgen ? Het is toch hun eigen tijd die ze verdoen?".
En ik zou hún vragen "wat is júllie probleem ?".

mijn ervaring is dat vervelende dingen in dromen meestal geen externe "demonen" (uit je verleden/het heden) zijn, maar ínterne.

Voorbeeldje:
Ik kan bijna alle bijkomende ongemakjes accepteren van een zwangerschap.
Er is maar één iets waar ik mij vaak aan geërgerd heb in de vorige zwangerschappen.
Het in de weg zitten van de buik.
Als de vlieger van mijn kind in de boom vliegt wil ik hem er automatisch uithalen, dat gaat niet meer. Als er iets tussen de wasmachine en de muur valt dan wil ik het automatisch oppakken, ik pas er niet meer tussen, het bukken gaat niet zo soepeltjes.. eventjes snel passeren als mensen zich ophouden in nauwe (gang)paden lukt niet, ik voel mij beperkt, een oud wijf op die momenten.
(in die fase begin ik trouwens nu weer te komen )
Tijdens de vorige zwangerschap droomde ik dat ik vastgehouden werd, die droom kwam terug.
Ik was heel geïrriteerd in die droom.
Ondanks dat degene die mij vasthield een gezicht had gekregen, vatte ik het niet asls externe demoon op.
Ik zag het als de demoon die ikzelf gecreëerd had door het mezelf in de weg zitten en het niet willen accepteren of er rekening mee willen houden dat ik nou eenmaal even een dikke buik heb en dat ik mezelf even niet meer helemaal dubbel kan vouwen.
Ikzelf had een probleem.
Accepteren = weg droom
en voor mij hoeft dat dus niet per definitie op een geweldadige manier.
Jezelf confronteren met jezelf, objectief je eigen gecreëerde problemen bekijken kan ook erg effectief zijn.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 9 oktober 2005 @ 16:37:28 #17
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31310662
Het heeft ook met het verleden te maken, waar het niet altijd makkelijk was. Mensen tegen komen die op een bepaalde manier niet in mijn straatje pasten en daar 4 jaar mee opgescheept zitten in een klaslokaal. Je kan dan natuurlijk kiezen op allemans vriendje te worden maar ik was meer bezig met op mezelf. Maar dit is niet meer zo zwaar nu. Het was gewoon het hele gebeuren van kind naar volwassene worden. Met alle ellende van dien vaker. Niet alleen maar ellende.

Ik denk dat het verleden me vaker nog aan het opjagen is. Vandaar dat ik ook in dromen wordt opgejaagd. Ik zal afstand moeten nemen van het verleden dus. Vergeten, loslaten ook. Vrij zijn. Helemaal los in het nu. Zoals ik in dat ene topic ook zei. En dan zullen de dromen ook vrijer zijn zonder geketend te zijn aan alle kanten.

Als ik terugkijk naar het verleden...dan was de wereld te groot voor mijn denken Ik kreeg geen grip op het leven ook. Nu pas heb ik grip. Ik heb dus grip maar waarschijnlijk nog steeds niet genoeg grip. Immers, dan zouden die dromen soepeler verlopen. En zou ik 's morgens beter in mijn vel zitten. De nachtrust is nog steeds iets dat te erg dwars zit hier. En dat is dus klote want dat werkt overal tegen.

Is de nachtrust goed dan gaan de dagen ook vloeiender voorbij. Dan schakel je van dag tot dag beter over. En dan zal ik ook beter gehumeurd zijn en nog meer. ( Hoewel dat humeur wel goed zit de laatste tijd)
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:43:05 #18
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_31328896
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:40 schreef Dromenvanger het volgende:

Hardnekkig dus

Het enige wat helpt is ze confronteren en vragen waarom ze je lastig vallen, waarom ze in je dromen voorkomen. Zo heb ik jarenlang last gehad van terugkerende nachtmerries over Pennywise de clown (uit IT).

Het eerste wat ik deed toen ik lucide werd was hem oproepen en vragen waarom hij me steeds lastig viel. Hij (maar dat was natuurlijk ikzelf) zei tegen me dat ik de neiging had om ellende op te roepen om mezelf af te straffen. Het verhaal erachter is dat ik vanwege een strenge opvoeding en veeleisende omgeving mezelf nooit goed genoeg vond, en dus vond dat ik straf nodig had. Of het nu echt waar is psychologisch gezien, of dat het een lulverhaaltje was wat ik tegen mezelf vertelde in mijn droom weet ik niet. Boeit me verder eigenlijk ook niet, het heeft geholpen en sindsdien nooit meer van die klote-clown last gehad.

Ben het lucide dromen inmiddels verleerd, ik zou het wel weer willen kunnen al is het maar omdat ik last heb van nachtmerries van mijn overleden vader: Hij komt terug uit de dood omdat hij weet dat ik hem niet kan loslaten (we hadden een hele hechte band), het is een mengeling van blijdschap omdat hij nog leeft en verdriet omdat hij fysiek verschrikkelijk aan het aftakelen is en het leven een marteling voor hem is. En het eindigt altijd hetzelfde, dat ik zijn sterfbed weer van begin tot eind meemaak

Wil er erg graag vanaf, omdat ik als ik die nachtmerrie weer heb gehad de hele dag niet meer normaal kan functioneren.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:49:34 #19
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_31329014
het spirituele en psychology gaan vaak hand in hand.

soms vraag ik me het nut van sommige energetische rituelen af. is het omdat het echt energetisch op me werkt, of is het meer een psychologisch iets. in the end it doesn't really matter zo lang het maar werkt.

in dromen is het zo dat je vaak berichten van je onderbewustzijn of van je gidsen doorkrijgt. dus als er iets in je droom in de weg staat moet je het juist confronteren om er achter te komen wat je nu precies in de weg zit. meestal krijg je nog een lading advies er gratis bij hoe je die tegenstander kan verslaan. hebben we hier toch een zeer therapeutisch gebruik voor Lucide Dromen gevonden

ik heb daar persoonlijk een hele simplistische methode voor. uit energie creeer ik een wapen, meestal een zwaard, en maak alles met de grond gelijk. eerst meppen dan vragen stellen. heb dus zelden tot nooit ergens last van qua confrontaties en bangmakerij
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:03:19 #20
81237 releaze
best of both worlds
pi_31329287
in de tijd dat ik me met dromen opschrijven bezig hield (een half jaar geleden) waren mijn dromen sowieso anderser. ze leefden veel meer, ze waren veel fantasievoller. nu hou ik me daar niet meer mee bezig en mn dromen worden steeds waziger, de eerste drie dromen snachts kan ik me al helemaal niet meer herinneren en de laatste droom van de nacht gaat al vaak vervlogen in het ochtendritueel. ik moet eerlijk zeggen dat ik het slapen met anderen in mijn bed als een giga droom stoorzender ervaar, en ik hoop eerst hiermee te leren leven alvoor ik weer ga beginnen aan lucide dromen.

ik moet eerlijk zeggen dat in de tijd dat ik mn dromen opschreef ik erg weinig behoefte had aan lucide dromen. mijn dromen zijn super fantasievol en het was iedere nacht weer met volle teugen genieten van de voorstelling. omdat ik me veel bezig hield met mn dromen zit het gedurende het hele etmaal al in me geprent dat ik in princiepe alles kan doen en zijn in m'n dromen, dus ik hoef er amper bij stil te staan en hoef ik dus niet lucide te worden.
het is voor mij vooral belangrijk dat ik overdag met mn dromen bezig ben, dat ik dingen die ik snachts wil doen eerst in het echt in de praktijk breng. zoals vliegen en dingen laten transformeren. Transformeren moet ik echt visualiseren, desnoods met mn ogen dicht. overdag heb ik veel meer controle over mn inlevingsvermogen dan snachts, dus...
met vliegen heb ik bepaalde oefeningen, maar vliegen komt voor mij als net zo natuurlijk als rennen in het echt.

in mijn dromen, lucide of niet, word ik keer op keer geconfronteerd met de werkelijkheid dus moet ik me in het echt niet zo star houden aan de werkelijkheid.

voor mensen die zich in hun dromen ook altijd aan de werkelijkheid schijnen moeten te houden is het volgende artikel wel een aanrader:het holografisch universum
ik heb dit artikel nu al wat vaker gepost binnen truth en ik denk niet dat ik er in geloof, in het heelal als een hologram, maar zelfs in een heel klein beetje geloof hierin kan je hier ontzettend veel leuke dingen mee doen, vooral tijdens het slapen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')