Mee eens. Ik ben zelf helemaal niet gelovig, ik kan ook maar moeilijk begrijpen dat veel mensen zich laten leiden door het geloof. Maar als mensen willen geloven, en ook onderwezen willen worden op basis van hun geloof (welk geloof dat dan ook zijn mag), dan hebben ze daartoe wat mij betreft alle recht op.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:14 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Thorbecke was nota bene voor het vanuit staatswege financieren van scholen met een geloofsinslag. Hoewel liberalen uitgaan van de ratio en de mens, wat geloof uitsluit, wil dat niet zeggen dat liberalen vanuit staatswege argumenteren tegen het geloof. Ikzelf zou dat in ieder geval nooit doen.
Hoewel ik liever niet heb dat geloof gefinancierd wordt door de overheid vind ik wel dat mensen zelf hun scholing zouden moeten mogen kiezen. Het is mij te totalitair om regels op te stellen waarin gesteld wordt dat geloof niet onderwezen mag worden aangezien het een integraal onderdeel is van de maatschappij.
Natuurlijk is het wel zo dat er op een aantal scholen een selectief beeld gegeven wordt en dat kinderen op die manier "geindoctrineerd" worden, maar dat geldt evenzo vanuit het perspectief van de gelovige ouder die zijn kind geconfronteerd ziet met een kinderboekenweek met als thema "Toveren en magie".
Dat klopt en de ouders kiezen hun vertegenwoordiging bij de staat. Er zijn wat mij betreft natuurlijk wel kwaliteitseisen die je kan stellen, net zoals bij elk produkt.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:20 schreef Floripas het volgende:
Het hele punt is nu juist: mensen kiezen niet zelf hun school, dat doen hun ouders voor ze.
Maar wie moet er dan voor de school kiezen? Kinderen van vier die een basisschool kiezen? Die laten het natuurlijk door hun ouders doen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:20 schreef Floripas het volgende:
Het hele punt is nu juist: mensen kiezen niet zelf hun school, dat doen hun ouders voor ze.
Lijkt mij zelfs onmogelijkquote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:27 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het is natuurlijk wel moeilijk om echt neutraal onderwijs te geven.
daar heb je een goed puntquote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dit past eigenlijk beter in Schaf bijzonder onderwijs af
Qua mensbeeld heb ik dat graag, ik vind het echter te totalitair. Bovendien, dan moet je, vind ik, ouders die hun kinderen naar een prive school laten gaan hun deel van de belasting teruggeven die ten onrechte is afgenomen om publiek onderwijs te financieren. Als je dat niet zou doen (wat dus nu ook al het geval is, zeer tegen mijn zin in) is er sprake van gedwongen winkelnering.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:32 schreef Floripas het volgende:
Je moet geen godsdienstenvrij onderwijs geven, je kunt prima een uurtje godsdoenstles implementeren waarbij de grote stromingen langskomen en er ruimte is voor ethische discussie.
Een auto is geen produkt, het is wat het is, een auto. Met andere woorden: zou je dit willen toelichten?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:32 schreef Floripas het volgende:
Onderwijs is daarbij geen product, het is wat het is, onderwijs.
Omdat de samenleving juist gekenmerkt wordt door verschillende groepen. Eerlijk gezegd vind ik het integratieprobleem overtrokken. Wat er eens zou moeten gebeuren is dat het politieapparaat doet wat het zou moeten doen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:32 schreef Floripas het volgende:
Waarom zou je een systeem toelaten waarbij de verschillende groepen van elkaar gescheiden blijven, als je met zo'n integratieprobleem zit?
Bron?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:18 schreef CANARIS het volgende:
Een heel simpel feit is, dat de christelijke scholen de veel betere scholen zijn.
alleen al daarom zijn ze nodig.
Op de school van mijn zoon zijn vorig jaar ik weet niet hoeveel kinderen van school gehaald, omdat die ouders het toch niet zo'n goede school vonden.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:18 schreef CANARIS het volgende:
Een heel simpel feit is, dat de christelijke scholen de veel betere scholen zijn.
Het hoeft helemaal niet allemaal hetzelfde te zijn, hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 11:23 schreef CANARIS het volgende:
Wat een zouteloos Nederlands trut topic is dit.![]()
Het stinkt naar Hustspot en Spruitjes.
Alles moet hetzelfde zijn.
1 Kam en heel Nederland moet eroverheen worden geschoren.
Wurg.
Het is bullshit om te denken dat normen en waarden ook maar IETS met religie te maken hebben. Ik geef les op een openbare school, en réken maar dat die kinderen daar leren hoe je met andere mensen dient om te gaan. Dat hoef je echter niet te doen door met een grote boze kerel in de hemel te dreigen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:51 schreef CANARIS het volgende:
Prima.
Dan stuur je je kinderen lekker naar zo´n geweldig vooruitstrevende school en mag je ze in 20 uitleggen warom ze niets over nomen en waarden weten.
Die van mij zitten op een kloosterschool met nonnnen die les geven.
Dat is toch raar?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:18 schreef CANARIS het volgende:
Ja het bewijs ziet men dagelijks in Nederland.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 16:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is bullshit om te denken dat normen en waarden ook maar IETS met religie te maken hebben. Ik geef les op een openbare school, en réken maar dat die kinderen daar leren hoe je met andere mensen dient om te gaan. Dat hoef je echter niet te doen door met een grote boze kerel in de hemel te dreigen.
heb je bewijzen dat kinderen van christelijke scholen zich beter gedragen dan kinderen van openbare scholen?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 17:00 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ja het bewijs ziet men dagelijks in Nederland.
Hele horden keurig opgevoede kinderen , die allemaal heel beleefd en met zorg de waarden van anderen respcteren.
Het gaat Hartstikke goed in Nederland.
Zonder je te na willen te komen ...............1 van de de problemen in Nederland is het openbare onderwijs.
Walgelijk, die goddeloosheid.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 17:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Weet je, ik ga daar niet eens op reageren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |