Van Gaal is altijd goed voor een aantal opmerkelijke statements. Uit de papieren Telegraaf van vanmorgen :
quote:
Trainer AZ maakt grenzeloze ambities op tien kilometer boven Hongarije duidelijk
VAN GAAL IN HOGERE SFEREN
LOVECH, woensdag
In het armoedige stadion van Litex Lovech zwaaien Alkmaarse supporters met een grote rode vlag. DIRK staat erop. Het is het uithangbord van een grote supermarktketen, die op de kleintjes let, maar vandaag dient het in het ’Veendam van Bulgarije’ (Toon Gerbrands) om AZ-voorzitter Scheringa een hart onder de riem te steken. Want zonder de financiële inbreng van Dirk geen ambities en geen nieuw stadion. Ambities die Louis van Gaal gestalte dient te gaan geven. Het is hem wel toevertrouwd, zo wordt duidelijk als de trainer tijdens de vlucht van Transavia naar Sofia plaatsneemt op de leuning van praatstoel nummer 31D, helemaal achterin.
„Ik heb niet voor niets voor drie jaar getekend. In die tijd moet ik de ploeg zo uit kunnen bouwen, dat ze uit kunnen voeren wat ik wil. Maar we zijn er nog lang niet”, roept de trainer boven Hongaars grondgebied de euforie over het huidige spel een halt toe.
Niettemin wordt, tijdens een moeizame passage van de stewardessen met een trolley, heel duidelijk dat de lat in Alkmaar voor de komende jaren uiterst hoog ligt. De traditionele top E U drie kan de borst nat gaan maken. Scheringa, gisteren apart via zijn privé-toestel ingevlogen, wil een absolute topclub neerzetten, Van Gaal moet dat op het veld vertalen. De toptrainer gaat een vergelijking met zijn succeselftal Ajax in 1995 (Europa Cup 1winst) niet uit de weg. „Dat had niet meer kwaliteiten dan dit AZ. Ik zie mogelijkheden. Maar over drie jaar hebben we meer kans om de titel te pakken. Ik heb niet voor niets voor die termijn getekend.”
Hij is ingehuurd voor het karwei en gaat compromisloos te werk. „Ik ben altijd bezig om de kwaliteiten van de ploeg te optimaliseren.” Uit zijn Ajax-tijd herinnert hij zich, dat tegenstanders zich steeds dieper ingraven. Dat gebeurt nu ook bij AZ. „Ik was het wel gewend. Maar het is nu vrij extreem geworden.”
Niettemin kan AZ tegenstanders van de mat vegen. Zoals Roda JC zondag. Met Perez in de as, wat voor Van Galen betekent dat hij zeker de komende tijd naar de zijkant is verdreven. Echt vrolijk werd de Haarlemmer daar niet van. „Daar heb ik niet veel mee te maken. Hij mag blij zijn dat hij er nog mag spelen”, zegt de trainer ietwat geagiteerd.
Terwijl hij juist een zwak heeft voor de begaafde linkspoot. „Hij is een echte winnaar. Het is ook klasse dat hij duidelijk aangeeft na een Europacupduel niet drie dagen later weer vol aan de bak te kunnen.” Niettemin krijgt Kenneth Perez voorlopig de taak ’op tien’. En Van Galen niet. Van Gaal: „Ja, misschien als we tegen Abakawalda spelen. Trouwens, Kenneth moet ook nog laten zien dat hij het in kan vullen zoals ik het wil zien.”
Het groeiproces is dus een zaak van passen, meten, en doorselecteren. Volgens Van Gaal was het vorig jaar onder Co Adriaanse altijd een kwestie van vrijheid, blijheid, altijd één op één en aanvallen maar. Nu moet het bij AZ berekenender en dient zijn ploeg zelf tactisch de mogelijkheden te gaan vinden om de tegenstander te treffen. „De discipline dient veel groter te worden als de tegenstander wat verandert. Het is belangrijk dat we op de basisprincipes terug kunnen vallen. Daar ben ik nu vier, vijf maanden mee bezig. En of ze zien het niet, of ze hebben de discipline niet om het op te lossen.”
Het zelfcorrigerende vermogen ontbrak volgens de trainer duidelijk tegen Ajax en PSV. „De zaak is: waar haal je het rendement. Tegen topclubs ga je eraan. Maar bij Ajax heb ik er destijds zelf ook drie jaar over gedaan om de zaak voor elkaar te krijgen.”
Het rijp maken voor de absolute top vereist betere spelers, in dit geval minimaal een goede linksbuiten erbij. Dat het scorend vermogen momenteel niet klopt, is ongrijpbaar. „Net als het weer. De ene keer vallen ze er makkelijk in, de andere keer niet. We hebben een heel goede ploeg met veel individuele kwaliteit en een sterke samenhang. Maar ik kan nog wel wat spelers bedenken die het elftal naar een hoger niveau brengen.”
Dat AZ een topclub in de steigers is, valt niet meer te ontkennen. Zegt ook Kenneth Perez, die deze week over contractverlenging onderhandelde. „Vorig jaar was het sprankelender, nu volwassener en zakelijker”, zegt de Deense technicus. „Dat is een noodzakelijke stap om het team verder te brengen. Ik zie precies waar Van Gaal heen wil. De absolúte top. Alleen vormt de rijkdom de grens. Dit is een relatief goedkoop elftal en AZ werkt met een relatief beperkt budget. De begroting bepaalt de grenzen en de vraag zal zijn of wij kunnen volgen.”
In potentie een gelijkwaardige selectie als die van 1995 in Ajax. Noteer die maar.