abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31445057
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 19:46 schreef VoreG het volgende:
Van wat ik heb gehoord hier in Utreg doet de gemiddelde student er 5 jaar over
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat gezien de feitelijke studielast ik van mening dat elke student die er langer dan vier jaar voltijd over doet een heel goed excuus moet hebben, in de orde van grootte van twee voldragen zwangerschappen of een IPO...
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:26:10 #202
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31447149
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 19:08 schreef DonStefano het volgende:

[..]

Gemiddelde rechtenstudent (althans, in Nijmegen) doet er 6 jaar over, dus die opmerking lijkt me beetje kort door de bocht
Ik had de opleiding met gemak in 3 jaar kunnen doen. Studenten die er 6 jaar over doen zijn ofwel a) gewoon slecht of b) lapzwansen. 4 jaar is prima te doen, en dan houd je plenty of vrije tijd over.
pi_31447917
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 21:26 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Ik had de opleiding met gemak in 3 jaar kunnen doen. Studenten die er 6 jaar over doen zijn ofwel a) gewoon slecht of b) lapzwansen. 4 jaar is prima te doen, en dan houd je plenty of vrije tijd over.
of je gaat je naast het puur noodzakelijke c) verdiepen/verbreden in de stof d) bestuurservaring opdoen e) scriptie niet in een half jaar afraggen, maar ook echt ff nadenken over datgene waarover je schrijft.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:25:53 #204
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_31449050
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 14:40 schreef flubub het volgende:

[..]

Een omgangscursus
Ik had zelf een 9,5 (Ja ik snap ook niet hoe...), maar het hing ook af van welke toets je had he? Mensen met versie B hadden het bijna allemaal niet gehaald, omdat er dingen in voorkwamen die we nieteens behandeld hebben
Een 9,5. Dat red ik niet eens zelfs als ik van tevoren wist welke vragen we kregen. Dat doe je goed.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:39:40 #205
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31449468
Zes jaar over je rechtenstudie doen, dat kan best, maar dan moet je wel veel dingen er naast gedaan hebben, denk ik. Bij sollicitaties zul je het in elk geval moeten verantwoorden.

Aan de andere kant zijn er trouwens ook niet veel werkgevers die op 22-jarige afgestudeerden zitten te wachten. Dan vragen ze juist waarom je niet een extra master hebt gedaan, een bestuursjaar of een jaartje buitenland.
pi_31449511
4 jaar klaar. Laat me niet lachen. Weet je hoe kansloos je bent als je na 8 jaar basisschool, 6 jaar VWO en 4 jaar rechten op je 22ste gaat solliciteren. Dat zijn van die mensen met als CV: zomervakantie 2003 Thuiszorg
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 22:46:27 #207
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31449689
Ik was zojuist de NRC van vandaag aan het lezen, kom ik onderstaande quote tegen van de directeur van de Juridische Hogeschool in Tilburg-Den Bosch. Op pagina 2 nota bene.
quote:
Mede dankzij zware eisen - eerstejaars moeten aan het eind van het eerste jaar 52 van de 60 studiepunten hebben gehaald, anders moeten ze weg - is het niveau van de opleiding hbo-rechten volgens directeur Hupperetz vergelijkbaar met de universitaire studie. "Onze tien procent beste studenten zijn beter dan de tien procent slechtste afgestudeerde juristen van de universiteit".

Kun je net zo goed zeggen: "De rijkdom van Nederland is vergelijkbaar met die van Guatemala. De tien procent rijkste inwoners van Guatemala zijn rijker dan de tien procent armste Nederlanders."
pi_31449775
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:46 schreef Pool het volgende:
Ik was zojuist de NRC van vandaag aan het lezen, kom ik onderstaande quote tegen van de directeur van de Juridische Hogeschool in Tilburg-Den Bosch. Op pagina 2 nota bene.
[..]

Kun je net zo goed zeggen: "De rijkdom van Nederland is vergelijkbaar met die van Guatemala. De tien procent rijkste inwoners van Guatemala zijn rijker dan de tien procent armste Nederlanders."
pi_31449976
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:39 schreef Pool het volgende:
Aan de andere kant zijn er trouwens ook niet veel werkgevers die op 22-jarige afgestudeerden zitten te wachten. Dan vragen ze juist waarom je niet een extra master hebt gedaan, een bestuursjaar of een jaartje buitenland.
En als ik er nou op m'n 22ste zit met een master, een bachelor en een magere maar aanwezige CV?
Of toch maar een mastertje erbij nog?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 23:05:13 #210
88233 Steve
Still the best.
pi_31450290
quote:
[..]

Ik zit daar ( ), maar om de opleiding nou te vergelijken met de uni, .
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_31450356
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:41 schreef The_Duce het volgende:
4 jaar klaar. Laat me niet lachen. Weet je hoe kansloos je bent als je na 8 jaar basisschool, 6 jaar VWO en 4 jaar rechten op je 22ste gaat solliciteren. Dat zijn van die mensen met als CV: zomervakantie 2003 Thuiszorg
Sowieso is het hele concept dat je je studie als voorbereiding op de arbeidsmarkt ziet kansloos

De bedoeling van een WO is nog steeds dat je daarna een promotieonderzoek doet, waarmee je laat zien dat je tijdens je studie een solide basis hebt gelegd om een gedegen wetenschappelijk onderzoek te doen.

Dat er toevallig ook nog ergens een advocatenopleiding bestaat die het civiel effect als ingangseis kent, zou bijzaak moeten zijn.

Maar tegenwoordig denkt iedereen alleen maar aan arbeidskansen en geld en dat soort rare dingen.

Als dat belangrijk is, dan is je hele studietijd vergooide tijd; dan kun je veel beter eerst gaan werken en zodra je genoeg geld hebt om 3 jaar vrij te nemen, doe je een rechtenstudie.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31450388
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 23:07 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Sowieso is het hele concept dat je je studie als voorbereiding op de arbeidsmarkt ziet kansloos
hoezo?
pi_31450499
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 23:08 schreef DonStefano het volgende:

[..]

hoezo?
Daar hebben ze beroepsopleidingen voor bedacht.
pi_31451376
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 23:07 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

De bedoeling van een WO is nog steeds dat je daarna een promotieonderzoek doet, waarmee je laat zien dat je tijdens je studie een solide basis hebt gelegd om een gedegen wetenschappelijk onderzoek te doen.

Dat er toevallig ook nog ergens een advocatenopleiding bestaat die het civiel effect als ingangseis kent, zou bijzaak moeten zijn.

Maar tegenwoordig denkt iedereen alleen maar aan arbeidskansen en geld en dat soort rare dingen.

Als dat belangrijk is, dan is je hele studietijd vergooide tijd; dan kun je veel beter eerst gaan werken en zodra je genoeg geld hebt om 3 jaar vrij te nemen, doe je een rechtenstudie.
Als je een beetje baan wilt bij bijv. advocatenkantoren als CMS, Nauta, etc. heb je sowieso een goede CV nodig. Naast je studie nevenactiviteiten ontplooien is vereist. Relevante bijbanen, bestuurservaring, etc. is belangrijk.
Laten we maar zwijgen over iets als de RAIO waar ze nog veeleisender zijn des te verder je komt.

Dit zijn dingen die de gemiddelde rechtenstudent bedenkt. Waarom? Omdat hij waarschijnlijk niet wil promoveren. Hij wil later veel geld verdienen, leuke uitdagende baan, etc. Of dat natuurlijk lukt is een tweede. Of dat alleen bij rechten is, is de vraag maar. Bij bedrijfskunde, economie en andere commerciële studies is het arbeidsperspectief bepalend.
Wil je wel promoveren, zoals een meisje wat ik afgelopen week sprak, dan begin je in de onderzoeksmaster (2 jaar in Utrecht) al met het inlikken bij professoren, docenten en ander plebs op de uni. Verder vertonen ze graag duw en trek gedrag. Al met al leuk dat promoveren. Leuck

Overigens, jij doet toch Open Universiteit. Is daar überhaupt aandacht voor promoveren? Bij de OU heb ik een beeld van 30+ die met de 16de van school zijn gegaan en bezig zijn met een inhaalslag. (dit is niet bedoeld als flame richting jou). Ik ben daar wel benieuwd naar. Waarom doe je geen deeltijd bij een "normale" universiteit?
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:03:13 #215
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31452100
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:41 schreef The_Duce het volgende:
Ja precies, daar zitten werkgevers ook niet op te wachten.

Hoewel je ook gewoon erg goede studenten hebt. Een vriendin van me loopt keurig op schema en heeft de afgelopen jaren juist een super-cv opgebouwd. Goede cijfers, leuke bijbaan en zeer actief bij een studentenvereniging, waarbij ze onder andere bedrijvendagen heeft georganiseerd. Dat zijn mensen die niet alleen intelligent zijn, maar ook nog eens weinig slaap en relaxmomenten nodig hebben. Dan kom je er wel, ook al ben je pas 22.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:12:06 #216
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31452269
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 22:55 schreef Sessy het volgende:

[..]

En als ik er nou op m'n 22ste zit met een master, een bachelor en een magere maar aanwezige CV?
Of toch maar een mastertje erbij nog?
Ligt aan je persoonlijkheid en het soort kantoor dat je wil. Bij AKD, Allen Overy, L&L, etc. wordt het waarschijnlijk lastig. Die letten erg op nevenactiviteiten. Bij de wat kleinere kantoren kan het wellicht wel klikken bij de sollicitatie. Met een beetje geluk nemen ze je dan gewoon aan op je 22e. Met een extra master of een goede stage zul je wel je kansen verder vergroten.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:28:24 #217
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31454413
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 21:48 schreef DonStefano het volgende:

of je gaat je naast het puur noodzakelijke c) verdiepen/verbreden in de stof d) bestuurservaring opdoen e) scriptie niet in een half jaar afraggen, maar ook echt ff nadenken over datgene waarover je schrijft.
Dat doen de meesten allemaal niet eens. Geen excuus. De bralbal in een bestuur die 8 jaar over z'n studie doet heeft mij bij trouwens geen streepje voor.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 01:29:28 #218
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_31454432
quote:
[..]

Geschifte gast. Er zijn niet eens HBO-recht afgestudeerden, zo'n vergelijking slaat werkelijk nergens op.
pi_31455493
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 00:12 schreef Pool het volgende:

[..]

Ligt aan je persoonlijkheid en het soort kantoor dat je wil. Bij AKD, Allen Overy, L&L, etc. wordt het waarschijnlijk lastig. Die letten erg op nevenactiviteiten. Bij de wat kleinere kantoren kan het wellicht wel klikken bij de sollicitatie. Met een beetje geluk nemen ze je dan gewoon aan op je 22e. Met een extra master of een goede stage zul je wel je kansen verder vergroten.
Dus jij zegt doe niet alleen de bachelor Fiscaal naast Nederlands recht maar doe er ook echt de Master bij? Kweetnie als ik een extra master ga halen wordt het toch echt Belgisch recht hoor...
pi_31456291
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 23:39 schreef The_Duce het volgende:
Wil je wel promoveren, zoals een meisje wat ik afgelopen week sprak, dan begin je in de onderzoeksmaster (2 jaar in Utrecht) al met het inlikken bij professoren, docenten en ander plebs op de uni. Verder vertonen ze graag duw en trek gedrag. Al met al leuk dat promoveren. Leuck
Breek me ook de bek niet open over de structuur van het promoveren in Nederland. Maar dat is eigenlijk een heel ander verhaal, met als samenvatting: je kunt beter (en goedkoper ) promoveren in het buitenland. Belangrijkste detail: in Nederland is het gebruikelijk dat je promoveert op iets waar je promotor wat aan heeft, in bijvoorbeeld de UK is dat zelfs verboden.
quote:
Overigens, jij doet toch Open Universiteit. Is daar überhaupt aandacht voor promoveren? Bij de OU heb ik een beeld van 30+ die met de 16de van school zijn gegaan en bezig zijn met een inhaalslag. (dit is niet bedoeld als flame richting jou). Ik ben daar wel benieuwd naar. Waarom doe je geen deeltijd bij een "normale" universiteit?
Yep, ik doe OU.

Ik had laatst een verplichte bijeenkomst van hoofdzakelijk 3e jaars. Van de 15 mensen was er precies één die geen vrijstellingen had vanwege een al dan niet voltooide WO. Overigens was ik met mijn 32 jaren de jongste van de 15. Dus je beeld klopt gedeeltelijk.

Ik ben nu bijna klaar met m'n bachelor en ben nu aan het kijken waar ik een master ga doen en welke dat wordt. En promoveren aan de OU ? Geen flauw idee of het kan, het geld zouden ze wel goed kunnen gebruiken.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 08:57:11 #221
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31456506
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 02:36 schreef Sessy het volgende:

[..]

Dus jij zegt doe niet alleen de bachelor Fiscaal naast Nederlands recht maar doe er ook echt de Master bij? Kweetnie als ik een extra master ga halen wordt het toch echt Belgisch recht hoor...
Als het je lukt om beide bachelors naast elkaar binnen 3 jaar te halen, dan ben je erg goed bezig. Waarom zou je in dat geval ook niet beide masters doen? Fiscaal recht en Nederlands recht dus.

De onderzoeksmaster is dan ook wel aantrekkelijk, met zo'n brede bachelorbasis. Daarbinnen kun je namelijk zelf je richting bepalen. Bij een tweede master krijg je overigens geen extra jaar beurs, terwijl je bij de tweejarige onderzoeksmaster wel voor dat vijfde jaar stufi krijgt.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 10:24:05 #222
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_31456962
Zo, en ik ben weer fijn juridisch aan het bijverdienen nu bij de deurwaarder

Help mij door de dag heen, vermaak mij!
Nulla verba sed acta
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 10:39:36 #223
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31457109
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 10:24 schreef Leonoor het volgende:
Zo, en ik ben weer fijn juridisch aan het bijverdienen nu bij de deurwaarder

Help mij door de dag heen, vermaak mij!
Leuk!

Alleen administratief of mag je ook wel eens mee?
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 10:57:04 #224
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_31457326
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 10:39 schreef Pool het volgende:

[..]

Leuk!

Alleen administratief of mag je ook wel eens mee?
Ik mag ook wel eens mee
's Zomers werk ik als full-time incasso medewerker, en de rest van het jaar op zaterdag als tele-incassomedewerker, oftewel mensen bellen om te zeggen dat ze nu toch echt moeten gaan betalen (heeerlijk discussieren )
Nulla verba sed acta
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 11:06:30 #225
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_31457437
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 10:57 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Ik mag ook wel eens mee
's Zomers werk ik als full-time incasso medewerker, en de rest van het jaar op zaterdag als tele-incassomedewerker, oftewel mensen bellen om te zeggen dat ze nu toch echt moeten gaan betalen (heeerlijk discussieren )
Klinkt goed, vooral dat je soms ook mee mag!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')