abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31144796
Ik voel me vaak heel duf in m'n hoofd en dan ben ik ook heel moe. Het liefst wil ik gewoon in bed liggen. Ik heb nooit dat ik 's morgens opsta en meteen heel veel energie heb. Ik eet meestal wel goed. In ieder geval elke ochtend een fruit 2 day voor de vitaminen. Ik sport minstens 1 keer in de week. Wat kun je nou doen om je fitter te voelen?
  maandag 3 oktober 2005 @ 14:36:11 #2
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_31144930
slaap je wel genoeg?
heb je een vast ritme?

en 's ochtends alleen fruit2day geeft je sowieso geen kickstart. daarvoor moet je toch echt wat snelle koolhydraten naar binnenwerken.
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_31145314
Ik heb geen vast ritme met slapen. Soms ga ik heel laat naar bed omdat ik anders toch weer niet in slaap val en soms val ik om 10 uur op de bank al in slaap.

Krijg 's morgens echt geen hap door m'n keel. Ben al blij als ik dat fruit op heb. Meestal eet ik ong 2 uur daarna 2 boterhammen.

Ben ook wel vaak misselijk, heb het koud en geen zin in eten, behalve snoep...

Klinkt allemaal wel zeurderig, dat weet ik, maar het irriteert me enorm.
pi_31145805
Misschien nog een keer vaker gaan sporten in de week? Ik weet niet wat voor sport je doet, maar eigenlijk word je van een actieve sport niet moe, maar juist actiever.
Verder zou ik proberen toch een ritme te maken in je slapen. Elke dag om ongeveer dezelfde tijd naar bed, en ongeveer dezelfde tijd op. Niet te weinig, maar ook zeker niet te veel slapen.
En misschien eens gewoon geen snoep eten (te veel suiker is ook niet goed voor je fitheid!) totdat je honger hebt en je je eten wél fatsoenlijk weg krijgt
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_31145926
Het kan ook pfeiffer wezen, misschien ff laten onderzoeken bij de huisarts....
pi_31146078
Een vaste tijd om naar bed te gaan.Ook al ben je niet moe
  maandag 3 oktober 2005 @ 15:16:23 #7
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31146157
Hoe is 't met je suiker gesteld?
(Un)masking for the greater good.
  maandag 3 oktober 2005 @ 15:17:19 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31146180
Ik zou even je bloeddruk laten op meten en even bloed laten prikken, om bepaalde zaken zoals suikerziekte uit te sluiten.

Verder moet je proberen een vast ritme te krijgen, en iedere dag voldoende frisse buitenlucht. En een multivitaminetabletje zou ook geenkwaad kunnen denk ik. En veel drinken. Sterkte!
pi_31146202
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 15:16 schreef Natalie het volgende:
Hoe is 't met je suiker gesteld?
Hoe bedoel je?

Een vast slaapritme is een goed idee! Ik hoef alleen niet elke dag te werken, maar moet ik dan wel om 7 uur opstaan? En hoe laat moet je dan naar bed?
  maandag 3 oktober 2005 @ 15:19:39 #10
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31146238
Moe, futloos, geen energie, koud.
Kennis van me had ook dit soort vage symptonen en z'n waardes bleken niet goed te zijn. Vandaar.
(Un)masking for the greater good.
  maandag 3 oktober 2005 @ 15:21:20 #11
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31146284
't Zou ook nog iets met je schildklier kunnen zijn...

Ik zou gewoon eens langs de huisarts stappen en vragen om een algemeen bloedonderzoek om te kijken of je belangrijkste waardes wel ok zijn.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  maandag 3 oktober 2005 @ 15:22:55 #12
55900 GM
vind ik dan toch
pi_31146328
Even langs je huisarts, kan ook gewoon bloedarmoede zijn.
Bekijk de binnenkant van je oogleden eens, als die erg licht van kleur zijn kan dat duiden op bloedarmoede.
"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
pi_31146490
Je moet al zeker wat meer met ritme gaan slapen, maar probeer ook dingen als stress te vermijden, want dat kan ook heel vermoeiend zijn..

De_Schim, je hebt volgens mij mijn plaatje gejat
© ©
  maandag 3 oktober 2005 @ 15:48:20 #14
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_31146989
Heb hetzelfde probleem, maar sporten werkt erg goed. In het begin zul je alleen maar vermoeider zijn, maar je moet er ff aan wennen...ga hardlopen of naar de sportschool (wel voor cardio dan)ofzo
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_31147513
Het is het beste om elke dag dezelfde tijd op te staan, maar een uurtje (of misschien twee) moet ook wel eens kunnen. Je zult wel merken dat als je door de week elke dag om dezelfde tijd opstaat, het in het weekend moeilijk zal zijn om uit te slapen.
Verder zou ik beginnen met 8uur slaap per nacht, dit is ongeveer wat een normaal mens nodig heeft. Je kunt altijd wat meer of minder proberen voor een tijdje, mocht je je nog niet fit voelen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_31153648
Bedankt voor alle goede tips!

Heb als avondeten een goed bord pasta met groenten, kip en zoetzure saus gegeten. Heb op zich geen snoepzin nu, maar wel zin in iets qua lekkere smaak. Meestal helpt iets te drinken dan ook.

Ik ga vanavond om half 11 naar bed. Ik hoop dat ik dan rond 11 uur slaap. Zal wel niet lukken natuurlijk...Moet om 7 uur weer op.
Verder ga ik morgen naar m'n werk fietsen, 's avonds sporten (steps) en goed eten, dus geen snoep.

Hopelijk hou ik dit een tijdje vol, want na 1 dag zul je er nog wel niks van merken.
  maandag 3 oktober 2005 @ 20:35:01 #17
130456 CrookedEye
Keizer der Plebs
pi_31154963
zelfde problemen heb ik ook een tijdje gehad, maar bij mij was het gewoon op goede tijden slapen goed ontbijten (twee boterhammen) en een paar keer per week sporten en het ging over.
"Veni, vidi, vici."
  maandag 3 oktober 2005 @ 20:39:23 #18
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31155107
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 19:53 schreef _Femme_ het volgende:
Bedankt voor alle goede tips!

Heb als avondeten een goed bord pasta met groenten, kip en zoetzure saus gegeten.
Toch wel volkorenpasta mag ik hopen!
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_31155221
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 20:39 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Toch wel volkorenpasta mag ik hopen!
Uhhhm, nee....

Met rijst doe ik dat wel altijd, maar penne hebben ze niet in volkoren?
  maandag 3 oktober 2005 @ 20:46:01 #20
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31155303
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 20:42 schreef _Femme_ het volgende:

[..]

Uhhhm, nee....

Met rijst doe ik dat wel altijd, maar penne hebben ze niet in volkoren?
Verreweg de meeste pasta's hebben ze wel in volkoren als je een beetje goed zoekt. Normale witte pasta is precies hetzelfde als witbrood, het is ontdaan van alle nuttige voedingsstoffen en levert alleen maar loze calorieen.
pi_31156885
Het is wel lekkerder...
Maar ik zal voor de volgende keer eens een volkoren variant proberen. Anders neem ik gewoon gewone macaroni. Maakt toch niks uit.
  maandag 3 oktober 2005 @ 21:37:06 #22
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31157095
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 20:46 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]
Normale witte pasta is precies hetzelfde als witbrood, het is ontdaan van alle nuttige voedingsstoffen en levert alleen maar loze calorieen.
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:31 schreef _Femme_ het volgende:
Het is wel lekkerder...
Maar ik zal voor de volgende keer eens een volkoren variant proberen. Anders neem ik gewoon gewone macaroni. Maakt toch niks uit.
pi_31157259
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:37 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

[..]

Macaroni is gewoon van spaghetti gemaakt hoor
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_31157289
Ik bedoel de normale macaroni, de halve maantjes, maar dan dus volkoren. In plaats van penne. Dat maakt toch niks uit. Alhoewel... penne is juist lekker, vanwege de structuur en de grootte.

Gelukkig is er nu ook van dat witte blue band brood. Super lekker, maar toch alle voedingsstoffen!
  maandag 3 oktober 2005 @ 21:43:06 #25
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31157323
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:41 schreef vosss het volgende:

[..]

Macaroni is gewoon van spaghetti gemaakt hoor
Volgens mij ontgaat jou de clue van het woordje "volkoren".
  maandag 3 oktober 2005 @ 21:45:14 #26
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31157406
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:42 schreef _Femme_ het volgende:
Gelukkig is er nu ook van dat witte blue band brood. Super lekker, maar toch alle voedingsstoffen!
Dat is niks anders dan een marketing stunt. Het enige wat ze hebben gedaan is normaal witbrood nemen en daar extra vitaminen aan toe voegen. Witte Blue Band brood is echt niet zo volwaardig als volkorenbrood.
pi_31157586
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:43 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Volgens mij ontgaat jou de clue van het woordje "volkoren".
Nee hoor; "volkoren" macaroni is gewoon van "volkoren" spaghetti gemaakt; netzoals de gewone macaroni van gewone spaghetti is gemaakt
vosss is de naam,
  maandag 3 oktober 2005 @ 21:50:43 #28
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31157642
Probeer maar eens 2 a 3 maand lang op de onderstaande manier te leven, ik denk dat je dan vast wel verbetering zal merken.

- Veel sporten (3 dagen in de week, 45 minuten per dag cardio, 30 minuten per dag fitnessen)
- Veel fruit eten (3 tot 4 stuks per dag)
- Veel groenten eten (200 tot 400 gram per dag)
- Veel water drinken (2 tot 3 liter per dag)
- Veel volkorenbrood eten (4 tot 6 plakken per dag)
- Veel noten en zaden eten (meerdere keren per week)
- Zoutarm eten (sowieso geen extra zout toevoegen)
- Vet arm eten (met name weinig verzadigde- en transvetzuren)
- Weinig suiker gebruiken (dus frisdranken, koek, gebak, snoep, etc met mate)
- Ontspannend en stressvrij leven
- Voldoende slapen (7 tot 9 uur per dag)
- Stoppen met roken (voor zover van toepassing)
- Alcohol met mate drinken (max. 2 glazen per dag en dan het liefst rode wijn of bier)
- Multi-vitamine nemen (het liefst een hooggedoseerde, bijv. van Solgar)
- Essentiele vetzuren nemen (zoals GLA, EPA, DHA, ALA, etc.)
- Eventueel extra supplementen nemen (zoals Q10, Magnesium, Calcium, Knoflook, Vitamine C & E & B Complex, etc.)

[ Bericht 0% gewijzigd door 2L0w4Zer0 op 03-10-2005 22:02:38 ]
  maandag 3 oktober 2005 @ 21:51:50 #29
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31157684
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:49 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee hoor; "volkoren" macaroni is gewoon van "volkoren" spaghetti gemaakt; netzoals de gewone macaroni van gewone spaghetti is gemaakt
Point taken!
pi_31181975
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 21:50 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Probeer maar eens 2 a 3 maand lang op de onderstaande manier te leven, ik denk dat je dan vast wel verbetering zal merken.

- Veel sporten (3 dagen in de week, 45 minuten per dag cardio, 30 minuten per dag fitnessen)
- Veel fruit eten (3 tot 4 stuks per dag)
- Veel groenten eten (200 tot 400 gram per dag)
- Veel water drinken (2 tot 3 liter per dag)
- Veel volkorenbrood eten (4 tot 6 plakken per dag)
- Veel noten en zaden eten (meerdere keren per week)
- Zoutarm eten (sowieso geen extra zout toevoegen)
- Vet arm eten (met name weinig verzadigde- en transvetzuren)
- Weinig suiker gebruiken (dus frisdranken, koek, gebak, snoep, etc met mate)
- Ontspannend en stressvrij leven
- Voldoende slapen (7 tot 9 uur per dag)
- Stoppen met roken (voor zover van toepassing)
- Alcohol met mate drinken (max. 2 glazen per dag en dan het liefst rode wijn of bier)
- Multi-vitamine nemen (het liefst een hooggedoseerde, bijv. van Solgar)
- Essentiele vetzuren nemen (zoals GLA, EPA, DHA, ALA, etc.)
- Eventueel extra supplementen nemen (zoals Q10, Magnesium, Calcium, Knoflook, Vitamine C & E & B Complex, etc.)

Heb je dan nog lol in je leven? Ik zal het zoveel mogelijk proberen!
Ik slik al multivitaminen en mineralen, maar ik weet niet wat vetzuren zijn.

In noten en zaden zitten toch heel veel vetten? En welke soorten precies dan?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 19:53:49 #31
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31183971
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:48 schreef _Femme_ het volgende:

[..]

Heb je dan nog lol in je leven? Ik zal het zoveel mogelijk proberen!
Ik slik al multivitaminen en mineralen, maar ik weet niet wat vetzuren zijn.

In noten en zaden zitten toch heel veel vetten? En welke soorten precies dan?
Oke, allereerst ff over die multivitamine die je slikt, ik hoop dat je niet zoiets als Centrum, Dagravit, Davitamon, Supradyne, etc. slikt. Die zijn te laag gedoseerd en worden slecht door je lichaam opgenomen omdat ze op chemische basis gemaakt zijn. Als je een goede multivitamine wil hebben moet je een merk nemen zoals Solgar, Orthica, Now, Life Extension, Source Naturals, etc. Deze hebben als nadeel dat ze wel behoorlijk prijzig zijn, als alternatief kan je een huismerk multivitamine nemen van De Tuinen of van De G&W (Gezond en Wel) Winkels.

Over die vetzuren: In noten zitten idd veel verschillende soorten vetten die goed voor je lichaam zijn, afhankelijk van de soort noot die je eet is de vetzuursamenstelling ook weer anders, dus eet zo veel mogelijk verschillende soorten noten. Noten hebben echter 1 groot nadeel, ze zijn behoorlijk rijk in calorieen, dus eet ze wel met mate, niet meer dan 1 tot 2 handjes per dag.

Wat nog makkelijker is zijn vetzuursupplementen. Vetzuren kan je onderverdelen in verzadigde vetzuren, enkelvoudig onverzadigd, meervoudig onverzadigd en transvetzuren. Verzadigde vetten moet je met mate gebruiken en transvetzuren moet je helemaal vermijden. De enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren zijn het gezondste voor je lichaam, maar meervoudig onverzadigde vetzuren moet je echter ook in bescheidenheid eten. Het beste kan je op zoek gaan naar een vetzuursupplement met Omega 3 en Omega 6 vetzuren, waar de belangrijkste de EPA, DHA en GLA vetzuren zijn. Deze drie vetzuren krijgen mensen in de westerse wereld vaak te weinig, terwijl ze vetzuren als LA en ALA juist te veel krijgen.

Op deze site kan je zeer veel verschillende soorten voedingssupplementen bestellen: http://www.vitaminstore.nl/

pi_31216497
het kan ook zijn dat je vitamine D of zelfs B12 te kort hebt.
pi_31229167
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 21:29 schreef Hanneke1983 het volgende:
het kan ook zijn dat je vitamine D of zelfs B12 te kort hebt.
Hoe kom ik daar achter dan?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:31:26 #34
130299 Nerwen
contradictio in terminis
pi_31230263
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 20:46 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Verreweg de meeste pasta's hebben ze wel in volkoren als je een beetje goed zoekt. Normale witte pasta is precies hetzelfde als witbrood, het is ontdaan van alle nuttige voedingsstoffen en levert alleen maar loze calorieen.
Dat kan iets genuanceerder, qua ‘witte’ pasta tenminste. Witbrood ben ik niet zo in thuis.

Witte pasta bevat gewoon koolhydraten (KH voor het gemak), net als volkoren. Alleen worden de KH uit witte pasta veel sneller door je lichaam opgenomen dan die uit de volkoren pasta. Dat zorgt voor een snellere energiestoot. Als je die energie vervolgens niet gebruikt, dan worden de koolhydraten op een gegeven moment omgezet in vet. Dat bedoel je neem ik aan als je het over ‘levert alleen loze calorieën’ hebt?

KH uit volkoren pasta worden langzamer aan je bloed afgegeven en zullen dus ook minder ‘aanzetten’ omdat je ze door normaal te bewegen meestal wel verbrandt (tenzij je bergen weg stouwt).

In het geval van _Femme_ zou ik om die reden dus volkoren pasta kiezen. Ik als sporter heb liever de witte pasta een uurtje of twee voor een training / wedstrijd, omdat ik daar veel meer direct uit kan halen. Overigens ben ik nu een jaartje of twee serieus met voeding en sporten bezig, ik voel die energiekick van witte pasta nu dus ook.
for once you have tasted flight, you will walk the earth with your eyes turned skyward - for there you have been and there you long to return (in memoriam richard mulder)
er gaat meer boven je pet dan eronder (toon hermans)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:24:44 #35
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31235815
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:31 schreef Nerwen het volgende:

[..]

Dat kan iets genuanceerder, qua ‘witte’ pasta tenminste. Witbrood ben ik niet zo in thuis.
Vind ik niet en ik zal uitleggen waarom:

Witbrood en witte pasta zijn gemaakt van geraffineerde meelprodukten, welke zeer fabrieksmatig bewerkt zijn. Geraffineerde meelprodukten mogen dan wel koolhydraten bevatten, maar dat is dan ook 1 van de weinige dingen die het bevat, voor de rest bevat het verder praktisch geen vitaminen, mineralen, vezels en bioactieve stoffen. Dus je zit iets te eten wat niks toevoegd aan je lichaam, maar het kost ondertussen wel energie (in de vorm van vitaminen, mineralen, etc.) om door je lichaam verwerkt te worden. Dus eigenlijk beroof je je lichaam van opgebouwde lichaamsreserves.

Bovendien is het voor je lichaam heel belastend om jarenlang iedere keer super snelle energiestoten te krijgen waar het in principe niks mee kan, je bloedsuiker schiet als een speer de lucht, vervolgens gaat je lichaam veel insuline aanmaken om die bloedsuikerspiegel maar zo vlug mogelijk naar beneden te krijgen. Omdat je lichaam van de voren niet weet hoeveel insuline het nodig zal hebben zal je lichaam, vanwege de grote hoeveelheid bloedsuiker die vrijkomt, vaak teveel insuline aanmaken. Dit heeft als gevolg dat je bloedsuikerspiegel weer veel te laag wordt, met als gevolg allerlei vage klachten. Deze vicieuze cirkel wordt vervolgens weer herhaald door weer witbrood of witte pasta te gaan eten. Bovendien wordt alles wat niet nodig is ook nog eens als vet opgeslagen.

In volkorenbrood zitten o.a. vezels die de opname van koolhydraten remmen, waardoor je bloedsuikerspiegel veel constanter blijft, voeg daar aan toe dat het ook nog eens waardevolle bouwstoffen bevat, zoals aminozuren, vitaminen, mineralen, etc. Ik ben het met je eens dat je als intensieve sporter meer geraffineerde meelprodukten kan eten dan wanneer je niet of weinig sport. Maar toch kan je als sporter in mijn visie beter dingen als aardappelen, muslirepen en volkorenprodukten eten en alleen vlak voor intensieve wedstrijden of sportmomenten dingen als witte pasta eten.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2L0w4Zer0 op 06-10-2005 18:40:36 ]
pi_31236127
Het is niet echt nodig (en ook niet echt gezond trouwens) om (veel) extra vitaminen te slikken als je al voldoende eet. Zoals al vaak aangegeven wordt op de verpakkingen van vitaminesupplementen: een evenwichtige voeding bevat voldoende vitaminen.
Het dieet van hierboven is wat dan betreft een beetje een overkill aan vitaminen (vitamine C plas je uit als je er teveel van hebt, maar andere vitaminen niet en dat is dus ongezond).
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:58:53 #37
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31236539
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:37 schreef Elefes het volgende:
Het is niet echt nodig (en ook niet echt gezond trouwens) om (veel) extra vitaminen te slikken als je al voldoende eet.
Voldoende eten staat niet gelijk aan volwaardig eten. Je kan best veel eten, maar als dat alleen maar dingen als witbrood, chips, pizza, snoep, koekjes, etc. zijn dan krijg je toch echt niet voldoende voedingsstoffen binnen. Bovendien als je een hooggedoseerde multivitamine neemt van een goed merk en je houd je aan de dosering dan loop je echt geen gevaar hoor, ook al eet je al supergezond!
quote:
Zoals al vaak aangegeven wordt op de verpakkingen van vitaminesupplementen: een evenwichtige voeding bevat voldoende vitaminen.
Ben ik het niet mee eens. Je moet echt verdomd gevarieerd en evenwichtig eten wil je alles binnenkrijgen. Ik zelf eet in verhouding met de meeste mensen die ik ken gezond, maar volgens de Eetmeter van het Voedingscentrum krijg ik van diverse voedingsstoffen toch onvoldoende binnen. Het is gewoon een feit dat Nederlanders niet gevarieerd genoeg eten, al denken ze zelf vaak van wel.
quote:
Het dieet van hierboven is wat dan betreft een beetje een overkill aan vitaminen (vitamine C plas je uit als je er teveel van hebt, maar andere vitaminen niet en dat is dus ongezond).
Valt wel mee hoor, dit raad het Voedingscentrum aan wat een gemiddeld persoon ELKE dag minimaal moet opeten en drinken voor een "evenwichtige" voeding:

5-7 sneetjes brood
150-250 gram aardappels of pasta
200 gram groente
2 stuks fruit
400 ml melkproducten
20 gram kaas
100-120 gram vlees
20-35 gram boter, bak/braadprodukten
1,5 liter water

Nou dit red de gemiddelde Nederlander echt niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2L0w4Zer0 op 06-10-2005 19:06:10 ]
pi_31237655
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:58 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Voldoende eten staat niet gelijk aan volwaardig eten. Je kan best veel eten, maar als dat alleen maar dingen als witbrood, chips, pizza, snoep, koekjes, etc. zijn dan krijg je toch echt niet voldoende voedingsstoffen binnen. Bovendien als je een hooggedoseerde multivitamine neemt van een goed merk en je houd je aan de dosering dan loop je echt geen gevaar hoor, ook al eet je al supergezond!
[..]

Ben ik het niet mee eens. Je moet echt verdomd gevarieerd en evenwichtig eten wil je alles binnenkrijgen. Ik zelf eet in verhouding met de meeste mensen die ik ken gezond, maar volgens de Eetmeter van het Voedingscentrum krijg ik van diverse voedingsstoffen toch onvoldoende binnen. Het is gewoon een feit dat Nederlanders niet gevarieerd genoeg eten, al denken ze zelf vaak van wel.
[..]

Valt wel mee hoor, dit raad het Voedingscentrum aan wat een gemiddeld persoon ELKE dag minimaal moet opeten en drinken voor een "evenwichtige" voeding:

5-7 sneetjes brood
150-250 gram aardappels of pasta
200 gram groente
2 stuks fruit
400 ml melkproducten
20 gram kaas
100-120 gram vlees
20-35 gram boter, bak/braadprodukten
1,5 liter water

Nou dit red de gemiddelde Nederlander echt niet.
Ik doelde met "voldoende" ook op voldoende aan groenten, fruit en dingen die je nodig hebt; volwaardig dus.
Ik weet ook wel dat lang niet iedere Nederlander goed genoeg eet (ikzelf ook niet) maar teveel aan vitaminen is ook niet goed voor je.
Het dieet van het voedingscentrum is zo heel veel nog niet. En in dat dieet zou je dus niets extra's hoeven eten. Een aantal vitaminepillen per dag is wat dat betreft dus volstrekt overbodig lijkt me.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:02:13 #39
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31238237
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:40 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik doelde met "voldoende" ook op voldoende aan groenten, fruit en dingen die je nodig hebt; volwaardig dus.
Ik weet ook wel dat lang niet iedere Nederlander goed genoeg eet (ikzelf ook niet) maar teveel aan vitaminen is ook niet goed voor je.
Het dieet van het voedingscentrum is zo heel veel nog niet. En in dat dieet zou je dus niets extra's hoeven eten. Een aantal vitaminepillen per dag is wat dat betreft dus volstrekt overbodig lijkt me.
Het voedingspatroon wat ik voorstelde wijkt helemaal niet zo heel erg veel af van die van het Voedingscentrum, alleen het aantal groenten en fruit ligt hoger, je drinkt wat meer water en eet noten.

Wat betreft de "overdosis" aan vitaminen wat jou zorgen baat, nou dat valt ook wel een beetje mee. Vitamine B, C en H zijn in water oplosbaar en een teveel hiervan plas je uit. Vitamine A, D, E en K zijn in vet oplosbaar en worden zodoende opgeslagen in je lichaam. Van de in wateroplosbare vitaminen zijn vitamine B3 (in de vorm van nicotinezuur) en vitamine B6 het gevaarlijkst. Van de in vetoplosbare vitaminen zijn vitamine A en D het gevaarlijkst.

Hier een tabel met de maximaal aanvaardbare hoeveelheden die je als gezonde mens gedurende langere perioden mag gebruiken zonder risico op lichamelijke schade, zoals je zal zien zit er nogal een ruime marge tussen de ADH waarde en de maximaal aanvaardbare waarde:

donderdag 6 oktober 2005 @ 20:08:53 #40
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_31238419
TS, ben je vegetarier?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:20:17 #41
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31238715
@Elefes:

Ik heb ff een PDF file geupload waar hele interessante informatie en onderzoeken in staan vermeld. Het is een 360 pagina's lang document die uit Mei 2003 komt, gemaakt door "The Expert Group on Vitamins and Minerals", getiteld "Safe Upper Levels for Vitamins and Minerals".

Je kan hem via de onderstaande link downloaden, hij is 1,37 MB groot:

Met je rechtermuisknop op "Download File" klikken en dan "Opslaan als" kiezen.
http://www.freefilehosting.net/?id=r9nwmq7Q

pi_31248599
Haha, interessant vind ik het wel Maar 360 pagina's gaat me een beetje te ver.. Mompelt iets over studie en papers...

Ik snap aan de ene kant je punt wel, aan de andere kant kunnen een paar kleine aanpassingen vaak al voldoende zijn om je beter te voelen.
pi_31248917
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:50 schreef Elefes het volgende:
Haha, interessant vind ik het wel Maar 360 pagina's gaat me een beetje te ver.. Mompelt iets over studie en papers...

Ik snap aan de ene kant je punt wel, aan de andere kant kunnen een paar kleine aanpassingen vaak al voldoende zijn om je beter te voelen.
Een paar kleine aanpassingen zijn vaak niet voldoende, omdat je snel terug valt in je oude patroon
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
pi_31248960
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 11:05 schreef Thermo het volgende:

[..]

Een paar kleine aanpassingen zijn vaak niet voldoende, omdat je snel terug valt in je oude patroon
En discipline natuurlijk
Ik zou het moeilijker vinden mijn hele leven om te gooien dan alleen wat meer te sporten en wat beter te eten.
pi_31277366
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
TS, ben je vegetarier?
Nee, maar ik eet ook niet elke dag vlees. Gisteren bijvoorbeeld alleen 2 plakjes kipfilet op een cracker en een broodje frikandel. En groenten en fruit heb ik trouwens al helemaal niet gehad gisteren. En ook bijna geen water. Wel heel veel cola light, chocolade pepernoten en toastjes brie en krabsalade.

Zoals jullie al merken, vind ik het echt heel moeilijk om gezond en gevarieerd te eten. Vorige week heb ik ook maar 1 keer gesport, omdat ik zo moe ben. Het is echt een visuele cirkel.
pi_31277460
Een visuele crikel ja; ik zie hem zo voor me
vosss is de naam,
pi_31277469
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:22 schreef _Femme_ het volgende:

[..]

Nee, maar ik eet ook niet elke dag vlees. Gisteren bijvoorbeeld alleen 2 plakjes kipfilet op een cracker en een broodje frikandel. En groenten en fruit heb ik trouwens al helemaal niet gehad gisteren. En ook bijna geen water. Wel heel veel cola light, chocolade pepernoten en toastjes brie en krabsalade.

Zoals jullie al merken, vind ik het echt heel moeilijk om gezond en gevarieerd te eten. Vorige week heb ik ook maar 1 keer gesport, omdat ik zo moe ben. Het is echt een visuele cirkel.
En zolang je daar niet uitbreekt ga je je steeds minder voelen. Probeer te blijven bewegen en gezond te eten.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:27:53 #48
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_31277485
misschien heb je de ziekte van Pfeifer
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:28:40 #49
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_31277503
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:26 schreef vosss het volgende:
Een visuele crikel ja; ik zie hem zo voor me
heb je hem weer
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_31277751
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:27 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

En zolang je daar niet uitbreekt ga je je steeds minder voelen. Probeer te blijven bewegen en gezond te eten.
Het komt er bij mij wel op neer dat ik bijna mijn hele eetpatroon om moet gooien en ook qua sporten van 1 naar 3 keer in de week. Dat is best wel veel in 1 keer hoor. Dan zakt de moed me al in de schoenen. Bijvoorbeeld: sinds februari eet ik elke ochtend fruit en alleen dat al vind ik nog steeds moeilijk vol te houden.
pi_31277843
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:42 schreef _Femme_ het volgende:

[..]

Het komt er bij mij wel op neer dat ik bijna mijn hele eetpatroon om moet gooien en ook qua sporten van 1 naar 3 keer in de week. Dat is best wel veel in 1 keer hoor. Dan zakt de moed me al in de schoenen. Bijvoorbeeld: sinds februari eet ik elke ochtend fruit en alleen dat al vind ik nog steeds moeilijk vol te houden.
Daarom moet je het ook in fasen doen. Alles tegelijk lukt meestal niet, dus begin ergens en neem er steeds meer dingen bij. BV eerst 2 keer per week sporten, beter gaan eten, 3 keer sporten, etc
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 16:03:26 #52
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31283654
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:48 schreef _Femme_ het volgende:

[..]

Heb je dan nog lol in je leven?
Om nog ff terug te komen op wat je hierboven zegt, heb je nu nog wel lol in je leven wanneer je je iedere keer moe en futloos voelt? Als je zelf niks veranderd dan veranderd is nooit iets, want andere mensen gaan en kunnen het niet voor jou veranderen!
pi_31312374
Anders doe je het gewoon stapje voor stapje. Kan iedereen roepen dat dat niet genoeg is, maar beter stapje voor stapje dan dat je je laat ontmoedigen omdat je je hele leven in ene keer moet gaan aanpassen.

Wat vind je precies moeilijk vol te houden aan fruit eten? Ik voel me namelijk echt niet lekker als ik een dag geen fruit/groente eet, en krijg dan echt van die fruitvreetbuien waarbij ik een kilo appels achter elkaar opeet bijvoorbeeld. Voel me anders echt lamlendig.

En vitaminepillen? Laat maar lekker zitten. En als je dat per se toch wilt, ga dan op z'n minst even langs een huisarts/dietist om te overleggen hoe je je leven/voedingspatroon moet aanpassen en hoeveel/wat je precies bij zou moeten slikken.
Sanity is (not) statistical
pi_31317190
whehe wat sommige mensen al niet doen om gezond te leven...

3 maaltijden op een dag en 9 uur slaap en af en toe sporten is echt voldoende om normaal te leven. Anders zou half nederland ondertussen wel afgestorven moeten zijn.
En warme maatlijd s'middags i.p.v. van s'avonds maakt bij mij al veel uit, energie op het punt dat je het nodig hebt.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:11:25 #55
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31318443
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:26 schreef Mute_Me het volgende:
whehe wat sommige mensen al niet doen om gezond te leven...
De TS leeft juist niet gezond en ze heeft allerlei klachten, je moet de boel niet omkeren. Het is gewoon een feit dat een ongezonde levensstijl lichamelijke klachten kan veroorzaken. Als je zelf nergens last van hebt, dan ga jij gewoon lekker verder met leven zoals je nu leeft, klaar! Maar er zijn ook mensen die wel last van dingen hebben en waar de dokter niet zo 1,2,3 een kant en klaar antwoord op heeft. En dan is je enige alternatief om zelf dingen te gaan proberen en dat begint meestal met aanpassingen in je voeding en bewegingspatroon.
pi_31328524
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 22:11 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

De TS leeft juist niet gezond en ze heeft allerlei klachten, je moet de boel niet omkeren. Het is gewoon een feit dat een ongezonde levensstijl lichamelijke klachten kan veroorzaken. Als je zelf nergens last van hebt, dan ga jij gewoon lekker verder met leven zoals je nu leeft, klaar! Maar er zijn ook mensen die wel last van dingen hebben en waar de dokter niet zo 1,2,3 een kant en klaar antwoord op heeft. En dan is je enige alternatief om zelf dingen te gaan proberen en dat begint meestal met aanpassingen in je voeding en bewegingspatroon.
in dit geval leeft de ts dan ook behoorlijk stom, zo stom dat iedereen wel in kan zien dat je lichaam dat niet leuk vindt. maar om meteen het beste dieet, de ideale sporttijden en slaaptijden te gaan handhaven is (imo) wat overdreven. en is misschien wel een te grootte plotselinge verandering. het moet ook leuk blijven om gezonder te leven.
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:40:46 #57
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31331506
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:24 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

in dit geval leeft de ts dan ook behoorlijk stom, zo stom dat iedereen wel in kan zien dat je lichaam dat niet leuk vindt. maar om meteen het beste dieet, de ideale sporttijden en slaaptijden te gaan handhaven is (imo) wat overdreven. en is misschien wel een te grootte plotselinge verandering. het moet ook leuk blijven om gezonder te leven.
Hoe de TS de gegeven adviezen opvolgt en uitvoert moet zij helemaal zelf weten, niemand verplicht haar om alles van de ene op de andere dag te veranderen. Als zij er geen problemen mee heeft om alles wel in een keer te veranderen, dan des te beter. Maar als dit wel problemen oplevert, dan doet ze het gewoon in stapjes. Het gaat uiteindelijk om het resultaat!
pi_31336782
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 12:40 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Hoe de TS de gegeven adviezen opvolgt en uitvoert moet zij helemaal zelf weten, niemand verplicht haar om alles van de ene op de andere dag te veranderen. Als zij er geen problemen mee heeft om alles wel in een keer te veranderen, dan des te beter. Maar als dit wel problemen oplevert, dan doet ze het gewoon in stapjes. Het gaat uiteindelijk om het resultaat!
zoals ik al zei dus
pi_31338011
Je had op RTL4 een programma: Wat je eet ben jezelf.
Een erg informatief programma, eigenlijk. Omdat je zag wat voeding deed bij mensen en wat het resultaat was na 2maanden lang een op maat gemaakt eetpatroon volgen.

Zelf leef ik wel volgens de opsomming van 2LOw4ZerO.
Het bevalt me uitstekend. En ja, ik leid een leuk leven! Mensen zeggen altijd ''saai'', alleen hebben ze dat ook maar overgenomen van iemand. Probeer het zelf eens en een totaal nieuwe wereld gaat voor je open.

Die dagelijks aanbevolen hoeveelheid is net zo uitgekiend dat je geen schurftbuik krijgt.
Ambtenaar in functie? Jeugdpuis in uniform zal je bedoelen!
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:33:45 #60
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_31338758
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:56 schreef PowerPoes het volgende:
Je had op RTL4 een programma: Wat je eet ben jezelf.
Een erg informatief programma, eigenlijk. Omdat je zag wat voeding deed bij mensen en wat het resultaat was na 2maanden lang een op maat gemaakt eetpatroon volgen.

Zelf leef ik wel volgens de opsomming van 2LOw4ZerO.
Het bevalt me uitstekend. En ja, ik leid een leuk leven! Mensen zeggen altijd ''saai'', alleen hebben ze dat ook maar overgenomen van iemand. Probeer het zelf eens en een totaal nieuwe wereld gaat voor je open.

Die dagelijks aanbevolen hoeveelheid is net zo uitgekiend dat je geen schurftbuik krijgt.
Ik ben blij dat toch iemand mij begrijpt.

Mensen hebben die ADH waarde echt te hoog in de kop zitten, terwijl je dit gewoon als minimum moet zien en niet als maximum. Ook heb ik nooit begrepen waarom mensen gezond leven beschouwen als saai leven. Dus met andere woorden, hoe ongezonder je leeft hoe leuker je leven is.

pi_31340596
Juist niet. Iedere dag een alcoholische consumptie is helemaal niet zo ongezond en da's toch wel lollig =P

Maar ik snap wel wat mensen bedoelen. Ik heb ook soms enorm de pest in dat ik niet enorm gezond kan leven en slank kan worden op een dieet van sinaasappelchocolade, cola en doritos nacho cheese. Het zijn wel precies de allerlekkerste dingen die je niet te veel mag eten. Nou houd ik gelukkig ook van groente en fruit, maar die zakken Doritos glimlachen toch altijd wel verrot verleidelijk naar me. Op een gegeven moment raak je dan te gefocused op wat je jezelf allemaal moet ontzeggen, dat is het probleem. In principe is dat iets wat je zelf moet leren omdraaien, dus leren in plaats van "ik mag geen ijs" te denken "ik bewaar het ijs voor de film vrijdagavond, en dan neem ik nu een lekkere chocoladereep bak fruit". Het went vanzelf, maar in het begin vond ik dat ook best moeilijk. Je bent dan ook zo bezig met onthouden wat je ook alweer wel en niet moet doen, dat je te veel bezig bent met 'gezond doen'. Ik pak gedachteloos een appel van de schaal, maar als je jezelf er iedere ochtend aan moet herinneren dat je een appel moet gaan eten is dat best vervelend.

Maar wat ik dan wel denk, als TS zo'n moeite heeft om fruit te eten 's ochtends, misschien moet ie dan eens wat anders proberen. Probeer eens yoghurt met muesli, of vruchtenyoghurt, of wat dan ook. Of wacht een uurtje tot je wakker genoeg bent om te eten. Ontbijt is nuttig, maar je mag best even wakker worden voor je gaat eten. Eet dan dat fruit op een ander moment dat je er meer trek in hebt, rond vier uur 's middags tijdens het traditionele dipje, zodat je het nog uithoudt naar je avondmaaltijd. Misschien werkt dat wel.

[ Bericht 23% gewijzigd door Maeghan op 10-10-2005 20:08:58 ]
pi_31340835
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 14:49 schreef _Femme_ het volgende:
Ik heb geen vast ritme met slapen. Soms ga ik heel laat naar bed omdat ik anders toch weer niet in slaap val en soms val ik om 10 uur op de bank al in slaap.

Krijg 's morgens echt geen hap door m'n keel. Ben al blij als ik dat fruit op heb. Meestal eet ik ong 2 uur daarna 2 boterhammen.

Ben ook wel vaak misselijk, heb het koud en geen zin in eten, behalve snoep...

Klinkt allemaal wel zeurderig, dat weet ik, maar het irriteert me enorm.
Heb ik ook
pi_31341377
Oplossing: iedere dag op tijd naar bed en iedere dag op een normale tijd eruit. Ritme creeren. Als je lichaam geen ritme gewend is, bedenkt het echt niet op een goede dag dat regelmaat veel beter zou zijn, dat moet je het toch zelf duidelijk maken.
pi_31342425
Slapen is zo essentiel voor je functioneren. Ook al heb je nog geen slaap TS, ga dan in bed wat lezen, luister naar Enya o.i.d. En absolute no-go is om tv te kijken, je prikkelt daarmee je hersens teveel waardoor je niet kan slapen. Naar bed gaan moet een ritueel worden waarbij je voordat je naar bed gaat je geest al wat rust hebt gegund.

Ik snap niet dat mensen hun lichaam zien als kliko-bak.
Connie Breukhoven zei paar maanden terug wel iets raaks in de Beau Monde:
''Je lichaam moet je zien als een rivier. Als er geen stroming is, wordt het troebel''.

Met een verantwoorde levenstyle doe je niet alleen je lichaam een plezier, maar ook je geest.
Ambtenaar in functie? Jeugdpuis in uniform zal je bedoelen!
pi_31342883
Hahaha, nou, er zijn genoeg tv programma's waar ik van in slaap val voor ik ze goed en wel heb opgezet hoor =) Het is denk ik gewoon maar zoeken wat je ligt. Aan de andere kant heeft lezen om in slaap te vallen zo z'n nadelen: zodra ik nu ga studeren, ook midden op de dag of 's ochtends, val ik in slaap. =S
pi_31345084
Over het slapen: ik val ook veel sneller in slaap als ik tv kijk. Dan doe ik m'n ogen dicht en dan luister ik, het liefst, naar een niet al te interessant praatprogramma. Lezen deed ik vroeger altijd, maar dan vond ik het boek te spannend om weg te leggen. Heb heel wat nachten "doorgehaald" met lezen. Tegenwoordig kan ik me er zowiezo slecht toe zetten om een boek te pakken. Eigenlijk alleen op vakantie. Heb er de rust niet voor ofzo.

Ontbijten vind ik gewoon heel moeilijk omdat ik het 26 jaar lang niet heb gedaan. Slecht aangeleerd dus. Ik neem fruit omdat ik die fruit 2 day drankjes op zich lekker weg vind drinken. Iets anders krijg ik al helemaal niet weg. Dit is tenminste nog bijna helemaal vloeibaar. Maar het blijft vaak lastig. Dan drink ik het alleen als ik dorst heb.

Ik heb de afgelopen dagen echt super ongezond gegeten. Bv maar 1 keer warm eten (chinees) in 4 dagen. Wel 3x brood 's middags. Het duurt gewoon heel lang voordat je jezelf iets anders hebt aangeleerd. En discipline natuurlijk. En ik moet al zoveel andere dingen van mezelf (is ook discipline) en dan zet ik, uit gewoonte, gezond eten en sporten op de laatste plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')