abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31251415
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 12:20 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik claim dus dat een serieuze parameter gegeven wordt door het eigendomsrechten systeem.

voor jullie delta claim heb ik nog geen (co)relatie gezien. Zoals ik al zei: afrika is arm: delta of niet. Brazilie heeft veel deltas maar is ook relatief arm. Azie heeft ook veel deltas maar was tot voor kort ook erg arm.

Hoe moet ik dan geloven dat dit, in het tijdperk > 1900, ook maar een parameter van enige betekenis is.
Jij wilt dus stellen dat geschiedenis van een land geen parameter van betekenis is?

En dat in vroeger tijden het hebben een een delta niet bijdroeg aan het welvarend worden van een land?

En kun je ook een kaartje maken van azie waar op dit moment de meest welvarende plaatsen zijn.

Ik hoef dat niet te maken, maar dan zal je tot de conclusie komen dat het in 80% van de gevallen kuststeden zullen zijn. Dat het hebben van een kust en een delta waarbij je een haven kan aanleggen zal dan ook zeker een parameter zijn.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:57:37 #52
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31251525
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij wilt dus stellen dat geschiedenis van een land geen parameter van betekenis is?

En dat in vroeger tijden het hebben een een delta niet bijdroeg aan het welvarend worden van een land?
Vroeger. Tegenwoordig ligt het anders.
quote:
En kun je ook een kaartje maken van azie waar op dit moment de meest welvarende plaatsen zijn.

Ik hoef dat niet te maken, maar dan zal je tot de conclusie komen dat het in 80% van de gevallen kuststeden zullen zijn. Dat het hebben van een kust en een delta waarbij je een haven kan aanleggen zal dan ook zeker een parameter zijn.
wat is het nou, steden aan de kust of steden aan een delta?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31251944
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 12:57 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Vroeger. Tegenwoordig ligt het anders.
Tegenwoordig anders? En bijvoorbeeld shanghai dan? In 20 jaar of zo uitgegroeid tot grootste haven van de wereld, deze zijn rotterdam al voorbij.

en nog een mooie stad in china is deze http://en.wikipedia.org/wiki/Guangzhou
quote:
wat is het nou, steden aan de kust of steden aan een delta?
Beide zullen wel in een andere parameter te vangen zijn.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:15:35 #54
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31260808
dat aan kuststreken de welvaart hoger is geloof ik wel. Ik vind het alleen geen sterk argument voor lage welvaart in afrika. Ik wijt hun ellende in de 1e plaats aan een destructief economisch beleid.

Zie ook: Wereldbank: Afrika #1 ondernemertje pesten
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:33:17 #55
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31261291
D'oh! Een delta moet natuurlijk wel ergens op uitkomen. Die van Brazilie komt zowat uit alleen de jungle. Brazilie heeft trouwens een uitstekende bescherming van privaat eigendom, net als Argentinie (Pinochet, remember?)
Ook zwitserland ligt op een doorvoerroute: die tussen noord-Italie en Vlaanderen, vroeger bijzonder rijke gebieden. Bovendien worden ze rijk met het geheimhouden van fraude.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:42:25 #56
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31261537
OK. Het westen is zo rijk omdat .... (floripas, aanvullen graag)

ik wil duidelijkheid.
pi_31261635
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:42 schreef McCarthy het volgende:

ik wil duidelijkheid.
volgens mij komt dat door de ontwikkelingen die in de middeleeuwen zijn gekomen, waardoor het westen een technologische voorsprong kreeg, de kans kreeg de huidige ontwikkelingslanden uit te buiten, een situatie die nu deels nog altijd bestaat, want 20% van de mensen gebruikt 80% van de hulpbronnen

Je kunt de huidige situatie niet los zien van de historische context.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:48:49 #58
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31261739
maar niet alle westerse landen hebben ontwikkelingslanden uitgebuit. Swiss en scandinavie bijvoorbeeld niet. Die zijn echter wel welvarend.
Bovendien kost het een vermogen om landen uit te buiten (legers zijn duur). Het is dus waarschijnlijk negatief geweest voor onze welvaart.

ook zijn veel ex-kolonien nu wel welvarend zoals z-korea, singapore, finland, ierland.

Hieraan kan het dus niet dirrect liggen. De Soto merkt dat dus ook op.
quote:
want 20% van de mensen gebruikt 80% van de hulpbronnen
daar betalen we ook voor.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:52:26 #59
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31261854
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:42 schreef McCarthy het volgende:
  • Omdat we gunstige klimatologische omstandigheden hebben
  • Omdat we een competatieve samenleving hadden
  • Omdat we als eerste de wereld hebben veroverd en leeggeroofd
  • Omdat we de macht nu eenmaal hebben en niet graag weggeven (handelsverdragen alleen intern; dictators in het zadel helpen en steunen; landen dwingen hun hulpbronnen te privatiseren, terwijl wijzelf dat lang niet altijd doen, kijk naar de NAM)
  • Omdat we onze kinderen scholen, onze mensen plagenvrij houden in ziekenhuizen, onze armen opvangen en herscholen, sociale mobiliteit stimuleren en niet in een godsdientig dogma vastzitten
  • Omdat we veel meer waarde hechten aan materiele zaken
  • Omdat de rampen die we mee hebben gemaakt nooit onze hele cultuur heeft vernietigd, maar alleen heeft veranderd, zoals de pest.
    quote:
    ik wil duidelijkheid.
    Zo goed?
  • pi_31261884
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:48 schreef McCarthy het volgende:
    maar niet alle westerse landen hebben ontwikkelingslanden uitgebuit. Swiss en scandinavie bijvoorbeeld niet. Die zijn echter wel welvarend.
    Bovendien kost het een vermogen om landen uit te buiten (legers zijn duur). Het is dus waarschijnlijk negatief geweest voor onze welvaart.
    Zwitserland heeft wel mee kunnen profiteren van de welvaart van de omringende landen
    quote:
    ook zijn veel ex-kolonien nu wel welvarend zoals z-korea, singapore, finland, ierland.

Hieraan kan het dus niet dirrect liggen. De Soto merkt dat dus ook op.
    en daar komen dus o.a. die andere dingen om de hoek kijken die al genoemd zijn, zoals ligging, verdeling grondstoffen (binnenlandse verdeling bedoel ik: als het in de handen is van een dictator, profiteert de rest van het land (vaak) niet mee
    [..]
    quote:
    Maar je kunt erover twisten of we er een reëele prijs voor betalen.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:55:42 #61
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31261968
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:53 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zwitserland heeft wel mee kunnen profiteren van de welvaart van de omringende landen
    [..]
    goh, en waarom kunnen andere landen buiten de westerse wereld dat niet?
    quote:
    en daar komen dus o.a. die andere dingen om de hoek kijken die al genoemd zijn, zoals ligging, verdeling grondstoffen (binnenlandse verdeling bedoel ik: als het in de handen is van een dictator, profiteert de rest van het land (vaak) niet mee
    [..]
    [..]
    dus finland en singapore korea liggen gunstig?
    En canada ook? En n-zeeland ook?
    quote:
    Maar je kunt erover twisten of we er een reëele prijs voor betalen.
    waarom zou de prijs te hoog/laag zijn?
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:56:04 #62
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31261980
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:48 schreef McCarthy het volgende:
    Over het succes van Zwitzerland had ik je al vanalles uitgelegd. Scandinavie heeft bijzonder veel natuurlijke hulpbronnen.
    quote:
    Uitbuiten hoeft niet per se door militaire macht te gebeuren. Kijk maar naar Shell en Nigeria.
    quote:
    Finland en Ierland kolonies? Van wie?
    Zo rijk is Zuid-Korea nou ook weer niet, niet overdrijven.
    Singapore is een doorvoerhaven van de Britten. Het onttrekt de welvaart uit de regio en uit handel.
    quote:
    Met de dollars die we zelf drukken, ja.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:58:23 #63
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31262045
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:55 schreef McCarthy het volgende:

[..]

[..]
    Dat had ik al gezegd: bankgeheim, zeggenschap over eigen hulpbronnen, enzovoorts.
    Weet je hoe lang Zwitserland al van de Zwitsers is?
    quote:
    Omdat we hulpbronnen onttrekken aan landen waar we zelf de dictators van in stand houden. Wij geven die dictators papiertjes die ze mogen omruilen voor wapens om aan de macht te blijven. Wat hebben de mijnwerkers daaraan?
    pi_31262818
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 18:55 schreef McCarthy het volgende:

[..]

[..]

dus finland en singapore korea liggen gunstig?
    En canada ook? En n-zeeland ook?
    [..]

Zwitserland is al eeuwen onafhankelijk en heeft daardoor dezelfde groei kunnen meemaken als de omringende landen.

Canada en Nieuw-Zeeland zijn landen waar de oorspronkelijke bevolking zo goed als geheel verdrongen is door europeanen vanaf de 16e/17e eeuw (niet ineens, maar die zijn op andere wijze gekoloniseerd dan de afrikaanse landen). In eerste instantie zijn die landen wel gekoloniseerd, maar op een andere manier dan de afrikaanse landen. De meeste afrikaanse landen zijn namelijk gekoloniseerd met name met de bedoeling voor slavenarbeid (in eerste instantie) en grondstoffen in tweede instantie. Canada, VS, Australië en NZ zijn gekoloniseerd met de bedoeling daar europeanen neer te zetten (met verschillende oogmerken trouwens)

Korea is volgens mij heel lang min of meer zelfstandig gebleven (net als China en Japan). Ook deze landen hebben daardoor op een andere basis hun ontwikkeling door kunnen maken.
    Afrikaanse landen zijn verovered als wingewest, pas na de tweede wereldoorlog opnieuw onafhankelijk geworden. Wat daarbij ook een rol speelt, is dat de grenzen van de meeste afrikaanse landen (door de kolonisatie) vrij willekeurig getrokken zijn, en je in veel landen een stammenstrijd hebt. Daarbij komt dat er in de meeste gevallen niet echt stabiele regeringen zijn gekomen, wat ook niet bijdraagt aan de stabiliteit en economische ontwikkeling.

De prijs is in veel gevallen te laag omdat die door ons opgelegd wordt, er is niet echt sprake van vrije handel. Het westen bepaalt wat ze willen hebben, en andere zaken komen niet naar binnen. Terwijl er aan de andere kant in het westen wel bv. de landbouw gesubsidieerd wordt, waardoor we tegen dumpprijzen bepaalde producten daar afzetten waartegen de plaatselijke boeren niet kunnen concurreren.
    Volgens mij is het trouwens ook nog eens zo dat veel grondstoffen worden geëxploiteerd door westerse maatschappijen, waardoor een aanzienlijk deel van de winst naar het westen afvloeit.

Dus de hele zaak ligt wat gecompliceerder dan simpelweg te stellen dat het door de eigendomsrechten komt, dat speelt mee, maar is zeker niet de enige oorzaak.
    En misschien was het westen een juridische chaos rond 1800 (dat weet ik niet), je kunt in geen geval stellen dat het westen toen niet welvarend was, want dat was het welzeker (hoewel niet vergelijkbaar met nu, was er vanaf de middeleeuwen natuurlijk een enorme economische drive in het westen, want na 1500 is het westen de wereld gaan veroveren, en dat kan niet zonder inkomsten, dat moet ergens van betaald worden). Kortom: het startpunt ligt op een ander punt dan bij de huidige ontwikkelingslanden en dat moet je meenemen in de beschouwing. het westen heeft de kans gehad om op eigen kracht iets te ontwikkelen (al is die eigen kracht dus voor een aanzienlijk deel te danken aan de exploitatie van de koloniën), terwijl wij nu nog steeds onze welvaart te danken hebben aan de dominantie positie op (en exploitatie van) de wereld.

En als je in je OP zegt dat de postcommunisitische landen achterblijven, dan klopt dat tot op zeker hoogte, maar de economie van China draait als een tierelier, en ook de voormalige Oostbloklanden doen het volgens mij nog niet echt rampzalig, en zeker met de toetreding van een aantal tot de EU, zal het daar snel beter gaan (en dan zie je dus dat die landen profiteren van de nabijheid van het rijke westen en een sterkere onderhandelingspositie dan afrika).
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:23:49 #65
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31268427
    quote:
    Het onttrekt de welvaart uit de regio en uit handel.
    zero sum

ik denk dat deze opmerking van jouw alle toekomstige discussies tussen jou en mij overbodig maakt. Als je denkt dat welvaart een eindig iets is en dat een vergroting voor de een een verkleining voor de ander impliceert dan moet je toch echt je wereldbeeld eens bijstellen.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:25:00 #66
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31268464
    quote:
    Weet je hoe lang Zwitserland al van de Zwitsers is?
    finland is pas deze eeuw zelfstandig geworden. Daarvoor was het een kolonie van zweden en daarna van rusland. Een soort wingewest. Ze hebben bossen in overvloed net als de afrikanen hun jungle hebben.

zij zijn echter wel welvarend. afrika niet.
      vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:36:48 #67
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31268826
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 19:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zwitserland is al eeuwen onafhankelijk en heeft daardoor dezelfde groei kunnen meemaken als de omringende landen.

Canada en Nieuw-Zeeland zijn landen waar de oorspronkelijke bevolking zo goed als geheel verdrongen is door europeanen vanaf de 16e/17e eeuw (niet ineens, maar die zijn op andere wijze gekoloniseerd dan de afrikaanse landen). In eerste instantie zijn die landen wel gekoloniseerd, maar op een andere manier dan de afrikaanse landen. De meeste afrikaanse landen zijn namelijk gekoloniseerd met name met de bedoeling voor slavenarbeid (in eerste instantie) en grondstoffen in tweede instantie. Canada, VS, Australië en NZ zijn gekoloniseerd met de bedoeling daar europeanen neer te zetten (met verschillende oogmerken trouwens)

Korea is volgens mij heel lang min of meer zelfstandig gebleven (net als China en Japan). Ook deze landen hebben daardoor op een andere basis hun ontwikkeling door kunnen maken.
    Afrikaanse landen zijn verovered als wingewest, pas na de tweede wereldoorlog opnieuw onafhankelijk geworden. Wat daarbij ook een rol speelt, is dat de grenzen van de meeste afrikaanse landen (door de kolonisatie) vrij willekeurig getrokken zijn, en je in veel landen een stammenstrijd hebt. Daarbij komt dat er in de meeste gevallen niet echt stabiele regeringen zijn gekomen, wat ook niet bijdraagt aan de stabiliteit en economische ontwikkeling.
    niet mee oneens, spreekt imo niet mijn op tegen
    quote:
    De prijs is in veel gevallen te laag omdat die door ons opgelegd wordt, er is niet echt sprake van vrije handel. Het westen bepaalt wat ze willen hebben, en andere zaken komen niet naar binnen. Terwijl er aan de andere kant in het westen wel bv. de landbouw gesubsidieerd wordt, waardoor we tegen dumpprijzen bepaalde producten daar afzetten waartegen de plaatselijke boeren niet kunnen concurreren.
    Volgens mij is het trouwens ook nog eens zo dat veel grondstoffen worden geëxploiteerd door westerse maatschappijen, waardoor een aanzienlijk deel van de winst naar het westen afvloeit.
    1. winst <> welvaart.

2. ze krijgen gesubsideerde producten en dat is niet slecht voor hun welvaart maar juist goed.

3. ze kunnen met elkaar gaan handelen.
    quote:
    Dus de hele zaak ligt wat gecompliceerder dan simpelweg te stellen dat het door de eigendomsrechten komt, dat speelt mee, maar is zeker niet de enige oorzaak.
    En misschien was het westen een juridische chaos rond 1800 (dat weet ik niet),
    japan zelfs tot 1950
    quote:
    je kunt in geen geval stellen dat het westen toen niet welvarend was, want dat was het welzeker (hoewel niet vergelijkbaar met nu, was er vanaf de middeleeuwen natuurlijk een enorme economische drive in het westen, want na 1500 is het westen de wereld gaan veroveren, en dat kan niet zonder inkomsten, dat moet ergens van betaald worden).
    ik weet het niet. Ik zou cijfers en bronnen moeten hebben.

Ik had bv gelezen dat China en India tot 1800 40% van het wereldwijde product hadden. Dat begint nu weer een beetje terug te komen (ze gaan iig die richting uit).
    quote:
    Kortom: het startpunt ligt op een ander punt dan bij de huidige ontwikkelingslanden en dat moet je meenemen in de beschouwing. het westen heeft de kans gehad om op eigen kracht iets te ontwikkelen (al is die eigen kracht dus voor een aanzienlijk deel te danken aan de exploitatie van de koloniën), terwijl wij nu nog steeds onze welvaart te danken hebben aan de dominantie positie op (en exploitatie van) de wereld.
    welvaart nu = welvaart verleden? Er wordt IMO ingespeeld op een intuitief gevoel alsof welvaart een soort vaste stof is. Je kan het in het verleden krijgen, bewaren en zelfs opslaan. En als je er meer bij krijgt gooi je dat op de grote hoop. Als een soort gaanschuur maar dan vol met welvaart. Als jij meer krijgt moet uiteraard iemand anders minder hebben. Ik gheloof dat niet.

In WW2 en WW1 hebben we melkaar de harsens hier in gehakt en lag het continent in puin.
    quote:
    En als je in je OP zegt dat de postcommunisitische landen achterblijven, dan klopt dat tot op zeker hoogte, maar de economie van China draait als een tierelier, en ook de voormalige Oostbloklanden doen het volgens mij nog niet echt rampzalig, en zeker met de toetreding van een aantal tot de EU, zal het daar snel beter gaan (en dan zie je dus dat die landen profiteren van de nabijheid van het rijke westen en een sterkere onderhandelingspositie dan afrika).
    ze richten hun economie beter in, daarom ontwikkelen ze zich. Niet omdat wij er zijn hoor. Het comm. hield alles tegen, daar zijn ze nu godzijdank van af.
    pi_31275638
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 22:36 schreef McCarthy het volgende:
    2. ze krijgen gesubsideerde producten en dat is niet slecht voor hun welvaart maar juist goed.
    het is wel slecht als ze daardoor niet hun eigen economie kunnen ontwikkelen, en dat kan niet als bijvoorbeeld de boeren hun producten niet kunnen afzetten vanwege die dumping
    quote:
    welvaart nu = welvaart verleden? Er wordt IMO ingespeeld op een intuitief gevoel alsof welvaart een soort vaste stof is. Je kan het in het verleden krijgen, bewaren en zelfs opslaan. En als je er meer bij krijgt gooi je dat op de grote hoop. Als een soort gaanschuur maar dan vol met welvaart. Als jij meer krijgt moet uiteraard iemand anders minder hebben. Ik gheloof dat niet.
    Nee, niet welvaart verleden = welvaart nu. Wel welvaart verleden betekent dat (mits de welvaart op een goede manier is toegepast) er een doorontwikkeling gemaakt kan worden. Vergelijk het maar met iemand die met ¤10 begint in aandelen te investeren en iemand die met ¤1.000.000 dat gaat doen. Je zult zien dat de laatste véél sneller meer vermogen opbouwt.
    En als iemand meer krijgt, en de hulpbronnen zijn beperkt, dan moet iemand anders wel minder krijgen.
    quote:
    In WW2 en WW1 hebben we melkaar de harsens hier in gehakt en lag het continent in puin.
    Dat is weliswaar waar, maar WO1 daar kon Europa prima zelf bovenop komen, na WO2 heeft de Marshallhulp een rol gespeeld. Wat ook niet onderschat moet worden, is dat er al wel een solide sociaal-economische structuur was, dan kun je makkelijker opbouwen.
    quote:
    ze richten hun economie beter in, daarom ontwikkelen ze zich. Niet omdat wij er zijn hoor. Het comm. hield alles tegen, daar zijn ze nu godzijdank van af.
    Dat het communisme veel tegen hielp, klopt, maar in die zin hebben die landen al een enorme voorsprong t.o.v. Afrika, want zelfs onder het communisme was de economie daar veel beter. Het startpunt is dus behoorlijk verschillend.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2005 08:40:50 ]
      zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:19:47 #69
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31277316
    ahum, een land als nigeria was in 1950 even rijk/arm als indonesie of z-korea. Nu is ind 3.5 keer zo rijk en z-korea 19.2 keer zo rijk.

nu jullie weer.
      zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:29:26 #70
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31277519
    quote:
    En als iemand meer krijgt, en de hulpbronnen zijn beperkt, dan moet iemand anders wel minder krijgen.
    de wereld is niet zero sum:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zero_sum
    quote:
    Economics and non-zero-sum

Non-zero-sum situations are an important part of economic activity due to production, marginal utility and value-subjectivity. Most economic situations are non-zero-sum, since valuable goods and services can be created, destroyed, or badly allocated, and any of these will create a net gain or loss. One strategy for non-zero-sum games is tit for tat.

If a farmer succeeds in raising a bumper crop, he will benefit by being able to sell more food and make more money. The consumers he serves benefit as well, because there is more food to go around, so the price per unit of food will be lower. Other farmers who have not had such a good crop might suffer somewhat due to these lower prices, but this cost to other farmers may very well be less than the benefits enjoyed by everyone else, such that overall the bumper crop has created a net benefit. The same argument applies to other types of productive activity.

Trade is a non-zero-sum activity because all parties to a voluntary transaction believe that they will be better off after the trade than before, otherwise they would not participate. It is possible that they are mistaken in this belief, but experience suggests that people are more often than not able to judge correctly when a transaction would leave them better off, and thus persist in trading throughout their lives. It is not always the case that every participant will benefit equally. However, a trade is still a non-zero-sum situation whenever the result is a net gain, regardless of how evenly or unevenly that gain is distributed.
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    quote:
    Wat ook niet onderschat moet worden, is dat er al wel een solide sociaal-economische structuur was, dan kun je makkelijker opbouwen.
    precies, dat zegt de soto ook. Het gaat om je economische structuur. Die is hier in het westen goed maar in veel ontwikkelingslanden slecht. Worden we het toch eens.

(en wij maar ontwikkelingshulp geven )
    pi_31279318
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 11:19 schreef McCarthy het volgende:
    ahum, een land als nigeria was in 1950 even rijk/arm als indonesie of z-korea. Nu is ind 3.5 keer zo rijk en z-korea 19.2 keer zo rijk.

nu jullie weer.
    Misschien zijn ze in Nigeria wel gelukkiger
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:58:48 #72
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31280872
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 12:56 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Misschien zijn ze in Nigeria wel gelukkiger
    misschien wel ja
    pi_31280921
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 13:58 schreef McCarthy het volgende:

[..]

misschien wel ja
    Dat is belangrijker dan "welvaart" . Hoe meet jij dat eigenlijk ?
      zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:06:57 #74
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31281033
    gewoon
    totaal nationaal inkomen / aantal inwoners.
    pi_31281094
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 14:06 schreef McCarthy het volgende:
    gewoon
    totaal nationaal inkomen / aantal inwoners.
    tja, beetje beperkte meting
    pi_31281976
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 14:10 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Wel kapitalistisch gedacht eigenlijk
      zaterdag 8 oktober 2005 @ 15:47:27 #77
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31283291
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 14:10 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

jij hebt iets beters?
    pi_31283644
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 15:47 schreef McCarthy het volgende:

[..]

jij hebt iets beters?
    Kijk, als je 2 mensen neemt, jij en ik bijvoorbeeld. Ik verdien 1 miljoen en jij niks. Het gemiddeld inkomen is dan dus 500.000. Maar dan is het toch niet realistisch te zeggen dat we allebei welvarend zijn ?
      zaterdag 8 oktober 2005 @ 16:04:53 #79
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31283699
    dat vroeg ik niet, ik vroeg of jij iets beters had
    pi_31283792
    quote:
    Op zaterdag 8 oktober 2005 16:04 schreef McCarthy het volgende:
    dat vroeg ik niet, ik vroeg of jij iets beters had
    Hallo ? Jij roept iets, en ik vraag je dat te onderbouwen ? Dan moet ik het voor je gaan aantonen ?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')