abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 september 2005 @ 12:50:08 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30661461
De Wereldbank heeft aan paar dagen terug haar jaarlijkse rapport uitgebracht waarin het ondernemersklimaat in de wereld wordt gemeten. De meter is opgebouwt uit de componenten

• Een bedrijf starten, kan het in het westen binnen een paar weken, in sommige 3e wereld landen duurt het een jaar. Daarbij komt nog eens dat je in bv syrie een startkapitaal van zo'n 60.000 euro nodig hebt.
  • Hoeveel tijd en geld bedrijven kwijt zijn aan het regelen van licenties .
  • Werknemers ontslaan en aannemen. Een mooi voorbeeld is Fr waar het moeilijk is om iemand te ontslaan, het gevolg is dat bedrijven wel uitkijken of ze iemand in dienst nemen aangezien je er nooit van af komt.
  • Eigendommen registreren. Hoe langer en moeizamer hoe slechter uiteraard. Een goed eigendomsrecht systeem maakt zakendoen makkelijker. Je kan makkelijker deals sluiten met andere bedrijven.
  • Kapitaal krijgen van banken
  • Investeerders in een bedrijf moeten beschermd worden. Andere aandeelhouders moeten bijvoorbeeld niet hun persoonlijke prive legertje op je af kunnen sturen.
  • hoe hoog en hoe moeilijk het is om belasting te betalen. Sommige afrikaanse landen zoasl senegal vroegen 160% tax
  • Handelsbarieres. Dus heffingen op import / export. Uitermate slecht voor zakendoen.
  • Bij de rechtbank moet het mogelijk zijn om mensen aan hun contract te houden. Als het snel gebeurt is het ook goed. In guatamala duurt het 4 jaar om eenvoudige kwestie af te handelen.

Er is een uitstekende & complete site bij
    http://www.doingbusiness.org/

Hieronder de complete ranking. Merk op dat continent afrika hekkensluiter is. Dit verklaart meteen hun armoede & ik pleit dan ook voor een complete afschaffing vd ont-hulp (kleine 4 miljard euro per jaar). Laten ze eerst maar eens ophouden ondernemers te pesten. Oh ja, NL staat #24.
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50
    51
    52
    53
    54
    55
    56
    57
    58
    59
    60
    61
    62
    63
    64
    65
    66
    67
    68
    69
    70
    71
    72
    73
    74
    75
    76
    77
    78
    79
    80
    81
    82
    83
    84
    85
    86
    87
    88
    89
    90
    91
    92
    93
    94
    95
    96
    97
    98
    99
    100
    101
    102
    103
    104
    105
    106
    107
    108
    109
    110
    111
    112
    113
    114
    115
    116
    117
    118
    119
    120
    121
    122
    123
    124
    125
    126
    127
    128
    129
    130
    131
    132
    133
    134
    135
    136
    137
    138
    139
    140
    141
    142
    143
    144
    145
    146
    147
    148
    149
    150
    151
    152
    153
    154
    155
    New Zealand
    Singapore
    United States
    Canada
    Norway
    Australia
    Hong Kong, China
    Denmark
    United Kingdom
    Japan
    Ireland
    Iceland
    Finland
    Sweden
    Lithuania
    Estonia
    Switzerland
    Belgium
    Germany
    Thailand
    Malaysia
    Puerto Rico
    Mauritius
    Netherlands
    Chile
    Latvia
    Korea
    South Africa
    Israel
    Spain
    Maldives
    Austria
    Namibia
    Fiji
    Taiwan, China
    Tonga
    Slovak Republic
    Saudi Arabia
    Samoa
    Botswana
    Czech Republic
    Portugal
    Jamaica
    France
    Kiribati
    Armenia
    Kuwait
    Marshall Islands
    Vanuatu
    Palau
    Oman
    Hungary
    Solomon Islands
    Poland
    Nepal
    Micronesia
    Panama
    Tunisia
    Nicaragua
    Pakistan
    Mongolia
    Bulgaria
    Slovenia
    Papua New Guinea
    Bangladesh
    Colombia
    Zambia
    Kenya
    United Arab Emirates
    Italy
    Peru
    Uganda
    Mexico
    Jordan
    Sri Lanka
    El Salvador
    Argentina
    Romania
    Russian Federation
    Greece
    Macedonia, FYR
    Ghana
    Moldova
    Kyrgyz Republic
    Uruguay
    Kazakhstan
    Bosnia and Herzegovina
    Paraguay
    Costa Rica
    Yemen
    China
    Serbia and Montenegro
    Turkey
    Nigeria
    Lebanon
    Malawi
    Lesotho
    Azerbaijan
    Vietnam
    Georgia
    Ethiopia
    Morocco
    Dominican Republic
    Bhutan
    Guyana
    Belarus
    Ecuador
    Iran
    Guatemala
    Mozambique
    Bolivia
    Honduras
    Philippines
    Iraq
    Indonesia
    India
    Albania
    Croatia
    Brazil
    Venezuela
    Syria
    Afghanistan
    São Tomé and Principe
    Ukraine
    West Bank and Gaza
    Zimbabwe
    Mauritania
    Algeria
    Benin
    Cameroon
    Madagascar
    Senegal
    Cambodia
    Haiti
    Angola
    Sierra Leone
    Eritrea
    Uzbekistan
    Rwanda
    Tanzania
    Egypt
    Timor-Leste
    Burundi
    Guinea
    Cote d'Ivoire
    Mali
    Lao PDR
    Congo, Rep.
    Togo
    Niger
    Sudan
    Chad
    Central African Republic
    Burkina Faso
    Congo, Dem. Rep.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 17-09-2005 13:03:04 ]
  • Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_30661933
    Ik zie Albanie, Croatie en Ukraine ook in de dikke 100 staan. Dat zijn landen die bij de EU willen, dat lijkt me veel erger eigenlijk.

En jouw correlatie tussen ontwikkelingshulp en deze lijst snap ik niet helemaal.
    pi_30662141
    Het gaat erom dat de desbetreffende landen zelf geen inspanningen doen om uit hun dal te komen en dat ontwikkelingshulp het min of meer kunstmatig in leven houden van die landen is. Uiteraard kunnen we dat niet zomaar maken, maar dat is de gedachtegang.
    pi_30662260
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 13:18 schreef Fys het volgende:
    Het gaat erom dat de desbetreffende landen zelf geen inspanningen doen om uit hun dal te komen en dat ontwikkelingshulp het min of meer kunstmatig in leven houden van die landen is. Uiteraard kunnen we dat niet zomaar maken, maar dat is de gedachtegang.
    McCarthy is meer voor een algehele afsluiting van alle derde wereld landen, maar ja, dat kan niet zo makkelijk he McCarthy. Oh, en filantropie is ook taboe in zijn idealistische kapitalisme
      zaterdag 17 september 2005 @ 14:50:32 #5
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30664711
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 13:08 schreef boskov het volgende:
    Ik zie Albanie, Croatie en Ukraine ook in de dikke 100 staan. Dat zijn landen die bij de EU willen, dat lijkt me veel erger eigenlijk.
    goed punt, maar aangezien veel huidige EU landen als Frankrijk, Griekenland & Italie ook niet echt goed scoren verliest de fossielen club weinig glans
    quote:
    En jouw correlatie tussen ontwikkelingshulp en deze lijst snap ik niet helemaal.
    i ik had het over een correletaie tussen armoede en ondernemersklimaat
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      zaterdag 17 september 2005 @ 14:51:49 #6
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30664744
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 13:22 schreef boskov het volgende:

[..]

McCarthy is meer voor een algehele afsluiting van alle derde wereld landen, maar ja, dat kan niet zo makkelijk he McCarthy. Oh, en filantropie is ook taboe in zijn idealistische kapitalisme
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_30664782
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 14:50 schreef McCarthy het volgende:

[..]

goed punt, maar aangezien veel huidige EU landen als Frankrijk en Italie ook niet echt goed scoren verliest de fossielen club weinig glans
    [..]

i ik had het over een correletaie tussen armoede en ondernemersklimaat
    Tegelijkertijd heb je ook wel Afrikaanse landen in de top 50. Maar toch zijn die ook arm.
    Weg correlatie?
      zaterdag 17 september 2005 @ 14:57:44 #8
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30664935
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 14:52 schreef boskov het volgende:

[..]

Tegelijkertijd heb je ook wel Afrikaanse landen in de top 50. Maar toch zijn die ook arm.
    Weg correlatie?
    wat snap je niet aan het woord correlatie?
    pi_30665315
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 14:57 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat snap je niet aan het woord correlatie?
    wat snap jij er niet aan?

Als het blijkt dat er weldegelijk Afrikaanse landen zijn met een goed ondernemingsklimaat (top 50 naast andere Europese en Aziatische landen) en als het blijkt dat deze nog steeds arm zijn, dan blijkt er dus GEEN correlatie te bestaan tussen investeringsklimaat en armoede..
      zaterdag 17 september 2005 @ 15:14:46 #10
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30665390
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 15:11 schreef boskov het volgende:

[..]

wat snap jij er niet aan?

Als het blijkt dat er weldegelijk Afrikaanse landen zijn met een goed ondernemingsklimaat (top 50 naast andere Europese en Aziatische landen) en als het blijkt dat deze nog steeds arm zijn, dan blijkt er dus GEEN correlatie te bestaan tussen investeringsklimaat en armoede..
    luister boskov, jij doet bedrijfskunde. Ik studeer beta. Zullen we het er dus maar op houden dat ik meer van correlaties snap dan jij
    Je praat nu namelijk echt onzin.
    pi_30665530
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 15:14 schreef McCarthy het volgende:

[..]

luister boskov, jij doet bedrijfskunde. Ik studeer beta. Zullen we het er dus maar op houden dat ik meer van correlaties snap dan jij
    als het blijkt dat ergeen causaal verband is tussen a en b, hoe kan je dan over een correlatie spreken?
      zaterdag 17 september 2005 @ 15:23:43 #12
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30665640
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 15:19 schreef boskov het volgende:

[..]

als het blijkt dat ergeen causaal verband is tussen a en b, hoe kan je dan over een correlatie spreken?

causale verbanden staan er in principe los van. Er hoeft geen causaal verband te zijn om toch over correlaties te kunnen spreken.

je hebt er dus echt niks van begrepen

[ Bericht 4% gewijzigd door McCarthy op 17-09-2005 15:28:46 ]
      zaterdag 17 september 2005 @ 15:27:51 #13
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30665754
    btw: ik claim dus dat de correletie die hier is tussen ond-klimaat en welvaart op een causaal verband wijst. Namelijk dat een slecht ondernemersklimaat landen arm maakt/houdt. Ben jij het daar mee eens of oneens.
    pi_30667731
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 15:23 schreef McCarthy het volgende:

[..]

causale verbanden staan er in principe los van. Er hoeft geen causaal verband te zijn om toch over correlaties te kunnen spreken.

je hebt er dus echt niks van begrepen
    leg het dan uit, als je het zo goed weet..
    pi_30668517
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 15:14 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Iemand die een studie volgt denkt al snel dat hij alles weet mbt deze richting.
    pi_30669361
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 15:27 schreef McCarthy het volgende:
    btw: ik claim dus dat de correletie die hier is tussen ond-klimaat en welvaart op een causaal verband wijst. Namelijk dat een slecht ondernemersklimaat landen arm maakt/houdt. Ben jij het daar mee eens of oneens.
    Hij heeft toch reeds aangegeven het er niet mee eens te zijn? Zie zijn voorbeeld van Afrikaanse landen in de top 50 die toch arm zijn. Doe trouwens eens niet zo neerbuigend. Echt enorm irritant.
      zaterdag 17 september 2005 @ 18:40:05 #17
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30670383
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 17:54 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Hij heeft toch reeds aangegeven het er niet mee eens te zijn? Zie zijn voorbeeld van Afrikaanse landen in de top 50 die toch arm zijn.
    omdat hij niet snapte wat een correlatie is
    quote:
    Doe trouwens eens niet zo neerbuigend. Echt enorm irritant.
    sommige mensen verdienen het gewoon
      zaterdag 17 september 2005 @ 18:43:38 #18
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30670459
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 17:23 schreef dewd het volgende:

[..]

Iemand die een studie volgt denkt al snel dat hij alles weet mbt deze richting.
    uiteraard, daarvoor heet het "studie".
    pi_30670471
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 18:40 schreef McCarthy het volgende:

[..]

omdat hij niet snapte wat een correlatie is
    [..]

sommige mensen verdienen het gewoon
    je hebt het nog steeds niet uitgelegd overigens, net zoals hoe jij er aan komt dat het een causaal verband is, het is juist een spurious correlation omdat er duidelijke aanwijzingen zijn dat factor a niet veroorzaakt wordt door factor b (zie de arme landen in de top 50)

[ot] overigens behoor jij eens keihard uitgelachen te worden voor jouw eindeloze discussie die bijna nooit op volledige waarheden is gebaseerd[/ot]
      zaterdag 17 september 2005 @ 18:57:01 #20
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30670812
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 18:44 schreef boskov het volgende:

[..]

je hebt het nog steeds niet uitgelegd overigens, net zoals hoe jij er aan komt dat het een causaal verband is, het is juist een spurious correlation
    zou het
    quote:
    omdat er duidelijke aanwijzingen zijn dat factor a niet veroorzaakt wordt door factor b (zie de arme landen in de top 50)
    ja duh, zoveel rijke landen zijn er niet op deze wereld. Maar goed, je snapt er niks van en dat herhaal je hier lekker weer eens.

Dat je correlaties niet snapt vind ik een grove schande.

Hier een voorbeeld

Zoals je ziet zijn er punten met een hoge test score (zeg goed ondernemersschap) en een lage blooddruk (zeg laag GDP). Iets vergelijkbaars met wat jij zegt. Is er nu "geen" correlatie? Je kan het meten maar als je naar het plaatje kijkt is "er" toch wel degelijk een correlatie tussen y en x. Of niet?
    pi_30671486
    godver tering, hele post weg

in ieder geval, even een samenvatting van wat ik getypt had

1) noem je de resultaten die echt enorm buiten je lineare lijn vallen gewoon foutmarges/foutmetingen?
    2)Er is geen mogelijkheid om aan te tonen dat de armoede komt door de vestigingsklimaat. Zo een tabelletje wat WTO heeft gepubliceerd,. zou ook kunnen aan de hand van het aantal televisies dat ze hebben in de wereld per 1000 inwoners, of het aantal negroide bewoners per 1000. Kan je dan ook beweren dat de armoede komt doordat ze zwart zijn en geen televisie hebben?
      zaterdag 17 september 2005 @ 19:24:12 #22
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30671634
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 19:19 schreef boskov het volgende:
    godver tering, hele post weg
    wel FF gebruiken hoor
    quote:
    in ieder geval, even een samenvatting van wat ik getypt had

1) noem je de resultaten die echt enorm buiten je lineare lijn vallen gewoon foutmarges/foutmetingen?
    weet niet, is daar in de OP dan sprake van denk jij?
    quote:
    2)Er is geen mogelijkheid om aan te tonen dat de armoede komt door de vestigingsklimaat. Zo een tabelletje wat WTO heeft gepubliceerd,. zou ook kunnen aan de hand van het aantal televisies dat ze hebben in de wereld per 1000 inwoners, of het aantal negroide bewoners per 1000. Kan je dan ook beweren dat de armoede komt doordat ze zwart zijn en geen televisie hebben?
    nee idd. Maar zoals je misschien weet probeert de huidige wetenschap tot op grote hoogte ook niet dat soort verklaringen te zoeken (omdat dat onmogelijk is) maar in plaats daarvan probeert ze input output relaties te begrijpen en te beschrijven. Dat doe je onder andere met correlaties.
    pi_30671724
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 19:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wel FF gebruiken hoor
    [..]
    doe ik ook, maar er ging iets fout
    quote:
    weet niet, is daar in de OP dan sprake van denk jij?
    [..]
    Nee, het lijkt me sterk dat je in zo een situatie zulke grote fouten kan maken.
    Daarom beweer ik juist dat de uitschieters die er zijn, laten zien dat je niet zo maar jouw theorie kan aanhaken
    quote:
    nee idd. Maar zoals je weet probeert de huidige wetenschap tot op grote hoogte ook niet dat soort verklaringen te zoeken (omdat dat onmogelijk is) maar in plaats daarvan probeert ze input output relaties te begrijpen en te beschrijven.
    Maar jij beweert het, en daar stoor ik me aan

[ot]overigens is zo met jou discussieren, veel leuker en beter, dan met het arrogante toontje[/ot]
      zaterdag 17 september 2005 @ 19:29:49 #24
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30671830
    .

[ Bericht 100% gewijzigd door McCarthy op 17-09-2005 19:31:46 ]
      zaterdag 17 september 2005 @ 19:34:03 #25
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_30671952
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 19:26 schreef boskov het volgende:

Nee, het lijkt me sterk dat je in zo een situatie zulke grote fouten kan maken.
    Daarom beweer ik juist dat de uitschieters die er zijn, laten zien dat je niet zo maar jouw theorie kan aanhaken
    [..]
    kan je met concrete voorbeeldem aankomen?
    quote:
    Maar jij beweert het, en daar stoor ik me aan
    op de huidige wetenschappelijke manier natuurlijk. Dus als een input output relatie
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')