Telegraaf = Bronquote:ALMERE - De Almeerse ondernemer Frank van Wichen wil moslim worden zodat hij zijn meubelzaak iedere zondag voor het publiek kan openen.
In de winkeltijdenwet staat dat een winkel die anders dicht moet blijven, toch open mag als de eigenaar van de zaak een geloofsovertuiging heeft die een andere rustdag hanteert dan de zondag. Van Wichen zou dan op vrijdag zijn zaak moeten sluiten. Voor hem zou dat de oplossing zijn. Anders ziet hij zich gedwongen zijn bedrijf per 1 januari te sluiten. "Mijn zaak mag nu twaalf zondagen per jaar open. Zet ik de deuren vaker open op zondag, dan krijg ik een boete van 2500 euro per overtreding. Mijn omzet haal ik op die dag, omdat de man en de vrouw nu eenmaal samen een bank, een fauteuil of een kast willen kopen."
Hij hoopt dat hij snel tot het moslimgeloof wordt toegelaten
goed plan, in plaats van de hamsterweken krijgen we de rammadan weken, waarbij je zo veel mogelijk niks moet kopenquote:Op vrijdag 30 september 2005 12:04 schreef Meki het volgende:
zullen we zeggen dat AH ook een islambedrijf wordt dan kunnen ze zondag open zijn
Wat een belachelijke wet. Ik hoop dat het niet waar is of anders voorbehouden aan het kennelijk achtergestelde Almere.quote:In de winkeltijdenwet staat dat een winkel die anders dicht moet blijven, toch open mag als de eigenaar van de zaak een geloofsovertuiging heeft die een andere rustdag hanteert dan de zondag.
mooie wetquote:
Ja, maar dan kan je er geen varkensvlees en alcohol meer kopen en moeten de kassières hoofddoeken om, en ga zo maar door. Geen goed idee. Die meubelboer is ook niet slim want als-ie idd moglim mag worden moet-ie zich ook zo gaan gedragen met alle gevolgen van dien.quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:04 schreef Meki het volgende:
zullen we zeggen dat AH ook een islambedrijf wordt dan kunnen ze zondag open zijn
En... wie gaat dat controleren?quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:54 schreef progrock het volgende:
Die meubelboer is ook niet slim want als-ie idd moglim mag worden moet-ie zich ook zo gaan gedragen met alle gevolgen van dien.
Het schijnt dat moslims elkaar controleren, vooral tijdens de ramadan, en dat ze dan op hun sodemieter krijgen van de iman. Ga je lekker? Laat mij maar heiden zijn. Bevalt me prima.quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:57 schreef SpugendeLama het volgende:
[..]
En... wie gaat dat controleren?
Groen-links en hun AEL milities?![]()
Voorzover er al sprake is van 'controle' gaat dat alleen op voor de eigen kring. Je denkt toch niet echt dat een of andere marokkaan gaat controleren hoe deze man invulling geeft aan zijn geloof he?quote:Op vrijdag 30 september 2005 13:18 schreef progrock het volgende:
[..]
Het schijnt dat moslims elkaar controleren, vooral tijdens de ramadan, en dat ze dan op hun sodemieter krijgen van de iman. Ga je lekker? Laat mij maar heiden zijn. Bevalt me prima.
Hey, check NWS-feedback even als je wil.quote:Op vrijdag 30 september 2005 13:47 schreef HiZ het volgende:
Zo creatief gevonden is het ook niet, want de Islam heeft geen algemeen geaccepteerde 'rustdag'.
Dat doet hij ook als hij moslim wordt ... maar hij zondigt dan gewoonquote:Op vrijdag 30 september 2005 11:57 schreef Meki het volgende:
wat een onzin alleen om winkel te openen op zondag dan moet je moslim zijn
als hij dat wilt moet ie meedoen met de ramadan etc.
Reageer normaal - neem geen voorbeeld van Telegraaf reacties
http://www.telegraaf.nl/b(...)smoslim__worden.html
Waarom is het een mooie wet?quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:07 schreef Meki het volgende:
mooie wet
Welke regels overtreden ze... kun je de bron geven?quote:toch zie ik AH open in de stad van Amsterdam
ze overtreden de regels niemand die ervan iets zegt
Ja, maar dan moeten ze op een andere dag weer dicht, dus dat schiet niet op.quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:04 schreef Meki het volgende:
Moslim worden is niet zo moeilijk. Je moet in aanwezigheid van twee andere moslims verklaren dat er geen andere god is dan Allah en dat Mohammed zijn boodschapper is. That's it. Als je een vrome moslim wil zijn, bid je vijf keer per dag, geef je een deel van je inkomen aan de armen, vast je één keer per jaar, en ga je tenminste één keer in je leven naar Mekka (indien mogelijk). Maar niet alle moslims zijn vroom. Officiëel is de periode tussen carnval en pasen de Katholieke vastenperiode. Maar er zijn nog maar heel erg weinig Katholieken die zich daaraan houden. Toch worden ze katholiek genoemd. Als deze meneer zich dus bekeert tot de Islam, hoeft hij nergens te bewijzen dat hij er ook daadwerkelijk iets aan doet. Als je het mij vraagt is dit gewoon een lepe ondernemer die gebruik maakt van de stemming in de samenleving, om publiciteit te krijgen voor zijn gezeur over het gebrek aan winkelzondagen.quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:57 schreef Meki het volgende:
quote:Op vrijdag 30 september 2005 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af hoe dat zit als je atheist bent.
jep juist - de wetten moeten verboden wordenquote:Op vrijdag 30 september 2005 22:50 schreef Radjesh het volgende:
Rustdagen? Dan blijven die mensen die willen rusten lekker thuis, en de mensen die willen winkelen, die gaan winkelen. Probleem opgelost.
Juist.quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:09 schreef sp3c het volgende:
en dan nog, die buurtcontrole heeft geen wettelijke macht dus als de man zegt dat hij moslim is dan is hij dat ook vind de rest van de moslims van niet
ach joh, er zijn tegenwoordig ook opblaasbare bankstellen, gaat ie die toch gewoon verkopenquote:Op vrijdag 30 september 2005 12:54 schreef progrock het volgende:
[..]
Ja, maar dan kan je er geen varkensvlees en alcohol meer kopen en moeten de kassières hoofddoeken om, en ga zo maar door. Geen goed idee. Die meubelboer is ook niet slim want als-ie idd moglim mag worden moet-ie zich ook zo gaan gedragen met alle gevolgen van dien.
Misschien zou AH dan echt shoarma lamsvlees gaan verkopen ipv ordinair gekruid varkensvlees. iets wat voor supermarkten echt heel ingewikkeld lijkt te wezen.quote:Op vrijdag 30 september 2005 12:04 schreef Meki het volgende:
Vrijdag dan. Geinstitutionaliseerde discriminatie, geweldig.quote:Op vrijdag 30 september 2005 19:44 schreef Shakermaker het volgende:
[..]
De meneer uit het Telegraaf-verhaal zal dus op zich kunnnen regelen dat hij elke zondag open mag zijn, maar dan moet ie wel op zaterdag dicht. En dat zal ie niet willen.
ja idd toch wel bezopen dat je dan een fasictisch geloof moet gaan "aanhangen" om je zaak te runnen. ik ben ervoor om meer vrijheden te creeeren voor ondernemers. beschamend dat je dan als moslim door het leven moet.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 01:57 schreef Overlast het volgende:
[..]
Vrijdag dan. Geinstitutionaliseerde discriminatie, geweldig.
Laat het lekker aan de winkeleigenaren over wanneer ze open wilen zijn.
Opblaasbare bankstellen klinkt erg moslim terroristquote:Op vrijdag 30 september 2005 23:50 schreef bonke het volgende:
[..]
ach joh, er zijn tegenwoordig ook opblaasbare bankstellen, gaat ie die toch gewoon verkopen
Hoe dan ook, het blijft belachelijk dat dit soort discriminatie wel is toegestaan. Het valt me wel vaker op dat gelovigen makkelijker onder bepaalde wetten of regels weg kunnen komen, die eigenlijk voor iedereen zouden moeten gelden.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 02:28 schreef SpugendeLama het volgende:
Zou Wilders hier kamervragen over gaan stellen?
Anders staat 2/3 van die site vol met banners, gelijk al geen zin meer om te lezenquote:Op vrijdag 30 september 2005 11:57 schreef Meki het volgende:
[..]
Telegraaf = Bron
![]()
Ik ken moslims, geboren in Turkije, die niet aan de ramadan meedoen. Dus waarom zou hij dat dan wel doen. Niemand die hem dat kan verplichten. Ik geef deze meneer groot gelijk.quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:57 schreef Meki het volgende:
[..]
Telegraaf = Bron
![]()
Hij hoeft dan niet op zaterdag dicht, maar op vrijdag, omdat dat bij moslims dé dag is om naar de moskee te gaan. (Hoeft hij natuurlijk nog niet naar de moskee te gaan.)quote:Op vrijdag 30 september 2005 19:44 schreef Shakermaker het volgende:
Bovendien denk ik dat zijn plan geen kans van slagen heeft. In de Amsterdamse Rivierenbuurt heb je een Joodse bakker die op zondag open is. Die vrijstelling hebben ze gekregen vanwege hun geloof. Voorwaarde is wél dat de winkel op zaterdag dicht is. De meneer uit het Telegraaf-verhaal zal dus op zich kunnnen regelen dat hij elke zondag open mag zijn, maar dan moet ie wel op zaterdag dicht. En dat zal ie niet willen.
Een leuke optie zou kunnen zijn door zijn hele zaak naar een van de grootste stadscentra van het land te verhuizen (Amsterdam, Rotterdam of Den Haag). Dan hoeft hij niet elke zondag verplicht dicht. Het enige nadeel is dat hij geld kwijt is door reiskosten.quote:Op zondag 2 oktober 2005 12:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij hoeft dan niet op zaterdag dicht, maar op vrijdag, omdat dat bij moslims dé dag is om naar de moskee te gaan. (Hoeft hij natuurlijk nog niet naar de moskee te gaan.)
Hij kan dan dus op zaterdag én zondag gewoon open zijn. En dat zijn voor meubelzaken de beste dagen om te verkopen. Niet voor niets is het zo druk op koopzondagen in dit soort winkels.
Men, jouw posts worden steeds beter. Ik ben het nou alweer met je eens.quote:Op vrijdag 30 september 2005 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb een gruwelijke hekel aan westerse bekeerlingen.quote:Op vrijdag 30 september 2005 11:57 schreef Meki het volgende:
[..]
Telegraaf = Bron
![]()
Neemt niet weg dat je grote vraagtekens kunt hebben over of de Islam uberhaupt wel een religieus verordende rustdag heeft. Vrijdag is inderdaad de dag voor gemeenschappelijk moskee-bezoek, maar daarmee is het nog niet automatisch ook een rustdag.quote:Op zondag 2 oktober 2005 12:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij hoeft dan niet op zaterdag dicht, maar op vrijdag, omdat dat bij moslims dé dag is om naar de moskee te gaan. (Hoeft hij natuurlijk nog niet naar de moskee te gaan.)
Hij kan dan dus op zaterdag én zondag gewoon open zijn. En dat zijn voor meubelzaken de beste dagen om te verkopen. Niet voor niets is het zo druk op koopzondagen in dit soort winkels.
precies. hier in de buurt zijn de islamitische slagerijen gewoon open op vrijdag. maar ze sluiten eerder voor het gebed.quote:Op zondag 2 oktober 2005 13:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat je grote vraagtekens kunt hebben over of de Islam uberhaupt wel een religieus verordende rustdag heeft. Vrijdag is inderdaad de dag voor gemeenschappelijk moskee-bezoek, maar daarmee is het nog niet automatisch ook een rustdag.
Tsja als je niet gebrainwashed bent zoals velen hier dan zou je weten dat er niet zoveel mis is met de Islam, het wordt alleen erg misbruikt voor alles.quote:Op vrijdag 30 september 2005 19:08 schreef Bean. het volgende:
Zijn er toch nog positieve kanten aan moslims.
door moslims ja.quote:Op zondag 2 oktober 2005 14:55 schreef Stratos het volgende:
het wordt alleen erg misbruikt voor alles.
tuurlijk. hoewel die laatste twee actie----> reactie zijn.quote:Op zondag 2 oktober 2005 15:05 schreef Stratos het volgende:
Door moslims zelf, overheden en de westerse media.
http://forum.fok.nl/topic/761361quote:Op zondag 2 oktober 2005 14:55 schreef Stratos het volgende:
Tsja als je niet gebrainwashed bent zoals velen hier dan zou je weten dat er niet zoveel mis is met de Islam, het wordt alleen erg misbruikt voor alles.
Niets, atheisten hoef je geen respect voor te hebben. In tegenstelling tot mensen die een irrationeel geloof hebben, die verdienen zonder enige duidelijke onderbouwing ontzettend veel respect en meegaandheid.quote:Op vrijdag 30 september 2005 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Het vrijdaggebed wordt wel gebruikt door islamitische ondernemers om op zondag open te mogen zijn. Het feit dat Nederland hierin meegaat is natuurlijk helemaaaaal fout.quote:Op zondag 2 oktober 2005 14:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
precies. hier in de buurt zijn de islamitische slagerijen gewoon open op vrijdag. maar ze sluiten eerder voor het gebed.
Nee, en hij zal zich ook niet laten besnijden. Waarom niet? Omdat dat niet verplicht is. Moskeebezoek ook niet. Er is immers toch geen dwang in de Islam!!!quote:Op zondag 2 oktober 2005 18:22 schreef Jesusisalive het volgende:
die gast wordt helemaal geen moslim, hij zegt het alleen, ik zie hem vanaf nu niet naar de moskee gaan
En als je werkgever zondag opent, zoekt hij wel verder naar iemand die wél op zondag wil werken.quote:Op zondag 2 oktober 2005 20:32 schreef releaze het volgende:
Hallo, je hoeft niet open of te werken op zondag, het MAG.
Nee waar denk je dan dat geloof omdraait lieve schat?quote:Op zondag 2 oktober 2005 13:13 schreef Natalie het volgende:
Een ander geloof omdat je dan je zaak op zondag mag openen? Da's nu niet echt waar het geloof om draait. Een belachelijke reden. Volgens mij staat ie er niet helemaal bij stil wat het precies inhoudt en roept ie maar wat. Pffff.
Mag je als atheist zelf je 'zondag' uikiezen, of ben je dan verplicht mee te gaan in de gristelijke gedachtengang?quote:Op zondag 2 oktober 2005 17:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Niets, atheisten hoef je geen respect voor te hebben. In tegenstelling tot mensen die een irrationeel geloof hebben, die verdienen zonder enige duidelijke onderbouwing ontzettend veel respect en meegaandheid.
Pfff, hij kan makkelijk aandragen dat hij eerst om zijn winkel moslim wilde worden, maar dat hij nu echt de islam ontdekt heeft en ook op minder economische gronden nu moslim wil zijn/worden. Wie weet is dat niet eens naast de waarheid dan ook nog...quote:Op zondag 2 oktober 2005 08:31 schreef Balthar het volgende:
Verkeerd uitgangspunt van deze meneer.
Er staat trouwens in die wet, dat je ter goeder trouw moet kunnen aandragen dat je een bepaalde levensovertuiging hebt.
Na dit bericht weet heel Nederland dat deze meneer het alleen maar om zijn winkeltje te doen is.
Gelul dit.
Jij bent nog erger dan alle gelovigen op de hele wereld bij elkaar, zo vol van je eigen ongelovigheid en zo zeker dat wat jij denkt de absolute waarheid is. I.p.v. andere mensen in hun waarde te laten!quote:Op maandag 3 oktober 2005 17:16 schreef Super_Six_One het volgende:
Ik heb voor mezelf leren denken. Dat doe ik nog steeds. En ik had gewoon gehoopt dat meer mensen dat doen ipv in naam van iemand anders denken God, Allah of whatever.
Hopen doen we altijd. Maar daar bereik je niks mee. Het klinkt heel leuk en aardig en geeft alle "gelovige" misschien hoop en steun. Maar als het erop aan komt, dan ben jij het zelf met andere mensen die het klusje moeten klaren. En niet een of andere "god"
Geloof in God? Nee, geloof in jezelf. Want alleen jij weet van jezelf wat je kan. En als het fout gaat, zeg dan niet opeens van: "God heeft het zo gewild" . Of als het goed gaat: "Ik dank U God."
Oftewel gewoon (een) god erbij betrekken naar gelange het uitkomt.
Alles in naam van een geloof of een god. Wanneer nemen we gewoon niet algemene aanvaardbare regels in acht? Die ons allemaal gewoon goed doen!
Ipv regels verzinnen aan de hand van een geloof?!? Want zo krijg je dus dat gezeik met die openingstijden bijvoorbeeld!
Zonder "het geloof" zou je dit probleem niet hebben gehad. En zou iedereen gewoon tevreden geweest zijn!
Als je goed leest, dan bedoel ik dus dat GELOOF daar de oorzaak van is. Als je geen geloof had was er die zondag ook niet als rustdag gezien, per geloof wel of niet. Dat is het punt! Daar gaat het toch om het geloof??? Van zondag is een christelijke rustdag, of wat dan ook. Dus het geloof is het punt. We moeten daar ons niet teveel aan hechten als het om regels gaat. Dan houdt iedereen gewoon lekker zijn winkel open wanneer die wilt.quote:Op maandag 3 oktober 2005 18:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij bent nog erger dan alle gelovigen op de hele wereld bij elkaar, zo vol van je eigen ongelovigheid en zo zeker dat wat jij denkt de absolute waarheid is. I.p.v. andere mensen in hun waarde te laten!
Als niemand zou geloven, had je nog altijd dit gezeik. Dan gaan de mensen die in ploegendienst werken wel weer zeiken, of studenten die liever 's avonds boodschappen doen. Er zijn altijd wel mensen die om wat voor reden dan ook een uitzondering op de regels willen zijn.
Het gaat erom hoe de regering hiermee omgaat. Ik vind niet dat je een Islamitische eigenaar van een meubelzaak het voorrecht mag geven om elke zondag open te zijn, terwijl een niet- of andersgelovige dat niet mag. Dat is broodroof!
Ben het met je eens als je zou zeggen dat de regering in haar wetgeving totaal geen rekening zou moeten houden met geloofsregels. Maar om zonder meer het geloof van iemand de schuld te geven van dit soort rechtsongelijkheden slaat werkelijk als een tang op een varken.
Oedipus-complex?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:40 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Ik zou me maar 2 keer bedenken als ik die beste meneer was. Weet hij wel dat Mohammed, de moslimprofeet, gehuwd is geweest met zijn eigen moeder.
Dat is toch achterlijk, we leven wel duizenden jaren later, maar het is natuurlijk, gezien de huidige kennis van wetenschappers over medische zaken, ronduit gestoord als je de woorden en de leer van zo'n profeet volgt.
Onzinquote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:40 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Ik zou me maar 2 keer bedenken als ik die beste meneer was. Weet hij wel dat Mohammed, de moslimprofeet, gehuwd is geweest met zijn eigen moeder.
Dat is toch achterlijk, we leven wel duizenden jaren later, maar het is natuurlijk, gezien de huidige kennis van wetenschappers over medische zaken, ronduit gestoord als je de woorden en de leer van zo'n profeet volgt.
dat doen de joden toch?quote:Op vrijdag 30 september 2005 21:06 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik wens de goede man veel sterkte bij zijn besnijdenis
Meki, mag jij dat wel beoordelen?quote:
die ook. maar daar gaat het in dit topic niet over.quote:
mooi strevenquote:Op maandag 3 oktober 2005 17:16 schreef Super_Six_One het volgende:
Ik heb voor mezelf leren denken. Dat doe ik nog steeds. En ik had gewoon gehoopt dat meer mensen dat doen ipv in naam van iemand anders denken God, Allah of whatever.
Hopen doen we altijd. Maar daar bereik je niks mee. Het klinkt heel leuk en aardig en geeft alle "gelovige" misschien hoop en steun. Maar als het erop aan komt, dan ben jij het zelf met andere mensen die het klusje moeten klaren. En niet een of andere "god"
Geloof in God? Nee, geloof in jezelf. Want alleen jij weet van jezelf wat je kan. En als het fout gaat, zeg dan niet opeens van: "God heeft het zo gewild" . Of als het goed gaat: "Ik dank U God."
Oftewel gewoon (een) god erbij betrekken naar gelange het uitkomt.
Alles in naam van een geloof of een god. Wanneer nemen we gewoon niet algemene aanvaardbare regels in acht? Die ons allemaal gewoon goed doen!
Ipv regels verzinnen aan de hand van een geloof?!? Want zo krijg je dus dat gezeik met die openingstijden bijvoorbeeld!
Zonder "het geloof" zou je dit probleem niet hebben gehad. En zou iedereen gewoon tevreden geweest zijn!
ik geloof je op je woord, maar zou er graag een bron van zien. ik heb me namelijk enigzins in de islam verdiept en verbaas me elke dag weer wat voor een bagger er naar voren komt. maar dit is nieuws voor me. graag een bron ter info.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:40 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
LOL kleine maar belangrijke correctie, Mohammed (vzmh) was gehuwd met zijn moeder Halima? Weet niet van welke bron je dat vandaan hebt maar die zou ik maar 3x nachecken want dat is dus niet waar.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:40 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
In de Amsterdamse binnenstad is alles gewoon open op zondag meen ik, inclusief de AH.quote:Op zondag 9 oktober 2005 06:20 schreef StefanP het volgende:
Achterlijke winkeltijdenwet. Typisch Nederlands weer: de overheid bepaalt wel eventjes voor je hoe, wat, wanneer, waarom en op welke manier jij iets mag doen.
Als die kerel zondags open wil zijn, laat hem dan. Dat is zijn goed recht. Nogal wiedes dat mensen liefst zondags dat soort inkopen doen. Hier in de VS is ook alles het hele weekend open. Maar in NL mag dat natuurlijk weer niet
Nee, hij was gehuwd met iemand die zijn moeder kon zijn. Hij had wel meerdere oudere weduwen als vrouw, omdat zijn moeder vroeg gestorven was.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:50 schreef Alulu het volgende:
[..]
LOL kleine maar belangrijke correctie, Mohammed (vzmh) was gehuwd met zijn moeder Halima? Weet niet van welke bron je dat vandaan hebt maar die zou ik maar 3x nachecken want dat is dus niet waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |