Yildiz? Ben jij het?quote:Op donderdag 29 september 2005 17:31 schreef robh het volgende:
Zo zien we maar weer dat de identificatieplicht niets te maken heeft met veiligheid, maar enkel met doekoe en quota.![]()
Een agent die op 1 januari 2005 om 0.30 uur een boete uitdeelde aan iemand die zich niet kon legitimeren, heeft niets fout gedaan. Het wordt zo onderhand de wereld op z'n kop in Nederland.quote:Op donderdag 29 september 2005 17:31 schreef robh het volgende:
Zouden er ook consequenties zijn voor de agenten die deze flutboetes uitgedeeld hebben? Ik mag hopen van wel eigenlijk, wanneer je als agent je dom bent om je taak uit te voeren dan dien je toch echt de straat op getrapt worden. Zo zien we maar weer dat de identificatieplicht niets te maken heeft met veiligheid, maar enkel met doekoe en quota.![]()
Zoals je weet hebben ze bij de politie prestatiecontracten. M.a.w. hoe meer boetes je uitschrijft hoe beter je beloond wordt. Dus lekker lucratief om dit soort boetes uit te gaan delen.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:33 schreef dVTB het volgende:
[..]
Een agent die op 1 januari 2005 om 0.30 uur een boete uitdeelde aan iemand die zich niet kon legitimeren, heeft niets fout gedaan. Het wordt zo onderhand de wereld op z'n kop in Nederland.Het bekende 'dader is slachtoffer' syndroom steekt weer de kop op. We worden geacht om medelijden te hebben met mensen die zich simpelweg NIET hielden aan een regel die van tevoren ruimschoots is gecommuniceerd. Weeeeeeeeeeeeekenlang zijn we op TV doodgeknuppeld met reclamespotjes waarin de verplichte legitimatie werd gecommuniceerd.
Maar het wordt nog gekker: de agent die in dit verband gewoon zijn taak uitvoert, is de gebeten hond.Ik vind het echt ongelooflijk krom. EN ik vind het ronduit bespottelijk dat zo veel boetes zijn ingetrokken. Overtreding is overtreding. Van twijfel is geen sprake. De overtreders konden zich niet legitimeren, terwijl ze dat wel hadden moeten kunnen.
Zomaar mag niet. Wel na het begaan of het vermoeden van een strafbaar feit.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:42 schreef Yildiz het volgende:
Sorry,
verontschuldigingen vooraf als ik fout zit, maar ik dacht dat men pas een ID moest laten zien na:
1) een misdrijf
2) men bevindt zich in een risicogebied, wat ook aangewezen is als risicogebied
3) men wil een bepaald gebied danwel plaats binnen, waarvoor men een ID ter identificatie vraagt.
4) men zich verdacht ophoudt danwel verdacht gedraagt.
Ik kan fout zitten hoor, maar zomaar, zonder reden, mensen vragen of ze een ID bij zich hebben, mag volgens mij nog steeds niet.
Een jochie van 14 dat geen achterlicht op z'n fiets heeft, is net zo hard in overtreding als wanneer ik zonder licht fiets. Het niet voeren van je achterlicht op je fiets, is dus voldoende reden om iemand staande te houden, omdat fietsen in tegenstelling tot auto's niet met kentekens zijn uitgerust. Van een fietser die in overtreding is, moet je dus naam, adres en dergelijke vragen. Als je je dan niet kunt legitimeren, ben je nogmaals in overtreding. Wetten zijn er om gehandhaafd te worden, anders kunnen we net zo goed alles afschaffen en ons laten omvormen tot Bananenrepubliek.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:39 schreef JanJanJan het volgende:
Zoals je weet hebben ze bij de politie prestatiecontracten. M.a.w. hoe meer boetes je uitschrijft hoe beter je beloond wordt. Dus lekker lucratief om dit soort boetes uit te gaan delen.
De wet is bedacht, om eventuele terroristen makkelijker op te kunnen sporen en te pakken. Een goede wet dus. Hij wordt alleen misbruikt om jochies van 14 die geen achterlicht hebben een tweede boete te geven. Een schande.
14-jarig jochie krijgt een serieuze donderpreek van oom agent en komt er voor deze éne keer zonder boete mee weg, maar alleen als hij met de hand op het hart belooft dat hij de volgende dag naar de fietsenmaker gaat om zijn licht te laten repareren.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:47 schreef dVTB het volgende:
Trouwens: wat denk je hoe zo'n 14-jarig jochie voortaan tegen de politie aankijkt, als -ie z'n boete niet hoeft te betalen? Weeer wat minder respect voor gezag en weeeer een vergrote kans op crimineel gedrag in de toekomst.
Dat ie een boete krijgt voor geen licht is prima. Maar dat wetten er zijn om gehandhaaft te worden is natuurlijk onzin. Wetten zijn er om de orde te bewaren en geen ID is niet van invloed op de orde....quote:Op donderdag 29 september 2005 18:47 schreef dVTB het volgende:
[..]
Een jochie van 14 dat geen achterlicht op z'n fiets heeft, is net zo hard in overtreding als wanneer ik zonder licht fiets. Het niet voeren van je achterlicht op je fiets, is dus voldoende reden om iemand staande te houden, omdat fietsen in tegenstelling tot auto's niet met kentekens zijn uitgerust. Van een fietser die in overtreding is, moet je dus naam, adres en dergelijke vragen. Als je je dan niet kunt legitimeren, ben je nogmaals in overtreding. Wetten zijn er om gehandhaafd te worden, anders kunnen we net zo goed alles afschaffen en ons laten omvormen tot Bananenrepubliek.
daar gaat het dus wel om.quote:Natuurlijk, de wet schiet zijn doel voorbij, maar daar gaat het niet om.
Als ze bij de politie nou hun zaakjes voor elkaar hadden was het weer een ander verhaal. Mijn fiets is laatst gejat, denk maar niet dat ze daar achteraan gaan. Geen prioriteit heet dat. Nee, lekker flitsen en onschuldige scholiertjes een boete aannaaien, dat is prioriteit.quote:Je stelt een wet in (dat gebeurt democratisch in dit land) en die dien je te handhaven. Prestatiecontracten bij de politie vind ik ook een slechte zaak, maar dat is nog altijd geen reden om wetsovertreders vrijuit te laten gaan.
Je draait het om. Ik verlies juist het respect voor de politie door dit soort flutboetes.quote:Trouwens: wat denk je hoe zo'n 14-jarig jochie voortaan tegen de politie aankijkt, als -ie z'n boete niet hoeft te betalen? Weeer wat minder respect voor gezag en weeeer een vergrote kans op crimineel gedrag in de toekomst.
Op zich vind ik daar niks mis mee, maar dat wil nog NIET zeggen dat een agent die WEL een bekeuring uitschrijft, fout bezig is. Wet is wet, overtreding is overtreding. Ik weet dat ik best wat autoritair overkom nu, maar ik ben er gewoon op tegen dat wetsovertreders als 'slachtoffers' worden geportretteerd. Ook ouders hebben een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun 14-jarige zoon veilig de weg opgaat. Net zoals jij autogordels om moet als je gaat autorijden.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:51 schreef sungaMsunitraM het volgende:
14-jarig jochie krijgt een serieuze donderpreek van oom agent en komt er voor deze éne keer zonder boete mee weg, maar alleen als hij met de hand op het hart belooft dat hij de volgende dag naar de fietsenmaker gaat om zijn licht te laten repareren. Niks mis mee toch?![]()
over dat soort boetes gaat het hier nu niet, daar zijn andere topics voor.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:58 schreef dVTB het volgende:
[..]
Op zich vind ik daar niks mis mee, maar dat wil nog NIET zeggen dat een agent die WEL een bekeuring uitschrijft, fout bezig is. Wet is wet, overtreding is overtreding. Ik weet dat ik best wat autoritair overkom nu, maar ik ben er gewoon op tegen dat wetsovertreders als 'slachtoffers' worden geportretteerd. Ook ouders hebben een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun 14-jarige zoon veilig de weg opgaat. Net zoals jij autogordels om moet als je gaat autorijden.
Zoals je zelf al aangeeft: het zijn inderdaad clichés. Denk niet dat ik zo'n hoge pet op heb van de politie. Natuurlijk: het zijn gemakkelijke slachtoffers. Natuurlijk: ze kunnen beter boeven gaan vangen. Maar ik blijf erbij: wet is wet. Wat het beoogde doel achter een wet is, doet niet terzake. Het is gewoon wettelijk verplicht dat je je kunt legitimeren. Dat is in dit land democratisch besloten. Als je daaraan dan niet voldoet, ben je gewoon in overtreding, of je nou een terrorist bent of een 14-jarig jochie met kapot achterlicht. Wetten horen voor iedereen te gelden. Je moet daarin geen onderscheid willen maken.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:53 schreef JanJanJan het volgende:
Dat ie een boete krijgt voor geen licht is prima. Maar dat wetten er zijn om gehandhaaft te worden is natuurlijk onzin. Wetten zijn er om de orde te bewaren en geen ID is niet van invloed op de orde....
[..]
daar gaat het dus wel om.
[..]
Als ze bij de politie nou hun zaakjes voor elkaar hadden was het weer een ander verhaal. Mijn fiets is laatst gejat, denk maar niet dat ze daar achteraan gaan. Geen prioriteit heet dat. Nee, lekker flitsen en onschuldige scholiertjes een boete aannaaien, dat is prioriteit.
[..]
Je draait het om. Ik verlies juist het respect voor de politie door dit soort flutboetes.
Ik weet het, het is een cliché, maar het is o zo waar: ze kunnen beter boeven gaan vangen.
Die boete voor het niet werkende achterlicht is ook vast niet ingetrokken hoor.quote:Op donderdag 29 september 2005 18:47 schreef dVTB het volgende:
Trouwens: wat denk je hoe zo'n 14-jarig jochie voortaan tegen de politie aankijkt, als -ie z'n boete niet hoeft te betalen? Weeer wat minder respect voor gezag en weeeer een vergrote kans op crimineel gedrag in de toekomst.
De wet schiet zijn doel niet voorbij, de handhaving van de wet wel......quote:Op donderdag 29 september 2005 19:03 schreef dVTB het volgende:
[..]
Zoals je zelf al aangeeft: het zijn inderdaad clichés. Denk niet dat ik zo'n hoge pet op heb van de politie. Natuurlijk: het zijn gemakkelijke slachtoffers. Natuurlijk: ze kunnen beter boeven gaan vangen. Maar ik blijf erbij: wet is wet. Wat het beoogde doel achter een wet is, doet niet terzake. Het is gewoon wettelijk verplicht dat je je kunt legitimeren. Dat is in dit land democratisch besloten. Als je daaraan dan niet voldoet, ben je gewoon in overtreding, of je nou een terrorist bent of een 14-jarig jochie met kapot achterlicht. Wetten horen voor iedereen te gelden. Je moet daarin geen onderscheid willen maken.
Als een wet zijn doel voorbij schiet (waarvan hier inderdaad sprake is), is het een teken dat je je doel anders moet aanpakken. Maar nogmaals: daarin zie ik nog geen reden om overtreders vrijuit te laten gaan.
Ben ik niet met je eens. Ik zie handhaving als een logisch gevolg van een wet. Sterker nog: het is zelfs noodzakelijk. Als je iets niet gaat handhaven, hoef je er ook geen wet of regel voor in te stellen. Als je langs de autoweg alleen borden zet met 80 erop en er vervolgens nooit op controleert, gaan veel autorijders zich er niet lang aan houden...quote:Op donderdag 29 september 2005 19:08 schreef JanJanJan het volgende:
De wet schiet zijn doel niet voorbij, de handhaving van de wet wel......
Als je er geen een hebt krijg je vast wel vaker dan 1 maal een boete.quote:Op donderdag 29 september 2005 19:06 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Die boete voor het niet werkende achterlicht is ook vast niet ingetrokken hoor.
Ik ben er overigens nog niet helemaal over uit wat nou voordeliger is, ID bij je hebben of ID thuis laten liggen. Ik ben 'm al een keer kwijtgeraakt, een nieuwe aanvragen heeft me ca. vijftig euro gekost. Was dat nou ook de hoogte van die boete?
Valt wel mee, volgens mij. Hangt ook van je leeftijd af en wat je doet. Ik heb het hele jaar de vraag nog niet gehad, behalve bij het postkantoor om pakketten e.d. op te halen, maar dat was vorig jaar ook al zo, en meer van dat soort dingen.quote:Op vrijdag 30 september 2005 09:17 schreef Metro2005 het volgende:
Als je er geen een hebt krijg je vast wel vaker dan 1 maal een boete.
ja of natuurlijk als je een tas met balonnen bij je hebt ....quote:Op donderdag 29 september 2005 18:42 schreef Yildiz het volgende:
Sorry,
verontschuldigingen vooraf als ik fout zit, maar ik dacht dat men pas een ID moest laten zien na:
1) een misdrijf
2) men bevindt zich in een risicogebied, wat ook aangewezen is als risicogebied
3) men wil een bepaald gebied danwel plaats binnen, waarvoor men een ID ter identificatie vraagt.
4) men zich verdacht ophoudt danwel verdacht gedraagt.
Ik kan fout zitten hoor, maar zomaar, zonder reden, mensen vragen of ze een ID bij zich hebben, mag volgens mij nog steeds niet.
Zowee... Lachen man. Goede bijdragequote:Op vrijdag 30 september 2005 12:01 schreef Angeliquetje het volgende:
[..]
ja of natuurlijk als je een tas met balonnen bij je hebt ....
hahahahahhaah prachtigggggg!![]()
Waarschijnlijk bedoelt de rechter, dat er ten onrechte om ID is gevraagd. Er zijn namelijk inderdaad voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat de politie om legitimatie mag vragen.quote:Op zondag 2 oktober 2005 17:54 schreef sp3c het volgende:
ik snap er geen bal van?
hoe kun je nu onterecht een boete krijgen voor het niet bij je hebben van je identificatiebewijs????
je had het wel maar de politie zag hem over het hoofd????
Er is een toonplicht, geen draagplicht. Het komt er in de praktijk dus op neer dat je geen controles kunt gaan houden voor wie zijn id niet bij zich heeft, maar als een goede reden zich voordoet (zoals het zich bevinden in een risico gebied, het getuige zijn van een ongeluk of misdrijf, het niet voeren van licht op de fiets terwijl het donker is, of gewoon verstoring van de openbare orde of er verdacht uitzien) moet je hem wel kunnen tonen. Kun je dit niet ben je in overtreding.quote:Op zondag 2 oktober 2005 17:54 schreef sp3c het volgende:
ik snap er geen bal van?
hoe kun je nu onterecht een boete krijgen voor het niet bij je hebben van je identificatiebewijs????
je had het wel maar de politie zag hem over het hoofd????
Nee, die voorwaarden zijn er niet meer sinds de invoering van de identificatieplicht. Het hangt er zeg maar vanaf waarom de agent om jouw persoonsbewijs vraagt. Als hij zich beroept op de identificatieplicht, dan valt daar volgens mij niks tegen in te brengen. Zie:quote:Op zondag 2 oktober 2005 17:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoelt de rechter, dat er ten onrechte om ID is gevraagd. Er zijn namelijk inderdaad voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat de politie om legitimatie mag vragen.
quote:Artikel 8a
1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
quote:2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.
3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.
Goochelen met statistieken noemen ze dat. De rechter heeft inderdaad enkele boetes geschrapt maar er zijn in totaal 50.000 boetes uitgedeeld. De rest durfde blijkbaar niet op de rechtzaak te komen.quote:Op donderdag 29 september 2005 17:31 schreef robh het volgende:
Ik ben geen statistieker, maar 1 op de 2 boetes onterecht vind ik toch wel héél veel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |