abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31002982
Ik wil op redelijk korte termijn een analoge spiegelreflexcamera kopen.
Ik fotografeer heel erg graag en ook vrij veel maar heb nog nooit met een analoge spiegelreflex gewerkt. Omdat ik geen geld heb voor een digitale spiegelreflex wil ik eerst een analoge kopen.
Op deze manier dwing ik mezelf om de basis van fotografie goed onder de knie te krijgen. Het omgaan met diafragma en sluitertijd, ISO keuze en kieskeurig zijn op het bepalen van compositie en klik moment.

Wat ik zoek is dus een oude srl zonder te veel poespas. Een EOS300 is dus niet wat ik zoek, die is ten eerste véél te duur en ten tweede bijna net zo vol-automatisch als een dSRL.

Wat ik nu graag wil weten is wat voor merk en type camera raad je me aan en waarom?

Daarnaast hoor ik het heel graag als je toevallig een leuke advertentie tegenkomt.
Mijn budget is ongeveer 50-100 euro en het liefst heb ik natuurlijk een zo'n compleet mogelijke set.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
  woensdag 28 september 2005 @ 17:38:55 #2
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31003105
Uit de FAQ gehaald:

[Centraal]Ik zoek een traditionele camera

Fotografica beurs te Houten kan je oude SLRs aanschaffen voor een 'prikkie'
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 28 september 2005 @ 17:52:21 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31003498
Koop trouwens geen nikon. Die zijn 2e hands duurder dan canon. Komt omdat de lenzen meestal nog compatibel zijn met de moderne spullen denk ik.

Canon heeft heel mooi spul De Eos 300 van de 80er jaren was de Canon AE-1 program. Ik kreeg de mijne toen ik 14 werd. Fijn ding.

Wat dacht je van deze?

Uit Houten
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_31003912
Bedankt voor je tips. Mocht het nodig zijn mag dit ook wel in het centrale topic gevoegd worden, excuus.

Ik wil ook zeker naar de Fotografica gaan om daar een mooie camera op de kop te tikken, maar dan wil ik eigenlijk wel eerst weten wat ik zoek. Ik wil liever niet iets in het wilde weg kopen alleen omdat het mooi staat.

Dat van de AE-1 ga ik zeker onthouden.
  woensdag 28 september 2005 @ 18:52:14 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31005464
quote:
Op woensdag 28 september 2005 17:52 schreef Shark.Bait het volgende:
Koop trouwens geen nikon. Die zijn 2e hands duurder dan canon. Komt omdat de lenzen meestal nog compatibel zijn met de moderne spullen denk ik.
ach, je geeft een mooi Nikon argument
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_31006576
quote:
Op woensdag 28 september 2005 18:52 schreef Re het volgende:

[..]

Kun je dat eens uitleggen?
  woensdag 28 september 2005 @ 19:43:00 #7
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31007179
quote:
Op woensdag 28 september 2005 18:52 schreef Re het volgende:
  woensdag 28 september 2005 @ 19:51:01 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31007466
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:25 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Kun je dat eens uitleggen?
stel je hebt een stel nikkor lenzen liggen die kun je ten alle tijden op elk nikon model mounten... dat heb je met canon lenzen niet, dus koop je een oude canon body moet je oude lenzen kopen die je vervolgens weer niet op nieuwere canon bodies (als je een nieuwe body wilt) kan mounten

en om even duidelijk te zijn, canon of nikon verschillen zijn zo klein dat ga je echt niet merken welke beter of slechter is.... allemaal een pot nat wat dat betreft
pi_31009190
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:51 schreef Re het volgende:

[..]

stel je hebt een stel nikkor lenzen liggen die kun je ten alle tijden op elk nikon model mounten... dat heb je met canon lenzen niet, dus koop je een oude canon body moet je oude lenzen kopen die je vervolgens weer niet op nieuwere canon bodies (als je een nieuwe body wilt) kan mounten

en om even duidelijk te zijn, canon of nikon verschillen zijn zo klein dat ga je echt niet merken welke beter of slechter is.... allemaal een pot nat wat dat betreft
Dat is wel een plus voor een Nikon dan. Maar hoe zit dan met andere merken zoals Pentax en Olympus ofzo?
Ik neig zelf een beetje naar een Canon, maar dat is dan puur prijstechnisch nu gezien. Maar ik zou er ook niet vies van zijn om een oud B merk camera te kopen met een complete set lenzen voor een prikkie.
  woensdag 28 september 2005 @ 20:47:54 #10
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31009532
Maar er zijn sinds kort van die leuke adapterringen dat je zelfs dat voor elkaar kan krijgen.

Zelfs nikkors op EOS zetten. die dan nog beter werken dan Ais op een nikon body.
  woensdag 28 september 2005 @ 20:48:41 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31009566
quote:
Op woensdag 28 september 2005 20:37 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Dat is wel een plus voor een Nikon dan. Maar hoe zit dan met andere merken zoals Pentax en Olympus ofzo?
Ik neig zelf een beetje naar een Canon, maar dat is dan puur prijstechnisch nu gezien. Maar ik zou er ook niet vies van zijn om een oud B merk camera te kopen met een complete set lenzen voor een prikkie.
niet dat ik het zeker weet maar ook die merken hebben wel eens hun lensmount verwisselt. Kijk als je alles voor een prikkie koopt dan boeit het ook vrij weinig wat je koopt zolang het maar lekker in de hand ligt en je de camera gewoon ligt.
pi_31009616
quote:

[..]

Pentax en Olympus zijn ook prima merken
Wat ik wel in je overweging mee zou nemen is het volgende: hoe meer er van dat merk/type verkocht is des te meer is er 2ehands voor te krijgen. Persoonlijk heb ik voor Nikon gekozen om de simpele reden dat ik m'n lenzen dan zowel digitaal als anoloog kon gebruiken. En het feit dat m'n broer al Nikon lenzen had was ook niet onaardig
Maar uiteindelijk is het toch vooral een persoonlijke keuze denk ik..
  woensdag 28 september 2005 @ 20:52:33 #13
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31009698
quote:
Pentax heeft ook altijd ernaar gestreefd om dezelfde banjonet sluiting te waarborgen. Daar passen oude objectieven ook op de nieuwste bodies. Maar ik weet er niet veel van. Ivo, een Fok!er, weet er meer van...

Minolta veranderde vaak hun bajonet, waardoor niet elke lens op elke boy past. Wat het merk niet ten goede kwam/komt.

Olympus is overgestapt op een eenheid, waarbij de lens vastzit op de body.

Maar er zijn nog veel meer merken camera's natuurlijk.

Maar omdat canon FD mount zo populair was toen, zijn ze nu zo alom aanwezig, en hoef je niet lang te zoeken naar specifieke lenzen of andere body of onderdelen.
pi_31009811
quote:
Op woensdag 28 september 2005 20:52 schreef Shark.Bait het volgende:

Maar omdat canon FD mount zo populair was toen, zijn ze nu zo alom aanwezig, en hoef je niet lang te zoeken naar specifieke lenzen of andere body of onderdelen.
De rest is me helder, bedankt.
Maar als ik het goed begrijp kan ik een FD mount dus niet op bv een EOS300D gebruiken?
  woensdag 28 september 2005 @ 22:18:11 #15
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31010781
quote:
Op woensdag 28 september 2005 21:49 schreef PoseidonVS het volgende:
De rest is me helder, bedankt.
Maar als ik het goed begrijp kan ik een FD mount dus niet op bv een EOS300D gebruiken?
Nee. Canon (in al haar wijsheid) had eind tachtiger jaren besloten om voor autofocus het roer om te gooien en een nieuwe lensmount te gaan gebruiken, die niet compatible was met de FD mount.
Dit zou een gouden kans geweest zijn voor Nikon om het marktsegment te domineren.

In al hun wijsheid hebben ze dat niet gedaan.

Canon kwam dus met de EOS type vatting, en heeft die hier en daar aangepast/verfijnd in de loop der jaren, zodat andere merken (Sigma, tokina, vivitar, panagor, tamron, etc.) weer niet op de nieuwere canon bodies zouden werken.
Er zijn wel 1 a 2 autofocus FD objectieven.. maar die zijn volgens mij zeldzaam, en zeer langzaam

Het idee achter een unieke lensvatting is dat men door het kopen van jouw toestel gebonden is aan jouw merk, en jouw prijs.

Oja, voor Olympus kennis moet je ff PdeHoog aanschieten en over prijzen enzo. Die weet daar weer wat over.
  donderdag 29 september 2005 @ 01:18:39 #16
40714 Subhuman
Televised confession
pi_31016167
quote:
Op woensdag 28 september 2005 20:52 schreef Shark.Bait het volgende:
Minolta veranderde vaak hun bajonet, waardoor niet elke lens op elke boy past. Wat het merk niet ten goede kwam/komt.
Dit is niet waar. Alle manual focus bodies van Minolta, van 1955 t/m de nieuwste modellen, delen dezelfde bajonet. Dus alle manual focus objectieven zijn op alle MF bodies van Minolta te gebruiken! Er zijn wel af en toe wat kleine wijzigingen geweest om extra functies met lichtmeters e.d. mogelijk te maken, maar dat heeft geen invloed gehad op welke objectieven op welke camera's passen. Het nieuwste objectief past op de oude camera, en vice versa!

Hoe het met AF zit weet ik verder niet.
pi_31018951
Ik was vorig jaar op de Fotografica in Houten; schrok behoorlijk van de prijzen die ze voor die oude meuk durven te vragen. Als je goed kan onderhandelen en weet wat je wilt hebben kun je misschien wel een goede deal maken, maar voor 2e hands spul kijk ik liever op 2e hands sites.

Overigens is die beurs zonder meer de moeite waard !!
pi_31019750
quote:
Op donderdag 29 september 2005 09:17 schreef Sjummie het volgende:
Ik was vorig jaar op de Fotografica in Houten; schrok behoorlijk van de prijzen die ze voor die oude meuk durven te vragen. Als je goed kan onderhandelen en weet wat je wilt hebben kun je misschien wel een goede deal maken, maar voor 2e hands spul kijk ik liever op 2e hands sites.

Overigens is die beurs zonder meer de moeite waard !!
Dank je, dan zal ik me niet blind staren op de Fotografica.
  donderdag 29 september 2005 @ 12:44:16 #19
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31024230
quote:
Op donderdag 29 september 2005 01:18 schreef Subhuman het volgende:
Dit is niet waar. Alle manual focus bodies van Minolta, van 1955 t/m de nieuwste modellen, delen dezelfde bajonet. Dus alle manual focus objectieven zijn op alle MF bodies van Minolta te gebruiken! Er zijn wel af en toe wat kleine wijzigingen geweest om extra functies met lichtmeters e.d. mogelijk te maken, maar dat heeft geen invloed gehad op welke objectieven op welke camera's passen. Het nieuwste objectief past op de oude camera, en vice versa!

Hoe het met AF zit weet ik verder niet.
Ik heb het ff opgezocht, het geldt idd voor de AF versies. Ik had wat rondgevraagd toen ik in 1998 een AF camera wilde. Daarom kocht ik voor mijn nieuwe systeem geen Minolta.
pi_31025096
Shark Bait Olympus is niet overgestapt op een vaste eenheid, zoals jij het noemt.
Helaas passen de Om objectieven niet op hun nieuwe camera's, maar als Poseidon een OM1 of 2 voor weinig kan vinden, doen! Prachtspul.
pi_31025433
Ik heb ook net een tweedehands analoge SLR gekocht!

Ik heb uiteindelijk na wat zoekwerk en vele fotografen afgelopen te hebben gekozen voor een Nikon F60 met een Nikkor 28-80 lens erop.
Nu ben ik bezig om het proefrolletje vol te schieten om te kijken of ik de camera wil houden.

Dat zou ik in ieder geval aanraden. Bij de persoon/fotograaf waar je de camera koopt afspreken dat je hem terug mag brengen als de foto's die hij maakt niet goed bevallen.
Zo heb ik een andere camera al teruggebracht. De autofocus deed niet wat ie zou moeten doen namelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door kutvent op 29-09-2005 13:39:13 ]
I am the greatest man on earth.
  donderdag 29 september 2005 @ 13:41:27 #22
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31025655
quote:
Op donderdag 29 september 2005 13:20 schreef Olio het volgende:
Shark Bait Olympus is niet overgestapt op een vaste eenheid, zoals jij het noemt.
Helaas passen de Om objectieven niet op hun nieuwe camera's, maar als Poseidon een OM1 of 2 voor weinig kan vinden, doen! Prachtspul.
Olympus is bij de AF overgestapt aan een eenheid, geen verwisselbare lens, voor zover ik weet.

En de 2e hands zuiko lenzen kosten zelfs nu nog de hoofdprijs.
pi_31025837
Hmm misschien begreep ik je verkeerd, maar tegenwoordig koop je mooi digitaal Olympus spul met verwisselbare objectieven.
  donderdag 29 september 2005 @ 14:10:15 #24
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31026322
quote:
Op donderdag 29 september 2005 13:49 schreef Olio het volgende:
Hmm misschien begreep ik je verkeerd, maar tegenwoordig koop je mooi digitaal Olympus spul met verwisselbare objectieven.
De nieuwe "FourThirds-standaard" idd.
pi_31046059
Olympus is mooi spul Een OM-2 (wat toch wel een van de betere modellen is) vind je overigens pas vanaf een EUR of 90.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_31055398
Ik zelf raad de Canon AE-1 af. Imho is er te weinig 2e hands om er echt leuk mee te spelen. Ikzelf heb de OM2n en het is een top camera, prachtig sterk, heel degelijk. Maar let wel, Olympus heeft de OM objectieven serie 'verlaten'. Als je deze op een EOS mount wilt gebruiken moet je daar een stervens dure converter voor vinden. De Zuiko objectieven zijn wél top. Zekers. Je kan wel goedkoop (of gratis, afhankelijk van je dealer) een FourThirds converter krijgen. Best leuk.

Olympus is dus leuk, heel degelijk, heel goed. De OM2n heeft bijvoorbeeld een hele goede lichtmeter (beter dan de Canon). Ik raad je overigens wel een OM2n aan, en niet een OM30 of een OM10. Hoe lager het getal hoe beter (1 is weer (imho) niet zo).

Verder de Pentax. Is heel handig. Ashaki (oude naam) begon met de K-Mount en hanteert deze nog ongeveer. Je moet wel opletten dat je oude Pentax-K objectieven niet kunnen diafragmeren op moderne Pentax SLR's omdat deze geen mechanische diafragma overbrenging meer hebben. Dus kun je die objectieven alleen op het grootste diafragma (kleinste F waarde) gebruiken. Pentax-A daarentegen zijn Pentax-K's maar knijpen zichzelf dicht bij het dichtdraaien van het diafragma (dankzij een veertje, werkt aardig, heb wels Pentax-A open gemaakt).

Pentax is dus heel interresant. Er is veel pentax te krijgen (ME bijvoorbeeld) en het zijn mooie camera's die veelal heel degelijk zijn. Maaaar de OM2n is nét ietwat degelijker dan veel van de Pentaxen. Mijn OM2n heeft een hoop zand in India overleefd, en dat is niet te zeggen van de ME die na zand en warmte opeens vanbinnen groen werd (heel ranzig)...
pi_31056655
Ook voor deze uitleg weer enorm veel dank.

Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik toch ga kiezen voor Pentax. Dit om de reden dat het ruimschoots verkrijgbaar is voor erg lage prijzen in vrij complete sets. Als ik dan later de serie wil uitbreiden kan dat dus goedkoop en makkelijk.
  vrijdag 30 september 2005 @ 16:43:50 #28
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_31062706
Ik heb de Pentax p30. Deze zijn gemaakt in de jaren 80. Er zijn verschillende types, sommige zijn helemaal handmatig, sommige hebben automatische sluitertijd. Automatisch diafragma is afhankelijke van het objectief. De p30 is te koop voor ongeveer 100 euro, inclusief fatsoenlijke lens.

Hier alles over pentax:
http://www.bdimitrov.de/kmp/

I am a black hole shitting into the void
pi_31063004
het is ook SLR ipv SRL. SLR staat voor Single Lens Reflex (en slaat op het feit dat je door een lens kijkt en ook fotografeert én de reflex op de spiegel meganiek).
pi_31063742
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 17:48 schreef HansTheekrans het volgende:
het is ook SLR ipv SRL. SLR staat voor Single Lens Reflex (en slaat op het feit dat je door een lens kijkt en ook fotografeert én de reflex op de spiegel meganiek).
Hahaha, dan heb ik het dus altijd verkeerd gelezen, fijne dislect als ik ben.

Dank je wel, anders had ik vast de rest van mijn leven over SRL's verteld.
  vrijdag 30 september 2005 @ 18:32:06 #31
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31064161
ik heb nog een OM10 liggen met 50mm 1.8
pi_31064350
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 18:32 schreef Re het volgende:
Ja wrijf het er maar in
  vrijdag 30 september 2005 @ 18:55:52 #33
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31064879
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 18:38 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Ja wrijf het er maar in
die je zo mag meenemen hoor ...
pi_31065237
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 18:55 schreef Re het volgende:

[..]

Wow, dat is wel heel tof.
Dat ga ik zeker eens overdenken.

Niet dat ik je aanbod niet waardeer (in tegendeel zelfs) maar was er net zo'n beetje uit voor Pentax te gaan en nu moet ik me weer op iets anders richten.
pi_31066133
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 18:55 schreef Re het volgende:

[..]

Brrr, ik wordt nu wel een beetje hyper bij het idee, weet je wel zeker dat je hem zo weg wil doen?
pi_31070296
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 18:32 schreef Re het volgende:
Nog steeds
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 01:54:05 #37
262 Re
Kiss & Swallow
pi_31076933
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 19:42 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Brrr, ik wordt nu wel een beetje hyper bij het idee, weet je wel zeker dat je hem zo weg wil doen?
ja alhoewel ik pas de rubbers heb laten reviseren dus dat zal het niet zijn, ik heb even gekeken hoe vaak ik hem nog gebruik en laatste jaar heb ik hem een paar keer meegenomen als backup, nu ik een nieuwe backup heb in de D100 is het wel tijd om deze beauty aan iemand over te dragen die er wel aandacht aan besteedt (denk dat ik er 10 foto's mee heb genomen laatste jaar, vandaar)
pi_31078762
Let wel op dat alleen een 50 mm 1.8 prime niet echt top is om mee te beginnen. Kun je beter beginnen met een 28-70 mm ofzo.. en je gaat dan investeren in redelijke dure OM objectieven (ja die zijn kwalitatief vrij goed, én blijven zo duur) die je misschien niet meer kan hergebruiken. Kan bij pentax wel..
pi_31078890
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 09:36 schreef HansTheekrans het volgende:
Let wel op dat alleen een 50 mm 1.8 prime niet echt top is om mee te beginnen. Kun je beter beginnen met een 28-70 mm ofzo.. en je gaat dan investeren in redelijke dure OM objectieven (ja die zijn kwalitatief vrij goed, én blijven zo duur) die je misschien niet meer kan hergebruiken. Kan bij pentax wel..
Je kunt ook ander merken objectieven krijgen voor de OM. De originele Zuiko-objectieven zijn idd vaak best duur. Op de fotografica-beursen vind je wel wat oude zooi die niet al te veel kost van andere merken.

Ik denk overigens dat je even een plan moet trekken hier. Als je over wilt naar een DSLR op termijn, dan moet je goed uitkijken met de dingen die je nu koopt.

Pentax is, net als Olympus, erg leuk spul. Je kan het uiteraard nog hergebruiken, MAAR.....het is allemaal manual focus!!!!!!! Kortom, als je het op een Pentax Ist* Ds schroeft, kun je alsnog handmatig gaan scherpstellen.

Als je dan nu al zegt dat je toch een DSLR wilt gaan aanschaffen, maak dan de keuze voor een wat modernere camera die iets duurder is, maar die AF ondersteunt en waarmee je ook alles in kan stellen. Die EOS300 die je noemt is al best goedkoop te vinden op marktplaats en is VOLLEDIG handmatig te bedienen. Begin dan met een 50mm 1.8 van Canon zelf en dan ben je EUR 82 verder ongeveer. Op die manier kun je voor EUR 200 al een leuke camera hebben, waarna je in de toekomst eigenlijk alleen je body hoeft te vervangen.

Mijn advies: spaar iets door en koop een modern systeem. Of scoor voor echt heel weinig een Olympus en ga daar mee spelen om te kijken hoe het MF je bevalt.

[ Bericht 21% gewijzigd door PdeHoog op 01-10-2005 10:00:24 ]
pi_31079208
Hans en P bedankt voor de tips, maar ik denk toch dat ik op Re zijn aanbod in ga.
Als ik op sites als speurders en marktplaats rond kijk zijn daar goedkoop leuke lenzen te koop.
Inderdaad geen Zuiko's maar wel prima lenzen zijn die goed bruikbaar zijn.

@ Re, u heeft mail
pi_31079228
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 10:25 schreef PoseidonVS het volgende:
Hans en P bedankt voor de tips, maar ik denk toch dat ik op Re zijn aanbod in ga.
Als ik op sites als speurders en marktplaats rond kijk zijn daar goedkoop leuke lenzen te koop.
Inderdaad geen Zuiko's maar wel prima lenzen zijn die goed bruikbaar zijn.

@ Re, u heeft mail
Groot gelijk OM-10 is een leuk ding om mee te spelen hoor
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 11:05:15 #42
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31079838
nieuw OM driemteam geboren?
pi_31080075
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 11:05 schreef Shark.Bait het volgende:
nieuw OM driemteam geboren?
pi_31080504
OM-10 is wel leuk, maar neem dan een om2n, zoveel steviger. Mijne kan ik als slagwapen gebruiken
pi_31080611
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 11:33 schreef HansTheekrans het volgende:
OM-10 is wel leuk, maar neem dan een om2n, zoveel steviger. Mijne kan ik als slagwapen gebruiken
De OM2n is dan ook een stuk duurder
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 11:56:46 #46
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_31081125
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 11:33 schreef HansTheekrans het volgende:
Met "neem" bedoel jij dat je die van jou ook gratis aan Poseidon geeft?

Dat is heel aardig van je
pi_31081366
Zonder het bijzonder aardige aanbod van Re tekort te willen doen, bij de OM10 is het wel handig als er die manuel adapter bijzit. Anders kun je alleen gebruik maken van de automatische belichting.
Een OM1 of 2 is wat degelijker, maar de mooie objectieven werken op al die modellen.
En een 50mm prime is dus echt wel veul mooier dan een zoom ding van een ander merk.
pi_31081546
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 12:07 schreef Olio het volgende:
Zonder het bijzonder aardige aanbod van Re tekort te willen doen, bij de OM10 is het wel handig als er die manuel adapter bijzit. Anders kun je alleen gebruik maken van de automatische belichting.
Een OM1 of 2 is wat degelijker, maar de mooie objectieven werken op al die modellen.
En een 50mm prime is dus echt wel veul mooier dan een zoom ding van een ander merk.
Een manueel-adapter is te scoren en idd...dat 50mm-ding is een lekker lensje
  FOK!fotograaf zondag 2 oktober 2005 @ 12:29:18 #49
73911 ultra_ivo
pi_31109916
Ik kom wat laat binnenlopen, zit nu in de Oekraine.
Over Pentax en compabiliteit.
Alle K-baljonet lenzen kun je op alle K-baljonet camera's gebruiken (de uitzonderingen die dat niet kunnen zul je toch zelden of nooit tegenkomen). De enige vraag is of ie als volautomaat werkt of niet. Maar gezien je openingspost is dat niet van belang. Als halfautomaat is het nooit een probleem (diafragmavoorkeuze).
Er zijn dus 3 types K-baljonetlenzen die je zult aantreffen. Ik spreek bewust over K-baljonet omdat veel merken Pentax-compatible lenzen maakten/maken.
-M-lenzen. Het oude type. Deze kun je altijd alleen in manual en halfautomaat (diafragma voorkeuze) stand gebruiken. Te gebruiken op alle typen K-baljonet camer's, inclusief de digitale.
-A-lenzen. Nieuwer type. Te gebruiken als manual, halfautomaat (diafragma of sluitertijd voorkeuze) en volautomatische belichting. Alles werkt ook op de digitale Pentax DSLR's
-AF lenzen. nieuwste type. Automatische belichting en autofocus. De tussenmodellen hebben nog een diafragmaring, die kun je met uitgeschakelde autofocus nog gebruiken op oudere Pentax camera's. De nieuwste versies hebben geen diafragmaring meer, zijn dus niet te gebruiken op de oudere Pentax camera's.
Naast Asahi/Takumar is Cosina een goed merk lenzen. Vaak goedkoper en niet eens minder van kwaliteit. Zenitar biedt een redelijk geprijsde fisheye. Alle Russische Zenitar lenzen hebben K-baljonet.
M42 lenzen (oude schroefdraad) passen met een adaptor op K-Baljonet. Dan kun je helaas niet met open diafragma meten. Is eigenlijk alleen handig bij heel speciale modellen die in M42 nog wel betaalbaar zijn (Jupiter J9 portretlens en spiegeltele's).
In Houten vindt je soms veel, soms weinig Pentax spullen. Is een kwestie van geluk. Een redelijke richtprijs voor een objectief is rond de 50 euro, wat specialere gaan richting de 100 euro.
Ik zou zeker een 50mm lichtsterk objectief kopen. De 1.7/50 kun je vaak goedkoop krijgen, ik heb een 1.2/55 van Porst (=Cosina) vooral goed bij weinig licht.
  zondag 2 oktober 2005 @ 12:57:49 #50
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_31110812
ultra_ivo (of andere), zijn jullie bekend met het merk Panagor? Is dat een acceptabel merk voor een groothoeklens?

pi_31113234
Panagor is een van de zovele merken. Vaak zijn die lenzen niet eens zo duur en dus best een gokje waard. Gewoon proberen en testen.
pi_31114067
Hmja, je hebt ook nog Kiron, zijn ook wel goed. Verder zijn er nog bakken aan m42 objectieven die je met een cheap convertortje erop kan zetten (te krijgen bij rugift enzo)
  zondag 2 oktober 2005 @ 17:49:27 #53
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_31119607
Het is toch een Sigma 28mm geworden, met een Pentax ME Super camera er nog aanvast. En nog een standaardlens, zoomlens en flitser.
pi_31125778
quote:
Op zondag 2 oktober 2005 17:49 schreef Gimmick het volgende:
Het is toch een Sigma 28mm geworden, met een Pentax ME Super camera er nog aanvast. En nog een standaardlens, zoomlens en flitser.
zeker goede keuze, niets mis mee.
pi_31135210
Ik kom ook wat laat in de topic. Die OM met standaard object (= 50mm wat ongeveer het zicht gebied dekt en niet een uitvergroting of verkleining) is een goed. Met zo'n objectief heb je betere kwaliteit dan een zoom. Met deze camera kun je jaren plezier hebben.

Mocht je later toch een geavanceerde slr overwegen; Kies dan uit het Nikon of EOS Canon kamp waarvoor nog lenzen gemaakt worden. Zoom objectieven van oude generatie zijn niet altijd geweldig. Of als je echt messcherpe kwaliteit wilt voor grote afdrukken, kijk dan eens naar de TLR's (twin lens reflex camera's) Dat zijn van die opa cameras die je voor je buik hangt en bovenop kijkt wat je fotografeert. Meestal 100% handmatig lichtmeten en scherpstellen en film doordraaien. Yashica, Mamiya en Rollei zijn daar de betere merken van. Vooral een 2' hands Yashica tlr kost niet veel.
pi_31136769
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 02:25 schreef Dual.Flipflop het volgende:
Ik kom ook wat laat in de topic. Die OM met standaard object (= 50mm wat ongeveer het zicht gebied dekt en niet een uitvergroting of verkleining) is een goed. Met zo'n objectief heb je betere kwaliteit dan een zoom. Met deze camera kun je jaren plezier hebben.

Mocht je later toch een geavanceerde slr overwegen; Kies dan uit het Nikon of EOS Canon kamp waarvoor nog lenzen gemaakt worden. Zoom objectieven van oude generatie zijn niet altijd geweldig. Of als je echt messcherpe kwaliteit wilt voor grote afdrukken, kijk dan eens naar de TLR's (twin lens reflex camera's) Dat zijn van die opa cameras die je voor je buik hangt en bovenop kijkt wat je fotografeert. Meestal 100% handmatig lichtmeten en scherpstellen en film doordraaien. Yashica, Mamiya en Rollei zijn daar de betere merken van. Vooral een 2' hands Yashica tlr kost niet veel.
waarschijnlijk krijg je dan wel apart formaat negatief, als je zo alternatief gaat kijken zou je ook een middenformaat kunnen nemen, zoals een Kiev, die zijn niet zo duur maar wel mooi
pi_31137287
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 07:51 schreef HansTheekrans het volgende:

[..]

waarschijnlijk krijg je dan wel apart formaat negatief, als je zo alternatief gaat kijken zou je ook een middenformaat kunnen nemen, zoals een Kiev, die zijn niet zo duur maar wel mooi
Een 6x6 is inderdaad heel mooi.
Zeker niet duur in de aanschaf, maar het ontwikkelen is vrij duur. Toch staat een dergelijke camera nog wel op mijn lijstje voor ooit. Ik heb er wel eens een in mijn handen gehad en het zijn echt heel mooie aparaatjes.
pi_31146661
120 rol ontwikkelen is niet zo duur, paar eurotjes.
pi_31146798
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 15:36 schreef HansTheekrans het volgende:
120 rol ontwikkelen is niet zo duur, paar eurotjes.
Het is wel duurder als het ontwikkelen en afdrukken (geen negatief scanner in bezit) van kleinbeeld foto's. Het wordt gauw te duur als je gewend bent dagelijks te fotograferen.
pi_31147689
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 15:41 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Het is wel duurder als het ontwikkelen en afdrukken (geen negatief scanner in bezit) van kleinbeeld foto's. Het wordt gauw te duur als je gewend bent dagelijks te fotograferen.
chemo is niet zo duur. Simpele 120 rol is niet duur. Scanner kost ietwat. Maar resultaat blijft vet.
pi_31148825
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 16:16 schreef HansTheekrans het volgende:

[..]

chemo is niet zo duur. Simpele 120 rol is niet duur. Scanner kost ietwat. Maar resultaat blijft vet.
Helaas heb ik geen ruimte voor een doka.
Maar je hebt gelijk, hoe je het ook doet, het blijven prachtige foto's
pi_31149369
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 17:07 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Helaas heb ik geen ruimte voor een doka.
Maar je hebt gelijk, hoe je het ook doet, het blijven prachtige foto's
mits goed gedaan hé, het blijft de fotograaf die een foto schiet.
pi_31163647
Ik zelf ben nog erg tevreden met mijn analoge Canon's (eos3 & eos100)
Bijna al mijn lensen passen zowel op deze als op mijn digitale (eos350)
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  FOK!fotograaf dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:18:52 #64
73911 ultra_ivo
pi_31167942
Panagor is een van de vreemdmerk objectieven. Ik heb zelf geen ervaring met het merk. Maar als ik moet afgaan op de reputatie is de kwaliteit redelijk, niet super, niet beroerd.
pi_31172842
Bij mijn eerste camera, een Om-10, had ik zo'n goedkope Panagor 135mm.
Voorbeeld hiervan, scan, de foto zelf is wat scherper:

Te groot, ik weet het maar het is slechts 38 kb.
  FOK!fotograaf woensdag 5 oktober 2005 @ 13:15:07 #66
73911 ultra_ivo
pi_31202200
He, dat ziet er uit als het gebied waar ik nu zit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')