abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30953448

Handige Feyenoordsites
Officiële Feyenoord-website
Officiële FSV-website
Lunatic News
FR Fans
Feyenoord Netwerk

Gouwe Ouwe
Jules Deelder vertelt de waarheid over amsterdam
En wie niet springt...

HET FEYENOORDGEVOEL
Peter te Velde [3/5/02]

Nadat het eindsignaal tegen Inter had geklonken en de finale was behaald explodeerde de Kuip in een ongekende vreugde uitbarsting. Mannen van alle leeftijden vielen elkaar in de armen en huilden dikke gelukstranen. Hier was niet zomaar een voetbaloverwinning behaald, het was meer. Het was een intense ontlading van diepgewortelde emoties die zich samenballen in het Feyenoordgevoel. Hoe komt het toch dat het clubgevoel in Rotterdam intenser wordt beleefd dan in de rest van het land?

Sinds jaar en dag wordt Feyenoord hartstochtelijk ondersteund door het Legioen, de trotse benaming van de grote achterban. Zowel in thuis- als in uitwedstrijden laat de fanatieke supportersschare zich luidruchtig gelden, waardoor je de indruk krijgt dat Feyenoord altijd thuis speelt. Bovendien kent geen andere club in Nederland zo'n trouwe aanhang dan de club in Rotterdam-Zuid. En dat is nogal opmerkelijk, aangezien de supporters niet bovenmatig worden verwend met aansprekende resultaten. Sterker nog, het is door de magere periodes jaren achtereen lijden voor de trouwe aanhanger. De laatste 25 jaar zijn de hoofdprijzen meestal in Amsterdam of Eindhoven terechtgekomen. Blijkbaar zit het Feyenoordgevoel dermate diep geworteld dat men deze zelfkastijding kan doorstaan.

Het ultieme lijden

Wellicht is het lijden de belangrijkste voedingsbodem van het Feyenoordgevoel. Hugo Camps zal het direct beamen. Volgens deze zwaarmoedige journalist is het lijden de ultieme vorm van sportbeleving. In het geval van religie zien we vaak dat groepen die het meest onderdrukt worden het fanatiekst reageren. Jaren van vernedering maakt de wil om te overwinnen sterker en leidt tot een grotere aanhankelijkheidsbetuiging. Het voert uiteraard te ver om sport en religie te vergelijken, maar een gevoel van vernedering en minderwaardigheid is in Rotterdam niet vreemd.

Het legioen vaart naar Lissabon

Een andere verklaring voor het Feyenoordgevoel is in de historie van de club te vinden. Met de heropbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog kreeg de stad het imago van harde werkers. Nergens was de collectieve geest zo sterk als in de havenstad wat resulteerde in een ongekende daadkracht. Logischerwijs werd de werklust en het solidariteitsgevoel op Feyenoord geprojecteerd, waardoor de club het predikaat van werkersclub kreeg opgeplakt. Robuuste spelers als Israël, Laseroms en Van Hanegem versterkten dit gevoel in hoge mate, zeker na het behalen van de Europa Cup 1. Maar men vergeet nogal eens dat naast de mannen van beton er met Moulijn, Kindvall en Hasil ook veel creativiteit in die succesploeg zat.

Met het bereiken van de UEFA Cupfinale beleeft Feyenoord eindelijk weer een internationaal hoogtepunt. En dat wil het Legioen graag weten; waarschijnlijk is het humeur van vele Rotterdammers lang niet zo goed geweest. Meer dan in Amsterdam of Eindhoven leeft men intens naar de finale toe. Eindelijk wordt de loyaliteit van de supporters aan hun club beloond, zeker als de finale wordt gewonnen. De achterban van Ajax bestaat voor een groot deel uit meelopers, die bij succes vooraan staan maar het in mindere periodes geheel laten afweten. PSV heeft wel een trouwe aanhang, maar deze bestaat voor een groot deel uit bioscooppubliek dat de eigen ploeg bij tegenslag genadeloos kan laten vallen. Het Legioen is vanwege het Feyenoordgevoel altijd achter hun cluppie blijven staan. Als beloning voor het trouwe lijden is hen op 8 mei een groot feest gegund.

Feyenoord staat nummer één en blijft deze keer is nummer één!

FEYENOORD!

Game on!

[ Bericht 50% gewijzigd door renz0r op 26-09-2005 21:21:27 ]
pi_30953492
je signature
pi_30953599
Godverdomme. Ik wil een Feijenoord-topic openen, maar ben steeds te laat

Hoe dan ook, het gaat lekker heh
pi_30953626
ik wil een andere TT: Wij zijn te benijden!
  maandag 26 september 2005 @ 21:18:44 #5
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_30953967
Kampioentjes!
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_30954101
Zo, de OP is af, game on.

FEYENOORD
  maandag 26 september 2005 @ 21:58:01 #7
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_30955331
Goed topic. Feyenoord kampioenen .
2000 light years from home
  maandag 26 september 2005 @ 22:14:12 #8
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30955879
I'm forever blowing bubbles.
A.M.A.B
pi_30956315
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:14 schreef Cart_man het volgende:
I'm forever blowing bubbles.
Come on you west!
pi_30956641
Fuck you, west ham!
"..and in my brain it's going wrong.."
  maandag 26 september 2005 @ 22:48:49 #11
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30957039
Fuck you, Staanplaats.
A.M.A.B
pi_30957065
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:36 schreef Staanplaats het volgende:
Fuck you, west ham!
pi_30957343
quote:
schreef Luni het volgende:
Dit seizoen ook, iedereen hoopte op een aantal versterkingen, die zijn er nauwelijks gekomen, maar we staan wel bovenaanen het gat met ajax en psv is al vrij groot. We zullen zien waar het schip strand, ik verwacht nu niet ineens dat ze kampioen wrden, en verliezen is helemaal niet erg, behallve van de joden, als er maar geknokt word, en dat ik dit seizoen veel meer dan vorig jaar.
pi_30957384
BTW ik zie Cruz helemaal niet zo zitten. Ik had altijd het gevoel dat het wel een goede voetballer was maar totaal niet paste in ons team en dat zal nu weer zo zijn.
  maandag 26 september 2005 @ 23:42:13 #15
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30958756
quote:
'Van Bommel gaat het hier wel redden'
Door Marcel van der Kraan

Geen Ronaldinho, geen Deco in het elftal van Barcelona afgelopen weekeinde. Frank Rijkaard liet zijn vedetten gewoon thuis. Giovanni van Bronckhorst zat tegen Betis Sevilla op de bank. Maar vanavond wacht de Champions League al weer, tegen Udinese, en die wetenschap speelde vanzelfsprekend mee.

Giovanni van Bronckhorst. Foto AFP
Toch deed een beetje vers bloed wel even wonderen bij de kampioen van Spanje.
Vanavond zal Rijkaard zijn 'kanonnen' weer opstellen. Op het Europese podium wil hij ver komen. De socios hebben de landstitel in het afgelopen seizoen beschouwd als het eerste station op weg naar grotere prijzen. En om in Europa in het spoor te kunnen blijven van de eeuwige rivaal Real zal de club uit Catalonië ook internationaal moeten scoren.

Giovanni van Bronckhorst, die na het 'Hollandse tijdperk' met Van Bommel voor het eerst weer een landgenoot naast zich in het veld heeft, zegt de passie van het Barça-legioen voor nieuwe Europese succesen te voelen en te begrijpen.

Gaat de Champions League boven alles dit seizoen?
Van Bronckhorst: ,,In de Spaanse pers en onder de fans wordt daar heel veel over gesproken. In het afgelopen seizoen hebben we de titel gewonnen, nu wil men een stap hogerop. Die redenatie is wel logisch, maar in een land waar je te maken hebt met grote ploegen als Real Madrid, Valencia, Deportivo en andere clubs met veel internationals, is het al moeilijk genoeg om de landstitel te verdedigen. Ik denk dat we met ons materiaal op allebei de fronten heel hard moeten werken.’’

Geen aankopen, alleen de transfervrije Van Bommel kwam. Hoe staat het elftal er nu voor?
Van Bronckhorst: ,,We hebben duidelijk nog niet de vorm van vorig seizoen. Het elftal moet nog groeien. Er zijn nauwelijks veranderingen geweest, dus er is weinig reden waarom het nu opeens minder zou gaan.’'

Van Bommel speelde in het weekeinde eindelijk 90 minuten. Met wie moet hij nu concurreren?
,,Eigenlijk met Xavi en Deco tegelijk. Het zijn allebei spelers die centraal spelen. Het is niet zo dat de één meer controlerend speelt dan de ander en dat hij zich dus meer op één van die twee zou moeten richten. Maar ik maak me niet zoveel zorgen over Mark. Het is nu nog vroeg in het seizoen. Nu het programma voller wordt, gaat de trainer meer spelers gebruiken en pakt hij genoeg wedstrijden mee.

Hij zal het in de tijd die hij speelt, wel zelf moeten afdwingen. Dat valt niet altijd mee. Als je vijftien minuutjes mag invallen in een ploeg die achter staat, is het lastig om even je stempel te drukken. Toch gaat hij het redden hier. Dat zeg ik ook op basis van zijn rol in de groep. Mark ligt nu al goed bij de andere spelers.

Hij maakt zich in de kleedkamer verstaanbaar in het Spaans en dat wordt ongelooflijk gewaardeerd. Hij kwam hier aan en sprak al een mondje Spaans. Daar had hij zijn best voor gedaan en daaruit blijkt zijn motivatie om bij deze club te slagen.’’

Rijkaard heeft net zijn contract verlengd. Blijven hij en Ten Cate tot het einde aan elkaar vast zitten?
,,Elke keer als er in Nederland een trainer wordt ontslagen, wordt Ten Cate genoemd als de ideale kandidaat. Maar ik zie Ten Cate niet zo gauw bij Barcelona weggaan. Rijkaard en Ten Cate zijn samen aan Barça begonnen en dat maken ze samen af. Ik zie niet één van de twee voortijdig afhaken. Ze vormen daarvoor een te goed duo hier.’’

En jij? Nog telefoontjes van Feyenoord gehad deze zomer?
,,Ik ben vorig seizoen door Ruud Gullit gebeld. Die wilde weten hoe mijn toekomstplannen eruit zagen. Dat was voor mij niet zo ingewikkeld. Mijn toekomst is heel helder. Ik heb na dit seizoen nog een jaar contract bij Barcelona en ik ben van plan dat uit te dienen. Ik speel bijna alles hier. Ik heb het naar mijn zin. Mijn zoontje Jake zit hier op een internationale school en we wonen prettig. Zolang ik hier presteer, denk ik er niet over om te vertrekken.’’

Maar?
,,Als ik straks een keer terugga naar Nederland dan is Feyenoord de eerste club waarmee ik ga praten en waar ik wil voetballen. Ik ga niet met een andere topclub in zee. Feyenoord is mijn club, altijd geweest.’’
Eigenlijk is alleen het laatste stuk interessant...Gio

A.M.A.B
pi_30959342
Dat is een speler die mij altijd bij het hart heeft gestaan. Gio is goed
  dinsdag 27 september 2005 @ 00:00:18 #17
129273 erik.jansen101
Auto's moeten dood :)
pi_30959350
quote:
Op maandag 26 september 2005 23:00 schreef snabbi het volgende:
BTW ik zie Cruz helemaal niet zo zitten. Ik had altijd het gevoel dat het wel een goede voetballer was maar totaal niet paste in ons team en dat zal nu weer zo zijn.
Ik vind dat altijd een beetje gelul, net zoals dat verhaal over dat de huidige Ajaxspitsen niet in 'het Ajax-systeem' passen. Nee het zijn gewoon prutsers, snap dat dan!!!!
Een goede speler past bij elke club. Misschien voelt ie zich bij de ene club meer thuis dan bij de andere, maar Kuijt was bij Ajax of PSV ook gewoon geslaagd.
>> Ondertitel gewijzigd door FA, niet terugplaatsen.<<
pi_30959540
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 00:00 schreef erik.jansen101 het volgende:
Ik vind dat altijd een beetje gelul, net zoals dat verhaal over dat de huidige Ajaxspitsen niet in 'het Ajax-systeem' passen. Nee het zijn gewoon prutsers, snap dat dan!!!!
Een goede speler past bij elke club. Misschien voelt ie zich bij de ene club meer thuis dan bij de andere, maar Kuijt was bij Ajax of PSV ook gewoon geslaagd.
Dat is zeker niet waar. Cruz is een goede speler als hij bijvoorbeeld zoals bij PSV kan spelen. Cruz is niet een speler die terug naar achteren moet komen om mee te verdedigen, maar in mijn ogen veel meer een speler die constant op de aanval blijft loeren. Het systeem moet op zo'n speler aangepast worden zodat hij het best tot zijn recht komt. Op dit moment past dat niet in het spel wat Feyenoord speelt. Kuijt past meer in het systeem van Feyenoord en PSV dan in het technischere systeem van ajax. Ronaldo had het waarschijnlijk minder goed gedaan bij Feyenoord, dan zoals hij kon uitblinken bij PSV. Nee systemen bepalen zeker wel of een speler kan slagen of niet, immers zou je anders net zo goed je keeper in de spits kunnen zetten.
  dinsdag 27 september 2005 @ 00:18:15 #19
129273 erik.jansen101
Auto's moeten dood :)
pi_30959884
Kuijt loopt tegenwoordig veel en veel minder in de verdediging dan een tijdje terug en richt zich veel meer op de aanval. En volgens jouw theorie zou Kalou ook niet slagen bij ons dan, maar hij doet het toch best redelijk moet ik zeggen.
>> Ondertitel gewijzigd door FA, niet terugplaatsen.<<
pi_30960388
Ik zeg niet dat een speler niet kan slagen, maar ik denk dat Kalou op een andere positie met een ander elftal om hem heen beter kan presteren dan wat hij bij ons laat zien. Neemt niet weg dat ik Kalou ook bij ons een zeer goede voetballer vind en ik het een zeer groot verlies vindt wanneer hij weg gaat.
pi_30961777
Ik zie El Jardinero niet zo snel terugkomen naar Nederland eerlijk gezegd.
pi_30964003
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 00:00 schreef erik.jansen101 het volgende:

[..]

Kijk maar naar Henry.

Of naar die Liedson
Als het elftal om zo'n spits heen gebouwd is werkt het goed, anders is het gewoon een matige spits.
  dinsdag 27 september 2005 @ 09:48:55 #23
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30965104
Ono gefeliciteerd.
A.M.A.B
  dinsdag 27 september 2005 @ 13:53:16 #24
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_30971273
Leonardo enkele weken 'out' door blessure

27/9/2005 11:47

Leonardo kampt met een liesblessure. De Braziliaan zal enkele weken niet aan voetballen toe kunnen komen.

Leonardo zal er geen minuut minder door spelen bij Feyenoord 1, want de 22-jarige aanvaller is bij coach Erwin Koeman uit de gratie geraakt en komt alleen nog bij Jong Feyenoord in actie. De Rotterdamse club hoopt zijn voormalige groeibriljant nog te kunnen verhuren.
  dinsdag 27 september 2005 @ 13:53:29 #25
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30971280
Geen gemis..
A.M.A.B
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')