Moraalridder.. bah!quote:Op zondag 25 september 2005 13:15 schreef Phoenixjuh het volgende:
Nou, ik denk dat er weinig mensen hierop zal reageren, want dat is 100% strafbaar! Iemand die bij de Postbank of andere instelling werkt die deze gegevens voor handen heeft, mag het niet doorgeven wegens de privacywet. Wat je kan doen, is eventueel naar de politiestappen van oplichting.
Tering, dat is een goed plan!quote:Op zondag 25 september 2005 13:28 schreef Cosworth het volgende:
Tip (die voor een kennis van me reeds gewerkt heeft!!!):
1: Bel de betreffende bank (inderdaad geen postbank, aan het nummer te zien).
2: Zeg dat je [naam oplichter] bent (als het iemand van het andere geslacht is moet je even een vriend of vriendin van je regelen).
3: Zeg dat je een verhuisbericht hebt doorgegeven en je benieuwd bent of het al verwerkt is. Vraag op welk adres de rekening nu nog geregistreerd is.
4: De vrouw of man van de bank zal nu, met een beetje geluk, zeggen op welk adres de rekening geregistreerd staat waarna jij (weet of je adreswijziging al verwerkt is.
Als het fout gaat, gewoon ophangen...
Succes.
Wat is er mis met een klopjacht?quote:Op zondag 25 september 2005 13:30 schreef MissyMirjaM het volgende:
je kan ook gewoon met je afschrift naar de bank gaan waar haar gegevens opstaan, verhaal uitleggen en hun hulp vragen.
lijkt me beter dan hier een klopjacht te beginnen.
kan ook een mannennaam zijn. Da's een beetje kut.quote:Op zondag 25 september 2005 13:34 schreef Oksel het volgende:
Tering, dat is een goed plan!
Maarja, van welke bank is dat rekeningnummer?
En moet wel mn vriendin bellen, ik heb niet zo'n vrouwenstem..
Nope, nummer is trouwens volgens mij van de Rabo.quote:Op zondag 25 september 2005 13:34 schreef AapNootMies het volgende:
[..]
Wat is er mis met een klopjacht?
Is het niet zo dat je aan de eerste 4 cijfers van een bankrekeningnummer kan zien in welke plaats het is? Iemand hier met een bankrekening die met 1548 begint?
Nee. Dat kan alleen bij een automatische overboeking.quote:Op zondag 25 september 2005 13:38 schreef Jordy-B het volgende:
Je kan de overschrijving toch laten storneren?
Nee, geldt alleen voor de postbank. Bij gewone bankrekeningen vindt geen naam/nummer controle plaats.quote:Op zondag 25 september 2005 13:15 schreef Byte_Me het volgende:
als die naam vals is wordt het geld als het goed is niet overgemaakt. rekening houder, woonplaats en rekeningnummer moeten overeenkomen. welke plaats is het? dan kan ik eens kijken of ik iets kan vinden.
Ik denk dat het ook de Rabo is. Tenminstens die gebruiken ook rekeningnummers die beginnen met 15.quote:Op zondag 25 september 2005 13:37 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Nope, nummer is trouwens volgens mij van de Rabo.
Als je via internet overmaakt wordt het niet gekontroleerd en is alle verantwoordelikheid bij jou, doe je het handmatig dan wordt altijd gekeken of het adres klopt, en is dit niet zo dan krijg je bericht.quote:Op zondag 25 september 2005 13:15 schreef Byte_Me het volgende:
als die naam vals is wordt het geld als het goed is niet overgemaakt. rekening houder, woonplaats en rekeningnummer moeten overeenkomen. welke plaats is het? dan kan ik eens kijken of ik iets kan vinden.
Heerlen klopt ja!quote:Op zondag 25 september 2005 13:59 schreef AapNootMies het volgende:
1548 is volgens mij de Rabobank in Heerlen, zoeken op [insert naam] in Heerlen levert bij KPN 17 vermeldingen op.....
Dus.. morgen kan ik terugbellen.. en dan gaan we kijken wat de reactie was van meneer..quote:Hoi ik ben Jordi ik ben opgelicht door mvr Kelly uit Heerlen, Limburg via Markplaats, u had ook een bod gedaan van ¤<blaat>
ze gebruikt ook steeds andere aderesen dat ziet u ook bij al haar advetenties overzicht.
dus laat u niet in de maling nemen voordat het te laat is..
Vriendelijke gr jordi.
Doe mensen dat echt joh, dingen aanbieden en als je dan geld opstuurt niks meer laten horen?quote:Op zondag 25 september 2005 12:49 schreef Oksel het volgende:
Dag,
Tijdje geleden iets gekocht via Marktplaats, geld overgemaakt en nooit meer iets van gehoord.
Ze reageert zelfs niet meer op mail..
quote:
Ik ben wel verdomde nieuwsgierig geworden naar dat rekeningnummer...quote:Op zondag 25 september 2005 12:49 schreef Oksel het volgende:
Dag,
Tijdje geleden iets gekocht via Marktplaats, geld overgemaakt en nooit meer iets van gehoord.
Ze reageert zelfs niet meer op mail..
Nu heb ik alleen voor & achternaam + rekeningnummer, geen plaatsnaam.
Nou weet ik dat als je bij Postbank het rekeningnummer invoert dat hij automatisch de rest van de gegevens toevoegt..
Kan iemand meer info vinden over dit rekeningnummer?
Naam verwijderd
Rekeningnummer verwijderd
Het klotige is dat ik haar adres WIST, maar mijn hele inbox was pas spontaan leeg.. kut-Outlook!
Het gaat niet om veel geld, paar tientjes, maar om het idee...
Eens...quote:Op dinsdag 27 september 2005 12:52 schreef Oksel het volgende:
Hehe.
Wat een lulverhaal dat hier het rekeningnummer niet mag staan. Wie het wil weten, mail me even: mordor@kabelfoon.nl
Eerst zien dan geloven...quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:16 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ben wel benieuwd hoe het opgelost wordt. Wel goed dat je zelf erachter aan bent gegaan. Want zoals hetn u lijkt wordt het wel opgelost.
In Nederland is het zo dat de rechter bepaalt of iemand een oplichter is.quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:14 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Eens...
Oplichter=oplichter van mij mag alles van hem/haar op Internet!
Opzich waar, maar de bank gaat er nu zelf ook achteraan. En dan kan als nog de Politie ingeschakeld worden.quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:18 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Eerst zien dan geloven...
Ik heb nu 3 mensen die op vrijwel dezelfde wijze zijn getild verzameld via Internet. De wereld is klein...
quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:21 schreef Flyingdutchman het volgende:
[..]
Opzich waar, maar de bank gaat er nu zelf ook achteraan. En dan kan alsnog de Politie ingeschakeld worden.
Alleen als het een automatische incasso was, bij een eigen overboeking niet.quote:Op zondag 25 september 2005 13:38 schreef Jordy-B het volgende:
Je kan de overschrijving toch laten storneren?
Ik doe het andersom: Eerst de politie en dan de bank. Heb ik ook gelijk een goed pressiemiddel...quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:21 schreef Flyingdutchman het volgende:
[..]
Opzich waar, maar de bank gaat er nu zelf ook achteraan. En dan kan als nog de Politie ingeschakeld worden.
'quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
In Nederland is het zo dat de rechter bepaalt of iemand een oplichter is.
Ik zou het gewoon helemaal niet doen. Voor hetzelfde geld beschuldig je iemand die geen oplichter is, of die misschien zelfs helemaal niets met de zaak te maken heeft. Laat het rechten maar gewoon aan de rechter over.quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:25 schreef avotar het volgende:
[..]
'
jep... maar voglens mij als je zoiets wil doen, moet het op een eigen site zetten.. en niet hier op Fok! .. anders zit je weer met dat Fok! verantwoordelijk wordt en zo..
Dan kun je naar je geld fluiten. Vertrouwen op de rechterquote:Op dinsdag 27 september 2005 13:28 schreef Alicey het volgende:
Laat het rechten maar gewoon aan de rechter over.
Iets strafbaars doen tegen iemand waarvan je niet weet wat diens rol is, krijg je wel je geld mee terug?quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:36 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Dan kun je naar je geld fluiten. Vertrouwen op de rechter![]()
Die sleep je voor de rechter wanneer het om iets van enkele tientjes gaat?? Jij bent een beetje wereldvreemd volgens mij? Je koopt iets via marktplaats en maakt geld eerst over. Wie zegt dat er niets is geleverd? Hoe wil je dat bepalen via de rechter? Is gewoon eigen verantwoordelijkheid om zomaar paar tientjes naar een wildvreemde particulier te sturen. Als het nou een internetbedrijf was had je meer kans gehad.quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iets strafbaars doen tegen iemand waarvan je niet weet wat diens rol is, krijg je wel je geld mee terug?
Wanneer je NAW-gegevens hebt sleep je iemand eenvoudig voor de rechter, en in dit geval is er sprake van iets dat niet geleverd wordt maar wel betaald is. Eenvoudige zaak dus wanneer je per bank hebt betaald.
Als ik NAW-gegevens heb in dat geval, doe ik dat.quote:Op dinsdag 27 september 2005 13:55 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Die sleep je voor de rechter wanneer het om iets van enkele tientjes gaat??
Want?quote:Jij bent een beetje wereldvreemd volgens mij?
Ik kan bewijzen dat er betaald is, en waarom ik dat betaald heb. Het is aan de verkoper om te bewijzen dat het afgesprokene geleverd is. Stelt de verkoper dat er geen afspraken waren, dan betreft het een onverschuldigde betaling, en had de verkoper de betaling sowieso ongedaan moeten maken.quote:Je koopt iets via marktplaats en maakt geld eerst over. Wie zegt dat er niets is geleverd?
Kopieen van e-mail en bankafschriften zijn voldoende.quote:Hoe wil je dat bepalen via de rechter?
Nee hoor, dat zou een onverschuldigde betaling zijn in dat geval. Wanneer jij zomaar een bedrag op je rekening gestort krijgt, ben je verplicht dit terug over te maken.quote:Is gewoon eigen verantwoordelijkheid om zomaar paar tientjes naar een wildvreemde particulier te sturen.
Want?quote:Als het nou een internetbedrijf was had je meer kans gehad.
Ik zou het via de rechter doen, al is het maar om iemand duidelijk te maken dat hij/zij niet immuun is.quote:Voor een paar tientjes sleep je niemand voor de rechter maar ga je het zelf proberen op te lossen via banken internet etc.
Jij bent gewoon niet goed en wereldvreemd. Ga maar lekker voor een paar tientjes iemand voor de rechter slepen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 14:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als ik NAW-gegevens heb in dat geval, doe ik dat.
[..]
Want?
[..]
Ik kan bewijzen dat er betaald is, en waarom ik dat betaald heb. Het is aan de verkoper om te bewijzen dat het afgesprokene geleverd is. Stelt de verkoper dat er geen afspraken waren, dan betreft het een onverschuldigde betaling, en had de verkoper de betaling sowieso ongedaan moeten maken.
[..]
Kopieen van e-mail en bankafschriften zijn voldoende.
[..]
Nee hoor, dat zou een onverschuldigde betaling zijn in dat geval. Wanneer jij zomaar een bedrag op je rekening gestort krijgt, ben je verplicht dit terug over te maken.
[..]
Want?
[..]
Ik zou het via de rechter doen, al is het maar om iemand duidelijk te maken dat hij/zij niet immuun is.
Dat valt meestal wel mee.quote:Op zondag 25 september 2005 13:07 schreef Burbo het volgende:
Die naam zal wel vals zijn. Evenals adres dat je niet meer hebt
Als je persoonsgegevens kan achterhalen op zoveel mogelijk sites flikkeren (behalve fok natuurlijk).quote:Op dinsdag 27 september 2005 14:25 schreef Oksel het volgende:
Nouja, Politie belt me terug voor een afspraak, mede omdat ik niet de enige ben.
Rekeningnummer is: weg
Voor diegene die het willen vergelijken omdat ze ook opgelicht zijn..
Dat zou een vreemde transactie zijn, iets via internet betalen en het dan ophalen. Het zou dan op de weg hebben gelegen om het contant te betalen. Als hij het via de post verstuurt, kan hij bewijzen dat hij het heeft verstuurd d.m.v. het verzendbewijs.quote:Op dinsdag 27 september 2005 14:24 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Jij bent gewoon niet goed en wereldvreemd. Ga maar lekker voor een paar tientjes iemand voor de rechter slepen.![]()
En de verkoper kan nooit bewijzen dat er geleverd is. Hij kan zeggen ik heb het product gebracht en zij heeft via internet betaald. Jou woord tegen die van hem.
Het zou een vreemde transactie zijn maar niet onwaarschijnlijk. Ik heb het wel eens gedaan met vrienden iets opgehaald en vervolgens via internet betaald omdat ik geen cash had.quote:Op dinsdag 27 september 2005 14:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat zou een vreemde transactie zijn, iets via internet betalen en het dan ophalen. Het zou dan op de weg hebben gelegen om het contant te betalen. Als hij het via de post verstuurt, kan hij bewijzen dat hij het heeft verstuurd d.m.v. het verzendbewijs.
Dat iets niet gebeurd is, is per definitie niet te bewijzen. Daarom moet altijd bewezen worden dat iets wel gebeurd is. Bij fysieke aflevering zou je bijv. een soort van afleverbon kunnen laten tekenen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 14:33 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Het zou een vreemde transactie zijn maar niet onwaarschijnlijk. Ik heb het wel eens gedaan met vrienden iets opgehaald en vervolgens via internet betaald omdat ik geen cash had.
Ik bedoel maar te zeggen dat je nooit geen poot hebt om op te staan. De verkoper kan altijd zeggen dat ie het geleverd heeft hoe dan ook. Er is geen hard bewijs dat ie niets geleverd heeft.
De politie komt in dit verhaal niet voor, en de bevoegde rechter is verplicht om mijn zaak in behandeling te nemen.quote:Bovendien zeg eens eerlijk denk je dat de politie of rechter veel moeite doet voor die paar tientjes van jou?
Nee, daarom doe ik het dus via de rechter, en niet via de politie.quote:Ze hebben wel iets beters te doen. Ik bedoel de hele tijd ermee te zeggen dat je met zo'n kleine bedragen zelf actie moet ondernemen omdat de politie je echt niet heel erg serieus neemt.
Er is bewijs dat er een afspraak was, en dat er betaald is.quote:Ook omdat er geen bewijs is omdat je via marktplaats iets hebt gekocht.
Als jeniet genaaid wilt worden het beste idd, daar marktplaats geen controles oid uitvoert.quote:Via markplaats moet je gewoon nooit je geld opsturen naar vreemde. Altijd ophalen!!!
De verkoper kan alleen bewijzen dat iets is afgeleverd dmv een afleverbevestiging die getekend is door ontvanger/betaler.quote:Op dinsdag 27 september 2005 14:40 schreef Alicey het volgende:
Dat iets niet gebeurd is, is per definitie niet te bewijzen. Daarom moet altijd bewezen worden dat iets wel gebeurd is. Bij fysieke aflevering zou je bijv. een soort van afleverbon kunnen laten tekenen.
Da's geen lulverhaal, jij bepaalt niet of iemand schuldig is en we kennen nog steeds zoiets als privacy. Dus dat rekeningnummer gaat weg.quote:Op dinsdag 27 september 2005 12:52 schreef Oksel het volgende:
Hehe.
Wat een lulverhaal dat hier het rekeningnummer niet mag staan. Wie het wil weten, mail me even: mordor@kabelfoon.nl
Helemaal gelijk...quote:Op dinsdag 27 september 2005 14:36 schreef Oksel het volgende:
Dames, er zijn meer mensen die zijn opgelicht. Stop maar met bekvechten, ga ergens anders een theekransje houden.
Ik zet er verdomme een STERRETJE achter.. dat betekend dat het een CIJFER minder is, dus dat niet het HELE nummer er stond.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Da's geen lulverhaal, jij bepaalt niet of iemand schuldig is en we kennen nog steeds zoiets als privacy. Dus dat rekeningnummer gaat weg.
Bankrekeningnummers voldoen aan de 11-proef, waardoor het ontbrekende cijfer eenvoudig te achteralen is.quote:Op woensdag 28 september 2005 17:50 schreef Oksel het volgende:
[..]
Ik zet er verdomme een STERRETJE achter.. dat betekend dat het een CIJFER minder is, dus dat niet het HELE nummer er stond.
Ben je ook een vrouw ofzo? Jezus..
Je hebt een bankrekeningnummer. Eerste cijfer doe je maal 9, de tweede cijfer doe je maal 8, etc. Vervolgens tel je alle getallen bij elkaar op. Als je de som door 11 kunt delen, dan is het een geldige bankrekeningnummer.quote:
Dat is dus de 11-proef (off-topic) SOFI-nummers hebben dezelfde controle.quote:Op woensdag 28 september 2005 18:47 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Je hebt een bankrekeningnummer. Eerste cijfer doe je maal 9, de tweede cijfer doe je maal 8, etc. Vervolgens tel je alle getallen bij elkaar op. Als je de som door 11 kunt delen, dan is het een geldige bankrekeningnummer.
Dan heb ik een SOFI-nummer die niet aan de proef voldoet.quote:Op woensdag 28 september 2005 18:49 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is dus de 11-proef (off-topic) SOFI-nummers hebben dezelfde controle.
Toevoeging :quote:Op woensdag 28 september 2005 18:47 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Je hebt een bankrekeningnummer. Eerste cijfer doe je maal 9, de tweede cijfer doe je maal 8, etc. Vervolgens tel je alle getallen bij elkaar op. Als je de som door 11 kunt delen, dan is het een geldige bankrekeningnummer.
Gewoon dat lulletje rozewater keihard laten falen hier op dat forum. Kom maar met die rekeningnummertjes.quote:Op dinsdag 27 september 2005 15:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Da's geen lulverhaal, jij bepaalt niet of iemand schuldig is en we kennen nog steeds zoiets als privacy. Dus dat rekeningnummer gaat weg.
Ja en trek er maar tijd voor uit, ik heb er dik een uur gezeten om aangifte te doen..quote:Op donderdag 29 september 2005 10:51 schreef Oksel het volgende:
Ik moet aangifte doen. Maar heb 't druk..
begin eens bij www.internetoplichting.nl (nee, ik heb geen aandelen)quote:Op donderdag 29 september 2005 10:54 schreef Twinkle20 het volgende:
Ho ho wacht even... ik heb zoiets soortgelijks meegemaakt.
Ik heb via marktplaats.nl iemand gevonden die mij 2 kaartjes voor Lowlands aanbood voor een bedrag van 150 euro. Dit geld netjes betaald.. kaartjes nooit gekregen. Meneer/mevrouw heeft nooit meer op mails gereageerd en dus ben ik ook opgelicht!
Netjes naar de politie gegaan, aangifte gedaan. Maar die kondne verder weinig voor me doen zeiden ze.
Ik wil me geld natuurlijk wel terug! Tgaat niet om een paar simpele tientjes maar om 150 euro! En dat is voor mij als student een beetje boel veel geld. Het enige wat ik nog heb is een (waarschijnlijk valse) naam, en het rekeningnummer waar ik het op heb gestort. Dit kon ik allemaal terugvinden via het internet bankieren.
Kunnen jullie mij helpen om dit geld terug te krijgen want ik dacht dat dit onmogelijk was. Ik weet niet waar ik moet beginnen!
De meerdere rekening nummers dat geloof ik best.Verder over de " meerdere" namen.Ik geloof daar niet zo bijster veel van.Wat veel mensen niet weten is dat de banken niet of nauwelijks Naam en Nummer controleren, dus of de naam daadwerkelijk bij dat nummer hoort.De enige bank die het via steekproeven wel doet is de postbank en dat vaak ook alleen maar bij hogere bedragen ( kost namelijk veel geldjes ). Wat dus kan gebeuren is dat meneer Jansen zich uitgeeft aan jouw als meneer de Vries en als er dan niet gekeken worden naar naam en nummer wordt het dus gewoon overgemaakt en denk jij dat het nummer op de naam van meneer De Vries staat.quote:Op donderdag 29 september 2005 11:07 schreef Twinkle20 het volgende:
Ben er inmiddels ook al achter dat ik bij lange na niet de enigste ben die door hem/haar ben opgelicht. Hij/zij blijkt ook nog eens meerdere namen te gebruiken! Pff... diegene woont in Rotterdam maar heeft zowel een ABN Amro banknummer (waar ik het geld op heb gestort) alswel een gironummer, waar ik verder niets vanaf weet.
Niet alleen moeten ze niet die NAW vrijgeven, dat mogen ze niet eens.quote:Op donderdag 29 september 2005 10:58 schreef TeleluvR het volgende:
begin eens bij www.internetoplichting.nl (nee, ik heb geen aandelen)
Word hier door de rekeninghouder geen gehoor aangegeven dan moeten ze de NAW-gegevens vrijgeven, waarmee je dan weer naar de politie kunt!
Da's een gekke zin!quote:Op donderdag 29 september 2005 18:46 schreef 700MB het volgende:
[..]
Niet alleen moeten ze niet die NAW vrijgeven, dat mogen ze niet eens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |