abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30830143
quote:
Strippenkaart in 2006 20 cent duurder

De strippenkaart wordt volgend jaar gemiddeld 2,6% duurder. De helft van de verhoging is ter compensatie voor de stijgende brandstofprijs. Dat heeft minister Peijs van Verkeer laten weten.

Prijzen
Een kaart met 15 strippen kost straks 6,70 euro tegen 6,50 euro nu. Voor een kortingskaart moet 4,40 euro worden neergelegd tegen 4,30 euro nu. De prijs van een strippenkaart, die in de bus of treind wordt gekocht, blijft gelijk.

Verhogingen
De verhoging voor volgend jaar is gelijk aan de verhoging die dit jaar werd ingevoerd. De twee voorgaande jaren waren de prijsstijgingen groter.
Bron: RTLZ

Wat grappig, misschien moet ik ook wel op een aantal cursussen, maar minister Peijs moet nodig op een cursus economie of cursus logisch nadenken.

Ze gaan het openbaar vervoer dus duurder maken ter compensatie van de gestegen brandstofprijzen. De hoge brandstofprijzen worden vooral veroorzaakt omdat er licht meer vraag is dan aanbod op de oliemarkt. Zij het niet dat:

openbaar vervoer wordt duurder -> meer mensen in de auto -> brandstofprijzen nog hoger

Is de minister helemaal gek geworden? Als je lagere brandstofprijzen wil moet je juist openbaar vervoer goedkoper maken. Een lichte stijging in de vraag naar brandstof zal grote gevolgen hebben voor de brandstofprijzen. En beland je in een vicieuze cirkel.
pi_30830272
of je nou gelijk hebt over de oorzaak of niet, in 1 ding heb je zeer zeker gelijk : ze zijn in Den Haag niet goed snik.
pi_30830277
Jij snapt er ook niet veel van


Ontopic: de bakker vraagt toch ook niet om een gas-toeslag op je brood??
censuur :O
pi_30830316
De prijzen van gewone benzine voor in de auto zijn niet veel harder gestegen denk je?
  donderdag 22 september 2005 @ 17:43:54 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_30830476
De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
pi_30830498
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:38 schreef Symsonic het volgende:
De prijzen van gewone benzine voor in de auto zijn niet veel harder gestegen denk je?
En dat willen ze nu wel gaan compenseren .
  donderdag 22 september 2005 @ 17:48:14 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_30830604
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
Jij hebt makkelijk praten. Ik woon in één van de zones waarin het fijnstofgehalte onacceptrabel hoog is, het staat geloof ik gelijk aan een half pakje sigaretten per dag.

Ik wil graag politiek voor elkaar kunnen krijgen dat we hier gratis openbaar vervoer krijgen en een flink deel van de stad autovrij maken. Ik ben heus geen GroenLinkstrut, maar het loopt de spuigaten uit.
pi_30830620
Shell to Hell
  donderdag 22 september 2005 @ 17:51:00 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_30830694
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:48 schreef Floripas het volgende:

[..]

Jij hebt makkelijk praten. Ik woon in één van de zones waarin het fijnstofgehalte onacceptrabel hoog is, het staat geloof ik gelijk aan een half pakje sigaretten per dag.

Ik wil graag politiek voor elkaar kunnen krijgen dat we hier gratis openbaar vervoer krijgen en een flink deel van de stad autovrij maken. Ik ben heus geen GroenLinkstrut, maar het loopt de spuigaten uit.
Wat heeft dit met prijsdifferentatie te maken? Dit heeft met subsidie en vervuiling te maken, wat iets anders is.
pi_30830840


[ Bericht 100% gewijzigd door Dorus_ op 22-09-2005 18:11:53 ]
Even geen signature.
pi_30830897
quote:
Op donderdag 22 september 2005 17:32 schreef pberends het volgende:

Een lichte stijging in de vraag naar brandstof zal grote gevolgen hebben voor de brandstofprijzen.
1 woord: nee.

iets meer woorden:

  • de oliemarkt is een wereldmarkt.
  • NL is een klein kutlandje
  • Het OV in NL beslaat ongeveer 5% van de totale mobiliteit
  • prijselasticiteiten in vervoer zijn vrij laag.

    Het effect van een kleine prijsverhoging in het OV op de olieprijs is te begrijpen door bovenstaand rijtje in omgekeerde volgorde af te lopen. Een kleine prijsverhoging leidt tot een nog kleinere daling van het aantal passagiers. Bij een prijselasticiteit van -0,2 betekent een prijsverhoging van 2,6% dat ongeveer een half procent van de OV-reizigers overstapt. Een half procent van de OV-reizigers komt neer op een kwart promille (0.025%) van de totale mobiliteit. Gesteld dat die allemaal in de auto stappen (wat niet zo is, maar whatever) stijgt de vraag naar autobrandstoffen in NL dus met een kwart promile. Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.
  • Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 22 september 2005 @ 17:58:55 #12
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_30830903
    Ik vraag me af hoeveel effect zo'n prijsverhoging heeft op het aantal reizigers. ik neem aan dat zij die prognoses heeft en dan kun je dus in principe dus gewoon de "sweet spot" uitrekenen lijkt me.
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
      donderdag 22 september 2005 @ 17:59:43 #13
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_30830928
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:

    [..]

    Wat heeft dit met prijsdifferentatie te maken? Dit heeft met subsidie en vervuiling te maken, wat iets anders is.
    Als je het openbaar vervoer overlaat aan de markt, (en dat moet wel als je voor prijsdifferentiatie pleit,) dan kun je dus nooit meer vanuit de gemeente of iets dergelijks het openbaar vervoer meer gratis maken of op andere wijze stimuleren.
    pi_30830935
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
    Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_30830975
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:00 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.
    Ja, precies, dit is toch de keuzevrijheid van de markt
    Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
    Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
    journalist: niet scheel?
      donderdag 22 september 2005 @ 18:01:43 #16
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_30830980
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:58 schreef Parabola het volgende:

    [..]
    Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.
    Het lijkt mij dat voor nederlandse pompen alleen de nederlandse vraag er toe doet? Dus de prijs van een vat zal niet verranderen, maar de prijs aan de pomp wel.
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_30831094
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:01 schreef kingmob het volgende:

    [..]

    Het lijkt mij dat voor nederlandse pompen alleen de nederlandse vraag er toe doet? Dus de prijs van een vat zal niet verranderen, maar de prijs aan de pomp wel.
    Nee, waarom? Nederlandse pompen worden vanaf de wereldmarkt bevoorraad. Hun kostprijs hangt dus gewoon af van de wereldmarktprijs van (bewerkte) olie. Als er nu een schrijnend gebrek aan benzinepompen in NL was geweest had je een punt gehad.
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 22 september 2005 @ 18:09:50 #18
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_30831210
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:05 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    Nee, waarom? Nederlandse pompen worden vanaf de wereldmarkt bevoorraad. Hun kostprijs hangt dus gewoon af van de wereldmarktprijs van (bewerkte) olie. Als er nu een schrijnend gebrek aan benzinepompen in NL was geweest had je een punt gehad.
    Je hebt gelijk
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
      donderdag 22 september 2005 @ 18:12:32 #19
    68638 Zwansen
    He is so good it is scary...
    pi_30831278
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:58 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    1 woord: nee.

    iets meer woorden:

  • de oliemarkt is een wereldmarkt.
  • NL is een klein kutlandje
  • Het OV in NL beslaat ongeveer 5% van de totale mobiliteit
  • prijselasticiteiten in vervoer zijn vrij laag.

    Het effect van een kleine prijsverhoging in het OV op de olieprijs is te begrijpen door bovenstaand rijtje in omgekeerde volgorde af te lopen. Een kleine prijsverhoging leidt tot een nog kleinere daling van het aantal passagiers. Bij een prijselasticiteit van -0,2 betekent een prijsverhoging van 2,6% dat ongeveer een half procent van de OV-reizigers overstapt. Een half procent van de OV-reizigers komt neer op een kwart promille (0.025%) van de totale mobiliteit. Gesteld dat die allemaal in de auto stappen (wat niet zo is, maar whatever) stijgt de vraag naar autobrandstoffen in NL dus met een kwart promile. Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.


  • Idd.
    pi_30831578
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 17:59 schreef Floripas het volgende:

    [..]

    Als je het openbaar vervoer overlaat aan de markt, (en dat moet wel als je voor prijsdifferentiatie pleit,) dan kun je dus nooit meer vanuit de gemeente of iets dergelijks het openbaar vervoer meer gratis maken of op andere wijze stimuleren.
    Waarom moet OV in vredesnaam gratis zijn?? Leg me dat eens uit. Ik zou er meer in zien wanneer ze het concept achter, met name, de buslijnen zouden omgooien. Nu is het zo dat je een mix hebt van stampvolle bussen op bepaalde trajecten en vrijwel lege bussen en directe routes (Interliner!) versus toeristische routes over bepaalde trajecten.

    Met de technologie van nu; Internet om een reis te plannen en te "boeken", GPS/Navigatie om een route uit te stippelen gebaseerd op het aanbod en een efficiente betalingsmethode zou je iets veel beters op moeten kunnen zetten wat wel werkt. En dan zul je met groot gemak meer mensen kunnen trekken. Van de Interliner heb ik begrepen dat het een succes is en dat is voor zover ik weet duurder dan regulier OV.

    Kijk op bepaalde punten kun je niet winnen van de auto, maar het produkt OV moet nodig veranderen. In een recent onderzoek kwam het ten opzichte van de auto zeer slecht naar voren en terecht.

    En wat ook een goede stap zou zijn is meer doen met de transferium opzet, auto's uit het centrum van een stad weren. Als (eindelijk weer) leaseauto bestuurder wil ik ook helemaal niet in een stad zijn, als ik m'n auto voor een schappelijke prijs aan de stadsrand kan parkeren en dan met het OV verder kan vind ik dat prima.
      donderdag 22 september 2005 @ 18:33:52 #21
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_30831843
    Waarom zou het OV niet gratis mogen zijn? De experimenten met het openbaar vervoer pakken heel bevredigend uit.
      donderdag 22 september 2005 @ 20:02:49 #22
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_30834535
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 18:00 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.
    De auto is een flinke concurrent dunkt me en een normale concurrent als weggebruik beprijsd zou worden. Maar je hebt wel gelijk, ik ben geen econoom.
    pi_30834698
    Weet je wat ik niet snap.

    Waarom doen ze verdomme een ouwe graftak, een wijf verdomme nog aan toe, op een belangrijke functie zoals Minister van verkeer en waterstaat.

    Netelenbos

    Peijs

    Opbokken met die ouwe bokken !
      donderdag 22 september 2005 @ 20:10:12 #24
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_30834792
    Wow, yup en oldjeller, ik sta echt versteld van jullie rederingskracht. Jullie hebben een gouden toekomst voor je liggen!
    pi_30835141
    Was ook beetje overdreven hoor

    Maar serieus, sommige plannen zijn gewoon dom.

    Ik zal een concreet voorbeeld noemen:

    Extra belasten van SUV.

    Laten we het simpel houden.

    Wie koopt een dikke SUV? Mensen met geld, veel geld.

    Gaat die extra BPM hun raken? Nee want dat betalen ze lachend, een SUV met dikke motor is een van de duurste vervoersmiddelen die er zijn (verbruik is hoger dan een serieuze sportwagen, banden zijn extreem duur, een schade en je kan direct de hoofdprijs betalen, verzekering is ongelofelijk duur etc. etc.)

    M.a.w. geldklopperij.nl
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')