Bron: RTLZquote:Strippenkaart in 2006 20 cent duurder
De strippenkaart wordt volgend jaar gemiddeld 2,6% duurder. De helft van de verhoging is ter compensatie voor de stijgende brandstofprijs. Dat heeft minister Peijs van Verkeer laten weten.
Prijzen
Een kaart met 15 strippen kost straks 6,70 euro tegen 6,50 euro nu. Voor een kortingskaart moet 4,40 euro worden neergelegd tegen 4,30 euro nu. De prijs van een strippenkaart, die in de bus of treind wordt gekocht, blijft gelijk.
Verhogingen
De verhoging voor volgend jaar is gelijk aan de verhoging die dit jaar werd ingevoerd. De twee voorgaande jaren waren de prijsstijgingen groter.
En dat willen ze nu wel gaan compenserenquote:Op donderdag 22 september 2005 17:38 schreef Symsonic het volgende:
De prijzen van gewone benzine voor in de auto zijn niet veel harder gestegen denk je?
Jij hebt makkelijk praten. Ik woon in één van de zones waarin het fijnstofgehalte onacceptrabel hoog is, het staat geloof ik gelijk aan een half pakje sigaretten per dag.quote:Op donderdag 22 september 2005 17:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
Wat heeft dit met prijsdifferentatie te maken? Dit heeft met subsidie en vervuiling te maken, wat iets anders is.quote:Op donderdag 22 september 2005 17:48 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jij hebt makkelijk praten. Ik woon in één van de zones waarin het fijnstofgehalte onacceptrabel hoog is, het staat geloof ik gelijk aan een half pakje sigaretten per dag.
Ik wil graag politiek voor elkaar kunnen krijgen dat we hier gratis openbaar vervoer krijgen en een flink deel van de stad autovrij maken. Ik ben heus geen GroenLinkstrut, maar het loopt de spuigaten uit.
1 woord: nee.quote:Op donderdag 22 september 2005 17:32 schreef pberends het volgende:
Een lichte stijging in de vraag naar brandstof zal grote gevolgen hebben voor de brandstofprijzen.
Als je het openbaar vervoer overlaat aan de markt, (en dat moet wel als je voor prijsdifferentiatie pleit,) dan kun je dus nooit meer vanuit de gemeente of iets dergelijks het openbaar vervoer meer gratis maken of op andere wijze stimuleren.quote:Op donderdag 22 september 2005 17:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wat heeft dit met prijsdifferentatie te maken? Dit heeft met subsidie en vervuiling te maken, wat iets anders is.
Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.quote:Op donderdag 22 september 2005 17:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De maatschappijen zouden de prijzen zelf moeten kunnen differentieren. Weg met dit communistisch systeem.
Ja, precies, dit is toch de keuzevrijheid van de marktquote:Op donderdag 22 september 2005 18:00 schreef Parabola het volgende:
[..]
Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.![]()
Het lijkt mij dat voor nederlandse pompen alleen de nederlandse vraag er toe doet? Dus de prijs van een vat zal niet verranderen, maar de prijs aan de pomp wel.quote:Op donderdag 22 september 2005 17:58 schreef Parabola het volgende:
[..]
Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.
Nee, waarom? Nederlandse pompen worden vanaf de wereldmarkt bevoorraad. Hun kostprijs hangt dus gewoon af van de wereldmarktprijs van (bewerkte) olie. Als er nu een schrijnend gebrek aan benzinepompen in NL was geweest had je een punt gehad.quote:Op donderdag 22 september 2005 18:01 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat voor nederlandse pompen alleen de nederlandse vraag er toe doet? Dus de prijs van een vat zal niet verranderen, maar de prijs aan de pomp wel.
Je hebt gelijkquote:Op donderdag 22 september 2005 18:05 schreef Parabola het volgende:
[..]
Nee, waarom? Nederlandse pompen worden vanaf de wereldmarkt bevoorraad. Hun kostprijs hangt dus gewoon af van de wereldmarktprijs van (bewerkte) olie. Als er nu een schrijnend gebrek aan benzinepompen in NL was geweest had je een punt gehad.
quote:Op donderdag 22 september 2005 17:58 schreef Parabola het volgende:
[..]
1 woord: nee.
iets meer woorden:de oliemarkt is een wereldmarkt. NL is een klein kutlandje Het OV in NL beslaat ongeveer 5% van de totale mobiliteit prijselasticiteiten in vervoer zijn vrij laag.
Het effect van een kleine prijsverhoging in het OV op de olieprijs is te begrijpen door bovenstaand rijtje in omgekeerde volgorde af te lopen. Een kleine prijsverhoging leidt tot een nog kleinere daling van het aantal passagiers. Bij een prijselasticiteit van -0,2 betekent een prijsverhoging van 2,6% dat ongeveer een half procent van de OV-reizigers overstapt. Een half procent van de OV-reizigers komt neer op een kwart promille (0.025%) van de totale mobiliteit. Gesteld dat die allemaal in de auto stappen (wat niet zo is, maar whatever) stijgt de vraag naar autobrandstoffen in NL dus met een kwart promile. Het effect hiervan op de wereldvraag naar olie is niet eens meer meetbaar, en het effect op de olieprijs verdwijnt eveneens vele cijfers achter de komma. Een koude dag in Canada heeft meer effect.
Waarom moet OV in vredesnaam gratis zijn?? Leg me dat eens uit. Ik zou er meer in zien wanneer ze het concept achter, met name, de buslijnen zouden omgooien. Nu is het zo dat je een mix hebt van stampvolle bussen op bepaalde trajecten en vrijwel lege bussen en directe routes (Interliner!) versus toeristische routes over bepaalde trajecten.quote:Op donderdag 22 september 2005 17:59 schreef Floripas het volgende:
[..]
Als je het openbaar vervoer overlaat aan de markt, (en dat moet wel als je voor prijsdifferentiatie pleit,) dan kun je dus nooit meer vanuit de gemeente of iets dergelijks het openbaar vervoer meer gratis maken of op andere wijze stimuleren.
De auto is een flinke concurrent dunkt me en een normale concurrent als weggebruik beprijsd zou worden. Maar je hebt wel gelijk, ik ben geen econoom.quote:Op donderdag 22 september 2005 18:00 schreef Parabola het volgende:
[..]
Och weer zo iemand die een vakje economie gevolgd heeft, maar net even heeft zitten slapen toen marktmacht behandeld werd.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |