abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 september 2005 @ 17:44:26 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30796816
Zo strontziek wordt ik ervan. Al dat gezeik in de politiek over koopkrachtplaatjes en hoe ze die gaan "repareren".

De een gaat janken dat de kinderbijslag duurder wordt en huppa, de overheid komt met maatregelen om dat te "repareren". Uiteaard op kosten van de rest van de gemeenschap die er dus in koopkracht op achteruit gaat en dus ook gaat zeuren en de politiek gaat ook dat koopkracht gat "repareren". Uiteindelijk hebben we een lasten druk van bijna 50% (dat is wat de overheid uit het nationaal inkomen hapt) en zijn we niks opgeschoten want elk cadeautje van de overheid is uiteindleijk gewoon een ordinaire sigaar uit eigen doos.

Het lijkt wel of de media deze simpele eenvoudige observatie niet heeft gemaakt en daardoor nagenoeg niet haar lage niveau kan ontsteigen. Ze komt niet verder dan "minister, deze zielige groep gaat er op achteruit, heeft u meer geld voor ze"

Een overheid kan namelijk geen cadeutjes uitdelen, daar heb je namelijk zelf voor betaalt. Nu wordt het ene gat met het andere gat gevuld. Koopkracht praatjes vullen geen koopkrachtgaatjes. Snap dat dan.

Vanuit de politiek zal deze cykel waarschijnlijk niet doorbroken worden. Gaatjes vullen is nu net een van de zaken wat de heren politici werk & macht verschaft. Of het moet Groep Wilders zijn. Echter, eerst zien dan geloven. Want dat de overheid er zou zijn om al onze problemen op te lossen zit wel heel diep verankert in onze volksmentaliteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 21-09-2005 17:58:52 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 21 september 2005 @ 18:13:40 #2
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30797642
*eensch is

Van mij mogen ze trouwens wel het kwartje van zalm/kok teruggeven (volgens wie niet), de hypotheekrenteaftrek boven de 300k afschaffen en serieus het werklozenprobleem aanpakken dmv gesubsidierde omscholing, om hier vervolgens ook weer op termijn belastinggelden uit te trekken. Kunnen ze mooi gebruiken voor het gaatjes vullen..
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_30801379
Ik het met er mee eens dat "repareren" waanzin is.
ZOrg er meteen voor dat rijken er op achteruit, en armen en middenklasse er op vooruit gaan.
Wasserwunderland
pi_30812090
Je schijnt dus niet te begrijpen dat koopkrachtrepaties juist nodig zijn om mensen weer wat meer te laten besteden, zodat het consumentenvertrouwen stijgt en de economie weer opbloeit? Ik had van TS eerder verwacht dat hij daar ronduit lovend over zou zijn, temeer omdat alleen de hogere inkomens profiteren. Het nieuwe zorgstelsel en de woekerprijzen voor benzine zorgen er namelijk wel voor dat de rest van Nederland niets van koopkrachtstijging zal merken....
  donderdag 22 september 2005 @ 16:04:43 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30827127
quote:
Op woensdag 21 september 2005 20:12 schreef Tup het volgende:
Ik het met er mee eens dat "repareren" waanzin is.
ZOrg er meteen voor dat rijken er op achteruit, en armen en middenklasse er op vooruit gaan.
waarom moeten rijken er op achteruit gaan? Zij dragen toch juist meer bij aan de welvaart.

Hoe wil je dit regelen?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  donderdag 22 september 2005 @ 16:07:02 #6
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30827217
quote:
Op donderdag 22 september 2005 01:21 schreef dVTB het volgende:
Je schijnt dus niet te begrijpen dat koopkrachtrepaties juist nodig zijn om mensen weer wat meer te laten besteden,
door anderen voor de kosten op te laten draaien
Vraag je eerst maar eens af waarom die mensen zo weinig te besteden hebben
pi_30827352
quote:
Op donderdag 22 september 2005 16:07 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Hoe kan dat nou als "[e]en overheid [...] geen cadeutjes [kan] uitdelen" en "[je] daar [..] namelijk zelf voor [hebt] betaalt [sic]"? Enerzijds zeg je dat personen voor anderen betalen, anderzijds zeg je dat alles wat je krijgt, betaald is door jezelf. Ik vind het nog niet erg logisch klinken...
  donderdag 22 september 2005 @ 16:12:22 #8
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_30827371
Laat ze die vennootschapbelasting nog wat naar beneden gooien. Misschien krijgen we dan weer eens een economische impuls.

Ik word trouwens kotsmisselijk van al dat gejank om de minima. Hoe lang moet het nog duren voordat gezien wordt dat de middenklasse de afgelopen jaren de dupe is geworden van al dat gejank.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  donderdag 22 september 2005 @ 16:15:51 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_30827485
Rijke mensen hebben echt geen lastendruk van bijna 50%, hoor. Dat zijn eerder lagere middenklassemensen, die zoveel moeten betalen.
  donderdag 22 september 2005 @ 16:16:36 #10
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30827509
quote:
Op donderdag 22 september 2005 16:11 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hoe kan dat nou als "[e]en overheid [...] geen cadeutjes [kan] uitdelen" en "[je] daar [..] namelijk zelf voor [hebt] betaalt [sic]"?
que?
quote:
Enerzijds zeg je dat personen voor anderen betalen, anderzijds zeg je dat alles wat je krijgt, betaald is door jezelf. Ik vind het nog niet erg logisch klinken...
dat is waar het uiteindleijk op neer komt. Uiteindleijk heb je zelf voor al je cadeautjes moeten betalen. elke groep is namelijk zo'n beetje aan het jengelen bij de overheid om "cadeautjes".

jij snappen?
pi_30827595
quote:
Op donderdag 22 september 2005 16:16 schreef McCarthy het volgende:

[..]

que?
[..]

dat is waar het uiteindleijk op neer komt. Uiteindleijk heb je zelf voor al je cadeautjes moeten betalen. elke groep is namelijk zo'n beetje aan het jengelen bij de overheid om "cadeautjes".

jij snappen?
Dus waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat je anderen niet voor de kosten laat opdraaien?
  donderdag 22 september 2005 @ 16:20:13 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_30827632
McCarthy bedoelt dat je voor dingen betaalt, en er vervolgens wat voor terugkrijgt, zoals onderwijs, zorg, wegen en treinen.

Duh....
pi_30827641
quote:
Op donderdag 22 september 2005 16:07 schreef McCarthy het volgende:
Vraag je eerst maar eens af waarom die mensen zo weinig te besteden hebben
Simpel: doordat we een regering hebben die de economie tot stilstand heeft gebracht, wat leidt tot meer werkloosheid en financiële onzekerheid. Kijk anders zelf even naar Koopkracht - De cijfers en zie hoe desastreus het Balkenende-beleid tussen 2002 en 2005 heeft uitgepakt.
  donderdag 22 september 2005 @ 16:27:55 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30827914
quote:
Op donderdag 22 september 2005 16:20 schreef dVTB het volgende:

[..]

Simpel: doordat we een regering hebben die de economie tot stilstand heeft gebracht, wat leidt tot meer werkloosheid en financiële onzekerheid. Kijk anders zelf even naar Koopkracht - De cijfers en zie hoe desastreus het Balkenende-beleid tussen 2002 en 2005 heeft uitgepakt.
dat de overheid 50% van het nationaal inkomen afpakt is de schuld van balkenende?
  donderdag 22 september 2005 @ 16:35:59 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_30828212
quote:
Op donderdag 22 september 2005 16:27 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat de overheid 50% van het nationaal inkomen afpakt is de schuld van balkenende?
De helft? Valt me nog mee, voor het onderwijs dat ik krijg. En vergeet de dijken niet...
  vrijdag 23 september 2005 @ 13:40:46 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30856432
stond in de economie bijlage van het NRC van gisteren godzijdank wel een pagina groot artikel over hoe het anders kan. De flattax werd ook nog genoemd.

Blijkt maar weer eens wat de beste krant van nederland is.
  vrijdag 23 september 2005 @ 13:48:21 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_30856608
Ben je voor vlaktax? Daar gaan de armsten en de rijksten op achteruit.
  vrijdag 23 september 2005 @ 13:57:45 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30856811
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 13:48 schreef Floripas het volgende:
Ben je voor vlaktax? Daar gaan de armsten en de rijksten op achteruit.
wie zegt dat? Je kan natuurlijk niet garanderen dat elke nederlander er op de korte termijn op vooruit gaat maar zeker wel grote groepen. Van arm tot rijk.

Op delange termijn is het goed voor echt iedereen omdat vlattax een hogere eocnomische groei impliceert dus meer welvaart
  vrijdag 23 september 2005 @ 17:05:14 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_30862739
Waar slaat dat op? Het heeft helemaal niks te maken met economische groei.

Nu kunnen rijken bijna alles aftrekken van de belasting, omdat ze fiscalisten in dienst kunnen nemen.
De armsten betalen bijna geen belasting.

De middenklasse gaat er dus op vooruit bij een vlaktax.
  vrijdag 23 september 2005 @ 22:49:50 #20
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30873141
quote:
Op donderdag 22 september 2005 16:04 schreef McCarthy het volgende:
waarom moeten rijken er op achteruit gaan? Zij dragen toch juist meer bij aan de welvaart.
Ze dragen bij aan welvaart die ten goede komt aan....henzelf. Ik geloof in het principe dat rijken wat meer mogen betalen om minder gefortuneerden (een kwestie van geluk, niet van "merit") betere omstandigheden te bieden.
quote:
Hoe wil je dit regelen?
Aftrekposten weg, alle schijven omlaag, verschil tussen schijven wat groter.
Wasserwunderland
pi_30873376
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 17:05 schreef Floripas het volgende:

Nu kunnen rijken bijna alles aftrekken van de belasting, omdat ze fiscalisten in dienst kunnen nemen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 23 september 2005 @ 23:29:11 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30874320
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:49 schreef Tup het volgende:

[..]

Ze dragen bij aan welvaart die ten goede komt aan....henzelf.
we hebben het over planeet aarde tup
daarin kan alleen rijkdom gecreerd worden als beide partijen het als een winst ervaren. Dus de rijke heeft niet alleen voor zichzelf welvaart geschept maar ook voor de ander (= de partije die hem dat geld geeft)

moet te snappen zijn voor een wiskundige (wat was je afstudeerrichting)
  vrijdag 23 september 2005 @ 23:39:02 #23
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_30874626
Ik vind dat hele koopkracht-gerepareer ook maar matig.

Keynesiaans beleid is een beetje gedateerd, maar het is wel duidelijk dat de overheid in elk geval niet anti-Keynesiaans beleid, ofwel pro-cyclisch beleid, moet gaan voeren. Dat is wel wat dit kabinet doet.

In slechte tijden wordt bezuinigd, terwijl bij het aanbreken van betere tijden de uitgaven weer worden opgeschroefd. Dat betekent dat je het dal extra diep maakt en dat je bij de top straks weer extra oververhit raakt. Ze kunnen beter eens een stabiel beleid voeren: de vennootschapsbelasting niet verlagen en de lonen & uitkeringen niet laten stijgen. Meevallers mogen naar de staatsschuld.
  vrijdag 23 september 2005 @ 23:42:32 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30874718
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 23:39 schreef Pool het volgende:
Ik vind dat hele koopkracht-gerepareer ook maar matig.

Keynesiaans beleid is een beetje gedateerd, maar het is wel duidelijk dat de overheid in elk geval niet anti-Keynesiaans beleid, ofwel pro-cyclisch beleid, moet gaan voeren. Dat is wel wat dit kabinet doet.

In slechte tijden wordt bezuinigd, terwijl bij het aanbreken van betere tijden de uitgaven weer worden opgeschroefd. Dat betekent dat je het dal extra diep maakt en dat je bij de top straks weer extra oververhit raakt. Ze kunnen beter eens een stabiel beleid voeren: de vennootschapsbelasting niet verlagen en de lonen & uitkeringen niet laten stijgen. Meevallers mogen naar de staatsschuld.
ik zet trouwens ook bij conjectuurcycli en de rol van de overheid mijn vraagtekens maar goed, dat is misschien voorlopig nog iets te gewaagd
  vrijdag 23 september 2005 @ 23:49:27 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30874922
lees de op nu net weer even door en het blijft een top op.
dat heb ik goed gedaan al zeg ik het zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')