wat moet er dan uitgelegd worden als ze het toch niet gaan snappen,quote:Op woensdag 21 september 2005 11:48 schreef Spekkiemonster het volgende:
De oudste is drie en zal er niks van snappen,
En jij denkt dat dat kind dan geen vragen meer stelt en het daarmee begrijpt?quote:Op woensdag 21 september 2005 11:51 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
wat moet er dan uitgelegd worden als ze het toch niet gaan snappen,
iets simpels als:
"pappa of mamma heeft een ander huis gekocht en gaat daar wonen"
gaat dan al gewoon werken
Je kan dus ook advies en ervaringsverhalen vragen op een forum en dan hopen op normaal antwoord waar je wat aan hebt.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:52 schreef zhe-devilll het volgende:
Het kennis verhaal jaja...
er zijn boekjes over in de bieb...
gewoon precies zoals Joene hierboven al zegt,quote:Op woensdag 21 september 2005 11:57 schreef Spekkiemonster het volgende:
[..]
En jij denkt dat dat kind dan geen vragen meer stelt en het daarmee begrijpt?
De vraag was meer hoe kan je het het beste aanpakken zonder het kind te schaden. (wat al onmogelijk is natuurlijk)
Hij zal het niet snappen en dus vragen gaan stellen. kan je een kind van drie al uitleggen dat papa en mama niet meer van elkaar houden.
Hoe doe je dat zonder dat het kind zich schuldig gaat voelen, wat je altijd hoort in scheidingszaken... ?
als papa of mama weg is, merkt dat kind dat heus wel en gaat papa of mama dan ook missen.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:02 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
gewoon precies zoals Joene hierboven al zegt,
niet moeilijker maken dan dat het is. Ik denk dat het juist makkelijker is voor de ouders en de kids juist omdat ze nog zo jong zijn. Ze snappen het nu toch niet, en op latere leeftijd dan zijn ze ook al jaren aan de situatie gewend
Ja.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:08 schreef kless het volgende:
[..]
als papa of mama weg is, merkt dat kind dat heus wel en gaat papa of mama dan ook missen.
"papa's zijn net zo onmisbaar thuis als op het werk" (papa kan verwisseld worden door mama)
Wow pappa, goed man, dat wil ik later ook! Je bent echt een superpappa weet je datquote:Op woensdag 21 september 2005 12:13 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Jongen, papa neukt andere vrouwen...
Laat je kennissen het zelf oplossen. Wat heb jij ermee te maken? Niks, nou dan...quote:Op woensdag 21 september 2005 11:48 schreef Spekkiemonster het volgende:
Een kennis van me heeft twee kinderen. Hij en zijn vrouw gaan scheiden. Om de kinderen zo min mogelijk te schaden vroegen we ons af hoe kan je zoiets nou het beste aanpakken.
Ja daar kies je ook bewust voor om elkaar niet meer leuk te vinden .quote:Op woensdag 21 september 2005 12:20 schreef Billekoek het volgende:
Leuk, heb je net 2 kindertjes en dan zeg je mekaar gedag, triest hoor. Vooral zielig voor die kindertjes.
Wat heb je dan verkeerd gedaan?quote:Op woensdag 21 september 2005 12:22 schreef Joene het volgende:
[..]
Ja daar kies je ook bewust voor om elkaar niet meer leuk te vinden .
als je er vanuit gaat dat het over mij gaat neequote:Op woensdag 21 september 2005 12:25 schreef Billekoek het volgende:
[..]
Wat heb je dan verkeerd gedaan?
Het kind duidelijk maken dat papa en mama niet meer van elkaar houden, maar nog wel van hem, en dat altijd zullen blijven doen vooral oudere kinderen schijnen vaak te schrikken van 'we houden niet meer van elkaar'; straks houden jullie ook niet meer van mij, dus dat wel duidelijk maken, dat je altijd van het kind zal houden, maar alleen niet meer verliefd bent op/houdt van papa. Papa heeft een ander huis, en papa en mama gaan nu om en om voor jou zorgen, alleen dan in hun eigen huis, en allebei op hun eigen manier.quote:Op woensdag 21 september 2005 11:48 schreef Spekkiemonster het volgende:
De oudste is drie en zal er niks van snappen, hoe kan je uitleggen dat papa niet meer thuis woont?
Oh nee? De ouders van een vriendje van Wouter zijn onlangs gescheiden. En reken maar dat hun zoontjes van 7 en 4 donders goed wisten dat het thuis niet goed ging. Jonge kinderen voelen heel goed aan dat er iets mis is.quote:Op woensdag 21 september 2005 16:38 schreef Lucille het volgende:
Een kind van 5 niet.
En wéér een familie naar de tering.quote:Op vrijdag 23 september 2005 21:24 schreef Angel22 het volgende:
Hier een pas gescheiden moeder
Wij hebben het zolang mogelijk uitgesteld om te vertellen.
Pas dat we wisten dat hij met een week het huis uit zou gaan hebben we het de kids verteld, de oudste was toen 4 ( inmiddels 5) en de jongste net 2.
Wij hebben verteld dat we het niet leuk meer vinden dat pappa en mamma steeds ruzie maken met elkaar en dat daarom pappa bij een vriend van hem ging inwonen.
We hebben er ook bij verteld dat pappa en mamma elkaar wel lief vinden maar dat ruzie niet goed was voor ons alle 4.
De oudste is best lang boos op mij gewest omdat pappa niet meer thuis mocht wonen maar omdat mijn ex en ik nog steeds goed met elkaar omgaan en we nu dus inderdaad geen ruzie meer hebben is de boosheid overgegaan in begrip en nu vind hij het wel stoer om 2 huizen te hebben.
De jongste bgreep er nog helemaal nix van maar densondanks hebben we het hem ook gewoon verteld.
We zijn gewoon samen op de bank gaan zitten met z'n allen en hebben het toen verteld.
we hebben de kinderen ook (en doen we nog steeds) dat we allebei zielsveel van hun houden en dat dat NOOIT over zal gaan wat er ook gebeurd.
Succes ermee in ieder geval... scheiden is nooit leuk en zeker niet als er kinderen in het spel zijn.
De ruzies bijleggen? Evt. m.b.v. therapie?quote:Op zaterdag 24 september 2005 10:52 schreef Ticootje het volgende:
wat is nou beter?!?! de hele tijd ruzie maken of uit elkaar gaan.?!?!!?!
Laat me raden.. jij bent ook gescheiden?quote:Op maandag 26 september 2005 02:29 schreef Troeta het volgende:
Hele goede tip Shmoopy!
Je kan het zo lief mogelijk vertellen, maar als je daarna ruzie blijft maken en niet aan de kinderen denkt veroorzaak je alsnog veel verdriet.
Als je een goede regeling treft en pappa en mamma allebei betrokken zijn in het leven van de kinderen is het helemaal niet zo erg voor ze.
Geloof me Ticootje, een scheiding is het einde van de wereld niet, niet alle kinderen houden er een trauma aan over.
En vooral kleine kinderen, want die wennen er dus wel aan en weten niet beter later.
Natuurlijk zullen ze wel eens vragen stellen er over, maar dat doen ze over alles toch?
Hier nog zo 1 hoor, we zijn zelfs als gezin in therapie geweestquote:Op maandag 26 september 2005 10:35 schreef Ladylike het volgende:
@ Grijs & Oldschoolfool:
jullie leven in een droomwereld geloof ik
mijn ouders hebben therapieen gevolgd (vandaar dat ze ook pas toen wij ouder waren echt gingen scheiden). Dat huwelijk was niet te redden..
Zoals ik al zei: mn zus en ik waren al lang blij dat de ruzies voorbij waren en zeiden dan ook als reactie op hun bericht: "he he eindelijk.."
Ik zeg ook niet dat therapie alles oplost en altijd een scheiding kan voorkomen. Ik vind alleen dat Ticootje het erg zwart-wit stelt: veel ruzie => scheiden. En als Grijs zijnde wil ik daar even tegenin gaan.quote:Op maandag 26 september 2005 10:35 schreef Ladylike het volgende:
@ Grijs & Oldschoolfool:
jullie leven in een droomwereld geloof ik
mijn ouders hebben therapieen gevolgd (vandaar dat ze ook pas toen wij ouder waren echt gingen scheiden). Dat huwelijk was niet te redden..
Zoals ik al zei: mn zus en ik waren al lang blij dat de ruzies voorbij waren en zeiden dan ook als reactie op hun bericht: "he he eindleijk.."
Je kan nog zo bereid zijn om te vechten, een therapie hoeft echt niet alles meteen op te lossen. Mijn ouders zijn uiteindelijk gescheiden, ondanks de therapietjes.quote:Op maandag 26 september 2005 13:11 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat therapie alles oplost en altijd een scheiding kan voorkomen. Ik vind alleen dat Ticootje het erg zwart-wit stelt: veel ruzie => scheiden. En als Grijs zijnde wil ik daar even tegenin gaan.
Tegenwoordig denken mensen te snel dat ruzies onoverkomelijk zijn, waardoor ze niet bereid zijn om moeite te doen om nader tot elkaar te komen. En dat geldt natuurlijk ook niet voor iedereen, sommigen zijn wel bereid om voor elkaar te vechten (i.p.v. tegen elkaar).
Ja, en vroeger bleven mensen hangen in een liefdeloos ongelukkig huwelijk omdat scheiden 'not done' was.quote:Op maandag 26 september 2005 13:11 schreef Grijs het volgende:
Tegenwoordig denken mensen te snel dat ruzies onoverkomelijk zijn, waardoor ze niet bereid zijn om moeite te doen om nader tot elkaar te komen.
Ja, dat is weer het andere uiterste.quote:Op maandag 26 september 2005 13:16 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, en vroeger bleven mensen hangen in een liefdeloos ongelukkig huwelijk omdat scheiden 'not done' was.
Jouw 'tegenwoordig denken mensen te snel dat ruzies onoverkomelijk zijn, waardoor ze niet bereid zijn om moeite te doen om nader tot elkaar te komen.' impliceert dat men dat vroeger wel deed, of in elk geval meer deed dan nu. Maar naar mijn idee werd er toen helemaal niet meer moeite gedaan dan nu, maar hield men het maar met elkaar uit, omdat het niet anders kon.quote:Op maandag 26 september 2005 13:18 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ja, dat is weer het andere uiterste.
Ja, dat kan natuurlijk ook. Dat het tegenwoordig alleen zichtbaarder is dan vroeger.quote:Op maandag 26 september 2005 13:22 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Jouw 'tegenwoordig denken mensen te snel dat ruzies onoverkomelijk zijn, waardoor ze niet bereid zijn om moeite te doen om nader tot elkaar te komen.' impliceert dat men dat vroeger wel deed, of in elk geval meer deed dan nu. Maar naar mijn idee werd er toen helemaal niet meer moeite gedaan dan nu, maar hield men het maar met elkaar uit, omdat het niet anders kon.
Een scheiding betekent niet automatisch dat je een van je ouders kwijt raakt!quote:Op dinsdag 27 september 2005 07:24 schreef micjer het volgende:
Het is en zal altijd ten nadelen zijn voor de kinderen, hoe je het ook doet. Ben zelf ook gescheiden en heb 1 dochter. Het gaat wel goed met ons en voor haar ook, maar een kind moet toch zijn echte ouders hebben. Heb hier een goede les van geleerd en bij de kinderen die ik nog in de toekomst krijg met met partner, heb ik afgezworen nooit meer mijn kind te laten gaan en zelf op te voeden zoals dat hoort.
Wat een onzin. Ik ben zo'n kind, dat 100% beter af was geweest als mijn ouders gescheiden waren, en ik met mijn vader alleen was overgebleven. Helaas had mijn vader dezelfde 'gedachte' als jij, dat het voor een kind toch altijd beter is bij beide ouders te zijn. Had hij het maar gedaan!quote:Op dinsdag 27 september 2005 07:24 schreef micjer het volgende:
Het is en zal altijd ten nadelen zijn voor de kinderen, hoe je het ook doet.
Als er mishandeling in het spel is, vind ik dat een legitieme reden om te scheiden. De kinderen komen op de eerste plaats en zijn inderdaad beter af zonder mishandelende ouder.quote:Op vrijdag 30 september 2005 10:34 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik ben zo'n kind, dat 100% beter af was geweest als mijn ouders gescheiden waren, en ik met mijn vader alleen was overgebleven. Helaas had mijn vader dezelfde 'gedachte' als jij, dat het voor een kind toch altijd beter is bij beide ouders te zijn. Had hij het maar gedaan!
Zolang er figuren als ik hier "rondlopen" zal ik het advies niet altijd ter harte nemen,quote:Op woensdag 21 september 2005 11:59 schreef Spekkiemonster het volgende:
[..]
Je kan dus ook advies en ervaringsverhalen vragen op een forum en dan hopen op normaal antwoord waar je wat aan hebt.
welkom op de digitale snelweg!!
De TS heeft niet eens kinderenquote:Op zaterdag 1 oktober 2005 00:42 schreef PLAE@ het volgende:
dat kennissen verhaal wekt gewoon irritatie op omdat het wel duidelijk is dat het gewoon over jezelf gaat ts![]()
quote:Op woensdag 21 september 2005 12:13 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Jongen, papa neukt andere vrouwen...
het is een ongezonde situatie voor kinderen om bij ruziende ouders op te groeien. ze krijgen het verkeerde voorbeeld, raken in de war en kunnen heel aggressief worden of zich juist heel erg in zichzelf terugtrekken.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 00:39 schreef Grijs het volgende:
Als je elke dag schreeuwende ruzie hebt, hoeft dat nog geen geestelijke mishandeling van het kind te zijn. Natuurlijk is het geen goede situatie en vind ik dat je iets aan die situatie zou moeten doen. Ik wil alleen zeggen dat scheiden (niet altijd) de enige optie is.
Precies...quote:Op vrijdag 30 september 2005 18:16 schreef lady-wrb het volgende:
zoals ik het lees wel. zolang de kinderen niet mishandeld worden moet je maar bij elkaar blijven, al heb je elke dag schreeuwende ruzie. maar wat denk je dat het voor de kinderen is? ze krijgen dan wel geen lichamelijke klappen, maar gaan wel geestelijk kapot.
thx !! k wou al doorverwijzen naar al mijn post in "wachten op het tweede streepje-topics" ...quote:
het heet : als ouders gaan scheidenquote:Op zondag 2 oktober 2005 19:35 schreef Spekkiemonster het volgende:
Lady, heb je de titel ervan, kan wellicht eens in de bieb kijken?
je had eens moeten zien hoe mijn zoontje opgebloeid is.quote:Op zondag 2 oktober 2005 17:29 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Precies...
Ik vind trouwens niet dat je ten alle tijde voor de bestwil van je kinderen bij elkaar moet blijven. Je bent er zelf ook nog. Als jij ongelukkig bent, merken de kinderen dat op den duur ook en worden daar ook niet gelukkig van. En als je 30 (oid) bent en je hebt nog een heel (gelukkig) leven voor je, vind ik het onzin om dan - omdat het beter is voor de kinderen - bij elkaar te blijven. Uiteindelijk worden de kinderen daar ook de dupe van.
Het is ook heel belangrijk dat je kind weet, dat ie bij beide ouders welkom is. Mijn zoon is heel diplomatiek en zegt dat hij altijd bij mij wil blijven, maar ook altijd bij zijn vader wil blijven. Dat geeft mij aan dat hij er vrede mee heeft zoals het nu gaat. Daarbij is altijd blij om weer naar zn vader te gaan en zwaait mij enthousiast uit als ik wegrij... andersom geldt hetzelfde. Zijn vader en ik zijn niet de beste vrienden en dat hoeft ook niet maar hebben ook geen ruzie. Wel vinden we onze zoon het belangrijkst en proberen te doen wat het beste voor hem is in deze situatie. Er is niets erger dan over de rug van je kinderen je ex te pakken willen nemen.quote:Op zondag 2 oktober 2005 21:24 schreef lady-wrb het volgende:
wat ik heel belangrijk vind, is dat je je kind de vrijheid moet gunnen om de andere ouder ook gewoon lief te vinden. ik heb daar bij luca nooit moeilijk over gedaan. zodra ik zeker weet dat zijn vader hem op komt halen werken we ernaar toe. hij kan zich echt verheugen op een weekendje bij zijn pa. samen pakken we zijn koffertje in en soms gaat er nog wat lekkers mee, of door hem gebakken koekjes.
ik heb er totaal geen moeite mee. ik zeg hem ook altijd dat ik het fijn voor hem vind dat hij naar zijn vader gaat, maar dat ik ook weer blij ben als hij is.
ook heb ik hem op het hart gedrukt, dat als hij een keer geen zin heeft om te gaan, dat hij dat dan gewoon mag zeggen.
hij mag alles vragen en we praten heel open overal over.
laatst zei hij tegen me: mam, als ik bij papa ga wonen, krijg ik mijn oude kamer terug.
vanbinnen bij mij gingen de alarmbellen, maar ik vroeg heel rustig: wil je dat dan?
waarop hij antwoordde: nee hoor, ik wil altijd bij jou blijven.
en ik sloot het af met: nou dan houden we het daar toch voorlopig op?
(voor dit gesprek kreeg ik later nog een dikke pluim van luca's begeleidster van het riagg)
Dit is volgens mij heel belangrijk!quote:Op zondag 2 oktober 2005 21:24 schreef lady-wrb het volgende:
wat ik heel belangrijk vind, is dat je je kind de vrijheid moet gunnen om de andere ouder ook gewoon lief te vinden.
Jij hebt "makkelijk" praten, als je kind pas 2 is, dan kun je het nog allemaal geruisloos laten verlopen, je kind merkt het toch nog niet echt bewust, Het zou moeilijker voor je geweest zijn als je kind een jaar of 5 was, dan zou die het toch echt wel heel raar vinden als z'n vader er ineens niet meer dagelijks is. Maar ja alles beter voor een kind dan dagelijks ruzie makende ouders.quote:Op zondag 2 oktober 2005 15:54 schreef Diaan73 het volgende:
Ik ben zelf vorig jaar gescheiden en onze zoon was toen net 2. Wij hebben het hem niet bewust verteld en zijn "gewoon" apart gaan wonen. We hebben wel een co-ouderschap en hij is de ene week bij zn vader en de andere week bij zn moeder. HIj heeft er nooit vragen over gesteld. Nu ruim 1,5 jaar later is het voor hem heel normaal dat zijn vader en moeder niet bij elkaar wonen. Soms maakt hij een opmerking waaruit blijkt dat hij zich ook helemaal niet meer kan herinneren dat zijn ouders ooit samen in een huis hebben gewoond. HIj denkt bijv. dat ik zijn oma niet ken (de moeder van mn ex-man).
Ik vind in dit topic dat mensen best fel reageren waarom en dat je uit elkaar gaat... en soms wel erg makkelijk denken. Als je in zo'n situatie zit (of gezeten hebt) kun je er beter over meepraten, denk ik. Erover oordelen zonder dat meegemaakt te hebben, vind ik wel makkelijk praten.
Ik beweer ook niet dat het makkelijk is om te gaan scheiden als je kind ouder is integendeel ik kan het me heel goed voorstellen dat het een stuk moeilijker wordt om het een kind van 5 uit te leggen. Dat kind zal er inderdaad ook veel meer moeite bij hebben. Ik zeg alleen dat sommige mensen hier makkelijk praten over het maar niet uit elkaar gaan ivm kinderen. Tenminste zo is het wel bedoeld.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 03:28 schreef deek het volgende:
[..]
Jij hebt "makkelijk" praten, als je kind pas 2 is, dan kun je het nog allemaal geruisloos laten verlopen, je kind merkt het toch nog niet echt bewust, Het zou moeilijker voor je geweest zijn als je kind een jaar of 5 was, dan zou die het toch echt wel heel raar vinden als z'n vader er ineens niet meer dagelijks is. Maar ja alles beter voor een kind dan dagelijks ruzie makende ouders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |