Bij deze wil ik graag even reageren op een eerdere uitspraak dat kinderen altijd "beschadigd" worden door een scheiding. Ik ken namelijk 3 kinderen (mijn broer, mijn zusje en ik) die absoluut niet beschadigd zijn door de scheiding van hun (mijn) ouders.
Eerst even de achtergrond (want de ene scheiding is de andere niet
![]()
) mijn ouders zijn alletwee fantastische mensen, alleen hadden ze nooit met elkaar moeten trouwen, want ze pasten simpelweg niet bij elkaar. Godzijdank was er geen sprake van slaande ruzies danwel mishandeling (lichamelijk of geestelijk) maar meer wederzijdse teleurstelling en onbegrip. Daarnaast hadden mijn ouders ook nog een moeilijk opvoedbaar kind (die uiteindelijk een onopvoedbaar kind bleek te zijn
![]()
), waardoor ze nog meer uit elkaar groeiden. Hun relatie kwam onder nog meer spanning te staan toen er "per ongeluk" een derde kind kwam (die overigens wel zeer gewild was) en toen mijn zusje 4 jaar oud was, was de scheiding dan ook een feit. Ik was destijds 9 en mijn broer 11.
Ik kan me "de dag" eigenlijk alleen maar goed herinneren omdat ik het heel gedetailleerd in mijn dagboek heb geschreven. Eerst wilde ik dat stuk voor jullie overtypen, omdat dat écht de gedachtengang van een 9-jarige weergeeft, maar ik vond het toch té intiem om hier neer te zetten.
Mijn ouders hebben ons alledrie bijelkaar geroepen en we zijn met z'n 5-en op de bank gaan zitten en toen hebben ze rustig uitgelegd dat papa een paar nachtjes bij oma ging logeren om vervolgens in een ander huis te gaan wonen, waar wij ook een eigen kamer zouden krijgen. Ze hebben ons uitgelegd dat ze nog steeds heel veel van elkaar houden, maar dat ze liever niet meer met elkaar getrouwd wilden blijven, maar vriendjes wilden zijn en samen voor hun geweldige kinderen zorgen. Mijn vader is toen nog een paar dagen bij ons geweest en is daarna idd naar oma vertrokken. Dat was ook de enige dag dat ik echt moeite heb gehad met de scheiding. Hij wilde afscheid van ons nemen, dus toen m'n broer en ik thuis kwamen van school stonden er allemaal tassen in de gang en kregen we alledrie kusjes en knuffels van hem. Achteraf gezien was dit afscheid veel te dramatisch, want de volgende dag zijn we uit school bij oma en papa op bezoek geweest.
![]()
.
Mijn vader kreeg gelukkig vrij snel een huis op loopafstand van mijn moeder toegewezen, en wij mochten helpen met inrichten (tot op de dag van vandaag is de inrichting dan ook een wanordelijke bende
![]()
). Mijn vader draait ploegendiensten en had tijdens zijn huwelijk weinig tijd voor ons. Na de scheiding waren we elke 14 dagen van vrijdagavond tot maandagochtend bij hem, dus moest hij wel tijd voor ons vrijmaken, pas na de scheiding hebben wij dus ook een écht goede band gekregen met mijn vader.
Ondanks hun stukgelopen huwelijk hebben mijn ouders (omwille van ons) altijd goed contact gehouden. Mijn vader bleef ook gewoon welkom in zijn oude huis, en al kwam hij niet ff buurten, op speciale dagen (verjaardagen, eerste schooldagen, feestdagen, begrafenissen van 4 katten en 600 cavia's) was hij er gewoon. Feestdagen werden vaak afgewisseld (1e kerstdag bij papa, 2e bij mama en vice versa, oud en nieuw ene jaar bij papa, andere jaar bij mama etc etc) en verjaardagen werden gewoon bij m'n moeder gevierd en papa bleef altijd als laatst over en hielp met opruimen (had hij dat nou tijdens zn huwelijk wat vaker gedaan
![]()
)
In deze kan ik voor mijn broer en zusje spreken en kan ik zeggen dat wij er volledig "ongeschonden" uit zijn gekomen. Ook hebben we geen relatieproblemen door het "slechte" voorbeeld van mijn ouders, geen schuldgevoel, geen verlatingsangst etc etc.
Het belangrijkste bij een scheiding is dan ook niet 'hoe vertel ik het mijn kinderen', maar hoe gaan wij met elkaar om na de scheiding tov de kinderen? Die vraag is veeeeeeeeel belangrijker. Natuurlijk snap ik dat mijn situatie vrij uitzonderlijk is en kan ik me voorstellen dat er vaders/moeders zijn die absoluut niets meer met hun ex te maken willen hebben en dat (on)bewust op hun kinderen overbrengen, maar ik vind gewoon dat je je persoonlijke rancune de baas moet worden en je normal gedragen tov je ex als de kinderen erbij zijn. (Behalve natuurlijk als de ex in kwestie ook en waardeloze ouder is, maar das een ander verhaal.)
Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn relaas, en ik wens de pas gescheiden ouders en de ouders die op het punt van scheiden staan veel wijsheid, sterkte en liefde toe.
![]()
.