Bronquote:Toeslagpartners zijn:
de echtgenoot
geregistreerd partner
de persoon met wie je een notariele samenlevingsovereenkomst hebt
de huisgenoot met wie je een kind hebt
de huisgenoot die voor de pensioenregeling als partner is aangemeld
de huisgenoot die mede-eigenaar is van je eigen woning en mede-aansprakelijk is voor de hypotheekschuld
de huisgenoot die meerderjarig is en die langer dan zes maanden op je woonadres is ingeschreven en met wie je in die periode een gezamenlijke huishouding voert
Uitgezonderd van het 'toeslagpartnerschap' zijn kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders en minderjarige huisgenoten. Meerderjarige broers of zussen zijn alleen toeslagpartner wanneer je op een ander adres bent ingeschreven dan je ouders.
Wanneer je méér dan één huisgenoot hebt die aan bovenstaande voorwaarden voldoet, mag je zelf uitkiezen wie je tot toeslagpartner benoemt.
Ligt er aan wat de definitie isvan een gezamelijk huishouden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 13:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, dat zijn volgens mij geen toeslagpartners.
Ja ik begreep 't boekje niet helemaal..quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 13:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat kan wel, maar alleen nog tot en met het einde van het jaar. Het is misschien wel goed om even met je ouders te overleggen waar je je zult gaan verzekeren en of je je ook aanvullend zult verzekeren.
Ik denk niet dat je een partner hebt. Lees anders even de toelichting.
Zou? Volgens de belasting of jijzelf? Bij mij staat alleen mijn wezenpensioen vermeld als inkomen (paar honderd euro per jaar), niet de StuFi. Maar is dat nou wel of niet goed, want ik begin nu te twijfelen?quote:Op woensdag 21 september 2005 23:29 schreef Het_Biertje het volgende:
ik zou dis 1166 euro verdienen (stufie dus) in 2006 als student.
Je hebt straks zelf een basisverzekering. Er is geen sprake meer van mee verzekerd zijn bij je ouders.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 13:18 schreef MaRySe het volgende:
En stel dat ik bij m'n ouders verzekerd kan blijven en m'n ouders betalen het heb ik er dan ook nog recht op?
Studiefinanciering telt niet mee.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 13:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Zou? Volgens de belasting of jijzelf? Bij mij staat alleen mijn wezenpensioen vermeld als inkomen (paar honderd euro per jaar), niet de StuFi. Maar is dat nou wel of niet goed, want ik begin nu te twijfelen?
Dan vul je daar ja in. Nogmaals: het is een voorschot. Achteraf wordt alles gecontroleerd en indien nodig gecorrigeerd.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:05 schreef H3LLz0R het volgende:
Hoi mensen,
Ik heb dus mooi dit formulier gekregen voor die zorgtoeslag, want vanaf je 18e moet je dat zelf aanvragen staat daar zo mooi.
Nu staat daar die vraag 1; 'Heeft u op 1 januari 2006 een Nederlandse zorgverzekering voor ziektenkosten', dit heb ik dus niet want ik wordt de 8e in januari pas 18 !
Maar als ik hier simpelweg Nee invul, dan krijg ik geen zorgtoeslag terwijl ik 7 dagen later wel een zorgverzekering moet aanvragen?!
Kan iemand me hierbij helpen? ik weet echt niet wat ik nu daar moet invullen.
Thnx
De BD heeft nu spotjes hierover: als je de brief nog niet gehad hebt, moet je even een nummer bellen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:34 schreef vosss het volgende:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik heb dus nog styeeds geen brief
Zijn er nog meer mensen die wel een brief moeten krijgen maar hem nog niet hebben?
Als je denkt dat je wel recht hebt op zorgtoeslag, kun je het ook gewoon via internet aanvragen. Via www.toeslagen.nl of via de site van de belastingdienst.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:34 schreef vosss het volgende:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik heb dus nog styeeds geen brief
Zijn er nog meer mensen die wel een brief moeten krijgen maar hem nog niet hebben?
Dat is vrij lastig controleerbaar voor de belastingdienst iig:quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 13:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ligt er aan wat de definitie isvan een gezamelijk huishouden.
Wij waren niet particulier verzekerd, daar zaten wij nog ruim onder (we verdienen SAMEN 53k bruto per jaar). Zoals zovaak vallen we weer overal net buiten en ben je gewoon de lul. Goede baan? Geen kids? BETALEN ZUL JE!quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:22 schreef du_ke het volgende:
Als je nu particulier op 50 pp zit dan heb je ook dik geluk! Of je zit mijns inziens onterecht in het ziekenfonds. En ja ik ga er als student met een bijbaantje inderdaad behoorlijk op achteruit en dat maakt op mijn inkomen toch iets meer verschil...
Nou alsje samen 53.000 bruto per jaar verdient dan kan het er wel af volgens mij. Vind het niet zo gek dat de inkomens bij elkaar opgeteld worden.quote:Op zondag 9 oktober 2005 19:32 schreef BretsiG het volgende:
[..]
Wij waren niet particulier verzekerd, daar zaten wij nog ruim onder (we verdienen SAMEN 53k bruto per jaar). Zoals zovaak vallen we weer overal net buiten en ben je gewoon de lul. Goede baan? Geen kids? BETALEN ZUL JE!
Gelukkig verhuizen we medio 2006 naar Belgie.![]()
![]()
Waarom kijkt iedereen alleen maar naar de premies voor ziektekostenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 19:09 schreef Aventura het volgende:
Ik heb geen formulier gehad en ik krijg hem ook niet. Ik ben alleenstaand en zit met mijn salaris net onder de huidige zf-grens maar ruim boven de grens van 25.000 euro. En dus mag ik in plaats van de 31 euro premie die ik nu betaal, fijn nu dik 90 betalen. Die 31 was inclusief een aanvullend tandpakket, dus als ik dat nog erbij wil zal ik ruim over de 100 komen. In mijn fucking eentje! Ik vind dit echt heel erg.
Niet om het één of ander:quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:33 schreef du_ke het volgende:
Welke uitgaven zullen er voor mij als student in hemelsnaam lager worden? Het collegegeld in elk geval niet en aan de OZB heb ik ook niets. Het veranderen van de werkgeversbijdrage aan de ziekenkosten zal met mijn loontje ook niet veel helpen.
Woon je op kamers?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:33 schreef du_ke het volgende:
Welke uitgaven zullen er voor mij als student in hemelsnaam lager worden? Het collegegeld in elk geval niet en aan de OZB heb ik ook niets. Het veranderen van de werkgeversbijdrage aan de ziekenkosten zal met mijn loontje ook niet veel helpen.
Maar waarom wordt dat dan nergens aan ons gecommuniceerd? Ja, ik hoorde iets over minder WW-premie. Nou, hoeveel zal dat schelen, een tientje ofzo? Ik hoop dat de OZB ook gaat dalen want dat kost me momenteel ook klauwen met geld door een idioot hoge WOZ-waardeinschatting. Maar ook dat is tientjeswerk denk ik. Ik hoop dat het zich allemaal een beetje gaat opheffen maar ik heb er weinig vertrouwen in momenteel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom kijkt iedereen alleen maar naar de premies voor ziektekosten
Er zijn nog meer uitgaven te doen en daarvan gaan er veel lager worden. (OZB om maar een voorbeeld te geven)
Tegemoetkoming is alleen als je nog stufi ontvangt (en dat is maar voor 4 jaar en die zijn al wel voorbij). En er is nu ook al een no-claim van 250 euro.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Niet om het één of ander:
¤ 150,-- tegemoetkoming voor studenten én ¤ 250,-- eigen risico. Daarnaast ook nog eens zorgtoeslag (¤ 420,--)
Yep maar ondanks een behoorlijk coulante huisbaas (geen huurverhoging gehad dit jaar) verwacht ik niet een lagere OZB terug te zien in een lagere huur. Zoveel is de OZB nou ook weer niet (helemaal niet als je het door 4 * 12 moet delen).quote:
Dan blijft er in jouw specifieke geval nog 420 euro over? 420/12= ¤ 35 euro per maand aan toeslag. Gemiddeld is de ziekenfondspremie een euro of 40? Poeh poeh: ¤ 15,-- hele euro's per maand meer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 20:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tegemoetkoming is alleen als je nog stufi ontvangt (en dat is maar voor 4 jaar en die zijn al wel voorbij). En er is nu ook al een no-claim van 250 euro.
Even een correctie hierop:quote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Heb je dus bijv. een huis gekocht in 2005, dan krijg je in 2006 flink toeslag (mits je tuurlijk niet zwaar bovenmodaal verdient) want dan heb je ook nog eens eenmalige aftrekposten zoals de notariskosten!
Dat trekt je verzamelinkomen omlaag.
Het perspectief blijft inderdaad wel vaak beperkt tot de blik in de eigen portemonnee.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:07 schreef Brembo het volgende:
Mensen zeuren wel van, hoe duur het word. Maar realiseren niet dat hun oma even naar de dokter gaat en een medicijn krijgt omdat ze een beetje hoofdpijn heeft. En al die mensen die in het ziekenhuis liggen, het moet wel betaald worden...
Klopt ik beweer ook niet anders, maar je inkomen van 2005 bepaalt de hoogte van je toeslag voor 2006!quote:Op donderdag 13 oktober 2005 13:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Even een correctie hierop:
Als je in 2005 een huis hebt gekocht, dan zijn de eenmalig aftrekbare lasten niet van invloed op je inkomen van 2006. Ze zijn van invloed op het inkomen van 2005.
Erm: nee. Jij bepaalt je inkomen voor 2006. (en dat kun je baseren op het inkomen van 2005)quote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:27 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Klopt ik beweer ook niet anders, maar je inkomen van 2005 bepaalt de hoogte van je toeslag voor 2006!
Je kunt het gedurende het jaar laten wijzigenquote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:32 schreef cinnamongirl het volgende:
oeps ik dacht even dat 2005 zeg maar het 'peiljaar' is voor de hoogte van de toeslag voor 2006.
Ik vind het wel zooo bizar dat ze je je inkomen voor 2006 laten schatten. Dat kan toch lang niet altijd accuraat, met alle gevolgen vandien....
Het heet niet voor niets een schatting. Dan kan en mag je er gewoon naast zitten gelukkigquote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:32 schreef cinnamongirl het volgende:
oeps ik dacht even dat 2005 zeg maar het 'peiljaar' is voor de hoogte van de toeslag voor 2006.
Ik vind het wel zooo bizar dat ze je je inkomen voor 2006 laten schatten. Dat kan toch lang niet altijd accuraat, met alle gevolgen vandien....
Wel (indien toeslagpartner), want samen zitten jullie onder de ¤ 40.000,--. (let wel: je moet je geschatte inkomen van 2006 aanhouden.)quote:Op donderdag 13 oktober 2005 22:27 schreef cgok het volgende:
mijn verzamelinkomen van 2004 was 23873. mijn partner is deze maand begonnen met werken. zij zal +/- 600 euro netto gaan verdienen per maand. zoals het eruit ziet zal ik zeker niks terugkrijgen ??
En als je grof fout geschat hebt mag je terugbetalen met 5% heffingsrente.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:49 schreef Falco het volgende:
Het heet niet voor niets een schatting. Dan kan en mag je er gewoon naast zitten gelukkig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |