Bron: eindhovens dagblad.... En omdat niet iedereen deze krant leest...
VERHUURDE BRAZILIAAN COELHO MAAKT INDRUK IN BELGIË
Feyenoord heeft opvolger Kalou al in huis
Door BARRY VAN DER HOOFT
Woensdag 21 september 2005 - Dat Dirk Kuijt en Salomon Kalou uiterlijk aan het einde van dit seizoen vertrekken bij Feyenoord, lijkt een zekerheidje. De zoektocht naar potentiële vervangers is daarom al in volle gang. Een opvolger voor Kalou lijkt al onder contract te staan bij Feyenoord, al speelt ’JaJa’ Coelho nu op huurbasis in België bij Westerlo.
Het seizoen was voor Westerlo precies negen minuten oud toen het thuispubliek hem in de armen sloot. Met een prachtige lob liet Jackson de Coelho, voetbalnaam JaJa, tegen Cercle Brugge zijn klasse zien. Het bleek de opmaat voor een prima seizoenstart van de pas negentienjarige Braziliaan, die na dit seizoen nog twee jaar onder contract staat bij Feyenoord.
Door zijn vier goals in zes competitieduels zijn vele ogen op Coelho gericht. Verschillende scouts van Feyenoord hebben hem al bekeken en ook afgelopen zondag in het duel met Roeselare was een delegatie uit Rotterdam aanwezig. „Wij houden hem heel goed in de gaten“, zegt hoofdtrainer Erwin Koeman als hij met de naam van Coelho wordt geconfronteerd. „Hij is nu al een paar keer bekeken en als de komende rapporten ook goed zijn, moet ik zelf eens gaan kijken. Want ik wil hem wel een keer zelf zien spelen voordat hij eventueel naar Feyenoord komt.“
De Stadionclub verhuurde het talent afgelopen winter aan Westerlo, nadat zijn overgang naar Feyenoord was voortgevloeid uit het samenwerkingsverband met América Belo Horizonte. In zijn eerste maanden in de Belgische Kempen maakte Coelho echter weinig indruk. In elf competitiewedstrijden kwam hij tot slechts één doelpunt.
„JaJa heeft zich eerst aan moeten passen en heeft het daardoor in de eerste maanden moeilijk gehad“, weet Chris Janssens. De voormalige middenvelder van Willem II is ploeggenoot van Coelho bij Westerlo. „Vorig seizoen was hij nieuw in de ploeg, heeft hij een blessure gehad en speelde hij aan de linkerkant niet op zijn beste positie. In een vrije rol achter een diepe spits komt hij het best tot zijn recht.“
Dit seizoen heeft Westerlo kennisgemaakt met de echte Coelho. Janssens is vol lof over de aanvaller, die volgens hem het seizoen gewoon moet afmaken in België. „Het is een rustige jongen die zich goed voelt bij ons. Dat zie je in de kleedkamer. De hele ploeg speelt in functie van hem, ons spel is op JaJa afgestemd. Hij profiteert van het werk dat zijn ploeggenoten verzetten, maar ik ben benieuwd of hij dit een heel jaar kan volhouden. Als Feyenoord hem bijvoorbeeld in de winterstop naar Rotterdam zou halen, krijgt hij het moeilijk. Dan kan hij geen voorbereiding meemaken en dat is in mijn ogen heel belangrijk. Tijdens zo’n periode kun je iets opbouwen en aan je ploeggenoten wennen.“ Net zoals JaJa Coelho heeft moeten wennen aan het leven in Europa. De Braziliaan spreekt enkel Portugees en woont samen met zijn broer Eisenhower in een appartement in Westerlo. Zijn broer is zijn steun en toeverlaat en probeert JaJa nu Engels te leren.
Voorlopig treedt hij nog als tolk op. „Ik heb me hier prima aangepast aan het koude weer, de nieuwe cultuur en mentaliteit“, vertelde Coelho eerder dit seizoen. „Ik kan me nu volledig op het voetbal concentreren en denk nog niet aan Feyenoord. Ik concentreer me op Westerlo en daarna zullen we wel zien. Een goed seizoen spelen bij deze club is nu het belangrijkste. De rest kan wachten.“ Het is natuurlijk de vraag of Coelho een waardige opvolger van Salomon Kalou kan worden. Chris Janssens twijfelt er echter niet aan dat zijn ploeggenoot kan slagen in Rotterdam. „Hij heeft een aparte techniek, een fantastisch linkerbeen en is ondanks zijn grote passen redelijk snel“, beschrijft de Belg. „Coelho is ook geen luie voetballer, zoals andere Brazilianen. Hij heeft een prima karakter. Als JaJa omringd wordt door goede voetballers kan hij het zeker redden bij een topclub. Als hij in vorm is, is hij door niemand af te stoppen. Al is het natuurlijk de vraag hoe hij omgaat met het voetballen in een volle Kuip. Spelen voor veertigduizend toeschouwers is toch wat anders dan voor de zesduizend die in Westerlo op de tribune zitten.“
Niets is zo complex als de eenvoud