quote:
Ik wist dat dit zou gebeuren Nintendo komt met een vernieuwend ding en N-fans over de hele wereld gaan deze shit zo overhypen en doen alsof het Gods gift to gamers is... net zoals jullie met Connectivity en Dual Screen deden... en uiteindelijk is het gewoon een gimmick.
De Nintendo DS een gimmick!
*werpt een schuine blik op Nintendogs, Kirby: Canvas Curse, Electroplankton, Metroid Prime: Hunters, Meteos, Yoshi Touch & Go, WarioWare Touched, Lost in Blue, Castlevania, Pac-Pix, Another Code, Project Rub 1 & 2, Shogun etc.*
Hmmm, juist ja.
![]()
Dat je 't niets vind, ok. Maar ga het alsjeblieft geen gimmick noemen als het allerlei nieuwe gameplaymogelijkheden met zich meebrengt die in bovengenoemde games al gedemonstreerd zijn. Een apparaat als de DS vereist aanpassing van developers. In het begin zijn games voor zo'n platform altijd experimenteel en gimmicky, maar over verloop van tijd worden ze steeds complexer en beter uitgevoerd. Zo heeft de markt altijd gewerkt en dat zal ook nu zo gaan. Zoiets noemen we ook wel de levenscylcus van een genre.
Zo zal het ook werken met de Revolution. Het is een geheel nieuw platform wat allerlei nieuwe mogelijkheden biedt en bestaande genres misschien zelfs kan verijken (FPS anyone?).
Het is een échte driedimensionale controller. Niet 2D zoals een D-pad, of 2,5D zoals een analoge stick, maar écht 3D doordat je volledig vrij in drie dimensies kunt bewegen en de game beïnvloedt.
Feitelijk is het gewoon de opvolger van de analoge stick zoals de analoge stick de opvolger was van de D-pad. Zulke dingen zijn al eerder geprobeerd (net als analoge sticks destijds), maar als iemand het als een nieuwe, goed werkende standaard neer kan zetten, dan is het Nintendo wel. Zij hebben simpelweg de naamsbekendheid, financiële slagkracht en talent in gamedesign om de meerwaarde hiervan te presenteren naar een groot publiek.
Als we hands-on impressies van gerenomeerde en objectieve gamesites zoals Gamespot en IGN mogen geloven, dan heeft dit ding enorm veel potentie om "the next big thing" te worden. Zoals ik al eerder zei een grote kanshebber om de analoge stick op te volgen. Het zou naïef en arrogant zijn om zulke bevindingen te negeren. Nintendo weet echt wel wat ze doen.
Dit is Satoru Iwata's eerste eigen console (de DS werd nog deels door Yamauchi overzien) en dat kun je al aan een hoop dingen zien. Men is druk bezig om relaties met third parties te verbeteren, de console ziet er ongelooflijk slick en classy uit, men speelt in op de bewuste en onbewuste wensen van de consument (eindelijk online, ideale controller voor FPS, creatie van nieuwe genres en verrijking van bestaande, downloaden van 20 jaar aan gamegeschiedenis, verbreden van de gamesmarkt) en men komt met gewaagde innovaties.
Dit zijn dingen waar je niet omheen kunt en die weer vertrouwen in Nintendo scheppen. Niet alleen bij fans, maar bij de gamesindustrie in het algemeen en dat hebben we al sinds de begindagen van de Nintendo 64 niet meer gezien.
Ik ben niet zozeer een fanatieke N-bot, alswel een groot voorstander van innovatie en laat Nintendo daarin nou net één van de meest vooraanstaande bedrijven zijn binnen deze industrie.
Als ik een controller als dit zie en me voorstel wat er wel niet allemaal mee mogelijk is, dan kan ik alleen maar enthousiast zijn en hopen dat Nintendo nog vele jaren mee zal gaan. Zij zijn één van de weinige bedrijven die inziet dat de gamesindustrie zal krimpen als men op de huidige toer door gaat.
In Japan is die trend vijf jaar geleden al ingezet met dalende verkopen en winstcijfers en dit zal ook gebeuren in Amerika en Europa tenzij er iets aan gedaan wordt. Het heeft alles te maken met de levenscylcus van genres:
- In het begin is zo'n nieuw genre nog experimenteel en "gimmicky" maar over termijn wordt het volwassen en komen er volwaardigere games uit.
- Mensen die in het begin nog geïntereseerd waren kunnen tijdens het volwassen worden al afknappen omdat bepaalde aspecten afgezworen worden aangezien het grootste deel van de markt er niet om vraagt (meer de non-gamers of ex-gamers).
- In de rijpingsperiode heeft men een bepaalde standaard voor een genre bereikt wat controls en andere gameplay aspecten betreft. Eisen worden steeds hoger (voice-overs, lange spelduur, realisme, orchestrale soundtrack etc.). Innovatie en vernieuwing nemen af en het wordt langzaamaan meer een eenheidsworst. Dit zijn de hoogtijdagen van genres waarbij er zogenaamde "genre kings" verschijnen (titels als Half-Life, WarCraft, Gran Turismo etc.)
- Op een gegeven moment vallen door die verzadiging en eenheidsworst ook veel andere mensen af die het genre wel leuk vonden maar geen hardcores waren (de casuals als het ware). Dit is de fase waarin het genre in een terugval komt en dus krimpt. Uiteindelijk blijft er slechts een niche over met een relatief kleine doelgroep van hardcore fans die net groot genoeg is voor enkele bedrijfjes om nog winst uit te halen (zoals met 2d fighters en shmups bijvoorbeeld). Soms gaat het zelfs zo ver dat een genre uitsterft.
Dit is geen ramp zolang er maar genoeg nieuwe genres bedacht worden of zolang bestaande genres maar tijdelijk weer vernieuwd en verfrist worden (tijdens de terugval). Het probleem van tegenwoordig is alleen dat dit te weinig gebeurt. Om dus te stimuleren dat er meer genres gecreërd worden en de gamesindustrie ook over langere termijn kan blijven groeien zonder in een algehele terugval terecht te komen, is één van de beste methodes om nieuwe interfacemethodes zoals de Nintendo DS of de Revolution controller te introduceren. Met goed relatiebeleid (is Nintendo nu hard mee bezig), fatsoenlijke marketing (wat Nintendo sinds de DS al heel wat beter in de vingers heeft) en een juiste implementatie, kun je er voor zorgen dat het aanslaat.
Deze hele beargumentatie is niet bedoelt om hard te willen maken dat Nintendo weer marktleider kan worden, maar wél dat Nintendo van onschatbare waarde is voor de industrie om de dingen die ze (kunnen) doen!Dat de Japanse gamesindustrie nu al vijf jaar lang krimpt, is één bewijs waarom Nintendo's filosofie van innovatie belangrijk is,
maar een nog groter bewijs is de algehele crash van de industrie halverwege de jaren '80. Dit werd veroorzaakt door verzadiging. Weinig tot geen vernieuwing, vrijwel geen nieuwe genres en geen reactie op het inkrimpen van bestaande genres.
Nintendo heeft er als geen ander belang bij om deze trend wederom tegen te gaan zoals ze destijds ook deden met de NES:
- Nintendo bedient namelijk een breed publiek waardoor ze erg afhankelijk zijn van trends (grappig genoeg valt EA hier ook onder)
- Daarnaast zijn ze een "brand company" zoals dat zo mooi heet. Hun grote kracht zit in de vele franchises die ze in hun bezit hebben. Daar zit het grote geld en hun meerwaarde.
- Het creëeren van nieuwe genres is voor hun daarom van groot belang. Door nieuwe genres te introduceren en dit te ondersteunen met één van hun grote franchises, is er een groter kans op succes.
- Al tijdens de eerste fases van de genrelevenscylcus kunnen ze bakken met geld verdienen en groei van het genre stimuleren.
- Als het genre eenmaal volwassen geworden is en begint te standaardiseren, stappen ze er vaak uit. In deze fase is het door grote concurrentie namelijk veel moeilijker om nog veel winst te maken en omzet te draaien. Bovendien is Nintendo gewoon niet het bedrijf wat anderen probeert na te apen.
- Wat ze dan meestal doen is weer nieuwe genres beginnen of bestaande genres te verrijken.
Nintendo doet dit al sinds hun bestaan als gamebedrijf eind jaren '70 en dat zullen ze altijd blijven doen. Waarom? Omdat het goed is voor de gamesindustrie en omdat het voor hun de perfecte methode is om een winstgevend en goed draaiend bedrijf te blijven.
Nintendo staat niets voor niets bekend als één van de meest stabiele en zekere bedrijven over de hele wereld in wat voor industrie dan ook. Vergeet ook niet dat zulke praktijken ook positief zijn voor Sony en Microsoft. Door de creatie van nieuwe genres en het volwassen worden hiervan, komen deze namelijk ook naar hun platforms alwaar er tijdens de rijpheidsfase veel concurrentie plaats kan vinden en ontwikkelaars elkaar constant aftroeven met nieuwe games.
Nu jij weer Notorious.