abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30724217
quote:
Op maandag 19 september 2005 13:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Veruit de meeste Nederlanders hadden boter op hun hoofd. Alle ambtenaren die hun functie niet hadden neergelegd hebben de bezetting gesteund. Na de oorlog is er helemaal geen groot schuldbewustzijn geweest.

Iedereen had gewoon z'n werk gedaan, "als ik het niet doe doet een ander het wel" als motief. En aangezien iedereen van elkaar wist dat die diep in z'n hard ook tegen de rotmoffen was, was het toch OK? Iedereen had z'n hart bij het verzet liggen en werkte overdag netjes met de Duitesers samen.
[..]

Een grote gevaar dan het gebrek aan moedige mensen is de overdaad aan horen,zien,zwijgen-volk. Dat even de andere kant opkijkt als er iets misdadigs gebeurt.
In die zin is het hameren op gebeurtenissen uit die tijd ook echt niet altijd een poging discussies te verlammen, soms is het een nuttig verwijzen naar een sociologisch boeiende tijd, waarin veel mensen menselijk laf reageerden. Zoals mensen ook nu en in de toekomst zullen doen.

Ik vermoed trouwens dat het vrij onverwachte types zijn waarbij je veilig kan onderduiken. Jan met de pet is te laf, net als de gemiddelde manager of ambtenaar. Ik vermoed dat je het moet hebben van rabiaat rechtse rakkers en zweverige linkse-lente figuren.
bij wie zou jij schuilen?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_30724241
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')