Last Days (2005) over de laatste dagen van Kurt Cobain. Maar dan niet. Want hoewel de hoofdpersoon qua kapsel en kleding wel erg veel overeenkomsten toont met Kurt, gaat de film over burned-out rockster Blake die z'n dagen slijt met door het bos strompelen, in zichzelf mompelen en op willekeurige momenten in slaap vallen. Ik zal er maar niet omheen draaien: ik vond het niet zo'n sterke film. Misschien ben ik ouderwets, closed-minded of weet ik wat, maar ik mis gewoon "de film" hier. Dingen als een plot, introductie en ontwikkeling van personages en zelfs dialogen ontbreken eigenlijk grotendeels. Het is me de hele film niet duidelijk waar Blake zich nou bevindt en wie de mensen zijn die om hem heen hangen. En behalve strompelen en mompelen gebeurt er weinig tot niets. Hoogtepunt vond ik de twee mooie muziekscenes, die erg okay zijn, maar wat mij betreft de film niet weten te redden.
Logan's Run (1976). Een heerlijke old-school sci-fi over de toekomst. De 23e eeuw om precies te zijn. Het grootste gedeelte van de mensheid is ten onder gegaan aan oorlog, vervuiling en overbevolking. De overlevers hebben zich verzameld in een overkoepelde stad waarin een perfecte ecologische balans wordt gehandhaafd. Iedereen is er gelukkig, het leven is een groot feest. Tot je 30 bent, want dan is de pret voorbij en moet je meedoen in "de carrousel", een groot spectakel waar iedereen naar komt kijken. De kans bestaat dat je nog 30 jaar mag leven, maar de kans is groter dat je het niet haalt. Niemand weet precies waarom dat zo moet, maar zo is het nou eenmaal en iedereen is het gewend. Net als in de veel recentere sci-fi-film Equilibrium (waar ik in het vorige deel over schreef), is er een speciale eenheid agenten die ervoor zorgt dat iedereen netjes meedoet en niemand er vandoor gaat. En net als in Equilibrium is er een agent die z'n twijfels krijgt bij het systeem en dan komt het verhaal pas echt op gang. En ondanks de erg schrale special-effects (pistolen die vuurwerk schieten
![]()
) en het houterige acteerwerk is dit toch allemaal zeer de moeite waard
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Tijn op 19-09-2005 03:15:39 ]