Ik denk dat velen hier denken dat de overheid op voorhand 'zomaar' allemaal gelden gaat reserveren voor extremistische allochtoontjes, linkse boomknuffelaars e.d.....
Nee, de overheid biedt de mogelijkheid om voor bepaalde projecten subsidie-ondersteuning aan te vragen ...
Oftewel, als een stichting een bepaald plan ontwikkeld, kun je daarvoor ook ondersteuning van de overheid aanvragen ...
De genoemde organisaties hebben dit gedaan....
Je kunt dus niet zomaar vooraf denken dat je per organisatie zou kunnen gaan bepalen of je wel of niet subsidies verleent, hooguit kun je in het algemeen de ter beschikking gestelde gelden voor subsidies gaan korten ...
Dan kan erg zinnig zijn, daarvan kun je individuele belastingen per persoon verlagen ... Bovendien is het zeker zo dat het 'subsidie-circuit' een heel 'eigen netwerk is waar veel ons-kent-ons heerst .... een stichting die van subsidies leeft, heeft vaak daarvoor een specifiek persoon die enkel daarvoor 'werkt'.... die uitzoekt welke gelden beschikbaar zijn, overigens niet enkel stichtingen werken zo, ook gewone bedrijven kunnen hier volop gebruik van maken, de subsidies voor bedrijven en handel werken op precies dezelfde wijze ....
Je moet echter wel bedenken dat door die subsidies ook bv het maatschappelijke leven enorm gesterkt wordt, en dat is wel degelijk van belang om een gemeenschap stabiel te houden .... een samenleving die enkel uit indivdueen bestaat, loopt een groot risico te verzanden in enkel het nastreven van individuele belangen, zonder dat er nog veel maatschappelijke binding overblijft ... (en dat is een scenario dat ik weinig hoopvol zie, een vecht-maatschappij)
Overigens, ik kan me wel heel goed vinden in het idee dat de overheid een grotere 'efficientie-eis' koppelt aan zijn subsidies, en er een betere controle komt op wat er precies met het geld gebeurt .... te vaak zie je dat zulke 'stichtingen' toch een beetje een eigen leven gaan leiden, en kun je afvragen of er werkelijk veel zinnigs met de gelden gebeurt .... een betere controle op de jaarrekeningen van zulke stichtingen zou goed zijn (bv de plicht om zulke jaarrekeningen ook te publiceren)...
Tevens zou men wat moeten doen aan het ons-kent-ons-netwerk dat nog vaak tezeer speelt in de subsidie-toekenningen ... dat komt deels doordat het hele proces van subsidie-aanvragen te ondoorzichtig is, weinig overzicht is welke subsidies men kan aanvragen en waarvoor... ook daar zou centralisatie en publiek afhandelen van zulke aanvragen erg zinnig zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25