abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 september 2005 @ 09:06:20 #126
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_30782224
quote:
Op woensdag 21 september 2005 08:36 schreef pmb_rug het volgende:
het blijkt niet of nauwelijks
Uit jouw antwoord blijkt niet of nauwelijks een bereidheid tot antwoorden op legitieme vragen. Toch jammer.
'Nuff said
  woensdag 21 september 2005 @ 12:28:09 #127
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_30787484
BAH, dat ik dit bedacht heb!@

[ Bericht 32% gewijzigd door 0d1n op 21-09-2005 20:20:04 ]
Mundus vult decipi
pi_30792313
quote:
Op woensdag 21 september 2005 12:28 schreef 0d1n het volgende:
Ik denk dat je uit de bijbel wel wat wijze dingen kan halen!

Zoals, waarom zou god de duivel hebben toegelaten in zijn creatie?

Dan zou je zeggen omdat er dan goed en kwaad is!

Wat is goed en kwaad dan?

Ik denk dat het progressie versus regressie is.

Wat wil dit zeggen dan?

Nou dat het veroorloofd is een oorlog mee te maken maar dat je standaard ingesteld bent op progressie van het zelf. Soms kan het elkaar tegenwerken soms kan progressie ook een andere progressie tegenwerken maar in een goed systeem is er alleen progressie ofwel een ontwikkelde staat bestaande uit alleen cosmopolieten (in de moderne "cosmo" zin van het woord)

Wat gebeurt er dan als je andere aliens tegenkomt?

Dan krijg je ene hegemonie of iets dergelijks.

en regressie in dezelfde trent kan dat tot progressie leiden?

Ja, kwaad dat kwaad wil doen aan het kwaad is het goede.

bestaat progressie en regressie dan wel of zijn het gewoon termen?

Dat zowiso.

Ik denk toch dat adam en eva niet uit het kwaad zijn ontstaan (immers kwaad tegen kwaad)

nou, de vraag is, wie was eerder!

Dan zou je zeggen, dat als alles 1 keer tot stand is gekomen kwaad en goed er tegerlijkertijd waren en dat terug in de tijd gaan en vooruitgaan in de tijd niet te maken hebben met progressie en regressie maar dat progressie en regressie wel binnen de tijd aanwezig zijn.

Je ZOU kunnen zeggen dat het goede hetgeen is dat gebeurt immers progressie van het geheel.
Oke oke.. leuke kijk op de zaak.
[zware sarcasme]Ik zie een goede oplossing in de regressie van de mens... het schijnt toch zo te zijn dat de zoon van god weer terug op aarde komt, binnenkort? Om mensen mee te nemen naar de betere wereld? Van mij mag ie iedereen dan wel meenemen, zodat de dieren weer kunnen leven zoals wij ooit ook hebben geleefd. Waarom? Omdat ik vaak baal van het niveau, het gedrag, de onkunde en de ontwetendheid van (HEEL) veel mensen. Ik zeg niet dat ik zelf brilliant oid ben, maar dat mensen zich boven dieren willen stellen heb ik nooit gesnapt. We zijn toch allemaal apen..[/zware sarcasme]

Goed of kwaad, progressie of regressie.. het zijn allemaal termen welke door de mens bedacht zijn. M.I. is er niet zo zeer iets als goed of kwaad, maar bestaan deze 2 in alle mogelijke verwevingen, tegenstrijdigheden en combinaties in ons allemaal. Ik zie het goed vs kwaad simpelweg als hokjesdenken. Het is wat dat betreft ook niet voor niets dat er een duivel is (bedacht?)... Goed bestaat niet zonder Kwaad, Kwaad niet zonder Goed.. puur en alleen omdat het een en dezelfde kracht/persoon/whatever omvat.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_30797409
wat als aandacht aan god schenken het enige is wat belangrijk is....

beetje liefde geven... hij creeert ..alles... en wij zijn zo van : ja ThX enne... wij gaan denken dat de big bang al het werk heeft gedaan..hmm HouDOE

mensen die dit doorhadden, bedachten iets om andere mensen toch God aandacht te laten schenken.... dat hun menselijk bedachte techniek averrechts zou werken weten wij nu wel.

religies moeten toch met een grote plunjezak vol zout genomen worden...
god maakt mens
mens maakt religie

waarom zou ik religie bestuderen als dat een kopie van een kopie is?
laat mij mezelf en andere mensen bestuderen zodat ik mezelf realiseer... mocht God mij gratie verlenen kom ik een guru of bepaalde kennis tegen die mij terug naar hem leidt.
quote:
Ik zie het goed vs kwaad simpelweg als hokjesdenken

[ Bericht 10% gewijzigd door Dj_White_Night op 21-09-2005 18:09:17 (blabalbdalbdsada) ]
that sound do you hear it? -> no....
LOOK!!! it's resounding from the castle.... -> I don't see no castle
That's Cuz You'Re Not Looking u IDIOT!!!
Almost always, the creative dedicated minority has made the world better.
pi_30799620
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 10:08 schreef pmb_rug het volgende:

God is alwetend
Weet God dan ook een vraag waar hij geen antwoord op weet?
  woensdag 21 september 2005 @ 19:30:41 #131
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30799884
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:22 schreef nummer14 het volgende:
Weet God dan ook een vraag waar hij geen antwoord op weet?
heb je net filosofie op school gehad?
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_30863240
Wat ik me trouwens afvraag: het christendom is deels gebasseerd op de griekse en romeinse mythologie en enkele heidense geloven. Van het grieks/romeinse geloof weten we dat ze in mythes als Jason en het gulden vlies, Zeus en allerlei andere verhalen geloofden. In de bijbel staan soortgelijke verhalen als de ark, allerlei wonderen en wat te denken van Adam en Eva.

Niemand gelooft tegenwoordig meer in de mythologie van de grieken en romeinen. Wat maakt het christendom dan beter dan de "oudere" geloven? Het komt namelijk grotendeels voort uit diezelfde "oude" geloven...
  zondag 25 september 2005 @ 17:04:31 #133
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30919945
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 17:22 schreef Boswachtertje het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag: het christendom is deels gebasseerd op de griekse en romeinse mythologie en enkele heidense geloven. Van het grieks/romeinse geloof weten we dat ze in mythes als Jason en het gulden vlies, Zeus en allerlei andere verhalen geloofden. In de bijbel staan soortgelijke verhalen als de ark, allerlei wonderen en wat te denken van Adam en Eva.

Niemand gelooft tegenwoordig meer in de mythologie van de grieken en romeinen. Wat maakt het christendom dan beter dan de "oudere" geloven? Het komt namelijk grotendeels voort uit diezelfde "oude" geloven...
je baselt

het is gewoon pertinent niet waar wat je zegt.
?Porque no te calles?
pi_30920564
quote:
Op zondag 25 september 2005 17:04 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

je baselt

Als dat zo zou zijn, beargumenteer dat eens ipv te zeggen dat het niet waar is..

Ik kan ook wel zeggen: het is niet waar dat er een god bestaat. Dat slaat ook nergens op..
  zondag 25 september 2005 @ 18:53:01 #135
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30922607
Hm de mens voor de zondeval het evenbeeld van God? Daaruit volgt dan dat God ook de mogelijkheid tot zondeval heeft.. Leuke gedachte. De duivel God na z'n zondeval?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zondag 25 september 2005 @ 20:36:55 #136
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_30925529
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 17:22 schreef Boswachtertje het volgende:

Ik dacht dat het christendom meer gebaseerd was op het joodse geloof, er komt weinig mythologie aan te pas. Het is wel zo dat er later oude geloven en gebruiken/feesten zijn gebruikt om samen te voegen met christelijke feesten. Op die manier werden de oude gebruiken omgebogen tot * christelijke * feesten en dat maakte het eenvoudiger om de bevolking te bekeren tot het christendom. Zo is het hier in west europa gedaan.
Het kerstfeest is vrolijk samengevoegd met een heidensfeest b.v.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_30925981
quote:

[..]

je baselt

Ja geef jij idd eens goede argumenten, in plaats van alleen maar te zeggen dat het niet waar is.. Er is namelijk genoeg bewijs tegen de bijbel.
pi_30928602
quote:
Op zondag 25 september 2005 20:50 schreef inXs het volgende:

[..]

Ja geef jij idd eens goede argumenten, in plaats van alleen maar te zeggen dat het niet waar is.. Er is namelijk genoeg bewijs tegen de bijbel.
Wat voor bewijs, bijvoorbeeld?
  zondag 25 september 2005 @ 22:26:11 #139
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30929212
quote:

je baselt

pmb_rug, het spijt me, maar hij heeft gelijk.

Het Christendom heeft een aantal significante zaken van eerdere religies gekopieerd.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_30930646
quote:

[..]

je baselt

De meeste bijbelverhalen komen voor uit de oud-Egyptische religies. In een cultureel hoogtepunt is Egypte zelfs tijdelijk (gedurende 1 farao, die zichzelf tot zonnegod bombardeerde) monotheistisch geweest. Bijna alle verhalen die in die periode op schrift gezet zijn kennen we vandaag de dag als verhalen uit het oude testamen. Het nieuwe testamen kent veel meer Griekse verhalen (het wordt soms dan ook Griekse testament genoemd). Leren ze je dat niet op zondagschool?
Jaja...
pi_30930793
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:30 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

heb je net filosofie op school gehad?
Waarschijnlijk logica.
Jaja...
pi_30934702
quote:
Op vrijdag 16 september 2005 13:13 schreef Aaargh! het volgende:
Dat iemand gelooft dat er een of ander almachtig wezen is dat alles gemaakt heeft, daar kan ik nog inkomen. Maar waarom moet god dan aanbeden worden ?
Blijkbaar is "God" niet almachtig, maar moet Hij deze macht afdwingen.
Misschien bestaat God helemaal niet en zijn het de "vertegenwoordigers" van God die macht proberen af te dwingen; zij zijn immers alles behalve almachtig.
nuff said.
  maandag 26 september 2005 @ 08:54:32 #143
124377 pmb_rug
salvation received
pi_30936300
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:08 schreef Tybris het volgende:

[..]

De meeste bijbelverhalen komen voor uit de oud-Egyptische religies. In een cultureel hoogtepunt is Egypte zelfs tijdelijk (gedurende 1 farao, die zichzelf tot zonnegod bombardeerde) monotheistisch geweest. Bijna alle verhalen die in die periode op schrift gezet zijn kennen we vandaag de dag als verhalen uit het oude testamen. Het nieuwe testamen kent veel meer Griekse verhalen (het wordt soms dan ook Griekse testament genoemd). Leren ze je dat niet op zondagschool?
in tegenstelling tot DDT's post zit hier een stukje waarheid in. Akhnaton was de eerste heerser die het monotheisme invoerde.
Dat de verhalen ook in andere culturen voorkomen bekentend nog niet meteen dat ze dan niet waar zijn (in tegendeel) of dat de bijbel een kopie boek is, het bewijst sowieso niks.
Het nieuwe testament kent absoluut GEEN griekse verhalen (als in mythologie). Het griekse aan het NT is de taal waarin ze geschreven zijn, maar wtf hebben de brieven van Paulus met de griekse mythologie te maken? welk boek eigenlijk wel?
het is weer een bizar voorbeeld van
?Porque no te calles?
pi_30936504
Benedantie, hebben volgens mij Jodendom, Islam, christendom... alle religies begonnen, inclusief hun boeken.

God made man, man made religion... religion makes it impossible for man to find God.

Stukkie Mira Bai :

Some the Vedas, some scriptures read;
some spilt hairs, some argue and plead.
Why between joy and pain be torn?
MArry the Groom that ne'er was born.
pi_30936608
nog een:

Mira lay asleep in the vale of darkness,
Until her Master shook her from the slumber of aeons.

Having got the precious human form,
Who sings not the glory of the Lord ( Het positief herdenken van God)
will, indeed, be a morsel of Kal ( Kal / Kaal = tijd / de dood / Mind / Satan etc...)
  maandag 26 september 2005 @ 09:21:13 #146
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30936677
quote:
Op maandag 26 september 2005 08:54 schreef pmb_rug het volgende:

in tegenstelling tot DDT's post zit hier een stukje waarheid in. Akhnaton was de eerste heerser die het monotheisme invoerde.
Dat de verhalen ook in andere culturen voorkomen bekentend nog niet meteen dat ze dan niet waar zijn (in tegendeel) of dat de bijbel een kopie boek is, het bewijst sowieso niks.
Het nieuwe testament kent absoluut GEEN griekse verhalen (als in mythologie). Het griekse aan het NT is de taal waarin ze geschreven zijn, maar wtf hebben de brieven van Paulus met de griekse mythologie te maken? welk boek eigenlijk wel?
het is weer een bizar voorbeeld van
"De Zoon van God" van Teleac gezien?

Op zoek naar de oorsprong van het christelijk geloof, razend interessant, en daar zie je dus in dat men flink wat zaken heeft gekopieerd van oudere religies, van heidenen, Grieken, en Egyptenaren.
  maandag 26 september 2005 @ 11:33:47 #147
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_30939456
quote:
Op maandag 26 september 2005 08:54 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

in ]tegenstelling tot DDT's post zit hier een stukje waarheid in.
Ow ja

Vergeet dat * in tegenstelling * maar
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 26 september 2005 @ 11:35:39 #148
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_30939495
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:26 schreef Hallulama het volgende:
Het Christendom heeft een aantal significante zaken van eerdere religies gekopieerd.
Dat is ten dele waar.

Het Christendom (in het verlengde van het Jodendom helemaal terug tot aan het begin bij Abel, de eerste getrouwe aanbidder van God) was als monotheistische religie de eerste religie ooit aangezien ze dus al begon bij 1 van de zonen van Adam en Eva, Abel.
Natuurlijk waren er ten tijde van het Christendom al talloze religies geweest en ook nog actief, maar de bijbelse leer (let op het onderscheid wat ik maak tussen wat mensen leren en wat de bijbel leert) en de bijbelse God is in feite hetzelfde voor Christenen en voor de Joden uit de oudheid en voor de eerste getrouwe mensen die nog niet eens Joden werden genoemd.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er 1 lijn in zit. Gods beginselen van nu zijn hetzelfde als die van het begin.

Echter, je hebt gelijk als je zegt dat er veel zaken in de menselijke leer van het Christendom zijn geslopen die afkomstig zijn uit andere religies.

De meeste mensen zouden bijvoorbeeld denken dat er nauwelijks een groter verschil tussen twee religies zou kunnen bestaan dan tussen de Rooms-Katholieke Kerk van het Westen en het boeddhisme van het Oosten. Maar wat leert een scherpere blik?

Zowel het katholicisme als het boeddhisme is doortrokken van riten en ceremoniën, wat bijvoorbeeld blijkt uit het gebruik van kaarsen, wierook, wijwater, de rozenkrans, heiligenbeelden, religieuze gezangen en gebedenboeken, ja zelfs het kruisteken. Beide religies hebben hun orden van monniken en nonnen en zijn bekend wegens het priestercelibaat, speciale kledij, heiligedagen en onthouding van voedsel.
Dit even als voorbeeld.

Wat de drie-eenheid betreft (voor de duidelijkheid, ik ben het er niet mee eens) :
Deze bestond al in het oude Babylon als de zonnegod Sjamasj, de maangod Sin en de sterregodin Isjtar als triade werden aanbeden. Egypte volgde hetzelfde patroon en aanbad Osiris, Isis en Horus. Assyriës hoofdgod, Assur, wordt met drie hoofden afgebeeld. Opmerkelijk is het niet?

God waarschuwt zijn volgelingen dat zij zich niet met heidense praktijken in mogen laten en toch wordt een heel eind later de drie-eenheid ingevoerd, terwijl die al wel bestond in heidense culturen.

Ook de leerstelling van de hel is een hele oude. (ook dit vind ik geen Christelijke stelling)
Ook de leer van de hel is pas later door mensen met de leer van Christus verweven. Toch bestond ze daarvoor al.

„Hindoes en boeddhisten beschouwen de hel als een plaats van geestelijke loutering en uiteindelijk herstel.
De islamitische overlevering ziet de hel als een plaats van eeuwige straf.”
Het idee van lijden na de dood behoorde ook tot de heidense religieuze leringen van oude volken in Babylon en Egypte.
Volgens Babylonische en Assyrische geloofsovertuigingen was de „onderwereld . . . een oord vol verschrikkingen, . . . waarover uiterst sterke en wrede goden en demonen heersten”. Hoewel in Oudegyptische religieuze teksten niet wordt geleerd dat een slachtoffer eeuwig in vuur wordt gekweld, wordt het „hiernamaals” wel afgeschilderd als een plaats met „vuurpoelen” voor de „verdoemden”.

Opmerkelijk is het niet?

Mijn conclusie:
De leer van God zelf is altijd dezelfde gebleven en is in principe al begonnen bij Abel, 1 van de eerste mensen op aarde. Echter, het door mensen zelf gemaakte/verzonnen Christendom bevat veel, inderdaad uit andere culturen/religies overgenomen, afwijkende leerstellingen.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  maandag 26 september 2005 @ 12:12:16 #149
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30940403
Het kruis, de kruiziging, water veranderen in wijn op een bruiloft, sterven en drie dagen later weer opstaan, dat komt allemaal uit een ouder Grieks geloof.

De 25e van december is een feest dat oorspronkelijk Romeins is, of nog ouder, midwinterfeest, het vermoeden bestaat dat de vroege Christenen deze dag hebben gekozen voor een eigen feestje omdat het dan niet zou opvallen, de religie was toen nog verboden.

Verhalen over de onbevlekte ontvangenis zijn niet gestolen, maar later verzonnen, dacht ik?

Enfin, het wordt allemaal genoemd in die Teleac docu "De Zoon van God", het is een spectaculaire documentaire, absoluut het kijken waard.
  maandag 26 september 2005 @ 12:39:49 #150
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30941033
quote:
Op maandag 26 september 2005 12:12 schreef Hallulama het volgende:
Het kruis, de kruiziging, water veranderen in wijn op een bruiloft, sterven en drie dagen later weer opstaan, dat komt allemaal uit een ouder Grieks geloof.

De 25e van december is een feest dat oorspronkelijk Romeins is, of nog ouder, midwinterfeest, het vermoeden bestaat dat de vroege Christenen deze dag hebben gekozen voor een eigen feestje omdat het dan niet zou opvallen, de religie was toen nog verboden.

Verhalen over de onbevlekte ontvangenis zijn niet gestolen, maar later verzonnen, dacht ik?

Enfin, het wordt allemaal genoemd in die Teleac docu "De Zoon van God", het is een spectaculaire documentaire, absoluut het kijken waard.
Vergeet het paasfeest niet
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')