Uit jouw antwoord blijkt niet of nauwelijks een bereidheid tot antwoorden op legitieme vragen. Toch jammer.quote:Op woensdag 21 september 2005 08:36 schreef pmb_rug het volgende:
het blijkt niet of nauwelijks
Oke oke.. leuke kijk op de zaak.quote:Op woensdag 21 september 2005 12:28 schreef 0d1n het volgende:
Ik denk dat je uit de bijbel wel wat wijze dingen kan halen!
Zoals, waarom zou god de duivel hebben toegelaten in zijn creatie?
Dan zou je zeggen omdat er dan goed en kwaad is!
Wat is goed en kwaad dan?
Ik denk dat het progressie versus regressie is.
Wat wil dit zeggen dan?
Nou dat het veroorloofd is een oorlog mee te maken maar dat je standaard ingesteld bent op progressie van het zelf. Soms kan het elkaar tegenwerken soms kan progressie ook een andere progressie tegenwerken maar in een goed systeem is er alleen progressie ofwel een ontwikkelde staat bestaande uit alleen cosmopolieten (in de moderne "cosmo" zin van het woord)
Wat gebeurt er dan als je andere aliens tegenkomt?
Dan krijg je ene hegemonie of iets dergelijks.
en regressie in dezelfde trent kan dat tot progressie leiden?
Ja, kwaad dat kwaad wil doen aan het kwaad is het goede.
bestaat progressie en regressie dan wel of zijn het gewoon termen?
Dat zowiso.
Ik denk toch dat adam en eva niet uit het kwaad zijn ontstaan (immers kwaad tegen kwaad)
nou, de vraag is, wie was eerder!
Dan zou je zeggen, dat als alles 1 keer tot stand is gekomen kwaad en goed er tegerlijkertijd waren en dat terug in de tijd gaan en vooruitgaan in de tijd niet te maken hebben met progressie en regressie maar dat progressie en regressie wel binnen de tijd aanwezig zijn.
Je ZOU kunnen zeggen dat het goede hetgeen is dat gebeurt immers progressie van het geheel.
quote:Ik zie het goed vs kwaad simpelweg als hokjesdenken
heb je net filosofie op school gehad?quote:Op woensdag 21 september 2005 19:22 schreef nummer14 het volgende:
Weet God dan ook een vraag waar hij geen antwoord op weet?
je baseltquote:Op vrijdag 23 september 2005 17:22 schreef Boswachtertje het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag: het christendom is deels gebasseerd op de griekse en romeinse mythologie en enkele heidense geloven. Van het grieks/romeinse geloof weten we dat ze in mythes als Jason en het gulden vlies, Zeus en allerlei andere verhalen geloofden. In de bijbel staan soortgelijke verhalen als de ark, allerlei wonderen en wat te denken van Adam en Eva.
Niemand gelooft tegenwoordig meer in de mythologie van de grieken en romeinen. Wat maakt het christendom dan beter dan de "oudere" geloven? Het komt namelijk grotendeels voort uit diezelfde "oude" geloven...
Als dat zo zou zijn, beargumenteer dat eens ipv te zeggen dat het niet waar is..quote:Op zondag 25 september 2005 17:04 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
je baselt
het is gewoon pertinent niet waar wat je zegt.
Ik dacht dat het christendom meer gebaseerd was op het joodse geloof, er komt weinig mythologie aan te pas. Het is wel zo dat er later oude geloven en gebruiken/feesten zijn gebruikt om samen te voegen met christelijke feesten. Op die manier werden de oude gebruiken omgebogen tot * christelijke * feesten en dat maakte het eenvoudiger om de bevolking te bekeren tot het christendom. Zo is het hier in west europa gedaan.quote:Op vrijdag 23 september 2005 17:22 schreef Boswachtertje het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag: het christendom is deels gebasseerd op de griekse en romeinse mythologie en enkele heidense geloven. Van het grieks/romeinse geloof weten we dat ze in mythes als Jason en het gulden vlies, Zeus en allerlei andere verhalen geloofden. In de bijbel staan soortgelijke verhalen als de ark, allerlei wonderen en wat te denken van Adam en Eva.
Niemand gelooft tegenwoordig meer in de mythologie van de grieken en romeinen. Wat maakt het christendom dan beter dan de "oudere" geloven? Het komt namelijk grotendeels voort uit diezelfde "oude" geloven...
Ja geef jij idd eens goede argumenten, in plaats van alleen maar te zeggen dat het niet waar is.. Er is namelijk genoeg bewijs tegen de bijbel.quote:Op zondag 25 september 2005 17:04 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
je baselt
Wat voor bewijs, bijvoorbeeld?quote:Op zondag 25 september 2005 20:50 schreef inXs het volgende:
[..]
Ja geef jij idd eens goede argumenten, in plaats van alleen maar te zeggen dat het niet waar is.. Er is namelijk genoeg bewijs tegen de bijbel.
pmb_rug, het spijt me, maar hij heeft gelijk.quote:Op zondag 25 september 2005 17:04 schreef pmb_rug het volgende:
je baselt
De meeste bijbelverhalen komen voor uit de oud-Egyptische religies. In een cultureel hoogtepunt is Egypte zelfs tijdelijk (gedurende 1 farao, die zichzelf tot zonnegod bombardeerde) monotheistisch geweest. Bijna alle verhalen die in die periode op schrift gezet zijn kennen we vandaag de dag als verhalen uit het oude testamen. Het nieuwe testamen kent veel meer Griekse verhalen (het wordt soms dan ook Griekse testament genoemd). Leren ze je dat niet op zondagschool?quote:Op zondag 25 september 2005 17:04 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
je baselt
Waarschijnlijk logica.quote:Op woensdag 21 september 2005 19:30 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
heb je net filosofie op school gehad?
![]()
Blijkbaar is "God" niet almachtig, maar moet Hij deze macht afdwingen.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:13 schreef Aaargh! het volgende:
Dat iemand gelooft dat er een of ander almachtig wezen is dat alles gemaakt heeft, daar kan ik nog inkomen. Maar waarom moet god dan aanbeden worden ?
in tegenstelling tot DDT's post zit hier een stukje waarheid in. Akhnaton was de eerste heerser die het monotheisme invoerde.quote:Op zondag 25 september 2005 23:08 schreef Tybris het volgende:
[..]
De meeste bijbelverhalen komen voor uit de oud-Egyptische religies. In een cultureel hoogtepunt is Egypte zelfs tijdelijk (gedurende 1 farao, die zichzelf tot zonnegod bombardeerde) monotheistisch geweest. Bijna alle verhalen die in die periode op schrift gezet zijn kennen we vandaag de dag als verhalen uit het oude testamen. Het nieuwe testamen kent veel meer Griekse verhalen (het wordt soms dan ook Griekse testament genoemd). Leren ze je dat niet op zondagschool?
"De Zoon van God" van Teleac gezien?quote:Op maandag 26 september 2005 08:54 schreef pmb_rug het volgende:
in tegenstelling tot DDT's post zit hier een stukje waarheid in. Akhnaton was de eerste heerser die het monotheisme invoerde.
Dat de verhalen ook in andere culturen voorkomen bekentend nog niet meteen dat ze dan niet waar zijn (in tegendeel) of dat de bijbel een kopie boek is, het bewijst sowieso niks.
Het nieuwe testament kent absoluut GEEN griekse verhalen (als in mythologie). Het griekse aan het NT is de taal waarin ze geschreven zijn, maar wtf hebben de brieven van Paulus met de griekse mythologie te maken? welk boek eigenlijk wel?
het is weer een bizar voorbeeld van![]()
Ow jaquote:Op maandag 26 september 2005 08:54 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
in ]tegenstelling tot DDT's post zit hier een stukje waarheid in.
Dat is ten dele waar.quote:Op zondag 25 september 2005 22:26 schreef Hallulama het volgende:
Het Christendom heeft een aantal significante zaken van eerdere religies gekopieerd.
Vergeet het paasfeest nietquote:Op maandag 26 september 2005 12:12 schreef Hallulama het volgende:
Het kruis, de kruiziging, water veranderen in wijn op een bruiloft, sterven en drie dagen later weer opstaan, dat komt allemaal uit een ouder Grieks geloof.
De 25e van december is een feest dat oorspronkelijk Romeins is, of nog ouder, midwinterfeest, het vermoeden bestaat dat de vroege Christenen deze dag hebben gekozen voor een eigen feestje omdat het dan niet zou opvallen, de religie was toen nog verboden.
Verhalen over de onbevlekte ontvangenis zijn niet gestolen, maar later verzonnen, dacht ik?
Enfin, het wordt allemaal genoemd in die Teleac docu "De Zoon van God", het is een spectaculaire documentaire, absoluut het kijken waard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |