Ben echt benieuwd hoe dit er uit gaat zien vanavond, misschien wordt dit wel een nieuwe trend en zien we binnenkort meer wedstrijden zoquote:De NOS grijpt de lege tribunes tijdens het UEFA Cup-duel Feyenoord - Rapid Boekarest aan om te experimenteren met het in beeld brengen van voetbalwedstrijden. De omroep werkt met twee hoofdcamera's op elke speelhelft. Normaal gesproken staat er één hoofdcamera in het midden van het veld.
Feyenoord speelt het duel vanwege een straf van de UEFA zonder publiek. "Dat geeft ons de mogelijkheid camera's op andere plaatsen in De Kuip neer te zetten", aldus NOS-regisseur Martijn Lindenberg in AD Sportwereld. "Het idee is de kijker dichter bij het doel te brengen waar de actie zich afspeelt. In het American Football werkt men al langer zo. Als Feyenoord morgen aanvalt in de buurt van het ene strafschopgebied, kun je die aanval recht vooruit bekijken en niet meer vanuit een hoek van 45 graden."
quote:Op donderdag 15 september 2005 13:27 schreef thefunny het volgende:
Of een paar dikke Matrix-look effecten. Lijkt me vet!
Probeerden ze dat niet eerder bij het EK van 2000 ofzo? Van die matrix effecten een kwartslag om het veld heen??? dat was in 1 woord V-R-E-S-E-L-I-J-K. Slechts 4 camera's ofzo voor de matrix effecten........veels te schokkerig. Dat deed echt pijn in de ogen...quote:Op donderdag 15 september 2005 13:26 schreef -Vaduz- het volgende:
Als ze maar niet meer close-ups er doorheen gooien, ik ben benieuwd.
Ze zetten de camera's op twee speelhelften, niet als reverse angle, tochquote:Op donderdag 15 september 2005 15:35 schreef Spideyman het volgende:
Over het algemeen is het een regel in de filmwereld dat camera's maar van één kant mogen opnemen, het is namelijk verwarrend voor de kijker om steeds opnieuw te interpreteren van welke kant een ploeg speelt.
Lijkt mij ook gewoon, twee camera's aan dezelfde kant van 't stadion, maar ze filmen allebei een andere helft. Lijkt me wel duidelijker, wie weet we zien het vanavond welquote:Op donderdag 15 september 2005 15:38 schreef APK het volgende:
[..]
Ze zetten de camera's op twee speelhelften, niet als reverse angle, toch
Ahquote:Op donderdag 15 september 2005 15:38 schreef APK het volgende:
[..]
Ze zetten de camera's op twee speelhelften, niet als reverse angle, toch
idd..quote:
Of andersom, ook primaquote:Op donderdag 15 september 2005 19:08 schreef APK het volgende:
Als feijenoord nou gewoon op de helft van Rapid blijft hebben we nergens last van.![]()
ja, of een keer zonder die suffe verslaggeversquote:Op donderdag 15 september 2005 19:09 schreef twi het volgende:
Als ze dan eens willen expirimenteren, expirimenteer dan eens met camera's aan de korte zijde, of aan de overzijde.
wel knap dat ze die illusie kunnen wekken met een paar extra camera'squote:Op donderdag 15 september 2005 19:26 schreef Kluupkluup het volgende:
Zwaar kut.. Als ze bijna buiten beeld beginnen te lopen zie je een cirkel.. Je denkt automatisch "Héé, de strafschopcirkel net buiten de 16 meter" .. Niet dus.. het is slechts de middencirkel![]()
duidelijk geen voetbal fan..quote:Of een paar dikke Matrix-look effecten. Lijkt me vet!
Hele grote ook nog eens.quote:Op donderdag 15 september 2005 19:29 schreef belanov het volgende:
Het is nu net alsof je de hele tijd op een andere plek in het stadion zit, maar dan wel met oogkleppen op.
Graag.quote:Op donderdag 15 september 2005 19:46 schreef Hephaistos. het volgende:
Hopelijk is er een of andere netcoordinator die zit te kijken en deze proef in de rust afbreekt. Gewoon weer die camera in het midden svp...
Neem aan van wel jaquote:Op donderdag 15 september 2005 20:20 schreef Radegast het volgende:
Heerenveen straks weer met normaal camerawerk?
Die spelen uit, dus Tsjechiesche (sp?) regiequote:Op donderdag 15 september 2005 20:20 schreef Radegast het volgende:
Dat komt uit Rusland als ik me niet vergis, dus ik vrees dat het er nog slechter uitzietquote:Op donderdag 15 september 2005 20:20 schreef Radegast het volgende:
Weer zo'n zuil voor de middellijn.quote:Op donderdag 15 september 2005 20:24 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dat komt uit Rusland als ik me niet vergis, dus ik vrees dat het er nog slechter uitziet
Daarom was het ook een expirimentquote:Op donderdag 15 september 2005 20:52 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
ik heb ook nog nooit iemand over de cameraposities horen klagen dus ..
Ik denk het wel hoor.quote:Op donderdag 15 september 2005 22:03 schreef paultjuhhh het volgende:
Maar goed ik denk dat ze het zoiezo weinig meer gebruiken, want het kan dus niet als het stadion vol met publiek zit...
ja dat heet " over de as" je mag dus niet over de as filmen want anders wordt het verwarrend voor de kijker en kunnen ze bijv in de war raken waar iedereen nou zit, of welke kant er op wordt gespeeld bij voetbal...quote:Op donderdag 15 september 2005 15:35 schreef Spideyman het volgende:
Over het algemeen is het een regel in de filmwereld dat camera's maar van één kant mogen opnemen, het is namelijk verwarrend voor de kijker om steeds opnieuw te interpreteren van welke kant een ploeg speelt.
Geldt overigens niet alleen voor voetbal. Shots van een restaurantscene worden bv. ook altijd van één kant geschoten zodat kijker weet dat de ene persoon links aan de tafel zit en de andere rechts.
Niet, in het Algemeen Dagblad stond een interview met de regisseur, en hij zei dat ze het bijna niet ( of nooit) deden omdat er nooit de ruimte voor was omdat ze dan op plaatsen moesten staan waar publiek zat...quote:Op donderdag 15 september 2005 22:07 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ik denk het wel hoor.
Als je perse wilt kunnen ze daar in elke stadion wel ruimte voor maken.
Dan kun je net zo goed de camera op de middenlijn blijven gebruiken als ik je goed begrijp...quote:Op donderdag 15 september 2005 20:07 schreef Noca het volgende:
Het is op zich ok, maar ze gebruiken ze nu verkeerd. Ze moeten niet de aanvallende ploeg volgen met de camera die er recht voorstaat maar met die er schuin achter. Dan heb je veel meer overzicht. Bij buitenspel kun je dan de herhaling gebruiken van de camera er recht voor. Schuin heb je een mooi overzicht, recht ervoor niet, das alleen handig voor buitenspel situaties.
Dat was geen experiment, dat was het effect van anderhalve fles vodka op de Russische cameraman natuurlijk ...quote:Op vrijdag 16 september 2005 01:55 schreef Toewan het volgende:
Maar het leek wel alsof er tijdens de wedstrijd van AZ wel geexperimenteerd werd, inzoomen en dan pas scherpstellen.Was niet zo'n goed beeld maar de wedstrijd zelf maakte veel goed.
Vandaar ook m'n smiley.quote:Op vrijdag 16 september 2005 01:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dat was geen experiment, dat was het effect van anderhalve fles vodka op de Russische cameraman natuurlijk ...
Precies voor buitenspel zijn ze ideaal, maar verder drama... en tja voor buitenspel.. alsof er dan ineen wel wordt ingegrepen als het wel/geen buitenspel was... je gaat je alleen nog sneller lopen ergerenquote:Op vrijdag 16 september 2005 07:52 schreef DIGGER het volgende:
Ik vond het klote, je mist alle perspectief, heeft de linkermiddenvelder de bal, kun je totaal niet meer zien welke afspeelopties deze heeft in voorwaartse richting omdat die spelers net buiten beeld lopen.
Alleen voor herhalingen mbt buitenspel waren die extra cameraposities interessant, verder niet.
Dit heb ik dus helemaal verkeerd geplaatst zie ik netquote:Op donderdag 15 september 2005 20:30 schreef the_legend_killer het volgende:
Redelijke vrije trap
nouja dit slaat echt nergens opquote:Op vrijdag 16 september 2005 18:28 schreef rubbereend het volgende:NOS, bij Talpa doen ze tenminste niet aan die onzin
net zo als iedereen zeikt over elke komma op Talpaquote:Op vrijdag 16 september 2005 20:27 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
nouja dit slaat echt nergens op![]()
Nos probeert dit gewoon 1x uit, en gelijk kots je over NOS heen, ben je al die mooie wedstrijden vergeten bij de NOS
en terechtquote:
dat is waarquote:Op vrijdag 16 september 2005 21:29 schreef rubbereend het volgende:
maar kom je gaat toch niet experimenteren tijdens een wedstrijd waar zelfs de grootste fans meekijken omdat er niemand in t stadion zit. probeer zoiets lekker tijdens een bijwedstrijd.
Ze kunnen zelfs een voorbeeld nemen aan pakweg de Belgische competitie waar de VRT nu ze terug de rechten hebben elke wedstrijd (zelfs de kleinste) met minstens 6 camera's opneemt ...quote:Op zaterdag 17 september 2005 13:33 schreef Ofyles2 het volgende:
De NOS presenteeert het op de manier waarop wij denken dat zij het hebben uitgevonden. Maar voor degenen die zien dat willen meemaken hoe professioneel camerawerk op de voetbalvelden plaatsvindt: Sportschau komt vanavond op ARD om 18:10.
quote:Proef Studio Sport goed bevallen
De kans is groot dat Studio Sport in de toekomst vaker het voetbal anders in beeld gaat brengen. De proef met de nieuwe cameraposities, vorige week in De Kuip, is NOS-regisseur Martijn Lindenberg goed bevallen.
Tijdens Feyenoord-Rapid Boekarest plaatste de NOS twee hoofdcamera's halverwege beide speelhelften in plaats van één ter hoogte van de middenlijn. De camera's stonden ook hoger: op de tweede ring in het stadion. Die opstelling moest het mogelijk maken van dichterbij opnamen te maken.
Dat is gelukt, vindt Lindenberg. Een paar momenten waren beter te zien. Buitenspel is aantoonbaar zonder van camera's te moeten wisselen. En we hadden ook beter zicht op de oorzaak van bijvoorbeeld de penalty.
Negatieve indrukken waren er ook. Je kunt bij deze opstelling niet schakelen op het moment van schieten. Dan is het voor de kijker alsof er twee keer wordt geschoten. Als regisseur moet ik vlak voor of vlak na het schot schakelen of vlak na het schot.
Verwarring werd ook veroorzaakt door de nieuwe positie van de lage camera's langs het veld. Lindenberg: Die stonden niet recht onder de hoofdcamera's, waardoor die beelden voor verwarring zorgden. En de hoofdcamera's mogen van de regisseur voortaan niet te ver inzoomen om te voorkomen dat de kijker gedesoriënteerd raakt.
Volgende week bespreekt de NOS met Feyenoord de beelden. Mochten de Rotterdammers doorgaan, dan is de kans groot dat Lindenberg opnieuw gebruik wil maken van twee hoofdcamera's. Daarvoor moeten wel zitplaatsen worden opgeofferd. Ook bij andere clubs wil Lindenberg met de nieuwe cameraposities gaan werken. (Parool)
Ik dacht eerst "GOED BEVALLEN!!?? TSSS" maar nu ik zo lees, hebben ze volgens mij precies die punten die de emeste mensen storend vonden óók als storend gezien, dus wat dat betreft, vind ik de proef geslaagd (al blijf ik vinden dat zoiets gewoon niet kan bij zo'n wedstrijd, experimenteren)quote:Op donderdag 22 september 2005 10:23 schreef calvobbes het volgende:
http://medialog.blogspot.(...)t-goed-bevallen.html
[..]
Een paar keer was het beter te zien. Maar een heleboel andere keren niet imo.
Misschien dat het met die aanpassingen was beter gaat worden, maar ik vrees het niet.
Dat was eigenlijk mijn belangrijkste bezwaar. Ik geef de NOS nog een kansquote:En de hoofdcamera's mogen van de regisseur voortaan niet te ver inzoomen om te voorkomen dat de kijker gedesoriënteerd raakt.
lees jij wel? Volgens NOS waren slechts een paar dingen bevallen:quote:Op donderdag 22 september 2005 11:12 schreef pfaf het volgende:
Tssk.Er was helemaal niets aan gelukt. Als ik geen overzicht in het spel zie, kan ik net zo goed geen voetbal kijken.
Voor de rest hebben ze goede kritiek op zichzelf. Ik zeg niet dat het dan goed is, maar hoevaak komt het niet voor dat buitenspel niet te zien is? Oke, wat mij betreft mogen deze camera punten eerder gebruikt worden voor herhalingen, maar ze staan iig niet stil in de tijd.quote:Een paar momenten waren beter te zien. Buitenspel is aantoonbaar zonder van camera's te moeten wisselen. En we hadden ook beter zicht op de oorzaak van bijvoorbeeld de penalty.
Ja ik lees wel en mij was helemaal niets bevallen. Enige goede aan een een beeld dichter op het spel en verder naar de hoek zou kunnen zijn bij corners en ook dat betwijfel ik i.v.m. afvallende ballen, maar verder is het gewoon kut-met-peren en heeft het niets met voetbal kijken te maken.quote:Op donderdag 22 september 2005 12:12 schreef Stefkuh het volgende:
[..]
lees jij wel? Volgens NOS waren slechts een paar dingen bevallen:
Precies, daar zijn toch herhalingen voor? Ik hoef niet 1-2-3 te zien of een bal buitenspel is, ik wil zien of een bal naar rechts of misschien toch beter naar links afgelegd moet worden.quote:[..]
Voor de rest hebben ze goede kritiek op zichzelf. Ik zeg niet dat het dan goed is, maar hoevaak komt het niet voor dat buitenspel niet te zien is? Oke, wat mij betreft mogen deze camera punten eerder gebruikt worden voor herhalingen, maar ze staan iig niet stil in de tijd.
Ik hoop echt dat ze het nooit meer doenquote:Op donderdag 22 september 2005 10:23 schreef calvobbes het volgende:
http://medialog.blogspot.(...)t-goed-bevallen.html
[..]
Een paar keer was het beter te zien. Maar een heleboel andere keren niet imo.
Misschien dat het met die aanpassingen was beter gaat worden, maar ik vrees het niet.
Helemaal mee eens! Ik snap ook echt niet waarom dit meegaan met de tijd zou zijn, het was toch goed. Laatst ze eerst maar eens beginnen om voetbal wedstrijden in breedbeeld uit te zenden, dan heb je ook meer overzicht zonder al die extra camera's.quote:Op donderdag 22 september 2005 12:26 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ja ik lees wel en mij was helemaal niets bevallen. Enige goede aan een een beeld dichter op het spel en verder naar de hoek zou kunnen zijn bij corners en ook dat betwijfel ik i.v.m. afvallende ballen, maar verder is het gewoon kut-met-peren en heeft het niets met voetbal kijken te maken.
[..]
Precies, daar zijn toch herhalingen voor? Ik hoef niet 1-2-3 te zien of een bal buitenspel is, ik wil zien of een bal naar rechts of misschien toch beter naar links afgelegd moet worden.
En meegaan met je tijd is een drogreden en moet zeker niet gebruikt worden voor zulke projectjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |