bronquote:Scheren is wellicht een van de meest vervelende en steeds terugkomende karweitjes in het leven van de man. En niet zo maar een karweitje! Het gaat niet alleen over esthetica. Aan scheren zijn ook heel wat risico's verbonden: bloedende sneetjes, open pukkeltjes, zones die zich beter laten scheren dan andere...
Na het scheren is het de bedoeling dat je je schoon en fris voelt. Maar hoe vaak komt het niet voor dat je na een scheerbeurt scheermes en - kwast verfoeit en liever had gehad dat je je niet geschoren had! Je voelt je weinig op je gemak, je huid brandt en eigenlijk zag je er beter uit toen je je nog niet geschoren had.
Je herkent het vast en weet ook dat dit niet de bedoeling van scheren is. Toch kun je heel wat - zo niet: alle - scheerellende voorkomen als je op de juiste wijze tewerk gaat. Met onderstaande tips voorkom je niet alleen sneetjes en andere 'ongelukjes' maar bereik je ook een optimaal resultaat. Want laten we eerlijk zijn. De een scheert beter dan de ander. En wie goed scheert, ziet er goed, verzorgd en sexy uit. Hier zijn onze tips:
1. Scheer je bij voorkeur 's morgens. De huid is dan meer ontspannen en het mesje zal soepeler over het huid glijden.
2. Scheer je altijd nadat je je huid en vooral je baardstoppels goed nat hebt gemaakt. Je kunt je het beste na je ochtenddouche scheren, als je gezichtshuid gedurende enkele minuten aan stoom en warm water is blootgesteld en de haartjes zachter zijn en vol water.
3. Gebruik bij voorkeur een scheercrème of -gel zodat het scheermesje beter over de huid glijdt. Vermijd scheerschuim (of scheerzeep) omdat deze producten de huid kunnen uitdrogen. Gewoonlijk zijn scheergels of -crèmes milder voor de huid.
4. Bespaar niet op mesjes. Met de kwaliteit van het scheermes dat je gebruikt, staat en valt de kwaliteit van je scheerkunsten. Scheermesjes vind je in alle soorten en maten en... in allerlei prijsklassen. De prijs is een perfecte indicator van de kwaliteit. Een scheermes met drie scheerbladen is niet te vergelijken met een scheermes met één scheerblad. Dat weet iedereen.
5. Spoel je mesje tijdens het scheren veelvuldig onder stromend water af, zodat het elke keer als je het op je gezichtshuid plaatst goed schoon is. Restjes van haartjes en scheercrème maken het scheren moeilijker en vergroten de kans op wondjes en sneetjes.
6. Als je tijd hebt - en je kunt maar beter de tijd nemen voor een grondige scheerbeurt -, scheer je dan tweemaal. De eerste keer beweeg je het scheermesje in de groeirichting van de stoppels. De tweede keer breng je wederom scheergel op je gezicht aan en beweeg je het mesje tegen de groeirichting in. Met deze methode bereik je de beste resultaten.
7. Spoel je gezicht goed na zodat je restjes crème of gel en stoppels verwijdert.
8. Breng na het scheren een verzachtende, vochtinbrengende crème of een aftershave aan om je huid te kalmeren. Ook al doe je het dagelijks, scheren is en blijft een stress voor je gezicht.
9. Als je niet tot de 'uiterst bebaarde mannenctegorie' behoort, doe je er goed aan om je niet al te veel te scheren. Elke twee à drie dagen is een goede leidraad. Aan een baard van één dag zal geen mens (vrouw!) zich storen.
10. Scheer ze!
Nou, dit vind ik dus absoluut niet fijn. Zo krijg je pas irritaties...quote:6. Als je tijd hebt - en je kunt maar beter de tijd nemen voor een grondige scheerbeurt -, scheer je dan tweemaal. De eerste keer beweeg je het scheermesje in de groeirichting van de stoppels. De tweede keer breng je wederom scheergel op je gezicht aan en beweeg je het mesje tegen de groeirichting in. Met deze methode bereik je de beste resultaten.
2 keer scheren is altijd mijn manier geweest alleen dan wel onder de douche werkt prima!!quote:Op woensdag 14 september 2005 03:25 schreef MugenPower het volgende:
[..]
Nou, dit vind ik dus absoluut niet fijn. Zo krijg je pas irritaties...
<MP>
Dat is zo. Ik scheer mijn hoofd en gezicht en doe dat altijd onder de douche werkt perfect. Daarna wat babyolie of anders smeergoedje en ik kan er weer tegen. Alleen mijn keel en overhemden blijft irriteren. Iemand daar tips voor?quote:Op woensdag 14 september 2005 03:47 schreef foetre het volgende:
[..]
2 keer scheren is altijd mijn manier geweest alleen dan wel onder de douche werkt prima!!
geen ontstekinkies sneetje etc
Dat werkt bij mij niet. Na meer dan een half uur is mijn kop gelijk een schaafwond. Geef mij maar Mach3 en een schuimpje.quote:Op woensdag 14 september 2005 07:45 schreef Sakura het volgende:
Nooit last van botte mesjes en wondjes aan mijn gezicht, en vooral geen geneuzel met gelletjes en seepjes en schuimpjes.
[afbeelding]
Ik scheer me tegenwoordig 1x per week met scheerapparaat of mes: ik merk geen verschil in gladheid (bij lange baardharen dus)quote:Op woensdag 14 september 2005 08:14 schreef Black-Death het volgende:
Ik gebruik helemaal geen mesjes![]()
[afbeelding]
ik gebruik sinds 2 maanden gillette Mach 3 Turbo..quote:Op woensdag 14 september 2005 08:35 schreef Barcelona het volgende:
welke mesjes zijn het veiligst voor je huid??
ik gebruik nu gilette sensor![]()
wilkinson/ mach3 heb ik nog nooit geprobeerd
De scheermesjes van de Aldi (3 bladen) bevallen me net zo goed, misschien zelfs beter, als de mach3 mesjes van Gilette. Doordat ze steviger in hun houder zitten heb ik ook meer controle over de scheermesjes. Duurder = beter gaat dus niet altijd op.quote:4. Bespaar niet op mesjes. Met de kwaliteit van het scheermes dat je gebruikt, staat en valt de kwaliteit van je scheerkunsten. Scheermesjes vind je in alle soorten en maten en... in allerlei prijsklassen. De prijs is een perfecte indicator van de kwaliteit. Een scheermes met drie scheerbladen is niet te vergelijken met een scheermes met één scheerblad. Dat weet iedereen.
Dat is iets wat je zelf zal moeten ondervinden. Ik kan er geen peil optrekken.. met het ene mesje kan ik me 8 of 10 of meer keer scheren.. en een ander 3 keer..quote:Op woensdag 14 september 2005 09:54 schreef Barcelona het volgende:
Hoe vaak kan je een scheermesje gebruiken eigenlijk?
ik heb gemerkt dat als ik m'n mesje steeds onder zo heet mogelijk wat omspoel het heel wat irritatie en zo voorkomt..quote:Op woensdag 14 september 2005 10:21 schreef zatoichi het volgende:
Wat 10 keer met een mesje? Ik kan hem echt maximaal 2 keer gebruiken, maar de tweede keer gaat het al lastig... En die krengen zijn al zo duur
Omdat ik veel last had van irritatie, ben ik over op alle dure merken. Vergulde hand scheerzeep, aftsershavebalsem en aluin. De aftershave balsem is wel ok, maar brand nog wel een beetje; meestal na ontbijt smeer ik er nog wat nivea vochtinbrengende crème op; dat helpt prima!
No thanks... Dit kan ik ook niet maken i.v.m. m`n werk!quote:Op woensdag 14 september 2005 03:25 schreef Glinzdorff het volgende:
Je kunt ook gewoon een baard laten groeien.
tis goed te merken dat jij je heil moet halen in de singles topiquesquote:Op woensdag 14 september 2005 10:05 schreef Frank79 het volgende:
Vinden vrouwen een eendagsbaardje echt niet erg? Ik vraag het me af...
Zijn er vrouwen die hierop kunnen reageren?
Is het zo overduidelijk ja? Je prikt er zo doorheen, he?quote:Op woensdag 14 september 2005 20:25 schreef Herald het volgende:
[..]
tis goed te merken dat jij je heil moet halen in de singles topiques
Echte mannen hebben echte baardgroei, en dan helpt zo´n ladyshave hierboven voor geen meter.quote:Op woensdag 14 september 2005 07:45 schreef Sakura het volgende:
Nooit last van botte mesjes en wondjes aan mijn gezicht, en vooral geen geneuzel met gelletjes en seepjes en schuimpjes.
[afbeelding]
Als ik met zo'n ding ga scheren sta ik 2 keer per dag voor de spiegel te kloten, nooit ene keer dat het fatsoenlijk glad wordt met zo'n apparaatquote:Op woensdag 14 september 2005 07:45 schreef Sakura het volgende:
[afbeelding]
Die heb ik een tijdje gebruikt, maar niet lang. Ik vind de mesjes van 'Gilette' absoluut beter.quote:Op donderdag 15 september 2005 22:08 schreef Intergalactrick het volgende:
Gebruikt er hier ook iemand Wilkonson Quad 4 ofzoiets?
Zelf gebruik ik nu Mach 3, maar dat gaat niet altijd even soepeltjes, vooral niet na het scheren zelf.
Alleen met de baardgroei richting meescheren en geen druk zetten op je mesje als je langs die plekken gaat.quote:Op donderdag 15 september 2005 23:55 schreef Enchanter het volgende:
Ik scheer me altijd onder de douche met wegwerpmesjes van BiC , gaan lang mee en kosten haast niks , scheren goed glad.
Ik heb wel een vraag , sinds ik me scheer en al heel wat verschillende messen geprobeerd en verschillende schuimen , ik heb altijd last van 2 rode plekes (ongeveer 1 cm doorsnede) schuin onde m''n neus (aan beide kanten 1 dus) , ik smeer dat altijd in met creme , maar dat schijnt niet te helpen.
Weet iemand wat om er vanaf te komen ?
niet meer met die pauper mesjes scheren...quote:Op donderdag 15 september 2005 23:55 schreef Enchanter het volgende:
Weet iemand wat om er vanaf te komen ?
Mijn ervaring is juist tegen de haren in dus mesjes naar boven gericht en van je mondhoek naar je bakkerbaarden scheren. Ik heb nooit gesnapt waarom mensen het andersom doen. Als je je huid strak trekt minimaliseer je de kans op snijwondjes ook.quote:Op donderdag 15 september 2005 23:57 schreef Dementor het volgende:
[..]
Alleen met de baardgroei richting meescheren en geen druk zetten op je mesje als je langs die plekken gaat.
Je huid in het weekend wat rust geven wil ook helpen (zondag bijvoorbeeld)
Ligt er waarschijnlijk aan hoe erg jouw eendagsbaardje isquote:Op woensdag 14 september 2005 10:05 schreef Frank79 het volgende:
Vinden vrouwen een eendagsbaardje echt niet erg? Ik vraag het me af...
2 tot 3 keer naar beneden met wat nieuw schuim werkt ook hoor.quote:Op vrijdag 16 september 2005 00:10 schreef Sebastiaan_2003 het volgende:
[..]
Mijn ervaring is juist tegen de haren in dus mesjes naar boven gericht en van je mondhoek naar je bakkerbaarden scheren. Ik heb nooit gesnapt waarom mensen het andersom doen. Als je je huid strak trekt minimaliseer je de kans op snijwondjes ook.
Ik erger me dood aan die mach3 reclames waarin die gasten naar beneden scheren, tegen de haren in scheren dan heb je een echte gladde huid...![]()
Ik vind wel altijd dat die scheerapparaten te weinig knopjes en lichtjes hebben. En ik wil eigenlijk minstens 3 displays waarvan 2 in kleur.quote:Op vrijdag 16 september 2005 00:31 schreef Tijn het volgende:
Gewoon een apparaat erover en klaar. Je bent immers een man
[afbeelding]
De mijne heeft blauwe ledjesquote:Op vrijdag 16 september 2005 00:35 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik vind wel altijd dat die scheerapparaten te weinig knopjes en lichtjes hebben. En ik wil eigenlijk minstens 3 displays waarvan 2 in kleur.
Een man ja, geen bosaap, met zo'n apparaat moet ik me 2 keer per dag scheren zo ongeveerquote:Op vrijdag 16 september 2005 00:31 schreef Tijn het volgende:
Dat gedoe met zalfjes en schuimpjes en zooi, mijn God zeg
[afbeelding]
Dat vind ik op zich wel meevallen.. misschien dat je je er een keer extra mee kan scheren.. aan de andere kant... dus elke 3 weken een nieuw mesje met jou tempo.. valt toch wel mee...quote:Op donderdag 15 september 2005 22:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik gebruik Gilette Sensor Excel. Daarmee kan ik me slechts 2 a 3 keer scheren.Gaan Mach 3 mesjes langer mee? Dan zou het goedkoper zijn, maar ik wil niet voor 20 euro zo'n ding aanschaffen om erachter te komen dat die mesjes net zo snel bot zijn.
ja... Mach3 gaan gebruiken.. ik had ook altijd irritatie.. en sinds ik geupgrade ben niet meer...quote:Op vrijdag 16 september 2005 00:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik gebruik de gillette excel al jaren, redelijk resultaat, alleen van die irritatie en sneetjes kom ik niet af, wat ik ook probeer...
wat wil je dan gebruiken?quote:Op vrijdag 16 september 2005 08:09 schreef Tafkahs het volgende:
die klotemesjes van gilette zijn hardstikke duur, vaak zijn ze na een keer of 7 ~ 10 scheren wel bot
Ja zal mijn vriendin leuk vinden.quote:Op vrijdag 16 september 2005 08:06 schreef ondeugend het volgende:
Nog een tip:
Scheer je niet maar trim. Stoppels zijn sexy !
creme dat het probleem bij de wortels aanpaktquote:
Ja, als je het zo bekijkt. Maar dat zou betekenen dat ik maar 2 a 3 keer per jaar scheermesjes moet kopen, dat is echter niet zo. Nou ja, tussendoor scheer ik me soms ook wel, doordeweeks, als ik uit ga ofzo. Maar doorgaans alleen zaterdag.quote:Op vrijdag 16 september 2005 07:47 schreef avotar het volgende:
[..]
Dat vind ik op zich wel meevallen.. misschien dat je je er een keer extra mee kan scheren.. aan de andere kant... dus elke 3 weken een nieuw mesje met jou tempo.. valt toch wel mee...
quote:Op vrijdag 16 september 2005 09:39 schreef Kjew het volgende:
Heb sinds dit weekend die "Gilette met motor"Was in de aanbieding bij kruidvat: scheerapparaat, 2 mesjes en scheergel voor 9 euro ofzo... normaal kost ie rond de 16 zonder scheergel...
Wel fijn scheren is het... maar heb wel het idee dat je baard er sneller van groeit...
Anderen die dit apparaat ook al hebben gebruikt?
Stoer apparaat, hoeveel kost ie? Ik ben op zoek naar een nieuw scheerapparaat.quote:Op vrijdag 16 september 2005 00:31 schreef Tijn het volgende:
Dat gedoe met zalfjes en schuimpjes en zooi, mijn God zeg
[afbeelding]
kratje bier wedden dan?quote:Op maandag 19 september 2005 20:52 schreef piepster het volgende:
Als je een tijd onder de douche staat worden de haartjes en je huid zachter, en heb je wat midner last van het rasp principe. Althans, da's bij meisjes zo.
Of je laat je baard staan.... (en maak me gek! lol!)
Wat is het verschil?quote:Op maandag 19 september 2005 21:18 schreef piepster het volgende:
Over die baard of de rasp?
Ze gaat het nog uitleggen ook.quote:Op maandag 19 september 2005 21:31 schreef piepster het volgende:
Ik bedoelde meer dat je scheermesje asl een rasp over je huid gaat. Niet de stoppels van m'n vriend over mijn huid.
Het raspt trouwens beide. Zo had ik het nog niet bekeken.
En Zwaaibaai is niet m'n vriendje, nee.
jep.... toch gewoon 's ochtends scheren... dat scheelt al enorm voor je huid.. en dan daarna 10 minuutjes gewoon lekker onder de douche.. moet je dan eens kijken..quote:Op maandag 19 september 2005 18:11 schreef zwaaibaai het volgende:
Goede tips welliswaar, maar ik blijf de irritaties houden: Ik gebruik scheergel voor de gevoelige huid, ik gebruik mach 3 dingetjes zodat ik me niet meteen openhaal, ik scheer het liefste 's avonds omdat, als ik wondjes heb en die heb ik!!, ze de volgende dag niet zo bloeden als die avond er voor.
Ik was mijn gezicht met warm water, maak het daarna nog een keer nat, scheergel, scheren met de haren mee ( omdat tegen de haren in nog erger word) en dan nog: Ik zit onder de rode vlekken. Dag creme helpt ook niet, behalve dat mijn huid vetter word. Hydraterende ellende werkt ook niet, daar lijkt het alleen maar erger mee te worden.
iemand tips nog?
Dat deed mijn huisgenoot ook altijd. Dat lijkt me nou helemaal niks.quote:
die olie vind ik wel een goed idee..... Dat ga ik eens van de week proberen...quote:Op maandag 19 september 2005 21:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik zou eens scheerolie gebruiken, zwaaibaai. Ik had ook altijd vrij veel last van irritatie, maar nu niet meer. En na het scheren met goed koud water wassen, lijkt ook erg goed te helpen.
niet tot een minuutje of wat.. wat ik als laatste scheer heeft het meeste tijd in te trekken...quote:Op dinsdag 22 november 2005 21:52 schreef Ewaldus het volgende:
een up'je,
hoelang laat men zijn scheerschuim zitten voor je eigenlijk je mesje op je wangen zet. (dus in laten trekken)
quote:Op woensdag 23 november 2005 11:05 schreef Stansfield het volgende:
goed topic!
mijn huid is alleen nogal uitgedroogd nadat ik me geschoren heb. Ik gebruik geen aftershaves ofzo meestal scheer ik me eerst en douche ik daarna. Dan heb ik geen last van een branderige huid ofzo. Maar is dat misschien de oorzaak dat het daarna zo uitgedroogd is? of weet iemand er een goed middeltje tegen?
quote:3. Gebruik bij voorkeur een scheercrème of -gel zodat het scheermesje beter over de huid glijdt. Vermijd scheerschuim (of scheerzeep) omdat deze producten de huid kunnen uitdrogen. Gewoonlijk zijn scheergels of -crèmes milder voor de huid.
Scheerolie, werkt perfect.quote:Op woensdag 23 november 2005 11:27 schreef Stansfield het volgende:
[..]
scheercreme vind ik alleen irritant, is er geen andere manier?
Ik heb nog nooit van scheerolie gehoord eigenlijk. Is dat gewoon bij de etos ofzo te halen??quote:Op woensdag 23 november 2005 15:50 schreef zatoichi het volgende:
Ik ben naar aanleiding van dit topic overgestapt op scheerolie. Dat is voor mij echt ideaal! Ben nu zeker in de helft van de tijd klaar, scheert gladder dan scheerschuim, en heb nergens meer last van, geen bloedingen, geen geirriteerde huid, perfect!
Ik haal het gewoon bij een drogist, Etos zal het dus vast wel hebben. Klein potje Williams scheerolie. Morgen maar weer even halen, het is weer bijna op. Nu gebruik ik aanzienlijk meer dan de 3 druppels waar ze het op de verpakking over hebben (als aftershave is het ook goed te gebruiken), maar het is toch pas mijn derde potje sinds december vorig jaar, toen ik het ontdekte.quote:Op woensdag 23 november 2005 15:54 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit van scheerolie gehoord eigenlijk. Is dat gewoon bij de etos ofzo te halen??
Klinkt erg overtuigend, moet het denk ik ook maar proberenquote:Op woensdag 23 november 2005 15:50 schreef zatoichi het volgende:
Ik ben naar aanleiding van dit topic overgestapt op scheerolie. Dat is voor mij echt ideaal! Ben nu zeker in de helft van de tijd klaar, scheert gladder dan scheerschuim, en heb nergens meer last van, geen bloedingen, geen geirriteerde huid, perfect!
Moet je gewoon aan paar druppels van die olie op je gezicht doen?? klinkt apart en niet echt veelbelovend eigenlijk.quote:Op woensdag 23 november 2005 17:46 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Iedereen hier is hartstikke enthousiast over scheerolie, ik heb dat spul ook 1 keer gekocht van Williams en ik ben er absoluut niet tevreden over. Ik heb iets van 8 druppels gebruikt, maar het scheren gaat heel erg ruw en stug. Ik denk dat ik dan toch wat verkeerd doe?
handen natmaken en dan de olie in de hand, even de handen over elkaar wrijven en op je gezicht aanbrengen.quote:Op woensdag 23 november 2005 17:49 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Moet je gewoon aan paar druppels van die olie op je gezicht doen?? klinkt apart en niet echt veelbelovend eigenlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |