abonnement Unibet Coolblue
pi_30495810
Hier verder.

Vorige topic: [Centraal] (Aanstaande) docenten - deel VI
pi_30498582
Nog even over vwo+. Voor veel mensen is het vwo tegenwoordig te makkelijk. Komt dit door het dalende niveau van het vwo of zijn de mensen zoveel slimmer geworden? Ik denk het eerste. Misschien moeten we het niveau van het vwo wat opkrikken en mensen die nu met moeite vwo halen naar de havo sturen. Tijd voor een echte elite middelbareschoolopleiding.
pi_30506050
Er bestaat ook nog het gymnasium natuurlijk. Maar ik heb persoonlijk ook wel het idee dat het niveau van het VWO minder hoog is dan het ooit was...
pi_30508424
Het onderwijs niveau in het algemeen gaat met sprongen achteruit dus dat zal voor VWO ook wel het geval zijn. Afgelopen 2 jaar heb ik lesgegeven op het MBO (Engels) en het is me opgevallen dat zelfs een simpel meervoud in het Engels al te hoog gegrepen is. Je gaat echt denken dat de diploma's in het voortgezet onderwijs direct meegegeven worden bij het bewijs van inschrijving oid.
;)
pi_30513116
Ik merk het idd ook bij mijn medestudenten op het HBO. Ik ben wat ouder (28) en heb gymnasium gedaan. Maar werkelijk, sommige medestudenten beheersen de meest basale vaardigheden (spelling!!!) nog niet eens.
pi_30513607
Ik doe ook weer mee vanuit Huandao!
pi_30518767
Ah, een nieuw topic .
pi_30519705
Dit is een post om dit topic terug te vinden
Mon 'en!
pi_30524423
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:22 schreef nickybol het volgende:
Nog even over vwo+. Voor veel mensen is het vwo tegenwoordig te makkelijk. Komt dit door het dalende niveau van het vwo of zijn de mensen zoveel slimmer geworden? Ik denk het eerste. Misschien moeten we het niveau van het vwo wat opkrikken en mensen die nu met moeite vwo halen naar de havo sturen. Tijd voor een echte elite middelbareschoolopleiding.
Klinkt als een goed plan. Studenten van tegenwoordig kunnen helemaal niks meer als ze van de middelbare school komen. Je had ze net zo goed 18 jaar in een kelder kunnen opsluiten.
pi_30525599
Maarja overtuig daar de politiek daar maar eens van. Ja onderwijs moet toegankelijk zijn..... blah blah blah, daarom is er ook een niveauindeling domme kukels, het vwo hoeft zich niet aan te passen aan het niveau van de leerlingen, maar andersom.
pi_30526064
Buitenlandse studenten zijn overigens ook niet alles, ik heb er een aantal in m'n werkcollege zitten. Ze zijn niet gewend om zelfstandig te werken, stellen bijna geen vragen (en dat is niet omdat ze de stof zo goed begrijpen) en spreken vaak slecht Engels.
pi_30526123
Men wil een bepaald percentage laten slagen. Met meer culturen in Nederland lukt dat alleen als het niveau omlaag gaat.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30530507
quote:
Op maandag 12 september 2005 22:27 schreef Neuralnet het volgende:
Men wil een bepaald percentage laten slagen. Met meer culturen in Nederland lukt dat alleen als het niveau omlaag gaat.
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).

Ik ben helemaal eens met Nickybol dat er teveel leerlingen zijn die VWO doen (waarvan een deel eigenlijk naar de HAVO zou moeten).
  dinsdag 13 september 2005 @ 01:18:15 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_30530510
Ik denk dat het niveau van het onderwijs daalt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_30532916
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 01:18 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Kennis stampen wordt tegenwoordig bijna als iets smerigs gezien. Ik vind dat men te ver doorslaat. Er is niets mis met het verwerven van feitenkennis.
pi_30534162
Leerlingen moeten tegenwoordig zoveel vakken volgen en examen indoen, je hebt als leraar ook de tijd niet meer om ze meer te leren lijkt het wel....

Ik schrik er zelf ook nog wel eens van, hoeveel ze nu weten als eerstejaars vers van de middelbare school...

Het is eeuwig zonde...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_30545026
Ff een kreet slaken hoor... AAAAARRRRRRGGGGHHHHHH....

hehe, dat lucht op... poosje geleden ook al eens hier gepost, was toen nog met de snuffelstage bezig. Dat ging eigenlijk allemaal wel lekker en was snel voorbij.

Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...

Help...
pi_30548027
als je van atheneum 4 al agressief wordt...

leerlingen zijn nou eenmaal negatief omdat school een verplicht iets is. Aan je de taak om ervoor te zorgen dat ze het niet meer zozeer als verplichting zien.
pi_30548337
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:

Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in. Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen. 'Ja, maar mevrouw!' is een favoriete uitdrukking. Er wordt veel voor de beurt gesproken. Ik zal deze klas stevig moeten aanpakken, anders zou het uit de hand kunnen lopen. Ik baalde echt na deze les, had het gevoel weinig controle te hebben. Ook was ik vergeten om aan het begin van de les te zeggen dat de petten af moeten. Ik moet er goed alert op zijn dat ik me aan mijn eigen regels houd en ze ook doorvoer. Verder moet ik niet tig keer waarschuwen, maar eerder met maatregelen komen. Morgen gewoon weer met een schone lei beginnen. Ik neem in ieder geval extra werk mee zodat ik dat eventueel als straf kan geven. Ik moet er wel om denken dat ikmorgen gewoon net doe alsof er niets gebeurd is. Ik moet niet met een defensieve of krampachtige houding voor de klas gaan staan, want dan krijg je een soort vicieuze cirkel. Op zich denk ik dat het wel goed zal komen met deze klas, want het is op enkele storende elementen na geen nare club. Maar ik moet écht heel duidelijk en consequent zijn.
pi_30550182
Lupa, kun je niet een mens-tot-klas-gesprek voeren, over het beleid dat jij wil voeren en wat de leerlingen dwars zit tijdens jouw lessen? Ze serieus nemen.
Mon 'en!
pi_30550245
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:59 schreef bloempjuh het volgende:
Lupa, kun je niet een mens-tot-klas-gesprek voeren, over het beleid dat jij wil voeren en wat de leerlingen dwars zit tijdens jouw lessen? Ze serieus nemen.
Mijn probleem is eerder dat ik ze soms té serieus neem en overal op inga...
pi_30553676
quote:
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Doe maar eens een search op Google naar collectivistische culturen en je merkt op dat het wel degelijk een aanpassing is aan al het importmateriaal in Nederland.

Plannen en samenwerken zijn naar mijn idee vaardigheden die je aanleert tijdens het naar school gaan, maar geen vaardigheden die de hoofdstof dient te vormen in het onderwijs. Je bent geen VWO-diploma waardig als je enkel kan plannen doordat je de groep dat voor je doet. Ik neem aan dat je ook niet met een groep gaat solliciteren later en dat je je alaris ook niet deelt met de groep. O wacht, zelf iets bereiken, zelf iets kunnen doen, zelf iets weten en daar zelf een beloning voor vangen is natuurlijk heel ranzig en smerig in Nederland. Zo erg is dat nu al geworden.

Zoals iemand hieronder al aangeeft is het te ver doorgeschoten. Overal en altijd moet men tegenwoordig samenwerken, zelfs als het geen nut heeft. Voor mij is samenwerken gewoon een constructie die ik graag inzet op momenten dat het ook echt nut heeft en tijd bespaart. Tegenwoordig moet echter alles "samen" en aangezien dat ineffectief is en het VWO niet verlengd kan worden wordt er dus simpelweg minder gedaan.

Ik heb zelf oude stijl gedaan in het voortgezetonderwijs en kon me in het Hoger Onderwijs prima redden qua plannen en samenwerken. Dat soort vaardigheden leer je sowieso.
quote:
Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...
Probeer daar overheen te kijken. Als leerling ging ik zelf ook niet met plezier naar de lessen voor de stof. School was "leuk" vanwege de contacten en het sociale, maar de lesinhoud kon mij destijds moeilijk boeien. Ik zou mezelf geen goede leraar vinden als ik me niet meer in kon leven in dat gevoel dat ik toen had.
quote:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3...
Ik hanteer de "1 aan het woord" regel. Degene die voor zijn beurt praat krijgt een waarschuwing. Doet hij het nog eens, dan mag hij schrijven. Het probleem is namelijk dat je anders heel snel geneigd bent om op dat geschreeuw in te gaan en hem een antwoord te geven. Daarmee beloon je als het ware het gedrag en dan gaan meerderen door elkaar roepen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30554154
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:

Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in. Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen. 'Ja, maar mevrouw!' is een favoriete uitdrukking. Er wordt veel voor de beurt gesproken. Ik zal deze klas stevig moeten aanpakken, anders zou het uit de hand kunnen lopen. Ik baalde echt na deze les, had het gevoel weinig controle te hebben. Ook was ik vergeten om aan het begin van de les te zeggen dat de petten af moeten. Ik moet er goed alert op zijn dat ik me aan mijn eigen regels houd en ze ook doorvoer. Verder moet ik niet tig keer waarschuwen, maar eerder met maatregelen komen. Morgen gewoon weer met een schone lei beginnen. Ik neem in ieder geval extra werk mee zodat ik dat eventueel als straf kan geven. Ik moet er wel om denken dat ikmorgen gewoon net doe alsof er niets gebeurd is. Ik moet niet met een defensieve of krampachtige houding voor de klas gaan staan, want dan krijg je een soort vicieuze cirkel. Op zich denk ik dat het wel goed zal komen met deze klas, want het is op enkele storende elementen na geen nare club. Maar ik moet écht heel duidelijk en consequent zijn.
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
  dinsdag 13 september 2005 @ 21:56:37 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30554268
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:

Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in
Neem deze jongen eens apart na de les en praat er eens mee. Waarschijnlijk kan hij je wel vertellen waarom hij zich zo gedraagt. Ze moesten lezen had ik begrepen. Nou, als er iets is waar vmbo-leerlingen een hekel aan hebben, dan is het wel lezen. En al helemáál als je klassikaal met een boek voor je neus moet gaan zitten lezen. (Let wel: ik redeneer even vanuit de wereld van een vmbo-er). Misschien, zoals hier boven al eens gezegd werd, een gesprekje met de klas. Zullen vast en zeker wat dingen boven komen drijven waar je zelf in eerste instantie misschien niet aan gedacht had. Daar moet vast en zeker uit te komen zijn. VMBO-ers vinden het leuk om creatief bezig te zijn. Laat ze een werkstukje maken over het boek, een promo-poster, weet ik het.. vinden ze hartstikke leuk. Het zijn geen leer-kinderen.
quote:
Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen.
Voor een VMBO-er best moeilijk, ja. Niet verwijtend bedoeld naar hen, overigens.
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 21:53 schreef nickybol het volgende:
Ga weg met strafwerk ed.
Ik geef echt zélden strafwerk. Als iemand mij irriteert of wat dan ook, neem ik die leerling even mee de gang op, praat even met hem, en dan krijgt hij een tweede kans. Vaak herstellen ze zich dan in positieve zin. Maar echt straf... kan me niet herinneren wanneer ik de laatste keer straf heb gegeven..
quote:
Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Ja maar weet je wat het probleem is? Een atheneumleerling zou dan misschien gaan stressen, van "oei, nu sta ik een onvoldoende gemiddeld" of zo, maar een vmbo-leerling boeit dat niet wat voor punten die haalt. Als ik zie hoeveel leerlingen hun cijfers echt goed bij houden... Dus je hebt ze er niet mee als je bijvoorbeeld zou zeggen: "Nou, dan staat er maar een 1". Dan heb je de kans dat de leerling nog meer de kont tegen de krib gaat gooien. "Daar, heb ik een 1 gekregen, krijg ik nooit meer opgehaald, dus waarom zou ik nog wat doen".

Oke, ze hebben een fout gemaakt, maar probeer ze dan ook weer op de goeie weg te zetten.
.
pi_30555134
Ze hebben een fout gemaakt, je bekijkt samen met de leerlingen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze die fout in de toekomst niet meer maken, en als ze daartoe niet bereid zijn komen ze de les niet meer in. Ik bedoel je kunt kinderen wel ten koste van alles proberen te helpen, maar als andere leerlignen daar last van hebben gaat het te ver.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')