Klinkt als een goed plan. Studenten van tegenwoordig kunnen helemaal niks meer als ze van de middelbare school komen. Je had ze net zo goed 18 jaar in een kelder kunnen opsluiten.quote:Op zondag 11 september 2005 22:22 schreef nickybol het volgende:
Nog even over vwo+. Voor veel mensen is het vwo tegenwoordig te makkelijk. Komt dit door het dalende niveau van het vwo of zijn de mensen zoveel slimmer geworden? Ik denk het eerste. Misschien moeten we het niveau van het vwo wat opkrikken en mensen die nu met moeite vwo halen naar de havo sturen. Tijd voor een echte elite middelbareschoolopleiding.
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).quote:Op maandag 12 september 2005 22:27 schreef Neuralnet het volgende:
Men wil een bepaald percentage laten slagen. Met meer culturen in Nederland lukt dat alleen als het niveau omlaag gaat.
Kennis stampen wordt tegenwoordig bijna als iets smerigs gezien. Ik vind dat men te ver doorslaat. Er is niets mis met het verwerven van feitenkennis.quote:Op dinsdag 13 september 2005 01:18 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Mijn probleem is eerder dat ik ze soms té serieus neem en overal op inga...quote:Op dinsdag 13 september 2005 19:59 schreef bloempjuh het volgende:
Lupa, kun je niet een mens-tot-klas-gesprek voeren, over het beleid dat jij wil voeren en wat de leerlingen dwars zit tijdens jouw lessen? Ze serieus nemen.
Doe maar eens een search op Google naar collectivistische culturen en je merkt op dat het wel degelijk een aanpassing is aan al het importmateriaal in Nederland.quote:Dit is een wel "erg kort door de bocht"-redenering. Aan de ene kant zijn de eisen die aan de VWO-leerling gesteld worden wellicht te laag, maar het onderwijs verandert ook sterk. Er worden andere vaardigheden aangeleerd (leerlingen leren bijv. meer zelf plannen en samenwerken i.p.v. de hoofdsteden per land uit je hoofd te leren).
Probeer daar overheen te kijken. Als leerling ging ik zelf ook niet met plezier naar de lessen voor de stof. School was "leuk" vanwege de contacten en het sociale, maar de lesinhoud kon mij destijds moeilijk boeien. Ik zou mezelf geen goede leraar vinden als ik me niet meer in kon leven in dat gevoel dat ik toen had.quote:Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...
Ik hanteer de "1 aan het woord" regel. Degene die voor zijn beurt praat krijgt een waarschuwing. Doet hij het nog eens, dan mag hij schrijven. Het probleem is namelijk dat je anders heel snel geneigd bent om op dat geschreeuw in te gaan en hem een antwoord te geven. Daarmee beloon je als het ware het gedrag en dan gaan meerderen door elkaar roepen.quote:Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3...
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.quote:Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:
Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in. Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen. 'Ja, maar mevrouw!' is een favoriete uitdrukking. Er wordt veel voor de beurt gesproken. Ik zal deze klas stevig moeten aanpakken, anders zou het uit de hand kunnen lopen. Ik baalde echt na deze les, had het gevoel weinig controle te hebben. Ook was ik vergeten om aan het begin van de les te zeggen dat de petten af moeten. Ik moet er goed alert op zijn dat ik me aan mijn eigen regels houd en ze ook doorvoer. Verder moet ik niet tig keer waarschuwen, maar eerder met maatregelen komen. Morgen gewoon weer met een schone lei beginnen. Ik neem in ieder geval extra werk mee zodat ik dat eventueel als straf kan geven. Ik moet er wel om denken dat ikmorgen gewoon net doe alsof er niets gebeurd is. Ik moet niet met een defensieve of krampachtige houding voor de klas gaan staan, want dan krijg je een soort vicieuze cirkel. Op zich denk ik dat het wel goed zal komen met deze klas, want het is op enkele storende elementen na geen nare club. Maar ik moet écht heel duidelijk en consequent zijn.
Neem deze jongen eens apart na de les en praat er eens mee. Waarschijnlijk kan hij je wel vertellen waarom hij zich zo gedraagt. Ze moesten lezen had ik begrepen. Nou, als er iets is waar vmbo-leerlingen een hekel aan hebben, dan is het wel lezen. En al helemáál als je klassikaal met een boek voor je neus moet gaan zitten lezen. (Let wel: ik redeneer even vanuit de wereld van een vmbo-er). Misschien, zoals hier boven al eens gezegd werd, een gesprekje met de klas. Zullen vast en zeker wat dingen boven komen drijven waar je zelf in eerste instantie misschien niet aan gedacht had. Daar moet vast en zeker uit te komen zijn. VMBO-ers vinden het leuk om creatief bezig te zijn. Laat ze een werkstukje maken over het boek, een promo-poster, weet ik het.. vinden ze hartstikke leuk. Het zijn geen leer-kinderen.quote:Op dinsdag 13 september 2005 18:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het liep vandaag niet echt fijn in VMBO3... Uit mijn blog:
Deze les liep niet lekker. Het was erg rumoerig en het duurde lang (ongeveer een kwartier) voor ik ze allemaal rustig aan het lezen had. Deze klas is nogal negatief. Op elke opdracht komt commentaar. Alles is te veel, te moeilijk of onzinnig. Met name één jongen probeert telkens in discussie te gaan over zaken en is erg bokkig. Hij heeft er overduidelijk hélemaal geen zin in
Voor een VMBO-er best moeilijk, ja. Niet verwijtend bedoeld naar hen, overigens.quote:Stil voor zichzelf lezen is erg lastig voor de leerlingen.
Ik geef echt zélden strafwerk. Als iemand mij irriteert of wat dan ook, neem ik die leerling even mee de gang op, praat even met hem, en dan krijgt hij een tweede kans. Vaak herstellen ze zich dan in positieve zin. Maar echt straf... kan me niet herinneren wanneer ik de laatste keer straf heb gegeven..quote:Op dinsdag 13 september 2005 21:53 schreef nickybol het volgende:
Ga weg met strafwerk ed.
Ja maar weet je wat het probleem is? Een atheneumleerling zou dan misschien gaan stressen, van "oei, nu sta ik een onvoldoende gemiddeld" of zo, maar een vmbo-leerling boeit dat niet wat voor punten die haalt. Als ik zie hoeveel leerlingen hun cijfers echt goed bij houden... Dus je hebt ze er niet mee als je bijvoorbeeld zou zeggen: "Nou, dan staat er maar een 1". Dan heb je de kans dat de leerling nog meer de kont tegen de krib gaat gooien. "Daar, heb ik een 1 gekregen, krijg ik nooit meer opgehaald, dus waarom zou ik nog wat doen".quote:Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |