Valt me op dat jazzartiesten of jazzliefhebbers vaak van Bach of Debussy houden. Ben benieuwd waarom dat is. Hou zelf ook wel van Bach (ook nog ooit zelf gespeeld ). Maar ik kan je niet echt helpen. Weet alleen dat pianisten als Keith Jarrett, Esborn Svenson (hoe je dat ook spelt), Bobo Stenson en wel meer pianisten van ECM duidelijk hoorbaar direct onder de invloed van klassieke muziek staan. Misschien dat de Japanse Junko Onishi ook nog wel in aanmerking komt.quote:Op donderdag 23 februari 2006 18:14 schreef Philosocles het volgende:
Ik ben op zoek naar meer pianisten (of andere instrumentalisten) die Bach in hun jazz stoppen. Nou is er weliswaar (b.v.) Jaques Loussiers trio, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel.
Ik bedoel mensen die, zoals Nina Simone in haar uitvoering van b.v. Love Me or Leave Me, uitstapjes naar Bach-achtig contrapunt maken, maar nooit het gevoel voor zompige blues verliezen.
Is er iemand die snapt waar ik op doel en/of bekend is met die Nina Simone-track? En gelijkgezinden kent?
Is dat een volledig instrumentale Jazz-rock plaat?. Ik heb een CD van Return to Forever getiteld Music Magic maar die draai ik nog maar zelden. Dat is misschien toch een van de mindere platen. Er zitten ook stukken met zang bij en het klinkt me allemaal iets te gelikt.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:30 schreef nipeng het volgende:
Vandaag Chick Corea ~ Return to forever aangeschaft. Die twee lange nummers op dat album zijn ontzettend gaaf.
wat kan je daar doen dan?quote:Op maandag 13 maart 2006 16:59 schreef Doff het volgende:
Iemand ooit in het jazzarchief in A'dam geweest? Ik ga er als het goed is vrijdag heen (voor m'n studie), ik ben benieuwd. Volgens mij hebben ze bijv. alle opnamen van de concertzender in hun bezit. Daar zit toch een hoop moois tussen dacht ik zo
klinkt interesantquote:Op vrijdag 17 februari 2006 00:51 schreef keeper het volgende:
Iemand hier bekend met het Japanse Jazz-collectief "Soil & Pimp Sessions"? Ik heb hier helaas alleen een (gedownloade) EP van ze, Summer Goddess, maar die is echt geniaal. Zou graag het hele album willen hebben, maar zelfs bij Concerto(!) hadden ze dit niet, en konden ze het alleen bestellen via Japanse import. Ben wel erg benieuwd echter, en ga deze CD (Pimp Master) misschien maar zelf importeren uit Japan.
Ik ben helaas niet echt thuis in de verschillende Jazz-genres om te kunnen zeggen hoe het te benoemen valt, maar het is erg funky uptempo soms licht chaotische jazz. Gilles Peterson noemt het death-jazz .
Anyway, meer fans? Zo nee, ga het luisteren en word het! Alleen al voor het aftellen in het Engels met vet Japans accent is het het waard.
http://www.soilpimp.com/ voor wat snippets.
[afbeelding]
quote:
Jazz alto saxophonist Jackie McLean dies at 73
HARTFORD, Connecticut --Jazz alto saxophonist Jackie McLean, a performer and educator who played with legendary musicians including Miles Davis and Sonny Rollins, died Friday. He was 73.
McLean, a contemporary of some of the 20th century's most famed jazz musicians, died at his Hartford home after a long illness, family members told The Hartford Courant.
McLean was founder and artistic director of the Jackie McLean Institute of Jazz at the University of Hartford's Hartt School. He and his wife, actress Dollie McLean, also founded the Artists Collective, a community center and fine arts school in Hartford's inner city primarily serving troubled youth.
University of Hartford President Walter Harrison said Dollie McLean called him Friday with news of her husband's death.
Harrison said that despite his many musical accomplishments, McLean was a modest man whose connections with his students lasted for decades after they left his classroom.
"He fully understood the way that jazz as an art should be passed down to students," Harrison said. "He saw his role as bringing jazz from the 1950s and '60s and handing it down to artists of today."
McLean, a native of Harlem in New York City, grew up in a musical family, his father playing guitar in Tiny Bradshaw's band. McLean took up the soprano saxophone as a teen and quickly switched to the alto saxophone, inspired by his godfather's performances in a church choir, he told WBGO-FM in Newark, New Jersey, in an interview in 2004.
McLean went on to play with his friend Rollins from 1948-49 in a Harlem neighborhood band under the tutelage of pianist Bud Powell. Through Powell, McLean met bebop pioneer Charlie "Bird" Parker, who became a major influence on the young alto saxophonist.
He made his first recording when he was 19 on Miles Davis' "Dig" album, also featuring Rollins, which heralded the beginning of the hard-bop style.
In the 1950s, McLean also played with Charles Mingus and Art Blakey's Jazz Messengers, experiences that he credited with helping him find his own style.
"I never really sounded like Bird, but that was my mission," McLean said in the WBGO radio interview. "I didn't care if people said that I copied him; I loved Bird's playing so much. But Mingus was the one that really pushed me away from the idea and forced me into thinking about having an individual sound and concept."
McLean made his first recording as a leader in 1955. He drew wide attention with his 1959 debut on Blue Note Records, "Jackie's Bag," one of dozens of albums he recorded in the hard-bop and free jazz styles for the label over the next eight years. His 1962 album "Let Freedom Ring" found him performing with avant-garde musicians.
In 1959-60, he acted in the off-Broadway play "The Connection," about jazz musicians and drug addiction. McLean, a heroin addict during his early career, later went on to lecture on drug addiction research.
In 1968, after Blue Note terminated his recording contract, McLean began teaching at the University of Hartford. He taught jazz, African-American music, and African-American history and culture, setting up the university's African American Music Department, which later was named in his honor.
He took a break from recording for much of the 1980s to focus on his work as a music educator, but made his recording comeback in 1988 with "Dynasty," and later re-signed with Blue Note. His last Blue Note recordings included "Fire and Love" (1998), featuring his youthful Macband with son Rene McLean on tenor saxophone, and the ballads album "Nature Boy" (2000).
He received an American Jazz Masters fellowship, the nation's highest jazz honor, from the National Endowment for the Arts in 2001, and toured the world as an educator and performer.
U bent welkomquote:Op maandag 3 april 2006 20:52 schreef ondeugend het volgende:
TVJ
Terugvindjazz....
Iedere keer neem ik mij voor me hier te komen nestelen. Nu dus echt !
Ik zou niet de moeite nemen om voor dat topic nog een lijst te maken, de eindlijst is namelijk al bekend (staat weer in een ander topic). Misschien dat er ooit nog eens een editie komt maar het aantal jazzfans hier in het muziekforum is vrij klein om een serieuze lijst te makenquote:Op dinsdag 4 april 2006 22:09 schreef Doff het volgende:
Kan iemand voor mij misschien een oud topic terugvinden?
Het gaat om een topic waarin door users lijstjes werden samengesteld met de topjazzalbums. Dit lukte mij ieder geval niet.
Alvast bedankt .
Daarom wilde ik 'm dus wle eens terug zien, was ook wel benieuwd .quote:Op woensdag 5 april 2006 12:45 schreef Zanderrr het volgende:
Wel grappig.... ik zou nu weer een hele andere lijst maken, want ik heb in de tussentijd ook wel een hoop 'nieuwe' cds beluisterd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |