abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:11:10 #1
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30423186

Handige Feyenoordsites:

Officiële Feyenoord-website
Officiële FSV-website
Lunatic News
FR Fans
Feyenoord Netwerk

Het vorige deel:

Het Grote Feyenoord Topic #109: Bloed, Zweet & Tranen!

Gouwe Ouwe

Jules Deelder vertelt de waarheid over amsterdam

En wie niet springt...

HET FEYENOORDGEVOEL
Peter te Velde [3/5/02]

Nadat het eindsignaal tegen Inter had geklonken en de finale was behaald explodeerde de Kuip in een ongekende vreugde uitbarsting. Mannen van alle leeftijden vielen elkaar in de armen en huilden dikke gelukstranen. Hier was niet zomaar een voetbaloverwinning behaald, het was meer. Het was een intense ontlading van diepgewortelde emoties die zich samenballen in het Feyenoordgevoel. Hoe komt het toch dat het clubgevoel in Rotterdam intenser wordt beleefd dan in de rest van het land?

Sinds jaar en dag wordt Feyenoord hartstochtelijk ondersteund door het Legioen, de trotse benaming van de grote achterban. Zowel in thuis- als in uitwedstrijden laat de fanatieke supportersschare zich luidruchtig gelden, waardoor je de indruk krijgt dat Feyenoord altijd thuis speelt. Bovendien kent geen andere club in Nederland zo'n trouwe aanhang dan de club in Rotterdam-Zuid. En dat is nogal opmerkelijk, aangezien de supporters niet bovenmatig worden verwend met aansprekende resultaten. Sterker nog, het is door de magere periodes jaren achtereen lijden voor de trouwe aanhanger. De laatste 25 jaar zijn de hoofdprijzen meestal in Amsterdam of Eindhoven terechtgekomen. Blijkbaar zit het Feyenoordgevoel dermate diep geworteld dat men deze zelfkastijding kan doorstaan.

Het ultieme lijden

Wellicht is het lijden de belangrijkste voedingsbodem van het Feyenoordgevoel. Hugo Camps zal het direct beamen. Volgens deze zwaarmoedige journalist is het lijden de ultieme vorm van sportbeleving. In het geval van religie zien we vaak dat groepen die het meest onderdrukt worden het fanatiekst reageren. Jaren van vernedering maakt de wil om te overwinnen sterker en leidt tot een grotere aanhankelijkheidsbetuiging. Het voert uiteraard te ver om sport en religie te vergelijken, maar een gevoel van vernedering en minderwaardigheid is in Rotterdam niet vreemd.

Het legioen vaart naar Lissabon

Een andere verklaring voor het Feyenoordgevoel is in de historie van de club te vinden. Met de heropbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog kreeg de stad het imago van harde werkers. Nergens was de collectieve geest zo sterk als in de havenstad wat resulteerde in een ongekende daadkracht. Logischerwijs werd de werklust en het solidariteitsgevoel op Feyenoord geprojecteerd, waardoor de club het predikaat van werkersclub kreeg opgeplakt. Robuuste spelers als Israël, Laseroms en Van Hanegem versterkten dit gevoel in hoge mate, zeker na het behalen van de Europa Cup 1. Maar men vergeet nogal eens dat naast de mannen van beton er met Moulijn, Kindvall en Hasil ook veel creativiteit in die succesploeg zat.

Met het bereiken van de UEFA Cupfinale beleeft Feyenoord eindelijk weer een internationaal hoogtepunt. En dat wil het Legioen graag weten; waarschijnlijk is het humeur van vele Rotterdammers lang niet zo goed geweest. Meer dan in Amsterdam of Eindhoven leeft men intens naar de finale toe. Eindelijk wordt de loyaliteit van de supporters aan hun club beloond, zeker als de finale wordt gewonnen. De achterban van Ajax bestaat voor een groot deel uit meelopers, die bij succes vooraan staan maar het in mindere periodes geheel laten afweten. PSV heeft wel een trouwe aanhang, maar deze bestaat voor een groot deel uit bioscooppubliek dat de eigen ploeg bij tegenslag genadeloos kan laten vallen. Het Legioen is vanwege het Feyenoordgevoel altijd achter hun cluppie blijven staan. Als beloning voor het trouwe lijden is hen op 8 mei een groot feest gegund.

\

Feyenoord!

Game on
A.M.A.B
pi_30423735
FEYENOORD
Die wedstrijd tegen NEC leeft wel...
pi_30423791
Feyenoord, mijn liefde

Zin in zondag!!!
pi_30423877
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:27 schreef Erasmusch het volgende:
FEYENOORD
Die wedstrijd tegen NEC leeft wel...
Tis me dan ook een topper van jewelste.

Ik heb er wel vertrouwen in overigens
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:53:06 #5
128408 Henk-H
Life is a bitch
pi_30424595
quote:
De achterban van Ajax bestaat voor een groot deel uit meelopers, die bij succes vooraan staan maar het in mindere periodes geheel laten afweten.
Ik had eens gebeld voor de tweespraak(tijd voor twee-Frits Spits, radio 2) en die ging als volgt:
Twee ajacieden zien Thomasson voor AC Milan scoren in de laatste minuten tegen ajax, zegt de één tegen de ander:
zo, nu kunnen we weer voor onze eigen club zijn.

Uitzending overigens niet gehaald.
Maar niet heus
pi_30424835
Feyenoord!
pi_30424926
Mooie toespraak van Deelder
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:02:22 #8
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_30424929
Gelukkig is de Kuip altijd uitverkocht geweest
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:02:39 #9
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_30424944
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:02 schreef feyenoord-dude het volgende:

[..]

Nou, als ik de 3 sterke punten van Kuijt zou moeten opnoemen zijn deze : werklust, inzicht, leiderschap. Technisch is het geen ramp ofzo nee, maar legt Kuijt het zwaar af tegen bijvoorbeeld Kalou.
Hij is technisch niet beter dan Kalou, klopt. Maar hij is sinds zijn tijd bij Utrecht zeker wel gegroeid op het technische vlak...
A.M.A.B
pi_30425031
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:02 schreef twi het volgende:
Ga jij nou maar eens een keer naar de Arena
pi_30425124
.........dat is Feyenoord!
pi_30425567
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:02 schreef twi het volgende:
Als die quickcookpan van jullie dan wel zo vaak uitverkocht is snap ik niet waarom er nog steeds geen normale grasmat inligt.
pi_30426192
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:20 schreef Kaap het volgende:

[..]

Als die quickcookpan van jullie dan wel zo vaak uitverkocht is snap ik niet waarom er nog steeds geen normale grasmat inligt.
Prima mat ligt er nu in
pi_30426196
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:02 schreef Cart_man het volgende:

[..]

Hij is technisch niet beter dan Kalou, klopt. Maar hij is sinds zijn tijd bij Utrecht zeker wel gegroeid op het technische vlak...
Dat is nou ook weer niet de moeilijkste opgave ter wereld......
I didn't lose my mind, it was mine to give away.
pi_30433632
quote:
Van: Eus
Datum: vrijdag 9 september 2005 14:44
Aan: info@nec-nijmegen.nl <info@nec-nijmegen.nl>
Onderwerp: Bericht voor Cees Lok
Betreft: Besloten training

Geachte heer Lok,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Uw tactiek om de laatste training voorafgaand aan het uitduel met Feyenoord besloten af te werken, is niet geslaagd. Ik heb me namelijk op slinkse wijze toegang tot het Goffert-stadion weten te verschaffen en de gehele training met eigen ogen kunnen aanschouwen. Wellicht niet netjes, deze pottenkijkerij van mij. Maar zoals uzelf al aangaf: ‘De tijden zijn veranderd.’

Ik heb diverse foto’s en video-opnames gemaakt, met name van het positiespel aan de begin van de training en ook van vele standaardsituaties, zoals inworpen, vrije trappen en hoekschoppen. Dit materiaal heb ik inmiddels aangeboden aan Feyenoord. En bij monde van Mark Wotte heeft Feyenoord mij zojuist laten weten zeer geïnteresseerd te zijn.

Ondanks het feit dat ik Feyenoord-supporter ben, wil ik u toch het volgende voorstel doen: In ruil voor ¤ 750,- overhandig ik u alle gemaakte foto’s en video-opnames van de “besloten” training en zal ik ze niet doorverkopen aan Feyenoord. Bij voorkeur graag 15 ongemerkte biljetten van ¤ 50,-.

Ik geef u tot aanstaande zaterdagavond 10 september 20:00 uur de tijd om op mijn aanbieding in te gaan. Hoor ik niks, dan zal ik alle foto’s en beelden afstaan aan Feyenoord.

Met sportieve groet,

Eus
pi_30433719
Hij moet wel oppassen dat ze dit bij NEC niet te serieus nemen
pi_30435580
Wanneer debuteerd Jonathan de Guzman nou eens....? Vorig seizoen verkozen tot beste A-junior van de competitie. Hij was ook nog eens topscoorder. En afgelopen wedstrijd tegen de A van Ajax verre weg de beste van het veld. Dit zal Koeman toch ook niet ontgaan?
pi_30435900
Die is pas een week speelgerechtigd geloof ik. Komt nog wel.
  vrijdag 9 september 2005 @ 21:51:45 #19
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_30435921
Feyenoord !
2000 light years from home
  vrijdag 9 september 2005 @ 22:12:29 #20
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_30436680
Maas schrijf je met een hoofdletter CM.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_30437717
Die Eus is wel op dreef zeg, hij werkt aan z'n bekendheid.
That's all folks!
pi_30438838
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:12 schreef TC03 het volgende:
Maas schrijf je met een hoofdletter CM.
Volgens mij wel. Maas is een naam van een rivier en namen schrijf je toch altijd met een hoofdletter? Of is dat een uitzondering net als bij maand-namen?
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:06:16 #23
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_30438895
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:04 schreef feyenoord-dude het volgende:

[..]

Volgens mij wel. Maas is een naam van een rivier en namen schrijf je toch altijd met een hoofdletter? Of is dat een uitzondering net als bij maand-namen?
Alle namen schrijf je met een hoofdletter, behalve die van maanden idd.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_30441461
Zondag staat Babos in de goal, dat zijn 3 punten
pi_30442080
Ik wil die De Guzman ook wel es in actie zien
[i]Doordeweeks werken, in het weekend aan de coke[/i]
The Ultimate Predictor 2011/2012 Champ!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')