franzo | vrijdag 9 september 2005 @ 13:24 |
In onze volstrekt doorgeslagen cultuur van individualisme en waardevrij najagen van eigenbelang waarbij als het fout loopt de ander het altijd gedaan heeft, is het boek van Dalrymple een absolute verademing. Deze psychiater en cultuurcriticus weet waar hij over praat....lees het zou ik zeggen. http://www.spectrum.nl/book/book.ngp?isbn=9027499179 | |
LodewijkNapoleon | vrijdag 9 september 2005 @ 16:01 |
Deze meneer was het er in elk geval niet zo mee eens:quote: | |
LodewijkNapoleon | vrijdag 9 september 2005 @ 16:02 |
ow beetje lang, sorry | |
franzo | vrijdag 9 september 2005 @ 16:11 |
quote:Dit commentaar heb ik ook gelezen....wellicht heeft deze meneer ook 10 jaar lang met de 'onderkant' van de maatschappij gewerkt en dagelijks de goorste ellende van nabij aanschouwt....denk het echter niet. Zijn neiging om het verhaal in links-rechts spelletjes te vereenvoudigen verraden de huiskamergeleerde die verbitterd op zijn zolderkamertje een protagonist is van de zgn. intellegentsia die de problemen mede in stand houden. Hoe dan ook...lees het boek zelf en oordeel. | |
LodewijkNapoleon | vrijdag 9 september 2005 @ 22:28 |
Ik had weinig tijd, dus ik dacht ik plaats een tegenreactie, goed voor de discussie. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van dat hele relativisme, hier loopt ook een topic over de bron ervan, het postmodernisme: [Filosofie] Post-Modernisme, wat vinden we ervan? | |
franzo | vrijdag 9 september 2005 @ 22:42 |
quote:Het post-modernisme is m.i een gorte wegbereider geweest van de problemen waarvoor de westerse maatschappijen zich hedentendage gesteld zien....evenals de zgn. progressieve intelligentsia die zeker een decennia de uitgangspunten van het post-moderne denken en dedain vertaalden in b.v. de politieke praktijk......de slachtoffers van het doortrekken van deze filosofie kreeg Dalrymple 10 jaar in grote getale in zijn praktijk.....net als ik trouwens. | |
Lord_Vetinari | zaterdag 10 september 2005 @ 15:42 |
Met een door vakantie frisgewaaid hoofd, denk ik dat dit meer een WFL topic is... | |
Doffy | zaterdag 10 september 2005 @ 15:45 |
Hij zou in WFL passen, maar dan zou ik TS toch willen vragen om de OP wat uit te breiden. Een link neerkwakken met de mededeling 'lees maar' is imo niet genoeg voor een vruchtbaar WFL-topic. ![]() | |
franzo | zaterdag 10 september 2005 @ 23:30 |
quote:Ik denk dat mijn inleidende woorden op zich al een discussie waard zou kunnen zijn... ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 00:09 |
Dat kan zijn, maar het lijkt mij niet geheel realistisch om te veronderstellen dat men nu en masse naar de boekhandel rent. ![]() Kan je iets meer vertellen over de oplossingen die deze meneer aandraagt? | |
franzo | zondag 11 september 2005 @ 00:23 |
quote:Ja hoor....in zijn praktijk weigert hij b.v. om het spel der post-modernen en zgn. progressief verontrusten mee te spelen en kiest hij een confronterende benadering waarin hij mensen voorhoudt altijd een keuze te hebben om zich te onwikkelen en de verantwoordelijkheid voor hun - vaak abjecte- daden daar legt waar hij hoort, namelijk bij henzelf....is het niet de oorzaak van het probleem dan wel het instandhouden ervan....middels zijn boeken en talloze publicaties , vnl. essays probeert hij zijn boodschap over te brengen en sommige ogen te openen voor de kwalijke gevolgen van de 'laissez-faire laissez aller' houding die de 'moderne' westerse maatschappijen tot een cultureel bankroet brengen c.q. hebben gebracht....wellicht komt mijn engizins messiaanse houding verder voort uit het feit dat ik ook al geruime tijd met de zgn/. onderkant van de samenleving werk en helemaal herken wat deze man (be)schrijft.......enough is enough.... | |
Lupa_Solitaria | zondag 11 september 2005 @ 09:51 |
Kan waardenrelativisme soms niet samengaan met eigen verantwoordelijkheid? ![]() | |
Godslasteraar | zondag 11 september 2005 @ 10:49 |
quote:Ik zie de relatie individualisme en waardenrelativisme eigenlijk niet zo. Je ziet wel vaker dat mensen allerlei fenomenen interpreteren aan de hand van een eigen agenda. Zo las ik een tijdje geleden in de Guardian een artikel van die anti-globalisering vrouw, ben de naam kwijt, dat het verzet in Irak eigenlijk verzet was tegen globalisering ![]() En wat betreft post-modernisme/existentialisme en weet ik hoe die clubjes allemaal heten, dat waren imo gefrustreerde intellectuelen (= mensen die het in de echte wetenschap niet redden) die ook zo graag tot een tijdvak, als bv ''de romantiek'' wilden behoren. Al die borrel-tafel-clubjes liggen nu toch volledig op hun gat, gelukkig maar, dat pseudo-filosofische esoterische geneuzel hebben we gehad, tijdverspilling. Het is wetenschap dat de klok slaat ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 11:15 |
Zoals Locke zei: 'You and I have had quite enough of this fiddeling', met betrekking tot de esoterische filosofie van Leibniz. ![]() | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 11:16 |
quote:Die noemde de aanslagen van 11 september ook een strijd tegen de globalisering. Het kán gewoon niet met de islam te maken hebben. ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 11:17 |
Ik denk wel dat religie deels wordt "ingezet" tegen een bedreigende en globaliserende wereld, ja. | |
Godslasteraar | zondag 11 september 2005 @ 11:32 |
quote:Het lijkt mij, ons? ![]() | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 11:33 |
quote:Ja die 19 inteeltkoppen hadden zonder de islam natuurlijk door New York gelopen met spandoeken "stop de globalisering". ![]() | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 11:35 |
quote: ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 11:35 |
quote:Niet zo direct nee, lijkt me niet. Maar je ziet vaak wel dat religie en 'de oude waarden' weer worden opgenomen als mensen zichzelf en/of hun cultuur bedreigd voelen. Ik kan me goed voorstellen dat sommigen uit de toch wat in de moderne ontwikkelingen achtergebleven Arabische landen hun heil en zekerheid zoeken in de extreme versies van hun religie. | |
Godslasteraar | zondag 11 september 2005 @ 11:38 |
quote:Off topic alert ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 11:40 |
quote:Vind ik wel meevallen ![]() Nee serieus, ik zie een vlucht in religie óók als een poging om 'het waardenrelativisme' te 'stoppen'. Want het punt is: je hoort wel meer mensen die vinden dat men moet ophouden met relativeren, maar ik heb er nog nooit één goede reden voor gezien; het komt altijd weer op een soort van religieus goedje uit. | |
pastri | zondag 11 september 2005 @ 11:40 |
quote:Dus deze man z'n punt is dat de maatschappij meer z'n best moet doen, meer verantwoordelijkheid moet nemen voor datgene wat fout gaat? Ja daar kun je het denk ik altijd wel mee eens zijn. Ook in NL kennen we minderheidsgroeperingen met minder en minder goede kansen dan de middenmoot. Aangezien deze man een Amerikaan is (?), lijkt het me helemaal een voor de hand liggende uitspraak, het geloof dat je alles kunt en kunt zijn als je maar wilt ongeacht welke omstandigheden is daar nog enkele malen sterker dan hier. Vanuit NL krijg je toch sterk de indruk dat in de US vrij weinig interesse is voor de problemen van grote delen van de bevolking. Dus als de conclusie zou zijn; er moet oog zijn voor problematische omstandigheden en onder de maatschappelijke aandacht gebracht worden, individuen opties bieden daaraan te kunnen ontsnappen en hen daaraan te houden, te laten commiteren. Ok. Maar dan deze opmerkingen: quote: quote:Voorzover ik weet is individualisme juist dit. Welk probleem dan ook is jouw probleem, maakt niet uit onder welke omstandigheden. "Confronteren" als methode, tsja bij de een werkt het wel en bij de ander niet. Misschien dat deze meneer goede cijfers produceert met deze methode, maar kan ook zijn dat hij goede voorselectie doet ![]() Daarbij is wat je schrijft niet direct een "confronterende" benadering, maar het lijkt me een (theoretisch) standaard hulpverleningsattitude, dwz. de mogelijkheden van mensen ontdekken en ontwikkelen. Laten zien wat men kan en ook laten zien wat men niet kan. De verantwoordelijkheid in zoverre tijdelijk 'afnemen', dat datgene wat je over laat aan verantwoordelijkheden weer te overzien is en hanteerbaar is. Dus in welke zin confronterend? Een gevaar of valkuil is juist dat mensen worden afgeschreven, dwz de deur gewezen (in hulpverleningscircuits) op juist die punten waar hun zwakte ligt, die punten die hen juist in de problemen brengt met betrekking tot de omgeving. De normen waaraan ze niet kunnen voldoen, zijn soms dezelfde als die in de hulpverlening gelden. Mensen daarmee 'confronteren' lijkt me zinloos, in ieder geval zou ik dat geen 'methode' durven noemen. | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 11:54 |
quote:Osama Bin Laden is een zoon van een grote bouwondernemer en multi-miljoenair. Het gros van de 19 inteeltkoppen waren studenten van rijke ouders. Flauwe kul om deze personen achtergebleven te noemen. ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 11:55 |
Ik heb het over de cultuur, niet over de personen. Als je vindt dat jouw manier van leven bedreigd wordt, dan ga je daar tegen in verweer. Kijk maar jouw eigen botte manieren. | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 11:57 |
quote:Goeiedag. Die botte manieren is zeker o.a. dat ik de godsdienststichter Mohammed een pedofiel noem. En sommige koranverzen maar voor één interpretatie vatbaar. Wat dan maar "simplistisch" is. Ik heb van jouw weinig goede argumenten gezien. ![]() | |
Godslasteraar | zondag 11 september 2005 @ 12:00 |
quote:Je ziet in ieder geval dat het religies zijn die altijd in absolute termen spreken, iets wat in de wetenschap, buiten de wiskunde (en logica?), not done is. Ik denk dat i.v.m. het Midden Oosten twee maatschappij-visies botsen, die van de islam en die van de liberale democratie. Maar wat wordt dan verstaan onder globalisering? als daarmee ook de verspreiding van de liberale democratische ideeën worden bedoeld is het verzet te globalisering ook verzet tegen de liberale democratie. Gezien de liberale opvattingen ten aanzien van vrouwen en minderheden niet echt verassend. Maar met globalisering wordt toch meestal, is mijn indruk, iets anders bedoeld, al begrijp ik niet zo goed wat. | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 12:01 |
quote:On-topic weer. ![]() | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 12:04 |
quote:Lul dan niet over "botte manieren". ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 12:04 |
quote:Precies. Mensen die roepen dat het waardenrelativisme gestopt moet worden, hebben doorgaans achter hun rug de bijbel of de koran klaar. Vanuit een rationeel wereldbeeld is er geen ontkomen aan waardenrelativisme. Volgens mij. En volgens Descartes. quote:Volgens mij gewoon de opmars van de globale economie, en daarmee een globaal en sluipend kapitalisme. In het kielzog daarvan komen liberale democratie en rationalisme welhaast 'gratis' mee. De enige oplossing die sommigen daarvoor zien, is te vluchten in Middeleeuwse manieren van denken, van vóór de uitvinding van rationalisme en liberalisme. | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 12:04 |
quote:Goed. Een totaal gebrek aan manieren, dan. | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 12:06 |
quote:De "anti-globalisten" weten het dan zelf ook niet. Alleen maar dat ze iets hebben om rotzooi te trappen. Dan zijn het weer "anti-globalisten", dan noemen ze zich weer "anders-globalisten". | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 12:07 |
quote:Dus als je een bepaald vers maar voor één interpretatie vatbaar vindt, heb je geen manieren. Voor hoeveel interpretaties is "Doffy is een oetlul" vatbaar ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 12:09 |
On topic Akkersloot! ![]() | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 12:19 |
quote:Ik hoef me niet te laten zeggen dat ik geen manieren heb. In elk geval niet door een persoon die het voor één interpretatie vatbaar houden van verzen die gewoon maar voor één interpretatie vatbaar zijn een gebrek aan manieren noemt. Er staat daarover in de feedback nog een vraag aan je open. Dus als je echt van ontopic discussieren houdt beantwoord je het daar. ![]() | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 12:19 |
Prima, daar verder. | |
Godslasteraar | zondag 11 september 2005 @ 12:31 |
quote:Het valt me ook op, onder andere in dat evo-topic, dat veel mensen, en vooral religieuzen, géén idee hebben wat een theorie nu precies is. Op dat moment, dat geroepen wordt dat iets ''maar een theorie is',' weet je al dat ze niet begrijpen dat een theorie het hoogst haalbare is, en een geweldige prestatie waar vreselijk veel inzet aan is voorafgegaan. Die hele discussie over waardenrelativisme en cultuurrelativisme is, als ik het goed heb, opgelaaid na de aanslagen van 11 september. Wat mij een terechte kritiek lijkt is dat men in het Westen veels te bescheiden is over de liberale democratie, die zo duur bevochten is. Mischien ook omdat nogal wat intellectuelen zelf erg veel moeite hebben met democratie en vrijheid van meningsuiting. Het Westen heeft te weinig zelfvertrouwen, alsof islamitische extremisten, en extremisten in het algemeen, iets van waarde te bieden hebben. Alsof de liberale democratie ter discussie staat en de sharia een alternatief zou zijn. Nu ik dit zo type valt mij de overeenkomst op met creationisme/ID die ook van mening zijn dat zij een gelijkwaardig, of zelfs superieur alternatief hebben. Al is dit mischien mijn bias ![]() quote:Tja, de modernisering / industrialisering van Europa, of China en Japan, is ook bijzonder moeizaam, rampzalig zelfs, verlopen. Je kunt je afvragen of die modernisering van bv het Midden Oosten minder problematisch zal zijn. [ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 11-09-2005 12:57:02 ] | |
Godslasteraar | zondag 11 september 2005 @ 12:53 |
quote:Ik kan dat ook niet helemaal volgen, maar je hoort er ook niet zoveel meer van, ze snappen het zelf ook niet meer zo goed. | |
descendent1 | zondag 11 september 2005 @ 12:55 |
Het huidige waardenrelativisme heeft denk ik (in Europa) verschillende oorzaken. Maatschappelijke oorzaken zoals de welvaartstaten, waardoor men alles vanzelfsprekend vindt en niet meer dankbaar is voor 'hoe goed men het eigelijk wel niet heeft'. Of de toenemende secularisering; waardoor de mens meer voor zichzelf leeft en niet meer een al dan niet gefantaseerde hogere entiteit in zijn doen en laten een rol laat spelen. Nog eentje dan: een gebrek aan maatschappelijke -sociale controle, vooral in steden waar een ieder langs elkaar heen leeft. Uiteraard nog veel meer oorzaken. Wat de modernisering van het midden-oosten betreft: Het moderniseringsproces van Europa is niet iets wat van de één op de andere dag gebeurde; het heeft een lange geschiedenis. Een geschiedenis waarin de Europese cultuur, normen, waarden etcetera zijn gevormd. Grotendeels onder invloed van het christendom. Waarden, cultuur etc. hebben zich gedurende de geschiedenis gevormd. Van Gebieden met een andere geschiedenis en een ander normen en waardenstelsel kan dan ook niet worden verwacht dat ze onze waarden en normen, onze route naar de moderniteit klakkeloss overnemen. Zeker niet als deze culturen hun normen en waardenstelsel bedreigd zien door toenemende bemoeienissen vanuit 'het westen'. Dan denk ik aan een spreekwoord over een kat in het nauw die rare sprongen maakt. Het huidige islamitische terrorisme in het westen zie ik ook als een reactie op de westerse bemoeizucht in het oosten; met Israel als belangrijkste uitlaatklep. We moeten (we=westen) onze cultuur, en onze visie op de juiste weg naar moderniteit niet als de enige juiste zien. Zoals Charles Taylor het al in de title van zijn laatste boek verwoordde: 'Moderniteit in meervoud', er zijn meer routes naar moderniteit, en die routes hangen af van culturele geschiedsafhankelijke omstandigheden. | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 13:03 |
Waardenrelativisme is een onderdeel van de rationele manier van denken. Dat heeft verder geen oorzaken, al kan je die er natuurlijk wel aanhangen, behalve dan dat er geen enkele methode bestaat om vastliggende waarden objectief te bepalen. | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 13:14 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Doffy op 11-09-2005 13:16:01 (Flauwekul en gespam) ] | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 19:25 |
quote:Het punt is gekomen dat ik je ge-edit even niet neem. Dus maar naar de feedback. Vooral "gespam" slaat echt nergens op.. | |
Akkersloot | zondag 11 september 2005 @ 20:08 |
quote:Volgens Bensel was meer dan drie keer je "rationeel denken" (relativeren dus) herhalen spam. Dus met slechts drie keer herhalen moet het geen spam meer zijn ![]() quote:Dus jij noemt relativeren een onderdeel van rationeel denken ? Dus dit noem jij rationeel denken: Er staat iets slechts in de koran en dus zeg je "maar zoiets staat ook in de bijbel". Er staat iets slechts in de bijbel en dan zeg je "maar zoiets staat ook in de koran". Er staat iets slechts in de koran en dus zeg je "maar zoiets staat ook in de bijbel". Er staat iets slechts in de bijbel en dan zeg je "maar zoiets staat ook in de koran".Er staat iets slechts in de koran en dus zeg je "maar zoiets staat ook in de bijbel". | |
Doffy | zondag 11 september 2005 @ 23:39 |
Dit is geen bijbel vs. koran topic. Dit gaat over waardenrelativisme. Dat heeft een link met religie, maar is geen excuus om weer eens van leer te trekken, Akkersloot. | |
Akkersloot | maandag 12 september 2005 @ 17:08 |
quote:Blijkbaar mag mijn reactie ineens toch weer wel blijven staan. Is mijn reactie op je pleidooi voor relativeren nu echt iets onder de noemer van "flink van leer trekken" dat ge-edit moest worden. [ Bericht 12% gewijzigd door Akkersloot op 12-09-2005 17:33:34 ] | |
franzo | dinsdag 13 september 2005 @ 08:27 |
quote:Het heeft wel degelijk oorzaken en ZEKER gevolgen. Desatsreuse gevolgen voor de groepen die geconfronteerd worden met concrete vertalingen van het waarderelativisme, terwijl zij die het waarderelativisme prediken er zelf geen hinder van ondervinden....b.v. 'Nee hoor, het is helemaal niet erg als uw kind te veel woorden verkeerd heeft gespeld, we rekenen het goed want we weten wat het kind bedoelt'......De kinderen van deze directrice van een school wordt echter foutloos spellen geleerd op een private school. " Die vrouw in die straat waar elke dag ingebroken wordt, dient zich ook beter te beveiligen'....deze uitspraak van een criminoloog wijst in feite het slachtoffer als dader aan, want de dader is nu eenmaal een produkt van zijn omstandigheden....hij zou dit zeker ook schrijven als hijzelf in zo'n straat woonde niet ? "Ik snap al die commotie niet, wat is er nu erg aan het wonen in een straat waarin alleen islamtieten wonen..' aldus deze politicus die zelf met zijn snikkel in de champagne vanuit een Baarnse villa deze wijsheden debiteert.....zo kun je een hele tijd doorgaan. In ieder geval, het door de (progressieve) intelligentsia gepredikte waarderelativisme vanuit een post-modern nihilisme is zeker niet waardenrvij en gevolgen. Het is deze hypocrisie die Dalrymple aan de kaak stelt.... | |
Doffy | dinsdag 13 september 2005 @ 09:25 |
Het zou mooi zijn als er een absolute moraal valt te geven, maar ik zie die niet. Dat het lullig voor voor mevrouw om zich te moeten beveiligen in een als crimineel bekend staande buurt, ben ik met je eens. Ik noem het echter ook 'a fact of life' en een gevoel van realisme. Natuurlijk moet er veel aan gedaan worden die criminaliteit te voorkomen, maar dat alleen is de oplossing niet. Enfin: het waardenrelativisme komt voort uit het feit dat er geen absolute moraal is. Dus hoe kan je dan bepalen wat "goed" is en wat niet? Dat is toch niets meer dan een kwestie van afspraken? | |
franzo | dinsdag 13 september 2005 @ 13:11 |
quote:Het feit dat er geen absolute moraal bestaat heeft weinig te maken met het feit dat de meeste mensen op deze aarde weten dat b.v. stelen, mishandelen, zinloos geweld plegen, vandalisme, dag in dag uit nietsdoen, je leven vergooien door een verslaving die je naar de kloten helpt etc.etc…niet goed is en niet hoort……dat deze mensen zichzelf vervolgens als slachtoffer presenteren en dus eigenlijk buiten ieder begrip van schuld en eigen verantwoordelijkheid denken te vallen hebben we te danken aan de cynische hypocrisie van de vele (a)-gogen en intellectuelen die de geestelijk weg voor dit mechanisme hebben bereid en nog steeds bereiden….dat is het kernpunt van Dalrymple’s betoog. | |
Doffy | dinsdag 13 september 2005 @ 13:16 |
quote:Oftewel, er wordt hier tóch een absolute moraal geclaimd? Ik vind het er dus alles mee te maken hebben. | |
pastri | dinsdag 13 september 2005 @ 13:45 |
quote:Tsja, zo wordt het wel erg simplistisch vind je ook niet? In principe claim jij er ook een: "er is geen absolute moraal" Ongeacht het feit dat waarden relatief zijn, betekent dat niet dat ze niet deelbaar zijn. Juist vanwege die relativiteit en het afzien van een zeg maar 'hogere macht' die altijd geldende en onveranderbare waarden afdwingt, betekent het dat er dan een afstemming moet plaatsvinden over wat we voor onszelf belangrijk vinden en hoe we dat tot stand willen brengen, danwel hoe we dat in stand willen houden. Het lijkt me vrij onzinnig te ontkennen dat een samenleving bestaat bij de gratie van een gemeenschappelijk waardenstelsel, een gemeenschappelijk kader. Het lijkt me dat ook bij jou de voorkeur bestaat om bijv. rechtvaardigheid middels een instituut te reguleren itt. willekeurig en individueel geweld bijv. Dat er goed onderwijs moet zijn, leefbaarheid in buurten staat toch niet echt ter sprake? De invulling ervan, ok... Vanuit jouw houding lijkt het een beetje alsof, vanwege de relativiteit van waarden, een gesprek over waarden kansloos en onzinnig is. Hoewel de topictitel wellicht wat rigoreus is, is de intentie wat mij betreft niet het propageren van absolute waarden maar het stimuleren van het afstemmen van gedeelde waarden. Het gaat er dus niet om dat dit ten alle tijden slechts 'afspraken' zijn, het gaat om de bereidheid deze afspraken te belichamen vanuit jezelf, dwz. je doet het niet omdat het moet of omdat het zo afgesproken is, maar omdat je het zo wilt en vind dat het zo (zou) moeten. En daar dan de gemene deler van ontdekken. | |
Doffy | dinsdag 13 september 2005 @ 16:42 |
@pastri: natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat er afspraken gemaakt kunnen en moeten worden. Ik zeg ook nergens dat dat níet moet; dat is absoluut níet zinloos en juist wél bijzonder gewenst. Echter, mijn kritiek richt zich tegen diegenen die níet willen relativeren, en dus toch stiekem geloven in een absolute moraal. Getuige de TT en verschillende posts denk ik daarbij vooral aan TS, in dit topic. Het is heel goed om op te roepen tot een gezamelijke moraal, maar ik vind dat ook nogal gratuite. Het is makkelijk om te roepen dat 'stelen, mishandelen, zinloos (heb ik nooit zo begrepen, die term) geweld', etc. fout zijn. Niemand zal ontkennen dat dat zo is (hoewel, als Robin Hood van de rijken steelt, mag het weer wél). Echter, dat soort grote woorden leiden allesbehalve tot oplossingen. Het venijn zit 'm namelijk doorgaans in de grijze gevallen, in de complexe, onduidelijke situaties. Juist in die situaties krijg je echter te maken met het 'relativisme'. Het is dan makkelijk om te roepen dat het allemaal duidelijker en strakker moet, maar dat vind ik goedkoop en, op termijn, gevaarlijk; het is namelijk geen oplossing. De wereld is niet simpel, en dan moet je ook niet doen alsof dat wel zo is. | |
het_fokschaap | dinsdag 13 september 2005 @ 18:00 |
quote:Robin Hood als apocrief ![]() | |
pastri | dinsdag 13 september 2005 @ 18:51 |
doffy: Er bestond bij mij geen enkele twijfel over je begrip ![]() Er bestaat bij mij twijfel over je aanpak vanwege een halsstarrigheid die zich verwoordde in een ware dooddoener. Ik zei: u duikt (of buigt) | |
Doffy | dinsdag 13 september 2005 @ 18:52 |
quote: ![]() | |
pastri | dinsdag 13 september 2005 @ 18:56 |
![]() Ik vond je reactie maar zijdelings inhoudelijk en voornamelijk ontwijkend. Maar who cares ![]() | |
Doffy | dinsdag 13 september 2005 @ 18:57 |
quote:Wat is er ontwijkend aan dan? Welk issue ontduik ik dan? | |
pastri | dinsdag 13 september 2005 @ 19:02 |
Een inhoudelijk gesprek over bepaalde waarden, door de TS aangedragen en door hem van algemeen belang geacht. En naar zijn mening - en de mijne en blijkbaar ook de jouwe - minder relatief zijn dan andere. | |
franzo | dinsdag 13 september 2005 @ 22:49 |
quote:Ik heb het niet zozeer over een algemene moraal als een 'ding a sich'......meer over een bepaald normbesef - al of niet ingegeven door door de genen of de opvoeding of wat dan ook- dat een meerderheid van de mensheid met elkaar deel zonder dit als een absolutum te benoemen. Het is uiteraard gemkkelijk om te roepen dat stelen, mishandelen etc. fout is......mijn en dalrymple's punt is nu juist dat bepaalde mechanismen die leiden tot dit soort gedrag en het instandhouden ervan over het hoofd worden gezien in de 'egalitaire filosofie' van diegene die onderdeel uitmaken van de keten die deze gedragingen 'goedpraten' en jawel, diegenen die uitermate 'gratuit' deze invalshoek verduisteren door te proberen het aangekaarte probleem te abstraheren tot een nietszeggen debat over terminilogie ..... ![]() | |
Doffy | woensdag 14 september 2005 @ 01:14 |
quote:Welk soort gedrag precies, en hoe en waarom wordt dat in stand gehouden door welke mechanismen? quote:Mijn probleem met dit soort discussies is vooral dat er niet gepraat mag worden over terminologie. Immers, dat soort discussies leiden vooral tot relativering van de problemen, en dat is nu juist wat de iniators van dit debat niet willen. Immers, er moet ruimte zijn voor harde taal en korte zinnen. ![]() Maar prove me wrong ![]() | |
LodewijkNapoleon | woensdag 14 september 2005 @ 09:20 |
quote:Bron? bewijs? | |
LodewijkNapoleon | woensdag 14 september 2005 @ 09:27 |
quote:Het postmodernisme (en waardenrelativisme) is juist een reactie op het rationele liberaal democratisch wereldbeeld, en Descartes sprak van een voorlopige moraal, maar had zeker de verwachting ooit een absolute moraal te ontdekken. | |
Doffy | woensdag 14 september 2005 @ 09:38 |
quote:Goed, laat maar zien dan ![]() Ok, zo dan: ik heb nog nooit een ook maar potentiële maatstaf voor het absolute gezien. | |
Doffy | woensdag 14 september 2005 @ 09:42 |
quote:Dat klopt, ja. Helaas slaagde hij daar zelf niet in, en had hij toch weer God nodig om er wat van te maken. Niettemin vind ik Descartes' cogito het begin van elk relativisme. Als het 'ik' niet meer is dan dat wat we met zekerheid kunnen waarnemen, dan is al de rest bij definitie relatief/subjectief. | |
LodewijkNapoleon | woensdag 14 september 2005 @ 11:38 |
quote:Ik denk dat het meer aantoont dat ook al trek je alles in twijfel, dat je toch op gegeven moment op iets absoluuts stuit. Een andere zaak is of de mens ook in staat is een absolute waarheid te kennen/achterhalen (ik denk dus van niet, dat wil dus echter niet zeggen dat die er niet is). Als je het zo bekijkt, vind ik dat dat een hoop van die postmodernistische filosofen nuttige zaken aandragen, een beetje in de trant van tijdelijke moraal. Iets heel anders vind ik het ontkennen van een grondslag en dat als feit te beschouwen. Zelfs als je zegt 'Alles is relatief.', dan zou er alweer één ding absoluut zijn; dat alles relatief is, wat dan weer in tegenspraak is met zichzelf. Als praktisch uitgangspunt zit er verder wel een hoop nuttigs in je posts ![]() ![]() | |
LodewijkNapoleon | woensdag 14 september 2005 @ 11:46 |
quote:Ik ook niet, ik heb ook nog nooit zwaartekracht gezien, ik zie het zelf meer als een nog open gebleven vraag. | |
0d1n | woensdag 14 september 2005 @ 14:23 |
quote:Is iets absoluut als het door de mens gevat kan worden? Lijkt me wel, een absoluut woord, maar bedoel je dan ook niet dat het universum uit 1 ding bestaat? Dat vind ik nogal naief! | |
LodewijkNapoleon | woensdag 14 september 2005 @ 16:31 |
quote:Nee, het hoeft niet door te mens begrepen te kunnen worden om absoluut te zijn, dat vind ik eigenlijk een beetje naief humocentrisme ![]() ![]() quote:Dat is natuurlijk geen een-tweetje, als er een absolute waarheid bestaat, houdt dat niet automatisch in dat er maar 1 ding in het universum is is dat trouwens Schopenhauer in je nick? | |
0d1n | donderdag 15 september 2005 @ 15:09 |
quote:Das Arthur ja! ![]() | |
JAM | zaterdag 17 september 2005 @ 03:10 |
Hey, eindelijk een kreet in WFL waat ik me in kan vinden. Ook ik ben een groot tegenstander van relativisme. Relativisme wil namelijk zeggen, in deze context dan, dat waarden betrekkelijk en subjectief zijn. Dat vind ik naar, omdat het de aanwezigheid ervan nog wel erkent. De moraliteit van de handelingen zijn dan wel relatief en betrekkelijk, maar geoordeeld en gewaardeerd wordt er wel degelijk! Het enige wat we kunnen zeggen over de handelingen -en daar houdt de ethiek1 zich nou eenmaal mee bezig- is dat die handelingen er zijn. Meer kunnen we er niet over zeggen, althans, zonder ons in het ideeële te begeven. Ik begeef mij niet graag in het ideeële. Ik begeef mij het liefste in rokerige jazz-café's waar ik de jongen die achter de bar staat ken en gratis dronken kan worden van muziek, vrouwen en bier. Ik zou me eigenlijk even moeten verdiepen in wat dan hetgene in de relativist is dat hem dicteert of iets goed of kwaad is om te doen. Nu ja, ik ga wel eens even op zoek. Tijdens zijn wandeling door de bergen, zag Richard een man die een springbok in zijn reet neukte. 'Nu ja!', sprak Richard de relativist; 'Dat vind ik toch betrekkelijk smerig van je!' ![]() 1. - Kutvak. | |
franzo | zondag 18 september 2005 @ 00:03 |
quote: ![]() Ach, ethiek....het waardenvrije paradijs van de observators........leuk voorbeeld trouwens... ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 18 september 2005 @ 10:47 |
Ik zou het niemand aanraden om een springbok in zijn reet te neuken. Dat zou je nog wel eens duur kunnen komen te staan. ![]() | |
Doffy | zondag 18 september 2005 @ 19:32 |
quote:Soms bekruipen mij toch vreemde gedachten over de wijsheid die jij soms ten toon spreidt... ![]() | |
Lupa_Solitaria | zondag 18 september 2005 @ 19:34 |
quote:LOL |