abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30418469

Bron: Metro

"PvdA-collega Crone constateert dat het wel degelijk mogelijk blijkt om via het overheidsbeleid de economische groei te stimuleren."

Goh. Echt waar? Wat zijn dit voor rare simpele tafeltjeswijsheden? Ja, natuurlijk kan je economische groei stimuleren door overheidsbeleid !
pi_30418558
Is dit een verkapt "dit kabinet doet het niet eens zo slecht" complimentje van de PvdA?
pi_30418680
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:50 schreef Chewie het volgende:
Is dit een verkapt "dit kabinet doet het niet eens zo slecht" complimentje van de PvdA?
Een goede groeicijfer voor de economie zal een flinke slag toebrengen aan de zetelwinst van de PvdA bij de verkiezingen.
pi_30421645
wat doet die foto van zalm daar, Zalm is toch een VVD'er?
-
pi_30421875
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:50 schreef Chewie het volgende:
Tja, omdat er een succesje geboekt is met iets dat eigenlijk men vooraf juist niet van plan was, nl meer gaan uitgeven als overheid, en extra overheidsbestedingen als iets gezien wordt dat nogal 'links" is, de groei stimulern door extra overheidsuitgaven en minder sparen ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30422762
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:32 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Tja, omdat er een succesje geboekt is met iets dat eigenlijk men vooraf juist niet van plan was, nl meer gaan uitgeven als overheid, en extra overheidsbestedingen als iets gezien wordt dat nogal 'links" is, de groei stimulern door extra overheidsuitgaven en minder sparen ...
Dat haal ik anders niet uit het artikel, die noemt namelijk als effecten de
lastenverlichting (geen extra overheidsuitgaven maar minder inkomsten), minder krimp consumentenuitgaven en flink gestegen export.

Verder neemt het financieringstekort ook nog eens af wat ook een indicatie kan zijn van minder overheidsbestedingen.

Geen typisch linkse maatregelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2005 14:59:36 ]
pi_30424193
Tsk tsk tsk Neem eens een voorbeeld aan Zalmpje en verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is. Voorlopig is de economische groei in 2005 nog erg laag en moet 2006 nog beginnen. Eerst zien, dan geloven, zeker aangezien er nu verkiezingen aankomen en ik het absoluut zie gebeuren dat er vlak na de verkiezingen "plotseling" nieuwe tegenvallers zullen worden aangekondigd.

Verder is er natuurlijk wel wat meer nodig dan 2,5% groei om Nederland weer op de rails te krijgen, zeker aangezien de inflatie ook weer in de lift zit en ook de 2% nadert.
pi_30425670
Extra overheidsbestedingen dan ze binnenkrijgen zal alleen maar leiden tot meer inflatie, dat heeft het verleden ook wel bewezen. Zeker met die hoge olieprijs wordt de hogere economische groei totaal teniet gedaan aan de hogere inflatie.
pi_30425827
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:40 schreef Vhiper het volgende:
Tsk tsk tsk Neem eens een voorbeeld aan Zalmpje en verkoop de huid niet voordat de beer geschoten is. Voorlopig is de economische groei in 2005 nog erg laag en moet 2006 nog beginnen. Eerst zien, dan geloven, zeker aangezien er nu verkiezingen aankomen en ik het absoluut zie gebeuren dat er vlak na de verkiezingen "plotseling" nieuwe tegenvallers zullen worden aangekondigd.

Verder is er natuurlijk wel wat meer nodig dan 2,5% groei om Nederland weer op de rails te krijgen, zeker aangezien de inflatie ook weer in de lift zit en ook de 2% nadert.
Hoewel ik het niet vaak met Zalm eens ben geef ik hem nu groot gelijk, of de voorspellingen van het cpb uitkomen is maar zeer de vraag, vooral omdat ze de laatste jaren uitgingen van een veel te lage olieprijs.

De ramingen die ze nu doen zijn gebaseerd op een olieprijs van 50 dollar . Nou mag ik kapot vallen als de olieprijs volgend jaar gemiddeld uitkomt op 50 dollar...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:34:33 #10
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_30426055
Lastenverlichting leidt tot economische groei, goh, wat een verrassing Had men dat maar ingezien voordat het kabinet aantrad en de belastingen gingen verhogen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:18:09 #11
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30427356
blijft vaag wat PvdA bedoelt.

ben benieuwt
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')