abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:20:56 #252
35189 Troel
scherp en bot
pi_34652426
In hoeverre is het trouwens verstandig om een tweedehande aquarium te kopen?

Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn, maar hoe groot is de kans dat er wat mis mee is en dergelijke? (Als in, en ik zijn beide leken, en kunnen dus niet zien of er wat mis is met zo'n ding)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34654674
Oh dat kun je gauw genoeg zien hoor. Vraag de eigenaar hem maar eens vol met water te zetten als jullie hem komen bezichtigen.

Let verder ook op de kit en op randjes en dergelijke. En er zullen hier vast nog wel meer mensen zijn die tips hebben...
pi_34656765
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 18:38 schreef MadGuy het volgende:
Oh dat kun je gauw genoeg zien hoor. Vraag de eigenaar hem maar eens vol met water te zetten als jullie hem komen bezichtigen.

Let verder ook op de kit en op randjes en dergelijke. En er zullen hier vast nog wel meer mensen zijn die tips hebben...
en met virussen in de bak?
pi_34657027
In de bak? Gewoon goed schoonmaken met warm en schoon water.
pi_34662665
hmm nou ik heb ooit gehoord van iemand die een of ander virus in zn aquarium had en toen nog een paar keer na goed grondig reinigen geprobeert heeft om opnieuw te starten maar gewoon telkens hetzelfde virus de vissen de nek om deed
pi_34663295
Dat kan de besten wel overkomen natuurlijk. Toch heb ik het idee dat zo'n virus eerder bij de vissen heerst dan in de bak. Wanneer de balans in zo'n bak dan enorm schommelt of uitgesproken slecht is, steekt het virus de kop weer op. Heel naar allemaal...
pi_34665351
van virussen heb ik echt nog nooi gehoord...

je moet natuurlijk wel het filtermateriaal enzo vervangen maar als het water uit zo'n bak is en hij staat een tijdje droog kan er vrij weinig misgaan. voordat je hem difinitief vult een paar keer doorspoelen natuurlijk maarja dat moet met een nieuw aquarium ook
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_34689146
schoonmaken met azijn werkt erg goed, verwijdert namelijk ook meteen kalkresten.
theoretisch gezien kan dat met die virussen wel, maar praktisch gezien lijkt die kans me erg klein. groter probleem bij aquaria zijn sowieso bacterialen infecties. maar met schoonmaken kun je een hoop voorkomen. overigens heb ik alleen maar tweedehandse aquaria (3). Waarom zou je meer betalen?
pi_34700175
Nou 1e hands heeft geen krassen, is in geweldige staat, schoon, en voldoet precies aan de afmetingen die jij wilt hebben.

Ik zit nu met een 200x50x40... anders had ik wel een 200x60x60 gehad als ik geen tweede hands op de kop kon tikken

Overigens is biologisch (natuur) azijn ofso geschikt voor het schoonmaken van je aquarium, nadeel ervan is dat je kitranden oplossen.

Ik heb mijn super ranzige op de kop getikte bak schoongemaakt met een schuursponsje en een lading chloor, daarna 2x nagespoelt en volledig leeg gehaald, weer opgevult en daarna bodem/easy life erin en je hebt een clean start
pi_34726294
ik heb een vraagje... Ik heb dus twee dalmatinervisjes, ik weet niet hoe ze officieel heten. Ze hebben de vorm van een gewone goudvis, maar zijn dus wit met zwarte stippen. Toen ik ze een maand of 2 terug gekocht heb, was er een overwegend wit en een overwegen zwart. Maar de witte krijgt steeds meer vlekken de zwarte is nu bijna egaal zwart... Hoort dit bij deze visjes? En worden ze uiteindelijk allebei helemaal zwart?
I had a signature once. It was awful.
pi_34728746
Dat zou heel goed kunnen als je ze jong hebt verkocht. Ik ken de vis die je bedoelt zelf niet, maar
vissen veranderen van kleur naarmate ze overgaan in levensfase (van jeugd naar de voorplantingsrijpheid). Dit is niet regel, maar komt vaak voor.

Het kan ook door de stress zijn dat de vis verandert van kleur. Mocht hij niet genoeg ruimte hebben, zijn de waterwaarden niet gezond of wordt sterk onderdrukt door een andere vis, dan zal hij niet zijn ware kleuren laten zien.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 20:16:33 #263
35189 Troel
scherp en bot
pi_34738653
Vandaag zijn we verschillende zaken langsgeweest om te kijken naar aquaria.

Bij de ene zaak was er iemand die volgens mij nog minder verstand had van vissen dan ik, bij de andere hadden we iemand die er wel degelijk verstand van had.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_34744050
Ik kom ook wel eens in een zaak in Rotterdam waar een meisje werkt die er he-le-maal geen verstand van heeft. Nu kan dat natuurlijk best gebeuren als je er net werkt. Maar ik zou me dan toch eens gaan verdiepen als ik er langer zou werken. Al was het alleen maar om te weten waar je zelf mee bezig bent... :')
pi_34748835
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 22:47 schreef MadGuy het volgende:
Ik kom ook wel eens in een zaak in Rotterdam waar een meisje werkt die er he-le-maal geen verstand van heeft. Nu kan dat natuurlijk best gebeuren als je er net werkt. Maar ik zou me dan toch eens gaan verdiepen als ik er langer zou werken. Al was het alleen maar om te weten waar je zelf mee bezig bent... :\')
:') kun je ook wel leuke grappen mee uithalen als d'r baas dr ook is. :')
  zondag 5 februari 2006 @ 13:41:55 #266
69950 MadGuy
Fever Ray
  zondag 5 februari 2006 @ 16:34:06 #267
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_34764415
Ik heb eigenlijk een paar vraagjes:

ik heb een 80cm jewel-bak. Hierin wil ik slakkenhuiscichliden gaan houden. Ik heb er nu een paartje Lamprologus Similis in zitten, samen met Marlieri's. Deze Marlieri's zijn mij echter wat te aggressief, dus daar wil ik van af (iemand interesse? gratis af te halen in Zoetermeer). Maargoed, ik wil dus verder met die similis-jes. Het lijkt mij leuk om er daarvan nog een aantal bij te zetten, maar hoeveel kan?
en kan ik Lamprologus Similis combineren met de volgende vissen, en waarom wel f waarom niet:
- otocinclus affinis
- hara jerdoni
- marmer bijlzalmpjes
- corydoras habrosus

ik zat zelf te denken aan een stuk of 8-10 lamprologus, en dan met van bovenstaande soorten elk 4 ofzo (bijlzalmpjes 6-8)

kan dat?
  zondag 5 februari 2006 @ 19:43:12 #268
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_34770581
Volgens mij gaat wat je wilt problemen geven, aangezien de genoemde vissen alle andere waterwaardes fijn vinden.

De Lamprologus Similis vind een pH van 7,5-8 en een GH van 8-12 graden prettig, terwijl de Otocinclus wel ongeveer dezelfde hardheid prefereert, maar daarentegen ook een zuurtegraad van 6-7... De marmerbijlzalm vindt dan weer dezelfde zuurtegraad als de Lampro fijn, maar wil liever zachter water. Ook de Corydoras zitten wat zuurtegraad én hardheid betreft lager dan de Lampro's in waardes...

Bedoel je met Hara Jerdoni de Hara Hara? Die prefereert weer een hoge GH, maar een lage zuurtegraad (6-6,5 pH).
  FOK!fotograaf maandag 6 februari 2006 @ 10:28:32 #269
13368 NiGeLaToR
pi_34787241
Hey cool, ik heb ook een aquarium, zo'n 60 liter jewel startersding..
Ik heb daar een diversiteit aan beestjes in zitten:
- haaimeerval
- groene kogelvis
- 11 kegelvlekbarbelen
- 2 andere barbeeltjes
- 1 zwarte tetra
- 2 (of 1) indische modderkruipers
- 2 siamese algeneters

En, 't leeft. Ik doe vooral weinig met die bak. Beetje voeren, net genoeg dat de vleeseters niet aan de andere vissen beginnen en een beetje het filter schoonmaken. Merk dat dit de vissen het beste bekoort. Wil wel een grotere bak, maar.. tjah, wat wanneer en hoe weet ik nog niet.
pi_34788002
Uhmm Nigelator, kleine opmerking over één van je vissen. Ik denk dat in het algemeen de bak wel vrij vol zit maar dit vind ik zeker weten wat extreem. Dit staat op Aquavisie:

Siamese Algeneter
Lengte vd vis : tot 27 cm
Min.lengte aquarium : 120 cm

Op jeugdige leeftijd (tot 10 cm) is deze vis geschikt voor het gezelschapsaquarium maar daarna gaat hij een territorium opbouwen en wordt dus agressief ten opzichte van medebewoners. Ook vergrijpt hij zich aan het lichaam van medebewoners.(bv Maanvissen) Het aquarium moet ingericht worden met planten en voldoende schuilmogelijkheden.

Dus ik weet niet hoe groot je algeneters zijn, maar ik denk dat je ze niet voor eeuwig in dit kleine bakje kan houden!
  FOK!fotograaf maandag 6 februari 2006 @ 11:46:04 #271
13368 NiGeLaToR
pi_34789326
Cool, toen ik een 15 liter bakje had heb ik ze zelfs met succes gehouden. Nooit geweten dus.
Heb ze nog geen andere vissen aan zien vallen, zie ze soms wel een territorium dans doen, dan zuigen ze zich aan elkaars zuignappen vast en draaien zo een poosje om elkaar heen.
Bak zit inderdaad vol, is een beetje .. tjah.. gebeurd.
De haaibarbeel zit niet op z'n plek, blijft steeds bij 't filter hangen (moet zwemmen natuurlijk) en reageert soms erg wild.
Overigens zijn mijn siamezen klein, ze verstoppen zich tussen de stenen en komen in de schemer wat van 't raam afknabbelen.

Overigens ben ik blij dat beide brakwatervissen het goed doen bij me.
pi_34790857
Ach als je toch naar een grotere bak wil op z'n tijd zullen ze het nog wel even volhouden....
  FOK!fotograaf maandag 6 februari 2006 @ 13:00:28 #273
13368 NiGeLaToR
pi_34791576
Dat hoop ik dan maar
Ik merk dat ik soms even te weinig aandacht geef aan de bak en dat kost soms wel eens een visje het leven. Zo was m'n pompje ooit verstopt door babyslakjes, waardoor de boel te goor was geworden.. (nu heb ik geen slakjes meer, door 't kogelvisje)
pi_34801205
Vandaag weer inkopen gedaan!

10 Bijlzalmen

4 algeneters

Alleen ben ik hier nu dus de naam van kwijt! Iemand?

Ook heb ik een JBL Proflora CO² Set Vario 500 Profi 1 gehaald om mijn planten nog een boost te geven!

Overzicht

Overzicht

Water is nog wat wittig door de Easylife van vanmorgen....

Alle vissen zijn nu lekker actief Ook de kardinalen beginnen nu een mooie school te vormen nadat ik de nieuwe vissen erbij heb gezet!
pi_34801338
Ik blijf die bijltjes toch grappige vissen vinden!
pi_34801455
ik vind zelf wat meer planten mooier.

Je hout is wel heel mooi

en die algeneter heb ik nog nooit gezien ...
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_34801556
Nee precies ik vind zelf ook meer planten mooier. Maar er zitten een paar bij die vrij groot moeten worden en die je dan kan stekken, alleen groeiden ze niet echt best. Daarom heb ik nu het CO2 aangeschaft.
pi_34802632
ik heb ook gemarmerde bijlzalmen, erg leuke visjes idd.
pi_35142710
Hey allemaal...

Ik heb een Paludarium gekocht.
Deze is qua afmetingen:
2 meter hoog,
1,40 m breed
60 cm diep.

Hierin zitten 9 gifkikkers (epidobates tricolor), 2 vuurbuikpadden en 3 gifkikkervisjes.

Hierin zit een watergedeelte van 15 cm hoog, 140 breed en 60 diep..
Heb gisteren een scuba 100w gehaald van Sicce.

Aangezet op 26 graden.
Het water was 14 graden.

Oude was kapot gegaan dus vervangen voor deze.

Nu kom ik vanochtend beneden, zie ik dat het water na 1 nacht nogsteeds 15c is.
Lampje brand ook niet als ik goed kijk.. Heb in het water gevoeld en het element is niet echt warm te noemen... Eigenlijk gewoon net als het water...

Weet iemand hoe en wat? Duurt het effe tot hij het water heeft opgewarmt? Of?
Als je meer info nodig hebt, shoot.
pi_35145346
Ik zou zeggen dat die allang gewerkt moet hebben. Heb je het element wel eerst laten wennen aan de huidige warmte voordat je hem aanzette?
pi_35145687
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 10:50 schreef MadGuy het volgende:
Ik zou zeggen dat die allang gewerkt moet hebben. Heb je het element wel eerst laten wennen aan de huidige warmte voordat je hem aanzette?
Nope... wrom?
pi_35145740
Meestal staat dat in de beschrijving.
pi_35146340
quote:
Op maandag 6 februari 2006 11:46 schreef NiGeLaToR het volgende:
Cool, toen ik een 15 liter bakje had heb ik ze zelfs met succes gehouden. Nooit geweten dus.
Heb ze nog geen andere vissen aan zien vallen, zie ze soms wel een territorium dans doen, dan zuigen ze zich aan elkaars zuignappen vast en draaien zo een poosje om elkaar heen.
Ik denk dat ik dat raadsel op kan lossen met het volgende stukje tekst:
quote:
Epalzeorhynchus siamensis (ook Crossocheilus siamensis): Siamese Algeneter, is de enige algeneter die ook rode algen (penseelaglen,...) eet. De naam Epalzeorhynchus is in de huidige nomenclatuur vervangen door Crossocheilus. Ze zijn volgroeid na twee jaar en worden zo'n 10 à 15 cm. Kenmerkend is de zwarte streep over het hele lichaam. Het zijn vinnige en vlotte zwemmers die in groep maar ook solitair of als paar gehouden kunnen worden. Het zijn ook goede springers. Siamese algeneters zitten vaak achter elkaar aan en lijken te vechten maar ze kwetsen elkaar niet. Andere vissen laten ze met rust. Door hun actief zwemgedrag zijn ze niet aan te raden voor sommige rustige vissen. Voor sommige dwergchicliden kan het stresserend zijn en zal het paarproces verstoord worden. Je mag ze niet samen zetten met Epalzeorhynchus bicolor (Rode Vuurstaart), daar het een agressieve soortgenoot is. Het probleem met deze vis is dat in de handel vaak een sterk gelijkende vis wordt verkocht als Siamese Algeneter. Het gaat hier echter om de Epalzeorhynchus sp. (Garra taeniata). Zeker als de vissen nog jong en klein zijn is het verschil niet makkelijk te zien voor de nietsvermoedende koper. Het nadeel van deze vis is dat hij over een aantal eigenschappen beschikt die verschillen van de siamensis. Het betreft hier ook een algeneter, maar hij eet geen... rode algen. Hij stelt ook meer eisen aan de waterkwaliteit. Deze vissen zijn bovendien (vooral op oudere leeftijd) echt agressief tegenover elkaar en je houdt dan ook best maar één exemplaar per aquarium. Bij kleiner aquariums gaan ze ook andere vissen lastig vallen.
Er zijn dus twee vissen die Siameze algeneter genoemd worden.
pi_35146660
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:04 schreef MadGuy het volgende:
Meestal staat dat in de beschrijving.
Zit er niet bij... Geen handleiding..> Alleen een precaution ding dat je hem niet mag vastpakken als hij heet is etc...

Maar het water was warmer dan het magazijn waarin hij lag.
pi_35146829
Het wordt meestal aangeraden het element eerst een minuut of 15 in het water te leggen zonder het aan te zetten, zodat de elementen zich aan kunnen passen aan de huidige temperatuur. Daarna zet je hem aan en moet die goed gaan werken en moet je het lichtje al gaan zien branden.

Je kunt het anders ook even proberen in een emmer koud water en dan je element op 25 graden zetten ofzo. Merk je een tijdje echt dat het water nog koud is zou ik ermee terug gaan naar de winkel.
pi_35147362
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:25 schreef Bouddalain het volgende:
Er zijn dus twee vissen die Siameze algeneter genoemd worden.
dat stukje tekst klopt niet. de echte siamensis wordt naar mijn weten nooit verward met een bicolor, maar met de valse siamese algeneter, die vaak ook in het oranje wordt verkocht. De echte heeft echter geen zuignap (en de bicolor ook niet). de valse wel.

plaatje voor de verduidelijking:

de echte:

de nepper:

Helaas is dat nog niet het einde van het verhaal, er zijn nog andere vissen die als siamensis verkocht worden, en er veel meer op lijken. Ik had ooit een mooi plaatje waar de verschillen op werden uitgelegd, maar die kan ik helaas niet vinden. Ik weet nog wel de kenmerken. De echte siamensis heeft:
-geen zuigmond
-4 van die draadjes langs zijn mond
-zwarte streep loop door over zijn staartvin
-transparante vinnen

hier nog een plaatje van een andere nepper:

Helaas is alleen de echte een goede algeneter, bovendien kunnen de andere ook erg territoriaal zijn, en aggressie tov andere vissen vertonen. Goed uitkijken wat je koopt dus.
pi_35178532
Help! Mijn bak heeft ontzettend veel last van alg, het ziet er niet meer uit... Ik heb er wel 4 algenetertjes in rondzwemmen, maar die lijken hun werk alles behalve te doen. Wat kan ik nog meer aan alg doen?
pi_35178584
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 08:51 schreef zoeperzazke het volgende:
Help! Mijn bak heeft ontzettend veel last van alg, het ziet er niet meer uit... Ik heb er wel 4 algenetertjes in rondzwemmen, maar die lijken hun werk alles behalve te doen. Wat kan ik nog meer aan alg doen?
zoveel. vertel eerst maar eens wat meer over je bak.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 09:23:51 #289
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_35179107
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 08:51 schreef zoeperzazke het volgende:
Hoe lang heb je je verlichting aanstaan per dag?
En wat voor alg is het (kleur/ structuur/ plaats)?
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_35179180
Nouja, zoals ik een paar pagina's eerder bekend heb heb ik teveel vissen erin zitten *bloos*... Het is een 60x30x30 aquarium. Het licht zet ik 's ochtends aan en doe ik 's avonds uit (dus meestal aan van 8 tot 10)... De alg is groen en zit op de wanden (dat is eraf te krabben), op de planten en op de decoratie...
pi_35179222
8-10 is te lang, maximaal 12 uur.
geen zonlicht
regelmaat is erg belangrijk bij belichten, dus neem een tijdklok.
pi_35179240
Ok, dan doe ik het licht eerder uit. Zonlicht valt er heel weinig in, wel een beetje, maar hij staat op de donkerste plaats in de huiskamer wel... Maar de decoratiestukken kan ik denk ik gewoon schoonwassen, maar wat kan ik aan de aanslag op de planten doen?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 09:36:15 #293
53851 BoNi
pi_35179329
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 09:30 schreef zoeperzazke het volgende:
Ok, dan doe ik het licht eerder uit. Zonlicht valt er heel weinig in, wel een beetje, maar hij staat op de donkerste plaats in de huiskamer wel... Maar de decoratiestukken kan ik denk ik gewoon schoonwassen, maar wat kan ik aan de aanslag op de planten doen?
In principe is wat alg helemaal geen bezwaar (ik vind het zelf wel mooi zelfs) zolang het maar niet overheerst.
Op het moment dat je wat aan de verlichting (en wellicht de bezetting) doet zal de hoeveelheid alg ook afnemen.
Ikzelf heb daarnaast een aantal garnaaltjes in mijn bak zitten die ook erg goed raad weten met alg...
Schitterend!
pi_35179340
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 09:30 schreef zoeperzazke het volgende:
kun je weinig aan doen. sommige planten kun je een chloorbad geven, maar dat is voor gevorderden. en koop een tijdschakelaar! (kost tegenwoordig nog maar 2 euro of zo)
pi_35179411
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 11:44 schreef MadGuy het volgende:
Het wordt meestal aangeraden het element eerst een minuut of 15 in het water te leggen zonder het aan te zetten, zodat de elementen zich aan kunnen passen aan de huidige temperatuur. Daarna zet je hem aan en moet die goed gaan werken en moet je het lichtje al gaan zien branden.

Je kunt het anders ook even proberen in een emmer koud water en dan je element op 25 graden zetten ofzo. Merk je een tijdje echt dat het water nog koud is zou ik ermee terug gaan naar de winkel.
Gisteren uit gevonden dat de andere pas aansloeg als ik hem op 30 graden zetten (wat te warm is)
Nu nieuwe gehaald, stond vanochtend op 21c.
pi_35179462
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 09:36 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

kun je weinig aan doen. sommige planten kun je een chloorbad geven, maar dat is voor gevorderden. en koop een tijdschakelaar! (kost tegenwoordig nog maar 2 euro of zo)
Hm, dan waag ik er me maar niet aan want ik weet er echt niet veel van Een tijdschakelaar heb ik wel liggen, maar ik weet niet hoe die dingen werken, probeer al een paar weken mn vriend zover te krijgen dattie hem inschakelt... Zal het vanavond nog eens heel dringend proberen
pi_35192086
meer algen etertjes helpt bijna nooit dus nu niet in alle haast garnalen ofzo gaak kopen.

eerst eens dat licht goed maken dmv die tijdschakelaar, en als je evt. plantenvoeding toevoegd moet je dat een tijdje flink minderen of er helemaal mee stoppen tot de alg weg is
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_35197527
Ik denk net als gtsmrt dat het veel verstandiger is om eerst de oorzaken aan te pakken. Dus eerst kijken hoe het met 12 uur licht verloopt en het minderen van voeren en plantenvoeding. Misschien is het ook handig een nitraattestje te doen.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 18:50:58 #299
53851 BoNi
pi_35198413
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:04 schreef gtsmrt het volgende:
meer algen etertjes helpt bijna nooit dus nu niet in alle haast garnalen ofzo gaak kopen.

eerst eens dat licht goed maken dmv die tijdschakelaar, en als je evt. plantenvoeding toevoegd moet je dat een tijdje flink minderen of er helemaal mee stoppen tot de alg weg is
Heb je helemaal gelijk in, zo bedoelde ik mijn post ook niet....
Hoop niet dat ze direct naar de winkel is gerend om garnalen te gaan kopen...
Schitterend!
pi_35200029
nee, absoluut niet, er kunnen echt geen vissen of levende dingen meer bij, het moet eerst even verder 'uitsterven'.... Ik vind het al ze erg dat mijn bak zo ontzettend te vol zit
Dankjullie wel voor alle adviezen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')