abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 september 2005 @ 10:45:15 #101
53141 Rodie83
Mystery(land)
pi_30477433
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 09:08 schreef kepler het volgende:

[..]

maar dat laatste is dus nu juist de hele uitdaging een AI systeem ontwerpen dat een menselijke reaktie geeft. Alleen de tijd zal het ons leren denk ik
Het grootste probleem bij het nabootsen van menselijk gedrag is dat menselijk gedrag niet enkel bestaat uit de simpele manier van "if/then" gedrag. Mensen hebben emoties en een referentiekader op basis waarvan beslissingen genomen worden. Maar niet iedereen in een gelijke situatie met een gelijke emotie maakt dezelfde beslissing (door het referentiekader).

Met andere woorden: menselijk gedrag is uniek en daarom nooit volledig na te bootsen. Binnen games zou een AI van dien soort ook heel lastig worden. Stel dat de computer een beslissing maakt aan de hand van jouw acties die niet voorzien was door de maker? Dat is mogelijk als je een mens nabootst, want zoals al gezegd: gedrag is uniek en niet (of zeer gedeeltelijk) voorspelbaar.

Uiteindelijk zal een verbetering van de AI waarschijnlijk gaan bestaan uit een verbreding van de "if/then" argumentatie. Zoals Gamedemon al zei, er zit een heel schema achter met rijen en rijen code over wat te doen in welke situatie. Met deze generatie is het natuurlijk wél mogelijk nóg meer van die argumentatie te implementeren.
Tieske - lvl 60 Druid - Magtheridon
De theorie van het autorijden door H. de Vries, 2004:
"Wat je niet ziet, is er niet"
"Boem is ho, plons is water"
pi_30478044
Lijkt me ook irritant als net jij een manisch depressieve NPC krijgt.

Of een eindbaas met plankenkoorts.
[22:01] <MrSubtle> jij bent het slimste bijdehandte kutjoch dat ik ooit heb gesproken :|
http://files.fok.nl/games.fok/junk/hugedick.jpg
pi_30495808
Whehe, dat je vijanden gewoon wegrennen als ze bang zijn. Gewoon altijd een brede neger als hoofdpersoon nemen.
En welk iq zou je je tegenstanders moeten geven? Zometeen heb je een te ziek slimme gast tegenover je staan of loopt hij juist alleen maar te kwijlen over een ingame pornoblaadje.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
  zondag 11 september 2005 @ 22:41:15 #104
34586 kepler
No bounce, no play
pi_30499258
ok ik bedoelde dus niet letterlijk een menselijke reactie, maar iets wat er in de buurt komt. Ik weet wel dat een AI die echt menselijk is nog lang niet haalbaar is, maar het kan zeker wel verbeterd worden. Ook tijdens de next-gen generatie zal echt menselijk gedrag niet gehaald worden.

het programmeren gebruikt idd if/then, maar ik heb begrepen dat je ook algoritmes kunt gebruiken voor zogenaamde willekeurige beslissingen (of juist op basis van 'emoties' ). En wat Rodie zegt dat je dan niet meer kan inspelen op het gedrag van de NPC's; dat is juist de uitdaging dan natuurlijk.

Het 'unieke' gedrag (als dit mogelijk is) van NPC's zorgt juist voor een veel bredere game-ervaring. Het zou echt cool zijn dat je dus NPC's kunt herkennen aan hun gedrag, of dat je een soort van vriendenband kunt opbouwen. Tuurlijk zijn dit soort dingen moeilijk in te bouwen in een game, want stel dat een belangrijke NPC 'zelf' besluit dat hij je niet aardig vind... Maar op alles is een oplossing te vinden Dit zijn dan spellen die de gamewereld kunnen veranderen (hoop ik althans)
The line is a dot to you!
pi_30499513
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:41 schreef kepler het volgende:
ok ik bedoelde dus niet letterlijk een menselijke reactie, maar iets wat er in de buurt komt. Ik weet wel dat een AI die echt menselijk is nog lang niet haalbaar is, maar het kan zeker wel verbeterd worden. Ook tijdens de next-gen generatie zal echt menselijk gedrag niet gehaald worden.

het programmeren gebruikt idd if/then, maar ik heb begrepen dat je ook algoritmes kunt gebruiken voor zogenaamde willekeurige beslissingen (of juist op basis van 'emoties' ). En wat Rodie zegt dat je dan niet meer kan inspelen op het gedrag van de NPC's; dat is juist de uitdaging dan natuurlijk.

Het 'unieke' gedrag (als dit mogelijk is) van NPC's zorgt juist voor een veel bredere game-ervaring. Het zou echt cool zijn dat je dus NPC's kunt herkennen aan hun gedrag, of dat je een soort van vriendenband kunt opbouwen. Tuurlijk zijn dit soort dingen moeilijk in te bouwen in een game, want stel dat een belangrijke NPC 'zelf' besluit dat hij je niet aardig vind... Maar op alles is een oplossing te vinden Dit zijn dan spellen die de gamewereld kunnen veranderen (hoop ik althans)
In een game als Oblivion zou dit heel goed uitgewerkt kunnen worden. Zelfs personages met vooroordelen moeten kunnen. Zo vonden bepaalde personages in morrowind je ook al niet aardig als je van een bepaald ras was enz. Als je maar een mogelijkheid beschikbaar stelt om het op een andere manier op te lossen is er geen probleem.
En in principe werkt een menselijk brein ook wel met actie -> reactie, maar het is allemaal nogal complex. Zolang nog niet ontdekt is hoe het menselijk brein werkt zal echte AI ook wel niet uitgevonden worden.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_30499527
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:41 schreef kepler het volgende:
Dit zijn dan spellen die de gamewereld kunnen veranderen (hoop ik althans)
Ik verwacht niet dat er überhaupt nog spellen komen die de gamewereld zullen veranderen. De ontwikkelingen gaat te geleidelijk daarvoor.
pi_30499613
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:48 schreef P-Style het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat er überhaupt nog spellen komen die de gamewereld zullen veranderen. De ontwikkelingen gaat te geleidelijk daarvoor.
Kijk naar een game als spore, als dat goed uitgewerkt wordt is het toch wel een revolutionaire game.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
  zondag 11 september 2005 @ 22:51:38 #108
34586 kepler
No bounce, no play
pi_30499646
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:48 schreef P-Style het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat er überhaupt nog spellen komen die de gamewereld zullen veranderen. De ontwikkelingen gaat te geleidelijk daarvoor.
waarom niet? Half-Life 1 en GTA3 zijn goede voorbeelden die de gameswereld aardig hebben verandert, althans naar mijn bescheiden mening dan
The line is a dot to you!
pi_30499674
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:50 schreef peristilius het volgende:
Kijk naar een game als spore, als dat goed uitgewerkt wordt is het toch wel een revolutionaire game.
Nog nóóit van gehoord! Vertel eens iets over "spore"! (of geef een link...)
  zondag 11 september 2005 @ 22:52:58 #110
34586 kepler
No bounce, no play
pi_30499695
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:52 schreef P-Style het volgende:

[..]

Nog nóóit van gehoord! Vertel eens iets over "spore"! (of geef een link...)
grote winnaar van de E3 dit jaar, en komt ook naar de 360
The line is a dot to you!
pi_30499712
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:51 schreef kepler het volgende:
waarom niet? Half-Life 1 en GTA3 zijn goede voorbeelden die de gameswereld aardig hebben verandert, althans naar mijn bescheiden mening dan
Leg eens uit... Hoe goed de games ook waren, revolutionair kan ik ze echt niet noemen.
pi_30499768
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:48 schreef peristilius het volgende:

[..]

Zo vonden bepaalde personages in morrowind je ook al niet aardig als je van een bepaald ras was enz.
If Orc , Hate = no nice answers
If Elf , love = Tell everything
redelijk simpel en heeft weinig met ai te maken
RRoD : Het is niet de vraag OF het gebeurt, maar WANNEER het gebeurt!
pi_30499807
Whahaha GTA 3 een verandering. Je bedoelt van 2D naar 3D, alleen dat was al enkele jaartjes voor dit spel gedaan hoor.
"What will I get for christmas santa?"
-" Well Andy, you'll get cancer."
XBL gamertag: MaskedMuchachoO
pi_30499811
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:52 schreef P-Style het volgende:

[..]

Nog nóóit van gehoord! Vertel eens iets over "spore"! (of geef een link...)
http://www.gamespot.com/pc/strategy/spore/preview_6125451.html
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_30499849
Ah.. gevonden. spore.ea.com. Ziet er erg cool en origineel uit!
pi_30499889
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:54 schreef Gamedemon het volgende:

[..]

If Orc , Hate = no nice answers
If Elf , love = Tell everything
redelijk simpel en heeft weinig met ai te maken
Het is simpel, maar uiteindelijk denken mensen ook in acties en reacties. Als jij een leipe post ziet vind je degene die hem geplaatst heeft ook een mafkees en zal je in de toekomst misschien anders op hem reageren.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_30499952
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:58 schreef peristilius het volgende:

[..]

Het is simpel, maar uiteindelijk denken mensen ook in acties en reacties. Als jij een leipe post ziet vind je degene die hem geplaatst heeft ook een mafkees en zal je in de toekomst misschien anders op hem reageren.
if Ruzbeh , Flame
if piet_pelle , love
RRoD : Het is niet de vraag OF het gebeurt, maar WANNEER het gebeurt!
pi_30499989
quote:
Op zondag 11 september 2005 23:00 schreef Gamedemon het volgende:

[..]

if Ruzbeh , Flame
if piet_pelle , love
Je snapt m.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
  zondag 11 september 2005 @ 23:02:36 #119
34586 kepler
No bounce, no play
pi_30500041
quote:
Op zondag 11 september 2005 22:53 schreef P-Style het volgende:

[..]

Leg eens uit... Hoe goed de games ook waren, revolutionair kan ik ze echt niet noemen.
GTA vanwege het vrije gevoel wat je hebt, dat je alles kon doen wat je wil. Veel games grijpen nog terug naar diezelfde game-play

Half-Life weet ik niet precies, maar ik heb het idee dat veel games een soort van voorbeeld nemen aan dit spel.

een revolutie is het inderdaad niet, maar dat was eigenlijk alleen van 2D naar 3D.
The line is a dot to you!
pi_30500120
quote:
Op zondag 11 september 2005 23:02 schreef kepler het volgende:

[..]

GTA vanwege het vrije gevoel wat je hebt, dat je alles kon doen wat je wil. Veel games grijpen nog terug naar diezelfde game-play

Half-Life weet ik niet precies, maar ik heb het idee dat veel games een soort van voorbeeld nemen aan dit spel.

een revolutie is het inderdaad niet, maar dat was eigenlijk alleen van 2D naar 3D.
Half-Life was gewoon een meesterlijke FPS. Eindelijk een FPS met een beetje fatsoenlijke verhaallijn en heerlijke gameplay. En dan natuurlijk nog de geweldige online mods.
Maar verder niet echt revolutionair.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_30500152
Half life is de grondlegger van de moderne FPS, voor het eerst een goed verhaal , goede puzzels en afwissellende lvls en een zeer goede ai van de marines later in het spel
RRoD : Het is niet de vraag OF het gebeurt, maar WANNEER het gebeurt!
pi_30500381
quote:
Op zondag 11 september 2005 23:05 schreef Gamedemon het volgende:
Half life is de grondlegger van de moderne FPS, voor het eerst een goed verhaal , goede puzzels en afwissellende lvls en een zeer goede ai van de marines later in het spel
Wat dan allemaal weer compleet verneukt werd door die maffe alien planeet.
Hopen dat er nog zon goede FPS naar de Xbox360 gaat komen.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_30500752
quote:
Op zondag 11 september 2005 23:12 schreef peristilius het volgende:

[..]

Wat dan allemaal weer compleet verneukt werd door die maffe alien planeet.
Hopen dat er nog zon goede FPS naar de Xbox360 gaat komen.
snap niet wat iedereen tegen die planeet heeft, ik vond het vet
RRoD : Het is niet de vraag OF het gebeurt, maar WANNEER het gebeurt!
pi_30500942
quote:
Op zondag 11 september 2005 23:22 schreef Gamedemon het volgende:

[..]

snap niet wat iedereen tegen die planeet heeft, ik vond het vet
Het enige wat ik ertegen heb is dat het helemaal nergens op sloeg.
Die spin gast was grappig om tegen te knokken en de eindbaas was ook wel vet, maar daartussen huppelde je maar vaag wat rond en schoot af en toe op een alien.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_30501179
quote:
Op zondag 11 september 2005 23:27 schreef peristilius het volgende:

[..]

Het enige wat ik ertegen heb is dat het helemaal nergens op sloeg.
Die spin gast was grappig om tegen te knokken en de eindbaas was ook wel vet, maar daartussen huppelde je maar vaag wat rond en schoot af en toe op een alien.
Maar het waren juist de commando's die uitblonken in AI waren veel leuker om tegen te vechten. Ik vond de aliens ook nep. Al heb ik e meer vertrouwen in in HL 2 (heb die namelijk nog niet gespeeld) daar zien die aliens er gewoon te vet uit.

Oh en I spread love I see
"What will I get for christmas santa?"
-" Well Andy, you'll get cancer."
XBL gamertag: MaskedMuchachoO
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')