De temperatuur stijgt en dat komt mede door de mens, ja.quote:Op maandag 5 september 2005 11:48 schreef Esc het volgende:
ach zolang we nog niet weten of de temperatuur uberhaubt stijgt, en of dat wel of niet aan de mens ligt vind ik het wat vroeg om je hierom druk te maken
maargoed het zou natuurlijk beter zijn als we wat meer in kernenergie zouden investeren
He ja, laten we die discussie nog eens beginnenquote:Op maandag 5 september 2005 11:48 schreef Esc het volgende:
ach zolang we nog niet weten of de temperatuur uberhaubt stijgt, en of dat wel of niet aan de mens ligt vind ik het wat vroeg om je hierom druk te maken
Bron?quote:Op maandag 5 september 2005 11:56 schreef Monidique het volgende:
O ja, en om het een beetje actueel te houden, waarschijnlijk worden orkanen ook sterker door de mede door de mensheid veroorzaakte stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur.
http://www.gfdl.noaa.gov/~tk/glob_warm_hurr.htmlquote:The strongest hurricanes in the present climate may be upstaged by even more intense hurricanes over the next century as the earth's climate is warmed by increasing levels of greenhouse gases in the atmosphere. Although we cannot say at present whether more or fewer hurricane will occur in the future with global warming, the hurricanes that do occur near the end of the 21st century are expected to be stronger and have significantly more intense rainfall than under present day climate conditions. This expectation is based on an anticipated enhancement of energy available to the storms due to higher tropical sea surface temperatures.
Als je het zo zeker weet, schrijf er een onderbouwd artikel over en je wint de nobelprijs.. tot nu toe is het nog geen enkele wetenschapper gelukt met bewijs te komen dat de aarde onnatuurlijk opwarmt, en dat dat grotendeels wordt veroorzaakt door co2, die weer wordt uitgestoten door de mens.quote:Op maandag 5 september 2005 11:54 schreef Monidique het volgende:
De temperatuur stijgt en dat komt mede door de mens, ja.
Dat lijkt mij inderdaad flauwekul. Het magnetisch veld heeft te maken met de kern van de aarde en die staat niet in contact met de atmosfeer.quote:Op maandag 5 september 2005 12:57 schreef Hallulama het volgende:
Het aards magnetisch veld wordt ook zwakker, zou dat ook nog in relatie kunnen staan met de opwarming, of is dat flauwekul?
Het magnetisch veld beschermt ons tegen straling uit de ruimte, als dit magnetisch veld zwakker wordt betekent dit dat er meer straling de atmosfeer binnendringt.quote:Op maandag 5 september 2005 12:59 schreef Monidique het volgende:
Dat lijkt mij inderdaad flauwekul. Het magnetisch veld heeft te maken met de kern van de aarde en die staat niet in contact met de atmosfeer.
O, zo. Geen idee.quote:Op maandag 5 september 2005 13:07 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Het magnetisch veld beschermt ons tegen straling uit de ruimte, als dit magnetisch veld zwakker wordt betekent dit dat er meer straling de atmosfeer binnendringt.
Nog steeds flauwekul?
Er is in dit soort zaken natuurlijk nooit een 100% sluitend bewijs te leveren, dat komt omdat de materie gewoon veel te complex is. Toch zijn de meeste wetenschappers ervan overtuigd dat de aarde op zijn minst opwarmt, iets wat jij in je eerste post nog ontkent maar waar je nu al weer op terug lijkt te komen.quote:Op maandag 5 september 2005 12:44 schreef Esc het volgende:
[..]
Als je het zo zeker weet, schrijf er een onderbouwd artikel over en je wint de nobelprijs.. tot nu toe is het nog geen enkele wetenschapper gelukt met bewijs te komen dat de aarde onnatuurlijk opwarmt, en dat dat grotendeels wordt veroorzaakt door co2, die weer wordt uitgestoten door de mens.
succes
Ik heb alleen gezegd dat er geen zekerheid over bestaat, maar als het zo is, dan is dat ook niet echt bijzonder aangezien de aarde gedurende zijn hele levensduur al opwarmt of afkoelt.quote:Op maandag 5 september 2005 13:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Er is in dit soort zaken natuurlijk nooit een 100% sluitend bewijs te leveren, dat komt omdat de materie gewoon veel te complex is. Toch zijn de meeste wetenschappers ervan overtuigd dat de aarde op zijn minst opwarmt, iets wat jij in je eerste post nog ontkent maar waar je nu al weer op terug lijkt te komen.
En hier ga je dus weer de fout in, zo'n beetje het enige bewijs voor de stelling dat een eventuele opwarming door de mens wordt veroorzaakt is de theorie van Michael Mann, van het IPCC, en die theorie is door andere wetenschappers al lang weerlegt.quote:Dat dit te maken heeft met de uitstoot van broeikasgassen door de mens is ook algemeen aangenomen. Bijna geen enkele wetenschapper ( die in het vakgebied zit) zal het tegendeel durven beweren. Bespaar me je moeite door met linkjes te komen naar wetenschappers die dit wel beweren, die heb ik al 100 keer eerder voorbij zien komen.
Ja, ja en dat is allemaal de schuld van de mens.quote:Op maandag 5 september 2005 11:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
He ja, laten we die discussie nog eens beginnen.
Wordt wakker vent, de temperatuur stijgt gemiddeld, terugtrekkende gletsjers, permafrost die voor het eerst sinds duizenden jaren aan het ontdooien is, afbrokkelende ijskappen...
Onder andere, ja.quote:Op maandag 5 september 2005 14:09 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Ja, ja en dat is allemaal de schuld van de mens.![]()
Er komen hier geen Orkanen voor dus waarom kan ons dat dan iets schelen?quote:Op maandag 5 september 2005 11:56 schreef Monidique het volgende:
O ja, en om het een beetje actueel te houden, waarschijnlijk worden orkanen ook sterker door de mede door de mensheid veroorzaakte stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur.
Nou, kom maar op danquote:Op maandag 5 september 2005 13:50 schreef Esc het volgende:
En hier ga je dus weer de fout in, zo'n beetje het enige bewijs voor de stelling dat een eventuele opwarming door de mens wordt veroorzaakt is de theorie van Michael Mann, van het IPCC, en die theorie is door andere wetenschappers al lang weerlegt.
Maar iets zegt me dat je dit zelf ook al wist, getuige het feit dat je geen wetenschappelijke bronnen wilt lezen die je uit de droom helpen.
Grotere orkanen > meer doden > minder uitstoot, probleem lost zichzelf op. Nederland of de EU kan er toch niks aan doen, de uitstoot hier is al minimaal.quote:Op maandag 5 september 2005 14:20 schreef Tha.Gnome het volgende:
Het heeft denk ik wel degelijk invloed op ons.
Dadelijk ga je nog beweren dat de derde wereld de grote vervuiler is...quote:Op maandag 5 september 2005 14:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Grotere orkanen > meer doden > minder uitstoot, probleem lost zichzelf op. Nederland of de EU kan er toch niks aan doen, de uitstoot hier is al minimaal.
Het heeft geen zin om hier allemaal in een toyota prius rond te rijden terwijl ze in derde wereldlanden met auto's uit 1970/1980 rondrijden die 20x meer vervuilen.
Ach ja de Kutznetz-curve is hier van toepassing.quote:Op maandag 5 september 2005 14:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dadelijk ga je nog beweren dat de derde wereld de grote vervuiler is...
Hoewel het waar is dat ze daar veel mileuonvriendelijker technieken er op na houden is de Westerse wereld een veel en veel grotere vervuiler, simpelweg omdat alle vooruitgang die we boeken bijna onmiddelijk teniet wordt gedaan door een steeds stijgend energieverbruik.
Het gaat niet om wat het schoonste of vuilste is, het gaat om de schaal waarop het gebruikt wordt.
Nee, die theorie is onder andere door Mann geformuleerd.quote:Op maandag 5 september 2005 13:50 schreef Esc het volgende:
[..]
En hier ga je dus weer de fout in, zo'n beetje het enige bewijs voor de stelling dat een eventuele opwarming door de mens wordt veroorzaakt is de theorie van Michael Mann, van het IPCC, en die theorie is door andere wetenschappers al lang weerlegt.
en die site waar jij dat vandaan haalt, wordt mede onderhouden door Michael Mann zelf..quote:Op maandag 5 september 2005 15:05 schreef Keromane het volgende:
Nee, die theorie is onder andere door Mann geformuleerd.
Ja, de theorie is weerlegd door een econoom en een amateurwiskundige die in zijn werkzaam leven direct betrokken was bij de oliehandel. Een bijzonder slordig contra-onderzoek, in opdracht van de olieindustrie, door verschillende bladen geweigerd voor publicatie.
http://www.realclimate.org/index.php?p=172
Betrouwbaarder dan onderzoek door mensen die geen klimatoloog zijn en het in opdracht van de olieindustrie uitvoeren, zou je niet denken?quote:Op maandag 5 september 2005 15:52 schreef Esc het volgende:
[..]
en die site waar jij dat vandaan haalt, wordt mede onderhouden door Michael Mann zelf..
lekker betrouwbaar allemaal
Oh, en lees deze eens, van ons eigen KNMI.quote:Op maandag 5 september 2005 15:52 schreef Esc het volgende:
[..]
en die site waar jij dat vandaan haalt, wordt mede onderhouden door Michael Mann zelf..
Volgens mij beschermt het alleen tegen geladen deeltjes. Gammastraling, UV straling en kosmische straling trekt zich niks aan van een magnetisch veld.quote:Op maandag 5 september 2005 13:07 schreef Hallulama het volgende:
Het magnetisch veld beschermt ons tegen straling uit de ruimte, als dit magnetisch veld zwakker wordt betekent dit dat er meer straling de atmosfeer binnendringt.
De temperatuur in de magnetosfeer bedraagt zo'n 500 graden. Als de veldsterkte afneemt komt die atmosfeerlaag dus dichter bij de aarde. Op die manier zou het een opwarmend effect kunnen veroorzaken.quote:Op maandag 5 september 2005 12:59 schreef Monidique het volgende:
Dat lijkt mij inderdaad flauwekul. Het magnetisch veld heeft te maken met de kern van de aarde en die staat niet in contact met de atmosfeer.
De oud directeur van KNMI heeft een heel andere mening.. zie hierquote:Op maandag 5 september 2005 16:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Oh, en lees deze eens, van ons eigen KNMI.
Feit is dat de mens voor circa een kwart procent van de totale co2 uitstoot verantwoordelijk isquote:Op maandag 5 september 2005 17:46 schreef Tique het volgende:
-1 ding is zeker, de aarde warmt op, de reden is niet zeker. Er wordt dus gezegd dat het komt door de uitstoot van CO2 gassen door de mens. In de oceaan liggen alleen een aantal breuklijnen met actieve vulkanen die veel meer CO2 uitstoten dan de mens doet. Dan is de vraag, is het nog steeds de oorzaak van de mens?
"Global cooling is a theory positing an overall cooling of the Earth and perhaps the commencement of glaciation or even an ice age. The Earth is not considered to be heading toward, or near, a period of global cooling at this time. However, many of the same scientists that predicted global cooling, now instead claim that we are experiencing global warming. Both global cooling and global warming are theories, not facts, and many scientists provide large amounts of evidence that debunks both theories.."quote:Op maandag 5 september 2005 17:55 schreef Tique het volgende:
En wat betekend 'global cooling'? Afkoeling van de aarde, een schommeling in de gemiddelde temperatuur misschien
Zure regen zelf wel, maar niet de doomscenario's er omheen.quote:Op maandag 5 september 2005 17:55 schreef Tique het volgende:
edit: Zure regen is geen theorie, dat is bewezen.
Ja, het bos ziet er hier nog mooi groen uit.quote:Op maandag 5 september 2005 17:58 schreef Esc het volgende:
Zure regen zelf wel, maar niet de doomscenario's er omheen.
Wat hebben ze gedaan dan? Kalk op de wolken strooien?quote:Op maandag 5 september 2005 18:28 schreef Tique het volgende:
Esc, bedankt voor je stukje. Het was meer als retorische vraag bedoeld
Misschien hebben we wel zo goed in gegrepen tegen de zure regen dat het probleem zich opgelost heft
Bravo. Ik raak ontroerd als iemand inzicht vertoont.quote:Op maandag 5 september 2005 15:52 schreef Esc het volgende:
[..]
Keromane had het over de wetenschappers die zogenaamd de hockeystick zouden hebben ontkracht. En ja, die werden inderdaad betaald door oliemaatschappijen. Oh, en niet alleen zij, hoor.quote:Op maandag 5 september 2005 19:44 schreef Esc het volgende:
Keromane probeert alle wetenschappers die kritisch staan tov de broeikastheorie af te schilderen als pionnen van de oliemaatschappij
bron?quote:Op maandag 5 september 2005 20:07 schreef Monidique het volgende:
Keromane had het over de wetenschappers die zogenaamd de hockeystick zouden hebben ontkracht. En ja, die werden inderdaad betaald door oliemaatschappijen.
Weinig nieuws natuurlijk, bij elke beweging heb je lobbyisten, dat is iets anders dan suggereren dat alle sceptici omgekocht zijn.quote:
Die link heb ik je gegeven.quote:
Jij suggereert dat Keromane dat suggereert.quote:Weinig nieuws natuurlijk, bij elke beweging heb je lobbyisten, dat is iets anders dan suggereren dat alle sceptici omgekocht zijn.
bron? De meeste wetenschappers die ik ken geloven er niet in, degenen die er wel in geloven werken voornamelijk voor overheidsinstellingen of milieuclubjes.quote:Op maandag 5 september 2005 20:19 schreef Hephaistos. het volgende:
maar aangezien de grote meerderheid van de wetenschappers die zich hier mee bezig houdt er van uit gaat dat de theorie klopt, houd ik me als leek daar maar aan vast.
Daar staat niet in dat hij voor het weerleggen van de hockeysticktheorie geld heeft gekregen, en zelfs al zou die dat hebben gekregen, zijn onderzoek is gewoon na te rekenen, ongeacht welk standpunt je hebt.quote:
Nee, inderdaad, er staat niet bij dat deze "klimaatsceptici" honderdduizenden dollars van oliemaatschappijen kregen juist daarvoor.quote:Op maandag 5 september 2005 20:22 schreef Esc het volgende:
[..]
Daar staat niet in dat hij voor het weerleggen van de hockeysticktheorie geld heeft gekregen,
Behalve dan als het "een overheidsinstelling is die enorme belangen heeft bij het bestaan van een broeikastheorie"?quote:en zelfs al zou die dat hebben gekregen, zijn onderzoek is gewoon na te rekenen, ongeacht welk standpunt je hebt.
Bron?quote:Op maandag 5 september 2005 17:51 schreef Esc het volgende:
[..]
Feit is dat de mens voor circa een kwart procent van de totale co2 uitstoot verantwoordelijk is
Waar werken die wetenschappers die jij kent dan eigenlijk voor?quote:Op maandag 5 september 2005 20:20 schreef Esc het volgende:
[..]
bron? De meeste wetenschappers die ik ken geloven er niet in, degenen die er wel in geloven werken voornamelijk voor overheidsinstellingen of milieuclubjes.
In ieder geval eentje.quote:Op maandag 5 september 2005 21:17 schreef Schepseltje het volgende:
http://www.friendsofscience.org/FOS/climate_1.wmv
of zouden deze mensen ook allemaal zijn omgekocht door de corrupte oliebedrijven??
ik kan die gegevens nergens anders terugvinden dus ik neem het vooralsnog maar met een korreltje zoutquote:
Jawel, die kun je heel goed terugvinden.quote:Op maandag 5 september 2005 21:36 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
ik kan die gegevens nergens anders terugvinden dus ik neem het vooralsnog maar met een korreltje zout
quote:As discussed in the previous section, it is highly unlikely that global warming has (or will) contribute to a drastic change in the number or intensity of hurricanes. We have not observed a long-term increase in the intensity or frequency of Atlantic hurricanes. Actually, 1991-1994 marked the four quietest years on record (back to the mid-1940s) with just less than 4 hurricanes per year. Instead of seeing a long-term trend up or down, we do see a quasi-cyclic multi-decade regime that alternates between active and quiet phases for major Atlantic hurricanes on the scale of 25-40 years each (Gray 1990; Landsea 1993; Landsea et al. 1996).
quote:Atmospheric CO2 levels have increased from about 315 ppm in 1958 to 378 ppm at the end of 2004
Volgens onderzoeken van zo'n tien jaar oud, maar een nieuw onderzoek zegt dat het waarschijnlijk wel zorgt voor hevigere orkanen.quote:Op maandag 5 september 2005 21:56 schreef Doderok het volgende:
De huidige orkanen hebben (waarschijnlijk) niets te maken met het broeikaseffect.
Ahem, als ik zo naar dat plaatje kijk wat bij jouw link staat zie ik 2 dingen:quote:Op maandag 5 september 2005 22:04 schreef Schepseltje het volgende:
volgens mij is het algemeen bekend dat we rond 1400 een warmere periode hebben gehad, alleen het feit dat dit niet is meegenomen in het hockeystick model geeft al aan dat deze niet betrouwbaar is
Vind ik ook altijd zo geweldigquote:Op maandag 5 september 2005 20:25 schreef Monidique het volgende:
Behalve dan als het "een overheidsinstelling is die enorme belangen heeft bij het bestaan van een broeikastheorie"?
misschien snap je het nou:quote:Op maandag 5 september 2005 23:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dus wat jij allemaal voor conclusies eraan verbindt moet jij weten, maar dit is alleen maar meer bewijs dat de hockeystick wel klopt en jij de grafiek verkeerd hebt afgelezen (kouder ipv warmer) .
en je gelooft wel dat critici onbetrouwbaar zijn omdat ze betaald worden door oliemaatschappijen? erg consistent ben je nietquote:Op maandag 5 september 2005 23:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Vind ik ook altijd zo geweldig... De "enorme" belangen die aanhangers van de broeikastheorie zouden hebben...
Wat zijn die belangen dan in hemelsnaam, alleen hun baan? En daarvoor wordt er een wereldwijd netwerk van leugens en bedrog opgezet en dat houdt al jaren en jaren stand zonder dat het in elkaar stort?
Als je dat gelooft ben je ook vast 1 van die mensen die geloofde dat Irak binnen een uur massavernietiginswapens op Europa kon afvuren.
Dat is heel iets anders dan jouw formulering, jij zegt "rond 1400". Zorgvuldiger zijn dus als je serieus genomen wil worden...quote:Op maandag 5 september 2005 23:44 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
misschien snap je het nou:
"The Medieval Warm Period (MWP) or Medieval Climate Optimum was an unusually warm period in history lasting from about the 10th century to about the 14th century.
quote:Op maandag 5 september 2005 21:56 schreef Doderok het volgende:Veranderingen in het magnetische veld van de aarde zijn normaal. Elke zoveel jaar wisselen noord- en zuidpool zelfs. Of deze veranderingen invloed hebben op de temperatuur heb ik nog nergens gelezen
De belangen die spelen bij oliemaatschappijen zijn veel en veel groter, daar gaat het om een biljoenenindustrie, in de wereld van het klimaatonderzoek niet echt hè?quote:Op maandag 5 september 2005 23:46 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
en je gelooft wel dat critici onbetrouwbaar zijn omdat ze betaald worden door oliemaatschappijen? erg consistent ben je niet
Wetenschappers willen elkaar nog wel eens in de haren vliegen alleen al vanwege de prestige. Het zou nu natuurlijk een blamage zijn als het hele IPCC voor niks opgericht blijkt te zijn en dat massa's klimatologen en andere deskundigen hun ongelijk toe moeten geven.quote:Op maandag 5 september 2005 23:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Vind ik ook altijd zo geweldig... De "enorme" belangen die aanhangers van de broeikastheorie zouden hebben...
Wat zijn die belangen dan in hemelsnaam, alleen hun baan? En daarvoor wordt er een wereldwijd netwerk van leugens en bedrog opgezet en dat houdt al jaren en jaren stand zonder dat het in elkaar stort?
Wetenschappers zijn zeker conservatief, maar dat wil niet zeggen dat de grote massa geen gelijk kan hebben. Dat conservatisme geld overigens ook voor de critici van de broeikastheorie. Ik heb zo de indruk dat dat nou niet bepaald de meest voortuitstrevende geesten in de wetenschap zijn.quote:Op maandag 5 september 2005 23:54 schreef Steijn het volgende:
[..]
Wetenschappers willen elkaar nog wel eens in de haren vliegen alleen al vanwege de prestige. Het zou nu natuurlijk een blamage zijn als het hele IPCC voor niks opgericht blijkt te zijn en dat massa's klimatologen en andere deskundigen hun ongelijk toe moeten geven.
Alfred Wegener is ook 50 jaar lang uitgelachen met zijn platentektoniek theorie, bijna niemand dacht dat hij gelijk had, sinds de jaren 70 is zijn theorie echter algemeen omarmd. Zelfde voorbeeld met de zure regen, de aarde zou verzuren en het leven zou haast onmogelijk worden, nu blijkt het allemaal wel mee te vallen. Zomaar wat bewijzen hoe conservatief wetenschappers soms kunnen zijn.
Nee, de belangen van overheden zijn vele malen groter, dat hele kyoto verdrag kan duizenden miljarden gaan kosten, en kan de macht van overheden overal ter wereld uitbreiden. De natte droom van elk links persoon; overheden meer macht, terugdringen van de vrije markt, terugdringen van welvaart en consumptie. Socialisme via de achterdeur (zoals Labohm dat verwoordde).quote:Op maandag 5 september 2005 23:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
De belangen die spelen bij oliemaatschappijen zijn veel en veel groter, daar gaat het om een biljoenenindustrie, in de wereld van het klimaatonderzoek niet echt hè?
Wat voor alternatieven had je in gedachten? Zoals het er nu naar uitziet is de mens niet- of nauwlijks van invloed op het klimaat, welke maatregelen kunnen we dan ertegen nemen? Het is een waanidee dat mensen het klimaat kunnen veranderen, dat moeten we dan ook niet proberen.quote:Overigens zeg ik niet dat die critici alleen maar kwats verkopen, maar ze weten het wel altijd leuk te draaien, dingen te verzwijgen en bovendien komen ze doorgaans alleen maar met kritiek, veel alternatieven voor de klimaatsveranderingen zie ik ze niet aandragen. Dat is het vooral wat mijn wantrouwen voedt. Het zijn altijd "natuurlijke fluctuaties" of "zonneactiviteit".
Ik moet toegeven dat John Daly met een aantal zinnige argumenten tegen het model op de proppen komt. Ik ben het eens met de 'wiskundige' kant van het model maar men kan zich afvragen of jaarringen een nauwkeurige indicator voor de gemiddelde temperatuur zijn.quote:Op maandag 5 september 2005 22:04 schreef Schepseltje het volgende:
volgens mij is het algemeen bekend dat we rond 1400 een warmere periode hebben gehad, alleen het feit dat dit niet is meegenomen in het hockeystick model geeft al aan dat deze niet betrouwbaar is
Het ipcc heeft geprobeerd dit te verbloemen door te suggereren dat het alleen een europese periode was, maar dit is niet erg waarschijnlijk
Wanneer de aarde niet warmer of kouder zou worden zouden we pas een trendbreuk hebben, de aarde is sinds zijn bestaan altijd al aan het opwarmen of afkoelen. En als je bedenkt dat het tijdens de 14e eeuw warmer is dan het in de extreemste voorspellingen zou worden, is er weinig aan de hand. Ook als je ziet dat tijdens de 14e eeuw er geen grote menselijke industrie was, dus ook toen is er geen externe oorzaak aan te wijzen die schuldig is.quote:Op dinsdag 6 september 2005 00:09 schreef Doderok het volgende:
Ik moet toegeven dat John Daly met een aantal zinnige argumenten tegen het model op de proppen komt. Ik ben het eens met de 'wiskundige' kant van het model maar men kan zich afvragen of jaarringen een nauwkeurige indicator voor de gemiddelde temperatuur zijn.
De discussie is echter niet zo relevant meer. De veranderingen in gletsjers, ijskappen en permafrost van de laatste jaren zullen naar 'men' verwacht leiden tot situaties die de aarde de laatste miljoen jaar niet heeft gezien. Als we in de volgende jaren geen trendbreuk zien lijkt ontkennen van global warming onhoudbaar te worden. Degenen die menen dat de mens hier niet verantwoordelijk voor is zullen dan met een alternatieve plausibele verklaring op de proppen moeten komen. Lijkt me sterk dat ze daarin slagen.
Als jij volhoudt dat het in de 14e eeuw een wereldwijd fenomeen betrof, dan moet je ook verklaren waarom ijsmassa's die toen niet gesmolten zijn, nu wel verdwijnen.quote:Op dinsdag 6 september 2005 00:15 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Wanneer de aarde niet warmer of kouder zou worden zouden we pas een trendbreuk hebben, de aarde is sinds zijn bestaan altijd al aan het opwarmen of afkoelen. En als je bedenkt dat het tijdens de 14e eeuw warmer is dan het in de extreemste voorspellingen zou worden, is er weinig aan de hand. Ook als je ziet dat tijdens de 14e eeuw er geen grote menselijke industrie was, dus ook toen is er geen externe oorzaak aan te wijzen die schuldig is.
Ik begrijp niet waarom de critici op de proppen zouden moeten komen met een verklaring, het zijn de mensen die het broeikaseffect hebben bedacht die dat moeten verdedigen, niet de mensen die het er niet mee eens zijn. Wie eist, bewijst. Zo lang het broeikaseffect niet aannemelijk is gemaakt zie ik niet wat het verschil is met een willekeurige religie.
Dat bedoel ik dus, je ziet overal complotten... Die Labohm houdt er dus blijkbaar een eigen politieke agenda op na als hij dat beweert...quote:Op dinsdag 6 september 2005 00:07 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Nee, de belangen van overheden zijn vele malen groter, dat hele kyoto verdrag kan duizenden miljarden gaan kosten, en kan de macht van overheden overal ter wereld uitbreiden. De natte droom van elk links persoon; overheden meer macht, terugdringen van de vrije markt, terugdringen van welvaart en consumptie. Socialisme via de achterdeur (zoals Labohm dat verwoordde).
Dat zeg ik dus, er staan geen grotere belangen op het spel dan een paar wetenschappers die een andere baan moeten gaan zoeken, toch weet jij er een wereldwijde zwendeloperatie van te maken...quote:Wanneer het IPCC zou concluderen dat er weinig aan de hand was, zou men hun eigen bestaansrecht ondergraven. Net als Bush mede afhankelijk is van terrorisme om allerlei maatregelen door te voeren, zo heeft de collectivistische beweging het klimaat doemscenario nodig om maatregelen door te voeren.
In de toekomst zal kernenergie waarschijnlijk een grotere rol gaan spelen ja. Het is echter ondoenlijk (en imo ook onwenselijk) om de hele energieconsumptie van de mensheid uit kernenergie te halen, al was het alleen maar omdat we dan voor het einde van de eeuw door onze uranium heen zijn...quote:Op dinsdag 6 september 2005 09:32 schreef Doderok het volgende:
Kernenergie.
Tchernobyl heeft toch veel minder slachtoffers gemaakt dan men dacht. Die gevaren vallen wel mee.
http://www-formal.stanford.edu/jmc/progress/cohen.htmlquote:Op dinsdag 6 september 2005 14:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
In de toekomst zal kernenergie waarschijnlijk een grotere rol gaan spelen ja. Het is echter ondoenlijk (en imo ook onwenselijk) om de hele energieconsumptie van de mensheid uit kernenergie te halen, al was het alleen maar omdat we dan voor het einde van de eeuw door onze uranium heen zijn...
Anders beperk je je even tot de makkelijk winbare voorraden, of mogen we de stroken asfalt van ons wegendek ook bij de olievoorraad optellen?quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:07 schreef Esc het volgende:
[..]
http://www-formal.stanford.edu/jmc/progress/cohen.html
Dat kan zeker, maar het is volgens mij wel reteduur. Ik denk dat er veel meer toekomst zit in zonne-energie. Groot voordeel van zonne-energie is dat je het kan winnen op de plaats waar het gebruikt wordt. Ruimte is geen probleem, ga maar eens kijken hoeveel plek je op daken, schuttingen en muren waar de zon geruime tijd op schijnt hebt. Zo sla je dus 2 vliegen in 1 klap, ruimte die al gebruikt wordt voor oa huisvesting wordt nu ook nog eens voor energieproductie gebruikt.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:12 schreef Esc het volgende:
Ik vind ook dat we een keer moeten afstappen van zonne- en windenergie, en - naast kernenergie - moeten kijken naar waterkrachtcentrales. Kan een land als nederland geen energie halen uit de zee? die enorme watermassa die elke 6 uur heen- en weer beweegt moet toch wel te gebruiken zijn om energie uit te halen? Stromend water heeft veel meer kracht dan stromende lucht, daarnaast stroomt het water op vaste tijden, dus je hebt een constante, en betrouwbare energieproductie.
Volgens mij, tenminste wat ik begrepen heb uit mijn colleges tijdens mijn studie, is de omslag van polariteit van de aarde niet te voorspellen er zijn periodes van meer dan een miljoen jaar waarin er geen omslag plaats vond en er was er eentje bekend waarin er twee omslagen waren binnen een paar honderd jaar. Natuurlijk is dit alweer wat gedateerde info (+- 4 jaar), maar lijkt me nog steeds correct.quote:Op maandag 5 september 2005 23:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
![]()
Ik zag vanavond nog een documentaire over de pole shift op discovery, en daarin vertelden ze toch echt dat de shift zelf een proces is dat zo'n duizend jaar duurt, en dat de shift eens in de 700.000 a 800.000 duizend jaar plaatsvindt.
Wat betreft de invloed op de temperatuur, daarover heb ik ook geen idee, daarom vroeg ik het immers.
quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:55 schreef Zemi77 het volgende:
En als laatste, zure regen was (maar ik kan het mis hebben) volgens mij direct het gevolg van de CFK's en andere gassen. Zoals het gat in de ozonlaag daar ook een gevolg van was. Alle geindustrialiseerde landen hebben zo een tien a vijfien jaar geleden afgesproken deze gassen niet meer in koelkasten en spuitbussen te stoppen. En zie hier het resultaat, geen zure regen meer en kleiner wordende ozongaten.![]()
Overheden hebben inderdaad miljarden uitgegeven, maar dat heeft niets geholpen, regen bleek van nature zuur.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:55 schreef Zemi77 het volgende:
En als laatste, zure regen was (maar ik kan het mis hebben) volgens mij direct het gevolg van de CFK's en andere gassen. Zoals het gat in de ozonlaag daar ook een gevolg van was. Alle geindustrialiseerde landen hebben zo een tien a vijfien jaar geleden afgesproken deze gassen niet meer in koelkasten en spuitbussen te stoppen. En zie hier het resultaat, geen zure regen meer en kleiner wordende ozongaten.![]()
Goed voor de economie, miljarden uitegeven.quote:Op dinsdag 6 september 2005 21:31 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Overheden hebben inderdaad miljarden uitgegeven, maar dat heeft niets geholpen, regen bleek van nature zuur.
Zo, das een nieuw fabeltje voor mij, dat de regen van nature al zo zuur was zoals ie 20 jaar geleden wel was, en nu niet meer.quote:Op dinsdag 6 september 2005 21:31 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Overheden hebben inderdaad miljarden uitgegeven, maar dat heeft niets geholpen, regen bleek van nature zuur.
Toch kan ik me herinneren dat vijftien jaar geleden een hoop bossen er echt kut bijlagen Van veel bomen was van de onderste twee meter alles afgestorven (takken enzo) en men zei dat dat kwam door de zure regen. Niet dat ik nu zo vaak in het bos kom, maar volgens mij heb je dat nu niet meer. Dan zou al dat geld, of het miljarden zijn weet ik niet, toch wel goed besteed zijn.quote:Op dinsdag 6 september 2005 21:31 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Hee, zit er toekomst in die uitspraak, in de context van milieu?quote:Op dinsdag 6 september 2005 21:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Goed voor de economie, miljarden uitegeven.
Tja, ik word er altijd een beetje moe van hoe allerlei zeer rechtse krachten roepen dat uitstootbeperking slecht voor de economie is. Uit diverse onderzoeken (waarvan eentje van het Amerikaans ministerie van Energie oid) blijkt dat de effecten op de economie minimaal zijn. Bush bijvoorbeeld roept dat Kyoto de economie zou ruineren, dat is gewoon kwats, het ligt er helemaal aan hoe je dat aanpakt.quote:Op dinsdag 6 september 2005 22:25 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hee, zit er toekomst in die uitspraak, in de context van milieu?
Niet zo zuur dat eeuwenoude kalkstenen gebouwen ineens in rap tempo begonnen weg te rotten, complete bossen plotseling een eeuwige november-aanblik kregen en het leven in Skandinavische meren verdween. Zure regen was het schrikbeeld van de jaren 80 en je zag de effecten.quote:Op dinsdag 6 september 2005 21:31 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/23908080/quote:Een hoog gehalte aan het broeikasgas CO2 leidde 251 miljoen jaar geleden tot het grootste uitsterven uit de geschiedenis van de aarde. Tot die conclusie komen Amerikaanse onderzoekers aan de hand van een precieze simulatie van het klimaat uit die tijd. "We komen al eng in de buurt," vindt Rob van Dorland (KNMI)
Hij zei onlangs dat ie, met de andere landen die niet getekend hebben, 5% van zijn uitstoot wou verminderenquote:Op woensdag 7 september 2005 00:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Tja, ik word er altijd een beetje moe van hoe allerlei zeer rechtse krachten roepen dat uitstootbeperking slecht voor de economie is. Uit diverse onderzoeken (waarvan eentje van het Amerikaans ministerie van Energie oid) blijkt dat de effecten op de economie minimaal zijn. Bush bijvoorbeeld roept dat Kyoto de economie zou ruineren, dat is gewoon kwats, het ligt er helemaal aan hoe je dat aanpakt.
Piraterij komt anders weer steeds vaker voor...quote:Op woensdag 7 september 2005 06:52 schreef StefanP het volgende:
Het is je reinste onzin dat auto's en de industrie hiervoor verantwoordelijk zijn. Het is overduidelijk bewezen dat het teruglopende aantal piraten er debet aan is dat de CO2 gehaltes in de atmosfeer toenemen.
[afbeelding]
Alle wetenschappelijke onderzoeken bewijzen dat ook.
Probleem is dat ons voornemen 10% te verminderen en dat niet halen, maar dat zij zich 5% voornemen en dat waarschijnlijk ook niet halen...quote:Op woensdag 7 september 2005 06:57 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Hij zei onlangs dat ie, met de andere landen die niet getekend hebben, 5% van zijn uitstoot wou verminderen
kijk, dat is de helft van Kyoto, en een mooi voornemen, gezien het er naar uitziet dat Néderland het niet eens haalt
ons voornemen? Niks ons Pronk heeft ons dat door de strot geduwd, samen met de rest van die kortzichtige milieu ministers die verblind werden door Green Peace en aan verwante shit.quote:Op woensdag 7 september 2005 07:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Probleem is dat ons voornemen 10% te verminderen en dat niet halen, maar dat zij zich 5% voornemen en dat waarschijnlijk ook niet halen...
Bron? Jij bent al de 2e die ik dit vraag in dit topic, misschien dat jij er wel een hebtquote:Op woensdag 7 september 2005 09:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik denk dat wel allemaal massaal moeten stoppen met ademen, bovendien vind ik dat er een verbod moet komen op vulkanen.
Gelijk 95% vd co2 uitstoot te pakken(ja dat is echt zo veel)
quote:Op woensdag 7 september 2005 09:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik denk dat wel allemaal massaal moeten stoppen met ademen, bovendien vind ik dat er een verbod moet komen op vulkanen.
Gelijk 95% vd co2 uitstoot te pakken(ja dat is echt zo veel)
Bron: http://volcanoes.usgs.gov/Hazards/What/VolGas/volgas.htmlquote:Scientists have calculated that volcanoes emit between about 130-230 million tonnes (145-255 million tons) of CO2 into the atmosphere every year (Gerlach, 1999, 1992). This estimate includes both subaerial and submarine volcanoes, about in equal amounts. Emissions of CO2 by human activities, including fossil fuel burning, cement production, and gas flaring, amount to about 22 billion tonnes per year (24 billion tons). Human activities release more than 150 times the amount of CO2 emitted by volcanoes--the equivalent of nearly 17,000 additional volcanoes like Kilauea (Kilauea emits about 13.2 million tonnes/year)!
Veestapel stoot wel behoorlijk wat methaan uit geloof ik, wat een veel sterker broeikasgas is dan CO2, In Australië hebben ze geloof ik onlangs een dieet samengesteld waardoor de dieren minder winderig zouden wordenquote:Op woensdag 7 september 2005 17:03 schreef DiRadical het volgende:
Laatst ergens gelezen dat we allemaal vegetariër moesten worden.
Dat zou de CO2 uitstoot in Nederland met 20% reduceren.
Moeten al die dieren wel afgemaakt worden natuurlijk, maar dat is logisch..
Minder koeien, varkens en kippen -> minder CO2 uitstoot.
Wellicht is dat nog een optie.
Outsourcen naar Polen en laat de Italianen hun eigen parmaham-varkens maar fokken.
google eens op "new zealand fart tax" en je lacht je rotquote:Op woensdag 7 september 2005 18:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Veestapel stoot wel behoorlijk wat methaan uit geloof ik, wat een veel sterker broeikasgas is dan CO2, In Australië hebben ze geloof ik onlangs een dieet samengesteld waardoor de dieren minder winderig zouden worden.
Ik ga daar geen conclusies uit trekken, maar wat ik wel frapant vind is dat in elk topic over het broeikaseffect er wel een paar mensen zijn die iets roepen over de uitstoot van vulkanen maar nooit met een bron komen, zo ook hier weer...quote:Op woensdag 7 september 2005 19:06 schreef Doderok het volgende:
Wel opvallend dat hier duidelijke leugens gepost worden met teksten als "Feit is ...", "Ja dat is echt zo veel...", "Het is overduidelijk bewezen..", "maar dat heeft niets geholpen ".
Langs de andere kan zie ik posts als "Ik geloof...", "ik kan het mis hebben", etc.
Kunnen we hieruit conclusies trekken ivm aan welke zijde van het debat de meeste leugens verteld worden?
En het is niet zo, zoals ik reeds postte. Misschien verwarren zij met SO2 uitstoot, maar ook hier is het totaal veel minder dan de menselijke bronnen. Ik heb geen gas gevonden waar de bijdrage van vulkanen ook maar in de buurt komt van de menselijke uitstoot.quote:Op woensdag 7 september 2005 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ga daar geen conclusies uit trekken, maar wat ik wel frapant vind is dat in elk topic over het broeikaseffect er wel een paar mensen zijn die iets roepen over de uitstoot van vulkanen maar nooit met een bron komen, zo ook hier weer...
Zelfs al was het zo dat vulkanen enorm veel co2 zouden uitstoten, het netto-effect van vulkanisme is voglens mij nog steed verkoelend en niet opwarmend vanwege de deeltjes die ze uitstoten die zonnestraling tegenhouden...
Methaan is een 21 keer sterker broeikasgas dan CO2. Overigens wordt methaan niet via winden uitgescheiden maar via de bek en dan alleen door dieren die een pens hebben (zoals koeien en schapen).quote:Op woensdag 7 september 2005 18:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Veestapel stoot wel behoorlijk wat methaan uit geloof ik, wat een veel sterker broeikasgas is dan CO2, In Australië hebben ze geloof ik onlangs een dieet samengesteld waardoor de dieren minder winderig zouden worden.
Methaan is wel een sterker broeikas gas, maar het is niet zo stabiel als CO2.quote:Op woensdag 7 september 2005 18:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zal voor Nederland niet zo veel anders zijn.quote:Aviation 'huge threat to CO2 aim'
Aviation is blamed for causing much of the UK's pollution
If the rapid growth in air travel is not curbed UK households and businesses will have to cut carbon dioxide emissions to zero, a report has warned.
The action is needed if the government aim of reducing emissions by 60% before 2050 is to be met, the Tyndall Centre for Climate Change Research argues.
It says ignoring aviation has led to a "serious underestimation" of what is needed to combat climate change.
Ministers say UK air passenger numbers will rise from 180m to 475m by 2030.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |